REKLAMA

Kanon kina polskiego po '89

Przedpołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-09-08 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
38:03 min.
Udostępnij:

Więcej o projekcie e-wykładów na temat dziesięciu najciekawszych filmów po 1989 roku znajdziesz tu: Rozwiń »

https://www.youtube.com/channel/UCHdS8TXEu9fiUUwRPiZ8moQ Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przedpołudniowy program Radia TOK FM druga godzina wtorkowego wydania Przemysław Iwańczyk kłaniam się w towarzystwie kolejnych naszych gości są pani Marta Chylińska dzień dobry będzie dobra Mateusz Żebrowski dzień dobry i dobre Stowarzyszenie słowo film autorzy wideo bloga drugi seans tematem naszego spotkania naszej rozmowy jest kanon kina polskiego po 1989 roku i pozwolą państwo od razu zapytam czy potrzebna w Polskim kinie jest taka cezura jak bardzo jest znacząca jak bardzo Rozwiń » różni się kino sprzed i po tej właśnie dacie wydaje się, że taka cezura jest bardzo potrzebna, dlatego że po osiemdziesiątym dziewiątym roku zmieniło się w Polskim kinie wszystko zupełnie był inny system produkcji w czasach PRL-u, a inny system dystrybucji i inny system finansowania wszystko było inne po osiemdziesiątym dziewiątym roku Polski z kina musiały się zmierzyć z ogromnym kryzysem, ponieważ właśnie wcześniej były w zasadzie cała produkcja filmowa była odgórna Państwowa wcześniej trzeba było walczyć cenzora ami, o czym zresztą mówi jeden z filmów w naszej dziesiątce Czerkawski na wolność dzisiaj, czyli po osiemdziesiątym dziewiątym roku trzeba walczyć o widza producenta pieniądze, więc wszystko się zmieniło dlatego też się należy rozpatrywać ten okres po osiemdziesiątym dziewiątym roku jednak zupełnie innych kategoriach tak mi się wydaje tak, aczkolwiek trzeba pamiętać, że ta jest raz ten właśnie rozgraniczenia incydenty dziewiąte jest umowne ponieważ, jeżeli chodzi jak na Polski na to tych dat znaczących było znacznie więcej można nawet się łudzić, że były ważniejsze dla polskiego kina, aczkolwiek odebraliśmy totalnej bardziej symboliczną osiemdziesiąty dziewiąty, żeby tutaj się na nie robić kolejne kontrowersje w związku z projektem zastanawia mnie ja trochę na opak zrozumiałem czy jednak to państwo, zwłaszcza pan panie Mateuszu podkreślił to dość wyraźnie, że ta fundamentalna zmiana dotyczyła przede wszystkim tych spraw logistyczną finansowych, a dopiero w drugim na drugim miejscu gdzieś braliście państwo pod uwagę to jak zmieniła się tematyka jeśli chodzi o te filmy, a co za tym idzie to czy było wolno więcej czy czy nie w porównaniu z tym co co działo się przed wydaje się, że tematyka zawsze próbuje być odpowiedzią na dawne czasy to jest rzeczce wydaje mi się też bardzo łączy jedno czy ochrona działaczy, jeżeli zrezygnujemy stan z Renatą nagle można mówić w sposób bezpośredni pewnych rzeczach jak i rzeczywistości politycznej nagle już nie musimy odwoływać do historii lub jako przemycić treści, które chcemy rozmawiać, więc wydaje nam się, że tak kwestia gospodarcza polityczna razem z tematyką zamek i mówię tutaj nierozłączna poza tym jest trochę tak i nawet zarzucano polskiemu kinu, kiedy już nie musiała walczyć nie musiał walczyć Polski sezonem, kiedy nie musiało treści wolnościowych nie w tym najlepszym polskim kinie przemycać nagle już nie umiało odpowiedzieć na to co dzieje się dzisiaj nagle zobaczyliśmy też na Amerykę byliśmy takim troszeczkę nieudanym amerykańskim kinem niekiedy ostatecznie zawsze było w ten sposób po to, właśnie też nie jest także zawsze to polskie kino nie odpowiadała na potrzeby transformacji być może nie w swoim ogólnym takim rdzeniu, jeżeli chodzi o pozycję popularne, ale w naszym kanonie znalazły się jak najbardziej pilnych, które odpowiadają tym potrzebom transformacyjnym opowiadają o problemach transformacji jest dług są psy w ogóle czy Smarzowski jako bardzo ważny reżyser czy Krzysztof Krauze nie kolejny bardzo ważny reżyser po osiemdziesiątym dziewiątym roku wydaje się, że nie odpowiedzieli na to potrzeba opowiedzenia o nowej Polsce o Polsce, która jest w trudnym miejscem do życia zupełnie innych powodów niż była przed osiemdziesiątym dziewiątym rokiem to tak trochę jak proszę mnie dobrze zrozumieć, kiedy posługuje się tą analogią jak z kabaretami kiedy, kiedy musiały one przemycać jeszcze kiedy kiedy, kiedy subtelnie starały się i podawać to to wszyscy wiedzieli, o co chodzi uznawali to za dzieła sztuki, a teraz, kiedy można mówić bez ogródek, kiedy otwartym tekstem można wszystko rzucać to kabarety przestały być śmieszne prawda szczerze mówiąc jest coraz bardziej zastanawiam czy te drogi granicznej nie powinien docent prezent tego roku, czyli moment, kiedy powstał PiS, ponieważ jednak to był ten moment, kiedy polskie kino wreszcie miało szansę się z winy na poważnie zresztą miało jakąś pulę pieniędzy, które można było przeznaczyć na jakie inicjatywy bardziej artystyczne i teraz już chodziło tylko o to, żeby przekonać decydujących o tym, że akurat nasz jest wart sponsorowania nowo faktycznie nawet, poznając falistej bardzo zagłębiając się na polskim wyraźnie widać, że Polski na Odrze było dokładnie w tym momencie, kiedy nagle znalazły jakieś tam państwowe pieniądze na nogi no tak oczywiście to jest trochę także nic nie jest monolitem niczego nie można podzielić się 1 wielkim cięciem noża na przed IPO, ponieważ wszystko jest żywa rozwija się i w Polsce oczywiście na 80 dziesiąty zmienił wszystko, ale też rzeczywiście powstanie polskiego Instytutu sztuki filmowej też zmieniło po niekończące się wszystko, ponieważ no właśnie znalazły się pieniądze, które można się ubiegać i niekoniecznie wtedy jedynym kryterium jest to czy im się zwróci jednak z zwracano mocną bardziej zwracać uwagę jest istnienie jest, kiedy przyznaje, że pieniądze na walory artystyczne walory patriotyczne na różnorodne walory uzależnione kategorii, w której nie projekt wystartuje o dofinansowanie tak tutaj tutaj taki apel proszę jeszcze raz i to wyraźnie mówić pani Marto nie wtedy, kiedy nastał PiS tylko kiedy powstał PiS, bo rok 2005 jest dość symboliczną też datą dla wielu prawda, a prawdę bardzo możliwe rozwiązanie, bo im ostrzejsza walka polityczna kamery słabsze wrażenie dobrze to Drodzy Państwo teraz tak każdy kanon obarczony jest pewnym ryzykiem, ale pewną ułomnością nie da się zastosować kryterium, które odpowiadałoby absolutnie wszystkim, które regulowałoby, które realizowałoby może ten sposób firmy rzeczywiście od od najlepszego do do tych do tych słabszych to teraz pytanie, jakie narzędzia państwo zastosowali to był trudna łamigłówka dla nas na samym początku, kiedy decydowaliśmy się zapis ten kanon prawda jest taka, że nie chcemy tego kanonu wyryć się na kamiennych tablicach i zawiesić gdzieś twierdzi, że to jest ten kanon osiemdziesiątym dziewiątym roku żaden inny, ponieważ po obiad trzeba nie wystarczą by zmienić kryteria pewnie z drugiej strony jak byśmy zrobili to głosowanie za rok za 2 lata dać się znowu byłoby inaczej, bo pewnie filmy w głowach się utrwalają pewnie wylatując nie było, aczkolwiek przyznam szczerze mam takie poczucie, że ten kanon jednak to z tekstu 10 ekspertów ładnie deklarowało faktycznie te firmy, które jak patrzymy z perspektywy są ważne minister od 23 może być zlecały to są też filmy, które zdecydowanie wygrały to znaczy, jeżeli chodzi o ilość głosów ilość punktów, które rozdzieliliśmy nie było żadnych wątpliwości było jeszcze może 2 filmy, które mogłyby znaleźć w tej dziesiątce, ale reszta była daleko daleko tyle, ale dawano te kryteria podstawowym kryterium było jednak druga ustalenia tak tylko polskiego kina Narodowego dlatego też jeden z podstawowych kryteriów w przypadku kina fabularnego była lista, ale nowa Polska była przynajmniej 51% Polska ewentualnie dialektach języka polskiego poza tym film musiał być przynajmniej produkowany przez Polskę ma być to koprodukcje mniejszościowe UE w przypadku dokumentów animacji tutaj dialogi niebyły tak istotne, ponieważ animacji może w ogóle nie ma dialogów w dokumentach można mieć sytuację, że Polska ekipa jedzie gdzieś za granicą i kręci film o jakieś zupełnie innych realiach tak było ową gardę limit Marty w Polsce, która pojechała nie do Rosji tam śledziła poczynania gimnastyczek rosyjskich, a więc tym przypadku znowu było w produkcyjnej musiała być to produkcja też przynajmniej mniejszość Polska większość cie polskich twórców, więc tak mniej więcej deklarowaliśmy, jeżeli chodzi o kryteria co oczywiście spotkało też pewnymi kontrowersjami wśród ekspertów za chwilkę wrócimy do do tej kwestii generalnie do naszej rozmowy z informacji Radia TOK FM pani Marta Chylińska pan Mateusz Żebrowski są naszymi gośćmi ze stowarzyszenia słowo i filmy autorzy wideo bloga drugi seans pozostaniecie państwo z nami za kilka jesteśmy ponownie przedpołudniowy program Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się niezwykle miło powitać ponownie naszych gości panią Martę lińską dzień dobry ten Fabre pana Mateusza Żebrowskiego dzień dobry, a więc dzień reprezentują państwo Stowarzyszenie słowo i firm są państwo autorami wideo bloga drugi seans, ale są też państwo współtwórcami pomysłodawcami kanonu polskiego kina po 1989 roku zresztą w sposób symboliczny wasz wideo blog traktujący o kanonie polskiego kina rozpoczyna się no właśnie tym to wiekopomne już frazą, która przechodzi do do historii państwo pewnie domyślają się, o co, o co chodzi to słowa Joanny Szczepkowskiej o tym, że komunizm się właśnie skończył państwo z premedytacją pewnie wybrali nie było innego ślad jak najbardziej z premedytacją, ale tutaj też oczywisty chodziło o jak najtańszym kosztem nareszcie jakieś znaczące intro dla naszego projektu, ponieważ nie ukrywam, że nasz projekt jest robione co prawda jest finansowana z MCK i jest to wspaniałe, aczkolwiek pieniędzy jest na tyle mały musimy wiedzieć radzić z takimi chłopskim sposobami we wszystko jakoś wyglądało, a jednocześnie na nas nie spełniały 2 punkty, a co było taką opcją alternatywną dla dla zasług Joanny Szczepkowskiej, gdy albo nawet gdyby nie było takiej alternatywy to co by państwo wybrali co w sposób symboliczny gdzieś dzieli te epoki znaczy to był być może nawet pierwszy wybór, gdyby nie tak być może korzystali byśmy intro bardziej sowicie fragmentów filmowych znaczącej, aczkolwiek słowa rzeczywiście są takim dobrem kojarzony my zawsze symbolem, który nas dotyczy całej Polski wydaje się, że można zastosować się również takiego, tym bardziej że mówi aktorka no dobrze to teraz tak Canon, o które pytałem o kryteria jego wyboru zawsze stwarza pole do dyskusji rozumiem, że też ten kanon ma być pretekstem dla państwa do tego by polskim kinie po osiemdziesiątym dziewiątym roku porozmawiać też pochylić nad co wartościowsze mi produkcjami, ale muszę przyznać też z perspektywy odbiorca odbiorcy w tej nadpodaży i czy chodzi o film czy chodzi o książki czy chodzi o inną rozrywkę intelektualną mamy tego aż, tyle że potrzebujemy przewodników, którzy wskazali nam po co sięgać przypominam sobie też właśnie po osiemdziesiątym dziewiątym roku, kiedy dziennik Rzeczpospolita jako pierwszy chyba opublikował kanon na koniec wieku, gdzie Jeff wskazywał wyraźnie przy udziale oczywiście ekspertów literaturoznawców pozycje książkowe było chyba 25, który każdy człowiek musi przeczytać, zanim umrze po prostu podobnie będę traktował chyba to co wy wybraliście dokładnie taka była nasza intencja też mamy takie poczucie, że współczesny widz może trochę zamówić dzięki polskim, ponieważ właśnie powstaje mnóstwo produkcji wiele jest Alone już trochę zapominamy o tym co było tylko 15 lat temu i na to, że nie będzie znacznie szybciej, więc taki podstawowy kościec tego współczesnego kina polskiego jak najbardziej by się przydał nam właśnie zależało nam na tym, żeby wyłoni tę kwestię chce takie grono prawdziwych ekspertów nie chcieliśmy robić po raz kolejny jej listy rankingowej osobistej złożonej mu właśnie z opinii tylko 2 osób tylko wzięliśmy na siebie Strange również państwo eksperckie etatowi pań sami siebie traktowaliśmy ekspert to prawda, ale jednak te stać się z tak 10 osób, które wybrało filmy jak stołeczni uzasadniła dzięki temu mamy poczucie, że to są faktycznie te filmy, których widz może się odwołać może zacząć swoją przygodę ze współczesnym kinem polskim jest też tak, że co prawda o 10 tych filmach, które zostały najwyżej sklasyfikowany na bliskie uzasadnili śmieje powstają cały czas wykłady, ale na naszym fanpage na Facebooku stowarzyszenia słowa film publikowaliśmy również miejsca 1011. żeby właśnie nakreślić z tą ten szerszy kontekst z najlepszych polskich filmów w po osiemdziesiątym dziewiątym roku i tworzy się całkiem ciekawy pejzaż filmowy nie są też ważne, bo do tej dziesiątki najważniejsze zadanie dokumentalne, ale 50 tych filmów dokumentalnych, kiedy trochę jest i one już samo, chociaż w drugiej dziesiątce jest tam kilka nieco też pokazuje właśnie Polski dokument jest również ważną częścią polskiego kina trochę gorzej wypadło na polską animacją nam tutaj tylko 1 film na czterdziestym dziesiątym miejscu twój Vincent chce się znalazł ale, toteż trochę problem dostępności, ponieważ wiele wspaniałych animacji krótkometrażowych które, bo filmy krótkometrażowe też mogły chodzić nie z własnego kanonu inni, którzy głosowali na filmy krótkometrażowe, ale jednak są inne festiwalowe właśnie widział ich nie widział niema ich w Chinach i nie są też jakoś specjalnie dostępne w internecie, jeżeli są o tym nie wiemy dlatego też nawet byli tacy eksperci, którzy z pewnego rodzaju premedytacją nie ich dziesiątki składały się samych filmów animowanych dokumentalnych w znacznej większości na statku metrażowych, żeby wskazać, że to są inne też wspaniałe i jak najbardziej warte uwagi czy da się ten czas od osiemdziesiątego dziewiąty osiemdziesiątego dziewiątego roku podzielić na no takie ery poszczególnych reżyserów, bo tak Kieślowski już po osiemdziesiątym dziewiątym roku to 3 kolory, ale też państwo zastrzegali tutaj te kryteria wyboru co to znaczy inny Polski od początku do końca jawnym pochodził w rachubę, jeżeli chodzi o 3 kolory w ogóle dwu czeskie polskie państwo przez francuską zasadzie no pełni BOŚ bank dziewiątym roku dlatego poprosiłem też państwo wyznaczenie tych progów NIK kryteriów no to należałoby zacząć tak to środki jakieś środki na przepraszam Władysława Pasikowskiego tak byłoby bomby tym czołowym reżyserem przełomu ustrojowego także w kinie do tego pewnie dodali byśmy Feliksa Falka i nie wiem czy państwo też dzisiaj wyłania się tutaj tt te grupy reżyserskie tych samych reżyserów, którzy też stanowili o kanonie myślę, że zdecydowanie trochę jak działają takie 3 dekady polskiego kina i to wręcz jest ustanie na co wskazuje zresztą ilości konkretnych reżyserów w tej pierwszej dziesiątce albo w tej i 5 i tutaj trochę wychodzi na to, że jednak Krauze był najważniejszym reżyserem lat dziewięćdziesiątych i podłóg znalazł u nas na w rankingu na drugim miejscu, ale również plac Zbawiciela jeszcze silniki albo też pięćdziesiątce ogólnie wydaje mi się, że praktycznie wszystkie finały Krzysztofa Krauzego czy to filmy, które reżyserował sam ID reż reżyserował z żoną Joanną Kos-Krauze one się znajdowały bardzo wysoko na liście tak od razu wtrąca nie mam wątpliwości, że Krzysztof Krauze chciałem powiedzieć natomiast chodziło mi o to że, stosując jakąś chronologię to najpierw wyróżniali się Pasikowskiego później też przychodzili poszczególnymi etapami przez Krzysztofa Krauze do aż do Wojciecha Smarzowskiego który, który właśnie od 2004 roku zdaje się rozpoczął swoją reżyserską działalność powiedział, że bardziej zamiast nas skreślać serbskich w tych latach dziewięćdziesiątych pojawiają się ważne filmy w czasie przynajmniej tak naszym rankingu da się ułożyło rzeczywiście można byłoby wnioskować, że Pasikowski, ale to zamiast Pasikowskiego chciałbym psy, a nie w tym przypadku powiedziałbym dzieciaczki na wolności, jeżeli chodzi tam pierwszą dekadę ważnym filmem okazał się Killer tutaj Machulski oczywiście z racji tego, że robi kino rozrywkowe na bardzo wysoki poziom jeszcze w latach dziewięćdziesiątych, ale przez to jest troszeczkę po macoszemu traktowany zawsze oraz rozrywkowej trochę po macoszemu traktowane takich jest w rankingach, a Killer znalazły się na szczycie wysoko, bo w drugiej dziesiątce, więc raczej mnie szczególnie w tych latach dziewięćdziesiątych, kiedy już zaczyna się pojawiać Krauze stawiałbym na ważne filmy niż ważnych kursów szkolnych, jeżeli tak analogicznie podejście rzeczy to z tych najważniejszych reżyserów małe i 3 tak naprawdę w tym zestawieniu to ten pierwszy najważniejszym reżyserem współczesnym kinie polskim to właśnie z tą sprawą na Jan Jakub Kolski, jeżeli będziemy tak traktować, bo wyszedł nam nie znalazł się żaden z jego bardzo wysoko najwyżej 5 tygodni po pięćdziesiątce, ale on się jako taki bardzo ważny niż wytwórca, ponieważ jego filmów znalazły się ile się nie mylę w ogóle na wszystkich listach 6 to jest jeden z najlepszych wyników właśnie obok Smarzowskiego i Krauzego, więc to pokazuje, że jego takie na wskroś autorskiej kina polskiego też było bardzo ważne i nawet jeżeli informował peryferia to ważne galeria polskiego kina dokładnie później kolejnym takim najważniejszym polskim reżyserem z kolejnej dekady jest Wojciech Smarzowski, którego aż 2 inne znalazły w tej pierwszej dziesiątce, czyli wesele i Róża, a tym najbardziej współczesnym i najważniejszym obecnie polskim reżyserem jest też tutaj nie będzie zaskoczeniem Paweł Pawlikowski ze swoim zimną wojną idą również jest w pierwszej dziesiątce, ale jeśli wynikać, że idzie nowe, ponieważ na miejscu dziesiątym znalazła się wieża jasny dzień podwyższające sporo głosów może jeszcze nie tak bardzo sporo, ale też bardzo niszowe ostatecznie film w monument jagody walce na miejscu dwunastym znalazły się córki dancingu Agnieszki smoleńskiej jest jedenastym Boże ciało Jana Komasy, więc formuje się takie można widzieć nowe pokolenie, które być może teraz będzie tym ważnym głosem dla współczesnej Polski dla młodych ludzi i gdzieś już Smarzowski nie stanie się bardziej takim klasykiem już trochę jest klasykiem niewątpliwie na jego filmy wyczekuje jak na filmy ważnego i wybitnego córce, a będzie informował właśnie taka nowa fala polskich reżyserów i wydaje mi się, że ten ranking też trochę pokazuje, ale muszą państwo przyznać, że te wybory niektóre te wybory nie są oczywiste co zresztą pan panie Mateuszu przecina podkreślił zależy, które pan pyta mówi o tej nowej fali to zależy jak na to, że on być może nie byłyby oczywiste, gdyby głosowali widzowie nie, bo rzeczywiście dużo widzów był zaskoczony wieża jasny dzień, ale wydaje mi się, że wśród pań krytyków filmoznawców, czyli wśród osób, które były tymi ekspertami jest duża radość duże zadowolenie i duże uznanie dla tej właśnie nowej fali polskich reżyserów dla smoleńskiej dla serce dla Komasy, który może jest troszeczkę wcześniejszym twórcą, ale nie również tutaj bardzo mocno zaznaczyło ciałem i ostatnio hektarem pojawiają się też inne nazwiska, a nie, które gdzieś się z tymi wiąże się nadzieja na polskie kino nie wkrótce Odessa powiedzieć wiele z tych twórców ma na swoim koncie 2 filmy przekazać 1, jakie Jan Matuszyński, którego ostatnia rodzina znalazła się na piątym miejscu, gdzie Piotr Domalewski cichą nocą, którego film teraz również pięćdziesiątce są przez takie nazwiska, których kolejne firmy bardzo czekamy tak, ale ja bym chciała nawet zauważyć, że to jest trochę takie zderzenie pokoleniowe, ponieważ dobrze widzieliśmy, kiedy zbieraliśmy napływały do nas kolejne listy na początku przyszły do nas listy przede wszystkim młodych krytyków filmowych, ponieważ do nich mieliśmy tak od najprostszych kontakty najbardziej bezpośredni, więc nie musieliśmy czekać tam wymianę mejlową o bardziej oficjalną, więc kiedy napływały do nas głosy młodej krytyki czy też młodzi akademicy no bo rzeczywiście to byli doktoranci, które m.in. też pisali np. różne kadet w NATO wtedy te lista była znacznie bardziej egzotyczne dla zwykłego widza, ponieważ obecnie wieża jasny dzień stała bardzo mocno córki dancingu też przez długi czas wyglądało na to, że załapią na listę zresztą szczerze mówiąc byliśmy bardzo zadowoleni, ponieważ nowy nietrudno zauważyć, że na tej liście ostatecznie znalazła się tylko 1 reżyserka i to bardzo młoda reżyserka prawo ze sobą dopiero 2 firma, a więc jednak może wskazywać na to, że decyzje polskiej kinematografii narracja męska jednak jest znacznie bardziej ważna, ale na początku no może umorzenie nie, tyle że bardziej, że ważniejsza, ale być może silniejsza, ale o tym porozmawiamy pozwolą państwo po informacjach Radia TOK FM Marta Chylińska Mateusz Żebrowski Stowarzyszenie słowo film autorzy wideo bloga drugi szansą moi państwo gości informacje to jest przedpołudniowy program Radia TOK FM ostatnia jego odsłona ta we wtorkowe przedpołudnie kłaniamy się w towarzystwie pani Marty Chylińskiej dzień dobry Inter pre pana Mateusza Żebrowskiego dzień dobry interes Stowarzyszenie słowo film autorzy wideo bloga drugiej szansy pani Marto pani zakończyła tym wątkiem w waszym kanonie jest 1 reżyserka tak to są sami panowie pani mówiła od tej ważniejszej narracji męskiej jak usiłowałem troszeczkę nieco złagodzić ten przekaz mówiąc o silniejsze Janie ani ważniejsze, bo tutaj jednak nie nie wiem czy powinniśmy tak wartościować natomiast jeszcze jedna z rzeczy czy państwo doszukują się jakieś prawidłowości jeśli chodzi o o gatunki wskazanych pozycji, który z nich przeważa i i co to mówi o polskiej kinematografii po osiemdziesiątym dziewiątym roku ja bym powiedział tak gatunki szczególnie w kinie polskim kinie europejskim nie są tak ważne jak w kinie amerykańskim nie dlatego też w ocenie przez pryzmat gatunków zazwyczaj niewiele nam powie, bo jak będziemy określać się gatunkowe jest jasny dzień będziemy określać składowych wesela wieża jasny dzień, a co z horroru wesele Maciej komedii ale, żebyśmy określili w ten sposób wydaje mi szerzenie i że ta jest raczej, ale przepraszam to akurat skoro mówi pan weselu to właśnie kunszt Smarzowskiego polega na tym że, że jest to pozycja dla dla wszystkich dla tych, którzy chcą odbierać jako komedię i dla tych, którzy patrzą na ten film jako na smutną satyrę na polską rzeczywistość, ale dokładnie to samo nie będzie dniem świra, chociaż Dec zresztą z każdym z tych filmów które, które mamy rankingu może właśnie poza sami, które tutaj aspirują do bycia takim amerykańsko polskim kinem gatunkowym kinem w policyjną gangsterskim to wszystkie te filmy mieszczą się raczej takim mocnym synkretyzm gatunkowym to jest bardzo charakterystyczne w ogóle dla kina autorskiego kina, które jest jednak nie skrojonych głównie na żądanie niebotycznych wyników finansowych od tego mamy chociażby właśnie komedia romantyczna tego mamy filmy gangsterskie Patryka Vegi to one osiągają ogromne nie świetne wyniki finansowe może poza jeszcze takimi specyficznymi polskim gatunkiem jak nie ekranizacje lektur, które na przełomie 50 laty były bardzo istotne, na które no masami chodziły chodzili widzowie i również szkoły jak to się mówiło szkoły NATO pójdą, więc chce tutaj gatunek na nie jest wydaje mi się specjalnie istotne od czasu do czasu nie pojawiały się firmy rzeczywiście ratunkowe rozrywkowe tak jak chociażby wspomniany już wcześniej Kiler, ale gatunek jest rzeczą drugorzędną raczej albo powiedzieć, że przeważają ma mocne, a tak można byłoby dać określić Róża i da, chociaż to właśnie taki ostatni rodzinie, która po za mnie smutna jest też taki i element c tragikomiczny zresztą ta tragikomedia, toteż jakby, a co z gatunkami tragikomedia dzień świra wesele ostatnia rodzina nawet zimnej wojny jest element tragikomedii to może tak to jest taka Polska specjalność opowiadanie nie tutaj komicznym po tych po osiemdziesiątym dziewiątym roku zastanawiali się państwo jak ten ranking jak ten kanon wyglądałby, gdyby powierzyć go widzą na pewno wyglądałby inaczej wydaje mi się, że sześćdziesiątki nie wiem co zostało dzień świra nie był może zostało na pozostałe obce wieża zostałby dług możliwe, że zostałaby inna wojna zostałby wesele bez mała, żeby zostało wesele, a jestem pewna wydaje się, że jakieś inne im Wojciecha Smarzowski UR by się pewnie znalazł, który jednak jest przez widzów ceniony zresztą dla ocenili również pod względem pójścia do piłki to był wybitny wynik jak na warunki po osiemdziesiątym dziewiątym roku nie dali znać tylko niech pana Tadeusza wierzę, że za znalazłby kilka, które wydaje się zdaniem powinien znaleźć na tej ustawie, ale tak jest już wspomniałem, że ta krytyka filmowa jest bardziej powściągliwe, jeżeli chodzi o nagradzanie bardziej rozrywkowego kina, a może gardzi takim gatunkiem, jakie kino komediowe nawet nawet jeśli jest ambitny tak jak w przypadku Machulskiego no to właśnie myślę też trochę ta różnica pokoleniowa, ponieważ wydaje mi, że nasze pokolenie dwudziesto trzydziestolatków znacznie bardziej już sobie ceni klasykę kina rozrywkowego polskiego jest też, ale także mamy dania już nostalgiczne podejście, bo byliśmy władni albo bardzo młodymi ludźmi, kiedy oglądaliśmy kilera i nie sprawiła nam dużą przyjemność myślę, że takie filmy, aby znaleźć w tej dziesiątce ja bogowie np. ktoś gdzieś tam się pojawiali, ale nie byli jednak tak bardzo ważnym kinem nie po Łukasz Palkowski w ogóle myślę, że miałby nie spore szansę być może pojawiłoby się wyżej przypłynęło więcej filmów Pasikowskiego właśnie chciałam jeszcze dokończyć to co mówiłam wcześniej o tej zmianie rankingowe, jaka dokonała też doszło starsze pokolenie do naszego rankingu, czyli najpierw mieliśmy te świeże zwierzak ulubieńców krytyki filmowej młodej krytyki filmowej, czyli właśnie wieża jasny dzień córki dancingu czy film Jana Komasy, a później zaczęły dochodzić konsekwentnie filmy starsze, czyli właśnie psy dług, które no musiały znaleźć na tej liście to bez 2 zdań różanego nabrała tempa idea nabrała tempa i zostały takie polskie nowe historyczne zostało nieco bardziej doceniane, chociaż nie jest także wśród elit mocnej krytyki te firmy nie pojawiały, bo pojawiała się jest oczywiste, ale jednak ten detalista wyglądała trochę inaczej, ale jest 1 film, który absolutnie połączył wszystkie pokolenia wszystkich widzów i myślę, że właśnie widzowie by na niego głosowali oraz właśnie i młodsza jest też krytyka akademicy starsi emocji, czyli jest oczywistym wspiera tak bezapelacyjne zwycięstwo było w naszym kanonie dnia świra nie wiem czy państwo zastanawialiście się oczywiście też uprzedza naszych słuchaczy nie ustalaliśmy tego, więc być może stawia teraz państwo dość kłopotliwej sytuacji, ale chciał, żebyśmy otworzyli taki wątek dotyczący uniwersalizm polskiego kina jak taki kanon wyglądał, gdyby przyszło go sporządzić nie Polakom, ale ludziom, którzy być może w naszym kraju żyją i znają polską rzeczywistość jest to bardzo ciekawe pytanie mam uniwersytetem zajmiemy w przyszłości jesteś pytanie o to rzeczywiście mogliśmy tu jednak, czyli podeszli powiedział ten po polsku dlatego polskiego kina, a przecież są firmy jest Polski nadal jest jakoś tam trans narodowych chociażby właśnie filmy, które powstawały w większych produkcjach Essential Killing Jerzego Skolimowskiego czy też właśnie Kieślowski, który pewnie, gdyby w ogóle obcokrajowcy nie za zadanie wyznaczyć polskie firmy najważniejsze to ten Kieślowski i nabrał znaczenia, kto wie czy większego znaczenia miałyby firmy nawet późne filmy Wajdy i takich klasyków, bo te filmy są bardziej znane wydaje mi się, że decyzja tak, ale to, o czym pan mówi to też byłaby konsekwencja siły rozpoznawalności tych reżyserowi tych tytułów to atak, ale wydaje mi się też chce, jeżeli nie robiliby listy Polacy i przy całej znajomości pomiędzy bardzo szerokiej polskiego kina ogromny spadek akcji Smarzowskiego, ponieważ jest to twórca nas na wskroś Polski zostanie przypadkowo nigdy nie jest wybierany jako o ten twórca, którego filmy są zgłaszane do Oscara, ponieważ mamy na pełną świadomość, że jest to kino polskie nawet taki film jak Róża, czyli film historyczny nie wygra np. właśnie w Gdyni na festiwalu polskich filmów fabularnych było międzynarodowe jury i wtedy i mówi się, że międzynarodowe jury 1 nie złapało tego tematu jednak właśnie Smarzowski jest na wskroś Polski takim twórca, który Unia polskich sprawach opowiadać w sposób międzynarodowy jest Paweł Pawlikowski, ale właśnie, dlatego że ona duży dystans przez tyle lat mieszkał w Wielkiej Brytanii, że trochę inaczej patrzy na tę rzeczywistość i na kino jest myślę, że tu też można przeciwstawić sobie z Warszawskiego nie Pawlikowskiego tajemnicą, że tutaj też bardzo dobrze wypada Jan Komasa, który potrafi tak zmodyfikować do spółki na rzecz innej strony głęboko wchodzi w realia polskiej, a z drugiej strony opowiada na tyle uniwersalną historię na żywo jest lepsza mówiła jednak do Akademii tak też tak wydaje no dobrze wyszliśmy od od od państwa kanonu i teraz chciałbym, żebyśmy po mówili o tych odcinkach, które można zobaczyć choćby w YouTubie, które traktują tych najważniejszych polskich firma do tej pory ukazało się 5 wykładów o te wykłady zamrożone od miejsca dziesiątego w naszym rankingu idziemy wzwyż, więc do tej pory były wykłady bierze jasny dzień o weselu, a o zimnej wojnie ucieczce i na wolności i o różnych latach ile będzie również wykład o ostatniej rodzinie to są nie tylko państwa rozmowy zapraszać także do tych wykładów gości powiedziałabym, że jest wręcz na odwrót trzeba wszystkich zapraszamy do IT są przede wszystkim wykłady naszych wyłonione w wybranych ekstremalne racji prowadzą państwo w USA jesteśmy gospodarzami tego programu tak rozumiem z nas tak nas wśród ekspertów takich stałych, bo mamy 4 osoby, które towarzyszą nam przez całe 10 wykładów to jest krytyczka filmowa Diana Dąbrowska to o całą 2 osoby, które współtworzą podcast ścieżka dźwiękowa oraz marsjańskiej Michał Olesiak również filmoznawcy i Kaja Klimek krytyczka filmowa bohaterka filmowa są 4 osoby, które towarzyszą nam my non stop, ale pojawiają się pierwsze występy gościnne z 1 strony występy gościnne występy naszych patronów medialnych nie mieliśmy występy chociażby Marcina Adamskiego, który nie prowadzi na rozmowę taki kanał znajdują również dziennikarzem filmowym tymi występami gościnnymi są również występy gościnne twórców filmów kilka słów o wieża jasny dzień powiedziała Jagoda Szelc więcej niż kilka z nich swoje imię dziecka na wolność oddział warszawski oddział taki poziom solidne wypłaty z procesu twórczego, który towarzyszył mu przy okazji tworzenia jego filmu niemal na pewno również porozmawiamy sobie z Joanną Kos-Krauze, a propos długu, która zresztą też miała swój udział wpisanie długu, a poza tym jeszcze bardzo liczymy na kontakt z panem Markiem k PS swoją markę katarskim, który też jakoś skontaktowaliśmy, ale zobaczymy jak być tak tak na ten głos twórców jest też ciekawym dopełnieniem, ponieważ dzięki temu mamy kompilację takiego głosu krytycznego interpretacyjnego filmoznawca jego stan drugą stronę jak film powstawał co władze nie czuli, tworząc swoje filmy wydaje się, że to jest ważne jeszcze nie kolejnych wykładach powinny pojawić się również dodatkowe gościnne głosy patronów najprawdopodobniej pojawi się chociażby Michał biurka krytyk filmowy autor bloga bliżej ekranu jest śmieszna historia wydarzyła, a propos ostatniej rodziny, ponieważ pan Jan Matuszyński bardzo się cieszą go rankingu i reżyser znalazł w tym rankingu jego imię na poprosiliśmy go, żeby oszczędzać powiedział ostatniej rodzinie i podszedł do tego na tyle poważnie, że powiedział, że on to przemyślał i on powiedział już wszystko co do powiedzenia na rozpoznanie tego nowego powiedzieć ani też powtarzający się, więc ostatecznie nie będzie jego kilku słów w tym układzie dziękuję państwu bardzo za te rozmowy pani Marta Chylińska Mateusz Żebrowski dziękuję dziękuję Warta reprezentują państwo Stowarzyszenie słowo firm są państwa autorami wideo bloga drugi sen za rozmawialiśmy kin w kanonie kina polskiego po osiemdziesiątym dziewiątym roku państwo także dziękuję za wspólnie spędzony czas w imieniu swoim powodzian dary, który był wydawcą tego programu Szymona waluty, który był jego realizatorem informację usłyszymy jutro o godzinie dziesiątej kłania Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA