REKLAMA

Marta Czyż, Yura Biley i Paweł Marcinek o 9 Triennale Młodych w Orońsku

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-09-09 19:00
Audycja:
Czas trwania:
22:23 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji są Marta Czyż- kuratorka sztuki i artyści Yura Biley i Paweł Marcinek. Rozmowa dotyczy 9 Triennale Młodych zatytułowanego "Póki my żyjemy" w Muzeum Rzeźby Współczesnej w Orońsku, które rozpoczyna się już 12 września.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj Marta Czyż kuratorka sztuki wita serdecznie, więc dobre i artyści Jura Billa i Paweł Marcinek Witajcie w dzień dobry będziemy rozmawiać o przygotowaniach do dziewiątego Triennale młodych zatytułowanego póki żyjemy w centrum rzeźby polskiej w Orońsku Triennale rozpoczyna się już 12września póki my żyjemy wybaczcie, ale mam dość mocne takie konotacje polsko hymn nowo patriotyczne, Rozwiń » ale wydaje mi się jednak, że tytuł dotyczy czegoś innego niż Ojczyźnianej uniesień oczywiście jest to tytuł, który w taki przewrotny sposób nawiązuje do hymnu oczywiście ma tyle wspólnego, że mówi też o pewnej odpowiedzialności przy czym nie odpowiedzialności Obywatelskiej w właśnie w tym rozumieniu narodowościowym, a takim rozumieniu bycia obywatelem świata w tym momencie obywatelem świata po oświatowym problemie będzie odpowiadała wystawa Triennale póki żyjemy tak, ale opowiada przede wszystkim o tym w jaki sposób artyści mogą na to zareagować tworzą sztukę możemy dzisiaj tworzyć sztukę odpowiedzialnie zarówno w wymiarze materialnym jak ideowym wystawa będzie mówić w jaki sposób artyści poprzez swoje prace, jakie prezentują poglądy na temat kryzysu klimatycznego, ale nie tylko, podejmując go jako temat swoich praw, ale także jak myślą o całym procesie powstawania pracy tak myślą o nim od początku do końca, czyli od od idei do samej już prezentacji na wystawie, a także tego co się z tym dziełem nadzieje to powiedzmy ogólnie o samym Triennale młodych powiedzmy tej tradycji, bo w finale w tym roku odbywa się dziewiąty raz już dziewiąta edycja pokazujecie naprawdę bardzo bardzo młodych artystów potrzebują mieć swoje Triennale, bo zdecydowanie wydaje się, że im więcej takich wystaw, które są w stanie wydobywać młode talenty, a takich wystaw tak naprawdę nie mamy zbyt wiele tym, ale młodych jest 1 bardzo niewielu tego typu imprez i rzeczywiście jest sformatować, a ma na to, aby pokazać tych artystów, którzy właśnie wkraczają albo dopiero co wkroczyli świat sztuki, chociaż szczerze mówiąc nie patrzyłam przy moim wyborze na cezurę wiekową tylko bardziej na pewne postawy, które są dzisiaj jak najbardziej aktualne ile osób zgłosiło się w tym roku do wzięcia udziału trener 266 osób zgłosiło 266 osób zgłosiło się na open call, a przy czym postanowiłam, że nie będę wybierałam artystów artystek na podstawie samego tylko portfolio, bo taki był warunek, żeby się zgłosić NATO Triennale, ale że każdemu każdemu artyście artystce poświęca półgodzinną rozmowę pół godziny na rozmowę i tak się też właśnie stało byłam w 9 miastach spędziłem 133 godziny na rozmowach ostatecznie wybrałam 32 artystki artystów w tym 2 kolektywem i część kierowała przy tym wyborze tą rozmową właśnie na tą rozmową właściwie taką autentycznością swoich postaw zaangażowaniem to tym właśnie ciekawym podejściem do odpowiedzialności w sztuce było bardzo wiele tematów, które nie zainteresowały właściwie nie miała 1 mianownika dla artystów praktycznie każda postawa na wystawie jest może nie skrajnie inna inna, ale rzeczywiście są bardzo różnorodne postawy, które składają się na taki kalejdoskop przekrój właśnie jakiś sposób artyści podchodzą do tematu zagrożenia klimatycznego w ramach Triennale to jest bardzo ciekawe odbył się już zjazd, podczas którego wspólnie z mentorami m.in. ruszono Zajączkowska poetką nagrodzoną zresztą ostatnio w Gdyni autorką tomu patyki badyle zastanawialiście się właśnie nad tym jak powinna wyglądać sztukę w czasie czasów pod znakiem i degradacji przez człowieka i do jakich wniosków doszliście podczas tego zjazdu rzeczywiście dużo rozmawialiśmy o tym w jaki sposób można chociażby zminimalizować ślad węglowy przy nim transporcie dzieł jak racjonalnie budować strategię promocji jak moglibyśmy zaplanować sobie wydruki na taką wystawę, ale oczywiście też o tym jak tworzyć samą sztukę jeśli chodzi o Ula Zajączkowski to bardzo ciekawy sposób opowiadała nam o tym jak można np. odpowiedzialnie pracować z roślinami, bo często artyści zdają sobie z tego sprawę, że biorąc jakąś roślinę i wstawiając do galerii działają na jej szkodę po prostu te pomysły, które wypracowaliśmy podczas zjazdu na wystawie się pojawią powiedzmy teraz może tych niektórych projektach, które w Orońsku zobaczymy wiele artystek artystów zdecydowało się na pracę niematerialne 12września odbędzie się kilka performance słów m.in. Łukasza chorobowa, jaką badań Łowicza Szymona topielca są też prace tworzone na zupełnie nowych zasadach, czyli np. mamy obrazy, które nie zostało namalowane albo, które nie mają rej g mamy pracę konceptualne wykorzystujące też gotowe materiały tak jak np. kamień będący na terenie centrum rzeźby polskiej będą też prace, które wykorzystują gotowe materiały, ale też takie, które w trakcie wystawy, bo będą pokazane wyłącznie na tej wystawie i w trakcie jej ulegną naturalnemu rozpadowi lub dystrybucji także może teraz chłopcy, bo swoje no właśnie blok obok ciebie Jura bliżej euro póki żyjemy jak ty rozumiesz to w jaki sposób sztuka może przyczynić się do tego, żeby ta degradacja planety była mniejsza no dla mnie ten tytuł nie jest takim nawiązaniem bezpośrednio do hymnu polskiej, bo ja jestem nie jestem Polakiem, bo jestem 1 osobą, która jest za granicę bierze udział w tym w tym Triennale, ale mieszkam od 5 lat w Polsce dlatego ja mam troszeczkę inny pogląd Matej Bena zmienia tych słów, a dla mnie to jest jakiś hasło do tego, że możemy walczyć cały czas możemy robić coś co zmienia coś na leczenie albo przy najmie mamy takie marzenia, żeby listą stron one to powiedz w takim razie cała wystawa dla mnie to jest też etapu walki walki o świadczenie o jakąś lepszą przyszłość jak walczy artysta i robili walczy przede wszystkim o swoje prawa, bo wiadomo, że zaczynamy od siebie bać się prawa dziedzinę, w której pracuje w firmie uprawa sztuki nie no i na tej wystawie to chyba, więc skoncentrowałem się na naszą takim profesjonalnym polo, którym pracujemy i o prawo prawne nie, którym artysta, że musi je musi dostała pieniędzy musi być traktowany prawnie tak jak to jak o tym mówi prawo nie jak często INSPRO propos proponowane przez różnych instytucji narzucania innych rzeczy, które są nieadekwatne do umów, które podpisujemy ta, że moja praca jest skoncentrowana więcej na jakiś inny i negocjacjach między artystami i instytucjami tutaj w tym od euro bilet i gość kultury osobistej Paweł Marcinek i Marta Czyż rozmawiamy o dziewiątym Triennale młodych, które już niebawem rozpocznie się w Orońsku w centrum rzeźby polskiej pod hasłem póki my żyjemy za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz w radiu TOK FM czas na informacje dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzisiaj o przygotowaniach do dziewiątego Triennale młodych zatytułowanego póki żyjemy w centrum rzeźby polskiej w Orońsku rozmawiam z moimi gośćmi są nimi Marta Czyż kuratorka sztuki artyści Jura Billa i Paweł Marcinek Witajcie serdecznie raz jeszcze Triennale rozpoczyna się 12września no właśnie teraz może głos oddam Pawłowi co dla ciebie jako dla artysty jest najważniejsza jeśli chodzi o ochronę planet, jaki zapis ty masz w swoim osobistym w kodeksie artystycznym jeśli chodzi o ten temat na ja myślę, że artyści mają tak samo wpływ i tak są taką samą odpowiedzialność biorą jak reszta ludzi którzy, który żył na tej planecie i dobre jest to też, że wyrażają ciekawość czy tych chęci do do podejmowania zmian do próby zmienienia tego stanu próbę poprawy tego życia w ja też osobiście myślę, że właśnie takie codzienne rzeczy, które wykonujemy mają mają duże znaczenie i no pewien sposób też może tylko prawda tego jak żyjemy jak wykonujemy nasze prace, jaki one mają mieć przekaz prawda i nas w pewnym sensie też to co sobie u siebie w mieście prawda, czyli galeria, którą prowadzę jest aż takim projektem jest w pewnym sensie próbą jakieś jakoś inspirowania innych ludzi artystycznym manifestem też być nazwałby była drewniana w Świdniku myślę, że tak myślę, że jest takim sposobem na wyjście z pewnych sprawach może ograniczeń, które czasem sami sobie stwarzamy i też stworzenie czegoś może dla dla innych może takim tworzeniem się na innych ludzi na to że ważna jest właśnie ważny jest właśnie ten entuzjazm nasza potrzeba tworzenia czegoś i często to ograniczenie, które wydają nam się bardzo bardzo silne możemy w jaki sposób pokonać ci, robiąc to co no tak naprawdę uważam za pożyteczne za słuszne za ważne dla nas, więc myślę, że żoną ta lokalność prostym przypadku też Mano dosyć ważne znaczenie w w ramach Triennale otworzyła już wystawy właśnie w BWA drewniana powiedz co się kryje za tytułem smak azbestu tak 5września, a służyłem wystawę galerii nosząca tytuł smoka miastu i tak naprawdę odnosi się ona do pewnego takiego klimatu prawda do tego co dostajemy spadku co przez morze przez krew krąży na naszych żyłach to co z pewnością uścisnął po naszej po naszych ulicach o coś co jest naszą częścią nas samych i jest to pewien klimat właśnie może lokalny tego co ja widzę dookoła siebie tego w jaki sposób często problemy dnia codziennego problemy które, które spotkamy na swej drodze są bardzo silne i w stwarzają czasem takie, jakie bariery, które co bardzo trudne do pokonania w tym tymi problemami miejscu takie prozaiczne sytuacje prawda praca dom to otoczenie może właśnie historia nasza rodzina, którą mam blisko siebie, ale tworzy pewną taką klamrę, która często nie pozwala nam wyjść poza pewien schemat w życiu jest to taka wystawa, która nie ma takiej wykładni też teoretycznej nie jest żaden sposób teoretycznie książkowo sklasyfikowanej jakiś sposób nie jest to żaden sposób i wystawało intelektualny o jest wystawa bardziej uczuciowa są na niej są najem jest malarstwo są na niej obiekty wystawa intuicyjna taktach można powiedzieć to jest ustawa intuicyjna ja też nie jestem historykiem sztuki nie mam takiego zaplecza, więc to co tworzy tak naprawdę tworzą na bazie wydaje, że bardziej Eko artysta bardziej artystyczne, czyli takiej może właśnie odczuć i pewnych spostrzeżeń, a nie jest podyktowane właśnie z historią czy czy czyny to co prawda jak chciałaby, jeżeli pozwolicie wrócić do tego spisanego podczas zjazdu tuż przed Triennale kodeksu, bo to jest coś rewolucyjnego moim zdaniem Marta Czyż kuratorka już kim trochę mówiła cały czas jakby ten w kodeksie, gdzie przewija w tej rozmowie również chcecie eliminować nadprodukcję, czyli zamiast mnożenia dzieł jak rozumiem dążenie do redukcji tylko jak to osiągnąć powiedzieć artystą twórzcie mniej, ale bardziej przemyślanie oczywiście tak, ale nikt tak jak mówiłam można tworzyć prace, które nie mają charakteru materialnego albo są wykorzystują jakieś dotychczasowe materiały natomiast oczywiście nie jesteśmy w stanie całkowicie wyeliminować produkcję sztuki, która zresztą ma nas wszystkich przeżyć taki jest nasz nasz cel natomiast kodeks pracy nad kodeksem przede wszystkim praca nad kodeksem była rzeczywiście istotnym elementem tej ustawę, dlatego że ostatecznie tego kodeksu nie będziemy nigdzie drukować, ale ta wielomiesięczna dyskusja, która trwała wokół różnych aspektów wokół etyki naszego zawodu wokół tego kim my jako artyści, żeby za co może brać odpowiedzialność co możemy negocjować z instytucjami i na co możemy mieć wpływ w jaki sposób możemy rzeczywiście odpowiedzialnie tworzyć naszą sztukę by było chyba tą największą wartością, którą wszyscy wyniesiemy jak jako uczestnicy uczestniczki tej wystawy bardzo ekologiczne postulaty sztuka bez plastiku oszczędność energii i tworzywa, a także recykling prac, a wytłumacz jeszcze postulat, który brzmi eliminacja grantowy no i rentowe jest dosyć niebezpiecznym zjawiskiem nie wiem czy tylko w Polskiej sztuce, ale w Polskiej sztuce jest zauważalna to jest to jest system finansowania grantowego tematycznego i okolicznościowego, czyli np. jeżeli mamy rok Marii Skłodowskiej Curie jest ogłoszony projekt i rentowe na dotację dla artystów nie tylko wizualnych na temat właśnie Marii Skłodowskiej Curie i postuluje to szeregiem projektów dotyczących koncertów oper na temat Marii Skłodowskiej Curie obrazów i powoduje to, że artyści zamiast tworzyć i być wolni i tworzyć to co chcą właściwie właściwie pracują na jakiej zamówienie pod płaszczykiem jakiegoś tematu publicznego tak i chcecie od tego uciekać jeszcze jeden z postulatów mnie zadziwił i przeraził jednocześnie prace artystek artystów musi być wynagradzana, czyli jeśli trzeba pisać w tej sprawie postulat zamieszczać te kwestie w kodeksie to znaczy, że dzieje się bardzo bardzo źle nie wiem czy aż tak bardzo źle natomiast rzeczywiście parę lat temu obywatelskie forum sztuki współczesnej zainicjowało zresztą w samym pańską tutaj takie porozumienie, które podpisało zaledwie kilka instytucje o tym, żeby artyści byli wynagradzani za udział w wystawach grupowych 800zł indywidualnych 1500 i właściwie od wielu lat ta to na honoraria się nie zmieniły natomiast podpisało zaledwie kilka instytucji wiele instytucji jest mocno niedofinansowanych i często oczywiście nie mają pieniędzy na te honoraria dla artystów, ale mają np. pieniądze na reklamy czy ma dodatkową architekturę na wystawie albo na obszerne katalogi, które są wydawane w tysiącach egzemplarzy, a potem zalegają muzealne magazyny także wydaje mi się, że niestety te cały czas przy każdej okazji szczególnie przy takiej okazji jak Triennale młodych trzeba zawsze podkreślać to, że artyści absolutnie nie mogą pracować za darmo, tym bardziej że, jeżeli nawet biorą udział w ustawie grupowej, gdzie muszą tak przyszykować prace nad niebem pracują 3 miesiące to, jeżeli dostają za taką wystawę 800zł to oznacza, że ta oznacza, że zarabiają wtedy niecałe 300zł za miesiąc co oznacza wtedy że, żeby mogli normalnie przeżyć musieliby brać udział minimum 10 takich wystawach albo 15 miesięcznie to jest przecież niemożliwe do wykonania wydaje się, że jednak na każdym kroku akurat ten postulat musi być podkreślony myślicie, że oczywiście artyści trenerowi otrzymują honorarium w tonie wątpię, bo chyba nie zamieszczali byście w kodeksie takiego postulatu, gdyby było inaczej myślicie, że ten kodeks ma ma szansę rozpocząć jakąś konkretną dyskusję o sztuce w czasach pandemii nie tylko Korona wirusa, że tak wyrażę mamy nadzieję, że ten kodeks będzie kontynuować tę dyskusję, bo teraz ten kodeks jest powiedzmy tutaj lokalnej, ale cały świat świat sztuki w innych krajach kontynuuje dzielimy też można powiedzieć kontynuujemy to mamy nadzieję, że także to być kontynuacja tej rozmowy cały czas ta rozmowa z kimkolwiek można dopełniać w bardzo im dalej tym więcej, bo wydaje się, że tych problemów nie tylko ekologicznych, ale naszych związane ze sztuką w środku światem sztuki czy dalej to się powiększają tylko nie w kontynuację trzymania tematu aktualnym to chyba jest cel tego kodeksu jakieś marzenia na lepsze zmiany po drodze jeszcze w ramach Triennale otwieracze jeszcze 1 wystawę w miejskiej galerii sztuki w Częstochowie artyści mają za zadanie przywieźć pracę w portfelu lub plecaku wystawa za dzieje się z tego co wiem tego konkretnego 1 dnia, jaki ma cel i co można przywieźć w portfelu wystawa będzie miała miejsce w piątek 25września i ma tytuł regeneracja po zranieniu to jest oczywiście również testowanie tego formatu i etycznej wystawę, czyli będzie to działanie bardziej wspólnotowe i przewiezienie prac w portfelu jest raczej pretekstem do tego, żeby po pierwsze, zadziało się coś się w Częstochowie, w której dzieje się bardzo mało jeśli chodzi o wydarzenia ze świata sztuk wizualnych ale, żeby też zwrócić na to uwagę, że może się dużo dziać, o ile właśnie są takie osoby jak 1 000 000 ludzi, która wychodzi z inicjatywą jest w stanie nawet realizować wystawa, która trwa przez 1 wieczór w po drugie, też oczywiście eliminujemy różne rzeczy np. nie będzie kosztów transportu montażu i produkcji i okazuje się, że taka została też będzie miała jak dużą wartość także także jest po prostu jeden z aspektów testowania różnych formatów pracy nad wystawą prac z artystami, które też był poruszany podczas naszego zjazdu w proszę państwa dziewiąte Triennale młodych póki żyjemy od 12września do 25października w Orońsku centrum rzeźby polskiej warto się wybrać to w ogóle poza wszystkim bardzo piękne miejsce bardzo bliskie natury kuratorka Marta Czyż była moim gościem bardzo dziękuję i artyści robili i Paweł Marcinek dziękuję wam serdecznie do usłyszenia i zobaczenia w Orońsku Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA