REKLAMA

"Ministerstwo zmarnowało dwa miesiące wakacji. To był czas na przygotowanie standardów edukacji zdalnej"

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-08-31 14:00
Prowadzący:
Czas trwania:
10:07 min.
Udostępnij:

Gościem Mikołaja Lizuta był Marcin Zaród – nauczyciel języka angielskiego w V Liceum Ogólnokształcącym im. Janusza Korczaka w Tarnowie, nauczyciel roku 2013.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Marcin Zaród nauczyciel języka angielskiego w piątym liceum Ogólnokształcącym imienia Janusza Korczaka w Tarnowie i nauczyciel roku 2013 jest gościem programu dzień dobry uczeń dobry jutro uczniowie wracają do szkół po 6 miesiącach można powiedzieć, że nawet najwięksi wagarowicze pewnie stęsknili się za szkołą ciekaw jestem najlepsze szkoły są przygotowane na ich przyjęcie nie tylko wagarowiczów, ale wszystkich uczniów myślę, że przygotowane są na tyle na ile mogą Rozwiń » w takiej sytuacji zapewne byłyby przygotowane lepiej, gdyby informacje, które otrzymujemy z ostatnich dniach były jednak oddane na początku wakacji w środku wakacji, a nie tydzień przed rozpoczęciem roku szkolnego czy 10 dni przed rozpoczęciem roku szkolnego z szkoły każdy rektor robi co może, że tak powiem jedni myślą o tym, żeby jednak przygotować się przejść na jakąś wspólną Platformę, która umożliwia uczenie zdalne o to, żeby być przygotowanymi do tego że, gdyby była sytuacja, że jakaś praca musi przejść np. na kwarantannę i przejść na nauczanie zdalne na to, żeby się odbyło już tak ktoś mówi bez owo bezproblemowo nie tak jak było to w marcu 2020 roku poza tym oczywiście opracowywane są już gotowe są procedury związane z zachowaniem reżimu sanitarnego jednocześnie też procedury dotyczące właśnie tego ewentualnego nauczania zdalnego no robimy co możemy my się cieszymy, że tam się z tymi uczniami, bo jest nam jako nauczyciela to potrzebne, żeby te twarze jednak zobaczyć przed sobą, żeby już po początku roku prowadzania zajęć do kamer i gdzie często tych uczniów jednak nawet nie wiedzieliśmy też kamerka wyłączali kamerę albo nie jest Ignacy no to zrobione twarze zobaczyć dno z 1 strony jedni cwaniacy, ale są też tacy, którzy po prostu mieli np. 1 zasięg na telefonie stacjonarnym 1 kreska to jeszcze w standardzie UE, gdzie po prostu to zupełnie nie było możliwe są takie miejsca w Polsce wiem, że opozycji Jerzy dużych miast i ciężko to zrozumieć, ale część pozostał nawet tak wakacyjnie teraz to są miejsca, gdzie po prostu są dziury jeśli chodzi o zasięgu telefonii komórkowej no tak bolidach były takie rodziny wielodzietne, które właśnie rozpoczynały naukę zdalną od połowy marca mając do dyspozycji 1 smartfon na kilkoro dzieci to rzeczywiście jest właściwie myślę poseł tak zgadza się tutaj każdy jest świadomy tego, że co ja mam takie wrażenie, że jednak jakiś sposób te 2 miesiące wakacji zostały marnotrawione jeśli chodzi o system jeśli chodzi o ministerstwo, że jednak ta lekcja została odrobiona można było zebrać informacje zwrotne od praktyków nauczycieli nie tylko te oficjalne informacje przesyłane przez kuratoria, które były często kolory zaufanie świata dlatego, że jeżeli szkoła zgłosiła, że ma problem to zamiast wsparcia dostawała pogłowie za to, że na problemy nie umie sobie poradzić i szkoły generalnie założenia tych problemów nie zgłaszały mówił, że wszystko odbywało pięknie ładnie na realia, jakie były to praktycy doskonale wiedzą z pewnością ten głos praktyków by się przydał niestety nie skorzystano z tego dosłownie tydzień temu niektórzy praktycy przedstawiciele nauczycieli środowisk uczniowskich rodzice zostali zaproszeni na konferencję do Sejmu to była jakaś taka 1 jedyna na posiedzeniu komisji i to była jakaś jaskółka, ale mówi odbyło się to 7 dni przed rozpoczęciem roku szkolnego, więc zdecydowanie za późno, ale dobrze, żeby sami to ta nauka zdalna przez od połowy marca do końca roku szkolnego odbywała się bardzo różnych systemach czasami przestępcy czasami przez ZUS ma czasami przez różne inne komunikatory czasami przez wirusa właściwie nie mam takiego 1 standardu to oczywiście też słuchać różne głosy niektórzy mówią, że to dobrze, że to właściwie uczniowie nauczyciele powinni wybrać tę formę Platformę do zdalnego nauczania inni mówią, że to jednak błąd, że powinien być standard 1, a przede wszystkim standard działający, które szkoły powinny wypracować pod kierownictwem ministerstwa jak jest pana zdanie na ten temat tutaj, gdy jest zwykle diabeł tkwi szczegółach to znaczy ja bym bardzo nie chciał, żeby ministerstwo narzuciło wszystkim szkołom polskim 1 konkretną Platformę, bo potem mogłoby okazać, że akurat ta Platforma w wielu sytuacjach się nie sprawdza, bo każda szkoła ma jakieś swoje zindywidualizowane potrzeby natomiast też nie jest dobrze, jeżeli w 1 szkole funkcjonuje kilka takich sposobów komunikacji z uczniami tak jak to się działo bardzo często od marca, bo wtedy to nie jest edukacja zdalna tylko bardziej edukację w trybie awaryjnym my rozmawialiśmy spotka się długa i ekspertem do spraw e-learningu w najnowszym odcinku będzie właśnie o tym mówić jak ma wyglądać takie prawdziwe e-learning w wersji wysokiej jakości co trzeba zapewnić jak ma wyglądać i tego też zabrakło to znaczy zabrakło zaopiekowania się nauczycielami pod kątem metodycznym dydaktycznym też praktycznym sprzętowym, bo jeżeli ich potrzeby zostaną zaspokojone to na pewno te lekcje zdalne będą wyglądały o wiele bardziej profesjonalnie będą wyglądały tak, że naprawdę wiele treści można zrealizować, korzystając z platform internetowych pod warunkiem, że będą do tego przygotowani zarówno ci, którzy lekcje prowadzą jak ci, którzy z tych lekcji korzystają właśnie, ale co jest takim warunkiem sine qua non, żeby te zdalne lekcje wychodziły dobrze przypomnijmy że, choć uczniowi jutro wrócą do szkoły na ten nikt nie daje żadnej gwarancji że, że szkoły bądź całe regiony nie powrócą do zdalnego do zdalnego nauczania i kolejna na pewno bardzo złożona, bo ona wśród zmiennych, które powinny być warunków, które nie być spełnione, żeby taka lekcja funkcjonowała normalnie są wymagania na poziomie sprzętowym i technicznym, ale są też wymagania na poziomie metodycznym i tego jak funkcjonowała klasa, a jeszcze przed wprowadzaniem tego nauczania zdalnego to znaczy, jeżeli uczniowie byli prowadzeni w ten sposób, że wszystko się za nie robiło byli przygotowani przyzwyczajeni do tego, że to nauczyciel podawał wszystkie informacje przesłane na dłoni, a oni musieli tylko nauczyć się to co dostali później auto sprawdzone to później, kiedy nagle tego kontaktu bezpośredniego i prowadzenia zabrakło no to okazało się, że uczniowie i ten ich brak samodzielności spowodowały, że no mieli problemy z uczeniem takim samodzielnym tylko pod kierunkiem nauczyciela z jego wspomaganiem natomiast Ano nierealną 1 fakturze uczniowie narzekali, że po prostu to całe zdalne nauczanie sprowadzało się do tego, że mają wyłącznie zadawane prace domowe na tym też nie polega edukacja zdecydowanie tak no to właśnie kłaniają się te kwestie związane z przygotowaniem metodycznym nauczycieli i o ile marki takie sytuacje jeszcze mogły no i części gość no bo to był początek myślę, że już pod koniec kwietnia sytuacja wyglądała trochę lepiej tutaj były robione badania, które mówiły o tym, że faktycznie już w maju czerwcu było lepiej z tym natomiast znowu mówię, że trochę przez pana 2 miesiące wakacji można było przygotować standardy tak samo właśnie metodyczne można było o wiedzieć i zachęcić nauczycieli do zapoznawania się takimi metodami jak odwrócona klasa jak uczenie projektowe jak godzina geniuszu, który jest prekursorem w Polsce, bo to jest są rzeczy, które idealnie nadają się do nauczania zdalnego, a jeżeli tylko nauczyciel bazuje na trybie badawczym no to w którymś momencie przy nauczaniu zdalnym, jeżeli on próbuje przenieść 11 to co się działo w jego zwykłej klasie to nagle dla ucznia staje się tzw. medium towarzyszące jak ktoś musiał sobie w tle radio, żeby sobie tak leciało to bardzo często uczniowie w ten sposób punktowali nauczyciela dywaguje cegły na jakiś temat w trakcie lekcji w formie wykładu po prostu tego się nie tak utrzymać uwagę ucznia przed 45 minut w momencie, w którym on nie ma żadnej aktywności z jego strony jest wnoszony tylko do przyswajania informacji po prostu są metody, które funkcjonują trzecie takim online bardzo serdecznie dziękuję za tę rozmowę i życie panu w, a także wszystkim nauczycielom uczniom udanego roku szkolnego Marcin Zaród nauczyciel języka angielskiego w piątym liceum Ogólnokształcące imienia Janusza Korczaka w Tarnowie był państwa i moim gościem bardzo dziękuję państwu zapraszano na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA