REKLAMA

Jak wyrównać nierówności edukacyjne po pandemii?

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2020-08-31 08:20
Prowadzący:
Czas trwania:
25:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM Nika wiejska witam ponownie są z nami Marty uda tygodnik polityka dzień dobry lider i Aleksander Sawicki nauczyciel psy łódzkiej szkoły dzień dobry czyn, który powrócił do tematu szkoły w czasach pandemii, ale nawet chciałem zapytać was o inną rzecz, bo równo 40 lat temu czy z tego 1sierpnia 1980 roku zakończy się strajk w stoczni gdańskiej o godzinie 16 w sali BHP sali BHP Lech Wałęsa słynnym wielkim długopisem sygnował porozumienia sierpniowe to Rozwiń » trój miejska wyborcza cytuje, dlatego że także tu są informacje na temat tego jak będzie obchodzona ta rocznica Ano jak zwykle są tutaj silne podziały, bo z 1 strony samorząd Gdański opozycja ile w USA, a z drugiej strony prawo i piwosz i prezydent Andrzej Duda oraz związek zawodowy Solidarność, gdy świętuje osobno prezent pojawi się w Gdańsku, owszem, wydaje się, że jeśli chodzi o te schody państwowe organizowane przez administrację centralną są one niezwykle skromny myślę, że powodem właśnie postać Lecha Wałęsy co sądzicie na temat obchodów tej rocznicy Martyna Bunda powodem jest postać Lecha Wałęsy powodem wydaje mi się jest samo miasto Gdańsk, którą przedziwne spór z rządem od dość dawna bardzo dramatycznym elementem tej historii, czyli śmierć prezydenta Adamowicza no to jest właściwie takim substrat całego naszego problemu znaczy ten podział jest głęboki wszyscy wiemy historie gdańskie są to byłyby one górską tematu, gdyby nie było rzeczywistością walki muzeum walki o tablicę walki o kolejnych dyrektorów muzeum nie udało nam się zobaczymy za parę lat może kolejne kolejne dziesięciolecie tych obchodów pójdzie nam jakoś lepiej tym razem chyba trzeba po prostu pogodzić ze stratą Aleksander Pawlicki jak nie ma do tego co tydzień we krwi do dodania co uderza w tej sytuacji to, że mamy do czynienia ze sporem, który w znacznym stopniu jest dziedzictwem, a sporów opozycjonistów jak są zespołem kompletnie nieczytelny np. kiedy śledczy młodych ludziach moich uczniach i uczennicach kompletnie nieczytelne i jedyny skutek tego sporu, który tam, gdzie się toczy niby dziś, ale w istocie rzeczy w przyszłości 1 skutek jest taki, że obie strony, które chciałyby prawdopodobnie nami Solidarność budować być może z tego mitu Solidarności z budową jakąś jakąś taką więźby dla społeczeństwa to obie strony nie są w stanie tego zrobić tracą szansę być może stracą ją na nieustających kłótniach bez sportu no dobrze co byśmy dzisiaj pomogli powieść młodym ludziom uczniom dzieciom młodzieży na temat tej rocznicy co się wtedy wydarzyło, jakim to powiedzieć to jest oczywiście niełatwe pytanie, dlatego że szukam jakiś w szkole szukaniu uniwersalnych rozwiązań takich, które byłyby dobre dla czwartoklasistów i ze szkoły podstawowej i dla klasy maturalnej dla dzieci z Gdańska i dla dzieci z Krakowa itd. tak dalej jest powiedzieć nieoczywiste znaczy to nauczyciel najlepiej wie, gdzie są jego uczniowie jak z nimi pracować z jakim przekazem trafić co wydaje się kluczowe w nauczaniu to, żebyśmy mieli pokazać dzieciom związek wydarzeń historycznych z doświadczeniem tu i teraz z doświadczeniem dzisiejszego za każdym innym wypadku historia będzie tylko jakąś malutką wyciągano lamusa, jeżeli zaś pokażemy, że historia nie tylko wpływa na współczesnych, które lubią powtarzać, ale przede wszystkim z jakimś kluczem do zrozumienia tego co dzieje się we wspólności w tym wypadku całą pewnością fenomenem jest społeczna samoorganizacja albo społeczne porozumienie sam ma idea Solidarności jako ruchu, w którym ludzie gotowi są poświęcić swoje partykularne interesy na rzecz dobra wspólnego wszystkie te rzeczy być może są doświadczeniem bardzo wielu ludzi przyglądających się współczesnej rzeczywistości albo nawet nie sposób się nią angażujących w tym sensie Solidarność może być dla nich intrygujące inspiracja chciałam porozmawiać też oczywiście o powrocie do szkoły rozpoczęcie roku szkolnego w czasach pandemii może zacznę od tego, że ta sytuacja wydaje się niezwykle trudne niezależnie od tego co by zrobił rząd, bo wszyscy się zgadzamy, że ten powrót jest potrzebny i wszyscy wiemy, że niesie to pewne ryzyko, które no jakoś jest nieuniknione i zastanawiam się czy możemy po prostu jednak przesadzamy w tym czy widz wie w tym przestrzeganie przed wielką katastrofą Martyna Bunda i to ja myślę, że nie przesadzamy czarne wizje nie tylko, ostrzegając przed katastrofą generalnie dobrze się wiążą te wątki wątek, którego zaczęliśmy dobrze się wiąże z wątkiem, którego przechodziły, dlatego że generał edukacja jest dzisiaj w stanie dramatycznym koszmarnym, gdybyśmy młodym ludziom na serio mówić, czego mogliby się dowiedzieć Solidarności powinniśmy na serio traktować ryby opowiada tylko się w trend, a mówiąc o katastrofie miał na myśli o zarażeniu pandemii ani generał kondycji polskiej szkoły, ale jej bardzo proszę, tak więc tamten temat pozostawia wielu słuchaczy na pewno podziela moje szczególne emocje tak to jest emocjonuje temat natomiast jeśli chodzi o tylko aspekt praktyczny techniczne nie poradzimy sobie z pandemią to jest niemożliwe czy może sobie poradzimy tak jak sobie radziliśmy przez całą wiosnę to znaczy rodzice rodziców przejmie część obowiązków nauczycielskich, dowiadując się coraz więcej o tym jak program edukacji zresztą mieliśmy okazję ostatnio o tym rozmawiać, ale jest praktycznie niemożliwe do zrobienia chcielibyśmy zrobić to znaczy w mieście dzieci w szkołach, które są dla nich za małe od dawna są za małe jakimś nowym systemie, który zakłada sanepid radzi np. przesunąć przerwy, ale jak są przerwy to jest hałas, jaki hałas to inne dzieci nie mogą odbywać i to to kto się to, że nie ma szans piąć ja myślę, że optymistycznym wariantem jest może coś więcej szkół w większym zakresie powrócić do nauczania zdalnego coraz większa liczba rodziców zacznie tworzyć mniejsze grupy edukacyjne co się dzieje, gdzie oblężenie przeżywają wszelkie szkoły rozwalają tutaj się nazywa praca w domu nazywa się edukacja domowa tak naprawdę to przeniesienie już kompletnie nowego modelu edukowania swoich dzieci zresztą zdaje się, że zmiany prawne się pojawiły w tej chwili już nie trzeba dać się o orzeczenia konsul w komisji to nie są komisje to są takie instytucje psychologiczne, które orzekają, że dziecko jest gotowe do nauki w domu, więc to uprościła się zdaje się, że te orzeczenia nie są potrzebne wydaje się, że to jest ten model to znaczy model dla dzieci z miast z rodzin zasobami będzie to bezpieczne one sobie poradzą, ale będzie jednak zjawisko marginalne mimo wszystko myślę, że nie, dlatego że nie do zrobienia jest czy zobaczymy są małe szkoły, które mają mniejsze ilości uczniów i tam może jakoś te dzieciaki do po tych większych klasach podzielać, ale my nie bardzo wiemy zrobić zakażeniami tutaj instytucji matematyczne szacują, że to wie może zbyć wzrost o kilka tysięcy przypadków dziennie to są ogromne wzrosty jeśli pójdziemy tym trybem do tej pory mamy, czyli nazwę na okazywanie kwarantanny izolowania ludzi to musi zawalić możemy zrezygnować z kwiatami i pogodzić z tym, że mamy poważny problem medyczny, ale wtedy będziemy, więc problem w szpitalach zapewne Aleksander Bicki no i prowokacji nie może odpowiedział na pytanie pani redaktor ma wrażenie, że w ogóle jeszcze rozmawiamy edukacji szczerze mówiąc rozmawiam głównie z publicznym w kontekście otwierania szkół oraz edukacji wcale nie rozmawiamy pytania dotyczące edukacji sensu stricto to są zupełnie inne pytania nie lekceważy tam rozwiązań zdrowiu publicznym to znacząco od pytania dotyczące luki, która nie pojawił się z realizacją podstaw programowych, zwłaszcza tam, gdzie dzieci by obszar wykluczenia cyfrowego stracił pół roku zwrócił uwagę to bardzo często dzieci wiejskie to znaczy te same dzieci, którym reforma edukacji odebrała już rok przy ogólnej go, pod jaką strona 98 lat teraz stracił kolejne pół roku być może za chwilę tracił kolejne właśnie nadchodzi bardzo wczesny po reformie z wysokiej stawki to znaczy egzamin ósmoklasisty, który przesądza o znacznym stopniu dalszych losach edukacyjnych właściwe pytanie zatem jest takie w jaki sposób szkołach wyrównamy brak w jaki sposób władze oświatowe zamierzają wspierać wyrównywać braków inne ważne pytanie to jest pytanie dotyczące tego w jaki sposób zareagować system egzaminacyjny na to, że pojawi się cała grupa dzieci, które zarówno po liceum, jaki po szkole podstawowej, które nie będą z tą pewnością zrobią podstawy programowej tak, bo to jest przy tej Luce, która się tutaj pojawiła bardzo poważne jeszcze w pytaniu dotyczy np. tego jak mamy wracać z nauczycielami i stresem, które nie będą teraz przeżywali wydaje się, że łatwym do przewidzenia efektem w czerwcu przyszłego roku jest to ludzie mieli do czynienia z olbrzymią masą kraj wypalonych nauczycieli, które po prostu jedną ze szkół to są rzeczy związane stricte, żeby sytuacja, w której my zajmujemy się głównie tym czy maseczkach czy nie maseczka chcą jak mówię nie jest problem, który bym lekceważył tak, ale sytuacja, która odwraca dyrektorów od kwestii stricte edukacyjnych znacznie ważniejszych tarkę i mam wrażenie, że przy tej dyskusji, że to czy taka dyskusja, w której toczy się dyskusja dorosłych uzdrowi publiczne, które wszyscy mają nadzieję, że ktoś inny jak wszystko już walnie to ktoś inny podmiot poniesie odpowiedzialność prawda opozycja ma nadzieję, że ministerstwo ministerstwo na rzecz samorządy dyrektorzy mają nadzieję, że sanepid sanepid ma dalej tak dalej tak dalej problem na tym, że cicha katastrofa cicho katowanie post w postaci 1 drugiego głośnego zamknięcia szkół albo niska cicha katastrofa w postaci tego, że tysiące dzieci po prostu idą się w nie zrealizują celu kształcenia takich aptek w tej chwili od wartości podstawy do celów kształcenia to jest prawdziwa prawdziwa katastrofa, zwłaszcza ostatnie zdanie przepraszam i takie, zwłaszcza jeśli popatrzymy np. na różnicę, którą widać w wynikach egzaminu ósmoklasisty to jak wygląda jak wygląda porównanie wyników egzaminu ósmoklasisty duży miastach i małych wsiach to pokazuje po prostu dzieci wiejskie są skazane skazany przez sam samo miejsce zamieszkania na pozostawanie w tyle, jeżeli chodzi UK edukację za rok będzie tylko gorzej poranek Radia TOK FM Dominika wielowiekowym ponownie z nami Martyna Bunda tygodnik polityka Aleksander Paliński nauczyciel 1 ze szkół na, choć warszawskiej Ochocie chciała porozmawiać edukację rzeczywiście trochę odchodząc od kwestii pandę, choć jest to także związanemu, ponieważ wiele problemów jestem panem nie zostało pogłębionych i chciałam, abyśmy spróbowali podsumować, czego byśmy oczekiwali od rządu minister edukacji narodowej od samorządów, aby nasza edukacja wyglądała lepiej ja chcę się zwami podzielić moim bardzo przyziemnymi problemami i więzione są bardzo różne w zależności od tego chodzi o liceum szkołę podstawową, ale z tymi problemami chcę się wami podzielić poprosić Basso wasze przemyślenia, które już częściowo tutaj mieliśmy w poprzedniej części, a mianowicie przyziemne problemy to brak takich reguł dotyczących dzieci spędzania czasu dzieci w świetlicach to znaczy sadzanie dzieci przed telewizorem brak takich wytycznych związanych z tym ile powinny spędzać czasu należy oczywiście na najlepszą zgoda pozwala boję się tego właśnie, że przepełniony świetni albo w ogóle jakiś salach, które nie są kibicami dzieci właśnie siedzą przed telewizorem, bo tak wszystkim jest wygodnie nie ma pieniędzy na na lokal na zorganizowanie dodatkowych zajęć zdjęć i itd. tak dalej pełnione klasy wciąż przepełnione klasy do 30 uczniów marne zarobki nauczycieli brak nauczycieli polowania na nauczycieli matematyki np. w wielu miejscach i właśnie o tym, o czym mówi Aleksander Pawlicki to znaczy cofnięcie obowiązku np. szkolnego dla dzieci sześcioletnich, że tutaj nie chodzi, choć dzieci sześcioletnie bardziej, ale o tym właśnie chodzi o to wyrównywanie szans, że cofnięto obowiązek zerówkę dla pięciolatków właśnie w mniejszych miejscowościach czy wszak co ma fundamentalne znaczenie dla wyrównywania szans edukacyjnych i zastanawiam się co można by zrobić, żeby ten stan rzeczy zmienić Martyna Bunda ta oczywiście chętnie o tym powiem, ale jeszcze chciał wrócić do wątku katastrofy, bo ja widzę pewien pozytywny aspekt to znaczy do listy kłopotów, o których mówiliśmy należałoby dopisać kłopoty z podstawą programową, która dotyka, zwłaszcza siódma już mógł rasistów od paru lat wielu psychologów badań dramatyczny stan psychiczny tych dzieciaków, które zostały do systemu w długo by opowiadać nie będziemy słuchaczy tym już zadręczać tak się stało, że dzieciaki pracują w 16 godzin, więc dziennie więcej niż 1 dorosły ogromnym stresie pod ogromnym napięciem mają po kilka sprawdzianów kartkówek dziennie nie staraliśmy stworzyć jakiś system, żeby temu zapobiec, ale też nie udało pandemia też dla nich jak złoty czas to znaczy tylko wreszcie mogą pouczyć tego na co miał ochotę szkoły patrzą trochę łagodniej trochę przychylniej, oceniając nie da się zrobić wszystkich kartkówek sprawdzianów w takim zakresie w jakim się to wcześniej działo może to jest jakiś moment, gdzie moglibyśmy trochę trzeźwieć i edukację na inne tory przestawić jest to od co pytanie było to, czego oczekuje od rządu oczywiście to jest najważniejsze to czy Dream kłopotów mieliśmy wiosną największą od roku potem był brak z jakiegoś 1 spójnego systemu pracy zdalnej najbardziej kuriozalny przypadek, którą słyszałem to nauczyciel, którą swoim uczniom hasło do prywatnych maila i tam na tego prawnego maile wysyłał zadania taki wpisywał jego hasło, żeby im nie chciałbym krytykować nauczyciela na zwrot co było dla niego najłatwiejsza chciałabym powiedzieć, że jedno dziecko miało Messenger Facebook internet i e-maili tysiące różnych form, które musiało sprawdzać, gdzie co ma zrobić jak się nauczycielską cover samo jakaś katastrofa, gdyby udało nam się skupić na tym, żeby uporządkować system stworzyć proste łatwo dostępne Platformy to zresztą zaczęło, więc powoli dziać to moglibyśmy startować dużo lepszej pozycji ta katastrofa mogłaby być mniej spektakularna Aleksander Pawlicki myślę, bo bardzo to zresztą dyskusja dotycząca rozmaitych zaleca ministerstwo edukacji i wątpliwości powiedział, czego bączki rządu możliwej strony bardzo ścisłych zalicza zaleceń takich dotyczące organizacji wycieczką szkolną oczywiście pozostawienie dyrektorom zbiórek jak co z nich skorzystać nie uderza większa studiowałem zlecenia brytyjskie dyrektorzy dostają taki pakiet, który ma informacje o tym nie sposób zabezpieczyć owce szkolnego autobusu jest 2 obaj chorują to wiadomo, że dzieci bardzo już bardzo w miejscowości jak czytamy, że łóżko albo w jaki sposób wprowadzić Tatry szkolnej orkiestry dęte, że nie można zawiesić można powiedzieć, że nie jest pandemia, bo one odgrywać dużą rolę w wychowaniu dzieci prawda o tym jakie prowadzi były skoro mamy do czynienia z takiej pewności, które wiążą się z głębokim oddychaniu prawdę albo np. w jaki sposób mamy wprowadzać nauczycieli praktykantów do szkół, bo nie muszą być w szkołach postu, dlatego że się zawali dlatego, że jeżeli nie wpuścimy ich to studentów po prostu nie damy w przyszłym roku nie będziemy mieli od nauczycieli to są wszystko zagadnienia, które rozstrzygną brytyjski w takim znaczeniu, że po prostu dał bank konkretne porady dyrektorzy przykłada się sytuacji konkretnej sytuacji, a mogą z nich korzysta wprowadzać w swoich szkołach wedle wedle uznania czekały zresztą podkreślono we wzorcach brytyjskich, że w pierwszym semestrze w ogóle nie będzie nie będzie kontroli wtedy takich, czyli elektoratu brytyjskiego angielskiego inspektor nadzoru pedagogicznego po to, żeby prostu przeszkadzać dyrektorów pracy, a i, jeżeli dyrektor dostaje taką paczkę to wtedy na radzie pedagogicznej musi się zajmować tym czy maseczkach czy maseczkach czy toalecie czy czynie w toalecie, aczkolwiek jeszcze, bo to jest są rzeczy jak mówi, które może dostać z góry, a otrzyma znacznie poważniejsze pytania albo poważnie znowu nie chce odbierać tamtym powagi, ale pedagogiczny poważniejsze np. jak będziemy reagować jako nauczyciele w sytuacji, w której np. będziemy mieli do czynienia z malowaniem dzieci wracających z kwarantanny to kolosalny problem, który na ciężkich bojach z tym nazywanie dzieci wracają z kartami prawda i np. niechęć do kontaktu z nimi albo np. trakcji rodziców, które nie będą Ciach, którzy nie będą chcieli nas opuszczać taki do takich dzieci na imprezy urodzinowe, aczkolwiek jeśli chce albo jak pracą dziećmi rodziców nie listów, jaki jest już niemało, którzy będą dzieci, które wynoszą z domu przekonanie, że koszt nie istnieje, że jest Bogiem spiskiem w związku z tym będą kontestować go wyrzucają rozmaite reguły sposób możemy wykorzystać ten czas mamy na wspólną pracę, żeby odbudować relacje w klasie, które on nie ustały one przynosić do internetu, ale intensywnie chłonie dewastujących miejsca, jeżeli chodzi o relacje między między dzieci też pytanie wychowawczy dostanie publiczne, jeżeli nauczyciele najpierw Bregovicia nie mają czasu o tym, żeby rozmawiać o tego rodzaju kwestiach, bo będzie uczyć dzieci regulacji one prędzej czy przyznał trasie dążenia danego pani rektor bardzo słusznie powiedziała, że bardzo ważny element wchodzi nauczanie zdalny dostęp do nowych technologii, ale niezależnie od tego ważniejsze jest to jak dzieci potrafią się sam uregulować Polski dzień prawa sam regulować podaż Polska szkoła dzwonka dzwonka na polecenie wilgotna, ale no to są pytania pedagogiczne zadał pan wiele pytań, ale czy zna pan od graficzne a, a to bardzo dobre pytanie, a i częściowo ta znaczy czy mógłby pan coś zaproponować w ramach odpowiedzi moja odpowiedź jest moja odpowiedź trochę taka jak na odpowiedź, której czy może być tak jak zlecenie jednego z takich dużych fundacji wspierających ideę szkoły też niestety pytanie przez wrzesień Demokratów układów, które powiedziała prawdę doświadczenie zamknięcia szkół zdalnej edukacji koliduje tak dalej jest się czymś zupełnie nowym i my nie wiemy co robić to znaczy wszystko co wiem zadań co moglibyśmy zalecić daleko niepewne w związku z tym nauczyciele powinni się co tydzień społecznymi pół godziny bardzo dokładnie ma swoje doświadczenia prowadzić obserwację mieć świadczeniami planowali, dlatego że cokolwiek mówimy o poziom ogólnego poziomu badań albo z poziomu szkoły w Warszawie tak dalej dalej to może się po prostu sprawdzić też tamtej szkole to jest oczywiście nas wkurzają odpowiedział można się wybrać to w tej chwili udzielam to znaczy to zależy, ale my wolę taką odpowiedź to zależy dał, bo niż odpowiedź taką, którą trafiliby przenieść z automatu jeszcze lepiej zalecić wszystkim wzmocnić podpisy raczy czy kontrolą kuratorium to oczywiście w Polskiej szkole zawsze prowadzi do tworzenia sady w związku z tym TOK FM zalecił w tym zalecił to, żebyśmy jako radio publiczne usiedli i np. próbowali porozmawiać o tym będziemy pracowali z tym stresem, które działają nasze dzieci i jest w związku z ich lękiem w związku z tym, że ich kolega nagle zniknął z klasy, a w jakimś czasie wrócił, a ktoś komuś napisał ktoś napisał na komunikatorze jakimś, że on słyszał, że podobno to nie jest także, że można całkiem zdrowieć, że jeszcze ktoś nie zaraża coś tam coś tam bla bla bla wyobraża trudno to wyobrazić tak co wtedy zrobimy tak, jaka jest jakiś czas pracy co robi wychowawca psycholog szkolny zrobią pozostali nauczyciele czy znajdujemy w ogóle czas w czasie lekcji, żeby skoncentrować na tego rodzaju zagadnienia czy np. odsyłamy właśnie psychologowi czy też bierzemy to na klatę jak co raz drugi jest godzina wychowawcza teoretycznie to prawda, że godzina wychowawcza i podział, jeżeli chodzi o wychowanie w szkole to wychowuje się na każdej lekcji ani godziny wychowawczej i mówię to tu trochę brzmi jak frazes, ale naprawdę wychowanie w znacznym stopniu polega na tym byśmy reagowali wtedy, kiedy co się dzieje to znaczy nie, żebyśmy jak widzimy, że dzieci krzywdzą się nawzajem właśnie przez tematy czują się w czasie lekcji ludzie powiedzieli, o ile rzecz w tym awizują za 2 tygodnie później zaprosimy panią psycholog tak tylko trzeba reagować wtedy i to niezależnie też jestem nauczycielem matematyki historii fizyki jest przede wszystkim wychowawcą, bo każdy uczciwy właśnie wtedy reaguje, kiedy co się dzieje ani myśli sobie godzina wychowawcza przyjdzie pani psycholog z VAT, którzy po ptakach ja chciałam jeszcze wróci do tego wątku, który poruszył w pierwszej części, bo da mi niezwykle ważna mianowicie mamy pomysły na to jak wyrównywać szanse dzieci być może rodzin, gdzie edukacja nie stanowi jakiegoś ważnego tematu może z właśnie mniejszych miejscowości dzieci nie są posyłane do przedszkoli jak zmierzyć z tym problemem to może Martyna Bunda czy nie mamy pomysłu jesteśmy dokładnie idziemy dokładnie przeciwnym kierunku wszystko, czego edukacja mogłaby nauczyć czy wszystkie zasoby, które mogłaby tym dzieciakom dać, czyli przy np. zasób sam ocenia jeśli dzieciaki nie mają możliwości korzystania z pomocy rodzicom to muszą sobie radzić same otwartość na świat informację o świecie umiejętność oddzielania fałszu od prawdy korzystania z internetu jest wszystko, czego szkoła mogłaby uczyć dzieciaki wiejskie z PiS nie to te złe określenie czy dzieciaki bez gorszym dostępem do do nowoczesnej Lucii wojsko to szkoła szkoły innym dodać dajemy im dzisiaj zupełnie innego myśmy poszli w taki tak jak zwane kształtowanie postaw patriotycznych to się w szkole w tej chwili bardzo do pogłębia to jest tak dokładnie przeciwne jeśli będziemy, że to jest dobre to jest zła i odtąd dotąd jest granica to tym kluczem do tego dzieciak nie zostaną wiele czasu Aleksander Pawlicki w wyroku w wyrównywaniu szans myślę sobie, że tej z jej strony mamy jakieś systemowe związane przede wszystkim z tym, że np. tworzą dyskusje o tym jak mają wydać za rok za 2 czy w tym szkolnym już egzamin zewnętrzny one oczywiście są dosyć istotną presją na te pracują nauczyciele i taka rozmowa to po prostu jak ten egzamin powinien wyglądać, żeby sprawdzić co dziś naprawdę potrafią ani dowieść, że były dzieci wykonane cyfrowo wykluczone cyfrowo, bo na razie zmierza do tego, żeby po prostu egzaminuje nie tylko to naprawdę, więc po pierwsze na pewno temu trzeba byłoby zdjąć przeminą 2 silną presję egzaminu, który próbuje sprawdzić wszystko ze starych dobrych czasów promocja tak dobrych czasów tuż przed pandemią to 1 kwestia kwestia bardzo zależy oczywiście od tego co nauczyciele widzą swoich uczniach praw takiej sensownej automatycznej diagnozy, zwłaszcza jeśli chodzi o kompetencje tak, bo kwestia wiedzy to jest coś co co jest 1 problem, ale mieć kompetencje, które po prostu nauczaniu zdalnym nie były się w stanie tak dobrze wiecie mógłby również w klasie to zdiagnozować, a potem rozpocząć rozpocząć prace w tym miejscu w tym dzieci, a w razie ostatnie zdanie należało ostatnie zdanie takie zimy bardzo często mówimy o realizacji podstawy programowej myślimy sobie o tym, że podstawę programową realizują nauczyciele Otóż podstawą promował realizują dzieci nie może być zatem także nauczyciele myśli sobie musi zrealizować podstawę programową liczebną przyglądał musimy stworzyć sytuację w szkole dzięki działaniom Egzaminacyjnej dzięki pracy naszych zespołów nauczycielskich, żeby dzieci realizowały podstawę ramową to znaczy, żeby zaczęły się 1września w tym miejscu, które przestały się uczyć w zeszłym roku Aleksander Sawicki nauczy Martyna Bunda dziennikarka tygodnika Polska bardzo wam dziękuję za udział w rynku Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - DOMINIKA WIELOWIEYSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 20% rabatu, wybierz pakiet i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA