REKLAMA

Science-fiction w służbie filozofii, czyli o Aleksie Garlandzie i jego serialu DEVS

Po sezonie
Data emisji:
2020-09-03 22:00
Audycja:
Czas trwania:
48:55 min.
Udostępnij:

Prawdziwie ambitne science-fiction nie musi być ani przesycone Rozwiń »
efektami specjalnymi, ani zniewalać widza wizją szałowej technologii jutra. W zasadzie może być nawet trochę smutne, trochę powolne i skromne. Wielkich pieniędzy się na tym nie zrobi, ale Alex Garland ma swoich wielbicieli, którzy nie dadzą mu zginąć. Na czym polega moc jego opowieści filmowych i jak wypadł w nowej roli twórcy serialu telewizyjnego? Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jakub Janiszewski to jest audycja po sezonie, a zemną Joanna Malicka dobry wieczór i Bartosz Staszczyszyn dobry wieczór, a dziś będziemy rozmawiali o bardzo szczególnym twórcy bardzo szczególny propozycji, ale myślę, że osoba twórca tutaj jednak kluczowa czy serialu DF z serialu wymyślonym napisanym chyba też wyreżyserowanym przez Alexa Garlanda Alex Garland, czyli taka właśnie może być już supergwiazda science-fiction, ale to jest bardzo specyficzny science-fiction to nie Rozwiń » jest taki rodzaj myślenia science-fiction, jaki standardowo się, żeby jak ustawa przewiduje tylko to jest bardzo poetyckie myślenie o technologii o taki film zachowanie właściwe, używając pewnych skojarzeń technologicznych to nie jest twórca, który by nas zastrzeli licznymi efektami specjalnymi to jest raczej ktoś, kto trochę smętnie zadam pytanie poco nam to wszystko, żeby najlepiej scharakteryzować, jaki rodzaj sensu jeśli uprawiali Garland zacytuję kawałek recenzji Kuby po Pileckiego, który o tym serial napisał bardzo celnie, że jest to serial, który zadowoliłby z pewnością Tarkowskiego kim mowa Lema Amerykę, aby już niekoniecznie, bo to oczywiście jest sens tych, którym ważniejsze jest to, jakie pytania zadaje to, jaką jak efektowną formę przybiera, jeżeli byśmy mieli się zastanowić nad tym w jaki sposób Alex Garland zaistniał jako ta postać, której tak dużo się w tym momencie mówi pisze traktuje się go jako taką ikonę trochę w zasadzie można powiedzieć to chyba jednak trzeba przypomnieć taki film sprzed wielu lat 28 dni później horror, który moim zdaniem Niemcy tutaj zgodzić się nie nie badałem tej sprawy aż tak wnikliwie, więc moja wiedza jest taka powiedziałbym raczej przypadkowa to jest chyba obraz, które zainicjował w ogóle kariery zombie w taką poważną w sensie tematu w sensie pewnej fantazji w sensie końca świata jako pewnej wizji, w której jednak jakaś egzystencja zostaje, w której w zasadzie rozmawiamy o próbie przetrwania i właśnie ta ta wroga materia to są to są te zombi i w zasadzie można powiedzieć, że to wszystko co nam się wcześniej kojarzyło zombie to był taki naprawdę tani film taki najgorszy można powiedzieć maści natomiast w tym wypadku akurat ten najbardziej taki powiedziałbym niski ton popkultury został wyniesiony do takiej pozycji będziemy chyba pewnego arcydzieł KE będą brane trochę zamówi broń mogą potrzebować tego boją rysował zadziałał, bo jednak w tej tradycyjnie rozumianej filmów zombie czynieniem Romero jednak swoich czasach też był jednak bardzo ambitnym intelektualnie film ten była mocna krytyka kapitalizmu i co wtedy nie było tak oczywiste jest rzeczywiście ten film Gar landa był ciekawy, ale się cofnę, bo ta historia Garlanda jako twórcy filmowego ona zaczęła się właśnie od firm 28 dni później, ale tak naprawdę znajomości z Dannym Boyle, który reżyserował ten film oni się poznali jeszcze wcześniej, kiedy dwudziesto sześcioletni Garland napisał powieść niebiańska plaża aż strach pomyśleć to było pamiętam premier tego filmu czuje się stary, ale coraz młodsze od nas tak, ale mimo to czuje się cytaty, więc on wtedy, gdy sześciolatek przerwą zrobił bestseller film od razu trafił na mechanika program główną rolę w wielki hit wydawało się, że będzie powieść pisarza ma na jego stronie przejrzała samotność towarzyszy temu zawodowi postanowił jednak pójdzie w stronę kina i tak zaczęły tak współpracę pod tym zdaniem wojnę przy jego 2 firm, bo napisał 28 dni później rzeczywiście, który te ożywił żywe trupy i później w stronę słońca szczególnie udanym filmem w sensie, ale gdzieś pokazywałyby jego horyzont takiego twórcy, który doskonale rozumie też pulpy strona rozumie takie rozumienie popkultury to musi być wcale Super ambitna oczywiście jest bardziej chętne Rd z bardzo ambitnym człowiekiem pytanie, kto stawia są też na filozoficzny poukładane natomiast on rozumie też potrzebę, że to kino przede wszystkim ma być rozrywką i mam radę w tych pierwszych jego firma właśnie od 28 dni później przez stronę słońca aż pod Reda chce by takim spełnieniem jeśli chodzi o tę kultową strony Alexa Garlanda to było takie takie filmy te doskonale czuł ten Stanowski oddech i Chrzanowski oczekiwania doskonale wyczuwał to, ale ja bym trochę stopą polemizowała, bo nie zgadzam się, że w stronę słońca jest film całkowicie nieudanym myślę, że to jest w myśleniu tego reżysera jakiś pierwszy trop, którym on potem będzie podążał takiego badania tego tak zapowiedział właśnie łączenia kultury popularnej z taką z 1 strony przez zdecydowanie świata z drugiej strony zadawaniem naprawdę poważnych pytań no tak de facto egzystencjalnych i w warstwie samego pomysłu i tego co tam siedziało w treści w scenariuszu ten ten film był jakimś takim jeszcze nie spełnionym, ale już pewnym pomysłem na na to co się spełnia później w jego twórczości boja nie ukrywam uważam, że jego najważniejszym i do tej pory najciekawszym działem jest ex machina, która spełnia wszystkie te elementy, które gdzieś tam się pobrzmiewają w jego twórczości jeszcze trochę nie zgadzam uważam, że dużo ciekawsze anihilacja tak tak absolutnie mimo tego, że ex machina jest lepiej zrobiona na poziomie obrazka jest ciekawsza bardziej atrakcyjna ładniejsza to jest opowieścią dość prostą natomiast jeśli chodzi o nich ani relacje to się wydaje tutaj naprawdę zakręcił zapętlił coś bardzo dziwnego w końcu zrobił to się wydaje bardzo bardzo bardzo świeża, a przede wszystkim na ocenie ba chcę wszystkich reżyserów, którzy są w stanie wytrzymać zatrudnić dzień w Jackson Lee, który jest w wyższej chętnie za mało naprawdę to nie jest argument na niewielu nie dla mnie ex machina jest jest dziełem spełnionym, ponieważ bez być może zadaje pytania proste ale nie przypominam sobie filmu, który tak prosty ascetyczne wyrafinowany sposób odpowiadał na naprawdę podstawowe pytania egzystencjalne, które gdzieś tam nam w głowach no to ja tym właśnie mogę bronić anihilacji wykazywać przewagę, ponieważ uważam, że pytanie, które tam zostało postawione co jest obcości prawdziwą obcość coś z tą innością, które nie umiemy sobie wyobrazić one dużo bardziej wyostrzone zbite tanie za absolutnie pytanie czym jest człowieczeństwo i czym jest, ale uwagę, że agencja i umysł jako taki tak uważam, że to pytanie co jest nam naprawdę obce jest dużo poważniejsza one dużo groźniejsza wydaje się też dużo rzadziej słyszalne tak naprawdę ja jednak jak bardzo lubię oba filmy łącznie mamy ogromny sentyment mimo wciąż tylko napisał nawet ukazują Kazuo Ishiguro, czyli Nieopuszczaj mnie to jest piękną pięknym melodramatem to sentymentalnym, ale jednak bardzo bliskim pierwowzorowi literackiemu, ale jest też czuć tam jego rękę w tym filmie już u, niemniej 60 poczucie, że to pytanie o oto czym jest inności są ciekawsze, że o człowieczeństwo, kiedy pytanie o człowieczeństwo, kiedy mówi o człowieczeństwie różnie rząd cytuje swojego mistrza Lille Scotta, że mamy, ale łowca Androidów trochę przepisuje oczywiście obie świetnie, ale mam prośbę to pytanie słyszałem wielokrotnie natomiast dzisiaj też zrozumienie inności wydaje się bardziej też na czasie pytaniem, że 30 zwycięstwo jest takie bardzo uniwersalne, ale uważa, że te pytania rozwojowe ja nie mogę się z wami zgodzić powiem lądują na nic nie będzie że, że to jest pytanie, które za każdym razem, kiedy jest zadawane zupełnie inaczej inaczej brzmiało w latach 80, kiedy powstawał łowca Androidów, a zupełnie inaczej brzmi kiedy, ale ex machina poza tym pan legalne nie przesuwa tę granicę do jazdy zostanie w tym samym punkcie, w którym nie daje nam inną odpowie za tę samą odpowiedź uważa, że naprawdę uważa tak tak uważam uważam, że to nie jest twórcze film to jest film bardzo ciekawy jak i dobrze się czuje oglądając go ja idę za nim, ale mini mówi nic nowego, a także, że w u Ridleya Scotta jednak sztuczna inteligencja jako taka przegrywa, a tutaj dominuje wygrywa i przekracza bycie człowiek, ale Ridleya Scotta wcale sztuczna inteligencja nie przegrywa to jest raczej także ludzie przegrywają jako gatunek nie będą w stanie operować to jest moim zdaniem przesłanie Ridleya Scotta to tak pojmuje to nie jest wcale o tym, że dobrze, że androidy przegrywają, bo muszą nie przegrywają, bo są wyniszczone, bo nie chcemy uznać, że ta nasza wyższość jest tak chwiejna i taka wątpliwa to dokładnie to samo co się dzieje w ex machina w pewnym sensie niewiele tam się dla mnie dzieje może tylko to, że to jest nowe to faktycznie pewien element jest nowe, czyli erotyka pożądanie pomiędzy ludźmi, a zalegania z nowo nie zgadza z kolei w Ridleya Scotta pożądanie jest tym co napędza naszego bohatera do działania, więc to, ale być może tak, ale na to, że to jest gra ale, ale pożądanie ludzkie tutaj jest pokazany jako słabość, która koniec końców został jakoś wykorzystana i stanowi taką szansę dla rzeczonej sztucznej inteligencji, żeby z ludźmi wygrać dla mnie to co wyróżnia się, o czym sam mówi, że chciałby wyróżniały jego sens ich się aż 0 cent nazywa uważam, że w tym jest dużo racji, że do dotychczas właśnie w przeszłości o sztucznej inteligencji o rozwoju właśnie technologiczną te filmy, które odpowiadałyby zrodzone ze strachu, a jego filmy są związane z nadziei prawda że one by nie widzi zagrożenia przejmie stara się o nim opowiadać widzi też były dodatnie plusy dodatnie tej sytuacji i to jest jakiś zmiana paradygmatu pewnej jeszcze chwilkę bronią sań anihilacji czy może nie bronią co jakby próbując udowodnić wyższość żądze Alex Walker poczeka to co to co ja naprawdę w ocenie w tym filmie co naprawdę zaskakującą zupełnie nowe elementy, których nigdy wcześniej nie widziałem nie wiem niedźwiedź krzyczący ludzkim głosem głosem swojej ofiary, którą przez przed chwilą pożaru człowiek zmieniający się rośliny o jakimś takim dziwnym Human idealnym kształcie to coś ta obcość, która koniec końców przyjmuje jego kształt człowieka i taką dobrą sprawę chcę tego człowieka poznać czy nie jest w stanie tego znieść, że coś jest nim nie jest im zarazem, żeby nasza słabość wobec właśnie tego co jest inna nasza niezdolność do operowania z innością, która w tym filmie bardzo mocno pokazana wydaje mi się to czymś zupełnie niezwykłym plus znowu same postaci kobiece ekspedycja kobieca w celu Poznania nie wiadomo dokładnie, jakiego fenomenu, jakim zjawiska fizycznego, bo można można by nawet bez straconego to się wydaje bardzo bardzo ciekawe świeże śmiałe i takie niezwykłe bardziej niezwykła niż w wielu innych firmach Garlanda to co oglądamy się bardzo podoba to jest jak droga, którą przeszedłem od tego właśnie jego pierwszym filmem z jego scenariuszem, czyli 28 dni później człowiek hitem ten film kosztował 8 000 000USD zarobił 80 i potem było jasne, że mamy tutaj do czynienia z kimś, kto dowozi dość dobre historie jest taniej sprzedać z kolejnego firmy już nie robiły takich wyników też ciekawi go ukształtowało w moim odczuciu, że w kolejnym mówcą pisał już były raczej negatywnie przyjmowane przez rynek bardzo przez krytyków i on, kiedy zrobi ex machina miał problem ze znalezieniem dystrybutora, że jego duże studia odrzuciły udzielają Gates i Universal Fokus, a przygarnęła go 24 czy dzisiaj właśnie potentat takiego kina z ambicjami, a to ciekawe, bo od tego czasu cały czas jest gdzieś w takiej swojej niszy może nie robi kino to jest bardzo popularne od odnośnie do do sesji czymś, czego to jest absolutnie popkulturą natomiast on cały czas tworzy się w wygodnych dla siebie niszach to gwarantuje pewną spójność artystyczną, że kierował anihilacji był jasny żona będzie irlandzki SA w pewnym sensie weryfikacja, którą przechodzi jako twórca filmowy przez Box Office jest zupełnie inna bardziej brutalne niż ci się, gdzie cyferki oczywiście mają znaczenie, ale w niektórych nie z wyjątkiem zarządzających i tak samo było zderz, który jest w te seriale zrobiłem trochę na uboczu jednak trochę jak poza tym takim absolutnym mainstreamem Niewiem poza biją już Showtime i paroma innymi wielkimi stacjami cieni emisji jest względna Hulu i dla FX SA, czyli stacji to trochę, jakby programowo dla Platformy dla stacji programowo są to z boku dzięki temu ma większy komfort twórczy, żeby nam się rozmowa zmieniła taki Galant tyski fan dom, bo mam wrażenie, że tylko w to brniemy, czyli kłótnie trójki fanów o tym co o wyższości jak banki dawały anihilacja, którzy odwrotnie może spróbujmy po bożemu opowiedzieć przynajmniej zarys fabuły DF z co to jest ca za film to jest za, bo właśnie to jest trochę filmów o rozpisanym na 8 odcinków to jest historia w zasadzie chyba trzeba powiedzieć programisty kij tak tak tak możemy nazwać tą płytą bohaterkę, która w pierwszym odcinku w zasadzie totalnie drugorzędną postacią nasze staje dopiero za sprawą śmierci swojego partnera dość tajemniczej śmierci tą wiodącą bohaterkę, którą i, że cała fabuła to jest osoba, która próbuje się dowiedzieć co się dzieje w korporacji, dla której pracuje, dlaczego chłopak stracił życie, jaki jakiż to projekt tajemniczy korporacji rozwija, który nazwę właśnie projektem DF co tu się w zasadzie stała ona próbuje po prostu poznać prawdę prawdę o śmierci swojego partnera prawdę o sytuacji, w której się znalazła tak bardzo można być poza klasyczny motyw filmowy prawda czy bohater, który wyrusza właśnie to nieznana to, żeby nawet nazwać swoją sytuację, żeby w pewnym sensie odpowiedzi cena na pytanie, którego nie, którego dręczą bardzo szybko dowiadujemy się, że ten projekt realizowany przez rzeczoną korporacje też trochę fantazja twórcy Sałek całego tego biznesu takiego można powiedzieć postaci wzorowanej trochę rozmaitych Billa Gatesa i CV na obcasach, choć tutaj zdecydowanie bardziej powiedziałbym inaczej portretowanych to też ciekawy wątek, który w wielu serialach się zaczyna przewijać twórca korporacji, który tak na dobrą sprawę z artystą tak Niemcy to w przyrodzie występuje to rzeczywiście jakakolwiek korporacja pozwoliłaby na to, żeby rządził nią twórca i poeta nie pani jednak, który ma jakiś talent i przede wszystkim sala w głowie takie talenty zarządcze i finansowe na to się wątek poboczny ale, ale rzeczywiście to znowu mamy taki taki obraz i w tym akurat wypadku twórca rzeczonej korporacji zarazem ten główny projektant DF z próbuje w pewnym sensie sforsować też wielkie pytanie ludzkości, czyli śmierć próbuje pogodzić się, a może właśnie nawet i odwrotnie nie pogodzić się zwalczyć temat straty swojego dziecka śmierci tragicznej śmierci swojej kilkuletniej córki czy mamy 2 osoby, które szukają możliwości dojścia do prawdy o główna bohaterka, która kogoś traci i w pewnym sensie jest taki, a antagonista filmowy, który również stracił kogoś mamy temat śmierci, który właśnie tematem inspirującym rozpoczynającym tą tę podróż i tematem no w pewnym sensie punktem dojścia potem okazuje nie miałem chcę zwrócić uwagę na to jak nawiązać do tego co powiedzieć, że one pokazywane jako poeta nie pokazywano też jak Bóg jak Święty jak ktoś rok prorok tak i to nawet nie nie nie chodzi tutaj tylko, w jakich sytuacjach się znajduje, ale wręcz jak na ekranie dosłownie jest pokazywany ta aureola tego przedziwnego miejsca zło co tak bardzo być może nawet nadmiernie prze formalnie izolowana prze zdecydowana forma jak są formy właściwe, w których on się objawia się właśnie jest jak, kiedy snuje się historia tej dziewczyny, kiedy postrzegamy ten świat przez pryzmat bohaterki ona jest taka prosta taka, ale prosta w takim takim szlachetnym znaczeniu, a on zawsze jest otoczony mimo swojego dzisiaj tutaj dzisiaj to i luzu on zawsze otoczony takim bogactwem i nie wydaje, że to jest taka postać, która jest kreowana właśnie na demiurga na Boga, a gdzieś tam pod koniec tej historii zostaje wszystko z tej powłoki odda te i mnie się ten zabieg bardzo podoba postawienia właśnie czystszy stworzenia zbudowania takiej dwójki bohaterów właśnie protagonista antagonisty, którzy są zupełnie, chociaż tutaj też pewnie Bartek zaraz zdać się ze mną dyskusje, kto tutaj jest kim ale, ale zbudowanych również wizualnie zupełnie inny sposób mające panie co wzbudzi niemałe kontrowersje, ale może dobrze cała historia, którą Garland jest ubrana w dosyć rozbuchanego kostium utkane z teorii kwantowych o tym czy światy równoległe są równoległe czy determinizm nami rządzić mamy wolną wolę jest jak stworzyć klatka Faradaya taki jest jakiś 1 000 000 filozoficzna fizycznych pytań ja mam wrażenie, że to co najciekawsze w tym serialu i co ja sobie odkryłem może tego prostego widza to co mnie najbardziej poruszało tutaj prosta ludzka opowieść o człowieku nie może pogodzić się żałobą po śmierci dziecka co jest dla mnie czytelny zrozumiały tak, ale emocjonalnie, ale też świetny wątek cele jest bardzo prosty, a jednocześnie tak rozciągający wątek miłosny, który chce pojawia takiego dawnego kochanka dawnego partnera naszej głównej bohaterki, które tutaj pomaga w tych różnych przygodach, odzyskując jednocześnie uczucie bardzo dowcipnie, chociaż rozpętując tam bardzo są już po 2 sceny, w których on niezwłocznie miły zawsze puentuje haseł no wiesz rycerskość, ale wiesz ja mówię o tym właśnie, że oni są, że to jest też historia o zderzeniu tych 2 światów on właśnie z tego złotego świata diwa dziwaczną ości od realnie Enia ich poszukiwania gazu powrotu do czegoś co nigdy nie powróci ona, która tak naprawdę dzięki też swojej konstrukcji, bo tutaj postaci nagle nagle wygrywa ja myślę, że rzekł, że w komisji, więc w ogóle tę serię bardzo podoba i ten kontrast jest jeden z tych elementów, które w ogóle budują całą narrację budują prowadzenie tego właśnie prowadzenie nas przez te historie jeże zawsze zawsze ten kontrast istnieje po to, że my wiemy w pewnym momencie, że oni że, że te 2 światy spotkają i czekamy na to spotkanie i zastanawiamy się jak one w ogóle funkcjonują razem to jest to się wydaje najciekawsze w tym serialu bardziej niż śledzenie tak naprawdę fabuły losów wątków tylko właśnie to to pokazanie tych 2 światów pewnie bardziej symbolicznej bardziej metaforyczne nawet niższy niż to się wydaje na pierwszy rzut oka dla mnie muszę się to coś powiedzieć to, że ta ludzka strona tych opowieści bardzo takich emocjonalnych i zanurzonych w dość elementarne doświadczenie właśnie śmierci żałoby pożegnania, jakie stanie po trzecie tak straty bardzo różnie rozumianej działa dużo mocniej aniżeli ten sztafaż, który filozoficznych zostaje narzuca to poważni wystawa jest tylko pewną analizę takim wetem tak wiem, że ten humbug pewnego taki rekwizyt o, że to jest rekwizyt, który jest nadużywany momentami będą, żądając stosujemy taki moment pewnego kryzysu, kiedy cennym ta fabuła, bo posiadała, kiedy się zagłębiać się kolejny właśnie 2 Gacek filozoficzne o determinizm miej światach równoległych, a 1 historię niż do przodu i tutaj jak moi ten prymitywny widz, który oczekuje dziania się bardzo wtedy ciele miał istotne widz to ma swoje prawa, ale rzeczywiście się popatrzy na NATO jak ta fabuła zbudowana można powiedzieć to jest wszystko oparte na takiej pary bohaterów też bardzo ciekawy zabieg to znaczy mamy główną bohaterkę jej w pewnym sensie odbicie w takim czarnym lustrze, czyli ów prezes, ale mamy też obecnego chłopaka i byłego chłopaka, który już martwy, ale też trzeba z nim jakoś rywalizować walczyć pogodzić z jego istnieniem mamy obecną partnerkę prezesa i jego martwą żonę mamy dużo takich dziwnych układów międzyludzkich mamy czarnoskórego starszego inżyniera i jego, bo wcześniej ulubionego wroga, czyli jakiegoś nastolatka, który niby Super geniuszami oni widać wzajemnie bardzo dobrze kooperują może się szczerze nie cierpią na zajęcie cały czas rysują jakiś taki śmieszny sposób dużo takich właśnie takich duetów oczywistych Garland proponuje w zasadzie, sugerując cały czas to w tych budżetach najtrudniejszych najbardziej rozwijamy, ale myślę, że to jest też figura chcą sięga bardzo świadomie, żeby nawet nie do końca jak nazwać to co robi, ale te duety na odsyłają do tego dualizm świata światów równoległych tego drugiego świata, że tutaj w naszej rzeczywistości mamy ze takie równoległe światy, które ze sobą trochę się spotykają czasem się od siebie odbijają czasem się scala ją tak jak w przypadku tego czarnoskórego inżyniera trochę starszego pana z młodym geniuszem staje się jego sojusznikiem oczywiście też bardzo ciekawa konstrukcja taka dramaturgiczna rzeczywiście nie odpowiadamy tylko 11 linii, ale mamy też się jeszcze 1 parę jeśli mogę też bardzo istotna para bohaterów mamy dwójkę ochroniarzy bardzo dziwacznie pokazanych mamy ochroniarza, który jest tajnym agentem udaje bezdomnego mamy ochroniarza, który jest jawnym agentem bezpieczeństwa danej korporacji tak naprawdę mordercą w sumie oni, bo obaj są mordercami tak na dobrą sprawę, ale toteż, jakby kolejny jakiś dziwaczny duet ja chciałam zwrócić uwagę, jaką ten te pary, których o, których mówicie przekłada na język obrazu właściwie kiedy, kiedy słuchałam, kiedy podaliście nastolatek Starzec bezdomny agent tutaj każda każda z tych postaci nie tylko różni się swoim wyglądem swoją fizjonomię, ale wręcz światem, który otaczają, który go otacza czy czy ją otacza to jest dla mnie takie bardzo świadome tak naprawdę filmowy zabieg takiego rzeczywiście układania tych klocków bardzo precyzyjnie bardzo świadomie i takim przekonaniem, że tutaj wszystko musi ze sobą współpracować dobre pisanie scenariusza natomiast ja się no i tutaj właśnie mam pewien problem może się zgodzę w tym co powiedział Bartek, że w pewnym momencie to jest serial, który w filozofia jawne użyła słowa, choć pewnie nakrzyczał na mnie za chwilę zadęcie i taki nadmiar zaczyna przytłaczać i mnie w jakim sensie niech będzie znosił ale, ale wydaje mi że, że w był taki moment, kiedy pomyślałam nie tego jest za dużo ja chciałbym więcej prostoty zarówno w fabule, jaki w przekazie być może być może też miałem takie wrażenie raczej, że to jest pewien konieczny element, który być może sobie nie do końca poradził natomiast i to nie przeszkadzało im się tego rozumieć co mówią nawet nie próbowałam mówią nie podążały za przednie czy przed finałem, ale warto by, ale już, ale było trochę z tym chciałbym wysoka figura prymusa w klasie, który zawsze ma to dania tak jeszcze 1 bardzo głęboką filozoficzną myśl, która niczego nie wnosi do zespołu, ale pokazuje, jaki jest niezwykle mądry inteligentny i Tomi przeszkadzało Ania oczywiście nie zmienia faktu, że rzeczywiście niezwykle podoba mi się w tym serialu właśnie ta daje też to wszystko elementy, o których mówiliście tak dualizm itd. tak dalej chyba musimy trochę za pojmować tutaj niniejszym, bo nie będziemy, ale jeżeli dotknie jeszcze 1 elementu, który tutaj w tej historii gra bardzo dużą rolę, czyli czym w zasadzie jest projekt DF z, który jest jakiegoś rodzaju superkomputerem, który w zasadzie jest w stanie odpowiedzieć na wszystkie pytania ludzkości jest w stanie odpowiedzieć na pytanie o przyszłość i o przeszłości, czyli wszystkie zagadki, z którymi się zmagamy wszystko co, gdzie zginęło w czasie co jest często tylko legendą on jest w stanie rozwikłać pokazać jak to było pokazane w wielkim ekranie najpierw za wzór z w sposób bardzo niedoskonały, bo zanieczyszczony, jakimi sumami takim śniegiem, a potem w sposób wręcz idealne, gdzie na ekranie widzimy co miało miejsce widzimy tę prawdę, która miała kiedyś miejsce prawdę materialną jak w sądzie idealnym, czyli w zasadzie maszyna, która odpowiada no właśnie to czy tak taki trochę Bóg prawda to jest to co, że to, że to, że tak naprawdę dex jest jest jest figurą Boga wszechwiedzącego demiurga który, który konstruuje całe wszyscy cały świat, ale moje pytanie do was 3 czy 2 takie rozwiązanie satysfakcjonuje, bo mnie ja poczułam pod koniec, jaki brak tak naprawdę wyjaśnienia domknięcia te tak tej całości nie miałem poczucie braku raczej nie to, dlatego że ja po prostu już dużo wcześniej sobie odpuściłem ten filozoficzny aspekt wydał mi się wtórny wydało się wtórny nie, dlatego że jest jakoś szczególnie naiwny, bo nie jest, więc nie jest tak naiwny jak właśnie pożycza kasę mowa Lema w firmach dla Scotta są bardzo fajny nie brzmiące pytania, ale trochę jeśli nie idą dalej to co sobie odpuszcza, zwłaszcza ci są przykrywane jakąś dużą ilością takich już nas lęgowe z tego języka dla fizyków filozofów, którego nie rozumiem nie zamierzam, więc ja bardziej skupiam tak jak mówiłem na losy prostu odbiorze może jestem w tej naiwnym widzę, ale dla mnie historia była przede wszystkim dzięki postaciom ich tym wewnętrznym dramatom jakoś dużo bardziej, że ważniejsze dla mnie były pytania o to czy uda im się osiągnąć zamierzone cele niż to istnieje świat równoległy pomoże może może właśnie o to chodziło w tym serialu, że może to moje moje poszukiwania głębi mego końca świata nie będzie no tak głębokiego filozoficznego sensu to jest fałszywe tropy rozumienia i analizowania tego, ale oczywiście to nie jest stąd jest tylko dla mnie osobiście było dużo mniej ciekawy niż w prawdzie powinien być jeśli spojrzymy na to jaki jest w serialu jak duży nacisk kładziono na ten filozoficzna wręcz ontologiczny wymiarze dla mnie nie był aż tak ciekawy dlatego skupię na tym zarobić dramaturgii na kreowaniu postaci nagły ludzkich emocjach, które się tam realizowały natomiast pytania są one nie są oczywiście to nie są ślady zostawiane przypadkowo, bo cała ta historia jest bardzo poruszająca człowieka, który będąc właśnie multimilionerem miliarderem tworzy, jakby rozpaczliwe projekt, który ma pozwolić pokonać reguły natury właściwe reguły natury kochać Boga stać się Bogiem się trudno powiedzieć, ale tylko po to, żeby odzyskać z tą utraconą córkę i to nie nie namiastkę tam bardzo ciekawie tu jest coś, czego ja nie mogę zrozumieć jeśli chodzi o te fizyczne rozmowy fizyków między sobą od równoległe różnych światów i o to, że te światy nie mogą, że jest tylko 1 linia najtrudniejsza, którą można podążać by odtworzyć świat, że nie ma drogi na skróty i to, że tak rozpaczliwie chce odzyskać córkę właśnie coś co będzie w 99% co wątku 100% to było jak poruszającej świetnie komponowało z tą postacią to się do tak radykalna taka ostateczna też swoje właśnie w przerysowanie pewnym, bo to co jest ujmując w serialu, a propos różni różnych typów to właśnie taka prostota jedność bardzo skuteczna prostota orkiestrowa Ania tych bohaterów właśnie fizycznie i to, że mamy właśnie do kompletnego może już szefa korporacji z długimi włosami dziwnie ułożonymi i to bohaterka chce wyglądać chłopiec bardzo często jest tak drogi liczna piękna, ale właśnie w oczywisty sposób i bardzo fajny 1 taka energia ochrona właśnie dzięki temu wytwarzała to jest prawda myślę, że jeżeli rzeczywiście będziemy szukali w tym jakieś bardzo skomplikowanych przesłań to może ten serial jest rozczarowujące myślę, że pewna nieoczywistość tego sam mówi Gar land też nie została stracona wyznaczony jednak w pewnym sensie tworzy taki obraz został sam sam finał tego serialu wydaje się istotne, w którym teoretycznie można by powiedzieć, że następuje to takie wielkie symboliczne wyzwolenie ludzkości od śmierci prawda w sytuacji, kiedy nasze życie kończy się tu materialnie też wątek, który w wielu serialach wraca ostatnio widocznie popkultura jest bardzo chłonna na tego rodzaju opowieści czy, nawet jeżeli nasze życie fizyczne biologiczne się skończy wszyscy przeniesiemy się do kompletu komputerowej symulacji, które będziemy żyli wiecznie i być może szczęśliwie prościej na pewno bez tych kłopotów, które przynosi nam świat materialny dzisiaj, ale równocześnie on jednak pod tym stwierdzeniem stawia pewien znak zapytania mówi Lech też tego komputera musi pilnować ktoś musi pilnować, żeby tam prąd dopływa, żeby był włączony z ich siłą rzeczy będziemy dalej potrzebowali tego zwykłego biologicznego człowieka, który od, którego zależy, żeby wszyscy od siebie nawzajem jednak bardzo bardzo mocno zależy nasza egzystencja nie odbywa się bez innych ludzi nie da rad inaczej nawet świecie, który teoretycznie ma właśnie od tego uwolnić mówią takie wrażenie, że tutaj doszło do szacowanej koincydencji, bo de śmiało premier nie wie niedługo wcześniej niż kierunek nocne finansowy, czyli adaptacja powieści Dukaja starsze są lotne ID jest nieporównanie większym stopniu adaptację Dukaja aniżeli sensacyjny serial zwany przez Netfliksa właśnie Dukaj dokładnie o tym pisał o przenoszeniu świadomości człowieka jakąś strefę przekwalifikował w rodzaju chmury aktywnie mogli funkcjonować oczywiście to u Garland zostaje bardzo rozwinięta podejrzewam, że świadomie w ogóle ale, ale jest bardzo ciekawe i minister też dobrze sobie nawet jest tylko sztafaż to dobrze usłyszeć takie pytania dobrze jest to pobudza nawet jeśli to są bardzo płytkie pobudzenia często może ten rodzaj filozofii uprawiania wygląda właśnie, inspirując jest jeszcze coś co mnie akurat film Garland bardzo zaskakuje co w pewnym sensie być może, mimo że tylko to, ale być może przesądza na pewno ważne na tej klęsce boks wpisów w jego wypadku, czyli bardzo leniwe wręcz takie anemiczne tempo w jakim ta była jednak takimi pytaniami i pewną może nie grozą, ale jakimś elementem sensacji, bo to tam jest to niestety to jest nudne seriale jest bardzo specyficznie opowiadane on w ogóle spowalnia narrację filmową bardzo mocno we wszystkich swoich projektach robi to robić coś co wprowadza dużo ciszy bardzo dużo pustki pomiędzy dialogami bardzo dużo milczenia bardzo dużo takiego snucia się tych bohaterów totalnie, gdzie zagubionych jednak w rzeczywistości, w której znajdzie ja i myślę, że chciałbym jeszcze raz podkreślić, że się wydaje, że ten film, że ten serial jak inne projekty Garland też on jest niezwykły pod względem wizualnym i naprawdę możemy dyskutować czy nam się to podoba czy nie to jest taki chwyt czy nie, ale wie, kiedy zastanawiam się na tym co łączy te wszystkie projekty, o których mówimy to strona wizualna jest tutaj niezwykle mocnym elementem właśnie tak tak ja mam wrażenie, że on raczej wyjmuje różne elementy kadru niż dokłada, nawet jeżeli to miejsce niezwykłe, gdzie się odbywają eksperymenty badania co oni tam cokolwiek oni tam robią jest to nie w złocie to mimo wszystko to jest jak wejście do jakiegoś dzieła dzieła sztuki czy może działa jubiler twa to jest teatralna i oczywiście ale, ale wszystkie jego firmy, a szczególnie ex machina jest tutaj po wydaje się, że de jest bardzo podobny do ex machiny mówię tutaj właśnie tej stronie wizualnej w to odprowadzenia kamery poprzez budowanie scenografii nawet tych realistycznych fragmentach dex jest takim wyjątkowo no no właśnie niepowtarzalnym serialem widać, że to jest bardzo ważny element tej opowieści te w ogóle Garland od lat współpracuje z jednym z operatorów, które uważane znane na wschodzących już dosyć dojrzały, ale bardzo Wschodzący talent operatorskie, czyli ze Robin Harding, ale ich spadku jeżeli, więc ostatnio, żebym zmienił fory to też wizualnie ale, ale wydaje mi się, że kwestia tylko kwestia zdjęć to jest myślenia o całości tak jak dość dziwacznym jednak wciąż i niepopularne myślenie jest myślenie o serialu w kategoriach autorską kości to właściwie po wystarczy zobaczyć fragment desa żeby, żeby zobaczyć to co co rzecz, że to jest spójne, że to jest autorskie to jest oczywiście kwestia scenariusza oczywiście to jest kwestia historii budowania bohaterów, ale uważam, że również bardzo dużym stopniu właśnie kreować oczywiście świata i to przeszło tylko to skończyć nie tylko one na poziomie właśnie o samego samej pracy operatora, ale również budowy scenografii Absolut kostiumów wybierania takiego nie innego aktora to są rzeczy, które być może są widoczne, ale jednak budują również ducha atmosferę tak bardzo to co buduje to co lać niesłychanie obecne oglądaj we wsi jest bardzo wyraźne czytelne to, że on stawia na pewną sztuczność to jest tak, nawet jeżeli mamy bohaterów umieszczonych w plenerze to ten plan jest tak pokazane, jakby to nie była do końca ta rzeczywistość znamy z jakimś mlecznym filtrem jakież to jest lekko odrealnione postać, która tam stoi góruje nad nad nad tym dziwnym laboratorium ona nie jest zazwyczaj kiedy, kiedy są stosowane efekty specjalne to dążymy do tego, żeby one były jak najbardziej realistyczne to jest element, który od razu Manas wiek by wybić z tego uczucia, że mogę doświadczamy czegoś co jest w jakikolwiek sposób realistyczne i być może to powoduje że, żeby się tak skłaniamy do tego obserwowania tego wątku filozoficznego ta ta dziwność tego świata to nas od razu kieruje w tę stronę ja myślę, że jeżeli chodzi o tym to tempo narracji bardzo specyficzna forma rzeczywiście to, czego zaczęła, czyli skojarzenie z Tarkowskim jest nieprzypadkowe bardzo na miejscu wydaje się, że to jest faktycznie jakieś źródło inspiracji z tym pewien co pewien, że to, że jeśli Alex Garland bardziej szanowana brzmieniu Tarkowskiego Scotta paru pewnie nasz Śląski miał możliwość robienia takich filmów to właśnie tak wyglądały tak myślę, bo to jest właśnie połączenie ducha filozofii i pytań egzystencjalnych z rozmachem pańskich Tarkowskiego ofiarowanie, ale bardzo też tutaj jeszcze Tarkowski właśnie podlane to popkulturową pól po to, moim zdaniem dobrze, bo to jest bardzo takie energetyczny na podkład w wodę, bo te jego filmy projekty powstają dzisiaj ani nie 40 lat temu i te 40 lat przywędrowały takie takie myślenie, które było bliskie Tarkowski Emu jednak przez nasza kultura ma ogromny wpływ na to co produkuje hełmy i to przepraszam za te słowa i to myślę, że to jest istota jego twórczości to co jeszcze mówiliśmy o aktorach, że są bardzo korzysta obsada jest znakomita i nawet nie niesie skutecznych zmieniają się, ponieważ do tego wrócimy, ale to co zaintrygowało, że jedną z wywiadów niedawno Galant powiedział, że chciałby wrócić do obsady coś zrobić serial o zupełnie inna historia z tymi samymi aktorami główna bohaterka jest bardzo teatralny ale, ale główna bohaterka de pojawia się przez moment anihilacji no tak grała w 2 jego 2 firm, ale ona tam tam gra naprawdę tylko tylko zamazała się zobaczyłam to tylko, dlatego że pod wpływem des des powstał postanowiłam zobaczyć jego wcześniejsze rzeczy jeszcze raz dopiero wtedy zauważyłam jest w ogóle statystką w ogóle bardzo ciekawa postać Soja Mizuno ona nazywa ona jest tancerką z wykształcenia, więc to on pierwsze efekty zostawała były raczej milczącej raczej choreograficzne rzeczywiście Garland zobaczył coś szczególnego i mam wrażenie, że nie nie przypadkowo zobaczył, że ściana ma w sobie energię ma jakiś rodzaj jak najemnicy coś co sprawia, że jest właśnie atrakcyjnym na ekranie przez długi czas się ciągnie tę historię strach pytani o to jak ten też wygląda tak, jaką opowieść nam samo jego ciało serwuje co on robi takiego, kiedy na niego patrzymy, że jest ciekawe, dlaczego jest ciekawy ona jest akurat fascynująca przez swoją ten swój drugi taki dziwaczny przez to, że taka inna przez to, że jest taka krucha gdzieś tam tak kruchości w wiecie bardzo wyraźne trudno trudno inaczej oni myśleć, ale każda z tych postaci wizualnie bardzo ciekawa bardzo są bardzo wyraziste twarze są wyraziści aktorzy to są postaci, które widzisz raz nie będzie można to wręczyć czasem nawet irytująco szczególne takie rysy, które wydaje się, że myśmy tylko czekać widzieli ale gdzie ale, skąd to nie jest takie często znowu widzimy kogoś jezdni i zapamiętamy go zapamiętamy te tt twarz prawda to jest taka takie obsadzanie bardzo szczególna to jest chyba takie świadome ustawienie się z pewnym pewnej kontrze do tych dużych superprodukcji i dużych budżetów, bo to też widać po tej firmy to są filmy jednak bardzo skromne, nawet jeżeli się wprowadza jakieś elementy związane z efektami specjalnymi to to jest Tomar po pierwsze, drugorzędny walor, a po drugie, też widać na tym oszczędza no z 1 strony taka z drugiej są to właśnie jego anihilacja dostała Oscara za najlepsze efekty, które były kuriozalne, które były kuriozalne tak Absolut to był bardzo interesujące, że dostanie Oscara za efekty, które 2 lata nagroda nie była za za to co zwykle jest za wizualną Press za styl za idealną świetną pewnie taki realizm tylko właśnie za za koncepcję pomysł za oryginalność za odwagę, bo chce były efekty tych nie widzieliśmy dotychczas jeśli chodzi właśnie te kwieciste rogi, jakiego sile Jelonka w tym dziwnym świecie może rzeczywiście to jest taki zgadzam się też z pozycji nowego człowiek, który masę niż bardzo ładnie osobie już zagospodarował mat do licznych fanów myślę, że de trochę otworzy jego jego rynek jego osiągnięcia takie ich zasięgi na rynku finansowo filmowym jestem pewien, że rząd będzie miał swoje szanse też kolejny w kinie, niemniej jest ciekawszego serialowych rzeczy, bo wydaje się, że w serialu w tak długiej formie on też bardzo ciekawie o tym mówi jak jak do niego wyzwaniem jest na zmierzenie się z 8 godzinami opowieści, jakie to jest wyzwanie przygoda i ten pierwszy deszcz było takim pierwszym dopiero przetarcie szlaku jestem pewien, że kolejne jego rzeczy będą coraz lepsze też formalnie to znaczy ja się, iż wydaje się, że niesamowite jest to, że one jednak tak spójny i ten jego krój pisma jest coraz bardziej rozpoznawalne tak jakby nie wiem czy to oczy czy to prawda to nie jest tylko wyłącznie moja fantazja na jego temat, ale mam wrażenie, że on coraz bardziej świadomie z każdym projektem dokonuje jakiegoś eksperymentu coś sobie wymyśla, ale mimo wszystko to jego jego filmy są bardzo do siebie czy projekt w ogóle są bardzo do siebie podobne, chociaż oczywiście eksplorują jakieś zupełnie inne przestrzenie i to się bardzo podoba, że że, że jego myślenie o kinie jest dużo szersze i a jednak mi jednak spójne i to się wydaje dosyć to jest bardzo oryginalne jak na jak na twórcę, który próbował i pisania i reżyserii to rzadko się zdarza, że właściwie można prześledzić krok po kroku rozwój i coraz bardziej on od o, więc bym chciał powiedzieć wszystkim on dla mnie nie odcina kuponów tylko rozwija się rzeczywiście próbuje i w bardzo docenia też bardzo ciekawe co będzie dalej wcześniej technicznych ucieczką rozpoznawalny odcisk palca taki artystyczny stylistyczny, ale też i to co zawsze panuje bardzo lubi takich twórców, którzy mają swoje pytanie czy pańskie pytanie, dlaczego wracają uparcie nie, znajdując odpowiedzi, bo to pytanie zazwyczaj nie ma odpowiedzi bardzo się podoba to, że oni już od właściwie od początku de facto tych pierwszych w sensie prawnym o tym opowiadał, że to są jakieś jego prywatne obsesje i to prywatność to jego osobiste doświadczenie, które tam zapisane jest wyczuwalny jako taka energia jak coś co jest prawdziwe w tych, ale to nie psuje widzowi przyjemności obcowania z tymi firmami one są tak zbudowane, że możemy oczywiście dyskutować, który nam się podoba bardziej, które nam się podoba mniej czy mamy jakieś wątpliwości czy nie czy coś było odkrywcze cienia, ale cały czas każdy jego kolejny projekt pobudza do dyskusji o każdym można rozmawiać i ten jego styl wice nie tylko stronie wizualnej, ale też właśnie w fabule szukaniu odpowiedzi na pytania tak jak mówię to po prostu w całej masie rzeczy, które czyni z niego po prostu dojrzałego twórca nie przypadkowego reżysera filmu science-fiction czy serialu i to jest coś co jest absolutnie unikatowe i wydają się bardzo bardzo interesujące Alex Garland z serial DF z dostępne przez HBO w Polsce, a w przyszłym tygodniu pozostaniemy jeszcze w kręgu science-fiction i porozmawiamy innym serialu, który również próbuje w pewnym sensie zadawać pytania, kto wie czy nie równie poważne jak te, które bierze na warsztat Alex Garland, choć robi to zupełnie inny sposób jestem w ogóle ciekawe cele chcę wyglądowi spodobałoby się w ekspansji, bo o tym właśnie mówimy serial, o którym w po sezonie w następnym odcinku ze mną studia na Malicka Bartosz Staszczyszyn Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PO SEZONIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA