REKLAMA

Anna Serdiukow i Paweł Maślona o 39 Koszalińskim Festiwalu Debiutów Film. "Młodzi i Film"

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-08-31 19:00
Audycja:
Czas trwania:
24:21 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji są Anna Serdiukow koordynatorka programowa 39 Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych "Młodzi i Film" i reżyser Paweł Maślona- przewodniczący Jury Konkursu Krótkometrażowych Debiutów Filmowych Rozwiń »

Anna Serdiukow: "Wszystkim zależy, aby odbudować tą filmową wspólnotowość, ale jednocześnie chcemy dla widzów bezpieczeństwa" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska 1września w Koszalinie rozpoczyna się 30 dziewiąty festiwal młodzi i film koszaliński festiwal debiutów filmowych, czyli najstarszy w Polsce festiwal, podczas którego można zobaczyć tylko debiuty gośćmi kultury osobistej na łączach skarbowych są Anna Serdiukow koordynatorka programowa festiwalu wita serdecznie się wraz jest z nami również reżyser Paweł Maślona przewodniczący żyli konkursu Rozwiń » krótkometrażowych debiutów filmowych witam dzień dobry trzydziesta dziewiąta edycja festiwalu wyjątkowa ze względu na czas pandemii, ale radość wielka jak rozumiem organizatorów, że udało się festiwal zorganizować mu póki co radość tak mam nadzieję, że tak pozostanie czekamy na przyjazd gości czekamy na przyjazd twórców, ale też proszę pamiętać, że tutaj jest sporo widzów z Koszalina no właśnie i staramy się cały czas na bieżąco określać no ten wariant naszego wydarzenia formułę patrzymy na komunikacie z ministerstwa dostajemy wytyczne sanepidu wszystko to bierzemy pod uwagę i właśnie robimy realizujemy festiwal w poszanowaniu wszystkich norm i okoliczności roku kilka dni temu w kulturze osobistej rozmawiałam z Mateuszem Prusem ósmej edycji 2 festiwalu, który oczywiście nowej pandy licznej rzeczywistości, ale się w Koszalinie odbywa trudno było przekonać władze miasta dały szansę młodemu polskiemu kinu na spotkanie na żywą publicznością w tym czasie nie nie nie było trudne, ale trzeba było rzeczywiście określić jakiś nowy plan jakieś nowe normy mieć pomysł na to wszystko, ale też taką gotowość sobie, żeby nie zamykać pewnych rzeczy nie mówić na miesiąc przed festiwalem oka dobrze to tak będzie to jest pewnik uruchomi sobie takie myślenie, że troszeczkę robimy na innych warunkach ten festiwal, czyli po prostu na bieżąco modyfikujemy, jaką formułę ale jakby myślę, że całe miasto, które żyje festiwalem bardzo mu sprzyja i też tak naprawdę bardzo ważny punkt tutaj na mapie kulturalnej Koszalina, a oni bardzo chcieli wszyscy bądź odbył, bo też kino kryterium koszaliński jest takim ważnym centrum wymiany myśli dyskusji tutaj w Koszalinie i po prostu wszystkim zależy na tym, żeby dziś odbudować tę filmową wspólnotowość, a jednocześnie chcemy, żeby ci, którzy przyjdą do nas czuje się bezpiecznie, więc to było jedyne jak pogodzić te 2 ZN tt tt 2 idee po prostu no właśnie Aniu, jakich zasadach bezpieczeństwa musimy powiedzieć, jakie zasady musieliście też spełnić jako organizator, żeby w ogóle myśleć o przygotowaniu tegorocznej edycji dodajmy przeniesionej zazwyczaj festiwal odbywał się w czerwcu, a przenieś liście z czerwca na na wrzesień do kina rozumiem tylko w maseczce na do kina w maseczce wszędzie płynę do dezynfekcji, ale też przed wejściem do kina mierzenie temperatury tym, którzy chodzą do kina dodatkowo dezynfekcja sali kinowej zwyczajowo mieliśmy 2 kina w ogóle tutaj na czas festiwalu i one obsługiwały bogaty program w tym roku ten program też jest bogaty, ale rzeczywiście jest nie zostały za ułożony bardziej kompaktową to znaczy jedno kino w tym roku musiał pomieścić nasze programowe propozycje czy mamy 1 salę kina kryterium, do której puszczamy połowę widzów niż zwykle ona mieści musieliśmy też zapewnić dłuższe przerwy między szansami i ten czas poświęcimy na wietrzenie sali na dezynfekcję Salina dezynfekcję siedzeń oparcia no właśnie takie prace logistyczne sanitarne, które po prostu pozwalają nam przeprowadzić wydarzenia w tym tak sobie teraz pomyślałam co za czas nastał, że higienie osobistej kulturze osobistej tyle rozmawiamy, ale na leki na, toteż część kultury osobistej także na co je tak dobrze to w takim razie powiedzmy o tym co na festiwalu jak już te maseczki założymy jak się okaże że, że mamy temperaturę 36 i 6 może na początek wytłumaczymy jak rozumieć w kontekście waszego festiwalu słowo debiut debiut jest pierwszy film próbka nie 0102. nie 0102. debiut to jest pierwsze filmy krótkometrażowe, ale tutaj twórca może debiutować 3 przestrzeniach może gotować w krótkim metrażu fabule dokumencie i animacji i to jest do 30 minut jeśli chodzi o pełny metraż to jest 60 minut lub więcej i to wtedy też pierwszy film mamy 2 konkursy, które w zasadzie są filarami programu, ale powiedziałem, że znana na naszym festiwalu to są debiuty i w zasadzie głównie przede wszystkim no tak to są 2 najważniejsze sekcje Paweł, który jest z nami przewodzi żeli, które ocenia właśnie te krótkie metraże, czyli 70 filmów de facto table mam nadzieję, że światów przygotowany a, ale to nie tylko debiuty my wcześniej w latach poprzednich mieliśmy debiuty zagraniczne mieliśmy też debiuty dokumentalne no w tym roku z racji tego mamy jedno kino musieliśmy zrezygnować z sekcji, ale mamy najciekawsze krótkie metraże i w tym wiele debiutów są w kwestii nowego festiwalu Sundance chcieliśmy tutaj po prostu pokazać, jakimi kryteriami kieruje się komisja selekcyjna Sundance, jakie filmy tam mają szansę zaistnieć i jakie tematy podejmują młodzi filmowcy z Europy, bo przecież tam nie tylko są pokazywane filmy zostaną, ale z całego świata, jakie tematy w swoich krótkich metrażach podejmują młodzi twórcy z tego świata co dla nich oznacza forma język kina dzisiaj ten współczesny i one bardzo ciekawie działają w porównaniu z tymi krótkimi metrażach mi z polskiej kinematografii mamy też wspaniały pokaz wydarzenie specjalne odrestaurowane pokaz filmu Wandy Jakubowskiej ostatni etap to jest 53007. roku i 3 zaginął Janowską tego co pamiętam tak, na które to jest bardzo ciekawe wydarzenie będzie spotkanie z gośćmi z Instytutu audiowizualnego, którzy ani w ogóle opowiedzą o tym jak dokonywały się te procesy czyszczące taśmy i nie w ogóle będzie myślał na wielu poziomach ciekawe spotkanie również dotyczące życiorysu Wandy Wandy Jakubowskiej i opowiemy trochę o jej przyszłości o kulisach powstawania tego filmu wiele tajemnic tutaj myślę, że zostanie zweryfikowane i w ogóle rozmawiamy o tym, ale też o pracach chwilę, bo do, bo auto Instytut audiowizualny zajmuje się takim wydobywaniem z niepamięci wielu wiele filmów już właśnie przywrócił ludzkiej pamięci myślę, że jest bardzo ważna działalność działalność póki co jakoś tak może nie nie bardzo promowana, ale tutaj młodym szczególnie chcielibyśmy pokazać, że te filmy gdzieś po latach trafiają zwykle na półkę właśnie jakiś niebyt i warto o nich pamiętać warto je przywracać ludzkiej pamięci i Fina opowiada swoje działania o no właśnie no dobrze to przecież w takim razie do konkursów, ale zacznijmy od konkursu krótkometrażowych debiutów filmowych, żeby oddać głos też Pawłowi myślenie Paweł ty byłeś w koszalińskim laureatem w 2018 roku Koszalin nagrodził was za film atak paniki 4 statuetkami to był Jantar odkrycie aktorskie dla Bartłomieja czy wdowa Jantar za muzykę dla radzi radomskiego Jantar za reżyserię dla ciebie jeszcze nagroda dziennikarzy w tym roku wraca jako przewodniczący jury konkursu krótkometrażowych debiutów, jakiego kino będzie szukał chyba bali uczciwego i autentycznego szczerego, czyli tak jak zawsze wydaje mi się autorskiego od władzy od ludzkiego rodzenia nawet w sensie takim, żeby ono było szczególnie jak by opowiedzieć będzie najważniejsze najważniejsze właśnie uczciwości zresztą jak kończy oglądanie filmów idzie, gdy widać, że ktoś po prostu stara się mówić własnym językiem niezależnie od tego najlepiej jest niedojrzały to, że jest jakiś swój wniosek taki, który nie próbuje czegoś udawać tylko o no próbuje jakoś wybrzmieć to jest w krótkim filmie to jest o tyle o tyle ciekawe i pod tym względem czasami tylko kursy są ciekawsze pamiętam były takie edycje koszalińskiego festiwalu, na którym byłem jeszcze jako student szkoły filmowej no brały udział konkursie, w którym teraz jest też przewodniczącym żyli zresztą z filmem Magatha tak no i pamiętam, że były takie edycje, gdzie ten konkurs krótkiego metrażu ciekawszy niż średni konkurs pełnometrażowy myślę, że to właśnie, żeby z tego, że czasami tych krótkich filmach wybrzmiewają ciekawsze głosy to znaczy, że tam mają szansę dojść do do głosu też takie ataki takie opowieści które, które są na tyle na oddzielne tyle szalone wyjątkowe odważne właśnie z tej racji, że nie stoją, zanim jakieś ogromne pieniądze nie stoi za nim jakaś machina produkcyjna, która w samej natury jest troszkę bardziej zachowawcza w przypadku dużego filmu no bo jak się kosztuje tam parę milionów złotych to zamiast podmiotu po to, podpięty tyle różnych kompromisów, na które trzeba czasami też dokładnie no, że czasami już w tym procesie powstawania filmu te firmy gdzieś tam jakoś standaryzacją i czy czasami po prostu nie nie widzimy rzeczy tak tak dlatego bardzo różnych od siebie może byśmy chcieli dlatego dla mnie w ogóle podwójnie ciekawe bo, bo też niedawno oglądałem krótkich filmów jest cicho w ogóle, bo to jednak trochę czasu minęło te zadziwiające też, bo dopiero tam w zasadzie sam byłem brał udział w tym konkursie krótkiego metrażu oraz zorientowałem się jednak tych lat minęło i teraz właśnie tam to tam będzie nowe pokolenie już pokolenie osób młodszych też ode mnie o jakieś 10 lat, które no, a nas już trochę różni wiele znaczeń też dorastali trochę innej rzeczywistości, więc czy jesteś ciekawy ciekaw jestem po prostu co ktoś, kto jest, bo tak toczyłem nawet tylko na NATO rozpiskę tych filmów, które nas czekają ich potrzeb po nazwiskach, żeby zobaczyć tam już pojazd jest może tam parę osób które, gdy szkoły tam pan wie, bo tam czasami są też tam pewnie po 30 paru lat też się też 7 trafiło, ale dużo w ogóle młodych ludzi takiego, który po prostu nie wiem nic jestem bardzo bardzo ciekaw tego co nas czeka też jesteśmy ciekawi za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informacje w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska o koszalińskim festiwalu debiutów filmowych młodzi film o jego trzydziestej dziewiątej edycji dzisiaj rozmawiał w kulturze osobistej z Anną Serdiukow koordynatorką programową i reżyserem Pawłem maślaną przewodniczącym żyli konkursu krótkometrażowych debiutów filmowych to może teraz przejdźmy do pełnego metrażu Aniu, powiedz ile filmów zgłoszono w tym roku do konkursu pytam o to dlatego, że kiedy czytamy np. festiwalu w Gdyni to pojawiają się takie argumenty, że wiele produkcji nie udało się ukończyć do nas zgłoszona w tym roku około 300 krótkich metraży i 20 parę pełnometrażowych filmów 24 chyba tak ile bierze udział w konkursie 10, a tak jak powiedziała w krótkim metrażu 70 tak 71 dla porządku, bo i to rzeczywiście trwało ta selekcja nie była łatwa no tak i było figury były tytuły, które zatrzymywały nas na dłużej i żeśmy błędy musieliśmy odbyć się trochę dyskusji a, a i tak był kimś po dyskusje argumenty przerzucanie się czy kogoś przyjąć czy nie różne względy tutaj decydowały albo wcale nie było łatwe proszę mi wierzyć, że jakieś 300 tytułów z czego musi wybrać 71 to w pewnym momencie już naprawdę decydujesz się rozmawiać o niuansach, a jeśli chodzi o pełne metraże to tutaj była bardzo duża różnorodność na odsłona 24 filmy 1 tytuł się wycofał jeszcze zanim zakończyliśmy nabór w można przyjąć, że było 23 tytuły, czego było bardzo dużo niezależnych produkcji takich rzeczywiście mocno mocno niezależne było trochę wideoartu takiego nie do końca czystego kina i nie mówię to jako wady tylko mówię po prostu jako jako jako charakterystyka pewnej propozycji były były propos właśnie były takie produkty z pogranicza kina, a sztuk wizualnych dużo niezależnych tytułu, ale też oczywiście skoro filmów, które miały już premierę no właśnie tak IC, które dopiero zostaną pokazane nam po raz pierwszy nam widzom w tym roku tutaj Koszalin w konkursie m.in. nagrodzony w Gdyni debiut Bartka królika Supernova firmy, które miały swoje nowe premiera tak jak powiedziałaś Żelazny Most Moniki Jordan Młodzianowskiej nieznajomi Tadeusza Śliwę, ale także 25 lat niewinności sprawa Tomka komend w reżyserii Jana Holoubka, którego pierwsze pokazy dla publiczności właśnie w Koszalinie tak jest my mamy m.in. premierowo ten film właśnie Janka Holoubka no to jest tytuł, na który myśli wiele osób czeka i też widzowie tutaj z Koszalina dopominają się pytają czy będą mogli wejść na sens czy czy bilety wejściówki będą dostępne proszę pamiętać, żeby nie prowadzimy sprzedaży biletów my dystrybuuje akredytacje wśród prasy zaproszonych gości natomiast publiczność kinową puszczamy na podstawie odebranych wejściówek w kasie, więc wszystko jest darmowy tutaj na tym festiwalu wprowadzimy jakąś tam ewidencja szczególnie teraz tym czasie wzmożonej czujności sanitarnej, ale ale, ale tutaj zbyt duża dużą widzowie wykazują aktywność, kiedy o tym, żeby powrócić do kina, żeby zobaczyć właśnie film na dużym ekranie interesuje ich 25 letni inności, ale też pytają się Official High film pełnometrażowy debiut Michała Szcześniaka SC ze wspaniałą rolą Julii Kijowskiej, więc jest trochę myślę rzeczy nowych do zobaczenia film Rafała Bryla pewnego razu w ogródkach działkowych to też będzie taka zupełna świeże NK oraz firm polot w reżyserii Michała wnuka to jest tak jak tutaj rozmawialiście, że Paweł był obecny w Koszalinie ze swoimi ze swoim krótkim metrażem potem z pełnym metrażem taki Michał można powiedzieć mam nadzieję, że nie będzie nadużyciem jest trochę takim wychowankiem koszalińskiego festiwalu była tutaj pojawiał się ze swoimi krótkimi metra ziemi, a teraz właśnie gości z pełnym metrażem premierowo film Polacy, kto filmy pełnometrażowe ocenie w tym roku tutaj też mamy mocny skład Ewa puszczyka jest przewodniczącą jury konkursu pełnometrażowych debiutów fabularnych, a towarzyszą jej Bodo Kox Mateusz Pacewicz Małgorzata szyła i Mikołaj Trzaska chciał jeszcze tak bardziej ogólnie o tym, nowym młodym debiutującym polskim kinie zwami porozmawiać nie mamy wiele czasu, ale tak się zastanawiam czas pandemii jak waszym zdaniem zmieni także młode kino nowa rzeczywistość będzie wymagała i wymaga już nowych rozwiązań nowych pomysłów moim zdaniem kiwa się zmieni przede wszystkim wydaje się, że pandemia przyspieszy pewien proces, który i tak się chyba wydawał, czyli takiej opcji coraz bardzie jednak prywatyzacji kicha łącznie, jakby jak to dobrze nazwać przenoszenia firm raczej na Platformę, gdzie kino kino pandemia zadała potworny cios, którego może łatwo nie podniesie myślę co prawda nie wierzę w to, żeby kino zginęło zupełnie myślę, że ten charakter takiego wspólnotowego oglądania filmów troskę ulegnie zmianie, dlaczego nie będzie tak powszechnie i są też po tym, jak jak Platformy rosną siwe i nie tylko greckich pretendentem do złotego i Amazon apu bis, który tam swoją Platformę rozpoczyna myślę, że to wyznaczy pewien kierunek myślę, że to na pewno zmieni sposób rozpowszechniania filmów, a za tym pewnie też pójdą pewne zmiany narracji, ale jakie, jakie one będą to tu ciężko trochę przewidzieć, bo ciężko nam jeszcze powiedzieć, jakby będą wyglądały warunki produkcyjne i w jaki sposób te Platformy też właśnie będą wpływały na to jakie, jakie tam, gdzie zapotrzebowanie jak będzie polityka jak później to nasze kino finansowane publicznie, jaką będzie miało do tego inaczej jest bardzo wiele znaków zapytania, ale wydaje się, że to jest raczej pewne to znaczy, że z coraz mniej czy będzie dużo mniej kin mniej ludzie będą chodzić do kina myślę więcej znacznie więcej będą oglądali na na platformach to wydaje mi się, bo nie unikną to jest troszkę smutne, ale chyba tak będzie palenie proszę jak myślę, że sposób finansowania filmu się zmieni, bo jednak kino stanie się taką branżą dużo bardziej jest ryzykowną i mniej opłaca, więc palą się zgodzić dawno, ale myślę, że te podmioty, które współfinansują firmy albo prywatni inwestorzy czy partnerzy, którzy do tej pory do tej pory właśnie nie tylko kino rozrywkowe jakoś inwestowali to teraz myślę, że zastanawiają się zastanowią się mocniej, bo po prostu to jest coraz bardziej ryzykowny biznes, który nie zwraca się już takim w takim porządku do jakiego zostaliśmy przyzwyczajeni przez NASA i nie będzie takie oczywiste właśnie finansowanie filmów, a sposób dystrybucji to też kolejny poziom od tego Paweł tak ma rację no właśnie Pawle ty masz tego świadomość teraz pracując nad filmem Kos, o którym tak naprawdę niczego nie wiemy, więc chciałabym się siebie pytać, bo rozumiem, że pracujesz nad tym filmem w tych warunkach pandę mitycznych, więc wieszać mówisz tak czy są też takie różne prognozy, które docierają z różnych stron, więc cała branża filmowa w momencie teraz trochę takiego oczekiwania na to co co przyniesie przyszłość, ale już pewne rzeczy po prostu wiadomo, bo wiele kin otrzymało taki cios, którego się nie podniosą i to nie chodzi o ten sam moment przestoju kilkumiesięcznego, kiedy one były po prostu zamknięte, gdy dostawał jakieś wsparcie nowych bardziej ten okres po, kiedy kazano im się otworzyć one nie mają po pierwsze, co pokazywać, a po drugie, nikt nie chce przychodzić do kina już dzięki należą obecnie przestrzeniami, które są najbezpieczniejsze miejsca jeśli chodzi o okolicy czy rzeczywiście można wydaje mi się z zupełnie spokojnie pójść do kina mając pewne, że tam po prostu nikogo nie będzie dobrze, ale zobaczymy zobaczymy co zmieni teraz ten czy Christophera Nolana chodzi, o którym wiele osoby, którym wiele osób pokłada nadzieję, że to będzie taka ta pierwsza jaskółka, która ma trochę kina kina ożywić, ale nie spodziewam się, żeby to, żeby to 5 przyniosła oczekiwaną zmianę, że ludzie nagle zaczną znowu masowo chodzić dopiero zaczynają chodzono do kraju spotykają się właśnie w restauracjach i ich knajpach to to na razie chyba jeszcze tak nie tak chętnie ludzie wracają do kina raczej raczej wolą TEN-T też oglądać sobie na platformach dom przepraszam, ale czy specjalnie uciekły od tematu osobą jestem bardzo ciekawe jednak, żeby się od czasów powiedział na temat tak, a mojej najnowszej produkcji może niespecjalnie ale, toteż jest na takim etapie, gdzie jesteśmy w fazie przygotowań wiele rzeczy jeszcze jest taki powiedziałbym raczej raczkujących nie wiem na ile dużo mogę powiedzieć, ale mogę powiedzieć czy koszty będzie prawdziwy western, który się będzie wydawał w czasach Kościuszkowców ich test z własnym po prostu na to, że bardzo cieszy bo, bo to jest taki projekt, który od odbywają takie jak moja miłość do kina jeszcze jest dziecięca oraz zawsze marzyłem o tym, żeby robić takie e-maile z dzieckiem na szczęście pojawiło się szansa pojawił się scenarzysta ze świetnym projektem i myślę, że z tego może być coś wyjątkowego coś takiego w tym ja się, że spełnię, gdy spełnia swoje takie potrzeby takie kino fińskie gatunkowe takiej takiej zabawy po prostu gatunkowej, a jednocześnie trudno jest pan szansę na stworzenie takiego filmu, który jednocześnie powiedzieć bardzo ciekawego w ogóle w Polsce i dla mnie będzie też jakąś wypowiedzią osobistą, a więc tak naprawdę w tych tych gatunkowych szatach jak będę mógł zmieścić coś co dla mnie być istotne, więc noty taka sytuacja dla mnie idealna jakieś przewidywania terminowe, kiedy Kos pojawić śmiem na Radom to druga dla da to jest jeszcze jesteśmy wcześnie jest bez dużych firm trudno powiedzieć, bo nie wiem, bo to nie jest jeszcze jest tam czeka dziś jeszcze inny projekt mam nadzieję zrobię wcześniej przed przed losem i mam nadzieję, że jest gdzieś na plan w przyszłym roku zobaczymy zatrzymano czekamy w takim razie czekam oczywiście na festiwalu młodzi i firm w Koszalinie jeszcze dodam, że oprócz tego, że firmy, że pokazy bardzo ważne spotkania z twórcami jak co roku na festiwalu, czyli szczerość za szczerość często takie pierwsze zetknięcie młodych twórców z widzami i toteż jest bardzo ważny punkt festiwalu i uwaga będzie zbliżenie na koniec festiwalu mocna debata o scenach erotycznych w Polskim kinie także jest po co do Koszalina jechać i po co iść do kina bardzo bardzo wam dziękuję za to spotkanie dziękuję dziękuję Anna Serdiukow koordynatorka programowa festiwalu młodzi firm i reżyser Paweł Maślona przewodniczący jury konkursu krótkometrażowych debiutów filmowych byli gośćmi kultury osobistej, a festiwal 3009. festiwal debiutów filmowych młodzi film między pierwszym, a 5września w przestrzeni realnej, ale również wirtualnej teraz czas na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA