REKLAMA

Dzień Czystego Powietrza. "Główny problem w Polsce to stare, kopcące samochody, z którymi rząd nic nie chce zrobić"

Połączenie
Data emisji:
2020-09-07 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
09:24 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie trzynasta 7 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest Bartosz Piłat z polskiego alarmu smogowego dzień dobry dzień dobry dzisiaj dzień, że jak co dzień, ale poza tym to dzień czystego powietrza ogłoszony przez organizację narodów Zjednoczonych co pana zdaniem coś zmienia też pierwszy taki dzień oficjalnie przez ONZ można siedzieć za sponsorowany jeśli to jest odpowiednie określenie wcześniej obchodziliśmy podobny dzień 14listopada wiem, że każda okazja do Rozwiń » tego, żeby zwrócić uwagę na tego rodzaju problemy jak jakość powietrza zanieczyszczenia powietrza jest dobry oczywiście skuteczność takich okazji nie jest najwyższa natomiast sam fakt, że jest taka okazja i a jest to dzień, w którym społeczność międzynarodowa rada zwraca uwagę na taki kłopot jest dobrym momentem na to, żeby zwrócić na problemy, jakie mamy w Polsce a bo poważne problemy, jakie mamy to po pierwsze, transport po drugie, niska emisja, czyli dym wydobywający się z pieców domowych kotłów obydwa te źródła szczególnie to drugie na odpowiadają za gigantyczne ilości zanieczyszczeń w polskich miastach, w których to z kolei, a przekroczenia norm, a myślę, że przekazują wszelką Europejską skalę, a szczególnie szczególnie miesiącach zimowych powiedział pan szczególnie o tym drugim zagrożeniem, czyli tych słynnych kotłach, które emitują takie zanieczyszczenie tymczasem dzisiaj Polski alarm smogowy apeluje w sprawie tego pierwszego, czyli w sprawie lekceważenia przez rząd zanieczyszczeń powietrza pochodzących transport zgadza się, bo jest tak w sejmie premier oficjalnie ogłosił, że jakość polskiego powietrza jest dla niego wyzwaniem cywilizacyjnym, a wkrótce za tym poszły pewne działania, których domagał się, w który apelował Polski alarm smogowy, oferując też pomoc, jeżeli chodzi o doradztwo i jakie propozycje legislacyjne, ale temat transportowy jest absolutnie zaniedbany i niezauważane jak do tej pory przez rządzących tymczasem transport to jest główne i najważniejsze źródło tlenków azotu, które w, którym oddychamy w polskich miastach to jest substancja, która wpływa na rozwój astmy kojarzona jest z darami zachowaniami znaczy z uszkodzeniami układu nerwowego bardzo groźna substancja jak sprawdziliśmy w Krakowie Warszawie w czasie pomiarów nie ma punktu nieomal pomiarowego, w którym normy tej substancji nie były przekroczone dlatego dzisiaj zgłosiliśmy swój pakiet propozycji i kierunki, jakie rząd powinien kierunki, jakie rząd powinien teraz swoje działania skierować na parę słów w tym pakiecie co jest najważniejszym problemem, jakie najważniejsze obszary zaznaczył liście czy są rzeczy na ziemi to prostsze i te trudniejsze trudniejsze niestety realizacja tych trudniejszych zadań będzie bardziej skuteczna, więc po pierwsze, potrzebujemy dobrych przepisów o tzw. strefach czystego transportu to co mamy dzisiaj w ustawie elektromobilności nie jest najlepszym rozwiązaniem sprawdziliśmy to w Krakowie miałem szczęście być jedną z osób, które realizowała projekt strefy czystego transportu w Krakowie, a zobaczyliśmy wszystkie możliwe mankamenty tego rozwiązania, które mamy, więc dzisiaj prezentujemy swoje propozycje do nowelizacji ustawy Acta mobilności tak by miasta mogły wprowadzać strefy podobnie jak ta w Paryżu czyta w Brukseli chcemy zaznaczyć to nie są jakieś radykalne rozwiązania w Paryżu do niedawna na obszar miasta mogły wjeżdżać samochody benzynowe wyprodukowane po dziewięćdziesiątym siódmym roku poprzedniego wieku, czyli wcale nie nowe samochody natomiast dużo surowsze wymagania stawia się dzielą, a ponieważ dziś są największą odpowiedzialnym właśnie za samochodów za emisję tego, a substancje tlenków azotu drugim elementem szalenie istotnym jest transport publiczny z regionu tak na czym mnóstwo samochodów jest każdego dnia dziesiątki tysięcy do Warszawy Poznania Krakowa Wrocławia i te samochody znacznymi, że są auta ludzi, którzy nie mają innego sposobu, żeby dotrzeć do miast do pracy, więc transport publiczny jest jednym z ważnych narzędzi walki z zanieczyszczeniem właśnie transportowymi program, który rząd przygotował tak jak powiedziałem wcześniej w ustawie mobilności w tym przypadku, a jest program, ale nie działa gminy nie mają umiejętności narzędzi, żeby realizować transport publiczny, mimo że pieniądze czekają myślę, że wspomni pan się polskiej specjalności żyją usuwaniu filtrów DPF no tak o tym zapomniałem powiedzieć to jest właśnie proste rozwiązanie, które też szybko może przynieść efekt, a mianowicie tak teoretycznie wycinanie tych filtrów jest w Polsce nielegalne, ale nikt tego nie egzekwuje policja nie jest w stanie łatwo wykryć udowodnić, że taki filtr jest usunięty na stacji diagnostycznej, gdzie przyjeżdża się samochodem na obowiązkowe badania techniczne, a również nawet jeśli badanie spalin zostanie wykonane w taki samochód najpewniej przejdzie sukcesami i zostanie dopuszczony do ruchu przyczyną tutaj jest to, że normy spalin, które są sprawdzane w tych stacjach to są normy z połowy dziewięćdziesiątych lat, czyli takie same są dla aut pięcioletnich przed dwudziestą letnich oczekujemy, że to zostanie zmienione, że normy dla samochodów nowszych będą dopasowane do normy euro, na którą miał ten pojazd spełnia w dniu produkcja samochody starsze będą musiały spełniać normy, które wtedy były dla nich obowiązujące to jest metoda na to, żeby sprawdzić czy filtr DPF został wycięty, bo to nowsze samochody mają filtry i to w tych nowszych samochodach te filtr się usuwa najczęściej wspomnijmy o takim pomyśle, który jakiś czas temu był w miarę głośnych na świecie, kiedy przez parlament przechodziła ustawa o elektromobilności mówiono o tworzeniu tzw. stref czystego transportu, gdzie te samochody niskoemisyjne czy wręcz bezemisyjne miały być w pewnym sensie promowane w gruncie rzeczy jak to jest się z tymi czystymi strefami z tym czystym transportem to co mamy zapisane w ustawie elektromobilności to tak naprawdę jest strefa bez misyjnego transportu do niej, a mogą wjeżdżać wyłącznie pojazdy elektryczne lub, a te napędzane ogniwami wodorowymi no to jest zbyt mała grupa pojazdów i owszem to jest świetny pomysł, żeby takie narzędzie samorządom dać ale, żeby realny efekt osiągnąć, jeżeli chodzi o jakość powietrza konieczne jest umożliwienie pokrywania całych miast takimi strefami, bo tylko na dużym obszarze to da efekt w postaci poprawy jakości powietrza no i to co powiedziałem wcześniej nie może być tak, że taka strefa od razu stawia poprzeczkę wyższą niż się da wypełnić muszą być rozwiązania zbyt łagodne tak realizowane z szacunkiem dla Polaków, którzy tak jak powiedziałem nie zawsze są w stanie inaczej niż samochodem przyjechać do miasta, a w związku z tym też rozwiązania, które pozwolą im przygotować na dalsze kroki, bo te ten próg będzie musiał być podnoszone, czyli jeśli nie bezemisyjne w gruncie rzeczy ta strefa ma być to jaka ma być strefa czystego transportu w tym sensie czystego rzeczy, czego rozumiem tak puścimy do miasta tylko czy czego tak dobre określenie, ale musimy do miasta tylko te pojazdy, które są naprawdę szkodliwe i tutaj znowu powtórzę po posłużę się danymi z Krakowa tam przebadano 100 000 samochodów realnie poruszających się po ulicach okazało się, że mniej więcej 8% z nich podkreśla mniej więcej są szacunki 8% z nich tych najstarszych odpowiada za mniej więcej połowę emisji spalin na ulicach to są samochody właśnie, o których mówiłem w przypadku benzynowych wyprodukowane w poprzednim wieku w przypadku diesli wyprodukowane przed 2004 rokiem pamiętam, że przez jakiś czas Polska uchodziła za takie królestwo starych samochodów to znaczy myśmy rzeczywiście sprowadzali je w ilościach hurtowych to był poważny problem i pewnie dalej jest problem ekologiczny, ale czy to się zaczyna zmieniać nie da się w ogóle nie zmienia okres, że w razie zagrożenia lawinowego doskonale pokazał wtedy, kiedy były zamknięte granice, a import oczywiście zamarł wkrótce po odmrożeniu właśnie wrócił do normy w zeszłym roku sprowadziliśmy do Polski 1 000 000 samochodów w tym roku pewnie trochę mniej właśnie ze względu na to zamrożenia na dalszym ciągu Polska jest takim ratownikiem Europy z 1 strony my też jak będziemy się tarzać zmiany, które hamują napływ tych najstarszych samochodów tak oczywiście zakazać importu nie można, ale chcemy tak skonstruowanych przepisów, żeby preferować, a raczej to nowsze nie starsze niż 10 lat powiedzmy z drugiej strony to jest też oprócz temat obok zanieczyszczeń powietrza w Polsce po prostu prawdopodobnie leży gdzieś ukryta mniej więcej 45 milionowa rzesza pojazdów, które nie są w ruchu reż złom, który gdzieś tkwi, który nie jest wykorzystywany, bo szkodzi przyrodzie tak także te rozwiązania to są rozwiązania, którym na początku kompleksowe i one są trudne do realizacji w sensie nie potrwa rok 2 to zajmie parę lat natomiast to razem złożone do kupy pozwoli na osiągnięcie jakości powietrza w miastach to poziomu zadowalającego tak czy tego, który wypełnia normy europejskie dziękuję bardzo, Bartosz Piłat polskiego alarmu smogowego państwa moim gościem trzynasta 17 za chwilę informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA