REKLAMA

"Dzieje się rodzaj gwałtu na polskiej kulturze. Ja na razie w CSW nie wystąpię."

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-09-03 19:00
Audycja:
Czas trwania:
22:47 min.
Udostępnij:

Józef Robakowski o sytuacji w CSW-Zamek Ujazdowski w Warszawie: Dzieje się rodzaj gwałtu na polskiej kulturze, ten gwałt może mieć różne aspekty. Ja na razie w CSW nie wystąpię. Rozwiń »

Gościem KO jest Józef Robakowski - artysta multimedialny, autor filmów, fotografii, instalacji. Opowiada o genezie Galerii Wymiany i o wystawie prac w Muzeum Sztuki w Łodzi. Komentuje również sytuację w CSW-Zamek Ujazdowski w Warszawie i w mocnych słowach krytykuje decyzje władz dotyczące instytucji kultury w Polsce. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska do 20września muzeum sztuki w Łodzi wystawa poświęcona galerii wymiany Józefa Robakowskiego Organika zapisy mechaniczna biologiczne 19582020 współ organizowana przez Stowarzyszenie nowa kultura i edukacja Józef Robakowski artysta multimedialny fotograf autor filmów obrazów instalacji jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie również Opowiedz może najpierw jeśli pan pozwoli o tym fenomenie, Rozwiń » jakim jest galeria wymiany państwa wspólne dzieło z Małgorzatą Potocką co było impulsem do stworzenia w 1970 ósmy roku tej autorskiej galerii czy też kolekcji sztuki współczesnej jestem z wykształcenia, jakby pierwszego historykiem sztuki Inter 14 za rogiem drugie, jakby sytuacji artystą filmowcem fotografem po szkole filmowej no, więc nic dziwnego, że w Łodzi taka tradycja tego typu kolekcji już była była przed wojną trzydziestych latach na taki pomysł wsparcia Władysław Strzemiński wraz z Katarzyną Kobro swoimi przyjaciółmi zorganizowali coś podobnego, czyli zorganizowali taką sytuację artyści, jakby tworzą rodzaj kolekcji muzeum to był taki zamiar Strzemińskiego na i tak właściwie na tej kolekcji oparł się muzeum sztuki w Łodzi dziś tak lekcja jest ustawiona na cały świat jako coś właśnie, dlatego że tworzyli ją artyści, więc podobny jak by pomysł pojawił się, kiedy do nas tutaj 7 ósmy roku 1970 ósmy przyjechała olbrzymia taka no zgraja bym powiedział przyjaciół artystów z Jugosławii i to była nie wiem 10 na takiej bardzo ciekawej imprezie łódzkiej no i to były takie prywatne właśnie zaproszenie, bo tak ogólnie działa i pani u nas mieszkali w naszym mieszkaniu w różnych innych pomieszczeniach i przeszedł tam taki pomysł, jako że oni tych prac nie chcieli zabrać z powrotem było to kłopotliwe czy nam pracę zostawia to był początek tej kolekcji po prostu pracę tych głosowań to byli wybitni artyści jak się okazało dzisiaj historycznie NATO to byli artyści przed byłej Jugosławii głównie z Zagrzebia no i to był początek i Maleńczuk, kiedy ja jeździłem znał się po świecie w Europie był taki właśnie pomysł, że na zasadzie wymiany ja daję swoje dzieło, a ktoś zdaje swoje kompletnie bez pieniędzy to właśnie cały pomysł na tym polega zaczęła powstawać taka kolekcja ta kolekcja rozrosła się do olbrzymiej kolekcji olbrzymiej we wszystkich możliwych mediach, jako że wtedy też funkcjonowała tzw. sztuka poczty, czyli niektóre przesyłki mogły przychodzić pocztą były one trochę inne niż zwykłych muzeach były to jakby takie obiekty poświęcone nam po prostu artystą Małgosia będzie właśnie szkołę filmową reżyserię też był artystą fotografem jest po prostu zbieraliśmy to ludzie nam przewodzili, ale też potem się taki zwyczaj tak, że to jest jakby pewne jest taki obyczaj tak samo gościliśmy w naszym mieszkaniu na Manhattanie różnych artystów z tego świata i w ten sposób powstał kontakt z najwybitniejszymi artystami, bo tak wtedy kursowali my właśnie jako prywatna taka grupa poda też warsztat formy filmowej odgrywa bardzo ważną rolę, ale gromadzenie zbiorów nie było jedyną działalnością galerii NOK galeria wymiany była taka galeria o takich też zapomnieć o pomysłach twórczych wydawniczych i organizacyjnych intelektualnych, czyli po prostu było to takie miejsce spotkań, gdzie powstawały najróżniejsze najróżniejsze inicjatywy artystyczne jak np. w stanie wojennym pielgrzymka artystyczna czytam inne czytam też odbywały się mini wystawy spotkania, czyli to był takie takie miejsce bardzo intensywny artystycznie tam wykrywa wywoła by kreowało się właściwie bardzo wiele takich sytuacji artystyczne, które nie nie mogły powstać w takich po prostu sytuacja państwowych jeśli chodzi o łódzką wystawę co na niej zobaczymy przede wszystkim łódzka wystawa jest taką sprytną wystawą, jako że w tej chwili jest taki no trend, że po prostu odkryliśmy ta przyroda, która nas otacza i wszystko to związane właśnie jako biologa też człowieka jest właściwie no jakimś takim terenem zaniedbany i istnieje dawno dawno świecie coś takiego jak taka sztuka organiczna, czyli sztuka związana bezpośrednio, jakby człowiekiem przyrodę też jak najbardziej z tym wszystkim co by było tuż po takim światem zwierzęcym jest bardzo dużo takich 5 wystaw, gdzie zwierzęta ten inwentarz żywy jest też wliczone w tę sztukę organiczne w Polsce takiej wystawy nigdy nie było co jest bardzo dziwne byłam taka międzynarodowa wystawa międzywojennych, jakby artystów muzeum sztuki, ale nie było to kiedy zaczęły się przyglądać swojej twórczości od samego początku 21958 roku okazało się, że te prace mają znamiona takich właśnie prace organicznych, czyli robionych, jakby ręcznie robionych w kontekście przyrody tworzy w różnych też tego wszystkiego co byłoby chciałem tak dalej także jak zaczęto analizować okazało się, że właściwie ja uchodzący za takiego forma listę konstruktywizm bardziej okazało się, że w tej mojej twórczości istnieje tam tego samego początku zacząłem po prostu, jakby uszeregowane te dzieła okazało się, że te pierwsze prace już takie znamiona miały i w ten sposób na zasadzie takie trochę laboratoryjnych skonstruowaniem te wystawy i to jest bardzo dziwne jest aż 9 jak ja obrazy malowane jakieś po prostu chciałem spożyli rzeczy filmowe wideo, że to graficzne używano najróżniejszych twarze, które po prostu by stworzyłam organicznymi itd. i ta wystawa to pokazuje, czyli pokazuje ten świat organiczny jako takie bardzo ważny walor sztuki, która w, jaki sposób u nas została właśnie nie uwidoczniono też np. Strzemiński uchodzi za jakieś konstruktywne też fałszywym obrazem pracy mińskiego mają całe ziemie cykle komunistycznych np. seks czy pejzaże morskich czy jakby widzeniu tak by to jest sztuka organiczne auta przywiózł w Rosji tam była kolebka taki jest taki właśnie organicznej proszę państwa Józef Robakowski jest gościem kultury osobistej rozmawiamy o wystawie w muzeum sztuki w Łodzi wystawie poświęconej galerii wymiany Józefa Robakowskiego Organika zapisy mechaniczna biologiczne 19582020 za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informacje w radiu TOK FM kultura osobista dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska Józef Robakowski artysta multimedialny fotograf autor filmów obrazów instalacji dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie raz jeszcze te również rozmawiamy o wystawie w muzeum sztuki w Łodzi, która będzie czynna do 20września wystawie poświęconej galerii wymiany Józefa Robakowskiego Organika zapisy mechaniczną biologiczną 19582020 zapisy mechaniczną biologiczne, czyli jeśli dobrze rozumiem co pan powiedział pierwszej części kultury osobistej zapisy, których główną rolę grają ciało zmysły i urządzenia mechaniczne właśnie, bo to jest bardzo ciekawe, że na ogół malarzy poetów pisarzy no to ciało jest tylko takie wiedział domniemany natomiast tutaj dzięki próbom warsztatu formy filmowej od 7 dziesiątego roku 1970 roku pojawili się przeciwne silny filmy, które zaczęły interesować się właśnie tym światem organiczne takie pierwszy film rynek 1970 roku, który robiłem z kolegami ma bardzo dziwną strukturę dziwny sposób rozumienia całej rzeczy filmu, czyli po prostu taką podatkową kamery ustawiamy na rynku takim wielkim rynku czerwonym w Łodzi i tak kamera przez cały dzień w zasadzie takie podatkowe czy 2 kratki za 5 sekund fotografuje ten rynek i cały ten dzień jest doprowadzony do tego dzięki tej maszynie czy kamerze filmowej, że oglądamy to zjawisko w przeciągu 4 minut możemy zobaczyć jak natura jest skonstruowana jak co tam się dzieje na tym rynku możemy bardzo precyzyjnie, jakby opisać drogę każdego ludzika czy każdego przedmiotu, który tam jest poruszona, więc po prostu potem pojawiają się takie sytuacje, że wchodzę na jakąś wie, że taką olbrzymią tutaj spadochronową wniosek bardzo ciężką kamerę odlicza te schody jestem jeszcze ten dźwięk jest organicznym Jackiem ten obraz mechanicznym obrazem to się razem w jaki sposób zaczyna być, gdyby relacje takie relacja jest jakby bohaterem tego filmu jest to niesamowite, że maszyna, jakby pozwala nam przekroczyć wyobraźni, czyli normalnie poeta kompozytor działek w ramach swojej wyobraźni tu można dzięki tej maszynie dzisiaj dzięki komputerowi przekroczyć wraz z ustawy ten fascynujący pan, czyli pana odkrycia to było odkrycie absolutnie pionierskie to jest taka sprawa, że właśnie Warszawa my Love jest takim dzisiaj bardzo ważnym elementem ludzkiej kultury jako, że to jest już rodzaj takiej światowej kultury weszła w różne sytuacje takie międzynarodowe IT jak kroczki, które rysują jak kultura świata na pewno też były tworzone w warsztacie, ale galeria wymiany nie jest już w Łodzi kolekcja została przekazana do Warszawy do Emmy Sanu no, a skąd taka okazało się, że nie za bardzo dyrekcję muzeum sztuki w Łodzi zainteresowała galeria na początku poza były takie, że tak, ale potem zostanie 2 na tę sytuację okazało się, że miejsce dla galerii wymiany, jakby za przekazaniem Seko zainteresowała się muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie jest wielką chęcią, bo tam jest zresztą fantastyczne muzeum przekazałem po prostu tak na zasadzie daru całą kolekcję kolekcja jest multimedialna korektę międzynarodową kolekcja nie ma naszych zbiorach bardzo wielu tak wybitnych artystów jak w kolekcji właśnie galerii wymiany, kiedy będzie po prostu już muzeum powstanie ma być takie, jakby w umowie ma być specjalne miejsce dla Polek, ale pani Józefie galeria wymiany jest w Warszawie, ale ta Łódź jest jednak dla pana miastem szczególnym ważnym, jakim Łódź jest miastem w tej chwili pana zdaniem na mapie sztuki współczesnej ostatnio zrobiliśmy takie zebrania narady zebrali się ludzie różnego pokroju, czyli najróżniejszych, jakby mediów jedno miejsce tak sobie rozmawialiśmy, jakby tę Łódź no i pokazać trochę innej strony nie jako takie miasto w tej chwili wygląda, że takie będzie miasto rozrywkowe i głównie władze miastach jak szykują nam coś takiego, że Łódź ma być jak już jako stolica rozrywki nas zainteresowało coś innego Łódź jako takie miasto też intelektualistów miasto też folklorystyczny niesamowite, które dalej istnieje jako miasto znam świetnie, dlatego że mieszkam już bardzo długo my jak kończąc studia historyczne miałem też etnografii tak Damian wybitną profesor wyprawę rowerową i ona nas jakby z nas pojęła to, że sztuka, owszem, ale życie jest najważniejsze w celi to życie płaci chcemy pokazać następnym festiwalu Fotogra i przenieśmy się w takim razie w tej chwili, chociaż myślami do Warszawy Łodzi, bo jestem ciekawa pana oceny działań Piotra Bernatowicza w centrum sztuki współczesnej zamek Ujazdowski ostatnie zakupy do kolekcji prac Jerzego Kaliny czy Jacka Adama SA ma pan takie poczucie, że tworzy się nowy kanon sztuki współczesnej panie ja ten problem dobrze też zna, bo w tym zajmuje się też ważne dla tego rodzaju działaniami kuratorskim tak dalej obserwuje kurator sam byłem wielokrotnie kurator i po prostu no dzieje się coś takiego jak takiego rodzaju takiego gwałtu na polskiej kulturze ten gwałt może mieć na różne wydziały aspekty ma może z tego coś ciekawego wyniknąć można powiedzieć, że ten wart jest za siłą do zatrzymania, jeżeli coś takiego dzieje trzeba twardo dopuścić do takich faktur i co się dzieje w tej chwili właśnie w Warszawie, czyli rodzaj takiego miejsca, gdzie mają się zdarzyć jakieś sytuacje, które przedtem nie mogły się np. zdarzyć w Polskiej kulturze czy mogę nie mogą to jest sprawa wątpliwa, ale w każdym razie ten dyrektor ma takie ambicje i on już miałem propozycję o dziwo, wystąpienia w tym miejscu, bo naturalnie to jest takie miejsce, gdzie się tam myślę, że ta, że podpadł potrwa kilka kilka lat, więc jest jakieś planowanie ja już miałem propozycję wystąpienia w tamtym ja na razie w tamtym miejscu nie występuje nie mam na razie taki pogląd, że musi zwykle rwać się też sytuacje, jeżeli ona nawet jest skrajna, jeżeli ona jest politycznie dla mnie niezrozumiała doniesie powstanie jednak i zobaczymy co po prostu z tego pan powiedział gwałt na sztuce współczesnej się odbywa jest coraz większa rodzaj gwałtu takiego administracyjnego się takiego w tej chwili w Polsce odbywa, że po prostu minister, jakby jednoznacznie wskazuje, które miejsca będą po prostu, jakby z polecenia ministra w sposób okrutny wyrzuca się wzrostu poprzednich dyrektorów poprzednik kuratorów itd. jak i zamienia się na innych na bliskich tej władzy to zobaczymy do operacji właśnie, jaki przybierze sens ze sztuką nie jest tak łatwo sztuka to jak ja przeszedłem już tyle różnych Stanów m.in. stan wojenny wiem, że istnieje możliwość jednak spowodowania własnych takich o od określeń co to jest sztuka, a myśli pan, że analogicznie do lat osiemdziesiątych pewien nurt sztuki współczesnej zejdzie do podziemia, bo nie będzie dla niego miejsca możemy być przyzwolenia ze strony publicznej, że już dawno jest już dawno jest ja miałem była kandydatem do nawet Netia ostatnio, ale już chyba 3× się 4× zdarzyło, że przecież nie zajmowałem drugie miejsce tym razem też daje drugie miejsce i znalazł się człowiek, który z Poznania, który do mnie przyjechać mówi daję panu pieniądze niech pan w Wenecji sobie zrobić panu się żywnie podoba i ja po prostu dzięki jeszcze pani Czubak może nie trzeba zorganizowałem tam własną wystawę, która polega na zobaczeniu tej tej tego wszystkiego co byłoby taką w tej chwili wartością Facebooka i pokazałem Polskę poprzez Facebooka zupełnie osobnym miejscu fantastycznych warunkach i myślę, że to jest jakiś sposób za chwilę ta wystawa przywędrowała do galerii profile w Warszawie jeszcze ona wykwitów lepszym powiedział, że stanie, czyli Facebook jest moim zadaniem teraz taką właśnie areną tego wszystkiego co jeszcze można zrobić obok tej władzy, która funkcjonuje no dobrze ma pan poczucie jako artysta, który podkreśla na każdym kroku, że jest zaangażowany w politykę wolnościową, że nadal w Polsce w sztuce istnieje wolność wypowiedzi, bo jakiś takich aktów cenzury bezpośredniej sztuka nie doświadczyła raczej nowie pani jak ja dokładnie obserwuje no ja jednak widzę, że te administracyjne posunięcia powodują to, że placówki pomazańców chodzą w ręce ludzi niekoniecznie interesujących niekoniecznie też zawodowo wydział przygotowanych, więc placówki uzyskują taki charakter czegoś mi drugiego takiego po prostu właśnie nie wyklaruje żadnego obrazu tak jak było w stanie wojennym, że po prostu nie było już w stanie wojennym moje nazwisko przez 8 czy ileś lat nie mogła pojawić się w ogóle żadnej Gazecie żadnej telewizji żadnym kinie tak, ale czy można coś takiego zrobić czy, że po prostu wycofać interesujących ludzi, a na nich na ich miejsce wprowadzić ludzi mniej interesujące jak dowodzenie, czyli nie cenzurek bardziej może eliminacja to jest na tym polega też tych ludzi zamienia jest w tej chwili na oba bardzo ciekawy sposób, że naturalnie wykonuje ta była za pieniędzmi i kusi młodych ludzi różnymi grantami tak dalej tak się właśnie w tej chwili dzieje jak ja, że jestem też Petrem od wielu lat, kiedy przestałem uczyć w szkole filmowej właśnie odeszła ze Skawiny dlatego, żeby nie mieszać polityki nauczaniem i po prostu nic nie stoją odszedłem wiem, że to te załatwienie tych pieniędzy tym, że to jest w sposób bardzo chytry, że już wielu moich studentów cieszy się, że zostały prawie wszyscy dostali granty na mówiono ta w końcu jak dostaje Grant mogę lewica się żywnie podoba to jest fajnie nie jest tajny, bo to jest chwyt okrutnych chwyt, który znam dawno dawno jako chwyt manipulacyjnych panie Józefie chciałam poprosić, korzystając z pana obecności na antenie o komentarz do sytuacji w Lublinie, gdzie podniosły się głosy sprzeciwu wobec instalacji Adama Rzepeckiego słynnego już neonu kominowa, który powstał w Lublinie w ramach festiwalu utajone miasto otwarte miasto głosy oburzenia mówiły, że to gloryfikacja donosicieli, czyli tej kominy nowej, która wydała, gdzie ukrywa się słynna poetka międzywojnia pochodzenia żydowskiego Zuzanna Indianka ja myślę, że Adam, bo średniego znam jednak nie rozpoznał sytuację, jakby nie dogłębnie powiedział gdzieś tam analizował dała cały las niesamowitej osoby i jest chyba rodzenie porozumienia tak sądzę on manifestuje swoją taką ostatnią swoją właśnie taką postawę wolnościową nagle coś takiego się pojawia to jest jakby Wach naprzeciw tego jego osobowości myślę, że nie rozmawiają z nim na ten temat nie chce nam powiedzieć co było właściwie celem jego instalacji, ale myślę, jakie to tak tylko znam zapisów myślę, że to jest że, że gdzieś tam po prostu dokonał jakiegoś skrótu rozpozna sytuację dziękuję za ten komentarz również bardzo dziękuję za rozmowę rozmawialiśmy przede wszystkim o wystawie muzeum sztuki w Łodzi poświęconej galerii wymiany Józefa Robakowskiego Organika zapisy mechaniczną biologiczną 19582020, która jest otwarta do 20września Józef Robakowski był gościem kultury osobistej bardzo panu dziękuję też bardzo dziękuję zapraszam na wystawę do usłyszenia czas na informacje w radiu TOK FM kultura osobista Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA