REKLAMA

"Nie wierzę w reformy, wierzę w mądrych nauczycieli". Z autorami o książce „Przecież jesteśmy! Homofobiczna przemoc w polskich szkołach – narracje gejów i lesbijek”

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2020-09-06 08:00
Czas trwania:
30:03 min.
Udostępnij:

Gośćmi programu byli dr Marzanna Pogorzelska wykładowczyni Instytutu Językoznawstwa oraz Pełnomocniczka ds. równego traktowania Uniwersytetu Opolskiego oraz prof. Paweł Rudnicki pedagog, politolog, profesor na Wydziale Studiów Stosowanych Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Małgorzata Waszkiewicz to jest weekendowy poranek Radia TOK SN, a w studiu goście autorzy książki przecież jesteśmy dr Marzanna Pogorzelska Uniwersytet opolski dzień dobry dobre i prof. Paweł Rudnicki Dolnośląska szkoła wyższa pedagog i politolog dzień dobry dzień dobry rozpoczęliśmy rok szkolny w minionym tygodniu kampania przeciw Homofobii opublikowała taki raport jak młodzież LGBT poradziła sobie z pandemią z tego raportu wynika, że 80% badanych nastolatków uznało, Rozwiń » że sytuacja zamknięcia w domu miała negatywny wpływ na ich dobrostan psychiczny aż 56% osób wskazało, że w czasie nauczania zdalnego nie miał możliwości skorzystania z pomocy psychologicznej, a 26% respondentów respondentek wskazała, że przynajmniej raz bała się wziąć udział w zajęciach online z obawy przed homofobią innymi rówieśnikami lub rówieśniczkami pytanie do państwa czy faktycznie taki jest obraz polskiej szkoły w czasie pandemii myślę, że jakby te odczucia, które zostały ukazane na przykładzie młodzieży LGBT, którą przepytała sondażu diagnostycznym kampania przeciw Homofobii ona nie odbiegają od tych, jakby emocji odczuć dzieciaków hetero normatywnych w tym zakresie biegły pewnego pewnej zmiany stylu funkcjonowania szkoły tego dystansu braku więzi społecznych generalnie badania pedagogiczne, które są realizowane w tym momencie także w Polsce pokazują, że wszystkim ten dystans nie służy także generalnie załamały kontakty społeczne, że cała masa dzieciaków została wykluczona ze względu na chociażby cyfrowe i technologiczne problemy ich rodzin np. wykluczenia takie wykroczenie natomiast tutaj tym aspektem faktycznie niepokojącym tym co zauważyli autorzy autorki tego raportu jest kwestia wykluczenia ze względu na homofobię tak na to, że pomimo tego, że jesteśmy z dala od siebie pomimo tego brakuje nam kontaktów to dzieciaki nie hetero normatywne obawiają się również tej przemocy homofobiczne co samo w sobie jest jakby przeniesieniem realiów rzeczywistej szkoły do świata, ale nie musimy się tutaj jakby temu dziwić, bo skoro szkoła na co dzień, jakby nie jest miejscem, w którym dzieci i młodzież z różnych względów czują się niepewnie lub podlegają różnego rodzaju wymiarom przemocy to w rzeczywistości wirtualnej takie zdarzenia też niestety mają miejsce za ból ring to przemoc internetowa ona od lat jest badana i jakby ten raport potwierdza, że ze względu na wiek i na hetero normatywność by takie zdarzenia również mają miejsce jeśli to jest także edukacja ta dystansie przez internet raport pokazał, że homofobia przeniosła się wyparła się siłą rzeczy ze szkoły, aby zwielokrotnić się w domu znaczy to co się dzieje w domu bardzo często jest niestety odbicie tego co się dzieje w szkole czasami jest bardziej raniące, ponieważ nadawcami doceniamy tych homofobiczne komunikatów czy zachowań jest własna rodzina i jeśli się z tą rodziną czy 4 ścianach domu jest już przez cały czas nie ma możliwości opuszczenia homofobiczne zachowania się zwielokrotniają są bardziej odczuwalne dla niewielu osób tak naprawdę szkoła jest była jakimś ratunkiem przed moim wręcz przeciwnie tak jak powiedziałam homofobiczne szkoły osoby LGBT plus spadły do Sejmu trans z publicznych biologicznych rodzin ten raport pokazuje również, że homofobia nie ma granic ona jeśli nie będzie skomunikowana podczas fizycznych kontraktów twarzą twarz realnym świecie to znajdzie swoje ujście internecie w zajęciach online, których żaden sposób nie chronią jednocześnie też w tym raporcie autorzy autorki zwracają uwagę, że no w realnym świecie nie było za dużo tych zajęć antydyskryminacyjnych, ale jeszcze mniej było w czasie, kiedy zajęcia były online, kiedy no widocznie nauczyciele np. uznały, że rzecz, więc inne są priorytety na treść już niema miejsca także daje się, że bardzo ciekawe spostrzeżenia i warto, aby ten cel lat sytuacji osób LGBT plus w sytuacji zamknięcia, kiedy mamy zajęcia online dalej eksplorować badacz na tę edukację zdalną na to, że uczniowie byli cały czas w domu rzeczywiście nałożyło się kampania wyborcza, która w tym roku rzeczywiście była bardzo skupiona na tej tematyce czy to też mogło mieć wpływ na to co działo się właśnie w domach, ale też wśród rówieśników myślę, że za każdym razem w te przekazy medialne, które towarzyszą kampaniom wyborczym one siłą rzeczy są potężnym natężeniu w zasadzie we wszystkich środkach masowego przekazu, a w mediach społecznościowych, które młodzież uwielbia są absolutnie dominujące one są nieco przenikają tak i jakby ta siła oddziaływania czarnej propagandy już chyba tak to należy określić skierowanych przeciwko osobom LGBT plus i wprowadzenie pojęcia ideologii LGBT pomylenie całej masy pojęć, jakby ono musi docierać do osób które, które tak powiem korzystają z mediów i musi jak doskwierać im po prostu tożsamością osobiście to przyzwolenie, które zostało także przez uprawą uprawomocnienie kampanii wyborczej tych w tej mowy nienawiści, bo tak należy znowu nazwać po imieniu ono przeniosły się do świata cyfrowego świata rzeczywistego sytuacja sprzed kilku tygodni z Wrocławia, kiedy zostaje zaatakowany człowiek, który reklamuje akcję zmieniania systemu ogrzewania jest na plakacie było napisane zmieni Kielec, a ktoś przeczytał to zmieni płeć i generalnie zaatakował do wskazują, że jest także z drużyną bardzo kulminacyjnym punkcie by, że przemoc dzieje się wprost tak jeśli do tego dołożymy represje, które dotykają aktywistów aktywistki to widzimy, że jesteśmy w takim momencie, że za moment pewnie zdarzy się coś, czego nikt z nas chciałby, aby się zdarzyło, a wszystko zaczyna się wtedy, kiedy projektujemy wroga i sposoby jak w tym wrogim sobie poradzić to jest bardzo bardzo niebezpieczna sytuacja tak homofobia nie po raz pierwszy w Polsce właśnie rozmawiamy o edukacji została zinstytucjonalizowana to znaczy takim pionierem zapewne w jakim stopniu był Roman Giertych, kiedy był minister edukacji miasto wtedy trwały krótko i wydawało się anomalią wydawał się jakimś stanem przejściowym stosunkowo krótko, choć skutki były również bardzo poważne w postaci takiego zamrożenia mówienia o homoseksualności edukacji seksualnej tak dalej nam nasze założenia przecież tutaj otwartości nie było w Polskiej szkole natomiast to co się dzieje teraz to jest jeszcze bardziej dotkliwa instytucjonalna homofobia wyrażona nie tylko przez edukacyjne władze, ale przez cały szereg innych osób prawda łącznie z osobami, które sprawują najwyższe urzędy w państwie to jest bardzo niebezpieczne, dlatego że ci młodzi ludzie naprawdę nie mają argumentów np. w rozmowie z rodzicami bankami sieciami czy rodzeństwem no przecież powiedział tak prezydent przecież powiedział tak premier wielu ludzi to wciąż są osoby opiniotwórcze ważne choćby z racji sprawowanego urzędu mężczyźnie może się mylić prezydencie czy premier takiej kwestii, więc zostały zasiane ziarno nienawiści, które rośnie na umorzenie wiedzy wszystkie te pojęcia są mylone wszystkie te pojęcia są przeznaczane nie ma nic wspólnego z wiedzą kogo, ale pewnie nie szkodzi, dlatego że ludzie nie mają podstawowej wiedzy duża część społeczeństwa na temat orientacji tożsamości seksualnej rozpusty wszystko zostanie powierzone zostaje przyjmowane dość bardzo krytycznie wypowiedziała do tego dochodzi głos oprócz polityków i politycznych drugi pilot w furcie agendy mianowicie kościoła katolickiego i te głosy są bardzo zbieżne bardzo zbieżne swojej tolerancji w swojej ignorancji i tworzą taki świat, w którym osoba LGBT plus ma bardzo mało możliwości dyskutowania czy bronienia swojej tożsamości czy swojej orientacji i odwołania się do tzw. autorytetów wiążą bardzo niebezpieczny daje przyzwolenie na przemoc usprawiedliwia tę przemoc nie nie chcę być złym prorokiem, ale jestem przekonana, że będziemy tego widzimy tego skutki będziemy tego skutki i obserwować polscy biskupi przez rok pracowali nad swoim stanowiskiem opublikowanie niedawno i można w nim przeczytać np. że obowiązek szacunku dla osób związanych z ruchem LGBT plus nie oznacza bezkrytycznego akceptowania ich poglądów tak i to jest właśnie to, o czym, o czym wspomniałem to tutaj znowu myli się pojęcia prawdę ideologię osoby LGBT plus, czyli cały czas mamy dążenie do uprzedmiotowienia czy z idoli niwelowania grupy osób, odmawiając człowieczeństwa, nazywając ich ideologią i za tymi to jest tu dosyć długi dokument, który ma tam mnóstwo punktów, ale ogólnie wymowa jest jest właśnie taka że, że to są poglądy to nie jest to samo to nie jest orientację to są jakieś poglądy, które zostały przecież definicji można można zmienić no niestety tam też znajdują się takie bardzo niebezpieczne zapisy dotyczące możliwości i korekt możliwości zmiany orientacji to już jest coś co zaprzecza wszelkim standardom przyjętym od DK na świecie z tego wszystkiego co państwo mówicie jasno wynika, że no wszystkiemu winny jest brak edukacji szczęśliwy, że nie Donald Tusk, bo mówi się w tym żony wszystkiemu winien natomiast faktycznie, jakby kluczem jest edukacja dobrze mądrze krytycznie realizowana taka, która od początku pokazuje naukową perspektywy tak i uczy ludzi, jakby dokonywania wyborów, ale w oparciu o przesłanki naukowe nie ideologiczne nie partyjne i w tym kontekście, jakby no jest mnóstwo roboty dla polskiej szkoły o edukacji i homofobiczne i przemocy w szkole będziemy rozmawiać w kolejnej części programu, a teraz zapraszam już na informacje Radia TOK FM weekendowe poranne Małgorzata Waszkiewicz jest niedzielny poranek w radiu TOK FM, a moimi gośćmi są dr Marzanna Pogorzelska Uniwersytet opolski i Paweł Rudnicki Dolnośląska szkoła wyższa autorzy książki przecież jesteśmy homofobiczne przemoc w polskich szkołach na racje gejów lesbijek chciałabym na początek zwrócić uwagę na tytuł tej książki przecież jesteśmy państwo rozmawialiście z młodzieżą i właśnie to zdanie padało bardzo często mnie uderzyło to, że za każdym razem wypowiadane było inaczej w innych emocjach każda z tych osób to przecież jesteśmy rozumie inaczej tych zjawisk żniwa przebywała taka informacja tak taki przekaz bardzo jasny my jesteśmy jednak respondentek został agentem powiedziała można u nas nie mówić może nas wymazać z języka z programu SZ z edukacji seksualnej nie ma, ale można w ogóle nas nie lubić, ale się nie znikniemy my nauczyciele nauczycielki LGBT plus nie zniknął nie wymaże się nas jesteśmy i domagamy się obecności przecież jesteśmy jednak u nas one dosyć dużym często smutkiem często rezygnacją często złoszczą i frustrację na to jak w szkole było bardzo niewiele wywiadów takie zdarzały, ale niestety były pojedyncze, którym to przecież jesteśmy brzmiały zdolną nie jest żadna egzotyka też nie jest nowym Fakro osoby, które naprawdę istnieją i które mają prawo czuć się w szkole tak jak każda inna osoba to opowieść, która towarzyszyła naszym badaniom opowieść o obecności w szkole kilkudziesięciu, jakby perspektywy za każdym razem dotyczyła działań, które należy podjąć, żeby być, ale być bezpiecznym funkcjonować być może ja jako ja po prostu nie ukrywając się, a jednocześnie, przyjmując całą masę strategii, aby po prostu przetrwać w szkole często strategie one generalnie są przypisane do osób grup mniejszościowych unikania, jakby to nazwaliśmy nad widoczności takie, które z takim Manifę albo tak albo albo ukrywają albo manifestują to są 2 strategie główne oczywiście wyróżniliśmy również pośrednio, w których by w zależności od sytuacji od kontekstu ludzie przyjmowali trochę jak kameleon, że tak po tak trzeba trzeba by dopasować do sytuacji, ale czasami trzeba wyjść tej strefy nie powiem komfortu, bo ten komfort nie towarzyszyła takiego bezpieczeństwa, jakim banki, którą zbudował dookoła siebie szkole tak te strategie myśmy tutaj opisali pokazując, że to przecież jesteśmy oznaczało kilkudziesięciu przypadkach tych wywiadów, które byśmy zgromadzili różne zachowania tak ktoś nauczył się świetnie pikować być takim ostrych wypowiedziach nie będę przytaczać, ale skoro wciąż można można zobaczyć one były na tyle radykalny czasami wulgarne, ale tak odcinające przeciwnika czasami ośmieszające w kontekście obecności około połowy szkoły, że ten przeciwników odpuszczą sobie te osoby tak, a innym razem to była sytuacja, jakby pozyskania właśnie w tym kontekście bycia w szkole zupełnie nieoczekiwanego sojusznika koleżanki, która ćwiczy sztuki walki i sytuacji najmniej spodziewanego zagrożenia pokazuje kilka ciosów agresorowi nagle okazuje się, że ona jest sojusznikom, choć nigdy wcześniej ta osoba, którą akurat broniła było to nie pomyślała tak to przecież jesteśmy ono było też związane z tym, że przecież jesteśmy uczniami, a szkoła powinna chronić uczniów tak tymczasem w naszej książce pojawia się też opowieść o takiej szkole, w której nie tylko uczniowie koleżanki koledzy są tymi którzy, jakby są sprawcami sprawczynie przemocy, ale różni nauczyciele nauczycielki, a wychowawcy, a więc ta obecność w szkole ona w tych kilkudziesięciu wywiadach, które przeanalizowaliśmy w naszym badaniu jakościowym ona pokazuje codzienne zmagania, ale od razu zaznaczyć, że nie jest to książka o ofiarach przemoc ponieważ, kiedy spotkaliśmy osoby one były po szkole one retrospektywnie opowiedziały nam swoje doświadczenia one przepracowały, jakby swoją obecność szkole były dużo silniejsze natomiast będzie musiał mieć tego doświadczenia pewnie byłby dużo szczęśliwszy co wynika z waszych badań, gdybyśmy mieli zdiagnozować jak cha jest skala tej przemocy wobec nastoletnich gejów lesbijek w Polskiej szkole powiedziała, że przemoc szeroko rozumiana jest powszechna przemoc homofobiczne my przyzwyczailiśmy się troszkę do myślenia, że przemoc jest wtedy, kiedy ktoś nas poważnie pobije uderzy go zje przemoc ma bardzo różne oblicza przemoc jest również wtedy, kiedy czyjąś obecność czyjąś orientację czyjąś tożsamość wykazujemy i oni nie mówimy traktujemy ją, że jako rzecz wstydliwą rzeczną, która jeśli jest pokazywana zawsze uważana jest za obnoszenie się myślę, że jednym z wniosków jest powszechność wszędobylski kość tej tej przemocy, bo czy to jest klasa szkolna też szatnia czy to jest korytarz ona zawsze jest bardzo dużą wartością tej tej książki są właśnie cytaty to możemy po prostu przytoczę kilka np. podczas lekcji wuefu mówiono nie bądź kobiece nie bądź taki pedał żony nie bądź taki delikatny nie płaci, tak więc traktowałem to od razu jako sygnał, żeby tego nie robić idąc po korytarzu słyszałem w obozie patrz, jaka ciota inna relacja jest taka tym razem dziewczyny uczennicy przed niektórymi lekcjami musieliśmy ustawić się przed klasą w parach i pamiętam, że ktoś nie dla wygłupów popchnął i poleciałam na koleżankę, która stała przede mną no i pamiętam, że wtedy ona tak zareagowała to chyba miał być żart, ale który we mnie uderzył, bo zareagowała tak nie leci na mnie nie jestem taka jak ty mnie nie interesują dziewczyn czy to nie jest także, że mamy na to po prostu przyzwolenie, bo jak chodziliśmy do szkoły 203040 lat temu takie odzywki też były i to co się teraz dzieje być może będzie bagatelizowany przez rodziców myślę że, że istotnie tak było sami nauczyciele na usługi często mówiono, ale przecież no ty pedale to uczniowie uczący miałby żadnych złych zamiarów to jest takie przezwisko tak podobnie jak inne przytoczone przez panią cytaty nie są tak tak dobrym wyborem, ponieważ one padały zarówno u nauczycieli nauczyciele jak i uczniów uczennic to znaczy mamy ogromne przyzwolenie na język homofobicznych, którego nawet nie nazywanego homofobicznych znaczy często, bo tak się po prostu mówi Polsce norma Polska norma w dużej mierze nie mamy świadomości, że to kogoś rani i dopiero rozmawiając z osobami, które do, których komunikaty docierają widzimy jak bardzo umysł chroniące czas bardzo często są rzucone w przestrzeń ten pierwszy przykład pochodzi od nauczyciela wuefu sprawdzianu nie bądź taki sprzedała bony i zachował się zachował się kobieto zachowuj się mężczyzna takich komunikatów jest cała masa one są też wzmocnione, a na tym co mamy podręcznika lub czego nie mamy to tym jak bardzo się nim się o orientacji czy psychoz seksualnej, więc zdecydowanie wydaje się, że to co odkrywamy to nie jest nowość co się dzieje to nie jest coś co się dzieje w ostatnim czasie licznych remontach było natomiast warto to pokazać i nazwać tak to jest homofobią tak to jest dyskryminacja to jest przemoc, ponieważ łączy się to z bardzo konkretnymi skutkami, którym jest dobrostan czy brak tego dobrostanu przez osoby LGBT plus szkolę i stratach, których oni używają te wszystkie strategie życia czy unicornów, czyli czy udawanie, że jest hetero seksualnych osobą czy szukanie dziewczyny albo chłopaków na siłę rozumiem tak to jest też zauważmy, że wszystkie strategie wymagają nieprawdopodobnego nieprawdopodobnie koncentracji na tym jak przetrwać na półkach na opowiadaniach musiał każdego dnia sobie tam w głowie układać, kiedy zejść z lekcji, kiedy na lekcje przejście musiałby co minutę, aby nie spotkać swoich prezesów i to dotyczy właściwie każdego dnia każdej godziny co to jest coś, czego nie doświadczają osoby oświatę seksualną czy po prostu idą jadą, jakim autobusem tramwajem do szkoły nie zastanawiają, jaki mają pojechać, na którą przed wejście ile przed lekcjami wejść, aby nie być, aby nie doświadczyć przemocy, więc to są rzeczy, które mają bardzo konkretne skutki my tutaj też przyglądali się temu językowi generalnie tego tematu w szkole w ogóle nie ma co też jest bardzo jasnym sygnałem to jest tabu o tym się nie mówi, a jeszcze się już mówi mówi się bardzo często w sposób niezwykle dyskryminujące prawda jak przedstawia się homoseksualny jako patologię, jaką grzech czasami nazwany jest w książce jest językiem programowym, a wychodzi z umów z nauczycieli czy nauczycielek mówi się o tym, że takie osoby powinno się przeznaczyć gazu wysłać na jakąś inną wyspę daleko od nas tak dalej to są rzeczy niezwykle niebezpieczne ta sytuacja, która w tym momencie jest Polski szkolono obowiązuje przecież od lat to jest ta presja wyniku osiągnięcia, jakby najlepszych parametrów rankingowych testów taki, więc transmitowany, którą należy odtwarzać twardej, więc po prostu ta cecha szkoła w tym specjalizuje się z tego rozliczany natomiast rzadko kiedy osoby zarządzającej edukacją na poziomie ministerialnym na poziomie poziomie samorządowym ustawiają te filtry wrażliwości społecznej takiej odpowiedzialności społecznej szkoły taka przecież ona w zasadzie moim zdaniem jest jedną z tych podstawowych funkcji, która powinna być pielęgnowana, bo przecież osoby, które kończą szkoły uczennice uczniowie dziś absolwenci podstawówek szkół średnich czy też studiów wchodzą w życie społeczne i tam nikt nie sprawdza jak pójdą Invest jak do egzaminu to ich testujemy szczególnego człowieczeństwa sympatii z możliwości rozumienia innych osób ze współdziałania jakiś Solidarności społecznej, dlaczego jest tak, że ten duch Solidarności społecznej pojawia się w Polsce sytuacji totalnego kryzysu, dlaczego zaufanie społeczne, które jest badane przez socjologów jest na tak niskim poziom, dlaczego musimy się jednoczyć wtedy, kiedy jest coś przeciwko czemuś musimy jednoczyć, a nie działania na rzecz, których moglibyśmy się jednoczyć tak o odpowiedź znowu edukacji, bo nie pokażemy ludziom młodym dzieciakom w podstawówce w szkole średniej w jaki sposób mają funkcjonować jako grupa jako zespół jako pewnego rodzaju kolektyw no to naprawdę trzeba mieć później dużo samozaparcia, ale też okazja w życiu wykazać tak, żeby się tego nauczyć i wszyscy mają wszyscy dostrzegają wszyscy chcą je dostrzegać i realizować to, jaką rolę spełnia Polska szkoła Polska szkoła jako instytucja niebezpieczny jest generalizować, ale jednak pewne tendencje widzimy jeśli chodzi o młodych gejów model opieki większości przypadków to nie jest tylko wniosek naszych badań, ale też jeśli spojrzymy na różnego rodzaju z wielu lat wstecz raper kampanie przeciw Homofobii np. to widzimy, że Polska szkoła na pewno nie wspiera młodych osób ich w tym jak się czują, dlatego że pamiętajmy, że te osoby, żyjąc w społeczeństwie, które nie jest otwarte, które wielu lekcji nie odrobiło lekcję aktywnej akceptacji Solidarności z wykluczonymi bardzo często te osoby w rodzinach mają sytuację niezwykle trudną unikają ujawnienia orientacji tożsamości w tym wszystkim jest Polska szkoła, która w większości przypadków nie jest po tej samej stronie, po której jest nie akceptujące nietolerancyjne społeczeństwo zresztą też zdajemy sobie sprawę, że trudno trochę by było inaczej szkoła nie jest samotną wyspą jest odbicie relacji społecznych natomiast ona w dużej mierze nie, tyle że nie nie wspomaga uderzenie mówi jesteś gejem to jest HOKEJ dziękuję, że czuję, że uważa, że szkoła jest bezpiecznym miejscem tego nie ma mało tego szkolą w dużej mierze dodaje do dodaje umów dodaje dyskryminacji dodaje czy nocy nie jest bardzo często dodatkowym obciążeniem jest bardzo często miejscem, z którego się czeka bardzo często jest miejscem, w którym rozmówcy rozmówczynie mówili tylko czekałem czekałem aż szkoła się skończy, żeby wyjechać z dużego miasta, jeżeli system jest niewydolny to cała nadzieja w jednostce ZUS odpowiedzialnym świadomy nauczycielu np. dla naszą książkę kończymy rozdziałem, w którym zastanawiamy się to nie jest tak by pytanie, które pojawiały się wcześnie, aby przyciągał uwagę, bo jest zła, dlaczego szkoła potrzebuje właśnie dlaczego, bo to zło to znalezienie tej, jakby ofiary takiej społecznej on zawsze integruje taki pokazujemy różne konteksty tej integracji niestety jeśli mówimy o całym systemie to on zna jasno powiedzieć nie jest wystarczająco progresję, ale tak jak pani zauważyła skoro system działa zaś działają ludzie jesteśmy chwilę po 40 leciu tak powiem podpisania porozumień i są też system działa tak jak chcieliśmy działali ludzie w tej naszej książce pokazujemy, że mądry i nauczycielki mądrzy nauczyciele osoby krytycznie zorientowane to one jakby także są obecne w szkole często jak mówią nauczyciele znowu używamy takiego podmiotu zbiorowego natomiast w tych naszych tutaj na relacjach, które uzyskaliśmy w wywiadach które, które zrealizowaliśmy jasno pojawiają się zawsze są nasi sojusznicy, że zawsze są osoby, które jakiś sposób pomogą wesprą tak, że czasami pójdą i porozmawiają z innym nauczycielem albo po prostu przywołają go do porządku tak albo kiedy jest taka sytuacja, w której już wydaje się, że gorzej nie może być stało się coś strasznego to osoby przyjdą czasami po prostu przytulą porozmawiają i dadzą taką nadzieję tak i to obejście szkolnego zła to są sympatyczni mądrze krytyczny nauczyciele nauczycielki ja jestem pedagogiem zajmuje się jak badaniami szkoły badają edukacji no może nie powinienem tego powiedzieć, ale nie wierzę w reformy ona nie zmieniają tego świata dziecka nie zmieniają świata młodzieży szkolnej tak jak powinny, ale wierzę w mądrych nauczycieli i niejednokrotnie spotkałem właśnie takie osoby w czasie badań różnych, które realizowałem w opowieściach naszych narratorem naszych narratorów oni także się pojawiają to oni pozwalają na przetrwanie szkoły to fatalne, bo są potrzebne umiejętności survivalowe oraz przetrwać jak to brzmi w ogóle przetrwać szkołę tak, ale chodzi o to, że jak jest sytuacja opresji to ten 1 człowiek on faktycznie pozwala przetrwać zwykle to jednostki tę przemoc niwelują problem jest 1 to nie jest działanie systemowe działania punktowe i nie zawsze trafi się szkoła, w której jak by taką osobę spotkamy, która nas wspomoże oczywiście czasami miejsce miało znaczenie, ale najważniejsze było to czy był ten człowiek, który wspiera nauczyciel lub nauczycielki bardzo dziękuję dr Marzanna Pogorzelska i prof. Paweł Rudnicki, a teraz zapraszam już na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA