REKLAMA

"Zadbaj o dziecięcy mózg". Jak w czasach edukacji zdalnej ograniczyć zły wpływ ekranu komputera na rozwój najmłodszych?

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2020-08-30 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:30 min.
Udostępnij:

Wyjaśnia Łukasz Wojtasik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, która właśnie rozpoczęła kampanię "Zadbaj o dziecięcy mózg".

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kłaniamy się państwo ponownie cykle jak z dzieckiem naszym gościem jest pan Łukasz Wojtasik z fundacji dajemy dzieciom siłę dzień dobry dzień dobry będziemy mówić o kampanii zabawie dziecięcy mózg, gdyby pan chciał przybliżyć jej szczegóły, kiedy nasze rozpoczyna no bo wiadomo z góry co chodzi żyjemy w czasach, kiedy już najmłodsze dzieci sięgają po urządzeń elektronicznych co na mózg raczej nie ma korzystnego wpływu prawdę tak faktycznie kontynuacja działań, Rozwiń » które prowadzimy fundację dajemy dzieciom siłę kilku lat kilka lat temu przeprowadziliśmy badania, które pokazały, że ponad 40% dzieci do ukończenia drugiego roku życia korzysta z urzędnika nowych i niemal połowa tych dzieci korzysta z tych urządzeń smartfonów tabletów regularnie intensywnie tematycznie z zagrożeniem dla rozwoju dziecka, ale i w kolejnych latach mu dziecka się intensywnie rozwija i warto jest ważne, żeby zadbać o równowagę zróżnicowane bodźce dlatego prowadzimy te działania lokal na kampanie faktycznie hasło zadbaj o dziecięcy młotka generalnie pokazujemy rozwiązanie w postaci domowych zasad ekranowych szerzej te działania właśnie realizujemy pod tym szyldem domowy zasady ekranowe, czyli właśnie takie zasady, które pomagają na uregulowanie kwestii ekranowych w domu w rodzinie także w jaki sposób te regulacje można wprowadzić na czym one mają polegać tylko na ograniczeniach czasowych korzystania z tego rodzaju sprzętu przez dzieci mają przede wszystkim te ważne, żeby mieć świadomość tego po to, robimy, tak więc mówimy, że takie ustalanie tych zasad powinna angażować wszystkich domowników powinno być poprzedzone rozmową refleksją szkoły tego faktycznie ucieka nam dają to zabierają także by uwzględniały wszystkich ale, żeby uwzględniały potrzeby faktycznie opieramy jednak rekomendacja, które analizujemy dotyczy czasu, ale nie tylko czas na ważne faktycznie był za ile czasu poświęcamy na urządzenia ekranowe, ale ważne, żeby ustalić, jakie rytuały takie sytuacje w domu, gdy ekranów nie ma, czyli te organy przy posiłkach znaczy ważne, żeby właśnie przy posiłkach nie było podczas spaceru podczas kiedy jesteśmy ze sobą bawimy się dziećmi mówi, że takie rozproszenie cyfrowy uzupełnień sprzyja tym takim relacyjny sytuację bardzo osłabia ich wartość to jest też zasada, że wynik korzystać z ekranów przed snem, żeby wyprowadzić ekrany sypia ani dzieci, ale równie dobrze właśnie, żeby wprowadzać zrobić też, że w odniesieniu do siebie to znaczy do osób dorosłych to są podstawowe zasady ich nie więcej mówi jeszcze mnie dokładniej mówić, ale to jest najważniejsze to żeby, żeby no w ogóle wziąć ten temat metek rodzinna agendy tym zająć, żeby zobaczyć, że tak naprawdę robimy to dla dobra naszych dzieci dla swojego dobrego dla dobra relacji tak, żebyśmy bardziej byli w kontakcie ze sobą niż kontakty z ekranami jednocześnie widoczne pozytywne strony ekranu internetu tam właśnie pogodzić te 2 światy biorąc pod uwagę to, że jesteśmy po okresie znanego nauczania lock Down, który spowodował, że musieliśmy jako dorośli dzieci spędzać się rzeczy więcej czasu przed ekranami nie wiadomo też będzie wyglądał nowy rok szkolny jak tutaj pogodzić te 2 porządki protetycznych bardzo dobry, tym bardziej ważny czas, żebyśmy się temu przyjrzeli, żebyśmy jak w kwestii regulowali czas dawno pokazał nam w zasadzie te 2 strony ekranu z 1 strony trudno sobie wyobrazić bez ekranu bez internetu, bo mieliśmy możliwość zdalnej pracy dzieci młodzież, że nie miały możliwość zdalnej edukacji to była jakaś forma podtrzymania relacji rówieśniczych rodzinnych, tak więc nie tak tutaj widzimy plusy, ale skoro tego internetu skoro tych ekranów jest więcej to tym bardziej wyzwaniem dla dla rodziców dla rodzin i nie jest to zadbanie o równowagę, bo nie możemy zostawić dzieci bez czasu na świeżym powietrzu bez bez czasu, kiedy no mamy tu uważność skierowano na siebie nawzajem w rodzinie, kiedy tych ekranów wkoło nie ma oczywiście no jest ich więcej w czasie izolacji wobec tego musimy pomyśleć jak zagospodarować ważne, żeby te czynności online nowe, o ile nowe były naprzemienne, żeby nie był ciągiem przed ekranem na, żebyśmy mieli jakiś pomysł jakoś atrakcyjną ofertę szczególnie, jeżeli mówimy o nastolatkach NATO to nie jest także ustalimy zasady spędzam 2 godziny dziennie na świeżym powietrzu czy ruchu odcinek aktywnościach już musimy zadbać o to żeby, żeby to była jakaś propozycja dla dla naszych dzieci dla domowników w jaki sposób urządzenia elektroniczne wpływają na mózg dziecka w przypadku najmłodszych dzieci rekomenduje generalnie, żeby dzieci do drugiego roku życia w ogóle nie nie nie korzystały urządzenie ekranowe jest także ekrany cała oferta związana z urządzeniami terenowymi jest bardzo no i atrakcyjna ale, ale też jest bardzo zapowiedzi chętnie przyjmowana przez most ten układ nagrody, które funkcjonuje w w ramach struktur mózgu jest w ten sposób pobudzany co się dzieje poza świadomością tych najmłodszych dzieci, ale nakazuje się ta ta relacja można powiedzieć między ekranami mówię to jakiś taki plastyczny w tak ciekawy sposób pokazują w materiałach, które towarzyszą filmy, które towarzyszy tej kampanii zadbaj o dzieci tym mógł w każdym razie ten mechanizm w sytuacji, kiedy umocnić i nie ma z kolei innych mechanizmów, które występują w mózgach dorosłych rozwinięty, gdzie możemy jakoś kontrolować powoduje, że łatwo jest nadmiar łatwo jest również o doprowadzenie nawet do uzależnienia, ale w mózgu od ekranu dlatego tak ważna jest rola rodziców, ale dorosłych, żeby to w kolejnych latach móc je sam PiS panie kontrolować, żeby one młodszy dzieci kontrolować, bo no, bo faktycznie to pozornie nam się wydaje jako ułatwienie życia podajemy dziecku ekrany i wykształconą zajmuje się samą osobą może się obrócić przeciwko dzieciom i zdrowiu i rozwojowi, ale też przeciwko nam, bo mamy wtedy poważny problem, bo to jest bardzo porównywalne rzecz to po prostu innych form uzależnień, gdzie czasami nawet nie radzimy sobie bez specjalistycznej pomocy rodzinie na potrzeby tej kampanii przygotowaliście państwo film, o czym opowiada w jaki sposób przestrzegać przed tym regularnymi częstym korzystaniem z urządzeń film, w którym pokazujemy jak nawiązuje się ta relacja ekranów z mózgiem dziecięcym mózgiem zaczynamy ten film o takiej sytuacji, kiedy dziecko się bawić rodzice rodzice wygranym jest zajęty w domyśle zdalną pracę w każdym razie pracą daje dziecku tablet tak się zaczyna ta ta relacja dalej pokazujemy tylko Serie ten, w której ten kontakt dziecka w mózgu dziecka nam się nie rozwija tego czasu jest teraz więcej zainteresowania dziecka ekranami coraz większe i wobec braku kontroli no właśnie dochodzi już do takiej sytuacji problemowej, ale pokazujemy dostępnymi rozwiązanie ma w zasadzie C5 pozornie taki szpaler bo, bo faktycznie pokazujemy, że przychodzi taki moment na refleksje na rozmowę z dzieckiem i właśnie na uregulowanie tych kwestii dostępu dziecka do ekranu i wtedy okazuje się, że w życiu dziecka i jest miejsce i na ekrany i na te relacje offline nowe nie jest agentem wszystkich państw do obejrzenia tego filmu trwa 3 minuty, ale taki ciekawy myślę nowatorski sposób pokazuje właśnie to co może nam dać do myślenia może myśleć spowodować jakąś zmianę naszych domach, gdzie rodzice zainteresowani naszą rozmową, a co za tym idzie także akcję o domowych zasadach ekranowych mogą zasięgnąć informacji na ten temat zapraszam na stronę domowy zasady ekranowe Krupka DD Fundacja dajemy dzieciom siłę kropkę PL domowy zasady ekranowe FDS PL można też pisać czasu obraz domowy zasady ekranowe wyszukiwarkę na stronie kampanii pokazujemy materiały, ale pokazujemy też te rady i omawiamy zaprosiliśmy do współpracy szereg specjalistów, którzy ich spotkać taki wywiad dachem pisanych omawiają dokładnie te kwestie właśnie te, o których rozmawialiśmy wpływu ekranów mówi mechanik powiązanym z uzależnieniami, ale z tego jak po prostu budować tych czasach cyfrowych ekranowych pozytywne relacje w rodzinie człony wiedza o informacje na temat tego jak wygląda ten czas spędzany przez przed urządzeniami w innych krajach czy znacząco różnić od tego co mamy w Polsce badania, które porównywaliśmy w ramach przygotowywania tych badań, które prowadziliśmy w Polsce pokazują, że sytuacja ten problem jest problemem dosyć uniwersalnym ten co ciekawego trafiliśmy przy okazji przygotowywania się do tych działań jest to, że Polska jest liderem, jeżeli rodzina o liczbę ekranów przypadających na na 1 mieszkańca 1 więcej niż 1 marca konkretnie, a jeżeli mówimy w kranach w ogóle jest jeśli teraz więcej, bo to mówimy o smartfonach tabletach telewizorach kochali tak dalej tak te między nie jesteśmy tutaj jakąś jakimś niechlubnym liderem ale, ale to nie powinna specjalnie jakoś żyć, tyle że po prostu globalnie ten problem jest poważną kwestią, którą próbuje się właśnie jakoś próbuje się zapobiegać no chociażby poprzez właśnie taką refleksję i regulowanie tego korzystania z ekranów poprzez ustalenie zasad, ale proszę zwrócić uwagę jak zmienił świat nawet w samochodzie teraz mamy mnóstwo urządzeń reklamowych być może ten postęp cywilizacyjny spowoduje, że nie będzie od tego odwrotu nawet nie będzie mógł sobie reglamentować tego czasu ani naszym dzieciom, ponieważ nie skorzystamy wówczas z niem samochodu właśnie prace będziemy umieli sobie poradzić też z wykonywaniem najprostszych domowych czynności tak oczywiście na co jest także można zobaczyć z przerażeniem, ale można też widzieć dobre strony ekranu również ekranowy czy internetu w samochodach ma wpływ na bezpieczeństwo też na komfort korzystania z urządzeń natomiast w dalszym ciągu no nie możemy zapominać o tym musimy widzieć, że podstawowe dla nowo relacji w rodzinie, ale też dla rozwoju dziecka i kontakt z żywym człowiekiem rodzicem rodzeństwem z rówieśnikami i faktycznie tego kontaktu jest mniej, ale czy ta jest także tego kontaktu z coraz mniej przy wygrane czy może wobec tego, że tego kontaktu jest coraz mniej uciekamy to ekranu wartego się nad tym zastanowić, ale przede wszystkim zobaczyć jednak tę wartość takiego kontaktu ciekawości uważności w rodzinie, bo tego chyba niestety coraz mniej to, żeby świętować naszą rozmowę taki przekaz, który z niej płynie musi dotyczyć racjonalnego korzystania z urządzeń i tutaj to odpowiedzialność spoczywa oczywiście na dorosłych tak warto, żeby zadbać o równowagę jest tak puentując może bowiem, że ta nasza rola rola dorosłych jest jest podwójna, bo to my z 1 strony ustalamy zasady będą bezpieczeństwo, ale my również jesteśmy wzorem my jesteśmy obserwowani przez dzieci dzieci naśladują tego zadbajmy również tak jednak korzystanie z ekranów te zasady wobec siebie no bo wtedy będziemy dobrze pozytywnie modelować zachowania w rodzinie dziękuję panu bardzo za te rozmowy w naszym cyklu jak z dzieckiem naszym gościem był pan Łukasz Wojtasik z fundacji dajemy dzieciom siłę kłaniam się dobre, jeżeli panu życie bardzo dziękuję nie państwa zapraszam teraz na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA