REKLAMA

"Moje opowieści są dialogiczne". Agnieszka Wolny-Hamkało o zbiorze "Zerwane rozmowy"

Krakowskie Przedmieście
Data emisji:
2020-09-09 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
19:07 min.
Udostępnij:

O dialogiczności, spoglądaniu wstecz, opowiadaniu czym poezja nie jest oraz o dokonywaniu wyborów, choćby tych z tomu "Zerwane rozmowy. 105 wierszy na inne okazje", opowiada Agnieszka Wolny-Hamkało.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
zerwane rozmowy 105 wierszy na inne okazje to jest zbiór opublikowany przez wydawnictwo warstwy, którego autorką jest Agnieszka Wolny-Hamkało poetka pisarka publicystka krytyczka literacka można jeszcze długo wymieniać Agnieszka Wolny-Hamkało jest moim państwa gościem audycji krakowskie Przedmieście dzień dobry dzień dobry pozwolę sobie zaprosić do takiej zabawy, w której będę zadawał abstrakcyjne mniej lub bardziej pytania i będę prosił o odpowiedź NATO na spróbujmy Rozwiń » zobaczymy nie wiem czy miejsce performatywne nam się uda teraz, ale bazuje na swojej reforma tych czynności bowiem, że to lubisz z naszej rozmowy mógłby powstać wiersz tak myślę, że tak dziś jesteśmy przed nią, ale myślę, że każdej rozmowy mógłby powstać wiersz nie wiadomo jakich proporcjach wzięlibyśmy ten fragment rozmowy do tekstu literackiego i odwrotnie, ale na pewno moglibyśmy wykorzystać zdanie lub 2 Jakub skurczy autor posłowia obszernego tomu zerwane rozmowy właśnie ten aspekt porusza rozmowy próby wejścia w dialog my ostatnio sporo mówimy taki mam wrażenie o zrywaniu dialogu różnych płaszczyznach poezja czy tekst poetycki może być nośnikiem dla dialogu dla samego zalogowania tak mam wrażenie z innymi tekstami kultury jest takim nośnikiem na pewno tak jest dialogiem pomiędzy nadawcą czytelnikiem w tej taki najbardziej oczywistej warstwie zgadzam się z tobą tak, jeżeli chodzi o intelektualne, bo tekst literacki powstaje z tekstów literackich to właśnie różni go od np. wspaniałego rzeźbiarza Ludowego, który może wejść wiesz tam zejść z pola pełnego ziemniaków i wykonać absolutnie wybitną rzeźbę pisarz bez książek nie funkcjonuje nie istnieje na każde świetnie napisane zdanie prawdopodobnie przypada 1000 przepytanych wcześniej przez autora zdań także jest też dialog moje teksty są wyjątkowo silnie biologiczna rzeczywiście bazują na tym całym gadaniu, który jest wokół nas w kulturze mediach, które nas po prostu pożera, które także są czas w tle, czyli to co idzie cały czas telewizora z Radia banerów z rozmów, które słyszymy w tramwaju to wszystko tworzy biały szum, o którym kiedyś pisał draki mistrz DeLillo jest to sytuacja, w której z tego co powiedziałem mogę wywnioskować, że być może kiedyś rzeczywiście fragment wiersza z Radia choćby naszego dziś w plecie znajdzie nie są wysokie, a podobno takich skoro wierszach mowa wczoraj mu włosy byłem do góry nogami przez jakiś czas to dlatego śniło się potem wczoraj dzisiaj, że książka powstaje w zagłębieniu ręki po drugiej stronie łokcia to jest fragment wiersza zapisy, kto mu występy gościnne z jakiego zagłębienia ręki powstał ten zbiór tom tematyczny to jest nawiązanie do kursu, które łatwo wyczuć w zagłębieniu ręki to jest takie miejsce, gdzie perfum miary każą sikać wieś tam jakiś zapach umieszczać zgodnie z miejsca w miejscach w ciele, których jeszcze nie pulsuje krew no to oczywiście jest jakaś markę marketingowo sytuacja historia, ale jakieś mówiliśmy wcześniej marketing także przesącza się do wierszy oczywiście w innych kontekstach znaczy coś zupełnie innego teraz przytoczyłem akurat wiersz zbudowany na absurdach i Paradox SA wiersz, który ma działać raczej obrazem i budować napięcia zestawienia tych obrazów niż mówić dosłownie do czytelnika, więc to jest akurat przy tym, iż jedna z tych sytuacji, kiedy wreszcie nie da się opowiedzieć inaczej, kiedy można streścić, bo grozi utratą właściwie wszystkiego co zostało w tym wierszu powiedziane obiecuje twoich wierszy pierwsze nie będziemy, ale muszę szukać punktów zaczepienia no taki ja wiem, gdzie uczył ciebie powstaje Łukaszu, jeżeli ty masz np. jakąś myśl wieś zbitka wyrazów jakieś napięcie albo coś dźwiękowego albo intelektualnego tego byśmy zlokalizować takie miejsce w ciele ciele względem siebie zapytała, gdzie uczy jest takie miejsca w tył głowy w takim punkcie, którego trudno jest teraz dotknąć naszą wejść sobie głowy to jest takie miejsce gdzieś bardzo blisko czubka głowy bestii to dziś z góry spływa po pomysłowy Dobromir był taki był chyba kwestia trochę jak stąd piłeczką, ale może znowu to jest kontekst kulturowy, ale jesteśmy uwikłani w popkulturę, ale myślę, że mogą nałożyć taką koszulkę, a nad Flight pop jeszcze mamy tyle tylu intelektualistów, którzy od Baumana przez zarząd tak no właśnie wszyscy body art itd. którzy na no mówię otwarcie nie da się uniknąć popkultury, bo kultura jest częścią kultury jesteśmy częścią kultury także, więc nie możemy tego oddzielić dzieci dajmy spokój już raz na zawsze podziałem na kulturę wysoką niską twój zbiór ten zbiór zerwane rozmowy jest zbiorem, w którym zderzają się albo koegzystują obok siebie różne teksty z różnych tomów świadomie nie ma w tym zbiorze dat dzięki temu mam takie wrażenie możemy czytać tematycznie, bo też taka jest kompozycja tego zbioru, a jak postrzegasz swoją drogę od czasu choćby tomu ani się śnić spamów miłosnych do dzisiaj to jest dla ciebie takie mam wrażenie jako autorki doświadczenie ciekawy bierze do ręki tom gdzie, gdzie też jest bardzo ciekawy zabieg komuś kompozycji to jest też trochę książka Jakuba kulty SA krytyka historyka literatury, który zrobił ten wybór uznał, że już 20 lat minęło od moich pierwszych publikacji jest taki moment, kiedy można te wiersze pokazać innym kontekście idiomy zmieniło w Polsce w tym czasie mody literackie czy powiedzmy ten horyzont współczesnej humanistyki też wygląda już inaczej także myślę, że te 20 lat temu, gdybym miała tyle wierszy wtedy ten wybór wyglądałby zupełnie inaczej po prostu inne rzeczy krytyk wyciągnął akurat jako skutek jest bardzo trudny jeśli chodzi o polityczność wiersze i oni warstwę dźwiękową estetyczną jest wszystko to uwzględnił ich ze sobą taką opowieść jest bardzo cieszy, że ona nie jest ochroną logiczną, że jak podzielił te pierwsze na różnego rodzaju rozmowy rozmowy o świecie rozmowy o zmierzchu, które determinują te wiersze, że czytelnik może też jako opowieść, jaką historię nie wiem zmyślonych osób grać z tym pomysłem tych rozmów, które są zrywano tak jak życzono nasza rozmowa się za chwilę zerwie państwo też łączą rady albo włączą przejdą jakieś inne rozmowy się, bo większość rozmów z rozmowy zerwane, czego nigdy nie oddaje literatura, która mamy ten scenariusz lektury, że na pomysł musi być zamknięta każdy wątek musi się zamknąć postaci muszą spełnić jakieś swoje funkcje zamierzone we wcześniejszym scenariuszu życie tak zupełnie nie wygląda przecież właśnie żyjemy pośród zerwanych rozmów to też jest piękne bardzo jesteśmy jak te kwiaty, które rozpadają te kwiaty cięte niż niż te plastikowe, które po prostu gdzieś tam jako taki tam właśnie coś takiego jak dziwactwo stale po prostu mamy nastoletniego odkurzamy, więc ta i naskórkowości, ale też taka tymczasowość tego dialogu i myślę, że też jak też biorę pod uwagę, ale właśnie zbudował solidną taką falują są pulsująca są opowieść na kontrastach pomiędzy ciemnymi tekstami momentami, a tym jasnymi pełnymi lekkości i Libii do śmiechu i gier trochę próbowałem się w tym poprzednim pytaniu podpuścić i teraz to poproszę taką myśl dziś pisze się łatwiej czy trudniej, bo w komponował na tą popkulturową ości twoja twórczość sprzed tych 20 lat dzisiaj pewnie rezonuje inaczej zresztą ja to Niewiem może podświadomie od czuwała, aby z wiekiem przybywa doświadczenia też właśnie akcesu siebie rewolucji gościć rozwagi i ułatwić utrudni ich no oczywiście twoje pytanie bardzo no właśnie odpowiedź na swoje pytanie byłoby dla mnie bardzo, trudno więc będę musiał pewnie trochę ją obejść albo czymś sobie pomóc, więc może pomogę sobie fragment wiersza Wojciecha Bonowicza, który często przywołuje on powiedział, że wiersz jest jak projekt architektoniczny, który architekt tak długo poprawiał, że przestał się podobać inwestorom ten tekst literacki jest właśnie wiersz stąd częsta utrata kontaktu pomiędzy nadawcą odbiorcą, bo tekst nie jest już tak za pseudonim chowany tyle już nim jest odniesień już staje się taką po prostu jakąś piętrową konstrukcję oczywiście nie każdej mówimy i państw anegdota, a więc w tym sensie trudniejsze no tracimy niewinność z wiekiem rzeczywiście, ale niewinność niekoniecznie musi być tak bardzo czekała jak przyzwyczailiśmy się o tym myśleć, więc myślę sądzę, że nosi płaci i wiem chyba piszą mniej Różewicz zawsze mówił, że pozwana patetycznie zabrzmi patetycznie powiedział, że teraz on już pozwala piersią przez siebie przepływać kiedyś staje łapał prawda, że może więcej rzeczy wydaje się oczywiste, że po takim bagażu lektur coraz trudniej znaleźć coś co będzie maksymalnie oryginalne co będzie miało sobie tu jest także świadomość, jakim ciężarem, więc młode daje ono jakąś oprócz tej suwerenności i ryzyka, że popełniamy coś co już istniało albo, że wykorzystujemy cudze poetyki wtedy kształtuje się nasza to tę przyjemność odkrywania, ale z wierszami jest tak jak każdy chyba zresztą za przeproszeniem sztuką może nie ma nie ma rewolucji Brembo napisał swoje najwybitniejsze utwory bardzo młody tak nie możemy się też spodziewać, że autor wiek będzie pisał coraz lepsze tekst coraz bardziej zaprawdę, animowane coraz trudniejsza, bo odwrotnie no jak to przecież coraz więcej przeczyta coraz więcej wie o świecie coraz większe ma pole widzenia właśnie, ale tak czy ten projekt architektoniczny, który pyta ulepsza do do sytuacji, które jest nieczytelny i informować inwestorów na to raczej Nisko mienie prawda, że wysoka szkoda dla dla tej komunikacji pomiędzy nami i dla wiersza z drugiej stronę to znaczy, że zdarzają się takie momenty że, siedząc nad tekstem zastanawiasz jak mogłam wybrać Brno mając pod ręką Kongu i jaki tak dobrze to wychwyciła ten fragment wiersza mówi o tym to Brno jest w tym dźwiękowo en prostym i takim ciemnym brzydkim właściwie przez zbitkę spółgłosek, a drugie przywołane w wierszu nazwy miasta brzmiał tak żyje egzotycznie tak tak tak też tak to są te wybory, ale druga strona wiesz no właśnie na tym polega nie jak to opisaną lekarz taką kumulację kumulacja to absolutne skupienie ten moment, który nie ma kiedy ten wiersz zaczyna się układać idzie dobrze nieźle, bo w styczniu miliard momentów będzie źle to jego naprawa naprawdę trudno zdefiniować myślę, że to jest dla neurobiologii ów zjeść jakieś scanii mózgu może nastąpić nie bardzo wiadomo co jest nasze to polega, czego jest funkcją właściwie jeszcze z dysfunkcją słuchu czy inteligencji czy lektur i trudno zaplanować trudno kontrolować trudno to wywołać stąd mówię, że czasami lektury nie wystarczają, żeby napisać ten dobry wiesz czasem lepiej się wyspać przez kilka dni albo odwrotnie wyspać no widzisz, kiedy ludzie zaczynają mówić definiować wiersz także poeci piszą o tym wiesz czym jest poezja to chętnie piszą nie jest po pierwsze, zbliżenia skompromitować przed innymi twórcami 1 wiesz no obciach ową po drugie, dlatego, że to jest naprawdę trudno uchwytna próbujemy łapać trudno uchwytne niuanse także zawarte w tytule trochę o samym tytule zerwane rozmowy już powiedziała 105 wierszy na inne okazje zastanawiam się na jakie okazje są takie wiersze, które dzieci na imieninach są takie wiersze, które na 8marca kiedyś takie wiersze, które na nie wiem niektórzy pewnie dla dzień niepodległości albo jakieś inne święto twoje wiersze w tym zbiorze okazje, jakie niekoniecznie piękne jednostronne świetnie to wychwyciła, bo już jako sport zaczynał się martwić autor wyboru tych system tytułem nie zagrało, bo nic na to nie zwrócił wcześniej uwagi do oczywiście o tym co czwarty tytuł na interpretację, ale głównie chodziło Jakubowi o to, że nie chodzi o to dwudziestolecie, bo tak się o tej książce we Wrocławiu trochę mówi, że to właśnie jest 20 lat prawda debiutów jest taki pierwszy moment podsumowań, ale tonie na tę okazję wcale, że stopy pierwsze to na inne okazje na inne okazje i jest też nawiązanie do atrakcyjności wierszy tego, że te wiersze zmieniają się nie tylko wraz z czytelnikami, ale ten sam czytelnik może ten wiersz przeczytać 1 dnia czy po roku po 2 ter wieś pracuje razem z nim tak się zachowują głównie wiersze właśnie otwarte abstrakcyjne, czyli te, które nie dają nam prostego komunikatu zamkniętego tylko raczej są właśnie dla ludzi, którzy mają niską potrzebę domknięcia społecznego jak kiedyś pięknie definiowana w TOK FM, bo te rozróżnienia właśnie pogłębiła później usłyszałam najpierw uraz po co tam fikcja w tym też takie pytanie worek, ale dziś pojawi się to myślę zresztą Jakub skurczy też się pięknie wyławia fikcja powiada to element obrony koniecznej przed czym teraz strach wiemy przecież prawda przed wszystkim co aktualnie rozbija nas rozbijano świat co nas deprymuje pozbawia poczucia równowagi co nas przygnębia w taki sposób nie jesteśmy w stanie sami własnymi siłami pozbyć się tego przygnębienia wtedy przychodzi fikcja i myślę, że trudno się pogodzić ludziom piszącym z tym, że powinni się pozbawiać mechanizmów obronnych, bo one przeszkadzają dobrze znam siebie, kiedy np. automatyczna rapie albo czyta więcej o sprawach ja, dlatego że budy budujemy mechanizmy fikcja też mechanizm mechanizmem obronnym, ale system zabawą jest no właśnie libido pastiszem śmiechem nadmiarem grą pozorów i totalną bezsennością i niekoniecznie wcale musi być także to fikcja jest częścią zasypujemy sobie jakąś wieczorną chwilę refleksji można odwrócić zupełnie proporcja wypełnić fikcją, więc większą ilość czasu myślę, że to nie jest złe, ale tak jest dużo fikcji korzystamy z niej przemierzamy ją rzeczywistości czasem zastępujemy rzeczywistość, więc to jest to jest forma obrony koniecznej tak myślę naszą rozmowę zaczęliśmy od mojej propozycji pewnego, bo takiego performance ów dialogu czy były biologiczną ości zerwanych rozmów ma to przestrzeń medialną w planach to takie pytanie konkretne chodzi mi tak naprawdę o to czy lubi różne działania wokół tekstów jak będzie w tym wypadku zerwanych rozmów widziałem, że jest już taki rodzaj silniku z jednym z tekstów tego zbioru tak robimy różne działania przede wszystkim dziesiątego, kiedy jest taka oficjalna księgarski premiera książki wchodzę do rzeki będą czytać rybą rzeka jest już zimna, do której idziemy to jest księdza zaprosiłam przyjaciół będzie Piotr Damasiewicz świetny trębacz też wejść do tej rzeki codziennie polewam sobie stopy zimną wodą Hektor jakoś znieść w czytanie performatywne tak czytanie performatywne, ale dziś woda jest naprawdę inna także nie wiem jak też sobie Damasiewicz poradzi z tym dmuchaniem w trąbę, a ja już przygotowała wiersze które, które będą czytać po obu stronach rzeki będą siedzieli przyjaciele ci, którzy przyjdą w tych warunkach posłuchać tych wiersze ale, ale właśnie no ten film, który powstał postanowiliśmy odwołać się do sztuki wideo lat osiemdziesiątych, kiedy video art skupią się na technologii i eksplorował własne źródełko czyli jakby te lub kierował na siebie medium przeczytali znajomi aktorzy i barmani np. także tam znaleźli wrocławscy przeczytali taki mój wiersz pt. reżyserię to jest wiersz o tym, że coś ze światem jest nie tak, że świat wykonuje obrót, a potem wszystko się rozsypuje to taki też pandemiczną, a powstał będzie oczywiście, ale tak to jest wierszami, że można przemierzać różnych sytuacji każda każda z tych postaci czyta po dwa-trzy słowa wiersza powstaje efekt trochę obcości i takiego porządkowania tego tekstu gubienia podmiotu rozbicia podmiotu może tego podmiotu w ogóle nie ma w tym tekście także tutaj nawiązaliśmy w stylu retro właśnie do wideo artu ma 80 no i teatr też trochę wierszy wchodzi do monodramu Susan Sontag, które przygotowuje z warszawską aktorką Jolantą Olszewską i warszawskim choreografem Mikołajem Mikołajczykiem świetnymi awangardowymi twórcami no właśnie osób zarząd takie tam też dostał pierwsze funkcjonują także nie wiadomo książka jest najważniejsza, ale tekst literacki funkcjonuje także poza tekstem literackim i po prostu wtedy, kiedy go wypowiadamy, kiedy o nim rozmawiamy, kiedy decydujesz fragmenty, kiedy fragmenty czytam te zupełnie inny odbiór niż ten odbiór, kiedy jesteśmy z tekstem sami także wyprowadzą ten tekst ze książki skoro jest gotowa, choć to można podziałać wokół niej to ja jeszcze pozwolić na koniec wyprowadza jeśli ten krótki tekst, który może być taką ciekawą mam nadzieję płytą naszej rozmowy tymczasem poza okazją i bez okazji, a także okazjach przez państwo wybranych zerwane rozmowy 105 wierszy na inne okazje Agnieszki Wolny-Hamkało opublikowane przez wydawnictwo warstwy ten zbiór ten tom bardzo dziękuję za spotkanie dialog rozmowę dołącza dziękuję dziękuję bardzo, miało być z wierszem zakończenie tak będzie i jest jak w komiksie wtem, a potem znika on próbuje łapać powietrza chmurka oboje mają mnóstwo krzyżyków płyną w stronę zmierzchu na winylowych deskorolkach z tym, że jej tu od dawna nie ma, a musi śni Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA