REKLAMA

"Dotychczas śledziliśmy liczbę nowych zachorowań, teraz będziemy obserwować, ile szkół zostanie zamkniętych"

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-09-04 14:00
Prowadzący:
Czas trwania:
11:18 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest czternasta 5, a programy kolejny gość Magdalena Kaszulanis rzeczniczka prasowa związku Nauczycielstwa polskiego dzień dobry dzień dobry witam serdecznie zakończyła się zwołana przez prezydenta rada Gabinetowa prezydent Andrzej Duda po posiedzeniu powiedział tak rodzice zgłaszają obawy w związku z powrotem dzieci do szkół żadne dziecko z powodu Korona wirusa nie zmarł, więc spokojnie jest pani spokojna no nie Manu jemy jako nauczyciele, a społeczność szkolna Rozwiń » składające się jej nauczycieli dyrektorów, a także rodziców obcymi mam, a o, którym była mowa tak bardzo szeroko na konferencjach pana ministra edukacji, a więc u nas tego optymizmu nie ma mamy dzisiaj trzeci dzień, a nauki i kilkadziesiąt szkół, które przeszły na dane nauczanie oraz na nauczanie hybrydowe sytuacja w szkołach związana skoro nowy ustęp dopiero się rozwija, a efekty otwarcia szkół zaobserwujemy dopiero za parę tego dnia myślę, że tak jak do tej pory codziennie śledziliśmy liczbę nowych zachorowań tak teraz również będziemy śledzić liczbę zamkniętych szkół z powodu Korona wyrówna czy pani, że jest jakaś krytyczna liczba tych zamkniętych szkół, która na przekroczeniu, której będzie oznaczało, że właściwie plan ministerstwa edukacji zawód myślę, że nie będzie takiej faktycznej liczby szkół, ponieważ ministerstwo całą odpowiedzialność za zorganizowanie bezpiecznego powrotu do szkół przedszkoli, a w razie zachorowania również odpowiedzialność za zorganizowanie zdalnego nauczania nauczania hybrydowego przerzuciło na dyrektorów szkół i to oni muszą w przypadku zakażenia, a zadbać o wprowadzenie zdalnego nauczania, a przypomnijmy, że w ciągu pół roku tych ostatnich 6 miesięcy szkoły nie otrzymały wystarczającej pomocy w zakresie doposażenia jeśli chodzi o sprzęt czy w zakresie dodatkowego internetu dla uczniów i rodzin, które przejdą na zdalne nauczanie ze strony rządu tutaj nie było żadnych działań w zakresie infrastruktury i sprzętu, a takich, które pozwalały rządowi znowu ogłosić przejście na zdalne nauczanie teraz ma się to czas na barkach samorządów dyrektorów szkół co będzie największym wyzwaniem dla państwa środowiska z roku szkolnym 20202021 oczywiście zachowanie bezpiecznych warunków nauki pracy ogromne wyzwania zachowanie reżimu sanitarnego czy zachowanie odległości w szkołach jest ogromne wyzwanie trudno sobie wyobrazić, ale znając realia szkolne prawda to znaczy Szach mat realia pamiętajmy, że szkoły są przepełnione szkoły podstawowe są 8 klasowe jeszcze do niedawna było 6 klasowych, a więc szkoły po prostu liczniejsze budynki te znane mamy więcej uczniów w szkołach podstawowych po wydłużeniu właśnie nauki do 8 lat mamy podwójny rocznik lewica, więc te szkoły są przepełnione nie ma miejsca na to, aby uruchomić dodatkowe klasy, aby zorganizować bezpieczne wejście do szkoły i korzystanie np. w szatni, żeby uczniowie w sposób swobodny mogli korzystać, ale w sytuacji, kiedy na piętrze mamy 7 klas 1 żeńską 1 męską, ale też, więc zapewnienia tych podstawowych zasad bezpieczeństwa jeśli 1 w każdej szkole, a szczególnie szkoła miejskiej jest bardzo trudna i takie codzienne życie szkolne przysparza wielu trudności nauczycielom, ale przede wszystkim uczniom czy dla polskiej edukacji starczy pieniędzy innymi słowy może tak warto postawić pytanie czy samorządy będą miały z czego zapłacić 1 pytanie o to czy szkoły zostały dofinansowane zostały samorządy więcej pieniędzy w ramach subwencji oświatowej w związku właśnie skoro wirusem pandemią z koniecznością np. organizowania dodatkowych wyrównawczych lekcji dla uczniów po okresie zdalnego nauczania czy ze względu na przygotowanie organizację lekcji i zajęć w przedszkolach szkołach od września to nie to subwencja nie została zwiększona samorządy alarmują od kilku dni borykają się coraz większymi problemami i muszą coraz więcej pieniędzy własnych budżetów kierować tutaj do sektora edukacyjnego oczywiście te nierówności edukacyjne będą się pogłębiały bogate samorządy te, które miały pieniądze mogły np. tak jak w przypadku Kołobrzegu wyposażyć szkolne pracownie komputery i dostęp do internetu, aby w przypadku zdalnego nauczania nauczyciele mogli prowadzić lekcje online pracowni i kontaktować się z uczniami niektóre samorządy już ogłosiły, że będą szczepionki dla pracowników oświaty nauczycieli jak w Warszawie czy Białymstoku natomiast samorządy, których na to nie stać nie będą wprowadzały dodatkowych zabezpieczeń tylko będą chciały niestety te zajęcia, które do niedawna było jeszcze w ubiegłym roku zajęcia świetlicowe czas funkcjonowania bibliotek zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej wiemy od nauczycieli, że w wielu regionach kraju szczególnie tych biedniejszych niestety te zajęcia, których spornej bardziej potrzebują uczniowie są właśnie obcinamy jesteśmy po bezprecedensowych wydarzeniach w polskim szkolnictwie o zamknięciu szkół od połowy marca do końca roku szkolnego jak pani związek ocenia te ten eksperyment zdalnego nauczania prowadzone przez ponad 3 miesiące to był bardzo trudny czas dla uczniów rodziców, a także dla nauczycieli w ciągu 3 dni nauczyciele musieli zorganizować się to zdolny kształcenia w wielu miejscach sobie poradzili z tym wyzwaniem lepiej bądź gorzej natomiast nie było żadnego wsparcia tutaj ani nauczycieli ani szkół ani też uczniów, a stąd duża grupa jak dużo tego nie wiemy, ponieważ ministerstwo edukacji nie podaje takich danych uczniów, którzy nie uczestniczyli w ogóle w dalszym kształceniu bądź też na lekcjach pojawiali się co 2, a 3 tygodnie było potrzebne tutaj wsparcie i takie techniczne w postaci właśnie sprzętu dla uczniów dla nauczycieli w postaci dostępu do szybkiego internetu czy w postaci 1 Platformy do komunikacji, które mogliby korzystać nauczyciele i uczniowie niestety niewiele się wydarzyło również w tym zakresie od czerwca ministerstwo obiecało, że zostaną przeszkoleni nauczyciele, że ponad 30 000 nauczycieli będzie mogło skorzystać ze szkoleń dotyczących kształcenia na odległość i Wysowej edukacji, a tego co wiemy niestety nawet te szkolenia się odbyło taka trzymiesięczna wyrwa to jest to jest poważna poważna dziura w edukacji to znaczy czy to jest czas który, który da się później jakoś nadrobić przy obecnych regułach programowych w szkolnictwie trzeba próbować trzeba próbować nauczyciele będą się starali robić przez pierwsze tygodnie, ale jest bardzo duże wyzwanie, bo pomimo apeli środowiska zatem podstawa programowa, która została zmieniona w 2017 roku w ramach reformy programowej Anny Zalewskiej nie została odchudzona to podstawa jest bardzo obszerna, a momentami niestety przestarzała i w tych warunkach, które mieliśmy w ubiegłym semestrze oraz biorąc pod uwagę to czy będzie się działo jesienią tego roku naprawdę istnieje ogromna konieczność zmodyfikowania tej podstawy programowej i takiego bardziej elastycznego podejścia do obowiązku realizacji nawet ktoś prowadzi 2 czy ministerstwo prowadzi jakieś rozmowy na ten temat ze związkami zawodowymi przedstawiliśmy w sierpniu ministrowi 13 postulatów, które naszym zdaniem zwiększają bezpieczeństwo nauki pracy szkołach i przedszkolach o wakacjach chcemy na ten temat rozmawiać wiemy też, że rodzice coraz częściej coraz głośniej narzekają właśnie na podstawę programową trudno będzie też nadrobić zaległości jest 3 miesięcy minionego semestru oraz realizować na bieżąco obowiązkowy program będzie duże wyzwanie, tym bardziej właśnie samorządy nie otrzymały środków na dodatkowe wyrównawcze zajęcia chętnie można bardzo tutaj taką sytuację modelową, a pokazali w edukacji Włosi, którzy zatrudnili dodatkowych nauczycieli kupi pojedyncze ławki zorganizowali lekcje w salach, które szkoły wynajmowały tak po to, żeby zmniejszyć liczbę uczniów w klasach tam również znalazły się pieniądze na dodatkowe zajęcia to jest taki model powiedzielibyśmy obecnych warunkach idealne, ale niestety nasze szkoły przedszkola, a nasza edukacja ani nie jest traktowana nie są tą dziedziną traktowane priorytetowo przez rząd bardzo dziękuję za rozmowę Magdalena Kaszulanis rzeczniczka prasowa związku Nauczycielstwa polskiego była państwa moim gościem, a teraz informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA