REKLAMA

Podatek od deszczu. Kolejny podatek ratujący budżet

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-09-08 18:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
10:40 min.
Udostępnij:

Czy podatek od deszczu może zmienić polski krajobraz i zatrzymać "betonozę" powszechną w polskich miastach? O podatku od deszczu rozmawiamy z Izabelą Zygmunt z Polskiej Zielonej Sieci. Wyjaśniamy czym jest ten podatek, kto będzie go płacił i jakie będą z tego zyski środowiskowe.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
18655 sekund na zegarach to jest popołudniu Radia TOK FM Roch Kowalski mówię państwu dzień dobry i w imieniu swoim Tomasza Krzemińskiego, który ten program wydaje Adama Szura, którego realizuje zapraszam na nasze godzinne spotkanie po osiemnastej 20 państwa moim gościem będzie Dominik Sipiński analityk do spraw transportu infrastruktury w polityce Insights będziemy rozmawiać o tym jak rząd, a także centralny port komunikacyjny spółka planują wybudować 600 kilo 500 km linii Rozwiń » kolejowych w ciągu najbliższych 6 lat w ciągu skoro w ciągu ostatnich 40 powstało tylko 50 linii kolejowych po osiemnastej 40 Janusz świetne z Onetu ja już partner jest autorem reportażu fermach futrzarskich, który dzisiaj ukazał się na stronach Onetu i w odpowiedzi, na który mnie dzisiaj Prawo i Sprawiedliwość zgłosiło całościowy projekt ustawy o ochronie praw zwierząt porozmawiamy o tym jak wygląda sytuacja nie fermy zwierząt futerkowych w Polsce oraz czy rzeczywiście to działanie Prawa i Sprawiedliwości jest odpowiedzią na reportaż czy doczeka się realizacji obecnie połączyliśmy się z panią Izabelą Zygmunt z polskiej Zielonej sieci dzień dobre jak dzień dobry państwu będziemy rozmawiać o podatku od deszczu, a właściwie o rozszerzonych odbiorca rozszerzonej liście odbiorców tego podatku od deszczu to kto będzie musiał dopłacić te zmiany za projekt zaproponowane przez rząd zmierzają do tego, żeby ten, żeby opłatę tzw. od deszczu zwaną też opłatę od betonu, a tak naprawdę opłatę za zmniejszoną retencję powierzchni płacili właściwie wszyscy właściciele działek, które są większe niż 600m przy tak 600m² i w co najmniej 50% w cudzysłowie mówiąc zabetonowane, czyli przykryte jakąś przypuszczalną powierzchnią pod rynkiem to zmiana, bo do tej pory podatek od deszczu musieliby płacić nie musiały płacić te nieruchomości, które są ujęte w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej wykreślenie tego zapisu oznacza, że na odpowiedzialność czy też koszty tego podatku przeniosą się na nas wszystkich tych także tych mieszkających w blokach czy w miastach tak tak i do tej pory w ogóle ten podatek był ograniczony do dużych obiektów także tutaj, że 3,51000m², czyli początku głównie centra handlowe tego typu tego typu użytkownicy gruntów natomiast teraz będą również właściciele domów jednorodzinnych, a z tego wynika ta zmiana to ich ta zmiana no trzeba było pytać autorów tej proponowanej nowelizacji, ale generalnie jakiś impuls podatkowy do tego, żeby zatrzymać to co aktywiści nazywają betonową, czyli takim zupełnie bezmyślnie mnie, kiedy uczelnia nie wszystkich powierzchni też do pomysłu to jest rzeczywiście realny problem 1jedna z przyczyn tego, że mamy coraz mniej wody, że coraz więcej powierzchni zamiast chłonąć wodę, która spada w formie opadów w pierwszej formie roztopów po prostu jest uczelnianych nie może tej wody doprowadzić go żona ściągnie grunt tylko ta woda spływa dalej albo po prostu powierzchni albo kanalizacją i powoduje problemy z podtopieniami, gdzie indziej, a ostatecznie spływa szybciej do morza i pogłębia nam to deficyt wody w kraju, więc taki co do zasady ten pomysł nie jest złe natomiast z życia lub co do realizacji to jest mnóstwo tutaj wątpliwości i zastrzeżeń przede wszystkim w ogóle zacząć trzeba od tego, że to jest pomysł, który jak odnosi się tylko do wycinka, bo przyczyn suszy jest więcej to nie jest także by rozbito nowa nie kraju nam załatwi problem i do tych pozostałych do tych pozostałych elementów to propozycja się za bardzo nie odnosi ja i współpracując z ekspertami z koalicji Ratujmy rzeki mogę powiedzieć, że jego numer my identyfikujemy oprócz betonowania wszystkiego co daje się zabetonować szereg innych czynników to jest np. bardzo ważne są prace, które prowadzi się na rzekach to znaczy tzw. prace utrzymania owe polegające na takim pogłębianiu prostowaniu rzek usuwanie roślinności to wszystko prowadzi do tego, że woda szybciej spływa z krajobrazu trafia do morza, więc tracimy ją druga rzecz są to są też zakrojone na szeroką skalę wycinki lasu tutaj tracimy retencję leśną bardzo szybkim tempie jest też kwestia tego, że dalej funkcjonują w Polsce kopalnie odkrywkowe węgla brunatnego, które również bardzo utrudniają okolice i to bardzo dużym promieniu to w przypadku dużej kopalni odkrywkowej może być nawet 100 km od niej, więc jego jest mnóstwo takich obszarów którymi również trzeba było się zająć, a ten, a ten projekt dotyczy tylko jednak jasne czy pani i patrzy pani zdaniem w takim razie wprowadzenie rozszerzenie tego podatku na nowe podmioty w jakikolwiek skąpstwo sposób skłoni deweloperów czy też projektantów bloków mieszkanie, a także domków jednorodzinnych do zmiany myślenia to zależy, jaką będzie egzekwowany prawdę powiedziawszy ja wyobrażałem sobie także jego nie nie wprowadza się tych zmian tak nagle i ich celem nie powinno być tak naprawdę gromadzenie pieniędzy i chyba skubanie obywateli mówiąc kolokwialnie tylko raczej to powinien być taki podatek, który swój cel osiągnie, kiedy nie poniesie żadnych dochodów, bo wszyscy będą mieli bardzo dobrze zaprojektowane nieruchomości, które będą zatrzymywały wodę rząd tłumaczy, że pieniądze, które pozyska w ten sposób właśnie przeznaczy będą znaczone pieniądze na FP na przeciwdziałanie powodziom czy też suszy znajduje właśnie pies pogrzebany, dlatego że znaczone na zieloną niebieską infrastrukturę będą tylko te pieniądze, które z tego podatku trafi do gmin do samorządu, a gminy mają otrzymać zaledwie 14 tego co będzie popierane, czyli na ich barkach będzie spoczywało, jakby ustalenie wysokości tych obok pobranie ich od mieszkańców natomiast zatrzymać będą mogły tylko niewielką część była otwarta zostanie z 34 trafią do bardzo uparty mają z tego co rozumiem pozostałe pieniądze 34 tych środków, czyli rocznie ponad 130 000 000zł ma trafić do budżetu wód polskich na i tutaj już nikt nie jest powiedziane na jakiego rodzaju inwestycje te pieniądze powinny zostać wydane domyślam się, że słuchacze też zastanawiają w jaki sposób to się przełożone ich sytuację finansową to znaczy ile sam, jaki symulację ile zapłaciłaby przeciętna rodzina mieszkająca w bloku w centrum dużego miasta jeśli ten podatek wszedł w życie to jest no trudno powiedzieć, bo to zależy zależy od, jakby tego co jakiś czas, jaki są tak ważne czynniki są brane pod uwagę jest możliwość podawane są takie kwoty, że rocznie na na gospodarstwo domowe był to koszt nieco powyżej 1000zł tak średnio licząc, ale to nie będzie bardzo zróżnicowana, bo ten podatek jest jego wysokość uzależniona od tego ile tej wody jest zagospodarowywane bezpośrednio na nieruchomości, jeżeli nieruchomość jest by nie jest jakoś nadmiernie zabetonowana, jeżeli ta woda jest zagospodarowana retencjonowania na miejscu to wydatek będzie zmniejszony, więc to taki ten sposób zaprojektowania tego może się okazać im problem rzeczywiście przy projektowaniu nieruchomości, ale rozumiem, że loty np. będą mogły po wejściu w życie tego podatku samodzielnie zacząć odprowadzać gromadzić wodę i w ten sposób zmniejszać sobie opłaty za SA ten podatek od deszczu czy jest tak, że tak to będzie działało inaczej inaczej było po bardzo niesprawiedliwe to ten podatek i ja jedyne jak 1 jego sens widzę w tym, że on zachęcał zachęcał ich właścicieli nieruchomości do zwiększania retencji na na swoich działkach po nie o to chodzi żeby, żeby ta retencja była niska, że wszystko pozostało zabetonowane pieniądze, żeby płynęły tylko od obywateli do obrotu od polskich tylko właśnie o to, żeby uraz tonować Polski, która została strasznie zabetonowana w ostatnich dekadach pytanie czy przez to, że nowe stawki też są wyliczenia dotyczące dotyczące mieszkań w blokach znalazłem biznes i SA lider to m.in. policzył, że w przypadku bloku na 150 mieszkań w Warszawie 2018 roku na przywołane warszawska Praga mniej więcej mieszkańcy musieliby płacić około 21zł mieszkań miesięcznie więcej czy tak, bo to jest stosunkowo niewielka niewielki podatek nakładany jeśli spojrzymy na całą wspólnotę mieszkaniową czy jednak nie będzie nie osiągnie takiego efektu karania post factum ani działania profilaktycznego no tego, czego się obawiam ja wyobrażałem sobie taki bardziej cywilizowany proces, kiedy tego wprowadzenie tych przepisów jest zapowiedziane w jakimś większym wyprzedzeniem daje się obywatelom możliwości przygotowania się zrozumienia na czym te przepisy polegają też trochę ich edukuje po u nas przez długie lata kostka brukowa była symbolem postępu i jakby pozytywnej estetyki, a teraz by musimy dać ludziom czas na możliwość zrozumienia, że potrzeba czasu przez projektować urządzać inaczej no i wypadało również może wspomóc ich w tym tutaj dobrym przykładem jest na zbyt małą skalę programu woda, które po prostu wspiera obywateli w wysiłkach na rzecz takiego zatrzymania wody właśnie na miejscu, więc to ja i takie wydaje się, że zachęty generalnie zbudowały by więcej dobrej woli wokół publicznej idei retencjonowania wody niż takie właśnie narzucane nagle opłaty, które po prostu trzeba będzie płacić i zarazem powiedzmy, jeżeli zapłaci ten podatek no to mniejsze będzie miało pieniędzy na to, żeby rzeczywiście zrobi swoje nieruchomości stawiamy kropkę bardzo dziękuję Izabela Zygmunt Polska Zielona sieć była państwem gościem osiemnasta 17 oraz informacja o nich wracamy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA