REKLAMA

Drony podbijają niebo

Gościnnie w TOK FM: Puls Biznesu do słuchania
Data emisji:
2020-09-08 13:20
Czas trwania:
55:14 min.
Udostępnij:

Bezzałogowe statki powietrzne szturmem wdarły się na rynek elektroniki konsumenckiej. Dużo większy potencjał tkwi jednak w ich biznesowym wykorzystaniu Rozwiń »

Drony w błyskawiczny sposób rozprzestrzeniły się po polskim niebie, a operacji dronowych przybywa w wykładniczym tempie. Dlatego to właśnie bezzałogowcom poświęcamy odcinek podcastu „Puls Biznesu do słuchania”.

0'00" Paweł Sołtys - Wstęp
1'53" Paweł Korzec o pionierskich projektach dronowych w Polsce
17'35" Paweł Szymański o oswajaniu się z wizjami
30'20" Adam Wiśniewski o dronach, które zastąpią ludzi
41'56" Michał Zawadzak o tym, co kupić
54'20" Paweł Sołtys - Zakończenie Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
napotkać zaprasza BNP Paribas bank numer jeden z Unii Europejskiej Paweł sołtys dzień dobry to jest Puls biznesu do słuchania, kto zna ten dźwięk pewnie poczuł przez moment Telekom nutę ekscytacji tę samą, którą kierowca czuje tuż po przekręceniu kluczyka w stacyjce, kiedy spod maski wydobywa się dźwięk pracującego silnika co przed chwilą słyszeliście to rozruch drona latające urządzenia szturmem podbiły rynek elektroniki konsumenckiej, o czym wiedzą nie tylko ci, Rozwiń » którzy ostatnio rozglądali się za jakimś ba irlandzkim prezentem na pierwszą komunię świętą w Polsce dronami sposób rekreacyjnej zarobkowy lata już około kilkunastu tysięcy osób w tym autor tego odcinka nowa tych, którzy posiadają tzw. świadectwo kwalifikacji jak oficjalnie nazywane jest nowe prawo jazdy do tego doliczyć trzeba jeszcze tych, którzy latają bez uprawnień częstą pani mi prostymi urządzeniami czy wręcz latającymi zabawkami o drogach rozmawiałem bardzo ciekawym punkcie czasu w tym lub w przyszłym miesiącu liczba operacji drogowych w Polsce liczona od początku roku przekroczy liczbę lotów załogowych rozmawiamy też ciekawym miejscu, bo Polska to kraj, który na świecie przeciera szlaki w kwestii regulacji drogowych m.in. jako pierwsi na świecie wprowadziliśmy możliwość legalnych lotów dronami znajdującymi się poza zasięgiem wzroku operatora, ale o tym za chwilę w szczegółach opowiedzą goście tego odcinka drogi to jednak tylko pół amatorzy kupujący urządzenia elektronikę dach, lecz coraz większa gałąź biznesu o tym wszystkim będzie w dzisiejszym odcinku Pulsu biznesu do słuchania startuje kilka naszą opowieść zaczniemy od historii sukcesu Paweł Korzec to współtwórca aplikacji dron radar aplikacji, którą zna każdy Broniarz, która służy do oznaczenia swojej pozycji na mapie stała się ona tak popularna, że stworzony przez pasjonatów system został inkorporowany struktury nadzorcy ruchu lotniczego, czyli polskiej agencji żeglugi powietrznej o mocy przyjętej w kwietniu specustawy, a wszystko zaczęło się tak to tak wciąż wszystko 2000 piętnastym roku jako pilot również właściciel tego portalu lotniczego dla pilota po, których liczne na rynku tysięcznego roku stwierdziłem, że trzeba zadbać o bezpieczeństwo pilotów w obliczu rosnącej liczby operatorów bezzałogowych statków powietrznych tak i wpadliśmy ze znajomymi tutaj na taki pomysł, żeby zrobić aplikację, która będzie informowała o tych ograniczeń, które są przestrzeni powietrznej nie widać po prostu tak one są kary niestety za naruszenie przestrzeni powietrznej dość spora i co, bo jest to traktowane jako przestępstwo zagrożone karą więzienia czy naruszenie przestrzeni społecznych jest cała masa proszę wierzyć można by uruchomić komunikację zobaczyć ile tego jest jest poważnym ryzykiem dla takiego operatora drona no i również dla tych, którzy kosztem tej przestrzeni no właśnie tutaj się powiedzieć jako początkujący Dronia była to dla mnie jeden z największych odkryć, kiedy zaczynają swoją przygodę z lataniem mianowicie, że kiedy jedziesz samochodem widać znaki drogowe ograniczenia, gdzie można wjechać można parkować nie można tymczasem powietrze traktowało się zupełnie jak coś wolnego takie właśnie na radarze zobaczycie ile tam jest tych ograniczeń stres działających od pewnego pułapu albo do pewnej godziny to można się rzeczywiście zapłać za głowę tak jest to w pełni dynamiczne środowisko tak naprawdę, które należy pamiętać, że należy zgodnie z ustawą prawo lotnicze na równych zasadach dla wszystkich obywateli i tu jest tak naprawdę największą ciekawość tego tematu, bo jak teraz ożenić interesy linii lotniczych, które latają przewodów pasażerów wszyscy z tego korzystamy z wojska, które no musi ćwiczyć tak naprawdę sporo, żeby nas chronić General Aviation, które na większości lata dla przyjemności, ale również lata po to, żeby się szkolić, żeby później pójść do linii lotniczych wozić pasażerów i tak naprawdę operatorów dronów, które w znacznej ilości jak gdyby sam fakt lotnictwo nie jest na tyle podniecające co dla pierwszej grupy, ale jest ekscytujące jak gdyby wartość biznesową tego klubu tak nową większość ma zadanie wykonalne sfotografowanie monitorowanie nadzorowanie itd. tak więc połączenie interesów nie jest proste Unia Europejska próbuje się cały świat próbuje w Ameryce za jej w Europie jest to AZA próbują stworzyć jednolite przepisy i na tyle jasne zrozumiałe, żeby przeciętny obywatel mógł pojąć natomiast istotne zagadnienie bardzo bardzo złożona, szczególnie że co nie mów strony są nowym gości na niebie, które już wchodzi do bardzo uporządkowanego tak naprawdę schematu działania schematu legislacyjnego itd. dalej istotą jest to zdarzenie dość złożone natomiast my, tworząc poręczna pierwsze pytanie tworzą komplikacje wpadliśmy na pomysł, żeby uprościć do minimum, czyli zrobić 1 sygnalizator 3 lat zielone można latać pomarańczowe są ograniczenia czerwone nie można dla ciebie chcę niskie jest masa wyjątków tak naprawdę tak, czyli co to znaczy, że można latać tak można latać, ale dalej zgodnie z przepisami prawem obowiązującym operator mimo, że ma zieloną lampkę on jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo Gollob on musi unikać kolizji tak, żeby się zdarzyć, aby uniknąć kolizji z innym statkiem powietrznym, więc jest to dość złożonej jak pan powiedział tak no ta struktura jest bardzo bardzo dynamiczna i klasyfikacja przestrzeni, która została opracowana na potrzeby lotnictwa załogowego również ma całą masę wyjątków jest on tutaj tak naprawdę potrzeba zrobienia aplikacja, która Ano powie co się dzieje tu i teraz w tej chwili, bo w kwietniu doszło do bardzo ciekawego wydarzenia, kiedy do jednej z nowelizacji ustaw ustawy kominowej tzw. pojawili się explicite jako dron radar mocą ustawy zostaliście przyjęci przez państwo wasze udziały zostały wykupione co czuje się pan teraz częścią systemu państwowego czy nadal jest pan prywaciarze, który stworzył aplikację do komunikowania się użytkowników drogi między sobą osobami, które tę przestrzeń powietrzną nadzorują nie tak do końca może ale zanim odpowiem na to pytanie uporządkuje 1 rzecz mianowicie, kiedy tworzyliśmy modyfikację już wspólnie z Unii Europejskiej zastanawialiśmy się co zrobić z bardzo nieuporządkowany tak naprawdę systemu, które można kupić sobie drona sklepy polecić gdziekolwiek się chce co gorsza można zbudować drona poziom wierzę, że w budżecie około 1000zł można zbudować drona, który poleci 100 km na godzinę na wysokość nawet 6 km, który nie będzie używał GPS w ogóle, tak więc powstało pytanie jak oznaczyć tych ludzi, którzy mają dobre intencje od tych ludzi znalazłem decyduje czy łatwo domyśleć, kto ci, którzy mają złe intencje nie będą się uchwalić mają złe intencje, więc zaproponowaliśmy taki model, który się widać przyjmuje również w unii Europejskiej coraz bardziej model, w którym to ci, którzy mają dobre intencje na nich na początku nie było tego obowiązku on został w kwietniu jak powiedział, ale na nich ciąży jak gdyby potrzeba zgłoszenia tego lotu, czyli każdy, kto jest legalne jak legalnie zgłasza ten natomiast każdy, kto tego nie robi jest jak gdyby definicji człowiek powierza parze to możesz zgłosić może, ale nie wiedzieć, że aplikacja może nie wyklucza tej ustawy kominowej itd. natomiast chodzi o to, żeby ci, którzy latają legalnie jakoś oznaczali to swoje miejsce od teraz druga sprawa szalenie ważne Unia Europejska, tworząc przepisy dla bezzałogowych statków powietrznych celem nadrzędnym, które sobie postawiła, który jest dość kłopotliwe tam jak przejdzie do szczegółów jest to, żeby nie zmonopolizować rynku dronów czyli, żeby nie było takiego casusu, że jest 1 organizację, która zarządza dronami w pewnym miejscu i domu zależy tak naprawdę tworzenie cenników, jakie będą opłaty za loty i kto będzie mógł latać, kiedy będzie układać tak daleko nam, czyli celem Unii przepisów unijnych również polskiego regulatora, któremu Urząd Lotnictwa Cywilnego jest to, że internet nie był zmonopolizowany i teraz, żeby uniknąć tej monopolizacji powstaje taki twór, który już ma swoje podstawy regulacyjne on jest na końcówce tak naprawdę przepisów lotniczych czy powstaje tzw. szóstej Regulation, w którym powstanie jedno państwo źródło prawdę to źródło prawdy będzie miała krajowa informacja romantyczne o tym kto gdzie jak może latać, gdzie np. urzędy miasta mówią, gdzie można latać nie można, a i do tego 1 źródła praktyk będą podłączone takie w systemie nakładu rada, czyli będzie można pobrać aplikację i po prostu się zalogować i tam sobie używać aplikacji my jesteśmy jednym z przykładów takiej aplikacji, która de facto będzie jedną z wielu w przyszłości natomiast na okoliczność tego, że jest jedyną, która spełniła wymogi certyfikacyjne Urzędu Lotnictwa Cywilnego na czas była zalecana, a teraz wymagana jako produkty dla operatorów dronów należy zwrócić uwagę, że pan autem, do którego podłączone aplikacja w radach jest system certyfikowanym był to pierwszy na świecie proszę wierzyć to tutaj nie ma żadnej przesady certyfikowany system do zarządzania i nadzoru nad ruchem informowania ruchem bezzałogowych statków powietrznych i myśmy spełnili warunki i aplikacja jest teraz wracam do pana pytanie, gdzie jest ten biznes czy Daleszczyk prywaciarze tak dalej żyć próba czarnym natomiast myśmy równolegle, tworząc system oglądała zbudowali system pan SA TM, który przez również państwową spółkę chałki został od nas odkupione i tam na podstawie wspólnych relacji z polską agencję żeglugi powietrznej system został certyfikowany i udostępniał to taka jest historia to kwestia jak właściciel aplikacja dron radar dalej jest jej właściciel nasza firma ma potwora, czyli sprzedaliście krótko mówiąc system do MPK tak ten system, który służy do zarządzania, który ma być podstawą tutaj tego wielkiego systemu, który będzie de facto demonopolizacja na dzień dwudziestego roku zmiana no nikt nie myśli o tym, żeby monopoli patrząc na te statystyki, które wszyscy tutaj w tym podcaście mówią, że Dronia przybywa przytacza statystyki aplikacji dron radar wy też widzicie dynamiczny wzrost zainteresowania dronami dynamiczny wzrost użytkowników tych legalnych, którzy odznaczają się latają jak wygląda od strony liczbowej od strony Lipowej wygląda to bardzo rosną tak w ten sposób chyba dzień, w którym dokonano największych rekinów to chyba w sierpniu tego co pamiętam było ponad 2 pół 1000 rejestracji lotu w ciągu 1 dnia natomiast od początku tego roku przyczyn należy zwrócić uwagę, że dopiero od marca ten system jest operacyjnie wdrożone zarejestrowano 150 000 operacji dronów dla porównania w tym samym czasie, ale rok wcześniej bony, gdyby porównywalny ten rok Polska agencja żeglugi powietrznej na częstotliwości takiej ogólnej to jest FIZ Flight Information Service zarejestrowała w ciągu całego roku 260 000, czyli my ledwo po połowie roku zakładając, że pierwsze 3 miesiące nie było obowiązkowe no jesteśmy grupą zawodową, więc przewidujemy około września października przebijemy liczba lotów załogowych całkowitych w Polsce to pokazuje jak wielka jest tego skala, jakie w związku z tym się rodzą wyzwania czy kwestią, jaką jest bezpieczeństwo tych lotów rośnie liczba incydentów z udziałem dronów wszystkie incydenty lotnicze są adresowane zbierane takiej bazy danych proszę nazywa eCard z Europejską bazę danych w Polsce za wprowadzanie danych Izby podział na Urząd Lotnictwa Cywilnego i teraz dla porównania wszystkich incydentów związanych z dronami zarejestrowane, czyli ktoś pilot załogowego statku Zobacz drona za blisko siebie AK uznał, że za blisko siebie albo uznał, że mogą dać do sytuacji niebezpiecznej było zarejestrowanych w 2000 dziewiętnastym roku o około 70 to nie jest zły wynik, szczególnie że kiedyś Unia Europejska podała całkowite wyniki to było grubo ponad 20 000 cała Europa dla porównania w Polsce w tym samym czasie dziewiętnastym roku zarejestrowano prawie 6000 incydentów lotniczych ogółem mamy 6000 to incydentów versus 70 incydentów z udziałem bezzałogowych statków powietrznych to są oficjalne dane jeszcze 1 rzecz istotna to jest jest taki incydent, który nazwał tzw. strajk tak, czyli tak zderzenie z tak generalnie w czasie lotu i tych zdarzeń było około 802 000 dziewiętnastym roku, czyli to pokazuje tak naprawdę, jaka jest skala tego rośnie użytkowników, ale cieszy bardzo to, że rośnie również liczba świadomych użytkowników, czyli aplikacja spełnia swoje zadanie przez to jest bezpłatna ogólnie dostępna i na tyle zrozumiała, że jeżeli ktoś chce latać miejscu jest zabronione no robi tam tam świadom i tych incydentów jest naprawdę niewiele do cieszy bardzo czy planujecie jako dobrą radę również rozszerzyć swoją działalność na inne kraje w tej chwili obejmuje swym zasięgiem Polskę czy też po prostu legislacyjnie zbyt trudne, żeby tam podjąć tego typu aktywną działalność tutaj też okazji pytanie o komentarz jak Polski zarządcę przestrzeni powietrznej podchodzi do tematu ochroniarzy ogółem to 2 pytania są to pierwsze pytanie może najpierw tak chcemy wejść tym produktem świata przy czym wierzymy, że podobnie jak wciąż nie można być trochę ciąż i problem polega na tym, że nawet są globalne firmy międzynarodowe, które oferują podobną usługę do tej, którą realizujemy za pomocą aplikacji Don Draper natomiast ona nie pokazuje wszystkie każdym kraju pozostałymi strukturami przestrzeni powietrznej są elastyczne struktury trzeciej bądź regulowane różnymi systemami różnymi prawami tak dalej i aktualnie prowadzimy rozmowy z kilkoma krajami, gdzie będziemy wprowadzać nasz produkt, który kraje wolą w tej chwili nie mówić oficjalnie natomiast bardzo ważne jest to, że dopiero wdrożenie wszystkich tych przepisów w naszej świadomości dopiero daje nam mandat do uruchomienia aplikacji, czyli no to jest tak, jakbyśmy dla porównania, gdybyśmy poszli na łatwiznę np. uznawali, że na drodze tylko będziemy respektować znaki, które są do 100km/h, a powyżej 100m/h nie będziemy już złożone jest absurdalne, więc hołdujemy zasadzie, że albo pokazujemy 100% informacji zamienionej na zjadliwe sposób dla osób, które nie są związane z lotnictwem albo nie słuchałem tego ranka, kiedy planujecie ukończenie tych rozmów finalizację tych projektów to jest też bardzo trudne pytanie mianowicie nowe przepisy, które mają wejść od 1stycznia, które były przesunięte o 6 miesięcy do przodu tym miało się o jeszcze tego roku nakładają już pewne schemat schemat jest obowiązkowa praca operatorów tam prowadzone są tak również wymagania dla samych producentów do, z którą mamy odpowiednie interfejsy to właśnie takich systemów powoduje, więc jest to bardzo trudne pytanie ja myślę, że globalnie systemy tutaj mowy o Europie celem Unii Europejskiej takim, żeby pan myśmy sobie drona i pojedzie do Hiszpanii Francji i uruchomi go tam nie znając Tokarczyk będzie automatycznie przestrzegał tych przepisów wydarzy się najwcześniej z 1000 dwudziestym natomiast póki co my budujemy świadomość na miękko mówimy, czyli nie wymusza tego bezpośrednio dramat, bo nie ma takich interwencji tydzień, który właściwie noc monopoli za ten rynek nie udostępnia też taki defekt, żeby móc mu przekazać informację, gdzie można latać to budujemy świadomość przynoszące, gdyby na samego operatora, a technicznie mówi to będzie możliwe myślę, że 2 lata wcześniej skoro pan porównanie jak wygląda podejście do tematu dronów różnych krajach skoro prowadzicie rozmowy to jak pan ocenia podejście właśnie polskich władz zarządzających przestrzenią bardzo dobrze czy tutaj bez żadnego uchwalenia tak naprawdę władze lotnicze, które Urząd Lotnictwa Cywilnego tej organizacji, które pilnuje tego porządku organizuje rejestruje, czyli Polska agencja żeglugi powietrznej bez żadnego tutaj zażenowania mogę powiedzieć, że jesteśmy liderem czy też organizacji są liderem te instytucje państwowe są liderem były bardzo odważne należy podkreślić, że przecież Polska znowu jako pierwsza na świecie wprowadziła oficjalne możliwość wykonywania lotów dronami poza zasięgiem wzroku rozporządzeniem, który działa odpukać nie spowodował wzrostu incydentów lotniczych, więc po pierwsze, widzę ogromną chęć widzę ogromne możliwości i widzę również dużą aktywność naszych instytucji na arenie Europejskiej, która nie jest łatwo tak, bo tam ścierają właśnie tematy biznesowe komisji, która mówi nie ma opozycji rynku z potrzebami bezpieczeństwa którymi zarządza AZA i potrzebami państwa, który ma każdy tak naprawdę inne wymogi bardzo dziękuję za rozmowę Paweł Korzec współtwórca aplikacji dron radar był gościem Pulsu biznesu słucha dziękuję bardzo drogowe układanka określone przez po korcie wcale nie jest taka prosta jego słowa pochwały pod adresem urzędników odpowiedzialnych za lotnictwo wcale nie są odosobnione w branży chciałem, więc poznać światowych liderów w projektowaniu nowych regulacji Paweł Szymański jest dyrektorem departamentu bezzałogowych statków powietrznych w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego sam dość skromnie reaguje na rynkowe pochwał, żeby powiedzieć, że biorąc pod uwagę, że pracuje 15 lat już właściwym Urzędzie Lotnictwa Cywilnego to bardzo mnie cieszy to słowa, bo zawsze uważałem, że pracujemy tutaj po to, żeby lotnictwo rozwijało i działka, którą nie odpowiada mojej religii w tym obszarze mogę się wypowiadać myślę, że mamy czym pochwalić przepisy od właściwie samego początku są takie, że droga w Polsce mogą latać nadzór lotniczy, którym jesteśmy przede wszystkim chcę, żeby drony latały i wszelkie nasze działania są ku temu skierowany 10 pionierem myślę, że nie to jest bardzo ciekawy przede wszystkim cieszy, że mogę się nim zajmować zresztą muszę przyznać, że cała będzie miała złą stronę wszystkie instytucje, które się tym tematem zajmują tutaj wymienia głównie polską agencję żeglugi powietrznej wszystkich ludzi, którzy są związanie z bardzo na tym zależy, żeby ten temat rozwija i to faktycznie widać Polska jest dzięki temu faktycznie w czołówce, jeżeli chodzi o kwestii legislacji i kwestie związane właśnie z wykorzystaniem dronów to chociażby w unii Europejskiej to właśnie ta kwestia legislacji chodzi tutaj na pierwszy plan okazuje się, że latanie poza tym, że trzeba coś tam rozumieć fizyki mieć dobrą koordynację z ogólną sprawność fizyczną no to wymaga od pilota czy operatora drona bycia trochę prawnikiem, żeby wiedzieć, jakiej przestrzeni prawnej się człowiek porusza jakieś zmiany, jeżeli chodzi o drony w Polsce nadchodzą, bo te zmiany zostały przesunięte na początek nowego roku z powodu pandemii naj, w którym kierunku to prawodawstwo stanowe zmierza ten rok jest można powiedzieć trochę przełomowym rokiem z różnych względów, ale dla branży drogowej faktycznie nastąpiło spore zmiany mianowicie, dlatego że 31grudnia tego jeszcze rok 2020 wg życia zupełnie nowe przepisy na to przepisy, które dotyczyły właśnie bezzałogowych statków powietrznych tak jak mają być używane jak ma być o organizowanych rynek bezzałogowych statków powietrznych Unii te przepisy miały wejść w życie 1lipca tego roku mogą w związku z sytuacją pandemii są faktycznie została odsunięta, ale myślę, że to pozwoliło branży na lepsze przygotowanie się nie tylko realną też na lepsze przygotowanie się do wejścia w życie przepisów, dlatego że on faktycznie sporo zmienia to, o czym pan wspomniał, że to często jest także faktycznie to wiedza powiedzmy z zakresu prawa lotniczego do tej pory no była wiedzą wymaganą i ona nie należy do takiej wiedzy najprostszej trzeba było mocno orientować, żeby wiedzieć, gdzie można latać, gdzie nie można tutaj z pomocą o momencie przyszła technologia wszystko to zrobi Polska agencja żeglugi powietrznej tutaj o systemie pan autorem, który ma docelowo całość odnajdywania się tej wiedzy lotniczej ułatwić, a dodatkowo przepisy, które nadchodzą dają nam to również możliwość takiego bardziej elastycznego podejścia do tematu i taką chyba największą zmianą będzie właśnie taka może nie organizacja, ale uproszczenia w organizacji przestrzeni powietrznej na potrzeby osób wykonujących loty dronami to ma związek z tym, że te przepisy, które nadchodzą będą dotyczyły bardzo bardzo szerokiego grona użytkowników, dlatego że będą dotyczyły właściwie wszystkich osób, które nad dronami powyżej 250 g, czyli bardzo małymi te osoby faktycznie będą musiały mieć odpowiednią wiedza i stosować do obowiązujących przepisów natomiast faktycznie pakiet tej wiedzy musi być dostosowana do do tego czasu będą kilkunastoletnia osoby tak naprawdę pojawią się testy online, które trzeba będzie zdawać sobie takie jak naprawdę zmiana, bo jest to duża każdy użytkownik takiego nawet małego drona będzie musiał przejść takie szkolenia online, które będzie dostępna na naszej stronie będzie szkolenie darmowa każdy będzie mu po prostu wejść i dowiedzieć się tego co musi wiedzieć na temat Ania ma koniec będzie rozdawany taki krótki często mają ich tak będziemy dostawali na rozmowy potwierdzenia tego, że taki czas przeżyć dodatkowo będzie też wymagana rejestracja wszystkich użytkowników dronów powyżej 250 lat lub tych, które posiadają jak to nazwano w przepisach czujnik do zbierania danych osobowych, czyli powiedzmy Camera no to są 2 takie zmiany, które faktycznie różnią te przepisy unijne od tych przepisów, która była do tej pory u nas, niemniej na pewno warto zaznaczyć, że to będą przepisy, które będą jednolite dla całej Unii Europejskiej będą pewne różnice chociażby właśnie w strukturze przestrzeni powietrznej w tym jak gdzie będziemy mogli latać natomiast ogólne założenia będą dla wszystkich takie sama to jest dobry krok, bo mamy bardzo dużo osób, które komercyjnie wykorzystują drona i oni dużą część czeka również na to, aby mogli na takich samych zasadach jak u nas wykonywać również w innych częściach Europy, w którą stronę właśnie zmierza to prawodawstwo ujednolicenie na pewno jest krok do tego, żeby drony mogły być powszechnie wykorzystywane w biznesie nie tylko przez użytkowników rekreacyjnych jak wyobraża pan sobie ruch lotniczy drogowy w perspektywie kolejnych no nie chcę mówić za dużo, bo naprawdę patrzeć co 5 lat temu dzisiaj to jest przepaść, a co będzie 2020 ósmy czwartym roku wszystkie branże, które wykorzystują ogromne upatrują ich przyszłości tak naprawdę, jeżeli chodzi o tak typową zastosowania usługowa to idziemy w kierunku na pewno zautomatyzowania wszystkich systemów procesów i urządzeń chociażby dronów, które służą do monitoringu czy w niedalekiej przyszłości również do transportu wszelkiego rodzaju dóbr od leków co w niektórych częściach świata już w tej chwili odbywa oraz do przewożenia paczek to jest coś co może być z technicznego punktu widzenia realizowana już teraz oczywiście, gdyby nie jest potrzeba jeszcze testów nie zdobyć odpowiedniego doświadczenia w tym obszarze ne natomiast faktycznie przepisy unijne patrzą w tym kierunku i one są oparte o tzw. analizę ryzyka i będzie skonstruowana w ten sposób, że operacje niskiego ryzyka będą obarczone niższymi wymaganiami prawnymi to bardziej ryzykowne będą wymagały od takich systemów więcej natomiast dzięki temu, że zastosowano takie podejście dosyć elastyczne to faktycznie będziemy mogli już zupełnie poważnie myśleć o tym, aby takie loty takich automatycznych urządzeń można powiedzieć latających robotów były realizowane mojemu, gdyby nie patrzymy w stronę właśnie zastosowanie automatycznych dronów chociażby do dostarczania różnego rodzaju dóbr to warto tutaj wspomnieć o pewnej koncepcji, która powstała kilka lat temu Unii Europejskiej to jest tzw. koncepcja już państw i gdy pierwszy raz usłyszałem od 2016 roku ma żonę konferencji, której byliśmy współorganizatorem było w Warszawie, a wtedy unijna komisarz do spraw transportu pani ból powiedziała, że takie coś stworzymy teraz i w tej koncepcji chodziło o to chodzi nadal właśnie duże ilości latających robotów będą świadczyły różnego rodzaju usługi Unia terenach zurbanizowanych, czyli idziemy w stronę takich trochę można powiedzieć, gdy nie mają, gdzie w miastach przyszłości latają różnego rodzaju urządzenia pomiędzy budynkami to brzmi jak science fiction, ale to faktycznie w tej chwili dzieje, jeżeli mogę wybiec jeszcze zrobi na przyszłość to zupełnie poważnie w tej chwili mówi się taksówka myślę, że to jest czas rządu może 10 lat, ale taki projekt w tej chwili powstają zaczyna być stosowane w niektórych częściach świata bądź Dubaju zapowiada się wprowadzenie takich usług nawet 2023 prawa podaży bądź czwartym roku, więc to są rzeczy z pogranicza fantastyki, ale już, gdyby zupełnie realnie na to patrzymy powoli przygotowujemy się do tego musi wydać w tym tygodniu 4 informację, że amerykański Amazon dostał od amerykańskiej agencji nadzoru lotniczego pozwolenie właściwie licencje na bycie linię lotniczą drogową czy w tym kierunku również będą szły europejskie regulacje i to co będzie robił Urząd Lotnictwa Cywilnego, czyli certyfikowanie firm, które chciałyby właśnie tego typu operacji lotniczych wykonywać dokładnie tak to jest skonstruowana właściwie będziemy rozróżnia 3 takie kategorie operacji bezzałogowych kategoria otwarta, do których zaliczamy wszystkie takie powiedzmy drony służą w dużej części do zabawy, ale również do zastosowań komercyjnych chociażby do fotograficzne video on tą są dosyć proste urządzenia lekkie urządzenia i zasady wykorzystywania tych urządzeń będą będą dużo prostsza kolejna kategoria taka środkowa wobec metr to jest kategoria szczególna, które będą realizowane w dużo poważniejsze rzeczy np. buty na większe odległości większych wysokościach czy gdyby chociaż blaty automatyczną funduszy tutaj zaliczać i w przypadku takich zastosowań podmioty, które będą wykorzystywały takie urządzenia będą musiały otrzymać zgodę od Urzędu Lotnictwa Cywilnego i przejścia cały proces dopuszczenia do wykonywania takich operacji co się może m.in. z oceną ryzyka takich operacji zarówno w stronę tego podmiotu, który będzie realizować naszą stronę dodatkowo będziemy jeszcze trzecia kategoria będzie taka najpoważniejsza kategoria kategoria certyfikowana tutaj mówię o już dosyć zaawansowane urządzenia często dużych urządzeniach mających bardzo duże odległości i są drony, która właściwie są takimi tradycyjnymi statkami powietrznymi, które będą również tradycyjne lotnicze sposób certyfikowanej będzie certyfikacja zarówno sprzętu takich systemów do obsługi tego sprzętu, jaki za, którą będą to system obsługiwały także będzie taki nadzór bardzo lotniczy, który będzie się zdecydowany sposób różnił od tego co się działo do tej pory, czyli my wydawaliśmy głównie na uprawnienia osobom, które wykonywały loty i to był dobry system się sprawdzą do tej pory, ponieważ faktycznie drony, które mieliśmy do tej pory na rynku, aby systemy dosyć prostej taka dosyć podstawową wiedzę na temat tego, gdzie mogę latać dzień mogę i Klata, żeby zrobić krzywdę sobie lub komuś w zupełności wystarczała, a teraz zima w Tower, w której mam nadzieję będą wykonywane w dużej części właśnie tego automatyczna Noto wyższym stopniu skomplikowania, więc tutaj certyfikacja będzie na pewno ma pan nadzieję, czyli to oznacza, że jeszcze niema jakiegoś istotnego grona chętnych podmiotów, żeby taką działalność właśnie uruchomić stworzyć chętni są takich podmiotów w Polsce jest coraz więcej rząd wielkości mecz graliśmy bodajże no tzw. loty poza jesienią roku, czyli takie, które już umożliwiały nowych krajowych przepisach tego rodzaju operację 8 z tym wzeszłym roku około 70, więc tych podmiotów jest sporo fakt jest taki też, że po prostu dotyczyło podmiotów, które prowadzą szkolenia w tym obszarze, jeżeli są szkolenia na pewno jest też zapotrzebowanie na tego rodzaju operacja wiedzy umiejętności natomiast tutaj, gdyby jeszcze raz należy pamiętać o tym, że jest to jednak technologia dosyć młoda nowatorska i musi spotkać też odpowiednio akceptację społeczną czyli gdyby poza tym, że musi być na nią popyt to jeszcze musimy zadbać o to, żeby osoby które, chociaż będą odbiorcą takich usług w przyszłości czy w ogóle wszyscy, którzy będą w jaki sposób na temat zaangażowania, bo po prostu akceptacja społeczna dla tych urządzeń po prostu była czy ludzie nie bali się tych usług, żeby ludzie nie bali się dronów przede wszystkim boją się w tej chwili dronów pana zdanie ja, obserwując przez ostatnie lata to co się dzieje myślę, że już jak gdyby drony ludziom opatrzyły się o tymczasowym, gdyby spotykamy się opiniami, że dno ona wszystkim kamery prawda, więc być może ktoś nas podgląda może chce zrobić coś złego tak natomiast to jest tak jak z internatem i telefonami komórkowymi kiedyś takich urządzeń po prostu nie było, a dzisiaj są rozwijają się tutaj jakby mamy też styczność z technologią, która bardzo gwałtownie się rozwija ona oczywiście może być wykorzystana w celach niekoniecznie pożądanych tak każda inna technologia Bijan myślę, że akceptacja społeczna rośnie zresztą drony używane na co dzień musi w telewizji i różnego rodzaju innych mediach właściwie wszystkie rodzaje gospodarki w tej chwili w stronę dronów marszowi drony zaczną wykorzystywać, więc myślę, że za jakiś czas będzie to zupełnie normalne, że takie grono dostarczają chociażby paczki bardzo dziękuję za rozmowy Paweł Szymański dyrektor departamentu bezzałogowych statków powietrznych Urzędzie Lotnictwa Cywilnego był gościem Pulsu biznesu wysłuchania dziękuję bardzo rozpędzone przez Pawła Szymańskiego wizja to jeszcze cały czas pieśń przyszłości już teraz jednak drony są potężnym wsparciem w wielu branżach biznesu i to na tyle dużym, że wielkich firmach konsultingowych są specjaliści w randze dyrektorów, którzy właśnie tym obszarem się zajmuje Adam Wiśniewski z PwC jest jednym z nich zapytałem go czy jego zdaniem drony to cały czas raczej zabawki czy już narzędzie pracy i biznesu wiadomo, że wszystko jest zabawką mamy ciąg zabawkowe mamy ciąg prawdziwe, które jeżdżą po poligonach i ten architekt dronami też także one zaczęły być stosowana jest tam w Afganistanie tak mocno wojskowych ssania potem stały się zabawkami, a między czasie organizacji firm i jednostek przemysłowych w ocenie faktycznie one są przydatne do gromadzenia głównie danych to mówimy o danych czy to są dane wizualne termiczne jakikolwiek kina do gromadzenia danych terenowych tak naprawdę są potężnym narzędziem do digitalizacji świata teraz i myśmy się stanowili, jakie branże, gdzie drony mają zastosowanie takiej przemysłowa no to wydaje się, że jest kilka takich czy to się zaczęło bardzo szybko działać pierwszy moment energię do teraz to były branże filmowa oczywiście reklamowej tak dalej to było bardzo fajne narzędzie można było bez wynajmowania helikoptera robić bardzo imponujące dziś jest stosowane ujęcia z powietrza i kosztowały miliony takich rzeczy są dziesiątki tysięcy złotych natomiast potem różne inne branże te nasze rolnictwo albo ubezpieczenia zaczął pan działał nie możemy dzięki temu gromy np. jeśli na broń zainstalujemy kamery musi specjalne zabiegi kamery, które pozwalają zajrzeć tak naprawdę co się dzieje roślina rośliny jak rosną mogą wydzielają promieniowanie podczerwone, którego jako dzień widzimy, ale mam dobre kamery możemy zobaczyć jak przebiega ten proces fotosyntezy rośliny, bo rośnie zdrowo emituje pewien określony zakres premiowania podzielone dzięki temu możemy zobaczyć przeciw takim dronem z kamerą specjalną opieką nad polami kukurydzy czy zboża zobaczyć część pola dobrze działają części działają mieć te dane NT skomplikowane akcje można jasno bardzo dobrze policzyć na podstawie takich danych bez 99% albo 80% albo po huraganie 50% pola działa dobrze natomiast uznanie dla rolnictwa, jako że wtedy rolnicy czy operatorzy dużych takich form mają bardzo informację o tym gdzie praca polega przecież podmokłej albo tracić czas chorować z drugiej strony mamy też istniał wcześniej ubezpieczycieli, którzy dzięki takim informacją mogą np. lepiej wycenie szkody po huraganach ogrodzie przy burzach mamy teraz dość często i wtedy to nie jest kwestia dyskusji o ocenę 1 specjalistę omówimy operujemy nada to jest tak mi się na początek drony dają bardzo dobre dane pomiarowe teren jest na stronę właśnie fotogrametrii, a która pozwala na podstawie zdjęć wykonanych przez drona przez 3 kopalnie odkrywkowe bardzo dobrze pomierzyć wszystko czy możemy mieć jak głęboki jest w wykopkach płacić kartą metrycznych, czyli mierzalne modele terenu tak czy możemy w 3 wymiarach zmierzyć ile bez urobku dostaw Inspekcji między tą ostatnią inspekcję obecnie Inspekcją zostało uwarzone czy na grunt się osuwać co powoduje niebezpieczeństwo itd. kilka przykładów, gdzie się zaczęło przyjmować ja dodam ze swojej strony, że również nadzorca infrastruktury kolejarze wykorzystują drony czy sieci elektroenergetyczne, żeby kontrolować stan techniczny inspekcję dróg budowy tak dalej tam również tam, gdzie trzeba szybko sprawdzić właśnie z powietrza mieć ogląd z lotu ptaka tam drą się sprawdza natomiast o pytanie czy za tym idzie również jakaś szersza technologia to cały czas są maszyny obsługiwane przez konkretnego człowieka, który musi być zatrudniony przez jakąś firmę albo przez nią stosowane, które tym dronem operuje czy te drony stają się również już częścią przedsiębiorstw integralną częścią procesów biznesowych myślę, że wszystko zależy wszystko zależy panu skali działania dam przykład dzwonił pan firm energetycznych w Ameryce w Kaliforni dokładnie potknięć licznych pożarach, które działy, które były powodem tego, że operatorzy energetyczni tak naprawdę źle zarządzali swoimi aktywa, czyli de facto nie wiedzieli, jaka jest jako dziecko zepsute i pękniętej tego itd. dramat gigantycznego programu zrobić pełną inwentaryzację każdego kilometra sieci energetycznej komfort każdego czy nawet dziś mamy domek gdzieś tam na prerii wysokich górach w Kaliforni to wszystko są obliczane grona z uwagi na skalę tego ćwiczenia no to oni zatrudnić kilkadziesiąt win gronowych po prostu latały dni Dona Rosa chodzi o model, jakim widzimy w Polsce czy w regionie te trudne do określenia Antoni ma 1 modelu, bo to zależy czy firma chce mieć także swoje aktywa często firmy energetyczne są miejscami część aktywów takich drogowych własnej w tym celu są jakiekolwiek wypadki tak czy mamy zimę deszcze, gdzie trzeba mieć własne zasoby, żeby to zlecić badania czy większa skala latania przeważnie korzysta się z usług firm zewnętrznych i unika nie tylko z wykonania tych nalotów, ale także dane, a potem przetworzyć i analizować to naprawdę są cały zespół ludzi, bo teraz coraz częściej właśnie sztuczna inteligencja, która służy nam się do identyfikacji czy nadanej linii energetycznej przez Izolator są całe są pęknięte czy są zabrudzone czy w ogóle nie ma tak albo muzyka Karima i do tego są modele sztucznej inteligencji bardzo dobra, które takie rzeczy wykrywają tak to wygląda adresując operatorami infrastruktury faktycznie w Polsce także jest w Europie i organizacje typu generalnej Dyrekcji często do Szwajcarii na Malcie aż decydują się na pełną digitalizację całego stanu drogowego, czyli wędrują wszystkie drogi za pomocą dronów i potem analizują patrząc są uszkodzenia na tej podstawie mają bardzo rzeczywiste pozowali bardzo dziś obraz terenu tak nie jest to, że wyślemy 1 człowieka z notatką z aparatem cyfrowym przyjechały one przed 1000 km dróg ze wszystkim pęknięciami uszkodzeniami wiemy dokładnie, że na tym tłumaczy takie uszkodzenie i tak już takie całościowe podejście musi tak to jest przełomowe, że te dane są w pełni mierzalny tak mówimy o dane jest takie mamy Google Earth tylko całego systemu drogowego proszę wyobrazić, podnosząc temat ad no to trochę zmienia nasze podejście do patrzenia na takiego na taką sieć czy polskie przedsiębiorstwa są świadome rozwoju tej technologii tych możliwości, które dają drony, jeżeli chodzi o ich zastosowanie w biznesie czy to są głównie doświadczenia zagraniczne w Polsce są to przypadki absolutnych pionierów, którzy dopiero z oznajmia się z tą technologią powiem panu absolutnie fascynujące jest to, że Polska była globalnym pionierem jeśli chodzi o regulację gronowe z 2013 roku było rozporządzenie rady ministerialnej, która mówiła jak można latać dronami komercyjnie czy będzie ubezpieczenia, jakie są warunki tak dalej tak dalej i na świecie nikt nie robi mamy w Polsce mogliśmy zrobić 2, że czas na 7 lat temu zmarł dokładnie już wszystkiego było to mieliśmy niesamowitą przewagę powiedział, bo to jest taka branża, gdzie nowe technologie są mocno zależna od regulacji jak mu odebrane muszą się wpisywać ten ład przestrzeni ruchu powietrznego i sami ubezpieczenia szkolenia certyfikacji tak dalej dalej i też mieli rację czas natomiast trochę jest także mamy świetny rynek mamy świetnych operatorów mamy siedzieć całe zespoły analityczne natomiast trochę wprost powiedział po stronie zamawiających w szczególności jeśli mówimy o firmach prywatnych na czas zimy budowlane są firmy budowlane w Polsce, którą od interesują wszystkie swoje place budowy mądrą i po prostu robią to same się zrobić rząd dokumentacji lepiej działać natomiast jest także myślę, że to wiele organizacji państwowych czy pół państwowych stoi przed wyzwaniem jak drony dobrze wdrożyć swoje działania nie tylko wykorzystać do celów marketingowych, ale faktycznie jak w drodze do pracy od paru lat jest pełnomocnik do spraw bezzałogowych statków powietrznych przy sesji, przez które i ona bardzo aktywnie działa, żeby świadomość możliwości chęć zwiększać to jest ze wszech miar chwalebna, a natomiast cały czas są problemy w tym zakresie daje nie widzę takiego pełnego uruchomienia wypowiedział tej części działalności na panu przykład w Niemczech blisko 30 000 komercyjnych zarejestrowanej g, a w Niemczech regulacje są o wiele gorszy niż w Polsce o wiele gorsza mimo to jest olbrzymie ciśnienie na to, żeby to robić, bo w ten sposób tańsze bezpieczniejsze pracy stanowi powodu nie trzeba wysyłać cały zespół to można być stajni zbiory danych na temat budowy drugiego końca Polski jest olbrzymia szansa, której mamy do końca wykorzystujemy mamy świetnych inżynierów wszystko mamy jak ktoś musi to samochód potem wdrożyć organizacji jak jest następny w takim razie krok w kierunku rozwoju tego rynku nowego gdzieś tam intuicyjnie nos podpowiada mi, że będzie to automatyzacja tych wszystkich systemów drogowych, gdzie już człowiek nie będzie potrzebny tylko będzie Flota drogą, która będzie robić jakąś zaprogramowaną wcześniej przez człowieka robotę czy to ten kierunek, a może jakiś inny, który pan dostrzega ze swojej perspektywy ja się z domu całkiem trafnie pan to dziękuję wysoka automatyzacja powinna iść w 2 kierunkach jedno jest, iż chodzi o samą pracę grono Ampli automatyzacja latania, jakie może mieć innego operatora, który kontroluje np. 8 lotów dronami to automatycznie i to się rozwija to też jest takim duchem takich rozwiązań dla YouTube mamę moment Traffic Management, czyli tego, żeby te drony komunikowała automatycznie same ze sobą z innymi środkami publicznymi także kontrola ruchu na ziemi, a także wtedy wieża czy Polska Odrobny obliczeń dokładnie w Polsce, gdzie latają drony i jakiej wysokości tych obszarach 4 lata itd. i to też buduje taką bazę do tego, żeby automatyzować akcji wezmą polskie lasy państwowe, żeby miały właśnie flotę dronów latają swoją pożarów bądź, gdy potrzebujemy 20 ludzi do tego tylko mamy tę maszynę o innego operatora, który siedzi w centrali patrzy jako latającą z właścicieli dobrze zgodnie z planem tego jak na impotencję kierunek, jeżeli chodzi o operacji grono drugi kierunek to jest automatyzacja procesu analitycznego, czyli jeśli mówimy o tym, że trzeba popatrzeć na te pola, bo myśmy o liniach energetycznych na tej mamy nawet te dane stron no to teraz ta analiza również opiera o autorze damy inżyniera patrzę patrzę na te tysiące zdjęć i oznacza mówi tutaj też jest pęknięta tu czegoś brakuje albo tutaj niż mówi ma ogromną potrzeba tutaj topole właśnie działań tego co dalej jest bardzo manualne nawet przy kosztach pracy w Polsce, które nie są wysokie Europy zachodni jest kosztownym procesom natomiast też udział kanalizacja sieć analityka tak ita sztuczna inteligencja czy w różnych branżach rozwija myślę bardzo mocno byliśmy śnią im takiej wizyty w 2 dzięki automatyzacji w obszarze też polskie regulacje idą chodzi o prace drogowe idą w sukurs temu ćwiczeniu pozwalają na trasę ograniczona takie operacje jak w ramach różnych testów pasz naprawdę Super działa i od lat bardzo wspiera rozwój tej branży, więc to jest bardzo dobry test dla przez bardzo dziękuję za rozmowę Adam Wiśniewski dyrektor w PwC Polska gościem Pulsu biznesu słuchania bardzo dziękuję no dobrze podcast nie ujrzałby światła dziennego, gdyby nie padło w nim najważniejsze chyba pytanie dobra fajnie gadać, ale co kupić Michał zawadza twórca popularnego społeczności drogowej portalu świat grą PL tego typu pytania już nieraz nie 2 w swojej karierze słyszy no jest tego dużo i tak naprawdę uważam, że na takie pytania odpowiadają najlepiej po prostu nie portale informacyjne nie blok informacyjny tak jak świat Romów tylko raczej grupy dyskusyjne, gdzie po prostu 3 na Facebooku czy po prostu na forach internetowych taki temat są połączone często no dobrze, ale jest pan aktywnym instruktorem, jeżeli chodzi o drony prowadzi pan portal ten temat to myślę, że jakiś taki mini przewodnik dla naszych słuchaczy mógłby pan stworzyć takie absolutne minimum co dla kogo dnia mamy rozmawiać o konkretnych modelach czy ogólnie ja zaś odpowiada na pytanie co wybrać, bo jako instruktor telefon zauważył na samych kursach klienci kursanci, którzy przychodzą się wyszkolić często zadają pytanie, bo postęp chodzą na szkolenia nie mają jeszcze pomysłu na to co kupią chcą się szkolić nie zawsze wiąże się to z faktem, że będą kosztować do komercyjnych czasem po prostu chęci nabycia pewnej wiedzy umiejętności pilotażowych co się wyszkolić, a potem pytają praktycznie co wybrać ja zadaję no trochę ładne, ale pytanie na pytania odpowiadam, a mianowicie jakich celów, bo to jest jakby główny problem na forach też IZ 2 w wiadomościach, gdy pytano co pierwszy dom, ale ja pytam w takim razie czego pan oczekuje, czego oczekujesz tego drona ma fotografować filmować ma robić zupełnie inne rzeczy ma służyć do rekreacji czy ma służyć do już bardziej profesjonalnych zastosowań, jakie mamy ewentualnie wymagające do kamery tego typu rzeczy i oczywiście się też niestety albo sterty budżetach trzyma tego grona tutaj jak jest ten rozstrzał dość duże jeśli chodzi o możliwości wyboru, ale też no jeśli chodzi o tym przedział cenowy drony powiedzmy do filmowania fotograf do tak to jest od 1000 panie czy górna granica przyjmuje, że górna granica to jest 10 000 akt taki dom, który mógłby ruszyć do rekreacji do jakiego zarobkowego latania, ale w kodeksie podczas filmowania fotografowania natomiast oczywiście poniżej 1000 znajdziemy sporo drobnych zabawek bardzo bym powiedział dzień z kamerą, ale może niekoniecznie takiej jakości trawy zadawała nawet początkującego operator jak się pan się zapatruje na te strony zabawki to pana zdaniem jest jakaś tam część rynku, która ma swoich odbiorców czy uważa pan to za coś nie wiem niebezpiecznego albo coś co stronami nie ma za bardzo duża wspólnego to znaczy jeśli chodzi o takie typowe zabawki to powiedziałbym, że to jest właśnie coś dla dla dzieci bardziej dowiedziała, bo na najmłodszych użytkowników miałem kiedyś takie podejście do dronów, które zmieniło się w trakcie mianowicie, żeby kupować zabawki do nauki po prostu operowania centrum nauki latania i dalej te zabawki są fajne i choć taką naukę podstawową natomiast jeśli ktoś miałby wydać na zabawkę pod 1000zł i potem tak naprawdę niewiele z niego skorzystał z samego spania to raczej preferował kupić coś naprawdę dla niego wezmę 200300zł są oczywiście tańsza to mówimy o takich market owych zabaweczka leki, które da się ulotnić się tylko w mieszkańców w zamkniętym pomieszczeniu natomiast pryzmy 200300 zloty na zabawkę powiedziałbym, że jest Okaj natomiast wydawanie 1000zł są też takie zabawki to się trochę za dużo i tutaj powiedziałbym takie osoby, że raczej dołożyła taki kupiła coś co już będzie w zasadzie latać, bo nie może sam, bo będzie miał GPS barometr kompas na pokładzie czujniki jakież będzie miała sensowną kamerę tak naprawdę zabawki dla dzieci i ewentualnie jako pierwszy, ale w budżecie taki minima, a potem jeśli ktoś myśli od razu informowani temu powiedział, że już dziś coś większego moje podejście zmienią w związku z tym, że kiedyś też tak myślałem, że zabawka trzeba kupić, żeby nauczyć latać, ale powiedzmy sobie szczerze te drony obecnie, które są już na rynku UBS mu 23 lat do zasady to są sprzęty, które dają niemalże same operatora są potrzebne, żeby zrobić ładne zdjęcia ewentualnie po prostu wystartować to często 1 przyciskiem na aplikacji natomiast one są tak prosto w obsłudze, że mój sześcioletni syn radzi sobie z takimi konstrukcjami z większymi też nie ma większego problemu, żeby sterować takim domem robi zdjęcia wspomniał pan o rynku to jest w sumie dosyć ciekawa sprawa, bo rynek drogowy, jeżeli chodzi o producentów tych dronów, których teraz mówimy tych dronów właśnie rekreacyjnych konsumenckich takie nazwijmy został praktycznie zdominowany przez 1 firmę didżeja chińską firmę i wielu obserwatorów uważa, że po pierwsze, niedobrze, bo żaden monopol nie jest dobry, że prawdopodobnie, gdyby rynek bardziej podzielony między kilku producentów byłoby między nimi jakaś większa konkurencja po drugie, też względy bezpieczeństwa wiadomo, że firma chińska, więc od razu wszyscy tam z przymrużeniem oka od razu mówią, że pewnie każdy ruch każdego żołnierza w Polsce, który ma urządzenie dzisiaj dane na temat tego lotu przesyłane są dziś jakiegoś tajnego centrum w księdze, gdzie chińscy analitycy, sprawdzając co też Europejczycy z tymi dronami robią jak pan patrzy na tę dominację didżeja na tym rynku czy to jest coś dobrego czy raczej nie raczej nie miałem powiedzieć wprost już od razu nigdy taka dominacja 1% nie wpływa jakoś bardzo korzystnie na odbiorców na konsumentów, którzy potem kupują takie produkty jeśli ktokolwiek wchodzi w ten świat dronów i planuje kupić jakiegokolwiek grona natyka się najprędzej właśnie nadzieja natomiast jedno ceny tych dronów też nie są najmniejsze przypuszczam, że po części wynika to właśnie z faktu tej dominacji tak naprawdę sprzedaż teraz dronów czy konsumenckim dron dzisiaj z ostatnich jakiś tam informacji wynika, że to jest czy udział rynku do około 7780% wszystkich użytkowników do konsumenckiej STS ogrom naprawdę, a i tak naprawdę ta różnica ta przepaść między didżeja innymi producentami niestety wzrasta zaczyna być coraz większa, ponieważ idealną mając większość rynku zdecydowano ma więcej pieniędzy też na inwestowanie w technologie nowe rozwiązania i odskakuje po prostu konkurencji na większy dystans no z 1 strony dobrze tak, bo więcej lepsza technologia wychodzi druga strona nadal kosztują więcej i nie ma pewnej rywalizacji między producenta przypuszczam że, obserwując to co widziała robi to przypuszczam, że działa tak naprawdę drony, które już teraz opracowane technologie, które przypuszczam, że premierę będą miały za rok może za 2 lata natomiast myśl technologiczną one są już opracowane w tym sensie są przygotowane jakieś etaty tam kolejnego testów produkcyjnych natomiast nie przychodzi zbyt wiele innych nazw producentów tak naprawdę znaleźć jeśli mamy szukać niektóre ale z czego wynika z nich mogą zapytać, bo w sumie dron nie jest zbyt wysublimowany technicznie urządzeniem jest to po prostu zestaw 4 silników z baterią i dobrym oprogramowaniem oczywiście armia czujników dookoła, ale wydaje się, że skopiowanie takiego urządzenia albo zrobienie jakichś własnej wersji wydaje się specjalnie wygórowanym rozwiązanie, zwłaszcza że przecież w Europie jest sporo producentów elektroniki i dużym doświadczeniem zresztą zasobów inżynieryjnych też Europie nie brakuje, dlaczego nie udało się stworzyć godnej przeciwwagi dla DJ-a no to jest dobre pytanie, dlaczego nie udało to znaczy tak można powyższe od innej strony czemu, jakby użytkownicy, czyli potencjalni klienci, którzy mają do wyboru didżeja i aro, które francuską firmą ioniq, które są jest chińską firmą, ale powiedzmy gdzieś tam jeszcze się przebija i cały czas próbuje walczyć o tym rynek auta teraz robotnik ze Stanów zjednoczonych w ciągu tej firmy jeszcze jedno nie są w stanie konkurować powiedzmy jeśli chodzi o grunt działek najczęściej są kierowane do kogoś, kto chce fotografować wino tak naprawdę testowałem poprzez to, że prowadzę stronę świat grą i zostałem sporo różnych sprzętów i przyznam szczerze, że jeśli chodzi chociażby kamerę i obsługę przez aplikację no to niewiele takich porównywalne jeśli już była kamera porównywalna to np. cierpiało Giba czy stabilizator kamery Trybunał w 2 osiowe albo jednością już coś było tak najczęściej moich testach, ponieważ staram się też zrobić w tych samych minister bez porównania np. Drożdża jest znacznie lepiej wypadają chodzi o zasięg sterowania stabilność połączenia z myślą to są takie drobne rzeczy technologiczne, które jednak powodują, że drony no są przyjemniejsze bardziej intuicyjne sterowanie nią użytkowane są przyjemniejsze no i zarazem tak naprawdę rynek do dzisiaj jest bardzo ważne, bo też muszę spojrzeć z drugiej strony nie tylko ludzie kupują nowe drony same, które do tanich nie należy, ale ten rynek rządzi dzisiaj wtórnych egzemplarze jest też bardzo silne, bo tych dronów wychodzi też bardzo dużo jeśli chodzi o oddział mamy bardzo dużo używanych domów na rynku, bo ludzie kupują co 2 lata powiedzmy nowy sprzęt jest po 2 latach używane grą wcale nie jest gorszy, a można panią pani dużo kupić po drugie, popularna dzisiaj powoduje, że tak naprawdę jest bardzo duże sprzedawcy bardzo dużą dostępnych akcesoriów części i bardzo dużo dostępnych możliwych usług serwisowych w Polsce inne daleko za granicą bez mrugnięcia czy Holandii są oficjalne serwisy didżeja i to powoduje, że użytkownik tego rynku oraz brak jest popularne no nie zostanie tym samym zawsze może sprzedać na rynku wtórnym zaś możliwość dokupienia w zasadzie dowolny akces do tego grona i jakbyśmy porównali to z możliwościami innych producentów to zaczyna się problem, bo fajne dron typu out LO EW 2, który teraz niedawno tak już pół roku temu na rynek, który naprawdę ma kamerę de facto nawet lepszą średnią, które sądy działają kamery 6 Ka tam różne możliwości sumowania tego planu jest dość drogi jednocześnie no na tle ma plan, że nie można z bardzo znane opinii serwisem może być problem, bo pewnie jest z Rwandy, gdzie w 1 miejscu w Polsce dystrybutorzy tego są tych sprzętów, ale wciąż nie przekonuje do użytkownika, który miałby wydać 10 000zł dostać sprzęt, który w razie czego będzie problem z serwisami między nami czekał może być problem ze sprzedażą takich przykładów można by mnożyć po prostu ogrom tych sprzedanych egzemplarzy na rynku spowodował chociażby w Polsce od innych osób trzeba przyznać, że jest dość prężny chodzi o konsumenckiej zostanie spowodował tak naprawdę filmy typu paru odpuściłem, a firma przecież paryskim francuską Europejską opuściły zupełnie już teraz produkcję dronów porównywalnych do obrony dzisiaj w tym samym segmencie, czyli plazmy w okolicach 34000 do fotografowania filmowania zupełnie już niema tam konkurencji można jakoś oszacować wielkość polskiego rynku dronów konsumenckiego jedyne szacunki na jakie trafią pewnie większość trafiła tak to były takie, gdzie wyszła biała księga bezzałogowców, czyli coś co został opracowany przez ministerstwo infrastruktury i tam różne takie dane statystyczne, że w Polsce lata około 100 000 dronów, które nie są zabawkami tylko są troszkę wyższej klasy 100 000 grą, ale tak naprawdę szacunki były zupełnie wzięte z głowy, bo ani nie da się sprzedawców przepytać wszystkich, ponieważ broń są sprzedawane w Polsce przez internet zamawiane prosto z Chin, a po drugie, tak naprawdę 100 000 to było szacunki sprzed 23 lat już równie dobrze może być 200300 000 do noszenia okazują troszkę więcej z każdym miesiącem się sprzedaje, więc tak naprawdę ciężko oszacować to było już teraz myślę, że 200 000 czy to podwojona liczba listów, w których ministerstwo mówi o 2 lata temu to spokojnie wystarczy i tak cały czas mówimy nie dramat zabawka tylko powiedzmy stronach od 1000 wzwyż, które są się tam droższym wydatkiem dla potencjalnego użytkownika bardzo dziękuję za rozmowę Michał zawadza twórca strony świat dronów PL instruktor Broniarz był gościem Pulsu biznesu do słuchania dziękuję bardzo, dziękuję tempo w jakim drony podbijają polską przestrzeń powietrzną jest imponujące dlatego wydaje się, że widok dronów dostarczających wyznaczonymi korytarzami paczki przewożących ludzi gaszący pożary czy ścigających przestępców pisze się krajobraz zdobyczy cywilizacji szybciej niż dzisiaj się wydaje, a za tydzień też będzie zdobyczami cywilizacji, ale na odcinku ekologicznym Bartek Meyer przyjrzeć się wykorzystaniu zielonych technologii biznesie nie tylko zaglądajcie na stronę PB PL do słuchania po więcej Pulsu biznesu do słuchania wszystkie odcinki są również w naszych aplikacjach spotka starych Paweł sołtys do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: PULS BIZNESU DO SŁUCHANIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA