REKLAMA

Listy tkane z koralików

OFF Czarek
Data emisji:
2020-09-04 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:18 min.
Udostępnij:

"Afrykańska symbolika kształtów, wzorów i kolorów, czyli komunikacja dla wtajemniczonych", czyli jeden z wykładów zbliżającego się Festiwalu Nauki. Więcej wizualnych znaczeniach i symbolice kultur afrykańskich mówiła dr Malwina Bakalarska

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest pani dr Malwina Bakalarska zakład współczesnych kultur Azji i Afryki Instytut kultur śródziemnomorskich orientalnych Polskiej Akademii Nauk dzień dobry witam serdecznie pani doktor dzielne panie redaktorze tam pańska już za 2 tygodnie i 5 godzin 52 minuty zresztą sekund rusza dwudziesta 20181716 sekund rusza 2004. festiwal nauki i w ramach tego Rozwiń » festiwalu mój dzisiejszy gość pani dr Malwina Bakalarska będzie miała bardzo interesujący wykład ten wykład odbędzie się 26września o godzinie jedenastej sobota przy ulicy nowy świat 72 w Warszawie, czyli pałac Staszica sala lustrzana także sala lustrzana sugeruje, że będzie wrażenie, że 2× więcej uczestników niż jest dokładnie będzie stacjonarny i będzie stacjonarne są co dzisiejszych czasach jest wisienką na torcie myślę sobie pani doktor będzie mówiła o właśnie tutaj za chwileczkę powiem czy pani doktor będzie mówiła, ale generalnie zauważyłem panie doktorze, kiedy mówimy o różnych rejonach na świecie to mamy tendencję do zamykania tego w takich słowach Kluczach czy właśnie pojemnikach klucza, który by coś tłumaczyły wręcz przeciwnie, kiedy mówimy Afryka nawet w nazwie zakładu współczesnych kultur Azji Afryki mówimy Afryka wydaje nam się, że właściwie trochę rozumiemy czym jest Afryka niektóre się kojarzy może z pustynią innym znowu jakimś Bushem jeszcze komuś innemu z czymś innym tymczasem Afryka to jest bardzo skomplikowany mechanizm bardzo trudno to chyba wszystko po 1 zdaniu zawrzeć pani też czuje, że kiedy mówimy o Afryce to raczej upraszcza my, starając się rzucić bogactwo języków kultur klimatów itd. tak dalej jeszcze do 1 worka, który niewiele tłumaczy dokładnie słuszna uwaga panie redaktorze Afryka jest przecież ogromnym kontynentem w zasadzie drugi ma kontynentem na świecie pod kątem wielkości to jest około 30 000 000km² przy ponad 20% ogólnej powierzchni całej ziemi, a my z tej perspektywy powiedzmy takiej potocznej mało zaangażowany jakiś tam ani USA kulturowe sprowadzamy to do takiego 1 sloganu właśnie Afryka i zauważyłem, że bardzo często gdzieś różnych nawet wydarzeniach czy to konferencyjnych w ogóle popularyzatorskich czy innych obszarach życia społecznego i politycznego Afryka jest traktowana jako 1 konglomerat i osobno są zmiany np. państwa Azji czy Ameryki Południowej inny przykład Chiny Brazylia Afryka naj to nie jest to nie jest słuszne, bo tutaj w tej całej mieszanie kultur państw UE w Afryce jak pan słusznie wspomniał mamy też się bardzo zróżnicowane strefy klimatyczne, które kształtują w zasadzie przyroda klimat środowisko kształtuje kulturę i to w jaki sposób ludzie wyglądają co się ubierają je co jedzą jak się zachowują w zasadzie jest troszeczkę determinowane przez środowisko, czyli to, że nasze spojrzenie na pustyni to jest później efektem tego, że widzimy Tuaregów czy i inne ludy żyjące na Saharze zasłoniętych twarzach turbinami takich białych jasnych niebieskich tkanina to nie jest ich wymysły, że tak sobie teraz będą po prostu chcecie reprezentować coś informować na swoją, a ten swoim wyglądem tylko po prostu jest to kwestia praktyczna, czyli jasne kolory odbijają słońce zasłonięte głowy twarze pozwalają na przetrwanie w takich warunkach pustynnych, gdzie bardzo często są burze piaskowe wieje wiatr, żeby dać czasem dostawał się po prostu do oczu do ust nosa pani ma bardzo szerokie zainteresowania z tego co wiem jedno z tych pól, na którym pani działa to jest takie taka próba połączenia może nie połączenia ale, ale dobrze powiem połączenia nauki i biznesu to znaczy w jaki sposób biznes może korzystać z doświadczeń naukowców którzy, a my się zajmują, ale jednocześnie rozumiem, że to działa w drugą stronę, żeby nauka teraz przyglądała się i może wyciągała wnioski z tego w jaki sposób biznes działa jasne to jest bardzo dobre podejście jednak sam zaczyna powoli działać w drugą stronę rodzi się świadomość takiego też zwrotu perspektywy, aby naukowcy czerpali z tego co się dzieje w świecie biznesu, czyli np. podejmowali wątki, które są potrzeby, na które zapotrzebowanie przy ekspansji np. handlowej przy ekspansji polskich firm na właśnie kraje afrykańskie drugą stronę natomiast poza takimi informacjami dotyczącymi właśnie konfliktów zbrojnych, gdzie działać nie działa, gdzie warto wyjechać, czyli jak i takie opracowania bardziej polityczne bardzo dużą teraz role dostrzegają zauważyłam przedsiębiorcy w tych wątkach kulturowych i działając na tym rynku jeszcze 10 lat temu pamiętam, że nie było o tym w ogóle zainteresowania natomiast już od 2 lat zgłaszają się do mnie przedsiębiorcy firmy czy instytucje zajmujące się inwestycjami eksportem na kontynent afrykański, aby właśnie lepiej tam wystartować znając lokalne uwarunkowania i tutaj już Polski przedsiębiorca jest tego świadoma i np. korzysta ze szkoleń w czasie, których może się dowiedzieć nie tylko o tym co zastanie na miejscu, ale np. może to prowadzić kampanie marketingowe kampanie reklamowe np. tutaj w kontekście tego tematu naszej dzisiejszej audycji w nawiązaniu do do tematu wypłaty z festiwalu nauki to może komunikacji międzykulturowej tak tak komunikacji międzykulturowej i też takich kodów wizualnych tego jak można rozumieć to co widzimy różnych przestrzeniach czy to prywatnych czy publicznych np. na domach na ubraniach na tkaninach czy wręcz na opakowaniach produktów spożywczych te elementy, które w tradycyjnych kulturach afrykańskich konkretnych miejscach, bo nie ma uniwersalnego języka afrykańskiego oczywiście nie muszę naszym słuchaczom tego wspominać jest z wami 2 000 000 języków afrykańskich 1 kraj w Nigerii ma 200 języków lokalnych, więc tutaj bardzo duże zróżnicowanie i warto może sobie 7 już trochę regionalne i poznać te kody kulturowe oraz znaczenia, które są w tych kulturach istotne po to, aby np. zaprojektować opakowanie produktu, który się dobrze sprzedawał na lokalnym konkretnie rynku w takiej kolorystyce we z takimi wzorami z taką symboliką, która będzie dobrze odebrana lokalnie i tutaj na pewno już wiem, że państwo słyszeli taki motyw ze właśnie takimi podobnymi elementami w kontekście kultury chińskiej, gdzie bardzo często też właśnie kolorystyka ma duże znaczenie i tutaj w prowadzaniu jakich produktów z zielonym na świat kolorem jest odebrane jako coś negatywnego przez przez przez Chińczyków, a z kolei kolor czerwony kolor złoty i z tym co zawsze dobrze sprzedaje, bo jest to wyraz szczęścia pomyślności i te same kody kolorystyczne i chodzi o wzornictwo właśnie jest zawarte w lokalnych kulturach afrykańskich, ale czy to oznacza że, gdybyśmy weszli do do sklepu to większość produktów byłaby w podobnych kolorach no bo pewnie wszyscy chcą znaczyć szczęście dobra jakość bez awaryjność jasne dokładnie oprócz produktów importowanych na rynki afrykańskie, gdzie no też oczywiście lokalni mieszkańcy krajów afrykańskich chcą poczuć tę europejskość zachodnia Szcze-li chodzi o marki, więc niektóre marki pozostają niezmienne i tutaj po prostu jest to wyraz dotknięcia tego co jest zewnętrzne i prestiżowe posiadanie np. właśnie chociażby jakich kosmetyków, które są znanymi markami ogólne światowymi no wiadomo, że tutaj jest ta kolorystyka wierna oryginałowi weźmy pod uwagę choćby Coca-Colę np. ale już ten przykład Coca-Coli na rynku tam, gdzie używa się języka arabskiego nie tylko bliskowschodnim, ale też z wielu krajach afrykańskich są regiony muzułmański, gdzie ten język arabski jest używany w sferze publicznej no to oczywiście trzeba znać zasady pisania od prawej do lewej, czyli odwrotnie niż w alfabecie łacińskim jest taki słynny przykład właśnie takiej wpadki marketingowej tej dużej marki Coca-Coli, gdzie była przygotowana historia czytana od lewej po prawej, czyli ktoś jest nim szczęśliwy pije kolei jest szczęśliwy naród lokalnych rynkach arabskich przeczytana odprawy do lewej znaczyło, że w tej części na pójście kolei został bardzo nieszczęśliwe, więc tutaj wszystkie elementy np. albo wcale nie zaspokoi uprawnienia wszystko lament mają duże znaczenie i warto właśnie poznawać lokalne te niuanse kulturowe cudownie to do kolorów do znaczeń powrócimy po informacjach Radia TOK FM państwa i moim gościem jest pani dr Malwina Bakalarska zakład współczesnych kultur Azji i Afryki Instytut kultur śródziemnomorskich orientalnych Polskiej Akademii Nauk informacji o dziesiątej 20 wcale za 2 tygodnie rozpoczyna się 2004. festiwal nauki radio taka jest patronem tego festiwalu w ramach festiwalu 26września o godzinie jedenastej wykład pani dr Malwina Bakalarska zakładu współczesnych kultur Azji Afryki Instytutu kultur śródziemnomorskich orientalnych Polskiej Akademii Nauk, czyli komunikacja międzykulturowa na przykładzie krajów afrykańskich jak wykorzystać w praktyce np. w biznesie lub marketingu mówiła pani o symbolach kolorach o znakach, które dla nas mogą wydawać się jakimś pięknym folklorystycznym motywem tymczasem dla ludzi, którzy tam mieszkają mają konkretne znaczenie można powiedzieć no, dlaczego tak jest, dlaczego na policję mówi, bo zostaliśmy wychowani trochę w innym kontekście, ale przecież też korzystamy z różnego rodzaju symboliki chociażby obrączka obrączka na takim palce lub na innym palcu coś tam oznacza i rozumie, że podobnie jest np. na wzorach, którzy zakochani Zulusi wykorzystują dokładnie bardzo dobry przykład pan podał odnośnie obrączki zamiast obrączek z Rusi tradycyjnie używali układów graficznych, które były tworzone przez platany koraliki wyplatanie koralików konkretnych wzorach i była to informacja właśnie czy dana osoba jest stanu wolnego czy jest zamężna Sonata i ponieważ nie było właśnie tego typu AM symboliki jak obrączkę na palcu zwróci nosili naszyjniki i to zarówno kobiety mężczyźni różnego rodzaju ozdoby czy naszej na ręce formy bransoletki tak było platany różnego rodzaju przepaski na biodra czy zdobione inne elementy użytkowe i np. w plecy plecione taki wzór składający się z trójkąta nakierowanego o tym z końcem do góry oznacza, że jest to np. kobieta niezamężna z kolei taki swój kącik na kierowane w dół, czyli podstawa na górze i wierzchołek u dołu oznaczał chłopca natomiast połączenie 2 trójkątów, które tworzyło takich rąk ptaki tzw. w lokalnej kulturze diament już symbolizował zamężną kobietę to był sygnał dla lokalnych adoratorów, że ta kobieta już zarezerwowana, żeby lepiej nie narażać się na jakieś tutaj indywidualne pertraktacje z jej obecnym mężem, żeby w tym lokalnym środowisku, które zawsze były małe społeczności nie narazić się co ciekawe ten symbol właśnie taki dwu, który kontynuuje trójkąt z łączonych, który stanowi rąk takiego starcia z wzór diamentu jest wzorem zamknięty czy właśnie to też pokazuje jak dane kultury interpretowały pozycję kobiety kobieta już wyszła za miasto jak amen w pacierzu koniec różnic między nie powinno interesować natomiast część komentarza, ale mam w Afryce Południowej powiedziałbym bardziej, bo umocniony przecież tak, ale są takie powiedzenie, które też używa każdy zdąży koniec kariery kobiety bo jakby w tych społecznościach industrialnych wyjście w ogóle i to nie tylko w Afryce, ale na całym świecie wyjście Zamość to był główny cel młodych kobiet, więc wszystko robiło się po to, aby kobieta dobrze wyszła za mąż, aby odciążyć rodziców, aby też w jaki sposób tam dostała odpowiednie prezenty, które my Europejczycy niestety nazywamy płatnością za sprzedaż żony ani sprzedawanie żony tylko to jest taki posag, który daje z kolei mężczyzna rodzinie kobiety za to, że przygotowała taką wspaniałą kandydatkę na na żonę, więc w tym kontekście tutaj świadczyło to właśnie o tym, że wyjście za mąż kobiety to był jego kres jej wszelkich możliwych marzeń o rok zresztą było to samo słynna pani Bovary, którą czytamy w liceum to jest dokładnie ten sam przykład Europie też siedziało, jeżeli chodzi np. połączenie tych, że trójkątów, które przed chwileczką mówiła, czyli tego do góry wierzchołkiem dziewczynę i chłopaka wierzchołkiem dół w kształcie klepsydry oznaczało zamożnego mężczyznę za żonatego mężczyznę, czyli mężczyzny, który już zajęty, które nie powinien się pokazywać innymi kobietami w okolicznych wioskach, do którego nie powinny też mieć żadnych pretensji nadziei niezamężne kobiety, więc to była taka symbolika takie właśnie pan powiedział takiej naszej obrączki co więcej na bazie tych trójkątów były tworzone całe listy i tutaj tak jak słusznie pan zauważył kolory miały ogromne znaczenie np. słynne ludzkie naszyjniki takie szerokie, które zakładały właśnie kobiety na siebie były informacjami z informacjami były jak listy miłosne były SMS-y tylko było po prostu zakodowane w wzorzec i kolorze i jeżeli ktoś tutaj był adorator jakieś kobiety to ona np. chcą go zachęcić wysłała do niego odpowiedni komunikat chcą go zniechęcić np. wypłacała w taki wzór strój kątów w kolorze ciemnoniebieskim co znaczyło jesteś taki pokraczny jak wszystko i sobotę, czyli dosłowne takie nawiązywanie do tego środowiska, które ich otaczało z kolei, jeżeli wzięła do tego Kania listu kolor czarny koralików to oznaczało to chętnie bym przyszła, ale przeszkadza mi zmrok, czyli nie mogę dać lepszy pod osłoną nocy i to były takie miłosne lato wymówka, a to może będziemy oczywiście oczywiście może być wymówka pamiętajmy też o tym konserwatywnych tradycyjnych społeczeństwach mamy tutaj możemy z naszej perspektywy liberalnych bardzo zliberalizowany na to tak spojrzeć, ale rzeczywiście w tych społecznościach trudno było coś ukryć to były takie przekazy, które powstawały chwile, bo to nie powstawało w 5 minut tak jak obecnie możemy coś napisać szybko mailem czasem sam tylko trochę dłużej były przeplatane te listy te właśnie wiadomości przekazy, ale strasznie dużo roboty poza tym, skąd wiadomo, dlaczego ich oczu jest przeznaczona ta informacja, bo jeżeli 2 potencjalnych adoratorów spojrzała na tę kobietę i to obydwaj dowiedzieliśmy są pokraczne jak ptaszysko, a tak silne strony były żarty, które pozostawały w ramach stroju danych dziewczyn natomiast też były wysyłane, czyli pewne prace nad bransoletki, które można było przekazywać były przekazywane konkretnemu bankowi konkretnemu kandydatowi tutaj też bardzo ciekawy wątek, które można do końca jest się Damian to, że w ogóle te elementy koralików one rzeczywiście zakład za ćwiczyły się w kulturze ludzkiej i nie tylko, ale w ogóle w kulturze Afryki są czymś bardzo zewnętrznym fakt, że w niektórych Królestwa afrykańskich np. w królestwie Beninu w obecnej Nigerii nie, myląc ze współczesnym krajem będzie bo, bo nazwa współczesna niema wspólnego starożytnym królestwem pani, która jest obecnie na terenie obecnej Nigerii były np. w opalanych cegły właśnie tak naturalne KE koraliki natomiast kontakt ludów afrykańskich z Arabami z bliskiego Wschodu czy indeksami z półwyspu indyjskiego z Chińczykami i później Europejczykami spowodował, że tak naprawdę te koraliki nie służyły już tylko do przekazywania informacji do bycia ozdobą, ale były używane w barterze, czyli służyły do handlu były traktowane jak waluta i to co jest bardzo zaskakujące, że Afrykanie nie zdając sobie sprawy z tego jak bardzo np. Europejczycy cenią lokalne złoża złota czy olej palmowy czy kość słoniową czy chociażby też niewolników tutaj mówimy też o żywym towarze byli sprzedawanie za plastikowe i wcześniej szklane koraliki, czyli tutaj w ogóle ten ewenement jest jest jest taki przewrotny, że to co jest rdzennie kulturowe w danych społecznościach afrykańskich trochę przysłużyła się do tego do odsprzedania tych bogactw, które Afryka ma właśnie poprzez np. te wymiany cennych produktów ziemi afrykańskiej na szklane koraliki właśnie z bliskiego Wschodu z dalekiego Wschodu, a później przez Fenicjan przez przez tutaj kampanie z terenów wyspa półwyspu Apenińskiego obecnych Włoszech oraz, które były traktowane jako bardziej wartościowe niż lokalny złoto kość słoniowa wrażenie czasem te bogactwa naturalne są przekleństwem Afryki tak się mówi dokładnie te bogactwa są przekleństw Afryki i tutaj brak wydaje mi się takiej samoświadomości i poczucia własnej wartości wielu mieszkańców Afryki przywódców afrykańskich ma na to wpływ oczywiście wiele dobrego się dzieje tutaj nie można znów ujednolica nie można wszystkiego za 1 worka jest wiele bardzo ciekawych przywódców intelektualnych czy politycznych na kontynencie afrykańskim, którzy bardzo promują swoją kulturę i mają świadomość chcą zmienić tę optykę patrzenia, ale bardzo często merkantylizm na co dzień, a wygrywa i tutaj nawet współcześnie cały czas te złoża naturalne czy w ogóle inne zasoby i bogactwa są krótkowzroczni traktowany przez przez lokalnych mieszkańców no tak dodatkowo często zarządzający rządzący państwami z racji tego, że cierpią ogromne dochody na handlu tymi właśnie surowcami to nie muszą polegać na podatkach od ludności skoro nie muszą polegać na podatkach to pojawia się problem reprezentacji, bo płacenie podatków w pewnym sensie wymaga reprezentacji tak czy płacimy podatki chcemy mieć wpływ na rządzenie skoro grą pieniędzy do zarządzania państwem płynie ze sprzedaży, do którego dostęp ma tylko elita albo nawet częściej elity to pojawia się problem reprezentacji i tym samym komplikacji związanych z ustrojem demokratycznym np. albo około demokratyczny dokładnie tutaj też ma duże znaczenie poziom edukacji piśmiennictwa tego jak społeczeństwo jest świadome wg owalne eksponowany na te tematy tutaj też ten temat, który dzisiaj podejmujemy pokazuje właśnie podłoża jak ludy afrykańskie i później społeczności społeczeństwa to ewoluowało kolejnych okresach rozwoju krajów afrykańskich czy w ogóle regionów Afryki, bo współczesne kraju oczywiście nie pokrywają się z tym co było kiedyś mnóstwo królestw lokalnych, które są np. teraz wchłonięte przez zamknięte granice wyznaczone narady przez Europejczyków na kongresie berlińskim ten kształt ma obecnie Afryka, ale chcę tutaj podkreślić właśnie, dlaczego w ogóle ta komunikacja wizualna w Afryce jest ważna, ponieważ większości ani pani doktor przepraszam, że przerwę, ale zbliżamy się do informacji nie chciałbym, żeby te wątki organizacji uciekły, więc Powróćmy do komunikacji wizualnej po informacjach informacje o godzinie dziesiątej 40 państwa moim gościem pani dr Malwina Bakalarska zakładu współczesnych kultur Azji i Afryki Instytut kultur śródziemnomorskich orientalnych Polskiej Akademii Nauk o które już wkrótce za 2 tygodnie 2004. festiwal nauki i radiu TOK FM jest patronem medialnym tego wydarzenia, a jeden z wykładów to wykład pani doktor maliny Bakalarska zakładu współczesnych kultur Azji Afryki Instytutu kultur śródziemnomorskich orientalnych Polskiej Akademii Nauk, która jest dzisiaj gościem programu Owczarek przed informacjami mówiliśmy m.in. o tym dlaczego wizualizacja czy ta komunikacja wizualna jest tak ważna tak właśnie zaczęłam tutaj mówić o takim bardzo znaczącym elemencie, który no odcisnął dużą rolę na kształtowaniu się kultur afrykańskiej mianowicie to, że społeczności afrykańskiej należą do tzw. kultur oralnych kultury słowa mówionego bardzo słynne w Afryce zachodniej funkcje pełnili np. gry młodsi, czyli tacy Bajarze opowiadacze pieśniarze współcześni można to tak przedstawić oni pełnili taką funkcję ksiąg tak jak mamy obecnie audiobooki, gdzie możemy włączyć i posłuchać na wkład jadący samochodem bez konieczności czytania miejscu siedzącym w konkretnej konkretnej książki tak cała historia była przekazywana ustnie lokalnych społeczności i to zarówno w Afryce zachodniej jak i Afryce północnej wschodniej środkowej Południowej tutaj jest na wykładzie będę rozróżniać właśnie to, o czym mówiliśmy, czyli to ludzkie pismo będę wspominać o kodach znakach symbolach w organie gada jest bardzo ciekawym rynkiem zbytu w ogóle ciekawym krajem jeśli chodzi o kooperację z lokalną, gdzie właśnie były wytworzone pewne symboliki przez lud szanty było to świetny królestwo już w starożytności będą mówić o Bergera na północy i o właśnie takim przykładzie komunikacyjnym na Afryce wschodniej, jakim jest tanga tutaj też to jest bez nie bez znaczenia, że słowo mówione było zastępowane tym co my sobie już od średniowiecza przekazywaliśmy w księgach oczywiście było to zarezerwowane dla elit, ale takie piśmiennictwo przekazywanie historii za pomocą słowa pisanego dopiero było z przedstawione przez Arabów w czasie inwazji Arabów na Afrykę nakłady na afrykańskiej i na część zachodnią i na wschodnią to są 2 główne obszary, gdzie Arabowie dokonywali podboju, więc tutaj wspomniana hangar, czyli tzw. mówiące tkaniny tak samo jak te naszyjniki z ludzkie były gadający naszyjnika tak to się obecnie nawet mówi teraz promujące różne oferty to do wobec turystów tak w Afryce wschodniej szczególnie w Kenii Tanzanii Kanka miała takie znaczenie początku upowszechniania słowa pisanego czy już nie tylko ta ratusz nie tylko ten moralny przekaz, czyli ustne werbalny, ale zaczyna się też po pojawiać pismo na początku jest to język arabski i w ogóle zwyczaj jest tanga tanga skrawek materiału, toteż sprowadzone z Indii z nadrukami, które są zaczerpnięte z Azji południowo-wschodniej chodzi o motyw tak potocznie nazwany patykiem, czyli takie prezenty takie stemple, które i w sposób o stawianie tych tkanin był też zaczerpnięty z zewnątrz, ale właśnie poprzez przy przybycie handlarzy tych regionów wschodnich na teren Afryki wschodniej przez ocean indyjski i na tych targach pojawiały się oprócz graficznych symboli, które do dzisiaj też mają znaczenie interesom używane jako adwokat elementy produkcji i wzornictwa przemysłowego czy np. opakowań towarów przemysłowych jakieś kaszki słuchu czy manioku można znaleźć właśnie w takich pudełkach tekturowych, na których są zakodowane wzory czy ta komunikacja wizualna, ale oprócz tego na tych materiałach, które służyły w zasadzie do wszystkiego i dobierania się do noszenia dzieci na plecach i donoszenia sprawunków zamiast toreb czy plecaka, który wtedy jeszcze nie nie nie znano służyły też do przykrywania się do leżenia na na nich służyły do obrządków po pochówku czy też do ceremonii np. ślubnych taka skarga była kładziona na brudnej ziemi i kobieta która, choć Zamość przez występował z próg domu poprzez tą tkankę, ponieważ nie chciała sobie ubrudzić stopy, a DKS ma zysk na właśnie swój materiał z tego z czego zrobione nie brudziły się łatwo łatwo, bo otrzepać z tego brudu i dalej służyły i tam oprócz tych elementów wizualnych były zawarte pewne przysłowia i to kolejna taka podpowiedź, że jedzenie było pismo w Afryce wszystko się opierało na tzw. mądrości my nazywamy ludowe, ale ma przełożenie na te przysłowia, które są wielkim kluczem do zrozumienia kultur afrykańskich przysłowia mówiły o tym wciąż charakteryzuje dana społeczność na co liczy kogo bierze pod uwagę zeznań najważniejsze i one również regulowały normy moralne etyczne w danych społecznościach na tych mat kawałka materiału zaczynają najpierw po arabsku pojawiać się właśnie takie przysłowia później język zaczyna ewoluować i istnieje coś takiego co doskonale znamy, czyli język suahili to jest taki język sztuczkę stworzone, który jest językiem kontaktowym aż 5 krajach Afryki wschodniej oczywiście ma trochę różne różni różnice regionalne w kontekście słów czy jakiś tam z konstrukcji gramatycznych, ale szczegóły skupmy się właśnie tych przekazań na tych materiałach, które kobiety najczęściej przygotowywały, które się ubierały były też te przekazy zawarte i to do dzisiaj jeszcze ma swoje przełożenie chociażby w polityce i to w całej Afryce nie tylko w Afryce wschodniej, ale są specjalne fabryki, które na zamówienia robią takie małe Manufaktury materiały kilku 10 metrowe bele materiałów z klientem z takim nadrukiem np. lokalnego polityka lokalnego gubernatora albo kandydata na lokalnego gubernatora czy czy prezydenta i tutaj są też komunikaty zawarte, jeżeli umrze jakaś ważna osoba w danej społeczności np. byłem na pogrzebie króla Kalata to jest miasto w Nigerii południowo-wschodni ale zanim była współczesna Nigeria to było królestwo i tam do dzisiaj właśnie w wielu miejscach afrykański tak jak czasem dostaję jakiś mamy, gdy się podpisu jest imprezą nadzieja to tam jest rzeczywiście wiele królestw, gdzie ludzie mają tytuły dziedziczone ktoś z księciem królem ze względu NATO korzenie, które sprzed setek, a to może być prawda czy nie użytecznego śmieci drogą jest prawda też może być z tym księciem, ale te te teksty, które proponuje ta treść, czyli przez Mia 100 000USD jak i 6100 000 000, bo mam takie właśnie tutaj spadek po swoim ojcu od tej mi mój tylko, że za część radnych, a także etaty znamy, więc tutaj też jest istotne to, że by poznać te nośniki komunikacyjne, które są w Afryce do wykorzystania, bo to też jest sposób na niższe na wejście z ciekawą ofertą odpowiadającą mentalności przyzwyczajeniom i temu co jest bardzo bliskie ku lokalnym kulturą pani doktor, gdyby np. ktoś zamiast pokazywać środkowy palec chciał to samo wyrazić w ubiorze to, jakie było też sobie szył albo taki kolor no właśnie są to w zależności od tego w którym kraju będziemy bardzo różne, czyli tutaj nie możemy już mówić np. o 1 tylko symbol, który jest na całą Afrykę, bo już na początku kadencji chodziliśmy sobie Afryka jest bardzo zróżnicowania różnicowania zróżnicowana przepraszam miliard 300 000 mieszkańców na to proszę wyobrazić jak to jest też pewną konkretnych regionów krajów zróżnicowane w 1 kraju są różne grupy etniczne każda grupa etniczna, bo proszę mamy dziś mówić o plemionach tegoż niema współcześnie w Afryce posiada taki swój alfabet wizualny i tutaj można obrazić kogoś poprzez właśnie np. używanie jest graficznych form uproszczonych graficznych form zwierząt niżeli my uważamy, że kwestia podstępu jest czymś negatywnym to z kolei wtedy w kulturze chińskiej i kulturze i kulturach afrykańskich podstępy był czymś pozytywnym, czyli to, jakby oświadczyło o sprycie o interes sprawności intelektualne danej osoby np. przedstawiało się kameleona, który takim symbolem sprytu dostosowania się do różnych okoliczności, ale na wakacje symbolika Szakala to już jest coś obraźliwego i znów uproszczona forma graficzna zawarta czy to na materiale czy na papierze może być taki właśnie przekazem negatywnym i też warto pamiętać o kolorystyce tak jak już mówiłam na początku, jeżeli damy Chińczykowi coś zapakowane zielony kolor będzie to odebrane negatywnie lepiej ten czerwony z kolei, jeżeli na bliskim Wschodzie wielu krajach wielu kultura kolor niebieski jest związany właśnie z bardziej taką wirtualną ością z duchowością to aż będziemy komunikować coś za pomocą tego w jaki sposób nie bierzemy się oczywiście możemy aż tak przesadzać, ale nad kwestią prezentów opakowań czy produkowania swoich towarów na konkretne rynki motyw Tęczy jak zostałby odebrany no tutaj od razu możemy pomyśleć o Rainbow Nation RPA to co przez Mandela proponował, żeby ta społeczeństwo tak bardzo podzielone tak bardzo zróżnicowane Apart hal przez to, że są tam, a biali Burowie, którzy czują się absolutnie jak na miejscu swoich przodków, bo to już tak daleko historia sięga do zasiedlania, które się, które były puste i z którymi walczy właśnie Zulus czaka znany nam z filmów, toteż i powodowały napięcia, więc Tęcza akurat w RPA ma takie przesłanie pozytywne jedności, a gdzie, gdzie ma połączyć to zróżnicowanie, bo są zarówno tam i Afrykanie i biali i Chińczycy i Hindusi osoby którzy, które przy przy przyjechały też do Afryki z różnych zakątków świata i zostały tam już kolejne pokolenia, więc jest bardzo duży konglomerat etniczną językową stąd ta ten tam jest pozytywnie kojarzona oraz tam jest z bardzo zakorzenione symbol bardzo pani dziękuję ci z państwa, którzy są zainteresowani tematem komunikacji międzykulturowej np. w krajach afrykańskich i jak można wykorzystać w praktyce czy marketingu czy biznesie to ci państwo mogą zapisać się albo wziąć udział w wykładzie, który pani dr Malwina Bakalarska przygotowała, który wygłosi 26września o godzinie jedenastej w sali Lustrzanej Pałacu Staszica, a to wszystko w ramach 2004. festiwalu nauki, który startuje za 2 tygodnie radio TOK FM jest patronem medialnym tego wydarzenia bardzo dziękuje państwa i moim gościem była pani dr Malwina Bakalarska zakład współczesnych kultur Azji i Afryki Instytut kultur śródziemnomorskich orientalnych Polskiej Akademii Nauk informacje Radia TOK FM już dziękuję już za kilka minut po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA