REKLAMA

"Dramatyczny rok", czyli jak w 365 dni obejrzeć 200 spekatkli

Światopodgląd
Data emisji:
2020-09-04 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
10:58 min.
Udostępnij:

"A year full of drama" to jeden z filmów przedstawianych na Millenium Docs Against Gravity. Czy udałoby się Państwu obejrzeć ponad 200 spektakli w rok? Rozmawiamy o niezwykłym dokumencie z Estonii z dyrektorem i kuratorem Biennale Warszawa Pawłem Wodzińskim.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz z powodu pandemii Korona wirusa teraz we wrześniu ale, czyli opóźnione kilka miesięcy, ale rusza dziś właśnie festiwal filmowy siedemnasty już Millennium Docs Against Gravity na nim prawie 150 filmów dokumentalnych z całego świata, które zawsze są bardzo wchodzą w dialog z rzeczywistością wokół nas, więc bardzo różnych tematów pewnie znajdziecie państwo coś dla siebie ciekawego Radia TOK FM patronat nad tymże festiwalem dlatego Rozwiń » kilku filmach chcielibyśmy państwu opowiedzieć teraz m.in. czas na opowieści czy komentarz do filmu dramatyczny rok, który będzie można na tym festiwalu zobaczyć dokument, którego zaprosiliśmy Pawła Wodzińskiego dzień dobry dzień dobry dyrektora kuratora w ramach takiego projektu społeczną polityczną teatralnego artystycznego Biennale Warszawa ja powiem tylko w 2 słowach wydawałoby się co ciekawe ta opowieść chyba o eksperymencie trupa teatralna w Estonii ogłasza casting szuka osoby, która nie była w teatrze nigdy i przez teraz przez rok obejrzy ponad 200 sztuk wszystko co w Estonii się tworzy, więc będzie te sztuki oglądać, a potem jeszcze będzie pisać w ciągu 24 godzin recenzje na ich temat na wygrywa młoda kobieta prowincji z małej wsi jeszcze mniejszości rosyjskiej w Estonii no i to jest groźne opowieść o tym jak teatry zmienia ludzi jak może wpływać na ludzi tak myślałam to wydało się ciekawe, zanim przejdziemy do do opowieści sam się, ale co co myślę o tym eksperymencie pozazdrościł pan autorem, że sam na to nie wpadł nie wiem właśnie zaskakujące pytanie chyba nie ten eksperyment wydaje mi się dziwnej dość dyskusyjny, bo mamy tam w tym filmie w zasadzie 2 poziomy z 1 strony faktycznie kolektyw teatralny ogłasza casting nabór chce wyłonić 1 osobę krytyka bądź krytyczka, którzy piszą wszystkie premiery teatralne w roku, ale jednocześnie równolegle z tym procesem Kret kręcony film o tym bohaterze czy bohaterce w tym przypadku bohaterce, więc mamy w zasadzie 2 poziomy ten film kręcenie filmu jest niewidoczne, więc tak na dobrą sprawę nie wiemy do końca czy bohaterka jest zaangażowana w pisaniu wpisanie oglądanie spektakli pisanie recenzji czy bycie bohaterką filmu, bo też w 22 poziom się ze sobą przeplatają, bo co pewien czas w chwilach zwątpienia załamania punkt ciężkości ze spektakli uczestniczenia w spektaklach przenosi się na samą bohaterkę, która po prostu opowiada o sobie o swoim życiu czy też dzieli się trochę na wychodząc od spektakli teatralnych swoimi przemyśleniami na temat życia jej samej sytuacji, w której funkcjonuje jest dosyć skomplikowana i przez wydaje mi się tak na granicy manipulacji nie wiem nie nie znam założeń no właśnie tego tego eksperymentu, ale jest na granicach manipulacji pomyślę sobie oglądając to jest taki 1 wielki zbiorowy Pigmalion tak ten kolektyw, który wyławia osoby z właśnie tak jak tak jak mówiliśmy wcześniej z małej miejscowości pracującą chyba w sklepie, dorabiając w sklepie w zasadzie taką reprezentantkę klasy ludowej jednocześnie pochodzącą z mniejszości etnicznej, czyli takich ludzi taką, która nie chodziła do ta tak chyba była raz 2 nagle, że ludzie jako dziecko tak no i w zasadzie stara się trochę przekształcić profesjonalnego krytyka, bo oczywiście poziom tych recenzji czy poziom tych tekstów no bo to trudno być to są recenzje to są raczej impresje jej osobiste impresje na temat tych spektakli, które oglądaną ogląda wszystko trzeba być ogląda spektakle w teatrach spektakle w domach kultury plenerowe wydarzenia Awangarda klasyka wszystko by ta taniec balet klasyczny, więc naprawdę taka totalna to ty totalny zestaw tych tych spektakli fragmentów naprawdę różnych czasami straszne czasami interesujących widać też żona z tym ma z tym dosyć dużo kłopotu pan dałby rady obejrzeć 200 sztuk teatralnych rok nie nie wydam sztucznie może dziś fakt 200 kilkadziesiąt jeszcze ktoś nawet 200, ale to to jest życie na trasie no to w sumie było życie od miasta do miasta od teatru do teatru wyglądało w taki sposób, że jak trafiała do miejscowości, w której był hotel spała w hotelu, ale jak trafiła do miejscowości, w której w, której hotelu nie było to sporo w namiocie, więc to też oprócz tego doświadczenia teatralnego były już doświadczenie życiowe też dosyć dosyć takim radykalnym, ale nie nie dowiedział w tym sensie nie jest to per ciekawe dla kogoś takiego pan Lee twórcy teatralnego to czy nie dowiedzieć się czegoś z tego eksperymentu jednak o sile oddziaływania teatru wiem, że to takie uniosła się teraz wysoko, ale nie wiem czy sile może raczej fantazja na temat na temat siły teatrów ta się wydaje dla osób, które są gdzieś na zewnątrz niebywale ciekawym intrygującym interesującym medium na to w związku z tym też na jego temat istnieje bardzo dużo fantazji one one rzadko kiedy są oparte na na nasze racjonalnych podstawach jak to fantazję, więc bywają też próby przedmiotem potem takich przyczyn osoby, którym mają fantazję zderzają się bardzo często dość brutalnie z rzeczywistością teatralną, która nie jest taka fantastyczna czy kostium nie jest rzeczywistością to co widzimy na zewnątrz nie jest rzeczywistością, ale o dziwo nie wiem czy czy czy możemy o tym powiedzieć w kontekście film możemy zdradzić czyli, niemniej sumy przyjmować na zwolnienie z zaskakującą płyta pisze możemy mówić po prostu tak słuchaczy żeby, żeby się nie zrażali tym mozołem recenzenckie, który tam jest opisany w tym filmie pokazane, żeby doczekali do końca tak to dramatyczny rok to jeden z tych prawie 150 firm, które możecie państwo zobaczyć na linię Docs Against Gravity, który rusza właśnie w 7 miastach, ale potem co niezwykle druga jego część zacznie ta już internetowa, czyli firmy będą udostępniane online, jeżeli nie będziecie państwo mieli do nich dostępu, a ja, korzystając z okazji chciałem zapytać jak wygląda tworzenie teatru pandemii do tej bardzo bardzo trudne i no i w zasadzie też przygnębiające tak brak kontaktu z publicznością bywa dla teatru dla aktorów dla dla twórców teatralnych bardzo przykrym doznaniem, bo po pierwsze musimy musimy ograniczać liczbę widzów widzowie są poddawani też rozmaitym procedurom bezpieczeństwa od podania danych osobowych w przez mierzenie temperatury wreszcie używanie wszystkich środków ochronnych widownie teatrów są także zaaranżowane, żeby zachować odległości dystans pomiędzy widzami, więc no przestaje to być doświadczenie zbiorowe kolegami na jakim teatr był staje się właśnie w takim dziwnym indywidualnym doznaniem dosyć dużymi restrykcjami, żeby oddać skalę tych ograniczeń to to przewodni tej taki wpis, który Sebastian Majewski dyrektor teatru w Wałbrzychu zamieścił na swoich media społecznościowe po prostu przeliczyli tak uczciwie ile miejsc na widowni mogą udostępnić widzą na dużej widowni teatru w Wałbrzychu wyszło to około 40 miejsc tak czy wtedy po prostu wszyscy zachowują ten przepisowy półtorametrowy dystans no, więc to wyzwanie jest Bielany Warszawa to jest projekt szerszy niż tylko teatralnych sam na koniec już bardzo krótko byśmy powiedzieli o tym nowym multimedialnym zjawisku, które właśnie zaczyna się zapraszać tak dziś o dwunastej wystartował projekt dokumentu sieciowego w zasadzie multimedialnej opowieści o energii jak jak w podtytule Zakopanego słońca widnieje to jest to jest właśnie taki post anemiczny trochę takie dzieło, bo planowaliśmy zrobić wystawę, która miała się otworzyć w czerwcu, która miała być w świetle poświęcona energii Energi też w katastrofie klimatycznej, ale widzianej od strony po prostu złóż wydobycia najpierw węgla potem europejskich surowców no i ta wersja, którą wszyscy państwo możecie oglądać w internecie poprzez stronę Biennale tam są linki do do budy tej do tego projektu żona z mostu zamieniła coś w rodzaju takiego dokumentu sieciowego, czyli do takiej takiej dziwnej multimedialnej wersji wystawy z komentarzem z narracją to teraz państwo Szlemy i poczekamy, jaki odbiór jest i wrócono do tej rozmowy może także aspekt bardzo dziękuję Paweł Wodziński dyrektor kurator Biennale Warszawa na koniec zaprasza na Zakopane słońce to możecie państwo w internecie oglądać bardzo dziękuję za rozpad Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA