REKLAMA

Jak "zaufać" samochodom autonomicznym?

Przedpołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-09-10 10:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
35:21 min.
Udostępnij:

O swoich badaniach nad społeczną akceptacją dla samochodów autonomicznych mówił Rafał Musa z UMCS

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to jest przedpołudniowy program Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłania się państwu w imieniu swoim położeniu tary, który z wydawcą tego programu także Szymona waluty, który jest jego realizatorem pierwszym naszym gościem jest Rafał Muda z wydziału ekonomicznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie dzień dobry cześć dobry cześć po mówimy o tym czym zajmuje się są to prace są to badania, które też skupiają się na na tym obszarze podejmowania decyzji Rozwiń » sądów moralnych natomiast widzimy od od od sprawy, które przeczytałem niedawno w portalu Gazeta PL mianowicie nad swoimi od swoich pracach, które mają na celu rozwiązanie pewnego problemu jest to strach przed samochodami autonomicznymi przyznam, że na naszej antenie poruszyłem już kilkukrotnie te kwestie wypowiadali się rozmaici fachowcy, ale fakt pozostaje faktem na razie te samochody do nie zdobywają zaufania ludzi bardziej ufamy naszym umiejętnościom nawet jeśli jesteśmy istotami dumnymi bo, bo tak natura nas na to wskazała tak tak tym może jednak sprostowania może nie pokonanie strachu takie podejście bardziej z zrozumienie co się tam, gdzie to pierwszy krok my jako naukowcy społeczni taką moc posiadamy bardziej zrozumienia tego co się dzieje później co z tym się o wzór co z tym zrobią inni co można wykorzystać wiele sposobów, a co za tym co do autonomicznych samochodów no tak na razie jeszcze się boję reszcie nie chcemy, ale na razie kosztów takiej w fazie produkcyjnej ma już możemy tak powiedzieć, że jeszcze szansa nie są gotowe, żeby wyjaśnić sobie, żeby to było w pełni bezpieczne powstaje pytanie czy wciąż będziemy się się bali, gdy już będą gotowe, gdy pojawią się pierwsze egzemplarze na rynku do sprzedaży które, które będą jeździły też po drogach dużo wydarzeń obecnie na świecie pokazuje, że możemy mieć opór przed przed takimi samochodami, a w szczególności ze Stanów zjednoczonych Czech, gdzie w poszczególnych lokalizacjach są dopuszczone testy samochodów autonomicznych są testowane uderzenia czasami naprawdę rodem z rodem z pragnieniem nieobecnej niewyobrażalnego świata w zasadzie rzucanie kamieniami samochody autonomiczne, które przejeżdżał po drogach przy ramieniu opon samochodem autonomicznym, a także tak Fin widzimy raczej, że jest dużo w społeczeństwie to to czy miała się zajmuje obecnie razem ze swoim zespołem Voo z pracownikami to próba zrozumienia co się dzieje co moglibyśmy zrobić, żeby jednak samochody autonomiczne były akceptowane, bo niepodważalnie mogą przynieść bardzo dużo dobrego nie tylko z punktu widzenia naszego zdrowia, ale też dla gospodarki to dlatego jak jak gospodarka jak my będziemy funkcjonowali nowym autonomicznie świecie ta automatyzacja postęp technologiczny to to sprawy, które idą równolegle do rozwoju cywilizacji, ale też wracając do tych amerykańskich obrazków oglądaliśmy mnóstwo futurystycznych filmów jeszcze przed przed laty nawet, sięgając dekadę wstecz ludzie, gdzie roboty opanowują świat i to one są dla nas zagrożeniem nowo ich przecież celem nawet jeśli artykułowane miejsce unicestwić ludzkość prawda w filmach science-fiction w niektórych jak najbardziej no i stąd chyba bierze ta nasza niechęć ten nasz opór zapewne uzna zapewne po to, trochę tak zapewne też bierze się z tego, że po prostu boimy się nieznanego to tak ogólnie ogólna tendencja u nas wolimy trzymać tego co co znane wolimy korzystać z tych rozwiązań, które już poznaliśmy przykładowo przeglądarki internetowe Marka telefonu czy cokolwiek innego czy czy też nawet samochód, którym jeździmy jak już czegoś nauczymy no co po prostu tego otrzymamy auto idąc dalej miejsca pracy mamy tendencję raczej nie zmienia tego nie wiemy co można czekać w nowym miejscu pracę na podobnie w tej masie kwestie z nowymi technologiami to nie jest tylko kwestia samochody autonomiczne, ale dziś to odnosi się dotąd w ogóle szerszego kontekstu technologii samochód autonomiczny jest o tyle inny, że nie bardzo medialny tak jak powiedziałem przed chwilą mieliśmy też się dużo filmów dużo obrazów w popkulturze, które pokazywały cóż niedobrego jak tragiczne może to wszystko się skończyć, gdy damy zbyt duża tonami maszynie wyobrażam sobie, że telefon jest nowy telefon wynagrodzeń telefony nie emocjonalny czy też algorytm wyszukiwarki dla tak, który też nie mnie nie oszukujmy się algorytm Googlea argon albo radnej ba działają na podstawie sztucznej inteligencji dopasowania z największych prawdopodobnie się do tego, czego poszukujemy tak samo jak potencjalnie będą funkcjonowało już samochody autonomiczne samochody z bardziej widoczny bardzo wyraźne już algorytm Google, a i Facebooka, a sprawy właśnie że, że im bardziej widoczne bardzo emocjonalne to tym bardziej możemy się tego obawiać, a po co w ogóle autonomiczny samochód jest korzyść z punktu widzenia ekonomii korzyść z punktu widzenia bezpieczeństwa i tutaj jak rozkładają się te obawy nadzieje jeśli chodzi o ludzi nadzieję są bardzo ogromne on szacunki pokazują no to akurat szacunki to dane po prostu, że około 90% wypadków spowodowanych czynnikiem ludzkim czynnikiem takim akcja nadmierna prędkość zmęczenie alkohol narkotyki niewystarczająco uwaga za kierownicą co co co właśnie daje to nadzieję, że w przypadku prowadzenia samochodów autonomicznych, gdy wyeliminujemy czynnik ludzki za kółkiem od tych wypadków nie będzie czyli, przekładając na liczby ponad 1 000 000 około 1 200 000 osób w skali całego świata w 1 roku mogłoby nie zginąć potencjalne, czyli czy tutaj ogromne ogromne zyski ludzkie pod kątem ekonomii szacunki pokazują, że samo tylko Stanach Zjednoczonych rocznie gospodarka amerykańska mogłaby zyskać około 500 miliardów dolarów wydajności dzięki dzięki temu rzeźni np. ktoś mógł pracować w samochodzie dojeżdżam do pracy dzięki temu też, że nie musiałby tracić miejsca czy czas np. miejsca parkingowego dzięki temu zmniejszyłaby się emisja spalin z racji bardziej wydajnej jazdy, który za, którą był odpowiedzialny komputer czy też z racji tego, że potrzeba było niż rok przeznaczyć na hospitalizację ofiar czy też osób rannych w wypadkach samochodowych także potencjalne korzyści ogromne i myślę, że to jest jeden z czynników, który właśnie upycha nas tą stronę jako społeczeństwo, aby rozwijać się te technologie z drugiej strony to ja widzę to jako kolejny naturalny krok tego co z co zrobiliśmy od stuleci tak jak ostatnio w coraz szybsze lepsze telefony czy wcześniej opracowanie pralki czy czegokolwiek innego co sprawiało, że zadania, które wykonywaliśmy dawaliśmy sobie z nimi radę, ale chcieliśmy wykonać szybciej łatwiej bez takiego zaangażowania czas także głów przemieszczanie się transport może u nas w Polsce w mniejszym stopniu większym stopniu pewnie dziś u nas tak w większych miastach np. oraz w Warszawie w gdy gdzieś czasami dojazd do pracy zajmują od godziny 1,51 stronę przeliczając to ona na to efektywność godzinową w ciągu całego roku straciłem mnóstwo godzin niepotrzebnie lub też na coś co moglibyśmy tak naprawdę wykorzystać w innych bardziej konstruktywnych celach zakładając, że zaczęliśmy pracę w już jadą do o do biura, a i nie, wydłużając tego z dnia pracy tylko trzymający w 8 godzin uzyskujemy też o wiele więcej czasu na swoje życie bywa za pracą co wyobrażam sobie dawał też tam mogło potencjalnie dać nam mnóstwo radości z tego jak funkcjonujemy spełniać pasje poświęć czas przeznaczyć czas na spędzenie z rodziną tak dalej tak dalej, a także możliwości bardzo dużą Czech mówiliśmy wcześniej też bardzo dużo obaw także przyszłość już samo przyniesienie zobaczymy co nam Doda ja jestem bardzo pozytywnie nastawione akurat to do to tego pomysłu pomysł autonomicznych samochodów grafikę wrócimy do naszej rozmowy Rafał Muda z wydziału ekonomicznego Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie z moim państwa gościem my rozmawiamy o tym, jaka jest społeczna akceptacja dla samochodów pojazdów autonomicznych informacje o kilka jesteśmy przedpołudniowy program Radia TOK FM kłaniam się państwo ponownie Rafał Muda wydział ekonomiczny Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie jest z nami kłaniam się ponownie kłania się do wszystkich próbowały się w pierwszej części naszej rozmowy no wyjął wyjaśnić istotę samochodów pojazdów autonomicznych, skąd ta determinacja świecie rozwoju nowych technologii by wprowadzić go na drogi, jakie są pobudki, dla których te prace trwają te przytoczyć pewne wydarzenie, które mogło i zapewne było no taką obiekcje która, potęgując rodzina jeszcze większe obawy mianowicie chodzi o wydarzenia sprzed ponad 2 lat, kiedy w marcu 2018 roku w Arizonie doszło do wypadku, gdzie testowany samochód autonomiczny potrącił kobietę biorąc ją za inne pojazd co chyba w sposób ostateczny przekonało nas, że nie tylko człowiek jest niedoskonała, ale maszyny również tak tak na i oczywiście to znaczy to sytuacja, w której teraz, ponieważ miał też głębszy sens, bo to co trzeba wydają się zaznaczyć to wciąż samochód testowy, zbierając dane do nauczenia i co całego algorytmu maszyny jak ma się poruszać po drogach łatwo obecnie obowiązkiem z tego co kojarzy to we wszystkich lokalizacjach są testowane autonomiczne samochody jest to, aby tak nad jazdą bym tego samochodu z sprawował kontrolę czy dzieciom, że kontrola piecze uważał człowiek, czyli mamy mamy osoby, która odpowiada za to jak o autonomiczny samochód jedzie w razie właśnie błędów na drodze człowiek ma przejąć kontrolę nad samochodem zatrzymał go skręcić, a wszystko będzie wymagana, aby samochód autonomiczny i nie dokonał takiego czynu, aby nikogo nie pogranicznikom nie zabił to co wydarzyło się wtedy realizowaniem niestety sytuacja w, której kontroler zaczął oglądać na swoim smartfonie sił w myśl, że samochód autonomiczny sobie najbardziej poradzi, toteż reguł, jakie pojawiały się głosy później po kontroli całej tej sytuacji to, że jeżeli wystąpił bardzo proste błędy albo ręcznie tego samochodu przez to nie rozpoznał właśnie, że do do zoo na ulicy Mala mały człowiek kobieta z rowerem w tej sytuacji także tak pojawiło się wtedy bardzo dużo zastrzeżeń Uber powie, że wzrost zatrzymał wtedy też we wszystkich swoich lokalizacjach zarówno w Kanadzie dzięki Stanach Zjednoczonych pisały chyba o tym media na całym świecie tak jak śledziłem to wydarzenie jest niższy śledziłem wydarzenia też z czasów, gdy pojawiają się pierwsze zwykłe samochody na na drogach to chciałem bardzo dużą analogi w zasadzie pierwszy zwykły samochód z kierowcą przyszło około 100 lat temu spowodował pierwszy śmiertelny wypadek również gazety bardzo mocno bardzo dużo się rozpisywał o tym a, postulując może jednak samochody to nie jest dobre narzędzie powinniśmy pozostać przy poruszaniu się na koniach także dużą dużo podobnych zjawisk które, które było obecne wtedy, które są teraz w ogóle, które się pojawiają, gdy wchodzą do użytku nowe technologie niestety też tutaj wydarzyło co trzeba podkreślić to kwestia tego, że oprócz błędu samochodu autonomicznego zabił za czynnik ludzki niestety osoba, która była miała być odpowiedzialna za dopilnowanie wszystkich procedur bezpieczeństwa zamiast zamiast pilnować się tego co co dzieje się na drodze zaczęła oglądać ci na smartfonie także koło ogromna ogromna tragedia dla dla rodziny to te osoby też duża strata wyobrażam sobie z punktu widzenia rozwoju technologii jak najmniej takich mam nadzieję w przyszłości nim nie tylko dla samych technologii, ale w ogóle coś takiego nie zdarzało, bo rzeczywiście autonomiczne samochody mają nam pomóc, a więc pojawi się taki, a sytuacji im dłużej będziemy opóźniali wprowadzenie samochodów odciąć drogę no to tym więcej osób więcej ludzi będzie ginąć gdzieś, gdzie właśnie z powodu tego, że samochodem kierował ktoś ktoś pijany ktoś zmęczony ktoś, kto nie był pan no tak, ale zwróć proszę uwagę, że w tej sytuacji i wracam do tego wypadku tutaj nie potrzeba nawet sądu by rozstrzygnąć czy winie automatem cała ludzkości i teraz z dużą dużą dozą prawdopodobieństwa się wypowiemy wskazała maszynę wskazała maszynę jako jako jako winnego, ale nie kogoś, kto być może popełnił błąd i sam tym samym stał się ofiarą tego wypadku to jest w ogóle jedna z bardzo istotnych kwestii, o których często dyskutujemy z moimi współpracownikami muzykiem i które też jest szeroko dyskutowana w szczycie naukowym co też problematycznej zapewne będzie musiało być rozwiązane, zanim samochody autonomiczne zaczną poruszać o drogach w zasadzie to powinien być uznany za winnego czy pociągnięty do odpowiedzialności w sytuacji samochód autonomiczny doprowadzi do wypadku czy samorząd bądź będzie brał udział wypadków Truck zginie albo nawet nie zginie, ale zostaną dokonane zniszczenia materialne lub ktoś po prostu stanie RAM-U czy to powinien być właściciel samochodu przed tą powinno być maszyna jeśli ma być maszyna to co z nią zrobić czy może powinien to być koncern, który samochód wyprodukował albo jeśli będą do korporacji, które będą operatorem tego samochodu, a korporacje te będą ubezpieczać takich rzeczy to de facto nikt takiej i nikomu to wina nie zostanie przypisana personalnie nikt też nie poniesie odpowiedzialności za to tak to toczy rozpoczęła się z jednym z proponowanych rozwiązań na zasadzie wprowadźmy ubezpieczenia od wypadków, które tak naprawdę to potencjalne wypadki miały być ubezpieczone przez przez korporacje przez producentów samochodów tylko pojawia się wtedy ta kwestia bardziej moralna tak mamy do czynienia z pewnego rodzaju zbrodnią to gdzie kara w tej sytuacji wyobrażam sobie że, że rodzice tracący swoje dziecko w przypadku autonomicznym samochodem w UE nie będą usatysfakcjonowani tylko wyłącznie tym, że zostały już rodzaj odszkodowania, a tutaj po prostu pojawiają się kwestie społeczne czy gdzie jednak wystąpieniem z takim społeczeństwie, jeżeli ktoś zawinił to oczekujemy, że zostanie, choć poniesione jakaś konsekwencja zostanie przypisana komuś wina kara, a w sytuacji, w której wypadek po prostu był ubezpieczony pewnym nie możemy nikomu przypisać, bo kogo zapewnić wyobrażam sobie, że to byłoby bardzo trudne dla dla osób, które zostały dotknięte taką sytuację do poradzenia sobie prowadzili nad naszym sporem badania na ten temat, a w zasadzie bardzo prosty scenariusz analogiczny scenariusz w przypadku kierowcy człowieka i autonomicznego samochodu, gdzie przedstawialiśmy identyczną sytuację z tą 1 różnicą, że raz do wypadku doprowadzał kierowca człowiek raz samochód łączną chcieliśmy jak jak pytaliśmy badanych jak oceniali by w takiej sytuacji, kto ponosi winę a kto wyrządził więcej krzywdy, gdyby taka sytuacja zaistniała i to co się okazuje to za każdym razem przedstawialiśmy taką sytuację, a ludzie mówili, że większą krzywdę wyrządziła autorem samochód, że większą winę ponosi autonomiczny samochód, dlatego że konsekwencje wobec obydwu przypadkach były takie same co co ciekawe nawet gdy przedstawialiśmy pozytywny scenariusz ci, że dzięki swoim umiejętnością kierowcę czy autonomiczny samochód nie doprowadził do śmiertelnego wypadku, ale niestety nie uniknie nie uniknięto zostały szkody materialne w takiej sytuacji tak autonomiczny samochód był oceniany gorzej niż ludzki kierowca co co pokazuje w moim odczuciu siłę tego jak jesteśmy negatywnie jeszcze jeszcze jak jesteśmy negatywnie nastawieni do autonomicznych samochodów, a to pozwoli spotęguje to obawy teraz oczyma wyobraźni miej wyobraźnię spróbujmy gdzieś przenieść się na lotnisko i nie kilkuset pasażerów wsiadających do samolotu autonomicznego samolotu z informacją że, że za sterami nie siedzi człowiek podejrzewamy intuicja podpowiada, że 45 pasażerów wychodzi mówi nigdy w życiu to byłoby łatwe do do przetestowania Kuźnia zakład, bo nie mamy jeszcze głos autorom 3 samochody samoloty stanie są też prowadzone prace konstrukcyjnej testy takich urządzeń zostanę ze stanowi zasadniczą jest nawet co ludzie zrobili, gdyby dowiedzieli się, że tak naprawdę 95% lokali tak jest wykonywane, ale tym PKP jednak człowiek prawda tak tak tak tak był katem wciąż jest człowiek w przypadku autonomicznych samochodów również pojawiał się o kwestie związane z tym, że może autonomiczne samochody tak, ale sytuacji kontroli człowieka musi jednak patrzeć na drogę i sytuacji zagrożenia reagować idąc głębiej niestety wyobrażam sobie że, że działał jak teraz posiadam prawo jazdy od kilkunastu lat co zapewni też jak co posiadasz prawo jazdy bylibyśmy w stanie zareagować, ale co z młodymi kierowcami, którzy tak naprawdę jeździliby samochodami tylko na kursie, a późniejsze dali autonomicznego samochodu jak i w jaki sposób nie umieli zareagować tak naprawdę ich reagowanie nie stwarzało większego zagrożenia ani tylko pozostawienie kontroli maszynie pojawia się bardzo dużo pytań, na które jest w tym momencie trudno powiedzieć to też jak jak prowadzone prace nie tylko naukowców, ale też pracę, a związane właśnie z regulacjami prawnymi, a w odniesieniu do wprowadzenia autonomicznych samochodów to jedno z ostatków wśród zespołów będą odpowiedzialnych za za rekomendacja dotycząca rozwiązań w danych aspektach, zajmując się właśnie w Łęcznej samochodami działający przy komisji Europejskiej obecna rekomendacja jest taka, żeby rozwiązań prawnych co do funkcjonowania docelowego autonomicznych samochodów jeszcze nie wprowadzać i poczekać będzie rozwijała się sytuacji zakwitną wracamy do naszej rozmowy pozwoli tak tak gwoli wyjaśnienia też od razu powiem, że akurat na 3 miesiące uprawnienia zostały zabrane na co pewnie autonomiczne samochody nie pozwoli przekroczyć prędkość na moście Siekierkowskim jest z nami Rafał Muda wydział ekonomiczny Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie też na przedpołudniowy program Radia TOK FM za kilka wracamy przedpołudnie Radia TOK FM Rafał Muda wydział ekonomiczny Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie jest z nami kłaniam się ponownie kraju jest dobry autonomiczne pojazdy dokonają rewolucji na naszych drogach czy spowodują, że podróżowanie i generalnie nasze drogi staną się bezpieczniejsze co ze społecznymi obawami co z taką ludzką z takim ludzkim strachem przed tym, że za automat to jednak nie nie człowiek nie zareaguje spore co wreszcie z sytuacją, której media informują nas są choćby wypadku śmiertelnym 2018 roku, ale też kilkudziesięciu wcześniejszych wydarzeniach, w których brały udział pojazdy autonomiczne co wreszcie zrobić z tym społecznym oporem to jest pytanie do siebie Rafale bowiem, że 7 zajmujesz noszą nasi słuchacze już też teraz o tym wiedzą wszak rozmawiamy kilkadziesiąt minut na czym polega twoja twoja robota mówiąc kolokwialnie to czym pracujemy teraz to nad zrozumieniem, jakie czynniki mogą sprawić, że zacznie akceptować większym stopniu autonomiczne samochody badania, które przeprowadziliśmy ostatnio we współpracy wszystkich w fotelu z Kanady dają nam ogromne nadzieje przebadaliśmy łącznie około 4000 osób ogromny projekt i to co pokazujemy nasze badania to kwestia tego, że jeżeli wytłumaczymy jak samochód, którym działa, a co też istotne podkreślił jego powtarzalność to ludzie są w stanie większym stopniu zaakceptować taką maszynę na bardzo płacze to z zjawiskiem takim, że przewidywalność powtarzalność zachowań jest czymś, czego oczekujemy w naszym życiu całe codziennym nawiązywaniu najzwyklejszych interakcji społecznych wychodząc z domu czekając na zielone światło na nas na pasach oczekujemy, że jak zielone światło zapali samochody będą miały czerwone to możemy wtedy bezpiecznie przejść, a mówiąc komuś dzień dobry oczekujemy, że powtarzalne ktoś tam dzień dobry odpowiada raczej za zamiast tego uderzy nas na twarz także taką umiejętność przewidzenia co się wydarzy danej sytuacji, że to będzie powtarzalne daje nam poczucie bezpieczeństwa to co my proponujemy to właśnie tłumaczenie edukowanie wyjaśniania, żeby ludzie rozumieli tak naprawdę, że pan autonomiczny samochód to nie jest maszyna rodem z Terminatora, która śle poczuł ogromny zew mordowania wszystkich ludzi przejęcie kontroli nad światem a, ale raczej jest to po prostu samochód z kawałkiem kodu zaprogramowanego przez człowieka, który ma poruszać się funkcjonować wg stricte określonych reguł, a to co pokazują nasze badania, że w takiej sytuacji ludzie na takim samym poziomie akceptują zwykłych ludzkich kierowców i autonomiczne samochody, a to to są też badania, które wiązały się ze wiąże się z tym, o których wspomniałem wcześniej, a dotyczących obwiniania wielkości wyrządzonej krzywdy okazuje się, że pani tłumaczę ludziom jak ten samochód działają za każdym razem w taki sam Stacey takiej samej sytuacji zadziała tak samo ludzie zaczynają obwiniać autonomiczny samochód psa za wypadek w mniejszym stopniu przypisują też mniejszą wyrządzoną krzywdę względem autonomicznego samochodu także unik naszych badań naprawdę obiecujące dające nadzieję, że jest możliwość przełamania go strach społeczeństwa przed autom autonomicznym samochodem, a co to znaczy ludzie w kontekście tych badań czy są różnice w zależności nie wiem od od ich wieku tego jak i jako, jaka jest ich postawa wobec zdobyczy technologicznych nie da się w jaki sposób podzielić ich i też w oparciu o rozmaite kryteria wskazać, gdzie ta nieufność najwyższa jak najbardziej się da tutaj wchodzimy już cały koszt prowadzenia badań społecznych granie odpowie teraz, odnosząc się do generalnych tendencji tak im osoby starsze, tym bardziej boją się nowych technologii nie są zaznajomiony z nim jak pojawia się nowa kolejna technologia to jeszcze nie rozumieją w odniesieniu do naszych badań nad samochodami autonomicznymi jeszcze nie prowadziliśmy tak szczegółowych analiz i to znów odniosę się do sposobu metod metod prowadzenia badań a gdy wchodzimy w nowo przez samochody autonomiczne w świecie nauki są wciąż jeszcze nowym obszarem nie tak mocno eksponowanym, a to zaczynamy od odkrywania globalnych zjawisko odkrywania globalnych mechanizm jak jak już wiemy jak coś funkcjonuje w szerszym kontekście to wtedy zaczynamy wgłębiać się to poszczególne niższe poziomy na zasadzie dogadywania się właśnie czy może to dana grupa społeczna z pod względem wieku odpowiada za cały ten strach przed autonomicznymi samochodami tak dalej tak daleko także to potencjalne kolejne kroki jak najbardziej takie analizy uda się przeprowadzić tutaj też też to co powiedziałeś intuicyjnie jak najbardziej osoby starsze biorąc pod uwagę wyniki badań nad innymi technologiami powinny się u autonomicznych samochodów były bardziej jeśli jesteś zainteresowany to będę mógł rzucić okiem swoje dane niż w ciągu kilku dni odesłać wiadomość rzeczywiście również u nas występuje taka zależność nie zadałem to pytanie bardziej dlatego by dociec czy to jest charakterystyczne ta obawa jest charakterystyczna nie wiem dla grupy społecznej dla grupy wiekowej czy nie wiemy obawy te dyktowane są naszym takim osobnik czym nasza osobnicy skłonnością do podejmowania ryzykownych decyzji, bo niewątpliwie dla niektórych skorzystanie z samochodu pojazd autonomicznego jest, jakim swego rodzaju wyzwaniem prawda tak w ogóle co do skorzystania z samochodu autonomicznego ty też ciekawe wyniki naszego innego projektu z punktu widzenia zaakceptowania samochodów autonomicznych na drogach to co rozważamy to z 1 strony są właśnie ryzyka, które potencjalnie niesie za sobą już samochód autonomiczny ryzyka rozumiany jako coś negatywnego 3 może wydać właśnie doprowadzenie do wypadku brak kontroli i na nad poruszaniem się temu podobne, a z drugiej strony oprócz ryzyk rozpatrujemy też korzyści mogą z tego płynąć, czyli ten czas wolny umowę o możliwość odpoczynku w czasie jazdy tam podobne, ale to na poziomie globalnym gdy, gdy myślimy oka czy, jeżeli od siebie zależała decyzja czy samochody autonomiczne będą poruszały się droga licznie to wtedy rozważamy bardzo szerokie pełne spektrum czynników które, które powinniśmy rozważyć ale gdy jesteśmy już zapytani o to czy ty chciałbyś jeździć samochodem autonomicznym to tutaj już przestaje patrzeć na na ryzyka bierzemy pod uwagę tylko to, jakie są Benefit ów stajemy się swego rodzaju bardzo samolubnie jednostkami, które patrzą tylko wyłącznie na swoje dobro zapominało o tym, że rzeczywiście z punktu widzenia społeczeństwa czy też w pewnym stopniu swojego jakieś ryzyko wiąże się z osią samochód autonomiczny tak myślę sobie o tej sprawie zastanawia mnie nim jak i jaka jest specyfika poznawcza w ogóle pojazdów autonomicznych w percepcji ludzkiej bo gdyby tak zapytać o doświadczenia emocje z tym związane to pewnie wielu odpowiedziało, że samochód autonomiczny to wytwór jakiejś innej cywilizacji to przecież człowiek człowiekowi ten los gotuje właśnie i próbuje próbuje dodać mu zdobycze, które spowodują, że będzie mniej wypadków i czasu zaoszczędzimy trochę to nie jest jakiś byt obcy, który zesłał nam te samochody tylko my sami nad tym pracujemy mam wrażenie, że tu jest też taka niewidzialna bariera, która dzisiaj każe nam być wstrzemięźliwy z 1 strony zainspirowała mnie teraz do kolejnych badań dziękuję za to nowa w ogóle właśnie jak z punktu widzenia emocjonalnego poznawczego jak jak myślimy o samochodach autonomicznych tak naukowo bardzo bardzo ciekawa kwestia nie odpowie na to pytanie było, ponieważ nie nie znam ani takiego opracowania nie robiliśmy takich badań, ale pokazując rzeczywiście może coś w tym być, że nie sam samochodzie, który porusza, ale raczej sam wnętrzu tego co ilustruje to w ogóle jak nie poruszaj ruszają się będą poruszać te autonomiczne samochody w jaki sposób ponosi uczył jeździć to są po prostu oparte o elementy sztucznej inteligencji w ogóle nie Elemental po prostu sztuczną inteligencję im więcej kilometrów przejadą tym więcej danych będą posiadały do nauczenia się bezpiecznej bezwypadkowe jazdy i myślę że, toteż sprawia, że autorem samochody jak powiedział mogą być postrzegane jako wytwory innej cywilizacji które, która nam z, która zeszła na tutaj na na naszą planetę to w jaki sposób uczą się mu uczy się sztuczna inteligencja i algorytm można z niego, że tego nie wiem na tym właśnie polega, że one są w stanie nauczyć się samemu na podstawie danych, które dostarczamy są w stanie wybrać dobrać się na najbardziej najbardziej optymalny sposób w tej sytuacji akurat na poruszanie się, a to, o czym warto w tej sytuacji pamiętać to, że o wciąż ten algorytm wciąż sztuczna inteligencja będzie ruszać się uczyć w obszarze tych danych, które dostarczane, że to nie jest tak że, dostarczając danych dotyczących np. równości jezdni czy też 6 jeśli kości poziom opadów temperatura otoczenia tak dalej nagle na utrzymał autonomiczny samochód, żeby rozjeżdżał ludzi, którzy są nieprzydatne z punktu widzenia społeczeństwa albo np. co są już starzy bezdomni schorowani nie autonomiczny samochód nie będzie miał możliwość nauczenia się czegoś takiego nie dostanie do tego danych też nie dostanie takich wytycznych wyobrażam sobie, że żaden koncert nie będzie chciał programować takich samochodów, a Arka to, czego będzie się uczył samochód autonomiczny do tego jakiś sposób coraz bardziej wydajni i bezpiecznie jeździć to może to jest też problemem i czynnikiem powodującym tym brak akceptacji brak zrozumienia autonomicznych samochodów i też obrażą się jako społeczeństwo nie rozumiemy w jaki sposób w ogóle, a te autonomiczne samochody utworzone w jaki sposób słone uczone tego, żeby jeździło Toma być dziękuję bardzo, za za tę rozmowę myślę, że dla państwa stała się ona inspirująca choćby właśnie podejście do dni do pojazdów autonomicznych Rafał Muda wydział ekonomiczny Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie był moim państwa gościem dziękuję bardzo, państwa zapraszam teraz na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA