REKLAMA

Centralny Port Komunikacyjny - projekt widmo czy przyszłość polskiego transportu?

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-09-08 18:20
Prowadzący:
Czas trwania:
12:28 min.
Udostępnij:

Z Dominikiem Siwiński, analitykiem ds. transportu i infrastruktury Polityki Insight rozmawiamy o planach wybudowania 500 kilometrów nowych linii kolejowych w ciągu najbliższych 6 lat. Czy plany rządu dotyczące wybudowania Centralnego Portu Komunikacyjnego są realne a termin 6 lat jest możliwy do spełnienia?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
punktualnie 1825 na zegarach przedstawią naszego kolejnego gościa Dominik Sipiński analityk do spraw transportu infrastruktury w polityce Said dzień dobry czymże się tak słyszy się na stronie centralnego portu komunikacyjnego jest taka piękna animacja, którą teraz patrzę jak to Polska zapełni się liniami kolejowymi do 2034 roku 1700 km tych nowych szlaków kolejowych ma powstać na ile to jest realny pomysł Ks pomysł niesamowicie ambitne nie powiedział, że nierealny natomiast Rozwiń » na pewno jest to zdecydowanie najbardziej ambitne jakikolwiek program infrastrukturalny w historii którejkolwiek Rzeczypospolitej to samo już samo stwierdzenie każe podejść dużym sceptycyzmem to realizacja inwestycji w takim terminie, jaki mamy zostały zapowiedziane wiele z tych inwestycji to są inwestycje jeszcze będziemy ten cały program szczególny mowa w tej linii Warszawa projektowany port lotniczy Łódź, czyli pierwszej polskiej linii wysokich prędkości kolei dużych prędkości z takimi inwestycjami Polska w ogóle nie ma do tej pory doświadczenia i to wszystko wskazuje na dużą konieczna ostrożność natomiast nie jest to konieczny plan niewykonalny jest pan być to przemyślane i teraz jakby diabeł jak zawsze w szczegółach, żeby ten program został zrealizowany w ciągu następnych lat i to jest byt będzie zdecydowanie większy problem niż niż przez podawanie samej strateg, chociaż mówimy o 14 latach to centralny port komunikacyjny przynajmniej wg zapowiedzi części polityków partii rządzącej miałby zacząć funkcjonować w jakimś określonym zakresie w 2027 roku co oznacza, że te linie kolejowe do cpk trzeba doprowadzić nie 146 lat dokładnie tutaj największym problemem całego projektu cpk jest jego kolokwialnie mówiąc rozmycie projekt sama nazwa wskazuje centralny port komunikacyjny jednak wszyscy kojarzą go przede wszystkim z tym punktem centralnym lotniskiem natomiast ono obejmuje tak naprawdę przede wszystkim właśnie aspekt kolejowe i całkowitą tak naprawdę przebudowę sieci kolejowej w Polsce natomiast by to wszystko zagrało to projekt lotniskowe i projekty kolejowe bardzo liczne położone bardzo różnych częściach kraju niektóre zupełnie nowe inne modernizacyjne właśnie trzeba grać tak jak pan redaktor zauważył żeby, żeby na lotnisko ludzie dojeżdżali koleją powiedzmy 2027 roku to jest na razie termin zlecenie tej armii, ale tak no właśnie wydają się też trochę ten termin 2027 oczywiście pan minister zaś będzie o nim mówi pan minister Hall działa jeszcze przez jakiś czas pewnie natomiast mrożenia testami, które naprawdę mało, kto wie, że prace budowlane na samym lotniskiem mają rozpocząć 2023 co już 2 lata później niż mówiono na początku całego projektu natomiast gdy ta data otwarcia została przesunięta od początku cały czas twardo obstaje przy jest też w tym roku to jest naprawdę bardzo mało prawdopodobne skoro pan powiedział, że ta część kolejowa właściwie bardziej fundamentalna w centralnym porcie komunikacyjnym niż sam port lotniczy to na jakim etapie jest projektowanie czy też ogłaszanie rozpisywania przetargów na poszczególne odcinki planowane przez rząd w przetargu takich rozumianych sensie budowlanym nie ma nie ma jednak jeszcze ruszyły dopiero niedawno interesach inwentaryzacji środowiskowej, czyli ten pani pierwsze, choć bardzo ważny etap tak naprawdę dzięki 6000 uwag wpłynęło jeśli się niewiele na tym etapie tak to było do konsultacji, które odbyły wczesną wiosną czy naprawdę końcówka zimy 2 luty marzec natomiast do niedawna raport konsultacje są publikowane natomiast rozpisania takich przetargów czy faktycznie ktoś będzie przebudowa auto zostało nam jeszcze pewnie, bo dobrze, licząc 3 lata rentę przekucia, a potem trzeba jeszcze nie zbudować oczywiście ten etap przygotowawczy to nie jest tak tam nic nie dzieje krytykach czasami się pojawia rzec ani nie robi jest trochę nieusprawiedliwiona, bo tak wielkie inwestycje wymagają bardzo dobry bardzo dobrego przygotowania i przygotowanie nie jest spektakularna oczywiście tych pierwszych kilka lat zwarcie w prace projektowe prace inwentaryzacyjne itd. natomiast prawda jest taka, że w tej chwili większość z tych linii tych, które są nowe, bo nie wszystkie są nowe, które tylko modernizacja one nie są nawet wytyczone nie jest dokładnych danych przebieg inwentaryzacji środowiska mają w tym m.in. pomóc gdziekolwiek ten proces przebiega tak zgodnie z prawem musi przebiegać trzeba zrobić inwentaryzację tak dalej no to wszystko trwa i sprowadzona do pytania, którego zaczęliśmy to da się w ogóle zrobić 2007. roku czy uda się zrobić w takim zakresie w jakim rząd mówi wg mnie jest to bardzo bardzo ambitne, żeby wszystko się udało bardzo by się udało, chociaż ktoś zastanawia mnie jeszcze budowa też zaplanowanie tych, których kolejowych rozchodzących się właśnie od Baranowa po całej Polsce tak promieniście dookoła i postawienie na wszystkich wszystkich sił na wybudowanie tego tej tej sieci dróg kolejowych nie odbije się na połączeniach lokalnych między województwami nie na linii reszta kraju Warszawa oczywiście to jest duże ryzyko to ryzyko jest o tyle, że rząd jest świadomy tego ryzyka fakty czy częstych inwestycji może w komunikacji lokalnej, chociaż faktycznie często jest komunikacja lokalna o tyle, o ile ona przebiega w osi do cpk np. linia Łomża Ostrołęka, która by sama w sobie nie jest linią do cpk no to przebiega w przedłużeniu linii do cpk czy tak samo możemy mówić o liniach np. w okolicach Zamościa czy w okolicach Rzeszowa one nie prowadzą do cpk i one pomogą bardzo komunikacji lokalnej, ale są to linia, które gdzieś tam ostatecznie do tego co PK zmierzają faktycznie takie linie na świat obwodowe taki nie może na kilka dni owym jeśli spojrzymy na ścianę zachodnią tam nie ma żadnej inwestycji, która przebiegała wzdłuż granicy z Niemcami, a nie prostopadle do niej też oczywiście prawda taki test tej strony problem tej strategii natomiast pamiętajmy, że to strategia ta kolorowa mapa, którą zresztą przez co my świetlaną ona nie obejmuje wszystkie inne jednak na szczęście trochę linii jest np. się na ścianie wschodniej ta komunikacja północ południe jest jest też dobra natomiast faktycznie ryzykiem takim strategicznym niezwiązany z konkretnymi projektami strategicznymi ryzykiem całej inwestycji jest to, że one podporządkowane na lotnisku jako tę punktu punktami przed przypadkowym także pasażerów kolejowych i momencie jeśli pasażer np. gdzieś powiedzmy w okolicach Rzeszowa w okolicach Gdańska czy gdzieś dalej dalej z dala od PKA niekoniecznie będzie chciał jechać do tego co taka no to wyzwaniem jest zrobić zawiesić taką, żeby ten pasażer regionalny też z tego skorzystać tak samo wyzwaniem jest jak pisać tę sieć lotniska regionalne wydają się to są problemy, z którymi obecny rząd trochę trochę odsuwa udaje, że ich nie ma go podporządkowanie całej strategii cpk jest bardzo ładnie wygląda na mapach i jest wielu aspektach służb natomiast taktycznie nie można zapominać o tym, że dziennikarze, gdyby chciał jechać do cpk czy nie każdy będzie chciał nawet jechać w ogólnym kierunku jak te plany wpisuje się ten program kolei plus, do którego ostatnio zakończono przyjmowanie wniosków drogą kolej przyszła w 2 UZ uzupełnieniem tej strategii i w Olchowej wokół cpk zainteresowanie programem kolej, proszę bardzo, duże ze strony projektów rządowych ze strony projektów samorządowych bardzo wiele projektów, które wcześniej w ogóle niebyły proponowane się pojawią te liście projektów zgłoszonych do dofinansowania zobaczymy co z tego wyjdzie tak samo przecież pamiętamy był program ratowania PKS, który też mało ratować tę komunikację regionalną czy trochę innym wymiarze i ten program okazał się dużym niewypałem jak na razie miejmy nadzieję, że kolej Plusa będzie skuteczniejszy niż ratowanie PKS słów i faktycznie uzupełnić luki w ujęciu południka owym czy w ujęciu każdy, który prowadzi do cpk natomiast do cały czas pozostaje pytanie o myślenie systemowe problemy właśnie polskie sieci transportowej w każdym aspekcie kolejowym drogowym lotniczym przez wiele lat brak myślenia o całej sieci jako 1 całości i rozbijanie tego na kilka projektów jeszcze do tego przez między dzielenie komend kilka spółek kilka agencji nam przecież PLK ma budować linie kolejowe właśnie w ramach kolei plus i spółka cpk ma budować linie kolejowe drogi buduje z kolei główna dyrekcja dróg krajowych to wszystko powoduje znowu ten sam problem, który Polska ma zawsze, czyli że powstaje kilka nie do końca zawsze są spójnych albo w terminie nie razem prezentowanych strategii, które jak się uda to mogą się uzupełniać, ale trochę brakuje myślenia systemowego i dodajmy jeszcze ten zarzut o megalomanię do tych związaną z inwestycjami wokół centralnego portu komunikacyjnego i przy tej okazji chciałem zapytać o ten drugi tunel średnicowy, który kolejarze planują wybudować pod Łodzią, bo jak czytam eksperci są zaskoczeni skoro nie powstał jeszcze nawet 1 tunel, który przebiega pod miastem to, skąd plany budowy drugiego megalomania to jest czasami trochę nadużywane słowo w kontekście co taka akurat w tym projekcie przy wielu innych projektach było zasłużone problemem strategii, która powstaje przy tak naprawdę 2016 roku związanej z cpk, czyli przebudową całej sieci transportowej jest takie podejście ze strony autorów, że budujemy sieć transportową nowa, więc wolno nam wszystko to oczywiście swoje zalety, bo faktycznie przez wiele lat w Polsce planiści transportu by zbytnio przywiązani do konserwatywnego założenia, żeby jakoś tam naprawiać to co już jest budować tam kilka torów tak dalej i jest jakiś jakiś plus w tym, że w tej przełamanie niemożności też ładnie mówi o zacięciu myśleć o rozpoczęciu myślenia o wielkich projektach o tym, że teraz nam wszystko wolno budujemy nową sieć transportową ale gdzie są granice tego wszystkiego tak samo dotyczy to lotniska, które też musi być budowane na miarę nie na na tyle na ile nam się zamarzy tak samo dotyczy to właśnie taka inwestycja jak drugi tunel w Łodzi też pewnie niektóre linie kolejowe, gdyby przyjrzeć się bardziej szczegółowo niektórym pomysłom to niektóre pewnie też można uznać za trochę no właśnie takie myślenie, że dla Super było tylko czy to naprawdę jest najbardziej pilna inwestycja stawiamy kropkę bardzo dziękuję Dominik Sipiński analityk do spraw transportu infrastruktury w polityce USA był państwa mają gościa dziękuję teraz informacje TOK FM po nich naszym gościem będzie Janusz Schwark personelu będziemy rozmawiać o opublikowanym dzisiaj reportażu o fermach futrzarskich Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA