REKLAMA

Klimat - bzdury z podręczników szkolnych

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2020-09-05 19:00
Prowadzący:
Czas trwania:
37:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu Ewa Podolska rozpoczynamy naszą pierwszą edycję naszego bloku zielono mi, które państwo co się rzadko zdarza by młodzi ludzie apelowali do decydentów tak pewne ogólnie powiem by ich lepiej uczono by jakieś treści pojawiały się w programie nauczenia i rzadko zdarza by popierał tych młodych ludzi Rzecznik Praw Obywatelskich, który też zwraca się ze dzieje cały czas w Polsce one o naszym kraju mówimy do Ministerstwa Edukacji Narodowej, a mianowicie apeluje Rozwiń » o to, aby porządnie uczyć dzieci młodzież zmiana klimatu i w maju powstało takie pismo stworzone przez młodzieżowy strajk klimatyczną został wystosowany właśnie do ministra na edukacji narodowej w czerwcu odbyły się protesty i odbywał protest organizowany przez młodzieżowy strajk i klimatycznej i ruch ekstensywny rebelię i a wracając jeszcze tego pisma rzecznika, który wcześniej nawet zaapelowało o to, bo w styczniu i co się okazało już po 2 dniach przyszła odpowiedź, a mianowicie stwierdził, że apel Rzecznika Praw Obywatelskich jest obecnie potrzebny, ponieważ edukacja ekologiczna zdecyduje stałym elementem nauczania zarówno w przedszkolu jak w szkole podstawowej oraz ponad podstawowej w międzyczasie i to co państwo bardzo ciekawy artykuł, który napisał Piotr Pacewicz w oko Press, który dokonał analizy treści programowych i okazało się, że jako przykład uczenia o zagrożenia katastrofą klimatyczną podaje na lekcje o dziurze ozonowej i badań czynników płaci państwo powodujących korozję niezbędne tak daleko sięgać aż do oka presji, ponieważ kilka dni temu dokładnie w przeddzień rozpoczęcia nauki w szkołach ukazał się ciekawy tekst na portalu nauka o klimacie i dzisiaj gościmy autorów tego tekstu, a są z nami oczywiście na odległość do zespołu nam wybacza wszystkie niedoskonałości techniczne jako wyjątkowo obaj goście jednak są ze sobą, widząc co może jednak nam ułatwi ten program, a więc z nami pan wobec Godlewski dzień dobry Andrzej jest nauczycielem matematyki zgodzi informatyki w jednym z warszawskich liceów jestem doktorantem na wydziale matematyki na informację o etycznych Politechniki warszawskiej jest aktywistą klimatycznym, a także ukończył Akademię nauki o klimacie program prowadzi portal oko w klimacie i w związku z tym prowadzi wykłady o zmianach klimatycznych w szkolnym, a drugim naszym gościem jest znany państwu Jakub jest dla dzień dobry dzień dobry i członek redakcji portalu smok dla panowie przeanalizowali zarówno podstawy programowej treści, które znalazły się w materiałach edukacyjnych 1 słowem na początek roku możemy przeczytać wchodząc na portal i nauki o klimacie jak właśnie wygląda oba nauka o klimacie oczko na jakie wnioski no wnioski są niewesołe to znaczy po pierwsze nie ma wiele treści dotyczących nauczania o właśnie zmiany klimatu zagrożeniu katastrofą klimatyczną czy jakkolwiek nazwiemy to procesy, które grożą nawet jak już coś jest to treści są po prostu wprowadzające w błąd no dobrze na tym trochę zaczniemy rozbierać na czynniki pierwsze bo dlaczego nie ma trzeba dodać powiedzmy zgodzimy się z tym, że brak jest bardzo złą rzeczą, ale bardziej może być niepokojące to co pan powiedział, że to co jest może wprowadzać w błąd, czyli co np. wprowadza w błąd czym cele o tym panowie powiedzieliby na pewno to nieprawda nauka mówi co innego absolutnie natychmiast powinno zniknąć Espo łączników myślę, że mecz częściej przynajmniej z tego co z Kubą złożyliśmy absorbować, bo widzieliśmy jedynie część podręczników oczywiście nie mieliśmy wystarczająco dużego dusza dużo czasu możliwości, żeby wszystkie podręczniki zweryfikować, ale te, które widzieliśmy Moto większość tam największa powtarza się szerzenia niepewności co do przyczyn zmian klimatycznych twierdzenia, że naukowcy nie są zgodni tworzenia alternatywy wobec, że jednak powodem może być to człowiek zmienia klimat alternatywą to, że ten klimat się zmienia naturalnie i to jest taki absolutny fundament tego tematu jest oś od razu na starcie wprowadzamy w błąd jeszcze było zupełnie co mówił Kuba bo owszem, te podręczniki na ogół wprowadzają w błąd, ale zdarzały się też takie, w których informacje niekoniecznie były złe także takie też tak uzupełniającej sąd powiedział Kuba tak myśmy się skupić z Hubertem analizie przykładów, które zresztą uznano Hubert w czasie nauczania zmiany klimatu w szkole właśnie w ramach Akademii nauk o klimacie np. negatywne myśmy chcieli tak jak odpowiedział analizować nie mógł zmazać wszystkie podręczniku nie chcieliśmy skupić na przykładach pozytywna to dobrze chcieliśmy pokazać przykłady negatywne i Jakuba przed sobą nie wiem czy panowie macie te cytaty z konkretnych podręczników, bo fajnie byłoby, gdybyśmy po prostu zaprezentowali zrobiłem zwyczajnie takie fragmenty i np. fragment Vademecum maturzysty biologia autostop pewnie piłki Gutowski jej wydanie w roku 2019 tutaj decyduje część naukowców uważa, że przyczyną globalnego ocieplenia przyczyna globalnego ocieplenia nie wynika ze spalania paliw kopalnych rozwoju przemysłu czy też hodowli bydła czy działalności człowieka w ich ocenie okres globalnego wzrostu emerytur na ziemi powtarzały się cyklicznie na przestrzeni wieków, a przyczyną mogą być np. zmiany natężenia promieniowania słońca tzw. aktywnej słoneczna no jak się to czyta to znaczy tak część uważa tak, a część uważa tak natomiast tej, a ja jest na zostaniemy na poziomie tej wiedzy, że część uważa tak młodzi ludzie zostaną część naukowców uważa tak no to jest dokładnie co by odpowiedział to jest sianie wątpliwości po pierwsze jako część jakich naukowców, bo jeżeli mówimy o specjalistach od klimatu fizyki atmosfery to ogromna to naprawdę dominująca większość z nich uważa oczywiście, że to człowiek konkretnie emisji gazów cieplarnianych, które powodują jest odpowiedzialny to jest odpowiedzialne za obecnie obserwowana zmiana klimatu nie żadne inne procesy w szczególności aktywność słoneczną to jest bardzo niepokojące sformułowania, które podważa zaufanie do ustaleń nauki pokazuje nieprawdziwy obraz nie ma co mówić o tym, że to jest dniem akcenty są niewłaściwie rozłożona jest po prostu nieprawda, bo tutaj jest w tym podręczniku jest takie określenie, że wielu naukowców uważa, że postępując w ostatnim stuleciu za koncentrację gazów cieplarnianych wózek Black dla metali to spowodowane nadmiernym spalaniem paliw kopalnych oraz postępującym z hodowli bydła i praw, bo tak jak tutaj, bo jak mówią składam leczyli go na czynniki pierwszy część naukowców, że tak Noto w domyśle część naukowców uważa inaczej nie wiadomo jak jest tutaj też napisane jest wielu naukowców to znaczy, że ich jest jakaś grupa też, która wielu, że tak, ale też inne chyba uważa codziennego prawda-li nie pojawił setek bardzo ważny tłoczony na okrągło chociażby w audycjach ja już nie sięga daleko chociażby w tych audycjach, które ja prowadziłam, że tutaj stanowisko nauki jest jasny i jednoznaczna nie także częściowe myśli tak czy myśli tak jak jest tak naprawdę nie wiem dokładnie tak to, używając przykładu ma cenę można by powiedzieć o nim naukowcy nie są pewni Gorlice wprawo zbudowano tam często prątki kocha cieszy nas będą bakterie problem, bo nie jest pewna medycyna czy szczepionki na podium rzeczywiście pomagają opowiada to są tego typu zupełna zupełnie elementarne rzeczy, które są, bo skandaliczna, bo to jest to jest podważanie podstawowych ustaleń nauki i teoretycznie tak na to popatrzeć no może być to zdanie jest prawdziwe tak w sensie, że wielu tylko, że jeżeli tego nie skomplikuje no tak naprawdę de facto to jest wprowadzanie ludzi błąd na dni tutaj jest taki w tym pierwszym, gdy czytałam ten pierwszy ten pierwszy cytat przyczyną zmian ich ocenie okres globalnego temperatura ziemi powtarzał się cyklicznie przyczyną mogą być zmiany natężenia promieniowania słońca i tak tytuł tutaj widzę jest w klimacie ociepla, bo słońce mocniej świeci, a taki tytuł jest Ewa jego tekstów portalu nauka klimacie zastęp natężenie promieniowania słońca na portalu Małkowski Maciek jest ten temat wyjaśniony twierdzenia, że słońce odpowiada za globalne ocieplenie, które obecnie obserwujemy to jest zwykły mit klimatyczne, a wręcz mamy obserwacje, które wskazują, że to natężenia promieniowania słońca jest mniejsza obecnie, więc ten czynnik wręcz wykluczone, żeby to on odpowiadał za globalne ocieplenie i nie wyobrażam sobie, żeby jakikolwiek człowiek naukowiec specjalista, który interesuje się nawet nie jako eksperta jako mąż po prostu ktoś to że, jakkolwiek interesuje mógł takie twierdzenia powtarza, więc to jest dosyć absurdalne, że takie coś pojawia się po szkolnych podręczników na początku roku szkolnego proszę państwa rozważamy co młodzież, która domaga się odpowiednich nauki o zmianach klimatycznych nauki o katastrofie klimatycznej otrzymuje po wręcz czynnikach za chwilkę brać wrócimy do naszej rozmowy czy państw jesteśmy już z powrotem na antenie z nami jest pan wobec Godlewski nauczyciel osoba także, która jest aktywistą klimatycznym także absolwent Akademii nauki o klimacie i w związku z tym prowadzi wykłady o zmianie klimatu dla młodzieży, a my rozmawiamy drugi nasz gość przepraszam bardzo jest jak piętra członek redakcji smok labo odsyłam państwa do tekstu, aby naszych gości są autorami ukazał się na portalu nauka o klimacie zaczęliśmy od tego, że młodzi ludzie domagają się rzetelnej nauki o klimacie wynikających z zagrożenia globalnego ocieplenia i zaczęliśmy pokazywać co takiego mogą znaleźć w po dręczy nitkach powiedzieli o tym rzecz absolutnie podstawowa, która powinna zniknąć to jest sugerowanie, że stanowisko nauki nie jest jednoznaczna, ponieważ część naukowców uważa, że rzeczywiście człowiek doprowadza do zmian klimatycznych część nie i tutaj tymczasem stanowisko nauki jest jasne jednoznacznie, a tymczasem ciągle można spotkać takie twierdzenia jak tutaj cytowaliśmy typu część naukowców uważa skoro tego osoba ta część uważa inaczej to stawiam kropkę nad i na tym natomiast jest taki panowie zamieszczają bardzo ciekawy cytat z obrony już społecznik podejście gimnazjalnym, ale młodzi ludzie czytają podręczniki zostali być może na poziomie wiedzy, że tak naprawdę klimat na ziemi stale zmienia powolny proces, bo jest powolny proces i nie ma rzeczy tak bardzo przejmować na tym chcę to jest bardzo niepokojące, dlatego że obecnie wiemy klimat zmieni się bardzo szybko i w ciągu mojego rzucałem mam niecałe 40 lat na terenie Polski średnie temperatury w ZUS wzrosły między 23 stopnia Celcjusza klimat całej ziemi ocieplił się mniej, ale dość ocieplają szybciej niż oceany, więc każdy czterdziestolatek mniej więcej, który ma słuch może sobie pomyśleć właśnie od jego Narodzenia tak bardzo ciepło się Polska tu już widać gołym okiem to w tym roku mieliśmy szkodzimy, więc oczywiście to jest nieprawda co tutaj napisano i to co jest ważne też na co zwracają uwagę fachowców, że do początku produkcji przemysłowych klimat ziemi był przez około 10 000 lat stabilny to znaczy nasza cywilizacja rozwijała się stabilnym klimacie przedstawimy nim drogowy i oczywiście wcześniej zmiany klimatyczne zachodziły myśmy epoki lodowej tak dalej, ale człowiek jego cywili, o czym człowiek bonów dłużnych różnych warunkach klimatycznych, ale nasza cywilizacja doświadczało do tej pory stabilnego klimatu to właśnie zaczyna zmieniać no to idźmy trochę dalej od klimat tej kwestii, że w tej niszy drzewko byśmy powiedzieli mi właściwie o tym, ale widać jedynie okres 1 podręcznika, bo taki podręcznik biologia na czasie 3 i tam przy haśle globalne ocieplenie klimatu znajdzie się fragment podobny do tego trybu 10 cytowany w niektórzy naukowcy zamianę zdaniem globalne ocieplenie klimatu nie ma związku z działalnością człowieka jako przyczyny obserwowanych pod koniec jest tylko kilku zmian klimatycznych podają oni zwiększoną aktywność słońca i zwiększoną ilość promieniowania docierającego do powierzchni ziemi czy to nie jest kwestia, że w 1 podręczniku gdzieś właśnie się znalazły nie to jest po prostu powtarzalny najzwyczajniej w świecie no tak to jest tak jak wspomina na początku najczęściej się powtarza właśnie to po tej niepewności co do wniosków naukowych, a także alternatywna teoria, że np. słońca opłata za zachowany oczytania, ale to jest konieczne do drogi, więc nie wiem tego ktoś na początku mówiłem nie każdy podręcznik mówi nieprawdziwe informacje, więc myślę, żeby uczciwie ocenić tą edukację szkolną to ja mam zachowała swój podręcznik z mojego całą 2002 roku tam, bo tam jest informacja na temat klimatu zgodna z nauką, więc to jest dosyć ciekawe, że 2002 roku były prawidłowe informacje zgodne z nauką mamy drugą dekad 2003. wieku mam tu nośniki, które no kłamią dokładnie, bo to, bo to jest jakiś krok wstecz no ja nie mam podobny przykład tylko Skoda ze swojej wczesnej podstawówki, gdzie od wczesnej wczesne 903 rok jestem starszą Huberta mam przyniosą do studio słownik szkolnych Ania tu jest hasło efekt cieplarniany i tu też jest wszystko podane tak jak ma być oczywiście stężenia są jeszcze z takich, jakie były wtedy, ale jest opisane krótko natomiast rzeczywiście nie ma się do czego przyczepić, więc dziewięćdziesiąte trzecim roku i tak jak brzmi na początku wieku te informacje w niektórych szkolnych podręcznikach, które książkę w słownikach właśnie takim taki takich jak mój były podawane prawidłowo ani nie twierdzimy, że wszystkie były podawane prawidłowo, a my jesteśmy w stanie znaleźć obecne podręcznik, który po prostu kłamią, ale to w jest to w wymianie naukę w tym, ale jest po prostu śmieszny nie, gdyż nie odpowiada za podręczniki ale gdy jakieś testy jakiś dziwactw dobre, bo ile nauka jeszcze bardziej prawda przez Poznań do przodu zyska nowe dowody na to co jest przyczyną są to tutaj sen krótki tył jak to panowie, o co walczycie nie nie fakty naukowe tylko co ideologia polityka no cóż to tłumaczyć jak przyznaje, że nie może chyba coś ma jakieś hipotezy boję, że tak jest teraz nowo tak jak ja staram się z Kubą być jak najbardziej pozytywnie ocenia tego co mamy na to mamy zbyt małą próbę tych porażką zarówno stare jak należy ocenić czy doszło jakieś istotne zmiany na przestrzeni lat to po prostu mamy akurat te podręczniki, które to sugerują to nie zmienia faktu, że oczywiście pytanie pt. dlaczego nagle pojawia się informacja taka jak stawaliśmy w artykule prawa w tych podręcznikach znajdą się to ciężko jest wytłumaczyć wobec nie mam to coś musi pisać jakiś się ktoś, kto np. w naszym geografia obie rodziny i on mieć taką informację po prostu nie potrafię tego żaden logiczny sposób zasadnicza po prostu najwyraźniej brakuje kompetencji i ktoś truje bardziej swoimi poglądami niż rzetelnymi informacjami ja bym się podpisał dokładnie potem co powiedział Hubert uczciwie przyznają, że próba jest za mało to niebyły systematyczne badania polskich podręczników pod kątem 1 wrócił na oszczędności tu uwagę też kiedyś miał takie jest rzuciłem, gdzie szkoły średniej przedmiotów ścisłych przyrodniczych dla kobiet robi to teraz, bo chyba możemy powiedzieć, że nie jest najlepiej z poziomem nauczania matematyki fizyki chemii w Polskiej szkole za mało godzin nauczyciele często robią co mogą też będą te projekty nie są atrakcyjne dla uczniów uczniowie nie wnoszą wiele ze szkoły ogólnie wiedza jeśli chodzi o właśnie zakres nauk ścisłych przyrodniczych w Polskim społeczeństwie jest zostawiało użyczone tak powiedział Eko jako fizyk no i to też prawdopodobnie problem, który jest w jakimś jakimś odpryskiem uczył czy pokłosiem tego większego problemu, czyli niewłaściwe edukacji jeśli chodzi o przedmioty ścisła no imamy takie efekty, jakie mamy dobre pytanie panu metę, bo jak powiedział pan prowadzi wykłady o zmianie klimatu, kto nie przychodzi do mnie ma przymusowy obecności sprawdzania prawda nie uważam, że to jest mocno w górę najczęściej przymusowo obowiązek, bo dogaduje się z dyrekcją np. szkoły i chociaż czasami dla, że jest bardziej no to różne sytuacje bywały też tak bardziej będziecie chcieli czytelnym obok obok obowiązkowo, ale obok normalnych zajęć wynikających z przedmiotów programu itd. tak tak oto przychodzi gość z zewnątrz no i prowadzi zakład ma ważny temat ktoś ma np. łamania polskiego Artego ma wykład o klimacie, a to ogólna indywidualna rozmowa z każdą dyrekcją oddzielne rozumiem, gdzie dużo zależy od samych poglądów lekcji, ale część spotkań z sytuacją, żeby jakiś dyrektor miał przeciwko takim wykładom coś wręcz przeciwnie na ogół byli całkiem optymistycznie twierdzić, że to ważne tematy trzeba o tym młodzież uczyć, ale pan znajduje i zainteresowania wiedzę młodzieży to też różnie bywa w zależności od młodzieży akurat, które mówią, bo są szkoły mają różny poziom, a w zakresie dzieje w Warszawie uwzględnimy nie tylko w Warszawie byłem np. Białymstoku szkołach, a kolejne w miejscowości nazywasz Kłodawa to jest między Poznaniem Warszawą, a więc bywało w innych miejscach są szkoły średniej są szkoły się tak grania preferuje lica, ale zdarzało się też szkoły podstawowe wtedy to byli były starsze roczniki, czyli samotność z takimi opiniami już młodych ludzi mnie to to po prostu było widać z PiS wybranek to samodzielnie powtarzają nawet tam na 8 spotkań, jaką pieniądz może pan no bo jest np. w domu niż młodzież, bo klub, lecz od osób starszych, gdyż wymyślił to by np. gdy by Górnictwo padł akurat może dlatego mówię jestem na Śląsku różnymi osobami rozmawiać o dobrze to wobec tego spójrzmy tutaj na 1 rzecz, a mianowicie ukazał się taki sport taki filmik z ministerstwa edukacji, który mówił o tym, że zmiana klimatu może być pozytywne aspekty z punktu widzenia produkcji żywności w naszym kraju i tutaj panowie zamieścił właśnie Zet nie wiem jakiego, jakiego podręcznika ćwiczeń dla ucznia uzasadnić zachodzące współcześnie zmiany klimatu mogą być choćby uwagę, że tu jest napisane, że na pewno będą, ale mogą być korzystne dla rolnictwa, a co mówi z VAT dopóki to jest dokładnie tak jak z tym, że wielu naukowców uważa, że coś tam tak no to jest takie zdanie, którym można będzie ono jest prawdziwe, że mogą, ale jeżeli popatrzymy na to jak jest naprawdę to jest stwierdzenie bardzo bardzo wątpliwe i oni bardzo niskim poziomie prawdopodobieństwa doczeka, dlatego że po pierwsze, tam to co myśmy pokazali w artykule jest mapka, którą przez przyszła nasza koleżanka z ruchu klimatycznego w tym roku maturę i na coś takiego po prostu miała na lekcji tam były zasięgi różne, choć nim, aby w roku tam 7 lat siedemdziesiątych i 100 lat później, czyli w latach siedemdziesiątych 2001. wieku były prognozowane zasiedli no i takim razie, jeżeli w Polsce, czego się okaże, że będzie można uprawiać my na to sobie aktów partnerem były uprawy, ale w każdym razie będziemy mieli korzyść tak, że będziemy w naszej wtedy strefy klimatyczne uprawiać rośliny, które dziś rosną, gdzie indziej tylko, że to jest bardzo wątpliwe dlatego po pierwsze, że w Polsce grozi postęp, niemniej wysychanie przynajmniej, dlatego że wraz z ociepleniem klimatu nigdzie zmiana długości dnia nocy to też ważne dla roślin my wreszcie przede wszystkim wydaje się bardzo wątpliwe, skąd są produkcję w 2070 piątego jak autor takiego ćwiczenia może być dziecko może wiedzieć jak i jakim scenariuszu emisyjnym pójdziemy jak będzie wyglądała wtedy Polska to jest oczywiście, gdybyśmy wiedzieli nowym tych gazów cieplarnianych to byśmy w miarę dokładnie widzieli, ale tego nie wiemy i ja się bowiem, że wtedy będziemy naprawdę nie są sytuacje w Polsce i robienie ludziom wodę z mózgu, że toną po to, pomoże zebrać lepsze plony jakiś roślin jest to po prostu nie odpowiedzą proszę państwa rozmawiamy o szkolnych podręcznikach niektórych szkolnych podręcznikach podkreślamy to, ponieważ nasi goście nie dokonano pić analizy przeglądowe wszystkich podnosiły swoją drogą ciekawe byłoby zrobienie czegoś takiego naszymi gośćmi są panowie jak jednak oraz kubek kot Lewski, a za kilka spotkamy się w trzeciej części programu jesteśmy z powrotem na antenie odsyłam państwa przede wszystkim do tego tekstu wobec nie chodzi o to byśmy dokładnie wtedy ów tekst wprost państwu streścili warto przeczytać przypominam bzdury podręcznik szkolny, bo grupy klimacie cieple, bo słońce mocniej świeci autorzy tekstu są z nami Kuba jest brak smok Club i Hubert kot Lewski nauczyciel, który także uczy o zmianach klimatycznych i powiedzieliśmy o tym na przykładach wybranych słusznie podkreślamy cały czas nie jest to nie cały przegląd wszystkich podręczników w jakiej nawet, dlaczego brakujących podręcznika, jaki byłem z nich są stwierdzenia, a ciekawy jak to wygląda, gdzie indziej czy interesowali się tym panowie jak innych krajach wygląda nauka klimacie we wszystkich napełniania, ale na pewno jest 1 bardzo ciekawy przykład jeśli chodzi o kraju inne są Włochy, które zeszły rok uderza ogłosiła, że od 2020 roku, czyli od tego roku szkolnego, który teraz zaczął Włochy będą włoska młodzież będzie uczona na temat zmian klimatycznych będzie oddzielny przedmiot, który będzie tylko na ten temat poświęcone będzie i pamiętam dokładnie godzinie wymaganych, ale no będzie po prostu oddzielne kolejny przedmiot do edukacji szkolnej tak by tak jest we włoszech tego co wiem też chyba w nowej Zelandii taki mają pomysł by wprowadzić, więc normy takiej takim bardzo wyraźny przykład różnicy jak jest z zagranicą w tym artykule czy inny punkt odniesienia był wymienione szkole, której uczcie oprócz klas, w których uczy po polsku też są klasy, który uczy po języku angielskim i jest to są klasy, które są traktowane jako, jakby miały wyższy standard nauczania związku z tym to są klasy 2 najliczniej uczone zgodnie ze standardami międzynarodowej matury to efekt popularny program, który występuje w wielu krajach i zdana matura międzynarodowa jest wysoko oceniana na uczelniach za granicą no i tam porównaliśmy co właściwie tam uczą na temat klimatu, a w czasie ten punkt odniesienia i np. szkole widziałam podręcznik mojej szkole widział podręcznik do biologii to już wtedy jak zobaczyłem co jest w nim zawarte to naprawdę mocno zaskoczony tam no jest niemalże oddzielny rozdział poświęcony na problemu problemowi globalnego ocieplenia, a FC swych węglowy jest są Gazy cieplarniane efekt cieplarniany jak to wpływa na obecne zmiany klimatu tonie i tak w podręcznikach Polski, które my my tutaj zbadaliśmy to co także te uwagi, które tam zmienialiśmy są niejako na marginesie przy okazji jakaś taka Marek bezpieka mostka to nie jest także te podręczniki mają jakiś oddzielny wykład na temat klimatu, a w tych międzynarodowych standardach wg tych międzynarodowych standardów dokładnie tak jest zamiast oddzielne wydzielony fragment, który poświęcony tylko tematowi globalnego ocieplenia na oczy no oczywiście to jest zupełnie inną wartość merytoryczną, ponieważ tam są to całkowicie zgodnie z tym co nauka mówi porównaliśmy dokładnie program nauczania program podstawy na przedmiotach fizyka geografia biologia i w Polsce i zgodzie zajmie i np. fizyka w Polsce na wizytę w Polsce nic nie uczy natomiast uwagę, że pan po prostu kompletne 0, a na międzynarodowych standardach to mamy oddzielnie właśnie wymieniamy kilka punktów jako przykład efekt cieplarniany MO takie tak jest niska albedo im bilans energetyczny ziemi mamy w energetyce odnawialnej energetyką konwencjonalnej energetyce atomowej jest no praktycznie cały wykład, które przykład jak ja idę do szkoły polskiej wykład na temat klimatu tam wiele tych zagadnień został zmieniony chroni w ramach tych międzynarodowe standardy mają obowiązek drogę, żeby to umieć, więc różnica między tymi standardami naszymi polskimi jest gigantyczna użył pan określenia takie zjawisko albo co znaczy no to jest jak mamy promieniowanie słoneczne dociera do ziemi to ziemia pochłania promieniowanie ważność tego, jaką mamy pokrywa powierzchnię ziemi, więc ma mniej, więc odbija tego promieniowania, kiedy jest np. lot, a więc pochłania Matera np. od np. cała, więc pochłania, tak więc mamy współczynnika BMI obliczamy dla całej planety, a my też jeden z istotnych czynników, które wpływa w ogóle cały ziemski klimat no to jest związane też zastrzeżeniami zwrotnymi, bo jak na klimat ociepla na to mamy mniej o powierzchni dla dowodzonej co za tym idzie będziemy więcej pochłania promieniowania słonecznego, a tym samym ocieplenie będzie szybciej postępować nazbyt to nie jest znowu takie najbardziej oczywisty pojęcia ma chwilę uczniowie z fizyki w zgodzie stał tam radomianie muszą dowiedzieć, a może jest teraz przewrotnie zabawić się adwokata diabła powiem tak, a może lepiej nie uczyć za wiele młodzieży na ten temat, bo o, jakiej przyszłości jej mówimy może tylko podajemy podstawowe informacje poprzez zmianę klimatu ani mówmy o tych konsekwencjach, bo to wywołać co depresję rada stanu, który chcielibyśmy powodować u młodych ludzi chronimy przez to no przed dużo mówić czy słowo mało optymistyczna to jest eufemizm prawdą taki myśmy też odnieść do takiego punktu widzenia do tego, że każdy, kto zajmuje się zmianą klimatu jako aktywista jako popularyzator nauki tak jak ma popularyzator tej wiedzy no taką chorobę zawodową któryś z depresją klimatyczną znaczy nie można będąc w przeciętnie wrażliwym człowiekiem mi przystając do treści, dowiadując się o tym wszystkim co nas najprawdopodobniej, czego i zachować optymizm każe na sobie jakoś z tym występ z tym uczuciem radzi on potem troszkę się zmniejszą, bo trzeba żyć, a przypuszczam, że jeżeli ktoś młody wrażliwy proszę się od nas dostanie taką porcję wiedzy naraz to może się na próby skończyć może być budującego psychiki, więc mimo wszystko uważamy, że należy o tym mówić to są praktycznie dorośli ludzie oni powinni sobie zdawać sprawę co czeka nas, jeżeli jest nim podejmiemy żadnych działań jeśli chodzi o ograniczenie emisji gazów cieplarnianych przeciwdziałaniu, jeżeli będziemy przeciwdziałać zmiany klimatu to oni właśnie będą żyli najdłużej zobaczą to najbardziej zaawansowane zmiany no po prostu jest znane powiedzenie, że lepsza najgorsza prawda niż najsłabszy kłamstwo wg tej logiki wydaje się, że powinniśmy ludziom mówić jak naprawdę jest ukrywać tego przedniej i co więcej jeszcze o tym też mówił pan poseł składał rok temu, że to nie tylko zmiany klimatu powinniśmy uczyć powinniśmy uczyć tzw. szóstym wielkim wymieraniu o tym, że np. gminę obawy o wielu innych czynnikach, które są destrukcyjne dla środowiska dla biosfery i dla nich byłoby dobrym miejscem noszonych mechaniczną lekcje biologii takiego się kiedyś miał miejsce takie zanieczyszczenia powietrza, które nazywamy smogiem to inny temat zmiany klimatu często mylą, bo tematy też tajny byłoby o tym powiedzieć coś na lekcji np. sami, bo czy edukacja środowiskowa ona nie tylko nie dobrze sobie radzić ze zmianą klimatu, które z największym problemem wyzwaniem, ale też tymi innymi niewiele mniej czy trochę mniej istotnymi czy strasznymi wyzwaniami zagrożeniami też sobie nasza edukacja szkolna i radzi, ale chcę zwrócić uwagę na noże, bo psychologia mówi, że szczególnie destrukcyjne dla naszej psychiki i jest wypadków złych informacji jest to, że nie możemy z tym nic zrobić można powiedzieć młodzi ludzie nie decydują prawda o tym jak wygląda świat jeszcze nie decydują, ale oni mogą wywierać nacisk na tych, którzy podejmują decyzje na tych, którzy mogą coś zmienić stąd właśnie te ruchy, o których mówimy chociażby może zamiast klimatyczny prawda wybitnego STK bezradność nic nie potrafię to przyjdzie to przyjdzie jesteśmy totalnie bezradni nam chyba do końca tak nie jest myśmy, bo jest Huberta np. byli pod ministerstwem ministerstwo szkolnictwa tak przez ministra oświaty edukacji proszą najmocniej my do ministerstwa na temat, kto organizował Mesko i w tym Nobel ją może chyba odpowiesz tym więcej mam tutaj ten tak samo liczną mogę dać się, jaką opinię co do tego czy dzięki młodzież powinna być informowana uczona i jakie są dziełem potencjałem, choć konsekwencja one do mnie panie, gdybyśmy np. tak zdecydowali, że nie uczymy młodzieży na ten temat zagraliśmy podaj no bo jeżeli nie wiemy nic na temat zmian klimatycznych jak mamy sobie prać to jest takich medycznym podajemy po prostu nie utrzyma nie mówimy koniec mówi nie wiedzą dzisiaj, ale dowiedzą się 30 lat, że siedziałem po prostu tego doświadczą więc, ale mieli szans czy wcześniej, bo ciągle możemy jako społeczeństwa Polska czy inny kraj no i krajach możemy już takiej zmiany wprowadzać, a my ich rodzaju podstawą tego, żebyśmy cokolwiek zmienić węglem i teraz wrócę do tego młody człowiek mówi, ale nie później podejmuje decyzję o emisji co 2 prawda zjazdem ja jestem tylko uczniem a gdy ja będę mógł podjąć decyzję to być za późno natomiast młodzi ludzie Sejm się, bo wywierać i tak i tak się dzieje prawda wpływ na tych, którzy decyzje mogą podejmować tak to kraj bezdroży przekazaniem wiedzy rocka jak najbardziej Jania bawełny tak się dzieje jak wiemy są młodzieżowe strajki klimatyczna czy to co zapór zapoczątkowało to bokiem myślę, że pani dyrektor też je do takiej znanej prawdy psychologicznej że, pokazując problem z ośrodek poważne trzeba pokazać rozwiązania i na tych lekcjach też powinno się mówić o tym, o czym wspomniał Hubert o tym co jest w programie matury międzynarodowej, czyli np. odnawialne źródła energii czy raczej nie będziemy odnawialne tylko niskoemisyjne, czyli wiatr fotowoltaika oto geotermia to jako źródło, które nie emitują dużo co, bo i to jest 1 rzecz długo rzeczywiście tutaj szkoła też pewne ograniczenie szkoła nie może zachęcić dzieci do ciążą młodzieży do wyjścia ona zachęcić może może, ale wyjście na ulicy czy działanie takie już na granicy to obywatelskie nieposłuszeństwo też coś co raczej nie będzie ze szkoły, ale wtedy właśnie są takie ruchy jak młodzieżowy strój klimatyczne arktyczne rebelią czy strajk czy tego typu, które mogą tych najbardziej zaangażowanych zainteresowanych młodych ludzi ściągnąć pozwolić działać jak dodał jeszcze 1 rzecz np. interesowały się takim krajem Korea Południowa ten kraj tylko temu uznawany za kraj, który jest CR kraj ma 2 kolejne takie jak Polska, która czasami uda uznawana za spowalniacze polityki klimatycznej Korea też opierała na węglu i opierać ściągę w tym niemniej tam pojawiły też tak jak w wielu miejscach strategii tematyczne w tym bardzo dużo było młodzieżowych jako klimatyczny obecnie Kora, którego kraju politycy deklarują chęć zrealizowania celu neutralności klimatycznej w 2050 roku chcą inwestować w energetykę odnawialną tam Fed jako miasto też ma ambitne swoje plany i jak czytam ty o o polityce ukraińskiej to zdarzały się opinia ludzi, którzy tam, a angażują się, że istotnym czynnikiem spowodował zmianę tego co działo w Korei, bo właśnie końca młodzież to właśnie oni byli takim nie wiem jak Domino oni zaczęli strajk robić co się za tym poszły zmiany być może to on nie jest jedyny powód być może jest bardzo skomplikowana sytuacja bez wątpienia te młodzieżowe strajki swoją swoją drogę notek wyciągnijmy wyciągniemy z tego wnioski uczymy jak powiedział bez owijania w bawełnę przed wszystkim porządnie zgodnie z nauką aktualną nauką o zmianach klimatu ich konsekwencjach o jeszcze raz powiem wprost katastrofie klimatycznej państwa odsyłam w tej chwili do artykułu, którego autor gościliśmy dzisiaj artykuł ukazał się, analizując kilka wybranych przykładów podręczników szkolnych artykuł ukazał się na portalu nauka o klimacie 3001. Brześć sierpnia w przeddzień rozpoczęcia roku szkolnego, a my gościliśmy jego autorów Roberta Wróblewskiego i Jakuba draka bardzo serdecznie panu dziękuję dziękujemy dziękujemy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - EWA PODOLSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA