REKLAMA

"Projekt 1619" – spór o to, kiedy powstały Stany Zjednoczone

Połączenie
Data emisji:
2020-09-09 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie kilku czternasta 24 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest prof. Radosław Rybkowski dyrektor Instytutu amerykanistyki i studiów polonijnych Uniwersytetu Jagiellońskiego dzień dobry dzień dobry będziemy rozmawiali o tym jak też polityka historyczna staje się narzędziem walki politycznej nie tylko w naszej części Europy czy w ogóle w Europie oczywiście często nie bywa, ale także w stanach tam projekt zwany 1600 dziewiętnasty to jest sexy Night in Project tak to Rozwiń » się nazywa seria materiałów York Timesa próbujących opowiedzieć historię Stanów zjednoczonych z naciskiem nadzieje niewolnictwa następuje takie symboliczne przesunięcie daty właśnie nie wiem ile można tak wprost interpretować symboliczne przesunięcie daty, jakby powstania Stanów zjednoczonych jako kraju nie jest tego momentu deklaracji niepodległości 1700 siedemdziesiątego szóstego roku tylko właśnie z 1600 dziewiętnastego, kiedy niewolnictwo symbolicznie się w stanach Zjednoczonych zaczęło zacznijmy może w ogóle od logiki, jaką posługuje się tutaj York Times, jaką posługują się twórcy tego projektu, dlaczego tak należałoby interpretować historię Stanów zjednoczonych, a ja nie wiedział, że to być może nie nie jest to aż tak radykalnie, że historia Stanów zjednoczonych należałoby, a moment ogłoszenia deklaracji niepodległości 1700 siedemdziesiąty szósty roku nastąpi z rokiem 1609 dziewiętnastym tylko, bo tak jak się czy jak u nas w Instytucie uczymy historii Stanów zjednoczonych oczywiście zaczynam od czasów kolonialnych nawet takie tam wspomnieniem czasów przed kolonialne, zanim pojawili się, a przybysze z Europy w Hiszpanii Francji czy zostaną z Wielkiej Brytanii tylko, że dla myślenia tych początkach historii Stanów zjednoczonych tak jak ona dzisiaj SA funkcjonują na kontynencie amerykańskim wokalistą jest przybycie prawda brytyjskich kolonistów najpierw do dzisiejszej wigilii potem do dzisiejszej nowej Anglii, a kobiety, jakby nie zwracać uwagi na ten moment, kiedy pojawia się pierwszy niewolnicy i w tym pomyśle New York Timesa jest chodzi o to, żeby podkreślić że, a meta system zbrodniczy pomysł zbudowania powodzenia ekonomicznego w oparciu o niewolniczą pracę i to niewolniczą w takim właśnie absolutnie nie metaforycznym sformułowaniu tylko za pomocą sens wprowadzania sił nie ma niewolników afrykańskich, a rzecz to ta historia jest absolutnie czy to niewolnictwo jest bardzo mocno sala historii Stanów zjednoczonych i że po prostu mówiąc o kolonialnej czy przed chwilą także po wojnie secesyjnej historii Stanów zjednoczonych nie można pomijać taktowny milczeniem tych wstydliwych momentów no ale nie dla Ameryka panie profesorze jednak, jeżeli się popatrzy na stronę działały PAP list system Night Project, czyli tą stronę nie Times magazyn, gdzie to jest wytłumaczone to jest za projekt tam jest z kasy Silver Stein także, który tłumaczy, jakby sens i tam jest wprost powiedziane, że jeżeli uznajemy 1700 siedemdziesiąty szósty za symboliczną symbol Narodzenie narodu powstanie narodu mniejszym bez to dlaczego nie zastanowić nad tym czy to właśnie Nation bez niej nastąpiło w 1600 dziewiętnastym, więc to jednak jest o tym co uznajemy za symboliczną datę początku Stanów zjednoczonych, jakby Narodzenie narodu, więc musi tutaj we z panem spór oni naprawdę stawiają na tą data na pewne symbole tutaj bo OKE dobrze nie będę się kłócić prawda o bo w sumie to i tak jest drugą drugorzędna sprawa w stosunku do tego co chcemy to chcemy, a powiedzieć, a sam pan redaktor dobrze wie, że w sytuacji, w której chodzi o a jakiś taki bar mający większy społeczny wydźwięk działania, które znajdujemy medialne poparcie oczywiście używać języka, który momentami wybija hiperboli Zujew pewne wątki pewne pomysły tak oni chcą powiedzieć, że właśnie, jeżeli mówimy o historii Stanów zjednoczonych o początkach Stanów zjednoczonych jako takim właśnie demokratycznym otwartym wolnym kraju deklaracja niepodległości gdzie, z czym się mówi o tym, że każde prawo marzy każdy człowiek ma prawo dowolności co ma wolności pod warunkiem, że nie jest niewolnikiem, a da, więc chociażby z tego powodu zestawienie tysiące dziewiętnastego roku, czyli przybycia pierwszych afrykańskich niewolników to dla terenu dzisiejszych Stanów zjednoczonych 1700 sześćdziesiątym szóstym roku ma sens, bo ta deklaracja niepodległości jest piękna wykonać zafałszowana, jeżeli spojrzymy na to z perspektywy, zwłaszcza tych, którzy później i tak musieli po uzyskaniu niepodległości przestał Zjednoczone być niewolnikami, a z teoretycznym uzyskaniu wolności po wojnie secesyjnej tak byli obywatelami drugiej kategorii przez wiele wiele lat, ale ja myślę tu jeszcze dzisiaj ja myślę, że to jest właśnie problem to znaczy, że problem to jest by w ogóle słuszna racja tak tak powiedział nie mam zdania nie mam żadnego problemu natomiast rozumiem, że to jest właśnie wojna symbole dlatego dlatego te daty są takie istotne dlatego też Republikanie się tak mocno dużą część Republikanów się burzy dlatego powstają takie inicjatywy jak dodaje, że też nazwa serii American History aktor Twenty Twenty, czyli jak próba w pewnym sensie zablokowania tego rodzaju działań podchodzi symbole chodzi o te rzeczy fundamentalne to trochę tak jak byśmy deliberować nad zmianą hymnu co np. zaszło we Francji prawda albo była taka debata albo jak byśmy zaczęli nie wiem zastanawia się nad zmianą godła, ponieważ pewne symbole także jeszcze zastanawiają się też nowość, że nie pamięta co miało być zmienione naszym Orle teraz prawda, że to ty także to ja rozumiem prawda, jeżeli my o tym mówimy tak tylko, że też sytuacje, które myśmy rozmawiali od daty wszystkie zamieści, gdzie z pytań, do których tą Iskrą zapalną jest postrzelenia zastrzelenie potraktowaniem w sposób kompletnie nie współmierne do zagrożenia jakiegoś afroamerykanina jest wskazówką na torze być może właśnie Ameryka musi sobie zadać zadać pytanie właśnie zadać, ale symbole czy mówiąc co roku 1700 siedemdziesiątym szóstym można taktownie pomijać milczeniem niewolnictwo, które było przed 1700 siedemdziesiątym szósty i było jeszcze wiele wiele lat o teoretycznej uzyskaniu wolności przez amerykańskich obywateli ta oczywiście oczywiście najbardziej natomiast myślę, że to jest właśnie projekt ten projekt polityczny taki bardzo śmiały no właśnie mówiące o tym, że być może powinniśmy zastanowić nad tym jak opowiadamy swoją historię na na co, jakie punkty węzłowe zwracamy uwagę co pomijamy myślę, że to może rozwścieczyć, bo przywiązanie do pewnych sposobów myślenia o rzeczywistości no to jest jakby w pewnym sensie taki no nie ma jakiś element tożsamości partii Republikańskiej ona przez wielu jest interpretowana jako w zasadzie partia rasistowska o a, ale też właśnie, nawiązując chociażby do tego prawda tego projektu 1619 no to, a trzeba powiedzieć że, zwłaszcza amerykańskim systemie szkolnictwa, a gdzie, ponieważ konstytucja nie używa słowa edukacji nigdzie, a to z zgodnie z art. 10 do to czasza dziesiąta poprawka do konstytucji należałoby wnioskować, że to poszczególne stany mają główne moc wypowiadania się co do spraw edukacji to właśnie myślę też o tym rozmawiali stany Zjednoczone w tym specyficznym przypadkiem, gdzie w wielu szkołach mówi się naucza jako główne model nauczania Intercity inteligentny projekt to prawda reakcja KUL i weekendy za prawda, że dla nie zostaliśmy, jakby niani, ale wolniej ewolucji tylko ktoś nas tak wymyślił coś za mieszano faktach czy tak naprawdę na czasie coś co z Europejskiego punktu widzenia edukacji jest naprawdę niebywałe, że tak naprawdę nie było rewolucji tylko świat został stworzony przez Boga tak jak inny sposób oczywistym, że są takie nie jest tak, gdzie w szkołach publicznych zasadniczo na czasie tylko łącznie te początki nie tylko Ameryki, ale w ogóle całego świata zgodnie z co naucza Biblia i a jeżeli myślimy właśnie o tej walce na symbole to m.in. tutaj się to to rozgrywa, a w stanach Zjednoczonych kładą dochodzi do bardzo towarze poważnej debaty, bo to to jest jako kontynuacja wyborów sprzed 4 lat, czyli do pogłębionego rozdźwięku wśród Amerykanów jak należy spojrzeć na własną sieć przeszłości jak za zrozumieć jak potraktować amerykańską demokrację to co nie jest dobre i to co jest złe tutaj właśnie trzeba powiedzieć, że na jak ta ten projekt 1619 one bez spadów tryby kampanii wyborczej wdając się stało w tym momencie narzędziem do ogniskowania tych skupiania, jakby tych firm niechętnych pod podbijania tych postaw takich norm rasistowskich czy Quazi jest rasistowski jeszcze dystansu wobec tej czarnoskórej części społeczeństwa amerykańskiego czy właśnie takiego skupiania przy sobie tej bazy wyborczej Donalda trampa to właśnie w pewnym sensie teraz znowu zaczęło być aktywne zresztą jak się popatrzy na jego wiece to bardzo wyraźnie widać do czego się odwołuje ostatni wiec, który miał miejsce w Winston Salem w Karlinie w Karolinie północnej odbywał się pod hasłem Bóg broni broń Bóg Tramp broni pana pierwszym miejscu był drugim w o ja myślę, że to w znacznej mierze też Sieja tego myślenia najbardziej chciałbym radykalnej części elektoratu partii Republikańskiej picie, a być może nie zawsze broni jest w tym połączeniu, ale punki Ameryka one są absolutnie nie rozdzielne i że właśnie stany Zjednoczone historię zasadniczo te plany mają taką inną, a ze względu na interwencję boską to naprawdę trudno uwierzyć, ale badania socjologiczne pokazują, że cała Amerykanie co zresztą pan powiedział na jakiś wie co dziesiąta była mowa, że to flaga amerykańska została przekazana przez Boga, że no przy całym też w naszym europejskim myśleniu wszystkie narody muszą mieć swoje mity powstania producent nie ma narodu jak nie ma mitu swojego takiego nie ma takiego początku nie ma łączności jakiś taki mitologiczny przyszłości, ale nawet u nas, gdzie jednak mamy takie dosyć specyficzne podejście do narodowych mitów nikt nie przypuszcza, że to sam Bóg nam dostarczył flagę polską oraz godło no, jakby się zastanowić nad niektórymi rozgłośniami to wydaje się, że mesjanizm Polski ma się w nich świetnie, choć antyk to nie zaprzecza temu, ale to nie jest aż do tak tak tak jak udział nie tyle radykalnej co naprawdę nie ma mamy prawomocne on ma Polskę Boch no oka tak pokrętne oczywiście było Fran dziękuję bardzo, był Radosław Rybkowski Instytutu amerykanistyki i studiów polonijnych Uniwersytetu Jagiellońskiego był z nami 1437 zaś informacje program przygotował Bartłomiej Pograniczny realizował Szymon waluta za chwilę informacje po nich zaś krakowskie Przedmieście Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA