REKLAMA

W Polsce mamy inną kulturę jazdy?

Świat się chwieje
Data emisji:
2020-09-06 09:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
49:34 min.
Udostępnij:

Jedyną drogą, która może poprawić bezpieczeństwo na polskich ulicach jest podwyższenie kar za przekroczenie prędkości. Edukacja i rozdawanie odblasków nic nie daje. Statystki są z roku na rok coraz gorsze - mówił prezes stowarzyszenie Miasto Jest Nasze

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
mamy proszę państwa kolejną odsłonę wojny ministra Ziobry z premierem Morawieckim i to ważniejszą, bo może być z tego kilkaset trupów tym razem Ministerstwo Sprawiedliwości postanowiło obronić kierowców przed lewicowymi dogmatami, które rozsiewa premier Ziobro zablokował przepisy dające pieszym pierwszeństwo na pasach skrajna prawica w Polsce uważa samochód za prawa obywatelskie tak samo jak prawem obywatelskim jest możliwość parkowania, gdzie popadnie wjechania nigdzie Rozwiń » się chce i dowolną prędkością zresztą tak myśli duża część Polaków nasz fetysz samochodowy przypomina trochę amerykańskiego świra na punkcie prawa posiadania broni tymczasem co dziesiąta ofiara wypadku w Polsce to pierwszy rozjechane uwaga na pasach powtórzę 10% ofiar śmiertelnych wypadków samochodowych w Polsce to piesi na pasach w Polsce piratami drogowymi jest 85% kierowców tylu z nich przekracza prędkość, gdy dojeżdża do zebry to jest audycja świadczy chwili wita państwa Grzegorz Sroczyński naszym gościem jest Jan Mencwel publicysta aktywista miejski współ założycieli przewodniczący stowarzyszenia miasto jest nasze witam cię Janku tam dzień dobry wszystkim oto cytat premiera z listopada zeszłego roku na początek nie może być tak, że przejście dla pieszych jest najbardziej niebezpiecznym miejscem na drodze wprowadzimy pierwszeństwo pieszych przed przejściem powiedział Morawiecki i co nic nie wprowadzili, dlaczego wprowadzono jak się okazuje właśnie, dlatego że zablokował to zablokowała frakcja Zbigniewa Ziobry w zjednoczonej prawicy w ramach jakiś tam swoich wojen wewnętrznych wypowiedzieli wojnę Polkom Polakom pieszym czy tak przede wszystkim każdy z nas jest pierwszym każdy czasem musi przejść przez to przejście dla pieszych nawet na co dzień jeździ samochodem na podtrzymają ten system, który teraz polega na na tak naprawdę prawie silniejszego to się też świetnie wpisuje ideologii solidarnej Polski, która też partie, które cała zbudowana na takim na taki wydatek prawie niczego na gnębieniu grup słabszych czy to są osoby LGBT czy sąd jeśli wszystko to jest bardzo spójne logiczne w przypadku tylko zastanawiam się ile jeszcze premier Morawiecki będzie na to pozwalał skoro sam obiecał w exposé, że to jednak zmienić myślę, że to jest niestety najmniej ważna sprawa dla frakcji anty Brzostowski pisze i odpuszczą to z przyjemnością przejścia dla pieszych, ale chciałem zapytać właśnie poprosić o to, żeby życzliwy sposób opowiedział o argumentach drugiej strony argumentach przez strony tak tak rozumiem, że trend to poza tym Zielną powiedział jak Solidarna Polska wszyscy wiemy, ale są też argumenty strony przeciwnej może da się w taki sposób nie nie wyśmiewając to gdzie je opowiedzieć argumenty są takie, że piesi rzekomo znaczy dobrze nie będę mówił, że kąt by piesi chodzą po ulicach zagapienie smartphone wchodzą na przejście dla pieszych jak święte krowy nie patrząc na to czy jedzie samochód na jak taki biedny kierowca ma wtedy wyhamować pieszy nagle wtargnie na przejście dla pieszych argumenty są takie, że pieszy powinien też uważać jak się mu jak mu pierwszeństwo nie będzie uważał tego będzie wchodził na przejście, bo pierwszeństwo poczekać pierwszeństwo ma teraz jak już wejdzie na 3 nie ma tutaj pierwszeństwo, kiedy już jestem na tym przejściu dziękuję bardzo, nam wtedy pierwszeństwo, ale to nie na tym polega zasada pierwszeństwa bezpieczeństwo zapewnimy wtedy, kiedy już raz mówię o kontrargument po pierwsze, jeżeli chodzi o te słynne wtargnięcie zapatrzenia smartphone to rząd zamówił w ubiegłym roku bardzo duże badanie przeprowadzone przez Instytut transportu samochodowego, więc nie przez radnych listę lewaków na rowerach i to badanie wykazało, że tak jest takie zachowania pieszych typu właśnie zagapienie smartphone to są jakieś ułamki procenta dosłownie mniej niż 1% niebezpiecznych sytuacji miejsce na przejściach dla pieszych wynikał z wyniku miał związek kogo jakikolwiek z tym, że pierwszy patrząc smartfon nie popatrzył co w ogóle nie rozejrzał się przed wejściem na przejściu dla pieszych, więc bezpieczne sprawę do długu, jaki wielkimi to też tych zagadnieniach tych w Targanicach natomiast, że chodzi o to co będzie jak będzie pieszym pierwszeństwa tak jak my proponujemy toczy się nie będzie zwalniało z konieczności rozważenia tak jak kierowca, który ma pierwszeństwo zawsze musi zachować zasadę ograniczonego zaufania, ale chodzi o to, żeby z zasady były jasne i w tej chwili zasady, które mamy w Polsce, czyli kierowca fakty nie musi nie był musi zwolnić przed przejściem dla pieszych, bo tak mówił mówią przepisy, ale tak naprawdę nie musi zatrzymać jak zobaczy pieszego, który jest o centymetr od wejścia na to przejście po prostu powodują, że zwykli kierowcy nie żadni piraci drogowi nie żadni tam rozpędzenie do 130 w terenie zabudowanym tylko tacy, którzy jadą 60 niestety bardzo wielu kierowców jedzie tyle zabudowanych 70 po prostu powodują śmiertelne wypadki po prostu stają się zabójcami na drodze, dlatego że prawo jest tak niejasne, że taką radę nie wiadomo jak strony mają na tym przejściu zachować w całej Europie absolutnie jasne jadę za jestem za kierownicą maszyny, która zabije, jeżeli pierwszy zetknie się spieszą widzę przejście dla pieszych musi zwolnić, a znaki na zawsze są także na pewno zdąży zwolnić widzę pieszego musieli zatrzymać koniec ja już dziś pierwszego 10m od pasów czy 5m od pasów też musi się zatrzymać to można określić najlepiej po prostu określić że, widząc pieszego z, którzy nie wchodzi na przejście tak z zamiarem wejścia na przejście, czyli np. stoi czeka na przejście albo już zmierza w kierunku przejścia musi się zatrzymać i te zasady spowodują absolutnie żadnego takiego mówi zakorkowanych miast nie spowodują tego, że marzeniem, że tak też są takie argumenty miasta stanu w korkach jak będziemy zaczniemy przepuszczać pieszych na pierwszy nawet on już tak z tego skoro, więc by dostać trochę większych za to ocali życie wielu ludzi to chyba jest warte tego, ale tak naprawdę wcale tak nie będzie, bo te sytuacje nie mają miejsca tak często żeby, żeby to było bardzo wiele przez mamy oznakowanych mamy sygnalizację świetlną, gdzie nie ma w ogóle tego tego problemu, więc wybory między ochroną życia, a ochrona na liście jest też przekonany, że zmiana tych przepisów cokolwiek zmieni to znaczy czy rzeczywiście z automatu kilkaset osób na drogach na przejściach dla pieszych będzie mniej umie mniej ofiar w zeszłym roku uruchomić taką kampanię chodzi o życie na rzecz zmian w przepisach zaproponowaliśmy, żeby wprowadzić kilka zmian naraz albo jakiś jakimś cyklu czasowym naszym zdaniem tylko wprowadzenie kilku zmian da taką pełną skuteczność no oczywiście nie będziemy 0 ofiar na drogach będziemy mieli dużo mniej tak jak np. nie wiem Chorwacja Litwa, które wprowadziły podobne zmiany no chyba to jest dla nas najlepszym przykładem jest po pierwsze trzeba zdać sprawę, że Polacy jeżdżą za szybko, że to jest masowe zjawisko, że po prostu lubimy jeździć szybko i nie chodzi tu właśnie piractwo drogowe tylko coś takiego, że jazda 70 zabudowany jest też absolutnie normalnego też jak ja też przezroczystego wyborców dlatego nie zauważam badania pokazują, że między 5070, jeżeli chodzi np. potencjalny wypadek z udziałem pieszego to w przypadku 50 ma jeszcze jakieś tam szansę na przeżycie takiego zdarzenia, ale jedziemy 70 to już 10% szans tylko, że przeżyje zderzenia samochody osobowe, więc to jest kluczowa sprawa, że musimy zdać sprawę z tego, że jeździmy za szybko co zrobić, żeby ta zmienić no naszym zdaniem jest tylko 1 sposób, czyli wprowadzić bardziej surowe kary za przekraczanie prędkości również za niewielkie przekroczenia ich lepszą egzekucję kar, czyli potrzebujemy wyższe mandaty wyższe nawet za wykroczenia drogowe i więcej fotoradarów albo odcinkowych pomiarów prędkości to jest pkt 1 jak Polacy zdejmą nogę z gazu to wtedy można śmiało prowadzić pierwszeństwo pieszych poprzedzone jakąś kampanię edukacyjną, która powinna potrwać pewnie 23 miesiące, bo pół roku, która na jasno powie kierowcom od tej pory zasady są takie i koniec, gdy nie ma wyjątków tutaj po prostu widzę pieszego przed przejściem zatrzymuje się go przepuszczać coś funkcjonuje świetnie właśnie na Litwie zmieniono to parę lat temu i efekt był taki, że kierowcy po prostu przepuszczają pieszych jest dużo mniej wypadków mają dużo lepsze statystyki, więc plan, a ty czy rzeczywiście jest także tylko Polska ma ten te przepisy tak nieprzyjazne pieszym w tej chwili w zasadzie z kraju, który Unii Europejskiej to praktycznie tylko w Polsce bodajże jeszcze w Bułgarii Rumunii zostały takie przepisy, jakie u nas sączyli, żeby nie trzeba przepuszczać pierwszego i to naprawdę widać, że to ma bardzo duży związek, bo mówimy o tej słynnej polskiej kulturze jazdy prawda też tak oto kolejne argumenty strony silna, ale mamy inną kulturę jazdy dlatego co buduje naszą kulturę jazdy np. właśnie to, że kierowca, jeżdżąc po terenie zabudowanym czy po mieście, gdzie wiadomo, że jest mnóstwo pieszych nie jest nauczone tego, że musi cały czas na nich uważać tylko znaczone tego, że może sobie w zasadzie widzi tego pierwszego los może przejechać przez to przejść nabytek ten pierwszy jest o krok od wejścia nań i to buduje własną kulturę jazdy, że mamy takie przepisy, które po prostu przy przymykają oko na zbyt szybką jazdę pozwalają na to, żeby właściwie kierowca był pan na naszych ulicach, które są też dla rowerzystów też dla pieszych i powinno to być jakoś nam jakaś równowaga to jest taka ponadpartyjna ponadpartyjna partia kierowców, bo poprzednia parę lat temu te przepisy też miał zostać wprowadzone zdaje się, że wtedy z kolei Platforma brak blokować część Platformy jak to było na rzeczywiście była już parę lat temu tuż przed zmianą władzy była próba wprowadzenia tego przepisu została zablokowana w Senacie konkretny przez senatora Aleksandra Pocieja, który wtedy właśnie podawał takie same argumenty dokładnie dzisiaj podaje Zbigniew Ziobro na dobro osobiście tylko tym nie mówi ale, podając jego stronnicy i ta zmiana wtedy przepadł, gdyby wtedy została wprowadzona dzisiaj nie mielibyśmy sytuację od kilku lat rośnie liczba pierwszych 4, którzy giną na polskich drogach w całej Unii Europejskiej w ogóle spada liczba zabitych na drogach Polskę jedynym krajem, w którym się albo nie zmienia albo z roku na rok pogarsza w Kanadzie nie ma żadnego trendu poprawiającego sytuacja jest mniej wypadków, owszem, ale one są nadal, ale dużo więcej ludzi nie było ofiar cały czas mniej więcej tyle samo po około 322800 osób rocznie ginie, więc w tej chwili Platforma wydaje się, że coś zrozumiała, bo powiedziała jasno z wprowadzeniem tej zmiany pytanie co by było, gdyby doszło do głosowania tak, ale Zobacz skoro politycy tak się boją tych zmian, czyli pakietu podwyższenia mandatów wprowadzenia pierwszeństwa pieszych ustawienia większej liczby radarów to znaczy, że ta polityka nie ma demokratycznego poparcia to znaczy w skrócie politycy mają swoje badania robią je i jak widzą, że coś w wzbudzi opór społeczny to starają się albo ten problem ominąć albo odwlekać prawda no tak czy ja nie oczekuję tego, że takie postulaty jak w sekundę zyskają poparcie całej klasy politycznej, bo czeskiej Pradze znane przez rok prowadzić kampanię społeczną przekonaliśmy różne osoby czy polityków czy np. Rzecznika Praw Obywatelskich Adama Bodnara z tym wystąpił z propozycją takiej zmiany przepisów jest jakiś proces który, którzy trwali, jakby tylko i co jednak jestem pewien, że każdy, kto na spokojnie usiąść zastanowić nad tym nie wiem przeczyta właśnie te badania zapoznać z przyczynami tej tragicznej sytuacji na polskich drogach to zrozumie, że jak nie ma innej drogi jak zobaczy przykłady innych krajów to jedyna droga czy powtarzające się z edukacji, że będziemy odblaski pytam nie wiem prowadzić kampanię, że tam policjant widzieć taki krok wielkie albo inną składką będzie tam machał, że dzieci uważajcie na przejściach to nic nie daje, bo przez co roku takie kampanie prowadzone statystyki są coraz gorsza, a za to kraje, które podwyższyły kary zaczęły ścigać piratów drogowych też w boju zwykły kierowca nie żadnym bandytą tylko taki, że jednak do przekraczania dzisiaj 20 w budowany jest strasznie niebezpieczne i wprowadził pierwszeństwo mają efektywnie Słowacja Litwa nie są nie chodzi tu Holandii to nie musimy się porównywać do takich krajów wystarczy zobaczymy co się dzieje naszych sąsiadów tam naprawdę nie z roku na rok coraz mniej ludzi tak, ale czy w ogóle taka polityka ma poparcie no ma coraz większe skoro inaczej nie wiem może jakaś zmiana poparcia dla postulatów jak 2 lata temu mówiliśmy o tym, że powinno się wprowadzić pierwszeństwo pieszych to popiera nas tylko jakieś ruchy miejskiej Janusz Janusz Wojciechowski polityk były PSL-u potem też zjednoczonej prawicy teraz jest komisarzem Unii Europejskiej, który pisał takie politycy co chwilę dyskutował o tym dlaczego powinna być pierwszeństwo pierwszy próbuje takim uważany jest takiego klika w ogóle na prawicy też na jej w tej chwili też do etapu, że niecały rok temu powiedział o tym premier rządu polskiego w swoim exposé, więc oczywiście możemy mówić, że to jeszcze nie jest także wszyscy się zgadzają, ale jednak gigantyczny postęp został wykonany kiedyś nie było w ogóle tematu bezpieczeństwa na drogach w mediach głównego nurtu to było coś przezroczystego obrusa no tak 3000 ofiar rocznie no no tak jeździmy NATO musi musi tyle ginąć nikt nie zastanawiał czy można poprawić też dużo czy też mało od roku mniej więcej na tym jednak zastanawiam, gdyż ja mam po prostu wrażenie, że jednak samochodu zaś nasila to znaczy, że wbrew moim nadzieją sprzed 23 lat, że bardzo wyraźnie zmienia się świadomość społeczna ludzie w miastach mają dosyć tych samochodów parkujących wszędzie tego przekraczania jeżdżenia 50 km po na godzinę po uliczkach osiedlowych itd. i że jak na taki punkt punkt zwrotny wkrótce nas czeka nic takiego nie nastąpiło jest moim zdaniem wręcz gorzej jak wejdziesz sobie na Facebooka czy na Twittera i po czytasz liczbę postów broniących parte broniących partii kierowców i jakby ziejących nienawiścią do wszelkich tego typu zmian no to jest więcej tego taki mam wrażenie, a po drugie, jak się przejdziesz np. w Warszawie to jest gorzej niż było rok 2 lata temu no, więc data może rozdzielić 2 rzeczy jednak jest, jaka jest taki stan świadomości w Polsce jak druga tak jak jest w Warszawie, więc zaczynała sety tego stanu świadomości wydaje się, że coś się pogorszyła to jest to, że powstały grupy tak jak właśnie partię kierowców czytam nie Konfederacja, która po prostu prac następuje z takimi postulatami, które postanowiły zbić jakiś kapitał na tym, że zachodzi pewna zmiana, bo moim zdaniem zmiany jednak zachodzi tym nie zgodzi ustawą to znaczy np. w zeszłym roku ukazała się badania opinii publicznej, które po już nie będą w tej przeprowadził, który pokazał właśnie po tym, jak pierwszy to pierwsze postulaty też po stronie rządowej zaczęły się pojawiać, że Polacy masowo np. nie 80% Polaków popiera postulat wyższych kar mandatów, żeby podwyższyć stawki mandatów za wykroczenia na drodze NATO to jest też przyznać, że nawet jaśnie spodziewana już polityką się to w ogóle chyba nie mieściło w głowie takie może być poparcie, że Polacy po prostu zauważają problem piractwa drogowego jest naprawdę jest jakaś grupka taka prawda, którą niestety widać na ulicach jak jeżdżą w Warszawie też słychać, bo jak Góra 85%owa jak grupka potwierdza wałem na dane na początku 85% przekracza prawa ale, ale o to właśnie tak musimy, rozdając do 6 tak musimy rozdzielić właśnie 2 rzeczy wrzenie nie wrzucajmy wszystkich kierowców do 1 oraz z napisem piraci drogowi to znaczy ci, którzy niestety na skutek fatalnych przepisów zbyt niskiej zbyt niskich kar po prostu nie są nauczeni pilnowania się na drodze nie są ci sami, którzy pojechali do 120 w zabudowanym uznali, że też, że wysoka nawet fajny popis dla znajomych potem jeszcze filmik do sieci wrócili z tego toteż, jakby wroga to nie jest zabijający przez nieuwagę przez to, że ktoś jechał 70 nie ustąpił pierwszemu zwykły kierowca, który niestety w Polsce też jest bardzo wielu logistyki wstrząsający list chirurga ze szpitala Warszawskiego, które napisał list o tym jak jaki jest jego obraz zabójca na drodze to jest obraz wciąż wstrząśnięty osoby, która przychodzi i właśnie zabiła pieszego mówi, ale ja, ale nigdy w życiu nie miał żadnego ja w ogóle mandat mam 5 punktów karnych jak ja nie wiem, kto się stało został właśnie, dlatego że 70 zabudowany to normalne, że nie przepuszczamy pieszych, więc ten system robi ze zwykłych kierowców w tym zabójców tak niestety niestety nie znaczy, że oni mają w genach piractwo drogowe absolutnie po prostu lubią lubią sobie grzać przez miasta po stoi więcej natomiast więc, więc wg mnie jednak zmieniane, ale na lepsze i oczywiście nadal politycy boją się tego zostaną w tych przeciekach ze z obozu rządzącego, dlaczego Zbigniew Ziobro boi się tych zmian nie chce wprowadzić, bo tam się pojawiły takie argumenty, że właśnie na jak to mają tracić od razu prawo jazdy jak tam przekracza przecież to jest nas zwykli Polacy, bo to jest pakiet taki tam chodzi o pakiet, w którym jedną z elementów tego pakietu poza przejściami dla pieszych jest też to, że jak przekraczać prędkość, o ile pamiętam, że ono dwukrotnie w stosunku do, czyli jedzie stówa przez wieszak, ale to też jest ważne zmieniono np. to, że tracisz teraz raz w nocy na terenie, gdzie 50 w nocy z 60, czyli na co można jechać do 20 poza budowanym nie stracić prawa jazdy i premier zapowiedział, że to zmienić też były na naszych postulatów przewrócić, bo to zmieniona parę lat tam 10 lat temu mniej więcej przywróci, jakby ten limit 50 w nocy, toteż rzecz, której nie ma absolutnie nigdy żadnym kraju Unii Europejskiej bez pracy było można jeździć szybciej po terenie zabudowanym to absurd, ale no, więc ci, którzy po zmroku lubią sobie właśnie pojechać trochę szybciej trochę, czyli powyżej stówy nagle zaczął tracić prawa jazdy teraz, ponieważ być może nie wiem jak to wynika zbadań rzeczywiście takie zachowania są częstsze niż to nie jest margines powinien być, ale nie jest to Zbigniew Ziobro uznał, że nas jakaś grupa wyborców np. tych, którzy też sympatyzują z Konfederacją, ale tego tutaj dla nich Solidarna Polska jest też jakimś wyborem no po prostu odwrócą się od nich tak odwrócą się od rządu i zwrócą się w stronę Konfederacji, która broni kierowców przeciw wolności kierowców, a raczej chodzi o to, żeby pokazać, że my nie pozwolimy na to różne miast Matty właśnie lewicowe wprowadzać ich i kierowców będziemy bronić i żeby tym obrońcą na Jasną konie czy też w limuzynie wychodzi Zbigniew Ziobro myślę, że tam nie ma takiej kalkulacji, że to jakoś wyborców dotknie jakieś części wyborców tylko po prostu jest kalkulacja taka, żeby odróżnić od reszty prawicy i być twardym jak jak Konfederacja jako 2 części pewnie tak, chociaż moim zdaniem akurat Ziobro i frakcja Ziobry bardzo mocno teraz rywalizuje z Konfederacją na to kto jest właśnie bardziej twardy jak mówisz, bo w końcu kiedyś czekaliśmy być może taka sytuacja, że wylecą zjednoczonej prawicy wtedy będzie pytanie czy Konfederacja daje miejsca na listach ile im ile ile dla tych miejsc na listach jako nie będą między mną kojarzyli z tym co pozwoli na różne rzeczy w rządzie NATO w ich Konfederacja całą swoją swój przekaz buduje na tym, że oni są właśnie takim PiS-em, jaki miał być, ale teraz zmiękł przed lewakami Unię Europejską, więc to jest bardzo się wpisuje w ten spór dobrze, ale pytam się o to czy masz wrażenie, że samochody zaś nasila i podałem przykład Warszawę, w której naprawdę to jest coś nieprawdopodobnego jak się idzie przez miasto chodnikami jest coś nieprawdopodobnego jak kretyni parkują w taki sposób, że no czy nie zostawiają 10cm, żeby przejść chodnikiem trzeba zejść na jezdnię, żeby ominąć stojący samochód ja mam dużą tolerancję, jeżeli to robi dostawca firmy kurierskiej, bo wiem jakich warunkach oni pracują jakoś uważam też ich miejsce pracy, więc nie reaguje w takich sytuacjach natomiast najczęściej jednak robią kierowcy, którzy tak parkują, bo po prostu nie wiem nie myślę albo muszą zaparkować, więc robią to taki sposób i nie mam wrażenia, żeby cokolwiek zmieniało to znaczy mam wrażenie, że coraz gorzej jeszcze pandemia to jakoś wzmocniła naczynie myślę, że może mi rację na pewno to częściowo wynika z tego, że zaczęli bardziej zwracać uwagę na te na tę sytuację tak zakładam, ale powiem tak jak obserwuję politykę władz Warszawy pod względem np. walki z nielegalnym parkowaniem niebezpiecznym parkowaniem takim jest też niebezpieczne pamiętaj matka zasłaniania przejścia dla pieszych to po musi powiedzieć ze smutkiem, że w końcówce rządów Hanny Gronkiewicz Waltz było z tym znacznie lepiej niż przez 2 lata rządów prawie 2 lata rządów Trzaskowskiego w końcówce rządów rządów poprzedniej ekipy wiceprezydent Renata Kaznowska, która objęła pieczę nad zarządem dróg miejskich chwaliła się na Twitterze zdjęciami samochodów stek z tymi blokadami, które są nielegalnie zaparkowane właśnie zastawiając chodnik i pisała o tym po prostu jako czymś zupełnie takim wręcz po prostu but cha swój wizerunek na tym, że walczy z nielegalnym parkowaniem no bo przyszedł Rafał Trzaskowski miejsce panika wnioski to nadal wiceprezeską mieli miejsce zajął wiceprezydent Paszyński przesłane przez posła Kierwińskiego on zrobił, oddając rzecz dokładnie odwrotną, czyli wycofał wsparcie dla tego typu działań i znowu mamy wolnoamerykankę teraz w Warszawie w znacznym po prostu można parkować tak jak chce co więcej ci, którzy parkują nielegalnie często też nie płacą za parkowanie, bo dziura w przepisach polega na tym, że stoi na miejscu, które nie jest oznaczona jest strefa płatnego parkowania nie można być kary za parkowanie, czyli jak to właśnie na środku chodnika tak, że nie wolno także muszę chodzić i omijać po jezdni to w ma za darmo, a czy zapłacić mandat policja przyjedzie ale zanim przyjdzie policja, więc wszyscy tylko wszyscy też mówimy o tej mówimy często kierowcy kierowcy wszyscy kierowcy, którzy parkują zgodnie z przepisami płacą za parkowanie bardzo dużo zrzucają się wszyscy w tym momencie na tych, którzy trwania kują wszyscy płacimy za tych cwaniaków np. rzucając więc w interesie wszystkich także tych, którzy codziennie jeżdżą do centrum czy po prostu do strefy płatnego parkowania samochodem jest to, żeby walczyć z nielegalnym bardzo, dlaczego tak jest jak mówił, że pod koniec przez Gronkiewicz miał opinię skrajnej konserwy zresztą w wielu dziedzinach ona po prostu taka jest, dlaczego pod koniec mówił, żeby lepiej, a Trzaskowski, które no wiele razy w kolejnych kampaniach zapowiadał, że zrobi porządek z kierowcami miał masę progresywnych haseł w programie tego nie robi myślę, że częściowo przyczyna leży w tym, że w końcówce rządów Hanny Gronkiewicz-Waltz tego ona już miała takich ambitną to było też po aferze reprywatyzacyjnej, więc myślę, że jakby ambicję chodzi o politykę ogólnopolską u nas zmalały znacznie, a wpadką Trzaskowskiego na oczyszczone wiele zapowiadał w kampanii wyborczej myślę, że tak naprawdę jego poglądy są dosyć progresywne, bo trochę czasu spędził w tej Europie widzi widział jak to wygląda po prostu w Warszawie chociażby pod tym względem jesteśmy daleko od Europy, ale po prostu interesuje Warszawą zaczyna z nią dopiero kandydował na prezydenta Polski to widać bardzo wyraźnie, bo raczej myśli o tym jak stąd szybko się ewakuować, którą stronę zwyczajnie po prostu nie pilnuje tego co się dzieje w mieście ataki jego zastępca Robert Soszyński ma poglądy narodem lat nie wiem 90, a może nawet wcześniej troszeczkę osiemdziesiątych i ma zaplecze w postaci posła Marcina Kierwińskiego, którego umieścił cała partia popiera nie może sobie robić chcę po prostu, więc np. może zablokować wyznaczenie przejść dla pieszych w centrum Warszawy właśnie to jest taki czarny lód waszych postów i opowieści ruchów miejskich ten wiceprezydent Soszyński, a z nim w ogóle rozmawiałeś kiedyś agrafką znam spotkałem oraz podczas takiej konferencji prasowej przed ratuszem, którą ma na temat wyznaczenia buspasów w Warszawie to kolejna rzecz, która utknęła obecnie, czyli bardzo mało nowych buspasów wyznacza związku z tym autobusy stoją w korkach co też sprawia, że nie stanowią tak atrakcyjnej alternatywy dla samochodu, więc mniej osób 7 przesiadek, więc de facto kierowcy też na tym tracą, bo są większe korki więcej ludzi decyduje na samochód, ale no tak miejmy taką matkę buspasów tam akurat tak się złożyło, że wiceprezydent Paszyński jeżdżą tej godzinie jedenastej do ratusza do pracy swoim mercedesem takie luksusowe, więc podeszliśmy do niego i pokazaliśmy to matka buspasów znający przejrzał powiedział, że NATO przeanalizujemy co da się zrobić to jest taka strategia też myślę, że najczęstsza nieskończone równocześnie analizuje obraz poczekaj no bo znowu pytanie, jakby życzliwe relacjonowania argumentów tamtej strony on nie jest przez nie robi tego złośliwie nad naczyniem, a więc już, jakby nikt nie mówi teraz wrzenie wyznaczonych buspasów, bo boimy się reakcji np. kierowców, ale na fakty są takie, że jakieś powody ich niewyznaczenie wyznaczać ich nawet tak oczywistych trasach np. trasa zjazdowa z Łomianek do Warszawy, gdzie nawet nie trzeba by zamykać ruch na żadnym czasie wystarczy do, jakby dodatkowy PIT trzeba na to przeznaczyć jakieś środki, żeby ten rezerwy pod buspas po prostu zamienić teraz to jest pobocza takie trawiaste chciał zamienić w buspas, bo to, żeby mieszkańcy Łomianek wybierali części autobusu obrazu do Warszawy zmian gminy Łomianki stara się o to bardzo wielu lat i do dziś nie udało się nawet zapewnić, że ten buspas powstanie więc, gdzie zatem kryje się albo po prostu taka ideologię, że nie możemy absolutnie wydawać nie wiem pieniędzy na cokolwiek się jak co można potem krytykować albo co w ocenie PiS albo Konfederacją żyje przeciwko nam albo po prostu jako zwyczajną nieudolność załatwianie tych oczywistych, ale Soszyński nie robi wrażenia nieudolnego no przypomnę, że pan wiceprezydent od roku odpowiada za nadzór nad nad przeciętny NKW Ka, czyli przedsiębiorcy spółką miejską, która odpowiada z kolei za oczyszczanie ścieków Czajka, więc nie wiem czy ponowna awaria po roku raczej skuteczne rurociąg budowany jak jako nie było w Warszawie prawda Waryński w Warszawie, ale nie był wiceprezydentem ale, ale Allen, ale zajmował się nadzorem audytem i na IT możemy jeszcze poruszyć ten temat, ale w tej też można postawić kilka pytań o to czy zrobiono wystarczająco dużo przez rok właśnie przejdźmy do Czajki, bo to jest kolejna sprawa, która była wałkowany przez ostatni miesiąc, ale wałkowane przez media w sposób moim zdaniem kompletnie nieskuteczne to znaczy nikt porządnie nie dotarł do twórców tego projektu wykonawców tego projektu głaszcze nie wiemy co tak naprawdę się tam stało poza tym, że obie strony twierdzą, że to wina drugiej strony to znaczy w skrócie władze Warszawy mówią, że to Kaczyński źle zdecydował w 2005 roku to jest jego wina Lech Kaczyński, żeby budować co zresztą prawdą, że prawdopodobnie ta oczyszczalnia powinna być zbudowana druga oczyszczalnia, a nie rury przez Wisłę do Czajki, a druga strona z kolei twierdzi, że oczywiście to nieudolne Trzaskowski oba im zależy na tym, żeby utopić Trzaskowskiego z tego nic nie wynika kompletnie już na pewno nie możemy się dowiedzieć, żeby no jakieś wnioski wyciągną z tej awarii czy rozumiesz co właśnie z tymi rurami został, niemniej nie ma nie mogę zrozumieć, bo opinia publiczna też nie jest informowana do końca co tam tak naprawdę stało mogę powiedzieć, że na pewno są 22 sprawy, których można będzie w kontekście Czajki myślę, że są ciekawe tak bardzo na poziomie meta, bo zgłębiając szczegóły co się tam zepsuły, na którym odcinku rury nie jest aż tak interesujące przede wszystkim jeśli chodzi o umieszczenie ciarki na, że jest tylko 1 oczyszczalnia i dzielona przez pod Wisłą tak mamy inwestycje za 4 miliardy złotych z czego koszt samej rury pod kątem miliard czyli, czyli 14 kosztów gigantycznych kole to właśnie brzmi jednak po niepokojących w tym sensie, że to wygląda po prostu na przekręt no, więc dobrze zaraz do tego dojdzie ktoś zdecydował oczywiście jakaś jakiś udział w tym był też ekipy Lecha Kaczyńskiego, ale to było na tyle dawno, a do inwestycji przystąpiono jednak dużo później kilka lat później, że na pewno tą, że na pewno można było też zaplanować inaczej wyzwalania z kolei wszystkiego na nas rządzącego Lecha Kaczyńskiego przez krótki okres nie jest też po prostu demagogia natomiast rzeczywiście nie ma nigdzie na świecie takiego rozwiązania żeby, żeby ścieki przesyłać rurą jeszcze zamień kosztująca miliard złotych pod pod rzeką to jest jakiś absurd i to oczywiste, że powinny powstać 2 oczyszczalnie po 1 po lewej przynajmniej 1 po lewej druga po prawej stronie Wisły, ale to, że powstała tylko 1 też wpisuje w taki większy trend, który doznał myślę, że Trzaskowski w jakim sensie kontynuuje politykę, czyli spychania wszystkich takich brudnych inwestycji na prawą stronę Wisły i po prostu pragnie równego zwyczajnie nierównego traktowania mieszkańców prawej lewej strony Wisły i to jest jakby coś co być na Pradze to tam mieszka radzą wiadomo, kto tam mieszkanie mają tam tę śmierdzącą oczyszczalnie spalarnie osadów, ale także przypomnę, że mi za miliardy planowana rozbudowa spalarni śmieci, które na Targówku to też nie jest tylko także spalarnia to z to też spalanie tego jest też dowóz śmieci to są gigantyczne liczby ciężarówek, które do rządu wszystko jest jakby wpisuje się tą politykę umieszczania tych właśnie tego typu instalacji po prawej stronie jednocześnie nie robienia praktycznie niczego albo bardzo niewiele robi, żeby podnieść standard życia na tej pracy takie rasistowskie po prostu no to jest wydaje się, że jakoś głębiej chyba wpisany w jakąś logikę po prostu funkcjonowania w tym elity politycznej Warszawie niezależnie to jest właśnie PiS czy Platforma Obywatelska PiS oczywiście starać na tym korzystać, bo są aktywni politycy PiS-u którzy, którzy na adresuje swój przekaz mieszkańców Pragi, ale zwróćmy uwagę na to, że jedna z pierwszych obietnic Rafała Trzaskowskiego, który się wycofał po wyborach była kwestia obwodnicy Pragi jeśli Praga na praktycznie całą całe rynki będzie domknięta obwodnica Warszawy poza Pragą naprawdę cały ruch tranzytowy idzie przez nie takie ulice targowa po prostu przez serce tej dzielnicy historyczne tereny, gdzie powinna być zupełnie inny rodzaj ulic miejskich, gdyby katolicy są degradowane przez to, że jest taki intensywny ruch na tych ulicach i to było planowane bardzo wielu lat Trzaskowski zapowiada, że do końca wiadomo, że tego nie zrobi wycofano się w ogóle tego planu budowy obwodnicy Pragi właśnie teraz nie wiadomo, kiedy ona powstanie, więc oczywiście buduje metro tak to jest jakby taki wieczny usprawiedliwienie przecież druga linia metra oczyszczona bardzo dużo zmienia poprawia transport i nie tylko, ale nadal są, jakby jest tylko 1 rzecz nie wiem takie sprawy jak chociażby fakt, że w dzielnicy Wawer w Warszawie nie ma kanalizacji np. proszę tam jeżdżą szafiarki ludzi domaga się tej kanalizacji od wielu wielu lat nadal to nie jest załatwione to są takie skrajne przykłady nierówności między prawą lewą stroną Wisły, gdzie naprawdę nie widać by władze Warszawy coś, ale realny pomysł rozumiem, że chodzi trochę o to, że Soszyński z Kierwińskim mieszkają na Pradze tylko w po drugiej stronie tak nie będzie mieszkań jak sądzę, ale mówi coś takiego, że politycy dbają o tę część lepszą cudzysłowu lepszą Warszawy natomiast tą gorszą traktują per noga plus umieszczają tam właśnie oczyszczalnie spalarnie itd. ale czegoś co wynika ono myślę, że wynika z takiego, że gdzieś tam z przekonania, że Praga czy te prawa prawa strony Wisły jest takie trochę warszawski Podkarpacie tam zresztą w tych dzielnicach PiS zawsze osiąga lepsze wyniki dużo lepsze niż na lewym brzegu, ale z drugiej strony teraz dotarliśmy do sytuacji, w której to nie zagraża realnie Platformy Obywatelskiej znaczy nie ma takiej groźby nie przegrają wybory przyczynią się ich obłaskawić, więc nie trzeba było zarazem jest, więc po prostu się w Tychach, więc pod dzieci mieszkańcy Podkarpacia przy przysłowiowego mieszkający na Pradze no po prostu nie trzeba tak naprawdę oni w ogóle dbać, a ci nowi, którzy tam pojawiają, bo przybywa też nowych osiedli nowych mieszkańców to oni sobie prawdopodobnie poradzą, bo oni takie są przyzwyczajeni do tego, że wiele rzeczy muszą sobie załatwić prywatnie i już nie mają takiego takich oczekiwań względem nie wiem Rafała Trzaskowskiego dla nich to jest bardziej politykiem na scenie ogólnokrajowej oni patrzą na niego jako ten, który może kiedyś odsunie PiS władzy w związku z tym nie będziemy tak bardzo go rozliczać z tego co tutaj robi dla nas test też przekleństwo tej polityki warszawskiej żona tak bardzo połączona z polityką ogólnokrajową i że wielu myślę, że mieszkańców już tak bardzo mnie nie chce, aby rozliczać władze Warszawy realnych decyzji tutaj, bo patrzy NATO w kontekście wojny spisy 1000 bardziej skłaniać do takiego myślenia o tej awarii w Czajce, że jednak wtedy w czasie budowy był jakiś przekręt 3, że to jest po prostu przypadek ja ja nie chcę mówić był przekręt złota to nie chce ryzykować, że jakieś podmiot korzysta z osób odpowiadały za tę inwestycję, ale na pewno bardzo dziwne jest to, że zrezygnowano z budowy oczyszczalni po lewej stronie na Bielanach i tam są tereny, które można by nawet były przewidziane do do tego, że może tam powstać takie, jakie miejsce i w tej chwili badamy sprawę muszą wiedzieć, że zaskakuje nas to, że część tych terenów teczka została z reprywatyzowanych między czasie albo po prostu przeszła prywatne moje rozwiązała się, że budują tam osiedla albo albo się, jeżeli nie budują albo może się teraz budują w każdym razie ktoś na pewno na tym zarobi, jeżeli oczyszczalnia na lewym brzegu nie powstanie też pewne ich tak te pieniądze płyną wprowadzą prywatnej kieszeni bardzo duże pieniądze, bo to oczywiście senatora wieczny wiatr już abstrahuję od tego jak zbudowano tę rurę no to dla przekonań działa, a przecież przy poprowadzenie rury to nie jest jakaś tak się wydaje tak zresztą mówi wiele osób, które na tym znają mają tytuły inżynierskie to nie jest wielka filozofia no, więc ja tutaj nie ma tytułu inżynierskiego no, więc nie rozwinę tego tak bardzo mogę powiedzieć, że jak poczytają sobie wnioski z zeszłorocznej kontroli tej rurze, która pękła to to jestem zdziwiony jak bardzo są często sprzeczne ze sobą to wygląda na to, że gdzieś kryje się cała zagadka, bo z 1 tony był wniosek taki, że rura żebrze do awarii zeszłorocznej doprowadził splot nieszczęśliwych czynników jak zwykle w Polsce, który był możliwy tylko w tym 1 miejscu, którym się wydarzą czy tam na łączeniu rur pionowych rolą poziomie, że tylko tam tam wszystko wymieniono, więc wszystko jest w porządku, ale z drugiej strony ta sama ekspertyza mówi, że trzeba już przygotować infrastrukturę zastępczą i że właściwie powinno się robić regularne przeglądy na całym odcinku tylu to to dlaczego jak tak jak jak mówimy zadawali mogą być tylko w tym 1 miejscu, ale mamy robić przeglądy samotników budować już coś co może to jest potrzebne tkane wypadek kolejnej awarii na jaw, że tutaj pewną sprzeczność i wydaje mi się, że zabrakło takiego uczciwego poinformowania opinii publicznej o tym jak rzeczywiście jak i rzeczywiście stan infrastruktury, którą stroju, ale wiesz co znaczy de facto wszystko może miliard złotych wyrzucić przez okno, bo ta rura kosztowała miliard wiadomo już żona nie będzie wykorzystywana to znaczy, że Warszawa musi zbudować alternatywną rury nie tymczasową tylko już na stałe inną rura, że ten miliard po prostu poleciał no no ale to rzeczywiście brzmi strasznie, że wyrzuciliśmy miliard złotych gdyż, ale musi wiedzieć, że to też jakiś taki wniosek z tej całej historii Czajce, który jest lista na poziomie szerszym niż tylko, że Trzaskowskiemu pękła rura to jest taki, że w Polsce niestety mamy problem z nie taki, że nas nie stać na różne rzeczy, bo coraz bardziej jesteśmy państwem, które na wiele rzeczy stać Warszawę miastem, które stać na wiele rzeczy tylko na problem z tym, że wydajemy miliardy złotych na rzeczy, które są bez sensu nie działają np. i to nie tylko chodzi o to uroczysta oraz Czajce może być symbolem po prostu, jakim tak tej polskiej nieudolności czy Niewiem czy właśnie jest taki wyrzucanie pieniędzy gigantycznych pieniędzy publicznych było, ale mamy nie wiem PiS też przoduje w tym rząd PiS nie będę typu inwestycje tak absurdalne jak przekop Mierzei Wiślanej czy Niewiem czy budowa centralnego portu komunikacyjnego to trudno powiedzieć by jakaś inwestycja rozpoczęła, więc sens, ale tego typu pomysł albo od przed chwilą wiadomość słuchaliśmy o pomyśle kanału kanał wzdłuż rzeki Bug, który ma służb z ryzykiem handlowi rzecz innemu kompletnie nie będzie nie będzie w ogóle wody, żeby zasilać kanał jak się go zbuduje będzie kosztował 12 miliardów euro to jest problem polskiej klasy politycznej jak taki brak odpowiedzialności za za naprawdę gigantyczne pieniądze którymi operuje tutaj niestety ta rura w Czajka pokazują, że druga strona opozycja tam, gdzie rządzi rzeczywiście też nie jest wolna od tych błędów mogę podać inny przykład Warszawy, który jest bardzo ciekawe, bo pokazuje jak działa jak teraz wyda miliardy źle trzeba potem wydawać kolejne miliardy źle np. budowa drugiej linii trzeciej linii metra planowanej przez Rafała Trzaskowskiego w tej chwili jest zdeterminowana przez to, że kiedyś wybudowano stację stadion Narodowy z dodatkowymi peronami perony teraz są puste, bo były przemyślane także euro 2000 także, kiedy trzeba trzeba i teraz całą trzecią linię metra projektuje przez tę stację stadion Narodowy i ratusz zamówił ekspertyzę za też setki tysięcy złotych i eksperci powiedzieli nie bez sensu nie budujcie tej linii metra w ten sposób, bo to nie będzie się opłacało mu powiedzieć zygzakiem chcecie dojść na Gocław wiedzieć o takim jakim, jaką SK robić uniknięto bez sensu zbudujcie prosta będzie pod metro musi jeździć bardzo szybko no i co robi Rafał Trzaskowski tej samej firmy, która mu wcześniej napisała, żeby nie robił tej sieci linii metra przez stację stadion zamawia kolejne plany, żeby jednak zbudować stację stadion dlaczego, bo boi się widocznie wycofania się właśnie z tego, że ktoś mu zarzut, że ktoś zarzuci tej samej ekipie co jego gospodyni wiem, że budowali perony, ale tam będą stały dalej puste, bo rzeczywiście nie wiadomo co zrobić wtedy tymi peronami pusty na te na tej stacji nie można ogłosić jak będzie kolejne euro to on się przydadzą należy wstępu na ten, więc był też właśnie tutaj wszystko grzechem założycielskim było euro to był 1 wielki stadion, który zbudowali na ten sam stadion może nie okazał się takim niewypałem jak jak niektórzy przewidywali rzeczywiście, ale nowi, jakie są konsekwencje to i tak znowu jest mowa o miliardach złotych, więc myślę, że też Trzaskowskiemu brakuje takiej odwagi, żeby wyjść powiedzieć Słuchajcie no to moi poprzednicy popełnili po prostu błędy, ale teraz naprawia i będzie mogła się w zasadniczy taką wątpliwość pytanie jak to jest, że Rafał Trzaskowski wykazuje taką czasem irytująco lojalność wobec Hanny Gronkiewicz-Waltz płaszcze żadnej sprawie nie jest w stanie skrytykować ani w sprawie reprywatyzacji to są już te słynne odwołania od decyzji odszkodowania już nawet politycznie to było głupie, żeby odwołania składać oni twierdzą, że musieli, bo to było nie prawnej tak, ale jest to nie musieli wcale tak samej sprawie Czajki to znaczy jest to absurdalne zgłoszenie MPWiK w sprawie może tam jakiś być może terroryzm tak dalej Rafał Trzaskowski powtórzył to co prawda łagodniejszej formie, ale też powtórzył to na konferencji prasowej co zaskoczyło, ale też w zasadzie to przecież można powiedzieć, że przepraszam bardzo budowali to moi poprzednicy ja mam wiele zastrzeżeń do poprzedniej ekipy sami wiecie, że obiecywał nowe otwarcie w Warszawie będzie się przyglądał nie wiem no nic takiego nie następuje dlaczego, bo jak się coś takiego raz powie to trzeba też potem być konsekwentnym i np. jeżeli Rafał Trzaskowski powie na źle życzy źle zrobili przyznaje kręcimy teraz będzie teraz dużo kosztowało to musiałby też wskazać jednak osoby odpowiedzialne za ten stan rzeczy np. taki jego inne zastępca wiceprezydent Michał Olszewski to właśnie pan zajmował się inwestycją na pozyskanie jakiś tam pieniędzy, a potem nagle wzorem problem odwołać wiceprezydenta Podłęże tutaj pytanie być może to jest takie sprawy, jeżeli trzeba np. albo np. spółka miejska MPWiK na tam zarząd rada nadzorcza tej spółki to są tylko wyłącznie partyjni nominaci koledzy Marcina Kierwińskiego i jakby jego najbliżsi współpracownicy, a prezesem rady nadzorczej spółki jest Jarosław Jóźwiak były wiceprezydent Warszawy odwołane po aferze reprywatyzacyjnej, ale dostał ciepłą posadkę jest prezesem rady nadzorczej nie stracił do tej pory stanowiska, dlaczego tak się dzieje, a jest bardzo proste, dlatego że po prostu ta partia tak naprawdę rządzi w Warszawie ani ona mówi Rafałowi Trzaskowskiemu co można, czego nie może ja nie stanie się postać rzeczy Kierwiński rządzi Warszawy no niestety wydaje się, że to ta sytuacja, że nawet ten taki najprostszy decyzje typu odwołajmy prezesa rady nadzorczej spółki, która nadzoruje Czajkę rok po po roku jest kolejna awaria, gdzie jest nadzór przepraszam no widać, że nie są podejmowane, bo widocznie tam ten ktoś, kto tam zasiada na tych na tych stanowiskach kilka innych osób po prostu zbyt mocne plecy partii tak wydajne jak jest uzasadnienie nie widzę innego uzasadnienia, ale to znaczy, że rozwiąże Platformy to jest ta sama Platforma ten sam Kierwiński, które za Hannę Gronkiewicz-Waltz w tym wszystkim kręcił i rozwiąże prosty tutaj nic nie zmieniło to znaczy, że zaplecze Trzaskowskiego jest no tak by zmieniła się fasada, ale to co za nią jest uzupełnienie tak wydaje się, że ze nie popatrzymy na NATO, jaki jest jak jest podejście samej partii, jaki jest no właśnie chociażby dlatego np. są zarządzane spółki miejskie w Warszawie, gdzie po prostu to jest blisko właśnie posad dobrze płatnych dla działaczy partyjnych i to się zupełnie nie zmieniło za Trzaskowskiego nawet ten MPWiK, który teraz na świeczniku to po prostu szukasz razi oczy jak bardzo to widać nawet tam nie dochodzi do zwolnień, bo nie można towarzyszy partyjnych zostawić przecież bez tych dodatkowych 7000 miesięcznie prawda, bo trzeba będzie szukać 10 tej posady to jest też wydaje się, że taki standard, który teraz mamy w Warszawie oczywiście Trzaskowski mógłby zrobić porządek mógłbym ma gigantyczny mandat i tak naprawdę bez Trzaskowskiego tej partii nie ma no właśnie o to chodzi, że facet ma za sobą ponad 10 000 000 no nie 10 000 000 głosów no tak mógłby przejść do Kierwińskiego po suchej wieś Marcin to właśnie to, jakie teraz jeździ chcę powiedzieć o tym nawet poseł nie będzie najbliższej kadencji, a nawet radnym Warszawy zostanie bo gdyby Trzaskowski Szkot założył teraz nowe ugrupowania, bo nie wiem połączył siły tam z kimś niezmiernie ważne z Hołownią albo z kimkolwiek NATO były po prostu za parę lat park dla takiego Platformie ślad po nich zaginął prawdopodobnie, bo on teraz jest twarzą liderem jedyną nadzieją tej partii, dlaczego nie chce tego wykorzystać by w Warszawie zrobić porządek, żeby przeforsować pewne zmiany, które sam obiecywał dlatego nie jestem w stanie dobrze co się w ogóle dzieje dobrego takiego, że może powiedzieć, że z 100% jest zadowolone w Warszawie dzieją się dobre rzeczy paru kilku obszarach, ale są też w dużej mierze zapowiedzi normy mamy np. zapowiedź też zresztą Trzaskowskiego osobiście to zapowiadał, czyli tzw. uśmiech Warszawy jest taki program zmian w Śródmieściu który, który zakłada uspokojenie ruchu na iluś tam ulicach tylko to są znowu rzecz, którą zapowiedział zapowiedział rok temu na razie naprawdę niewiele się wydarzyło w tej sprawie są rzeczy, które dzieją nie są jeszcze jakby pod tą to są decyzje, które zapadły za poprzednie ekipy natomiast takich spraw, które poszły do przodu no to myślę, że w, jakim sensie zobaczymy efekty wymiany kopciuchów, bo tych wniosków do nowego programu pojawia się coraz więcej myślę, że za dwa-trzy lata rzeczywiście, jeżeli Trzaskowski będzie chciał podsumować kadencję będzie mu tutaj wskazać na czystsze powietrze to nie jest takie proste, że od razu będzie w jakim sensie że, żeby ona realnie poprawiło to trzeba zrobić coś z transportem zrobić coś, żeby te kopciuchy też zaczęły znikać w gminach wokół ważna, bo tego na razie nie ma na to, aby wprowadzić tak jak w Krakowie twardy zakaz spalania paliw stałych, czyli te nie tylko ci, którzy po prostu mają piece na węgiel, ale też właśnie klasa średnia, która lubi się w kominku zapalić zimą też musiałaby zmienić swoje nawyki, żeby po prostu było lepsze powietrze także na własnych wyborców musi zdrożał, ale zdenerwować i on teoretycznie znowu zapowiedzią zmian zapowiedział, że taki zakaz zostanie wprowadzony tylko, że tylko, że to leży już nie w jego rękach, bo nie może tego poziomu prezydenta wprowadzić musi wprowadzić sejmik wojewódzki w sejmiku większość ma jego partia i radni sejmiku pytanie tylko posłuchać, czyli Kierwiński dziwny jest pytanie czy posłuchają teraz ta rozgrywka wygląda pewnie także oni siadają mówić jak ty nam tutaj podskoczyć w tym momencie nie wprowadzimy zakazu będziesz miał 2 kolejne obietnice nie zrealizowano tak tak przypuszczam, że dach się toczy właśnie ta rozgrywka dlatego pewne zmiany następują też na koniec powiedz jak dziś jak się skończy ta sprawa, który zaczęliśmy, czyli sprawa przepisów pozwalającym tak by ułatwiającym życie pieszym mam takie czarne myśli, że musi dać jakieś kolejnego strasznego wypadku, żeby się zmieni tak jak pewne rzeczy mimo premier powiedział w exposé po słynnego na sekretarce można Sokratesa tak to i tak zburzyć straszny wypadek ojciec młody z dzieckiem, na który uratował dziecko sam zginął na pasach co się wydarzyło w Warszawie, więc też, jakby siłą rzeczy ta ekspozycja medialna tego wypadku była większa i jakby też druga strona próbowała czyszczą skarżyć to wina Trzaskowskiego tak dalej natomiast to owi był taki impuls, ale mam teraz taką taki taką obawę, że zeszliśmy do stanu, w którym potrzebne kolejne tego typu impuls, żeby się zmieniło naprawdę bardzo chciałbym, żebyśmy tego uniknęli, chociaż każda tragedia, która wydarza, zwłaszcza właśnie z udziałem pieszych jest jakoś tam wstrząsająca ale, ale widzę, że po prostu stanęliśmy w martwym punkcie, że pochodzimy bardzo dziękuję dziś naszym gościem był Jan Mencwel aktywista miejski przewodniczący stowarzyszenia miasto jest nasza jeszcze raz dziękuję dziękuję bardzo, a to była audycja świadczy chwili, którą przygotowali Maciej Jarząb Grzegorz Sroczyński realizował Maciej Gorczyński Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIAT SIĘ CHWIEJE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA