REKLAMA

Wielka niewiadoma - nowy rok szkolny już jutro

Wywiad Polityczny
Data emisji:
2020-08-31 17:20
Prowadzący:
Czas trwania:
16:03 min.
Udostępnij:

O tym jak będzie wyglądał nowy rok szkolny i akademicki, jakie wyzwania stoją przed polską edukacją a także jak wygląda pomoc i rozmowy z rządem rozmawiamy ze Sławomirem Broniarzem - szefem Związku Nauczycielstwa Polskiego

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest nam Sławomir Broniarz szef związku Nauczycielstwa polskiego dzień dobry Panie Przewodniczący dzień dobry jutro po raz pierwszy od 13marca sporo czasu upłynęło uczniowie zasiądą szkolnych ławach w piątek była konferencja szefa menu Dariusza Piontkowskiego, którą konferencję zorganizował wespół zespół zadowolonymi z działań resortu nauczycielami dyrektorami samorządowcami zaapelowano by nie siać defetyzmu przypomniano akurat w kalendarzu to się dobrze składa, że Rozwiń » edukacja była prowadzona nawet pod okupacją niemiecką dowiedzieliśmy się też potężne siły pozytywnego myślenia to co od piątku myśli pan któż fajnie będzie od jutra w szkole prawda to oczywiście poza do tej szkoły to nie ulega wątpliwości wielu powodów edukacja w tej tradycyjnej formie jest o wiele łatwiejsza ma być stroną tak na marginesie edukację w czasie drugiej wojny światowej także prowadziła nie tajna organizacja nauczycielska to była emanacja związku Nauczycielstwa polskiego, gdyby kryptonim ZNP przyjęty podczas drugiej wojny światowej natomiast zwracam uwagę na to, że ta chęć powrotu do edukacji do ławek krzeseł do swoich koleżanek kolegów jest tutaj no obejmującej wszyscy chcemy, żeby tak było pytanie tylko czy uda się to utrzymać czy będzie to możliwe we wszystkich szkołach czy też no będą takie okresy, gdzie zacznie szkołę, a po tygodniu będziemy niestety musieli przerwać i takie były takie sygnały także się do nas docierają ale kiedy pan mówił, że rozpoczniemy edukacja potem po tygodniu albo 2 będziemy musieli ją przerwać to pan myśli o pojedynczych przypadkach szkół, gdzie zostaje na znaleziony tak uczeń albo nauczyciele skoro na wirusem trzeba taką szkołę wyłączyć czy pan myśli o takim systemowym rozwiązaniu, że znowu cała edukacja tak jak 13marca wchodzi na tryb zdalny osiągnie chciałbym, żeby to pierwsza możliwość, że w ogóle nie była brana pod uwagę, czyli zamknięcie 1 czy też kilku placówek na niewielkim terytorium takiej totalny Logana, który mieliśmy do czynienia na rzeczywiście byłby ogromnym problemem tyle tylko, że mamy do czynienia z prawem niezrozumiałe dla ogromnej rzeszy osób zjawiskiem wtedy zachorowalność była na poziomie 1050100 zamknięto wszystkie szkoły pan premier ogłosił, że nie zamykamy szkoły dzisiaj poziom zachorowanie sięga czasami 1000, a my wracamy do edukacji szkolnej nie sądzę, abyśmy byli pełni pełni na różne scenariusze różne ewentualności nie przygotowani wietrzenie sal zdrowy rozsądek dystans społeczny, jeżeli uda się go o dotrzymać i kwestia maseczek tutaj akurat jest pełna pełna dowolność to wystarczające zabezpieczenie zdaniem pana panie od piątku jeszcze jesteśmy karmieni optymistyczną optymizm rządu wersją naszego życia takiego spojrzenia w przyszłości tym, że radość, że optymizm ma być panaceum na wszelkie bolączki, ale mówiąc poważnie to wydaje się, że to nie nie do końca będzie spełnieniem oczekiwań nie tyle moich nauczycieli uczniów rodziców Cetera, bo tutaj różne będą scenariusze mniejsze wielu placówkę natomiast ja chcę zwrócić uwagę na to, że my w tej dyskusji także dzisiaj skupiamy się na tym przede wszystkim kwestii zdrowia oczywiście najważniejsze najistotniejsze to jest nie zapominajmy, że celem szkoły przede wszystkim edukacja nauczanie i ten wątek musimy również brany pod uwagę wtedy, kiedy myślimy o różnych rozwiązaniach różne scenariusze, które mogą się pojawiać, ale wtedy, kiedy wchodzimy już w ten wątek edukacyjny no to tutaj ten optymizm jest jeszcze mniejsza aniżeli wtedy, kiedy bowiem tylko o maseczkach zdrowiu o obowiązkowe szczepienia dla nauczycieli, które chcielibyśmy, żeby były realizowane wszak na ten cel Unia komisja Europejska w ramach takiego krajowego planu odbudowy przeznaczyła 57 miliardów euro jest tutaj także komponent zdrowie edukacja, więc wydaje się, że środki na ten cel są ale, ale porządkująca tę wypowiedź wydaje się że, owszem, zdrowie najistotniejsze to jest truizm natomiast nie ulega wątpliwości, że nie możemy zapomnieć o nauczyciela od tej części dydaktycznej o tym, że przyjdzie nam w tej czy innej szkole robić edukację zdalną edukację hybrydową to naprawdę nie jesteśmy do tego przygotować chciałby jeszcze chwilkę cofnąć się do tych miesięcy wiosennych, kiedy szkoła była zamknięta czy państwo są już w stanie oszacować, jakie straty poniosła Polska oświata polscy uczniowie, a na tym zamknięciu szkół i edukacji zdalnej, która w 1 miejscu działała dobrze innym kulała w aspekcie takim materialnym pewnie mnie nie i sądzę, że tego nie do oszacowania to jest na pewno są takie 2 zasadnicze obszary, które każą nam właśnie dosyć pesymistycznie, żeby nie powiedział czarująco patrzycie w przyszłych w przypadku ponownego wydział edukacji daną to jest to, że nie udało się zrealizować podstawy programowej to jest rzecz, która dla nauczycieli bardzo istotna, bo nie zapominajmy, że to dziecko będzie miało za rok czy za 3 lata egzamin końcowy efekt swojej szkole to jest po pierwsze bardzo to tyle problem po drugie, ten element związany z wykluczeniem ich brakiem pełnego kontaktu kontra po kontroli nad uczniami, którzy nie realizowali w tym momencie obowiązku szkolnego, którzy byli dla nas niestety niedostępni wielu wielu powodów i których liczby nie jesteśmy w stanie oszacować, mimo że oczekiwaliśmy, iż minister edukacji narodowej mając dostęp w ramach systemu informacji oświatowej do każdej szkoły będzie w stanie powiedzieć co jest przyczyną ogromne moim zdaniem liczba to mogą sięgać nawet 50 lub 500 000 dzieci do to jest także głęboki i inna przyczyna dyskusji o pewnym wykończeniu edukacyjnym o tym co w konsekwencji odchodzącego roku, jeżeli się to ponowić kilku następnych lat może decydować o tym, że pojawi się teraz większa luka między tymi dobrymi bogatymi za różnymi środowiskami, bo to niekoniecznie wiąże się z miastem, a więc tym, którzy mają dostęp do internetu do komputerów i to nie ma wyrywania sobie sprzętu jedno drugiemu tymi rejonami, gdzie taka możliwość istnieje nie zapominajmy o tym, bo minister Zagórski wspomniał 3 tygodnie temu o tym fakcie że 2000 miejscowości w Polsce nie ma dostępu do internetu, a trudno przypuszczać, że w 2 tysiące nie mieściła się żadną kolejny, bo żadnego ucznia też nauczyciele, więc ten poziom rozwarstwienia budzi nas niepokoi na to nauczyciele zwracają uwagę, niemniej nieczęsto i zmniejszy nie mieści się obawiała jak wtedy, kiedy dyskutujemy o zdrowiu bezpieczeństwu 10 uczniów i na samych nauczycieli dzisiaj pan minister udzielił wywiadu Rzeczpospolitej chciałabym pana zapytać o kilka fragmentów w jaki sposób będą chronieni starsi nauczyciele pyta Rzeczpospolita na to pan minister zostawiamy tu pewną swobodę dyrektorom nauczycielom tak, ale do chwili zwrócić uwagę także nad nim to co ja w stronę wcześniej mówi Maćkowiak tam jest też, że pomyłka, bo nie mówię o sanepidzie tylko samorządzie jako współ decydującym wspólnie z dyrektorami koło losach wnioskuje o zamknięciu wiemy tłem tego wszystkiego pytanie ile to miałoby kosztować kto by tego poniósł koszty, bo jeżeli mówimy, że pan zapada decyzja Centralna o tym, że np. wszyscy uczniowie wszyscy nauczyciele mają być wyposażeni w maski tak, żeby to nie wiemy włości sąsiedzi nasi Niemcy w wielu landach to oczywiście pojawia się pytanie, kto za to zapłaci jak będzie mniej kwota, jeżeli mówimy, że to być obowiązek dyrektora szkoły to oczywiście z tyłu głowy mamy odpowiedź na to pytanie, czyli taką decyzję podejmuje dyrektor, a więc on musi znaleźć właściwe środki, jeżeli mówimy też zasadniczy postulat ZNP dyrektor powinny mieć prawo wspólnie z samorządem do podjęcia decyzji o przejściu na zjednoczenie hybrydowe bądź też zdalne nawet w zielonych strefach po to, żeby ułatwić ten start edukacyjny jednocześnie całkowicie na tylnej osi na wykresie możliwości zarażenia się Korona wirusa bez konsultacji samorządy co notabene wnioskuje także Rzecznik Praw Dziecka, a nie tylko ZNP i wojska to w tej roli również musimy szukać odpowiedzi na pytanie, kto zapłaci ten dodatek opiekuńczy rodzicom, które zostaje mam nadzieję, że już Pani Minister pracy podpisał rozporządzenie uruchomione do 20września, więc minister mówi tak najlepiej, gdy będzie zdywersyfikowana najlepiej tę decyzję będzie podejmował dyrektor, ale mój w moim przekonaniu zresztą nie tylko moim, jakby istotą tego modelu rozumowania jest pieniądz i pytanie, kto rzeczywiście będzie płatnikiem za te wszystkie świadczenia no chyba raczej nie ministerstwo co wynika z kolejnych pytań pana ministra Kwiatkowskiego, bo Rzeczpospolita pyta o to czy ministerstwo zamierza dofinansować nauczycieli, żeby nie musieli korzystać ze swoich prywatnych sprzętów np. czy za korzystanie z prywatnych laptopów będzie rekompensata, a pan minister odpowiada, że to pytanie powinno być skierowane do organów prowadzących, czyli znowu tak wracam do samorządu kolejne pytanie czy będzie większa subwencja oświatowa związku skoro wirusem NATO minister Piątkowski nie wiem jak Korona wirus wpływa na większe wydatki zwrócą uwagę na to, że kodeks pracy rozstrzyga prezes dano obowiązki pracodawcy w tym zakresie dla nauczyciela pracodawców niestety nic nie jest samorząd pracodawców jest szkoła oczywiście samorząd odpowiada za kwestie materialne tyle tylko, że w kontekście tego drugiego stwierdzenia, więc pan minister nie wie jak Korona wirusa wpłynął na wydatki samorządu zwraca uwagę na no wręcz lawinowy spadek przychodów wielu jednostek samorządu terytorialnego a gdy ten brak przychodu brak pieniędzy przekłada się także na pytania czy jesteśmy w stanie go samorządy pokryć wszystkie wydatki związane chociażby z edukacją i niestety także nie tych wydatków nie ubywa wręcz przeciwnie przed ważną, ale kilka dni temu Panie Przewodniczący pan minister przekonywał, że szkoły właściwie mają gigantyczne oszczędności z tytułu tego, że były zamknięte przez kilka miesięcy poszedł pan minister tylko 1 samorządowców szkoda tego, że pan minister do tej przepraszam proszę Boże konferencję zaprosił tych, którzy z reprezentatywnymi przedstawicielami chciał szacunku dla wszystkich uczestników tej konferencji reprezentatywnym jedno 6 lub przedstawicielami środowiska szefostwo związku gmin wiejskich związku miast związku metropolita dyskusja byłaby o wiele bardziej treściwe o wiele bardziej merytoryczne, a dzień wcześniej było przecież posiedzenie komisji wspólnej rządu samorządu pani dyrektor to jest jak ciąg dalszy tego czym stale mówimy minister szuka tych, którzy za to zapłacą minister szuka także tych, które ewentualnie poniosą konsekwencje tych, którzy będą na pierwszej linii frontu sporów z rodzicami, bo nie ukrywajmy, że rodzice będą mieli tutaj powód do niepokoju sytuacji choćby szkół średnich, gdzie młodzież do szkoły średniej czasami przyjeżdża czasem całego powiatu lub kilku powiatów i prawdopodobieństwo zaistnienia problemu zdrowo się tutaj bardzo wysoki, ale adresatem tych uwag nie będzie minister edukacji najbliżej do dyrektora najbliżej do organu prowadzącego to jest także istota tego całego procesu przenoszenia odpowiedzialności narodu nie, wyposażając dyrektorów takie rzeczywiste kompetencje, o którym mówi związek Nauczycielstwa polskiego jak pan ocenia precyzję elastyczność, a zalety tych rozporządzeń, które zostały wydane przez ministerstwo na ten rok szkolny pani redaktor Szanowni Państwo z mojego punktu widzenia osoby, która przez wiele lat była dyrektorem szkoły różnych szkół ma wrażenie, że część z nich wprowadza moje koleżanki kolegów dyrektorów do poziomu no i kierownika gospodarczego, żeby nie powiedzieć niżej, dlatego że zalecenie do naszej dalszej kole możliwości współdecydowania o tym gdzie będzie ulokowany dyspensy ser i będzie młodzież była sobie ręce tak dalej pod niebem nie musi koniecznie dotykać osoby dyrektora mogą załatwiać osoby, które pełnią funkcje usługowe w szkole typu właśnie czy kierownik Administracyjny, jeżeli takowy jest, ale to jest także bardzo sprytny zabieg, który znosi ten całe odium odpowiedzialności z poziomu ministra na na poziom dyrektora szkoły od 1, gdyby dyrektor szkoły wspólnie z organem prowadzącym Bóg zamkniętą placówkę w sensie edukacji tradycyjnej lub podjąć decyzję o tym, że rozpoczyna edukację tradycyjną czy nasza pełna obecny szkole przesunięcie o tydzień 2 lub 3, żeby to była jego możliwość jego kompetencja byłoby bardzo dobrzy, gdyby dyrektor mógł zmodyfikować podstawę programową to kule u nogi tysięcy nauczycieli, którzy nie sąsiedzi są w stanie tego wiązać nawet warunkach normalnej edukacji, bo poza podstawę strzela 2 przy ogromnej od roku o tym mówimy, że należy to zmienić również nie ma takiego prawa tryb nie może modyfikować ciemny ramowych planów nauczania i nie może powiedzieć Słuchajcie urzęduje tylko na drugim piętrze, a nie wchodzimy do pracowni fizycznej chemicznej, bo to będzie powodowało migrację na terenie szkoły, a to sobie nie nadrobimy późniejszym okresie no nie ma takiej możliwości i widać wyraźnie ziemnych i o tym mówimy w naszym liście do pana premiera to należy uporządkować o to także apelują do Pani Marszałek Sejmu proszę o działaniu komisji edukacji nauki młodzieży jeszcze czas, bo nie wiemy co się wydarzy jutro pojutrze za tydzień w wielu szkołach nie wiemy co się stanie wojują ośrodkach akademickich w momencie rozpoczęcia tego roku akademickiego jak to się przełoży na bezpieczeństwo w szkołach misja raczej uszami i bardziej wieże czy wie, że bez tego określenia bardziej lekarzom epidemiologia aniżeli polityka, który próbuje próbują jednak wśród zaklina rzeczywistość mówić, że wszystko będzie dobrze, a przykład Zakopanego pokazał, że tutaj ingerencja polityków jest nadmierna i raczej nie służy interesowi dziecka bezpieczeństwu nauczyciel no bo najpierw za pan wyjaśni sanepid dał zgodę na to, żeby mogło być nauczanie zdalne do 25września tak jak chciał samorząd apotem zgodę cofnął pokrótce ze strony resortu Małopolski kurator oświaty jeszcze na koniec mamy zaplanowano rekonstrukcję rządu na przełomie września października chciałby pan, żeby szef resortu edukacji się zmienił nam, że rzeczą ważniejszą jest, aby zmieniła się polityka edukacyjna, abyśmy byli uwolnieni raz na zawsze od takiego co 4 lata następującego przy modelowaniu tej edukacji, żeby ta polityka miała charakter długofalowy, żeby przestać czuć administrator wspólnie z rodzicami nauczycielami wszystkimi interesariuszami czy zaplanuje będzie miał czas na realizację będziemy czas na podsumowanie, żeby nie był skazany na kadencyjność tak jak parlament, żeby to była osoba wykluczone tej doraźnej gry politycznej podobnie chcielibyśmy odpolitycznienia podstawy programowej tego modelu tworzenia tego dokumentu natomiast czy to będzie ten inny minister, jeżeli będzie dyspozycyjny pracownik bądź przy ważnym politykiem będzie realizował wizję tej innej partii rozbieżnej czasami z celami edukacyjnymi dobry kryjący mi te cele, na który podobieństwo celu tejże partii to jest raczej ze szkodą i było ze szkodą w każdym systemie politycznym Sławomir Broniarz szef związku Nauczycielstwa polskiego bardzo dziękuję za rozmowę pozdrowienia dla wszystkich uczniów nauczycieli pani redaktor życzenia dobrego roku oczywiście przyłączam się do tych życzeń informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA