REKLAMA

Jutronauci 2020: Jak pandemia zmienia rzeczy codziennego użytku

Gościnnie w TOK FM: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2020-09-04 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
21:47 min.
Udostępnij:

19. odcinek podcastu w programie "Jutronauci: świat po pandemii". W centrum handlowym Seacon Square w Bangkoku pojawiła się winda, w której zamiast guzików są pedały. To pokazuje, jak szybko pandemia zmienia rzeczy codziennego użytku. Dotykowe interfejsy w miejscach publicznych, jeszcze niedawno uważane za standard, zaczynają odchodzić do przeszłości. Firmy pracują nad wprowadzeniem nowych, bezdotykowych. Oskar Zięta - projektant, architekt i artysta - w rozmowie z Vadimem Makarenko opowiada o dyskretnym, ale rosnącym uroku paczkomatów, o tym, dlaczego możemy spodziewać się renesansu miedzi w przestrzeni publicznej, oraz o tym, dlaczego radzi swoim studentom, aby projektowali maseczki i przyłbice. Więcej na temat tego, jak pandemia zmienia społeczeństwa, państwa, instytucje i gospodarki, znajdziesz na https://wyborcza.pl/jutronauci

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
reklama partnerem podcastu i programu jutro nauczyć jest Sebastian Kulczyk to jest ósma 10 podcast gazety wyborczej tam państwa w kolejnym odcinku podcastu astronauci świat po pandemii o zmianach w naszym życiu rozmawiamy z astronautami, czyli wyjątkowymi osobami, które odkrywają przyszłość wraz z czytelnikami gazety wyborczej ósma 10 podcast gazety wyborczej nazywam się Vadim Makarenko jestem redakcyjnym szefem programu jutro nauczyć, a moim gościem jest Oskar Zięta projektant Rozwiń » architekt artysta autor nowej metody obróbki Stali pozwalającej tworzyć wytrzymałe i oryginalne meble meble te zdobyły wiele międzynarodowych nagród i dziś są wystawiane m.in. w paryskim centrum Pompidou w nowojorskim Moma czy monachijskiej pinakotece dzień dobry dzień dobry witam serdecznie Oskar pozycja epidemia wpłynęła na swoją pracę bardzo mocno skontrolowano nam niestety ponad 5 wystaw, czego takie spektakularne, które mieliśmy przygotowane, z których się bardzo cieszyliśmy to była wystawa rzeźb na Times Square, która tak naprawdę jeszcze nie jest zakończona, bo tanio skóry otwiera się za kilka miesięcy w październiku mam nadzieję, że jeszcze te rzeźby pokażemy postawimy tam skwer wiele wystaw wiele targów, które zostały skontrolowane, które zostały na początku próbowano je przenosić na inne terminy, ale ostatecznie zostały one przeniesione na następny rok co powoduje, że tak naprawdę cały kalendarz naszego roku się troszeczkę przewrócił co znowu powoduje, że musieliśmy przenieść w kontakcie z naszymi klientami z naszymi partnerami na inne metody komunikacji to jest 1 strona oczywiście tak bardzo bardzo profesjonalna my jako studio prowadzimy również działania badawcze i tutaj nasze studio nie mogło się zatrzymać tak samo jak i produkcja nie mogła się zatrzymać, a powiedz wspomniał, że wasza firma ma swoje procesy produkcyjne zresztą wiadomo, że stawiacie bardzo mocno na pracę z materiałami różnego rodzaju przede wszystkim zostaną, ale nie tylko i wiele słyszeliśmy o różnego rodzaju zakłóceniach w łańcuchach dostaw chciałam zapytać jak to wyglądało waszym przypadku łatwiej było materiały czy trudniej tak to był dość duży problem nikt nie podejrzewał aż tak dużego zatoru, ale i też nie powiem, żebyśmy przygotowania pandemii oczywiście z tym się nie liczył, ale my jesteśmy firmą, która produkuje wszystko od początku do końca to też taki troszeczkę dość szeroki szpagat oprócz materiału, czyli ten materiał po zakupuje my we włoszech w Wenecji rozwoju Gdańska Stal nierdzewna i lub w Niemczech i tutaj rzeczywiście był taki moment, gdzie zamówiona wcześniej blacha do nas nie docierała to też powodowało, że całe życie tu jakichś większych kryzysów u nas nie spowodowało pobiliśmy taki moment, którego już od wielu lat nie mieliśmy, czyli moment na takiego lekkiego przestoju, gdzie postanowiliśmy się jak teraz jakoś nie mamy pracy nie może pracować, bo nie ma materiału jak teraz usprawnić nasze procesy produkcyjne jak w końcu taki luksus troszeczkę ogarnąć w cudzysłowie oczywiście miejsca pracy optymalizować miejsca pracy optymalizować procesy i wiele rzeczy dobrego powstałyby od samego początku z naszymi pracownikami dziś, że chcemy takie było wyzwanie dla nas w tych trudnych czasów wyjść ogromną ręką bez, jakby spożytkować pozytywnie ten pan mieć czas nie było łatwo, ale wydaje mi się tak, podkreślając teraz udało nam się to uczynić i działamy dalej wspomniałeś że, o ile z materiałami były różnego rodzaju trudności trzeba było przedstawić nową komunikację, ale wspomniał że, że wasi badacze jak wasz dział badań rozwoju pracował cały czas ja rozumiem zajmujecie się nie tylko tymi meblami zostali, które wszyscy dobrze znamy tylko jeszcze ma jakieś nowe kierunki, które eksploruje czy mógłbyś opowiedzieć o tym czym wasz dział badań się zajmuje teraz to są projekty też współfinansowana przez NCBR którymi dotąd ileś projektów, które realizujemy, a nie wszystkich mogę mówić, ale są to projekty m.in. poruszające tematy nowej mobilności czy elektromobilności i nie mogliśmy zatrzymać tych procesów badawczych i tutaj jest w projektach badawczych są pewne terminy na wykonywanie badań są pewne Highline, których nie mogliśmy przekroczyć, bo te de la na końcu jest nieubłagany no dobrze, a co z tą nową mobilność wspomniała, że robicie jakieś projekty coś ciekawego w tym zakresie nie wszystkim może mówić, o czym może powiedzieć mogę powiedzieć nowej mobilności znajdzie to jest bardzo ciekawy temat, którym się zajmujemy my generalnie jak ktoś nas zna wie, że chodzimy mamy jakby dobrego nosa na wchodzenie w tematy takie bardzo innowacyjne mobilne, które dziś pączkuje my już w tym temacie elektromobilności tych nowych nowej mobilności wmieście pomiędzy miastami mobilności ludzi mobilności transportowej czy dni, czyli tzw. la Mal czyli gdzie towary będą dostarczane do Chabówki takich magazynów pod miastami potem jak one poruszają się, jaką są dostarczane już do ostatecznego klienta Oskar powiedz co w tym zakresie robi studio znane głównie z produkcji mebli rzeźb to to mnie fascynuje no, a my jesteśmy normalnym studiem, które robi produkuje obiekty rzeźbiarskie czy też obiekty i designerski już od samego początku jardów jesteśmy na styku na styku różnych właśnie ten nasz produkt nawet nigdy nie był produktem od zawsze był taki troszeczkę na styku jak ktoś zna nasze rzeczy to to wie, że ten stołek był bardziej manifestem technologicznym bardziej pięknym obiektem aniżeli funkcjonalnym w pełni funkcjonalnym przedmiotem użytkowym, ale notabene siedzenie jest bardzo niezdrowe także może nawet węgle wyprzedziliśmy, Ergo nową ergonomię i nasz produkt będzie takim przykładem nowej ergonomii, która jest tak niewygodna właśnie w drugą stronę może pójdzie źle, że zniechęca nas do do siedzenia tras oczywiście sobie karku tak niewygodna, że aż zdrowa, a dokładnie tak, czyli rozumiem, że wasze projekty w nowym wolności są na razie tajemnicą to powiedz, tworząc oraz tajemnicą tak ale, ale one są tajemnicą ale, ale generalnie sam temat mobilności jako nasze zmienia jak ona jest w stanie reagować jak szybko może się dopasować jak szybko się na styl życia zmienia to niesamowite to jest proszę zobaczyć, jaka jest szybka reakcja społeczeństwa ma i akceptacja na zakaz wjeżdżania pojazdów spalinowych na razie opartych na silnikach diesla w pewnym centra miast to jest temat generalnie dużo szerszy to pokazuje w jakim stopniu będą się zmieniały nasze miasto i to pokazuje też jak szybko będziemy zmieniać właśnie tą część mobilności, bo jednak miasto jest pewien obszar, w którym obywatele mieszkańcy miasta poruszają się bezustannie tak i to jak jak miasta są komunikowane ma olbrzymi wpływ na to jak nam się żyje w tych miastach, ale tutaj pandemia znowu nam trochę nie pokrzyżuje planów no bo z 1 strony, owszem, robiły miasta wiele, żeby wyprzeć samochody z centrów, a teraz nagle okazuje, że własny samochód jest nagle najbardziej bezpiecznym środkiem komunikacji no i ten samochód nagle no już przychylniejszym okiem na niego patrzymy tak no właśnie teraz niestety jeszcze nie byliśmy na tyle mocni w tej ekonomii współdzielenia, czyli jeszcze nie powstało tak dużo firm, które by zastąpiły transport publiczny, bo trzeba powiedzieć, że widzieliśmy absurdalne obrazki, gdzie w dużych autobusach tramwajach jechały 1 czy 2 osoby to olbrzymi kosz zresztą teraz patrzymy na te koszty EPO pandemii miejskie to olbrzymie sumy szły na komunikację, gdyż ona nie była w stanie się w sposób szybki dopasować i tutaj my widzimy olbrzymi potencjał w tej w tej zmianie niestety też widzimy jak miasta polskie, które dziś dodatkowo obciążone są jeszcze innymi zadaniami jak myślą dniem wczorajszym jak myślą dniem dzisiejszym w ogóle nie wychodząc do do jutra tak jesteśmy mówimy o jutro w autach to właśnie włodarze miast powinni być tymi takimi jutro autami oni powinni patrzeć na sytuację za 102050 lat oni powinni blokować błędny rozwój staromodny rozwój urbanistyczny w szczególności tak po takich sytuacji, jaka się nam wydarzyło i rozwój urbanistyki zawodu, który jest wolny, którego nie ma od kilku lat jest traktowany dużo niżej niż zawód architekta to co mówisz jest dość kontrowersyjne z tego względu, że transport publiczny jest jedną z nielicznych takich naszych zdobyczy powiedziałbym cywilizacyjnych, a car-sharing, zwłaszcza w obecnych warunkach pandy licznych jest bardzo trudny z powodu sanitarnego prawda chociażby z przyczyn sanitarnych tak by tego nie powiedział, bo tak naprawdę te miejsca, w których ludzie poruszali się w autobusach też powinny być dezynfekowane, czyli po każdym przejeździe tak naprawdę trzeba byłoby zidentyfikować ciało to obóz, w którym podjechało 2 obywateli czy 4 czy widzieliśmy takim takie momenty, gdzie naprawdę pojedyncze osoby jeździły autobusami i wciąż takie momenty są widoczne na ulicach miast to skutek tego, że część osób przesiadło na swoje samochody tak swoje auta część na rowery część na jakieś inne środki leki komunikacji, bo pogoda temu sprzyja, więc oczywiście komunikacja miejska wygląda trochę inaczej teraz tak i ja jestem zwolennikiem decentralizacji tej właśnie komunikacji co więcej miasto procedować jak jak miasta rozwijają miasta są właściwie pędzą w rozwoju do czego w niejednym mieście w ogóle nie może się dopasować czy dopasować pod kątem prędkości rozwoju komunikacja miejska powstają najpierw osiedla dopiero potem do osiąganych są tory kolejowe, które tak naprawdę już dziś wiadomo, że są pewnym przestarzałym systemem komunikacji oczywiście w momencie, kiedy bardzo dużo osób wyjdzie na na przystanek to tramwaj jest w stanie to dużą masę ludzi jednorazowo w plikach przewieźć, ale być może to nie powinny być tory kolejowe, gdyż naprawdę dziś jeszcze niekoniecznie wiemy jak te miejsca miasta będą rozwijały są różne systemy wolą Ole Einar, czyli takich pojazdów, które poruszają się po linii takim magnetycznej, którą tak naprawdę bardzo łatwo jest, kto złowił narysować po innych koordynator ach, bo akurat tam zaczęło się rozwijać nowe nowe osiedle, a nie zamykać się stricte stalowym torowiskiem, które jest takim właśnie symbolem takiego przestarzałego trudno zmienionego systemu, a powiedz jak pandemia wpłynęła na projektowanie rzeczy codziennego użytku czy wpłynęła jakoś staliśmy się bardziej ostrożni potrzebujemy więcej wolnej przestrzeni wokół siebie czy to jako zmienia takie przedmioty dookoła nas mają być np. łatwiejszy w dezynfekcji jak to widzisz, a mówimy o niebo od 2, a można więcej obszarach Acta, czyli przestrzeń publiczna publiczna przestrzeń prywatna i tutaj rzeczywiście trafiamy na bardzo szeroki temat my zajmowaliśmy się tematem razem z Instytutem miedzi wiele wiele lat temu mamy mamy w na naszych kolekcjach produkty wykonane właśnie z tego stopu metalu i to jest ciekawy temat, bo byliśmy również ambasadorami Instytutu miedzi i wdrażali my czy redukowali ósmy młodzież na uczelniach o tym jak Miedź ma właśnie właściwości to jest coś wspaniałego takich właśnie dzisiejszych czasach, gdy to jedyny materiał, na których bakterie różnych wirusów i różne bakterie żyją najkrócej tutaj nie ma chyba jeszcze takich twardych danych odnośnie Korona wirusa, ale wszystkie inne takie bardzo niebezpieczne dla życia bakterie żyły tam na na tym materiale do 90 minut co znaczy to znaczy, że oczywiście materia musi być musi mieć powierzchnię surową, czyli taką powierzchnię, która jak ja osobiście uwielbiam, która ekscytuje, która zmienia się, która patronuje, a to właśnie patyny Patyna ja właśnie polega na tym, że są materiał cały czas reaguje z przestrzenią zewnętrzną i uśmierca można opowiedzieć te bakterie, które się na tym materiale znajdują można byłoby mówić taki, że tak jest Kondek do tego co co kiedyś było używane, czyli wszystkie uchwyty wszystkie klamki w szpitalach i winnych takiej przestrzeni właśnie publicznych kiedyś robione były właśnie z miedzi i potem zamieniono na Super plastikowe czy jakichś innych materiałów, które na, których niestety takie niebezpieczne bakterie przeżywają nawet kilku miesięcy czyli w jakim zakresie może nas czekać jak rozumiem renesans miedzi tak tak mi się wydaje renesans mieć tak czy owak jest już przy powiedziane ze względu właśnie na rozwój elektryfikacji pojazdów tejże miedzi jest w pojazdach bardzo bardzo dużo coraz więcej ze względu właśnie na całą instalację elektryczną silniki elektryczne, ale uważam, że na pewno w szpitalach tej miedzi powinno być dużo więcej właśnie w tych takich pochwy to by miejsca, gdzie dotykowy, gdzie musimy dotknąć powierzchni, żeby ją otworzyć przesunąć tak tam uważam, że powinno być dostosowane nawet na przestrzeniach publicznych tylko szpitalach wspomniała, że w kwietniu twoja firma produkowała przyłbice dla szpitali czy twoim zdaniem teraz pytam jako artysta czy twoim zdaniem potrafimy oswoić takie rzeczy jak maseczki czy przyłbice da się jakoś wkomponować codzienny ubiór może w ogóle nie warto może, żebyśmy się buntować przeciwko takim przedmiotom nie uważam, że trzeba się buntować my oczywiście to co teraz produkowaliśmy to była czysta sprawa praktyczna jak tutaj, bo widzieliśmy wielu wielu znanych architektów projektantów jak zaczął tworzyć od od razu formę być może mieli taki luksus my musieliśmy wdrożyć jak najszybciej funkcjonującą przyłbice, która jak najkrócej drukowała najpierw, a potem jak najlepiej wychodziła z formy wtryskowej także u nas dla nas chodziło tutaj tylko włącznie to głos z parametry zwane tylko włącznie na ilości zapotrzebowanie, bo tak ogromnych szpitalach że, że po prostu musieliśmy tego duże ilości produkować, ale uważam, że tak to będzie pewien taka nowa nisza, którą norm można trzeba zaprojektować to też taki właśnie ciekawe rzeczy dla projektantów ja inspiruje swoich moich studentów School for do tego właśnie, żeby wchodzili te obszary, które jeszcze nie są zaprojektowane wtedy można tak naprawdę pozostawić po sobie coś więcej aniżeli jakąś inspirację jakąś kopie produktu można być ekspertem w pewnych dziedzinach, które są jeszcze właśnie dzisiaj zapracowanej i pandemia pokazała nam, że cały ten obszar przestrzeni publicznej czy też zabezpieczeń osobistych jest zupełnie nie zaprojektowano także tutaj się jeszcze wiele rzeczy wiele rzeczy można zaprojektować choćby poprzez nowe produkty lub dodawanie właśnie nowych materiałów nowych technologii antybakteryjnych powierzchni, tudzież takich logicznych rozwiązań typu otwieranie drzwi nogą czy też takich nawet nawet banalnych gadżetów, które teraz widzimy zawały Chiny, które są pewnym takimi elementami, które możemy trzymać jako taki breloczek przy Kluczach którymi możemy otwierać włączać windę itd. danych, które pomagają nam jak w przejściu bezdotykowych w przysłowiu przez dżunglę miasta wspomniałeś o otwieraniu drzwi nogą widziałem ostatnie zdjęcie pierwszej windy gdzieś w Azji, gdzie zamiast guzików są pedały i piętro wybiera nogą w twoim zdaniem w ogóle takie interfejsy, że tak brzydko nożne będą dominowały w czasie pandemii wiesz co wydaje się, że nie tylko można nie tylko mechaniczne elementy będą dominowały zresztą ona już zaczynają być wdrażane nawet te wszystkie Voice Control ery, czyli wszystko co jest kontrolowane głosem ludzkim jest takich elementów coraz więcej lub łączenie się swoim telefonem, który co trzyma cały czas w ręku ty możesz poprzez Bluetooth czy inne systemy włączać np. piętro, do którego chcesz jechać lub otwierać drzwi kodem lub takie inne pomocnicze funkcje, które łączą się od razu w swoim prywatnym telefonem, który cały czas w ręku także wydaje się, że takich aplikacji takich funkcjonalności będzie coraz więcej zresztą nie trzeba wiele szukać wystarczy pojechać do Chin do Japonii do Korei, gdzie te rzeczy tak naprawdę wcześnie na strony śmieszyły, ale są to są społeczności, które już nie pierwszy raz były zmuszone przeżyć pandemia i tam już powoli lub nawet systematycznie powiedziałbym jest wdrażane także też np. otwieranie czy w sklepach różnych półek czy zamrażarek coś co nas zawsze śmieszyło w Japonii jest to po prostu dziś jak rozumiemy, dlaczego tak to jest otwierana dlatego można to właśnie robić nie dotykając go rękoma tak w Polsce telefonem otwieramy m.in. paczkomaty prawda, więc wracam przykład jest to jest bardzo dobry przykład jest przykład znowu czegoś co coś zupełnie jak właśnie przyrównał do tego rozwoju szanowany i komunikacji Zobacz jak pięknie paczkomaty wyeliminowały pocztę polską koszt to co właśnie można przyrównać do tego tramwaj ja tramwajów miejskich jak paczkomaty, które są mogą być duże małe, które funkcjonują bardzo elastycznie, które stoją sobie nadwozia lub są częścią przestrzeni publicznej lub publicznej nawet, które będą wchodziły coraz szerzej do naszej architektury wnętrz jako fajnie w tych czasach funkcjonowały zupełnie bez dotykową byliśmy w stanie cały czas wspierać gospodarkę dyskretny urok paczkomatów dziękuję bardzo, Oskar dziękuję bardzo, pozdrawiam państwa i moim gościem był Oskar Zięta projektant architekt artysta, a ja nazywam się Vadim Makarenko dziękuję za dziś i usłyszenia w kolejnym odcinku kast gazety wyborczej reklama partnerem podcastu i programu jutro na ci był Sebastian Kulczyk Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA