REKLAMA

Czym jest smog akustyczny?

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-09-07 15:00
Prowadzący:
Czas trwania:
17:17 min.
Udostępnij:

Z prof. Dariuszem Brzostkiem wykładowcą w Katedrze Kulturoznawstwa UMK w Toruniu rozmawiamy o ciszy i prawie o ciszy, a także wyjaśniamy czym jest smog akustyczny.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest 7 minut po godzinie piętnastej po południu Radia TOK FM dziś 7września w poniedziałek dzień dobry mówi Paweł Sulik, a dzisiejszy program wydaje Tomasz Krzemiński Bartłomiej Pograniczny realizuje Adam Szurek łączymy się teraz naszym pierwszym gościem, którym jest pan poseł Dariusz Brzostek Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu halo dzień dobry dzień dobry witam państwa witamy na antenie chciałem zacząć rozmowy z panem tak, żeby przyciągnąć do tego medium, jakim Rozwiń » jest radio, którego nie widać słychać w jakimś takim chwytliwym chwytliwym sformułowaniem także wysłuchać zrobili głośni radioodbiorniki znalazły w kodeksie wykroczeń art. 55 § 1, kto krzykiem hałasem alarmem lub innym wybrykiem zakłóca spokój porządek publiczny spoczynek nocny albo wywołuje zgorszenie w miejscu publicznym podlega karze aresztu ograniczenia wolności albo grzywny chciałem zapytać pana z racji tego czym pan się zajmuje, kiedy pan słyszy coś takiego czy chce pan dodać, a szkoda szkoda, że trzeba karać takich ludzi aresztem ograniczeniem wolności albo grzywny to przede wszystkim przychodzi mi głowę to, że wcale nie jest wynalazek bardzo mały, bo pierwsza tego typu zakazy niż chodzi o naruszanie ciszy, a udział wykładni wprowadzeniem w ciszy nocnej sięgają szesnastego wieku w miastach europejskich wówczas pojawiło się to określenie trans później regulowano bardzo często różnych miejscach w różnych przestrzeniach chromu użycie hałasu i mam namyśli tutaj jeszcze okres, przed którą industrialny, czyli takich danin miałem mechanizacja sprawia, że pojawiło się mówi Marek szefa, czyli ojciec ekologii akustycznej, zanim pojawiło się to zanieczyszczenie hałasem czy za zabrudzenie rękami elektrycznego dziękuję bardzo, ciekawe ciekawą lekturą np. regulaminy rozmaitych instytucji na takich jak np. te szpitale albo sanatoria albo kurort, w którym były wyższe w wielu punktach wyszczególniono co gdzie, kiedy można robić z dźwiękiem mówiąc dokładniej, czego kiedy, gdzie nie wolno robić np. nie wolno było w sanatoriach używać instrumentów muzycznych, zwłaszcza tam muzyki adnotację bardzo często nie mogą być one używane przez osoby, które tu uwaga nie potrafią na nim grać w pan użył takiego sformułowania regulowanie hałasu zaskoczyło mnie to pewnie część słuchaczy to chodzi o to, żeby hałas zmniejszyć czy w tej perspektywie pana perspektywy nie chodzi o to, żeby go wyeliminować, żeby doszło do absolutnej ciszy bez względu na to jak sobie wyobrażamy tylko chodzi o to, żeby jak rozumiem spróbować go uregulować, ale mam panu chodzi o porządek prawny czy taką dyskusję podstawą dyskusji o tym co tym hałasem de facto jest w takim środowisku jak na średnie duże miasto w Polsce w 2001. wieku jest bardzo dobre pytania właśnie chodzi o bieżącą Maroku czy porządek prawdę mówiąc dokładniej pewien porządek społeczny, którego ta prawna regulacja jest jakąś reprezentacją w ramach chroni działa ewentualnie na określone momenty czasowe np. moc ma dla pociągu lub przestrzeniach jak np. mają szpitalne szkolna próba przed jakimi hałasami były zewnętrzne program szkoła główna najgłośniejszych miejsc na mapie miejskiej jest jednak, że zaczną Le Pen drugą rzeczą jest oczywiście regulowanie takich kwestii ma kulturowej to znaczy my powiedzmy określaniu tego czym, o czym jest hałas jest pojęcie bardzo nieprecyzyjnej ma wprawę w Polsce odnosi się przede wszystkim, bo jak głośności natężenia dźwięku zresztą różnie definiowane natomiast tam tutaj chodzi o to, żeby zrozumieć właściwie czym jest taki jak szacunek dla otoczenia akustycznego, które możemy możemy mówić już wystąpić to coś czym my się spotykamy na co dzień, a ja spotkałem tym przed chwilą czekając na połączeniu z państwa, bo jakiś czas uważa w takich sytuacjach sąsiad z góry można budynków czy auto gwałtownie wielkiego skończył czworga 34 min zlotemu tak, ale tutaj w w tej sytuacji mamy zdać by się mogło o obraz bardzo prosty czy coś co nie występuje naturalnie coś co coś co nie występuje nie wiem w jakim sensie co mogę incydentalna sprawa ktoś musi użyć wiertarki i ona wydaje jakieś dźwięki, ale co z takimi sytuacjami, które towarzyszą nam w dużych miastach od urodzenia do śmierci mam namyśli szumy komunikacyjne mam namyśli wszystko to co słyszymy w dużym mieście za oknem i to było jest i będzie co z tego typu sytuacjami czy to czy to w ogóle jest jeszcze coś zewnętrznego i hałaśliwego czy to nie jest już po prostu natura skoro Towarzystwo na całe życie, a tak to oczywiście jest ze Skrą zawsze trzeba brać pod uwagę po pierwsze dlatego uważam, że po będzie w zasadzie użyte przez Panny wcześniej o godzinie ciszy jako takiej imprezy hałasu to w zasadzie określenie, która chleb postulaty, bo to, jakby cisza wymiar społeczny nikt nie istnieją zaś tylko jak utopijnym takim modelem oczywiście wolelibyśmy, żeby było albo czego zmierzamy apel z trudem realizowany w różnych w różnych warunkach, a drugą rzeczą jest oczywiście to, że nasze rodzime złoża, ale w świecie, w którym cała masa moich koszmarów szumów zająć się dźwiękowych już jest obecna ona funkcjonuje, a w naszym otoczeniu jako właśnie warunek istnienia całego szeregu udogodnień bez, których my nie jesteśmy w stanie funkcjonować mamy elektryczność natomiast cel trzeba też pamiętać o tym była da generalnie pojęcie mgły hałasu bez wielu definiować hałas przez pryzmat po takiego w tej kategorii dźwięk niepożądany sądowych i dźwięk, którego my nie chcemy w danym momencie jak w naszym otoczeniu łąk to jest bardzo relatywne, ale to jest, które bardzo względne pojęcie w kategoriach kulturowych czy wczesne badania był jeszcze w latach 607 minionego stulecia pokazywały, że to, o czym pan wspomniał dni, a hałasy dotycząca związane z panem mechanizm ca ją z elektrycznością mówiąc najprościej chce by rozwojem cywilizacyjnym były bardzo różnie po postrzegane niezależnie od tego kontekstu kulturowego i ku zaskoczeniu leczą niektóre Ham mera badaczy w owym czasie okazywały się, że w społecznościach rozwiniętych jak byłam w europejskich północnoamerykańskich azjatyckich, które najbardziej niepożądane były różne hałasy cywilizacyjna wyłoży takiej, która na odnosiły się, bo pracy urządzeń mechanicznych elektryczności jak ballady oraz społeczności rozwijających się, a w krajach Ameryki Łacińskiej w krajach afrykańskich tego typu hałasy postrzegano jako hałas dźwięki przyjemne sympatyczne poznacie, a w ankietach wychodziło żal, że suma minę samochodów za oknem np. Bułgarii, a w centrum hałaśliwego miasta było o wiele mniej uważany za uciążliwe niż np. w nowym Jorku Londynie czy w Warszawie w tym czasie razem ten kulturowy wymiar, który jest o tyle skomplikowany, żeby w zależności od tego gdzie jesteśmy pewnie co innego stanie się hałasem chciałem wrócić do tej do tej pierwszej kwestii na chwilę czy to czy to wygląda pana perspektywy jako badacza sam stadion bardzo nowej dziedziny nauki, że w Polsce dyskusja na ten temat w przestrzeni, gdyż ona wybucha dopiero wtedy, kiedy faktycznie to podam przykład dziś w nocy czwarty 30 słuchaczy są maila nie była przestrzegana cisza nocna przez minutę czwartej nie spałem nadal czwartek z zeznań kolejny raz pomoc, więc podstaw 12 Niewiem czy jakiekolwiek służby podjęły choćby próby interwencji w tej sprawie i słuchaczy jak rozumiem jest sfrustrowany tym, że wobec, że tak w przypadku włamania napadu kradzieży policja przyjedzie i powie jest głośno korzyści żyć tak się dzieje w 1 zgadzam się stąd trwają w tym sensie działam jeśli wspomniał pan osąd Stawisko było to efekt młode wina czy studia nad rynkiem mówiąc najprościej nad kulturowymi warunkami uwarunkowaniami dźwięku i zmuszania po to, wynika podobnie jak przykład pan podobno mamy zwracać uwagę kabiny WEC, czyli rozpierający się z tego, że zajmujemy w takiej kulturze, która jest kulturą barwą i wzroku centralną obraz koncentryczne one stawia na wizualną stronę oczywiście z rozmaitych ewolucyjnych chłam jak Paryż i rozwoju człowieka jego kultura, ale jesteś tak, że proszę zwrócić uwagę, że my w ogóle na temat słyszenia słuchania dźwięków rozważają zaczynamy rozmawiać o głos Unii w 2 kontekstach rodzą pierwsze z nich jest kompleks podwójnego, a ogólnie medyczne tłumaczy, kiedy prawie pół kłopoty ze słyszenia wysłuchaniem albo kiedyś dźwięki strasznie uciążliwe mogą powodować jakieś frustracje nerwy chorobę języki com kontakt z medyczną laryngologiczne w zasadzie drugi jest bardzo specyficzną podnosi, bo muzykiem jest kontekst estetyczny osiedli cała sfera pomiędzy laryngologię, a muzyką, a więc komunikacja regionu szykowała ekologia oraz co jest szczególnie wydają się interesujące macie co są tak bardzo mocno obecne związki słuchania słyszenia władzą polską, a jest prawie nieobecny panie profesorze grupy w takim razie przerwę na trochę smogu akustycznego trochę chała sam mam namyśli to, że firmy informacje do nich powrócimy do rozmowy przypomnę tylko słuchacza z nami dr hab. Dariusz Szostek prof. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z katedry kulturoznawstwa Instytut nauk o kulturze za chwilę wracamy do rozmowy 23 minuty po godzinie piętnastej po południu Radia TOK FM przypominam, że dziś poniedziałek siódmy dzień września, a my rozmawiamy z dr habilitowanym Dariuszem Grzybowskim z prof. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z katedry kulturoznawstwa Instytut nauk o kulturze jeszcze raz dzień dobry dzień dobry myśmy zawiesili rozmowy z bezpieczną część naszej rozmowy zakończą się w takim momencie, kiedy pan poseł mówi tak podejmie między laryngologia muzyką Blues ściąga się taka sfera naszego myślenia i potencjalnych rozmów o tym co słychać co słyszymy, że do, czego też słuchamy, ale chciałem zadać pytanie, w którym miejscu jesteśmy w Polsce jeśli chodzi oto zasadnicze pytanie co kto z nas może jeśli chodzi o wytwarzanie dźwięków ja wiem, że to jest trudne pytanie, więc taki przykład pana książki nasłuchiwanie hałasu, a więc polega, więc ekspresją doświadczenie pan w tej książce pisze o tym, że muzycy w Trójmieście na ulicy koncertowali po 7 straż miejska no i poprosiła o wyjaśnienie, dlaczego to się znajdują swoje wyciągnęli pozwolenie, które mieli dokument, który świadczył o tym, że mogą w miejscu publicznym wydobywa dźwięki no i straż miejska powiedział dziękuję i oddaliła, ale jak to przeczytałem pana książce, że przypomniałem jak dziesiątki sytuacji w komunikacji miejskiej, kiedy jakaś osoba najczęściej jest jakiś imigrant zarobkowy wchodzi za kordonem najczęściej za kordonem do tramwaju autobusu no widzę twarze współpasażerów oni z olbrzymią radością coś by system zrobili, ale pytanie co coś co co tam się wydarza w tym momencie co jest od twórczość muzyczna zarobkowanie, że z elementami nie wiem właśnie co to za sytuację, bo nie taka prosta jak to opisano w książce absolutnie daję sobie doskonale sprawę, że taka sytuacja najlepsza była bardzo bardzo prosta numer dotyczyła daj się nagrywania płyty przez pracownika warszawskich w Gdańsku, ale rzeczywiście jest bardziej skomplikowane nie tylko z tego powodu, że może ją takim takiej społecznej w społecznościach tak właśnie na wszystko co myśli, pozwalając na hałas pani miejsce publiczne określone lub komory mogą być prace to może być granie muzyki, ale też w grę wchodzi to właśnie, jaka to jest muzyka no proszę wyobrazić, że z 1 strony oczywiście mogą być uczniowie lokalnej szkoły muzycznej, którzy wykonują nie wiem dziś karty zniżkowe albo ktoś, kto śpiewa piosenki Dżemu Ryszarda Riedla im proszę jeszcze jakoś się projektem porządkowe bardzo, że grupa muzykujących amatorów, bo przychodzi tam wykonać kompozycję do kraju można irlandzkiej np. która polega na tym się odbyła grupy radioodbiorników radio, więc jak najbardziej, a propos przypadkowe audycję grająca możliwie głośno przez długi czas gospodarczą w ogóle można ubiegać się o zgodę ma przeprowadzenie tego takiego typu działalności czy też byłoby odebrane prawo jako próba hałasowali ba, więc to jest jakby rzecz, która dotyczy, jakby nie tylko kryteriów prawnych do skuterów ostatecznych bardzo pomylić skłonny uznać za dopuszczalną artykulacja dźwiękową muzyczną w przestrzeni publicznej PPS ciekawy moim zdaniem i jakby komplikuje ten obraz to chyba było wychodzi poza czysto prawne kategoria w stronę estetyczne i kulturowych uwarunkowań to lubimy słyszeć publicznie na to co lubimy słyszeć publicznie króluje musi być jakoś opisane jeśli nie w kodeksie wykroczeń NATO musi być np. w popkulturze tak musi być pokazany oto oprócz świateł wielkiego miasta są jeszcze dźwięki wielkiego miasta i to w pierwszej części uznaje pan mówi o tym szumie samochodów to nam się kojarzy ewidentnie, ale pytanie, gdzie się, gdzie gdzie, gdzie w, jaki sposób sobie te kody pokazujemy na tyle skutecznie, żeby już traktować jako dopuszcza dopuszczalne względu NATO czy też prawnie dopuszczalne czy też nie na przejeżdżające samochody z porządku, ale przejeżdżający dajmy NATO w Gniewie samochód, do którego ktoś na sznurku powiązał 50 puszek po piwie i wydobywający z tego jakieś dźwięki to to już nie wydaje nam się to złamanie pewnego pewnego kodu, skąd mamy tylko od reszty edukacja wychowanie oczywiście to na czym z 1 strony to jest kwestia łuk edukacji muzycznej czego by w tym przypadku oczywiście muzycznej, która w, którą odbieramy to w Polsce nie jest specjalnie dobrze zorganizowana dzięki wdrażania chodzi o profesor zresztą uczył historii muzyki czy teorii obecnych nie w tym od modelu amerykańskim jak muzykowania, która ma sprawiać radość drugim co na siebie pewne zachowania ciasne taki kontekst środowiskowy włączają się Hołek inaczej muzyka obecna w domu czekają różne różnego rodzaju nie słuchano brał pewien specyficzny sposób nie przypominam, że nie w latach dwudziestych trzydziestych morski w Polsce radio bardzo nam się rozwijało, a były kolportowane przez wydawnictwo robi związane z ich poradnik ngo z nią związane ze słuchaniem Radia w miejscach publicznych bądź jak to robić w jaki sposób nie ingerować kulturalnie życie innych ludzi w jaki sposób przygotować do odbioru audycji radiowej wydają się obowiązek, bo kwestia pewnego kulturowego obycia, której my mamy wrażenie trochę zanika ono się posiedzenia oczywiście także wniosków, a łącz plusem Radia jako jako jako medium tym, że część rynku wobec północy są dźwięki i wolności dzięki rozwoju kultury procencie oraz dźwięki muzyki dzięki audycji dzięki pośrednikowi przez internet, który też jest np. przynosi bardzo dźwięki dobiegające z telefonów komórkowych albo ogłosić podpiętych do telefonów komórkowych Tetra Opera panie profesorze bardzo dziękuję za rozmowę do usłyszenia mam nadzieję, że zachęciliśmy naszych słuchaczy do zastanawiania się nad tym co wokół nas słuchać dr hab. Dariusz Brzostek profesor niestety Mikołaja Kopernika w Toruniu katedra kulturoznawstwa Instytut nauk o kulturze Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA