REKLAMA

"Sylwestrow i jego Europa"

OFF Czarek
Data emisji:
2020-09-04 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
33:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
o które państwa i moim gościem jest pan Roman ewakuować kompozytor dyrygent dyrektor artystyczny festiwalu dni muzyki ukraińskiej prezes fundacji pro muzyka Viva dzień dobry witam serdecznie dzień dobry fanów witam wszystkich państwa serdecznie już za 2 dni, czyli w niedzielę 6września rozpoczynają się szóste dni muzyki ukraińskiej, chociaż patrząc na program ostatnich poprzednich edycji myślę, że doskonale można by ten festiwal nazwać sylwestrów i jego Europa Europa EU Rozwiń » może tak ale zanim o programie chcę powiedzieć, że dziękuję serdecznie zaczął rozmowę i za pana życzenia sprzed roku, które mają moc sprawczą, bo pociąg jest raczej ubiegłorocznej rozmowy życzył pan nam, aby ten festiwal nabrał większej częstotliwości i takie właśnie stało władze Warszawy słuchały tak właśnie na pewno i od tego roku mamy mocne postanowienie, aby festiwal się co roku odbywał właśnie we wrześniu, a osiadły też m.in. dzięki temu, że miasto Warszawa przyznało nam trzyletnią dotacji już możemy myśleć na na przyszłość na 2 najbliższe festiwal do przodu sylwestrów no jest to postać nr 1 w muzyce ukraińskiej i obiektywnie już efektywnie osobne działy strasznie lubię tę muzykę jest mi bardzo bliska obiektywnie tak to powiem dziś jest to kompozytor najczęściej świecie wykonywany znany w kręgach muzycznych przede wszystkim, ale jak się przejrzy programy ważnych światowych muzycznych instytucji to tam od czasu do czasu utwory ze stron się zdarzają tak też z tych 2 powodów obiektywne obiektywnych często on się znajdują w naszych programach myślę sobie, że to jest zawsze pytanie do organizatorów czy osób odpowiedzialnych za budowanie programu, jaką strategię przy przybrać taką właśnie strategię, że wybieramy sylwestrowa, bo jest to postać nr 1 jest najbardziej znane i pojawia się czy może właśnie w kierunku pokazywania także kompozytorów nr 23, a może i 4 panie dyrektorze czy w tym problem tego festiwalu jest pewną wypadkową sytuacji no wiemy że, że mamy mamy epidemię cały szereg ograniczeń jedno jednym z tych ograniczeń jest niemożliwość przyjazdu wykonawców z Ukrainy, aby do nie popaść tutaj dwutygodniową kwarantannę także ten program on w wyniku z tych różnych obostrzeń i powiem tak jestem bardzo wdzięczny państwu Magdalenie Bojanowicz i Bartosz owi Żakowi, że przyjęli moje zaproszenie wręcz w ostatnim momencie dzieci nie wiem no i 1,5 miesiąca temu na zagranie tego programu w całości poświęconego właśnie Sylwestrowi, bo miał być inny inny projekt w tym czasie to by całe boisko znajdę sobie obraźliwe dla człowieka oraz już, a już powiem, ale mam nadzieję, że to jeszcze się uda nam pokazać Warszawie chciałem zaprosić bardzo ciekawy chór kameralny ze Lwowa, a cappella Leopolis, który specjalizuje w muzyce ukraińskiej wieku ówczesna 17 osiemnasty, zwłaszcza w tym czasie powstawało bardzo dużą utworów wielogłosowych do 18 i nawet więcej głosów postawą tzw. koncerty parte sny o słowo Party partia muzycy mieli tylko swoją partię no i tym takty ten utwór się koordynowały bardzo się wtedy, gdy utwór bardzo dużo jakaś ilość stoją bez bez znanych autorów tych utworów także miałem intencję aby, aby w tym czasie ten chór lwowski nam przedstawił muzykę ukraińską wieków 1718, ponieważ nie mogli przyjechać to zaprosiłem państwa Bojanowicz orzekł do przedstawienia programu sylwestrowa, a jest to program bardzo wyrafinowany 2 wiolonczele czasem duet czasem solo wiolonczela 1 utwór na wiolonczelę i tam palny, gdzie bądź lista będzie grał na tych instrumentach no i w kościele Świętego krzyża w pięknej akustyce tuż przy sercu Chopina myślę, że ta muzyka zabrzmi dość pęknie znalezisko myślę, że nie musiał podjąć taką sylwestra chcieliśmy tak opowiadał, że w czasach królowania awangardy on się wstydził swojej miłości do do Chopina no, jakby w tych czasach, jakby nie wypadało się przyznać, że się lubi taką taką jak powiedzieć no w taką otwartą muzykę jak otwarcie piękną muzykę jak jak Chopin, a potem sylwestrów tak takie zdanie sformułował, że najpiękniejsza muzyka już powstała to co my dzisiaj my dzisiaj kompozytorzy możemy zrobić to być tylko echem tego piękna, które kiedyś zaistniało także sylwestrów nigdy nie napisał preludium tylko po studium meta muzykę i takie właśnie wszelkie odgłosy piękna, które kiedyś opozycję zaistniało ten kąt, a jeszcze tak o tak, proszę bardzo, dobre słowo ta druga obok tak dodam, że ten koncert pan mówi odbędzie się we wtorek 8września o godzinie dwudziestej w kościele Świętego krzyża przy ulica krakowskie Przedmieście 3 oczywiście, jeżeli zostaną państwo wpuszczeni przez bojówki, które tego goście pilnują też chyba ojej mam nadzieję, że nie, a ja dodam, że wstęp jest wolny, więc na ten koncert 2 pozostałe mają bilety i zapraszam serdecznie do kupienia biletów, a ten koncert ma w tym wolno oczywiście z ograniczeniami PIT przy willi licznymi mam nadzieję, że no, bo na zachowanie dystansu i noszenie maseczek niestety tak to dzisiejsze stało czy dzisiaj wyjątkowo oprócz programu, który będzie rozmawiamy o programie, którego nie będzie to taki nowy nurt oraz porozmawiać, bo to jest festiwalach, których nie będzie pan ten program w ogóle został bardzo przed planowanym przez przez dno przez KOV i to od dawna planuje wykonanie bardzo ciekawego prawykonanie, bo ten utwór jeszcze nie był wykonany utworu Oleksandra szynki ten kompozytor będzie wykonany na trzecim naszym koncercie, ale napisał on przed kilku laty utwór, który nazywa wyrazi, czyli raj miejsce takiego poza ziemskiego bytowania do tekstów cerkiewnych tekstów ludowych ukraińskich inspirowanych chrześcijaństwem na bardzo duży skład wykonawczy, bo duży chór mieszany pełną symfoniczną orkiestrę przy tym jeszcze chór etniczny około 10 osób jeszcze sopran solo także planowaliśmy ten utwór na 11 września ale, ponieważ przyszedł nam wirus pokrzyżował nam plany więc, więc wygrzebałem z lamusa coś co jest też bardzo sercu bliskie projektory zaistniał przed 10 laty, który nazwaliśmy między słowem dźwiękiem, a przez to, że o kompozytorzy ukraińscy, którzy byli na stypendium ministra kultury i dziedzictwa Narodowego Gaude Polonia przed laty, bo to już było pracy dla ponad lat 10 temu zostali zaproszeni do tego projektu, aby napisali muzykę do dowolnie wybranego polskiego tekstu poetyckiego i tak powstało 8 kompozycji, które my to w dziewiątym roku z polską orkiestrą Sinfonia Iuventus wozili po Polsce Ukrainie odbyło się aż 6 koncertów w 2 w Polsce Warszawa Lublin i Ukrainie byliśmy Lwów winnica Odessa Kijów i ponieważ ten duży utwór nie mógł zaistnieć na scenie warszawskiej Filharmonii, więc próbują sobie, że jest bardzo wyrafinowany program, który w tych ograniczeniach też wykonawczych, bo dzisiaj scena Filharmonii warszawskiej nie może pomieścić więcej niż 30 paru muzyków także taki kameralny program jest teraz planowanej bardzo państwa zapraszam solistką będzie pani Iwona hossa, która miała być solistką w tym utworze dużym, ale okazało się, że zgodziła się przyjąć nasze zaproszenie również do tego kameralnego programu wspomnianego przez pana utworu Aleksandra szynki posłuchamy sobie może w dalszej części naszego programu zastanawiam się czy te dni muzyki ukraińskiej przekładają się jakoś na lepszą znajomość lepsze zrozumienie na większe otwarcie po 1 po drugiej stronie jak podział także, że po drugiej stronie, czyli ukraińskiej stronie jest otwarcie jest ogromne zainteresowanie, ale ten mechanizm Zachodniego sąsiada tak jak nie wiem muzyka niemiecka w Polsce jest wszechobecna oczywiście mając w pamięci wagę muzyki niemieckiej historii kultury światowej ale, ale jest podobny mechanizm też na Ukrainie to znaczy nie ma o tym, że Chopin pruje ku brakuje wszędzie tak ale, ale też inni kompozytorzy no po przedstawieniu nie proszę być tak ja pamiętam naszą rozmowę o moim stanie będę dalej się kontynuować tego wątku jest też pomysł może się pani po roku niż jest po prostu, ale jeszcze o obecności muzyki polskiej Ukrainie też strategia promocji polskiej kultury jest zupełnie nieporównywalna do ukraińskich możliwości i umiejętności także nie ukrywam, że ja też ileś zrobiłem akcji rok akcji promocyjnych, jakby promujących i wykonujących polską muzykę Ukrainie także tam tam istnieje tam są kolejne inne ograniczenia brak środków finansowych w filharmoniach nie pozwala na swobodne planowanie działalności na zapraszanie muzyków z zagranicy na kupowanie materiałów nutowych utworów zagranicznych także to są te Emmy ograniczenia, ale otwartość jest i jeśli udaje bez problemu namawiać Dyrekcji harmonii, aby stawiali swoje konteksty proponowany program muzyki polskiej w drugą stronę jest gorzej znaczenia bowiem także oraz jak mówi Ukraina nie ma tych mechanizmów po promocyjnych w 2 pan tak powiem jeszcze no promujemy nasz festiwal na na na Facebooku Facebook jest taki taki High Power park każdy może swoje słowo powiedzieć i ta masa tych bardzo niedobrych nieładny brzydkich słów, które tam się pojawiają świadczy o o zagadnieniu tego polsko ukraińskiego wymiaru także, a także pozbawiliśmy do tego ogromna praca jesteśmy fanami dobrze Powróćmy do tego wątku po informacjach informacje o 1120 pan Roman Wańkowicz dyrektor artystyczny festiwalu dni muzyki ukraińskiej państwa moi goście wcale państwa mają właśnie jest pan Roman Wańkowicz kompozytor dyrygent dyrektor artystyczny festiwalu dni muzyki ukraińskiej prezes fundacji pro muzyka Viva 6września pojutrze startują szóste dni muzyki ukraińskiej w Warszawie radio TOK FM jest patronem medialnym tego wydarzenia i wiem, że mamy dla państwa kilka zaproszeń także proszę wpisać adres dla was małpa to kropkę FM dla was małpa to krótka FM wspomniał pan panie dyrektorze przed informacjami, że w polskich mediach społecznościowych informacja o szóstych w ogóle dniach muzyki ukraińskiej czasami spotyka się z komentarzami, które będziemy są niemerytoryczne nie dotyczą programu ani wykonawców no tak właśnie jest to jest tak zadziwiające oczywiście tam się różne głosy zdarzały np. taki, że mniej więcej takiej treści, o czym mówić się po to, świeckie zniszczył masy polskiej kultury chodzić do Ikei Hypki trwali tak dalej także do co chcę powiedzieć to jest pewien jakby, jakby powiedzieć mam taką, a czasem, że jak w grupie 100 osób 2 osoby krzyczą to się słyszy te 2 osoby więc, jakby powiem taką, że to zdarza pod tymi wpisami do Facebook podobnie jest pewnie jakoś tam mocno reprezentatywne, ale coś jednak jednak pokazuje raczej powiem tak jeszcze, że ten temat polsko-ukraińskich jest moim zdaniem za mało u nas pozytywnie przepracowany w tym sensie, że właśnie w Instytucie kultury nie pokazują ukraińskiego repertuar bo gdyby się części zdarzał filharmoniach teatrach nawet w operach tam jest dużo, ale coś jest to ten moment pozytywnej obecności ukraińskiego tematu o no byłby jakoś może uzupełnia ten moment negatywny, bo ciągle istnieje tak przy kolejnym lipcu wraca się do tragedii wołyńskiej i tak by dali także do mamy dzisiaj Coffee i paraliż kultury także trudno dziś mówić o jakiś tam plan władz działacz kulturalny ale gdy tylko ustąpi Mazur wielką nadzieję, że dyrektorzy tych instytucji, bo to od nich zależy no przejmą się tą sprawą czy zaczną szukać czegoś w kulturze ukraińskiej, bo powinna się do jeszcze się, jakby to zdanie szkołach artystycznych nie uczy się o kulturze ukraińskiej, więc krótko mówiąc twórcy dyrektorzy tych instytucji oni nie otrzymali informacji o kulturze ukraińskiej w edukacji to trzeba się specjalnie postarać o to, żeby no coś tam odnaleźć dla siebie i w kontekst swoich listów instytucji wprowadzić, ale tutaj mamy trochę do czynienia z takim za zamkniętym kręgiem, bo z 1 strony tak jak pan wspomniał jest mało środków na promocję muzyki ukraińskiej kompozytorów ukraińskich z drugiej strony przecież instytucje, które decydują o repertuarze także polegają na różnego rodzaju dofinansowania, tak więc prawdopodobnie sięgną po po pierwsze, myśli starego powiedzenia po te utwory, które są znane, jeżeli będą przed przedstawiać nowe tak na to być może takie, które są lepiej promowane czy są lepiej wspierane m.in. funduszami różnym no tak, ale tutaj oczywiście nie chodzi o to, żeby robić w całości koncerty powiązanemu ukraińskiej ale, żeby w kontekście światowej klasy, która będzie dominantą takiego programu zjawiały się nazwiska komputerów ukraińskich, pokazując publiczności, że są tacy twórcy no i wzdłuż dając na osąd te utwory, a one są interesujące tylko gminy trzeba trzeba chcieć po nie poniesie, choć oczywiście Ukraina nie robi tego co powinna w sposób znaczący, czyli nie oni nie proponuje nie nie nie proponuje nie promuje swojej twórczości tam się ledwie zaczynają pewne takie działania niedawno powstał ukraiński Instytut, który jest jakąś analogią Instytut Adama Mickiewicza naszego tutaj w Polsce no ale dopiero zaczynają działalność, ale jadali tak myślę, że to się w naszym interesie w Polsce, aby Ukraina pozytywnie zaczęła istnieć w Polsce Ukraina, która chce być w Europie i to pokazała przecież te poprzez te ostatnie działania i walcząc dzisiaj prowadzą wojnę z Rosją tak, więc tną chciejmy Ukrainie pomóc być w Europie wiedzą o tym, że tam też są ciekawe zjawisko naturalne że, że przez kulturę ten kraj mówi ważne rzeczy ciekawe ważne rzeczy no a na kwestię chcę festiwal chce tę namiastkę pokazać znów mówi, że może zainspiruje naszych twórców do tego, aby sięgnęli po tę muzykę na otwarcie festiwalu wybrał pan muzykę etniczną folkową można rzec proszę więcej powiedzieć o zespole, który Fest festiwal otworzy tak no i znów myślałem o poszerzeniu kontekstu, a bardzo ciekawie się rozwija rozwija nauka nie taki nurt wykonawstwa autentycznego od wielu lat w Kijowie działa zespół drzewo taki prekursor wprowadzania do praktyki wykonawczej maniery maniery autentycznej ci wykonawcy śpiewacy muzykolodzy odbyli szereg wypraw do różnych regionów Ukrainy są takie miejsca archaiczne jak Polesie, gdzie tam jeszcze cywilizacja mocno nie zniekształcić była lokalnej kultury też muzycznej, więc uczyli się tych pieśni autem czy z takim przyjmowali tę manierę autentyczną ten ruch już jak jest dosyć duży w Warszawie od dobrych kilkunastu lat mieszka pan Jurij Wasylczenko też kiedyś uczestnik tego właśnie zespół drzewo z Kijowa no i tutaj właśnie od kilkunastu lat zbiera entuzjastów takiego śpiewu stworzyli zespół nazwa More w po polsku może co też jest ciekawy ukraińskim folklorze w regionach bardzo odległych od morza jest dużo elementów z morzem związanych z jasnych i nie są w stanie wytłumaczyć, dlaczego tak jest do być może to jest jakiś sygnał teraz świadkowie domyślam tego, że kiedyś ten lud musiał wędrować w kozacki różnych wyprawach może albo też z umacnia ich wyprawach, bo tłumaczy to byli tacy sprzedawcy soli, którzy rozłożyli sól po dużych odległościach, więc być może nawet tego Polesia mogli dotrzeć nad morze i widzieć ten żywioł, który ich stronach w końcu nie istnieje, a potem go pieśni przedstawiali swoim swoim no swoich stronach, ale pomyślałem o tym że, że ten nasz festiwal otrzyma po ciekawy koloryt przez to, że znajdą się śpiewacy śpiące takim białym mocnym głosem, a transowy głosem, bo ta mu ta muzyka na mocy transu także liczę na to, że ci, którzy przejdą na nasz koncert wpadną w taką magiczną trans owo ukraińską przestrzeń ten koncert to koncert otwarcia, czyli w niedzielę 6września o godzinie osiemnastej w sali biblioteki rolniczej Narodowego Instytutu kultury i dziedzictwa wsi w Warszawie przy ulica krakowskie Przedmieście 66 będzie koncert 2 swoje rzeczy i pan pozwoli czy gdy wybrałem tę salę jakoś nie wiem, jakie się stało zupełnie nie myślano o połączeniu muzyki etnicznej jest właśnie tak ciekawie wyszło, że znajdą właśnie w miejscu kulturze wsi poświęconym ten nasz koncert muzyki ukraińskiej niż się odbędzie 6września w najbliższą niedzielę 18 serdecznie zapraszamy także będzie zespół wokalny mory i w programie kalendarzowo obrzędowe lirycznej historyczne ukraińskie pieśni Polesia i Ukrainy centralnej także tak to tak to śmierć jeszcze w programie, ale myślę, że to nie opisy ważny tylko o to co się zawsze wydarzy na koncercie, bo się nawet najpiękniejsze słowa nie są nigdy w stanie oddać tego co się dzieje jak wygląda ta interakcja pomiędzy muzykami muzyką, a słuchaczami i proponuję panie dyrektorze, abyśmy może sobie posłuchali fragmentu muzycy mieszkają w Polsce cieni odwiedzają Polaka mieszkają na stałe w Polsce stąd, jakby znów ta kwarantanna ich nie PFN nie paraliżuje także mamy tutaj na miejscu tak swoją drogą taka kwarantanna to przecież nie jest taka zła rzecz można sobie dobrze nie otwierać kolejnego nie chcę też kolejnego tematu łowie dopowiem, gdy było więcej środków na na hotel, bo trzeba jeszcze gdzieś trzymać prawda tak jest wcale państwa moim gościem jest pan Roman Wańkowicz kompozytor dyrygent dyrektor artystyczny festiwalu dni muzyki ukraińskiej prezes fundacji pro muzyka Aviva w najbliższą niedzielę rozpoczynają się szóste dni muzyki ukraińskiej w Warszawie radio TOK FM jest patronem medialnym tego wydarzenia co pan ostatnio komponuje nas nazywa się kompozytorem troszkę na wyrost ja leczyłem kontuzję oponował tak no tak mam to będą to ciekawy bardzo dawno i zawróciłem tamtą to rzeczna na na rzecz wykonawstwa którą, jakby nie jest ona bliższa sercu napisałem kiedyś takie utwory bardzo trudne np. wariacje na 12 puzonów jeszcze niewykonane, gdy tematem jest taki jest taki klaster no jak państwo może znać się po raz nutami od, a małego do GL oraz leśnego i każde pół masła 1 dźwięk przez cały utwór trwa około 10 minut każdy urząd gra tylko 1 dźwięk w różnej dynamice różnych konstelacji rytmicznej było to bardzo radykalne także zbyt radykalny, żeby dalej prowadzić apotem się po drodze zdarzył chór ukraiński męskich dziura-li żurawie i pasja wykonawcza wzięła górę nad nad rozmową pustą kartką papieru i ja podziwiam twórców, którzy mają siłę, aby z tą kartką rozmawiać no i ją zapełniać piękną muzyką już nie ciągnie zamknął pani ten rozdział tak rzadko, bo nie wracam w taki sytuacjach bardzo autorytarny ech, coś do filmu czy coś takiego życia, ale nie mam ambicji takich, aby być twórcami proszę ich kompozytora nazwać, bo to jest na wyrok wykreśla wykreśla tak, ale lubi pan sobie za dyrygować i lubi pan sobie za dyrygować zarówno w poprzedniej edycji w poprzednich edycjach, jaki w tej właśnie w tym trzecim dniu będzie pan dyrygował tak właśnie od poprzedniej edycji już zaczął być wykonawcą, bo wcześniej już, gdy byłem tylko organizatorem, ale postanowiła również głos zabrać na tym moim forum jako wykonawca zgłasza się do tego programu, który przedstawimy 11września mam taki do bardzo bardzo osobisty stosunek byłem jednym z prowokatorów tego projektu przed laty z Bohdanem sesyjnym kompozytorem lwowskim, którego utwór również będzie w tym programie przy pewnej kawie tak czuliśmy pewne pomysły, żeby dalej zrobić taki jest piękny program stypendialny Gaude Polonia pary już kompozytorów Ukrainy właśnie brało w nim udział no i wymyśliliśmy, że świetnym pomysłem będzie gdyby, gdy ci kompozytorzy otrzymają zamówienie na napisanie muzyki do polskich tekstów z tym pomysłem zgłosiliśmy się do naszego ducha wówczas pod koniec znaczy w latach w pierwszych 10 lat dwutysięcznych dyrektorem był pan on ruch polskiego Instytutu w Kijowie także w Polsce Tyskie zamówił u 8 kompozytorów napisanie nowej muzyki 4 pierwsze utwory były byle czym napisany do na głos z zebraną orkiestrą kolejna czwórka już była zaproszona tylko muzykę instrumentalną, żebyśmy mieli taki format koncertu z pewną zmienną repertuarową powstały bardzo ciekawe kompozycje i myśmy to jak mówiłem wykonali w paru miastach Polski i Ukrainy no, a akowiec z powodu o to, że mogłem do tego programu wrócić i dziękuję firmom narodowe w Warszawie za zgodę na ten program i Zatorze będą z orkiestrą Filharmonii narodowej mógł pokazać ten program w Warszawie, a to, że panie właśnie tak emocjonalnie zaangażowany to nie jest wada, bo myślę sobie, że chirurg, który musi operować np. na osobie, z którą związany emocjonalnie raczej odmawia to być może dyrygent, który emocjonalnie zaangażowany w projekt też powinien odmówić i teraz, nawiązując do tego co pan mówił wcześniej, żeby zachęcać może jakiś właśnie inny dyrygent, który by się zachwycił byłby lepszym rozwiązaniem może liczyć na to, że puszczamy ten koncert on-line, więc może ktoś nas usłyszy usłyszy też poza poza Warszawą, więc może inni twórcy zechcą potem się potem repertuar pan myślę, że w wykonawstwie takie osobiste zaangażowanie jest bardzo istotne raczej jest plusem minusem tak mi się wydaje na to mego punktu widzenia te muzyka grała już kilkanaście razy, bo rząd ten projekt już właśnie miał miał ileś tam powtórzenie, więc myślę, że ta muzyka we mnie dojrzała do tego, żeby ciekawie ją państwu przedstawić 11września w na koncercie Filharmonii narodowej tak myślę, ale o ocenę zostają oczywiście słuchaczom zachęcam, aby być na koncercie, żeby ta ocenę sobie wyrobić, a myślę, że będzie ciekawie muska jest bardzo ciekawa bardzo interesująca trochę trudna, ale nietrudno jest także na postmodernistyczne, czyli trochę konstrukcja też trochę ma takich przestrzeni dobrze, czyli konsensu brzmiących partia wokalna jest także na świetnie poezja znakomita wydajemy książkę programową, której wiersze będą drukowane będzie można również ja je przeczytać jestem przekonany, że to będzie bardzo ciekawy koncert no mamy smutki musi ponieść że, że znów te ograniczenia i sceniczne ilość muzyków na scenie, ale też formatu koncert duże musi być on wykonany w 1 części nie pozwolił nam na pracownie wszystkich utworów 2 utwory musieliśmy zdjąć z programu, ale jest 6 utworów 3 nie mogli zagrać w Legal jeszcze raz rozum nie mówi się zagrać dłużej się wszystko wszystkie 81 części no jakoś nasz typ jest sprawa ograniczenia obsady na scenie te 2 miały większą obsadę niż już dzisiaj dopuszczają normy sanitarne na scenie są takie, jakby techniczne możliwości koncertów dzisiaj niestety ten czas jest tak dziwny i tak straty idealny czas proszę zobaczyć można tak próbować różnych kreatywnych rozwiązań, czyli np. część muzyków umieścić na widowni i mamy wtedy postmodernistyczne także wykonanie postmodernistycznego utworu od no widzi pan nie do Cannes raczej do połowy pełna pana kraty jest nieprawdopodobna i przejmuje ten pomysł, aby w przyszłości będzie również jest go na uwadze, ale na ten moment mamy 6 utworów twórców, którzy mają około 40 lat ponad 40 lat dziś są już uznanie w swoim środowisku muzycznym pani Witana Azarowa mieszka od lat w Holandii otrzymała zamówienie na napisanie opery przez operę teatr operowy w Kopenhadze np. także to twórcy, którzy no budują swoją pozycję jak pan doskonale wie rozpoznawalność twórców jest to rzeczą nie prosto, zwłaszcza w kraju, w którym który nie ma środków na promocję jak się pomyśli o tym, że kompozytorzy trzydziestoletni mają w Skandynawii po kilka płyt kompaktowych ci nie mają ani ani 1 także no no cóż, ale staramy się przywrócić ich jakby pokazać naszej uwadze, bo na to zasługują państwo o tym, że posłuchamy fragmentów utworu tak, ale zawsze słuchane są bardzo ciekawy komórek tak w tym samotności na sopran orkiestrę kameralną do słów Haliny Poświat losów tak tak tak piękny utwór, a swoją drogą w 2001. wieku mówienie, że nie ma żadnej płyty kompaktowej i rozkładanie rąk trochę nie przystoi dzisiaj przecież można płytę kompaktową, jeżeli ktoś ma ochotę nagrać sobie w domowym studio i nawet wydać taki sam jest zatem także tutaj jednak powiedział, że jeżeli nie macie kompozytorzy drodze kilku płyt kompaktowych to tylko spójrzcie do lustra w poszukiwaniu winnego takiego stanu rzeczy na zakończenie dzisiejszej rozmowy posłuchamy sobie kompozycji Aleksandra szybko hymn samotności na sopran orkiestra kameralna do słuchania Poświatowskiej to będzie fragment tego trzeciego koncertu między słowem dźwiękiem, który odbędzie się w piątek 11września o godzinie 1930 w sali koncertowej Filharmonii narodowej przypominam, że już w najbliższą niedzielę rozpoczyna się festiwal szóste dni muzyki ukraińskiej w Warszawie radio TOK FM jest patronem medialnym tego wydarzenia państwa moim gościem był pan Roman Wańkowicz kompozytora wykreśla były kompozytor dyrygent dyrektor artystyczny festiwalu dni muzyki ukraińskiej prezes fundacji pro muzyka Viva bardzo panu dziękuję i przypominam, że dzisiaj o dwudziestej drugiej program Inter lub Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA