REKLAMA

"Maria nie żyje" Martyny Majewskiej nagrodzony na festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-09-07 19:00
Audycja:
Czas trwania:
23:10 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest reżyserka teatralna i filmowa Martyna Majewska, twórczyni filmu "Maria nie żyje". Rozwiń »
Film zdobył Jantara 2020 za najlepszy film krótkometrażowy i nagrodę dziennikarzy na 39 Festiwalu Filmowym Młodzi i Film w Koszalinie.

Martyna Majewska: "Uzasadnienia tych nagród sprawiły mi dużą przyjemność. Długo pracuję w teatrze, 8 lat. Do świata filmu próbowałam podejść z różnych stron. Poczułam się zrozumiana, a to jest dla artysty bardzo przyjemne uczucie. Wygodna jest pozycja outsidera, bo próbuję połączyć te dwa światy, teatru i filmu." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska reżyserka scenarzystka artystka wizualna Martyna Majewska dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie im dobry bardzo dziękuję za zaproszenie film Marty Maria nie żyje został nagrodzony nagrodą dziennikarzy i jantary za najlepszy krótki film fabularny na festiwalu debiutów młodzi film w Koszalinie, który dopiero co się zakończył film wyprodukowało studio Munka wielkie wielkie gratulacje no bardzo serdecznie Rozwiń » dziękuję przyznam, że była naprawdę bardzo zaskoczona nagrodą nad obiema z nagrodami no właśnie jak się czuje nagrodzona debiutantka jak odebrała też uzasadnienia tych nagród padły takie słowa, które wzruszyły poruszyły, które zapamiętasz na długo, z którym się zgadzasz, a więc jest także, że i uzasadnienie nagrody dziennikarskiej i to uzasadnienie, które przeczytał Paweł Maślona jako przewodniczący komisji jest dno sprawiło mi dużą przyjemność tutaj nie będę się korygować, bo naprawdę długo już tacy w teatrze no jest niemal 8 lat po dyplomie i zawsze próbowała podejść do tego z teatralnym, a do tego filmowego świata próbowałam podejść z różnych stron i jakby miała to nazwać 1 zdaniem to powiedziałabym, że po prostu poczułam zrozumiana, a dla artysty to bardzo przyjemne uczucie czuje się przyszłością polskiego kina, bo takie słowa również padły ze scen jest co no to jest taka odpowiedzialność kiedyś powiem tak oczywiście jestem przyszłością polskiego kina, a potem czuję, że będę musiała do czegoś dorastać i przyznam też wygodna jest pozycja outsidera, a nie kogoś, kto musi tutaj przewodzić przyszłości czy części outsiderem nocą ze względu na to, że próbuje tak trochę połączyć te 2 światy czy też przez koty cały czas skakać pomiędzy teatrem filmem jak ktoś nie jest osadzony w środowisku i zdecydowany na 1 swoją formę wypowiedzi to zawsze jest tak czujesz się nie głównym nurcie tak nazwała do tego wątku teatralnego za chwilę wrócimy, jeżeli pozwolisz łączenia filmu z teatrem, ale powiedzmy o Marii nie żyje bohaterką filmu jest młoda kobieta, która nie żyje, bo popełniła samobójstwo, ale pojawia się jeszcze realności ma szansę spotkania swoich bliskich jeszcze tuż przed pogrzebem i przyjrzeć się życiu z innej perspektywy takiej perspektywy przejścia dokładnie nawet prawdopodobnie ma powstać fabuła na podstawie tego samego opowiadania właśnie tytule przejście jestem bardzo ciekawe czy ktoś jeszcze raz będzie chciał skorzystać z tej historii no, a pomysł na bohaterkę, którą opisała jest na pot jest literackim pomysłem, ponieważ SL powstał na usta na podstawie opowiadania podtytułem w górę był autorstwa Weroniki Murek, czyli jest to pierwszy poruszy celem było opowiadanie literatura ze zbioru opowiadań uprawa roślin południowych metodą mi czuli na długo szukał reszta świata, który chciałeś powiedzieć bardzo długo w sensie wiedziałam, że moja filmowa szkoła jest zakończona brakiem dyplomu ich bardzo trudno jest zebrać się samodzielnie nawet nie mówi artystycznym czy psychicznym po prostu zebranie się do zrobienia działa tylko mówi o zebraniu pieniędzy i wiedziałam oczywiście, że funkcjonuje studio Munka, ale tam pójść na tę pierwszą sesję bardzo przygotowana i tam historie chciałam opowiedzieć historię, która po prostu będzie mnie emocjonalnie bardzo dotyka, którą będę wiedziała że, że zrobi, że ja rozumiem i chce przekazać, że świat przedstawiony, które będą budować będzie bardzo mu specyficznie i to nie chodzi o to, że jarzy w takim świecie korzysta metafora, którą staramy się budować będzie artystycznie bardzo moja bardzo specyficzna ja przeczytam opowiadali Weroniki to po prostu poczułam taki dreszcz mówi to jest taktyka ta historia ojca teraz albo nigdy nie trudna była adaptacja tekstu literackiego, bo chce podkreślić, że tu nie było twoje pierwsze doświadczenie powiedzmy przełożeniem literatury na język filmu w jeszcze w szkole zrealizowała firma multi Frania na podstawie prozy prosta cechy tak to to był oczywiście zadanie od Filipa Bajona i to nie jest dla mnie duże trudne sesje bardzo Lubie adoptować literaturę i sens sprawnie bardzo dużo bardzo szybko i potem raczej z Finami i na planie już albo albo na próbach z aktorami zastanawiam się jak to przetworzyć i też proza zarodniki jest tak specyficzna ten tekst był tak literacko złożony naszpikowane metaforami bardzo zawiły takim gęstym czasami oniryczne czasami bardzo dosadnym językiem, ale przede wszystkim jest wypełniony metaforami, które są moim zdaniem bardzo obrazowe pospadały na moją wyobraźnię, więc ja czytając jest jakiś sposób od razu widziałam scenę jest adaptacja już była tylko takim zespołu funkcyjny innym działaniem zrobieniem zadania po to, żeby, żeby był po prostu materiał, że był taki skrypt dla ekipy i bardzo dużo jest tekstu jest w tym opowiadaniu po prostu podkreślam sobie specyficznie niektóre zdania dialogów, które uważam że dobrze by zabrzmiały na ekranie oczywiście też trochę dopisano sama bardzo dużą aktorzy dali od siebie można powiedzieć, że staram się przełożyć świat no nie przepisywała dialogów i 11 albo nie zawsze życie i nie życie przeplatają się w swoim filmie, o czym to jest dla siebie i o czym chciał jestem filmem opowiedzieć przede wszystkim, a na to oczywiście jest najtrudniejsze możliwe pytanie, które można hasać twórcy, ale wydaje mi się, że o niezadowoleniu świata tym jak Maria główna bohaterka żyje, że to jest takie dziś bardzo proste złożenie i takiego antagonistów zbiorowego tego, że Maria jest rzucona w świat i nawet jeżeli ona szukała jego zadowolenia swoim życiu ten świat zewnętrzny i nie pozwala czyli, jakim w takim klinczu wobec wielkich oczekiwań, który ma dla nas świat zewnętrzny i oczywiście są rozumiane przez najbliższą rodzinę przez osoby, którym mamy, z którymi mamy bliskie relacje przez przyjaciół przez naszych partnerów i potem dalej te kręgi się poszerzają, więc nie, bo jest tam też przypadkowo spotkana społeczność jacy się drugoplanowi ludzie, którzy w naszym życiu też tak funkcjonują nie powiedziałabym o tym, że drugie zadowolenia świata i takim namyśle, skąd u nas to jest tak bardzo chcemy, żeby zestaw był zadowolony ani my sami siebie wiem też, że odnosiła swego czasu filmową opowieść do sytuacji pandemii w jakiej wszyscy się znaleźliśmy takiej przymusowej izolacji, z którą mieliśmy do czynienia no tak to było bardzo zaskakujące, ale wiele filmów jakiś taki sposób no pod rogowy nagle, mimo że jeszcze im się w etapie po produkcji albo po prostu kręcenia nie myślał o tym, że znajdziemy się w sytuacji zamknięcia aż nagle wszystkie mamy doświadczenie okazuje się, że nasza interpretacyjna skala po prostu rozszerza się o to doświadczenie wszystko cenę jakiś sposób tego porównać i oczywiście to co było dla mnie niesamowicie donośne, że nagle tak właśnie izolacja i w ogóle namysłu nad oswajanie śmierci w naszym życiu codziennym na system taki i taki bardzo namacalny po prostu nagle okazało się to bardzo bardzo blisko nas, ale no też wydaje mi się, że tego rodzaju antycypacja też, że się pojawiła po prostu w opowiadaniu Weroniki, że ona to jako artystka przy czuła i jakoś tak o wiele wiele wcześniej zdiagnozowała, a to tylko po prostu dojrzała i przełożyła na swój język na swoją wrażliwość i po prostu na opowiadanie filmowe Martyna Majewska reżyserka scenarzystka artystka wizualna laureatka nagród na ostatnim festiwalu młodzi film w Koszalinie 2 nagród za film Maria nie żyje dzisiaj gościem kultury osobistej za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz w radiu TOK FM czas na informacje o dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska laureatka Jantara i nagrody dziennikarzy na festiwalu debiutanckich filmów młodzi i firm w Koszalinie Martyna Majewska jest dzisiaj gościem kultury osobistej Witaj raz jeszcze Witajcie ponownie rozmawiamy o nagrodzonym filmie Martyny filmie Maria nie żyje mimo całego dramatyzmu tej sytuacji przedstawionego w filmie mamy tutaj sporo ironii sporo poczucia humoru tak pomyślałem, że one pozwalają wylądować w miarę łagodnie w tych emocjach, jakie ta historia wyzwala w widzach tak przyznam, że to było dla mnie bardzo ważne i to jesteście, a propos tego tego pierwszego pytania i mojego poczucia się zrozumiane w jaki sposób, ponieważ pierwszy raz siedziałam z taką dużą widownią oczywiście mieliśmy premierę warszawską taką premierę studia Munka, ale wtedy na widowni siedziały ekipy głównie moja ekipa, jakie po 2 pozostałych filmów wiadomo, że branżowa widownia ma zupełnie inne emocje i ten odbiór jest zupełnie inny i inne powietrze po prostu jest na widowni sali kinowej, a teraz, kiedy siedziałem razem z widzami w Koszalinie i po prostu słyszałam, że ludzie istnieją więc, że to może brzmi paradoksalnie albo prawie perwersyjne, kiedy ja mówię, że na filmie o dziewczynie, która popełniła samobójstwo reżyserka się też ludzie śmieją, ale właśnie dokładnie o to chodzi o poruszyła bardzo ważną rzecz stylistyczną, czyli ja bardzo lubię bardzo staram, żeby były wentyle, żeby było śmieszne strasznie, że o wiele bardziej przeżyjesz świat wewnętrzny bohatera po prostu zwyczajnie identyfikuję się z dniem długo zrozumiesz, kiedy wiedzieć, że te emocje nie są tak bardzo napięte nie są 1 do 1 i że tak naprawdę nasze nieszczęścia, jeżeli są w odpowiednim dystansie interpretowane są bardzo śmieszne nie jest jak najbardziej środkiem, którego uwielbiam używać na co dzień też niestety jestem bardzo ironiczne osobą jedna z postaci w filmie mówi do bohaterki, bo pani chciała mieć coś dla siebie panie w końcu ma coś dla siebie śmierć to jest cytuje fantastyczna sytuacja tak tak Sonia gratem postać tę postać kobiety, która też popełniła samobójstwo jest scena z takiego zjednoczenia się nazwaliśmy ją podwieczorkiem z innymi ludźmi, którzy nie żyją taka wizyta na scenach, więc tak jak najbardziej no dobra świetnie tak, żeby to, jakby się szkolić ich o obsadzie filmu porozmawiajmy chwilę zobaczymy w roli sprzątaczki Małgosię Foremniak jako wróżbita rapera Popka, skąd te pomysły obsadą owe z chwilą oczywiście poziom głównej bohaterce, czyli o, którą zagrała Małgorzata Igor no no to były takie moje myślenie o decyzjach radykalnych podobno podobnie było wyborem czarnobiałego kolorowego filmu po prostu gram sobie taki klucz, że decyzja głównej bohaterki fabularna jest bardzo radykalna i wszystkie działania, które podejmuje są dosyć radykalne, więc pomyślałam, że ja, działając produkcyjne, czyli właśnie obsadzając, decydując się na kolor na rodzaj pracy kamery zawsze muszę być radykalna nie mógł wykonywać żadnych półśrodków nie staram się godzić żadnej stylizacji i pomyślaną, jeżeli ma być wróżbita, który jest zewnętrzny do świata, który taki sposób obsceniczne, który po prostu rozszerza granice dochodzi tam jakaś brawura to potem wydał mi się idealną osobą tam też skorzystać po prostu chce jego powiedzmy nazwijmy to złej sławy czy właśnie, jaki takiej zdolności do rozciągania do sprawdzania granic można, czego nie można z przekroczeniem sztuce podobnie było z Małgosią Foremniak, która jest często niestety w Polsce kojarzona właśnie programami typu talent show, a jest doskonałą aktorką wydaje się, że oczywiście jest epizod, ale miała Super szansa pokazać zupełnie inny wizerunek i wierzyć się bawiła bardzo dobrze na planie i dziewczyny no są dobrym przykładem, ale wszystkie postaci starałam się tak po prostu obsadzić odważnie Małgorzata gol ten wybór, skąd pracował wcześniej w teatrze nie nie pracowaliśmy wcześniej razem z Małgosią SM przyglądałam bardzo do sfery od dawna na trochę o tym wiedziała, ale dopiero może druga drugim etapie tego przyglądania się bardzo bardzo długo szukałam tej głównej bohaterki Małgosia przysłała mi, w którym momencie swoje cele tej po i spotkały się we Wrocławiu ja po prostu poczułam, że no, że jest osoba, która zrobi to zadanie świetnie i ciężko powiedzieć tutaj o po prostu to była intuicja jest taka nasze połączenie, bo ogłasza jest nagranie praktycznie nie cały czas kolokwialnie powiem po prostu film wisi na na głównej aktor ona miała olbrzymie zadanie i jestem bardzo wdzięczna, że nam się udało dogadać i były tak naprawdę Super konstruktywnym też pełne napięć świecie w tej pracy i i wielu mam nadzieję wielką, że nie była moja ostatnia współpraca z USA czy pomysł na lokalizację jako tło muzyczne był brany pod uwagę od początku czy to rozwiązanie przyszło w trakcie prac nad firma absolutnie od początku wiedziałam, że coś klimatu tej właśnie polskiej szkoły filmowej Unii wszystkie cało oglądam kilka razy salto, bo tamten bohater, który też chodzi po świecie i ta refleksja o śmierci, gdyż Konwicki też mi chodzi po głowie no oczywiście CAL kawalerowie z pociągiem i kiedy oglądam pociąg tak, żeby szukaliśmy trochę pracy kamery trochę zwrócili też wobec wybraliśmy i że będzie czarno-biały to wróciliśmy do starych czarno białych polskich filmów i wtedy dla mnie przyszło jako taka jakaś oczywista pocztówka muzyczna właśnie z tego świata tego klimatu na ich kompozytorem Dawidem Majewskim moim bratem prywatnie pomyśleliśmy, że raz będzie 1 osobą, która przetworzy ten klimat starego polskiego filmu na współczesną wokaliza no i naprawdę jestem bardzo Bona z efektów z tego jak ten utwór ostatecznie wygląda miasto jest na Spotify zapraszam można posłuchać po prostu jako osobnego kawałka muzycznego to jest film dość teatralne w tym sensie że, że wyobrażam sobie go też przeniesionego na scenę ma ogromne doświadczenie z teatrem jako reżyserka teatralna, więc ten wpływ jest z pewnością nieuchronny dla siebie teatr film to są 2 różne drogi czy drogi się uzupełniające raczej oczywiście zawsze pomyśl o swojej strony, czyli taki reżyserskiej po prostu o ze strony twórcy bardzo Lubie mieć wybór i gdzieś na początku zdecydować się jak będę używała narzędzi i jeżeli wiem, że mam 2 kompetencje że, że biorę na warsztat dany temat czy będzie tekst literacki i wiem że, że to będzie funkcjonowało fantastycznie nastanie, a to byłoby lepsze przed kamerą lepiej będzie po tej danej sprawie czy zjawisku opowiedzieć na ekranie i im bardziej rozszerzą obie kompetencje w tym czuję bardziej fair wobec tematów, które za 4 zabieram, więc tak raczej o tym stronę no dobrze jest coś, czego brakuje w filmie w tych narzędziach filmowych, czego nie można stanie na odwrót nie myślę, że nie rozpatrywała tego w kategoriach braku to są zupełnie 2 różne światy po prostu tutaj w teatrze siedzi na widowni i po aktorzy potrafią zaskoczyć za każdym razem to za każdym razem inny spektakl inne przeżycie żywy organizm stwarzanie innych relacji Allena film nie zaskoczy po prostu siedzą na widowni, a w kinie trochę spokojniejsza i nie, dlatego że nie mam zaufania do swoich aktorów wręcz odwrotnie tylko po prostu wiem, że nic nie będzie inaczej nie rzeczywistej żaden sposób mini zaskoczyło z 1 strony to jest brak jakiegoś w jaki żywotności jakiegoś takiego dynamicznego tworzywa, ale z drugiej strony spokój, więc wydaje się, że oba świadczenia są zupełnie inne są bardzo wartościowe i mam wielki komfort jest sytuacji, że teraz mogę po prostu doświadczyć obu dynamik prac w takim razie teraz pytanie standardowe nad czym pracuje w teatrze w Wałbrzychu obecnie no bardzo niedługo, bo jutro zaczynam próby do monodramu, do którego zaprosimy dyrektor Sebastian Majewski jest dobrze tacy Szaniawskiego Taczanowskiego i będziemy pracowali na albo powinna raz, że inspiruje się książką Remigiusza Balińskiego moje życie jest moje będziemy opowiadać o współczesnej seksualności Paul Polaków będzie monodram główną rolę jedyną zagra Andżelika Cegielska i nie będę na razie więcej zdradzać, bo jesteśmy absolutnie na początku tego projektu i jeszcze Niewiem, jaki będzie miał kształt i 1 co mogę dodać, że taka na spotkanie z Andżeliką wart był, bo to jest moja koleżanka ze szkoły teatralnej Warda Wrocławiu widziałam ją bardzo wiele razy na scenie i nie mogę doczekać tej współpracy Remigiusza cieszyńskiego fantastyczna książka powiedz co się w niej najbardziej ujęło najbardziej mnie ujęło to, że tam narrator jest jakiś sposób przezroczysty w sensie pisze o bardzo trudnych sprawach dotyka bardzo głęboko analizuje seksualność codzienności seksualność Polaków mówi sami o zjawiskach, które byśmy uznali za skrajnie perwersyjny, które by na 1 policzku wywołały rumieniec, ale ja nie czuje od strony opowiadającego żadnej oceny żadnego zdziwienia on praktycznie prowadzić sami taką obserwację uczestniczącą często formaty ciężkie zupełnie reportażowe, więc to naturalne, że jakaś interpretacja zjawisk, ale trudno o innych rzeczy, o których pisze po prostu seksualności miałaby się z nami oceny on podaje to od tak z taką naturalnością taką ciekawością prostu absolutnie tylko wyłącznie pod ocenę czytelnika, że po prostu błąd tak zaskoczona i zauroczona tym sposobem jego opowiadania jego patrzenia, że 1 kontakt ze przejść obojętnie wydaje się, że można z tego zrobić bardzo dobry performer tak Remigiusz Ryziński, które swoją książką uczy nas Czytelników też nie oceniać miał takie refleksje też po lekturze nie on do Graf chciałaby jeszcze zapytać po, kiedy odbiera nagrodę w Koszalinie to ze sceny padły słowa właśnie na ten temat tak bardzo dziękuję ci, że oto pytasz ponieważ, wybierając nagrałam oczywiście strasznie zdenerwowana i wydaje się, że niewystarczająco donośnie podkreśliła to, o czym bardzo chcę powiedzieć głośno ze sceny, ponieważ całkowicie przypadkiem właśnie, szukając informacji o Marianie żyje, która premierę miał na krakowskim festiwalu trafiła na stronę, która nazywa się lub geografia PL jest to całkowicie zadziwiający miejsce w internecie są ich zgromadzona olbrzymia, ale naprawdę podkreślam olbrzymia baza wszystkich scen erotycznych aktorek polskich i tras nie chce ani ocenia ani mówić, że powinniśmy jako środowisko co zaraz zrobi, ale bardzo zależy na tym, żeby jak córki w Polsce po prostu weszły i zobaczyły, że ktoś kolekcjonuje i to mamy wątpliwości czy zawsze legalnie zdjęcia z krainy z wielu filmów baza jest olbrzymia i w bardzo chciała, żeby odbyła się publiczna dyskusja na temat tego jak aktorki i czeskim wizerunek i doświadczenia są traktowane i nie nie powiedziałam tego wystarczająco wyraźnie, więc bardzo dziękuję, że w audycji teraz o to pytasz i wydaje mi się, że czas po prostu no no tak nie będę powtarzać po prostu potrzebna jest publiczna dyskusja na ten temat do tej sprawy wrócimy również w kulturze osobistej bardzo bardzo Martyna dziękuję za za to spotkanie na łączach skarbowych jeszcze raz gratuluję Martyna Majewska reżyserka scenarzystka artystka wizualna autorka nagrodzonego w Koszalinie filmu Maria nie żyje była gościem kultury osobistej bardzo serdecznie dziękuję za zaproszenie i dziękuję wszystkim słuchaczom do usłyszenia do zobaczenia na informacje z dnia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA