REKLAMA

A może wprowadzić nauczanie hybrydowe jako eksperyment pedagogiczny? O problemach szkół przed 1 września

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-08-28 13:40
Prowadzący:
Czas trwania:
12:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
42 minuty po trzynastej Adam Ozga Anna Dzierzgowska nauczycielka z wielokulturowego liceum humanistycznego w Warszawie redaktorka monitora edukacji jest gościem popołudnia Radia TOK FM dzień dobry dzień dobry 4 dni zostały do rozpoczęcia roku szkolnego bardzo dużo narzekamy z tego powodu, więc może spróbujmy spróbujmy na początek odrobinę optymizmu znaleźć czy są jakieś przesłanki, by rodzice, by uczniowie nauczyciele czuli się bardziej spokojni niż dajmy NATO przed finałem Rozwiń » roku szkolnego czy przed egzaminami na ja nie jestem dużą optymistką generalnie jestem życiowo, więc trochę się trudno zdobyć na optymizm obecnej sytuacji można mieć nadzieje, że trochę się nauczyliśmy nauczyliśmy od tej pandemii i że na poziomie poszczególnych szkół dyrektorzy gier będą podejmować najlepsze możliwe decyzje na siebie dla swoich szkół dla swoich nauczycieli nauczycielek my też oczywiście trochę się z tym mieliśmy ze sobą ze sobą nawzajem dla mnie jednak coś zobaczy mają tendencję na żywo to jest jakoś fajny taki wszystkich obaw, które wiążą z początkiem roku optymistą w ogóle Niejestem no dobrze to przejdźmy może nie tyle do optymizmu co do realizmu, jakie są nastroje pani pani koleżanek i kolegów po fachu przed rozpoczęciem roku szkolnego czy czy są np. ludzie, którzy szukają zwolnień lekarskich odchodzą z zawodu tego nie wiem to znaczy jestem od 2 dni radach pedagogicznych jednak nie rozmawiano na strojach wartych właśnie kwestii organizacji pracuje w 2 szkołach minister mamy porównanie 2 różnych miejsc raczej rozmawiano jak to wszystko robić najlepiej się da wydaje mi się, że nastroje są właśnie trochę takie, że z 1 strony jednak takie wrażenie także się czujemy zostali oni sami sobie same sobie z tą sytuacją w dużej mierze mamy jakieś wytyczne teraz te wytyczne przełożyć na konkretne realia naszych szkół też jednocześnie trzeba zrobić taki sposób, żeby się poczuć możliwie najbardziej bezpiecznie w związku z tym są miliony pytań tak jakby siedzimy nawet w tych radach zadają pytania wszystko o to co zrobić z pracą w parach w kratę taką grupę np. taką opinię te, które metody pracy są bezpieczne, które nie zostawiać uczniów i rękę na przerwach w klasie, a jeśli tak czy ktoś inny musi wtedy być raczej kierować ich na podwórko, a co zrobimy serdecznie się paskudna pogoda no tak jak ten sposób stać się odbywa po prostu próbujemy obrazić miliony takich detali związanych z naszą funkcjonowania na jakie są różne w różnych alternatywnych warunków lokalowych jak dużo odpowiedzi na te pytania które, które padają można znaleźć w wytycznych jak wytyczne mają to rzeczywistość teoretyczne po pierwsze, dotyczą ogólnych, a po drugie, bardzo odpowiedzialne rzucają na dyrektorów dyrektorki szkół, a jednocześnie stale nie dają dyrektorem dyrektor funduszu kompetencji od kilku dni na wpływ różne informacje dotyczące szkół, które jak już od razu chciały wprowadzać nauczanie hybrydowe co wydaje się bardzo rozsądne, bo to pozwala ich pociecha nie zrobi jak rozdzielić szkoły tak mniej osób w tym samym czasie ograniczonej przestrzeni część tych zdalnie panu takie część toczy się normalnie jednocześnie nie jest aż tak obciążająca pełne nauczanie zdalne można wyszukać tego 1 no tutaj zdecydowana odpowiedź ze strony sanepidu zawsze nie tak na rozwój, że sanepid musi na to rozwiązanie ma swoje przepisy na mocy, których działa, że sanepid zgodnie z przepisami może powiedzieć tak wtedy, kiedy już niestety derenia na pewno bardzo dziwna sytuacja, w której dyrektor dyrektorka szkoły odpowiedzialny za zabezpieczenie uczniów przed biegiem może podjąć tego rodzaju samodzielnie albo mamy autonomia, bo nie ma nie można tak pół drogi się zatrzymywać to prawda przykład można mnożyć, ale generalnie to na dyrektorze spoczywa decyzja albo sygnał o tym, że szkoła ma przejść na nauczenie zdany, ale nie od niego, jeżeli dobrze rozumiemy zależy ostateczna decyzja ta podatek tak jak mówię nie nie można tego obecnych warunkach nie da się tego zrobić zapobiega to, chociaż też słyszałem taki pomysł użytkować rocznie chętnych moc metodą uchwalania przez radę pedagogiczną eksperymentu pedagogicznego tak tej innowacji, żeby jak w ogóle wprowadzać nauczanie hybrydowe nie na zasadzie nie na zasadzie naczyń z powodów zdrowotnych tylko jako pewną innowację pedagogiczną być może to jest jakaś droga, a to jest bardzo paragraf, ale dotyczy to jest zabawa paragrafy oczywiście właśnie na tym polega problem jednak mówię jesteśmy naprawdę trochę porzucone Police samorządy też mają dużą odpowiedzialność też ostatecznie nie mają dużej władzy okazuje się nawet w tych sprawach o wysokim ryzyku nie można przesunąć rozpoczęcie roku szkolnego tak, a ja nie jest więc, a jak jest taką kwestią po prostu zapewnienia bezpieczeństwa nauczycielom, którzy znajdą się nagle jak to mówiliśmy na początku będę na pierwszym froncie, bo padło hasło, a może byśmy zrobili robili przesiewowe badania wśród nauczycieli odpowiedź padła nie, a może byśmy ze Szczecina grypę nauczycieli odpowiedź padła nie może byśmy zmniejszyli klasy nie były postulaty, które na, które padłaby odpowiedź tak z tego co kojarzy tak jak staram się tego nieraz bardzo wakacje, ale przeglądam strony ten koszt jedno koniec generalnie biorąc trochę serdeczności podobno pojawić trochę płynu w jedynkach podjętego w szkołach natomiast rzeczywiście kwestia testów, które są mega ważne należy i to nie tylko pod nauczycielek nauczyciel myślę, że takich zawodów takich miejsc pracy dziś spotyka dużo osób, ale przecież zdrowiem tak nawet co więcej jest nawet w kwestii maseczek ministerstwo odpowiedziało nieźle negatywnie na szczęście nie ma tego zabronić szef, ale uznało właściwie nie ma potrzeby, żeby nasi przestrzeni publicznych szkołach tego co się orientuję szkoły jednak wprowadzaniu tak teraz ta narracja też odrobinę zmienia, bo ministerstwo edukacji stwierdził, że nauczyciele twój dyrektorzy w szkołach, które znajdują się w tych tzw. żółtych czy tzw. czerwonych strefach powinni rozważyć wprowadzenie dodatkowych restrykcji tutaj możemy rozumieć, że 1 z tych dodatkowych restrykcji czy dodatkowych środków bezpieczeństwa jest właśnie noszenie maseczek, ale rozumiem, że takie zalecenie mogą spróbować właśnie wydać nauczyciele dyrektorzy też na własną rękę tylko, że to wtedy kolejny atak na własny koszt również tak, bo to jest dosyć jednak kwestia, kto nam zapewnia środki ochrony osobistej, które nie płaci podobnie jest na kształceniu dualnym, kto płaci za internet płaci za prąd, kiedy słucham wypowiedzi ministra edukacji Dariusza Piontkowskiego, kiedy pojawia się tam hasło ZNP związek Nauczycielstwa polskiego, który bardzo wielu nauczycieli reprezentuje on używa takiego określenia organizacja polityczna czy zawodzi intuicja czy niekiedy mam wrażenie, że te relacje pomiędzy Menem nauczycielami i zwłaszcza w tych trudnych czasach endemicznych zostały właśnie ubrany i podporządkowany sytuacji politycznej ani sytuacji zdrowotnej to znaczy jeśli przez polityczność rozumiemy kwestie partyjności dążenia do zdobycia władzy i utrzymania jej Noto ja mam takie nieodparte wrażenie, że generalnie rządzą nami ludzie, których podstawowym celem utrzymanie zachowanie władzy, którą doby tak to jest moja indywidualna wypowiedź nie reprezentuje ich w żadnej siły ani żadnej opcji natomiast tak na to jest tak związek zawodowy, który nie kura nie jest obowiązkiem, więc w tym sensie hałas ten po wielu powodów, na które tak mam tak duże będą tego związku uchwala TEN-T, że ZNP zawsze potrafiło zdenerwować każda umowa tak, bo tam 1 z takich wskaźników ten związek działa dobrze natomiast, jeżeli chodzi o to co się dzieje tej pandemii tona ujawnia całą masę jakiś bardzo niepokojących rzeczy jak też kluczowe właśnie jako Balcerka w ustaleniach ujawnia nasz badacz mógł też bardzo nas też bardzo nikłą kompetencje naukowe, więc właśnie może mniej polityki rozumianej jako dążenie do utrzymania władzy może mniej religii w szkołach, a jednak trochę więcej fizyki biologii i uczenia się na lekcje polskiego jak czytać teksty naukowe no to trochę mam namyśli, że właśnie, że przestaliśmy dyskutować o nauce przestaliśmy dyskutować o zdrowiu a zaczynamy dyskusję na temat szkół pozwalać sobie na to, że zajmujemy stanowiska polityczne albo jest z nami albo jesteś przeciwna tak jakby się właśnie skupia na tym co na tym pierwszej części pan pana odpowiedzi to natomiast nadużycia władzy też termin na jedno są na to zwraca uwagę do czego nam się w tej figurę wprowadziła dyskusja edukacji traktu znaczy oczywiście dyskusja edukacji nam się teraz ogranicza do pytania właśnie jak ucięte mega ważne wyjęcia najczęściej jak nosić maseczki jakich przestrzeniach, a niejako przeciw, czego uczyć mamy trochę mało czasu, bo jak wy jestem optymistką myślę, że świat nam się kończy generalny może warto było też perspektywy trochę pomyśleć tej edukacji jak w takim razie uczyć jak uczyć o tym w czasie epidemii jak uczyć o epidemii uczniów jestem historyczka, więc oczywiście, ale dziś działa też wychowawcą tak no i wraz z nauczycielką, by kontakt z rad mogą uczyć o dniach i znaczeniu historycznym to jest oczywiste natomiast myślę, że to jest jakiś ogromny sprawdzian Solidarności, ponieważ np. Tomaszewski są czymś takim doskonałym tego przykładem tak na tyczkę nosi się w dużej mierze o to, żeby chronić osoby dookoła siebie i jakiś taki właśnie przyjrzenie się temu co się dzieje w 1 właśnie z tej perspektywy perspektywy Solidarności, ale też np. perspektywy właśnie podział pracy tego, kto wie może pozwolić na to, żeby zostać w domu pracować zdalnie doktor nie może sobie na to pozwolić, które zawody są rzeczywiście to nie jest tak mówił kluczowymi nad zawodami dla przetrwania w ogóle fizycznego społeczeństwa jak te zawody traktujemy jak traktujemy pielęgniarki jak nagradzamy te osoby, które zależy nasze życie w spółce takiej historii WOS-u nauk społecznych to widzę ogromny dużo tematów, które w tej pandę można bez oporu przyznaje oczywiście pandemia tak jak wszystko stawia jakieś takie pytania właśnie generalną przyszłość już ta, ale też oczywiście temat pandemii to jest temat szczepionek i tego jak bardzo potrzebujemy czym są dla znowu wracamy do nauczania okoliczność ta nie religia była też nasze bardzo wyraźnie powiedzieć, że patrzy na szkolne programy to naprawdę tu lekarzu fizyki biologii do godzin religii bardzo niepokojąca i niewiele wiadomo uważam, że religii w ogóle nie powinno być w szkole na pewno nie powinna być tak duża i to się zgadza Anna Dzierzgowska nauczycielka z wielokulturowego liceum humanistycznego w Warszawie redaktorka monitora edukacji bardzo pani dziękuję dziękuję bardzo, ciasno informacji Radia TOK FM ma już za minutę kilka po informacjach wracamy popołudniu Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA