REKLAMA

Nowosielski i Tarasewicz w Supraślu

Andymateria
Data emisji:
2020-09-10 14:40
Audycja:
Czas trwania:
14:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria Andy bateria w radiu TOK FM 1440 czwartek program o sztuce studies już krytyczka historyczka sztuki Anda Rottenberg dzień dobry pani do zintegrowania no panią do dzisiaj poprowadzi nas wszystkich w kierunku pewnego metod błędnie akcentu białoruskiego jak sam raz niekonieczny niezupełnie, owszem, rzeczy dzieje na Białorusi, ale ja bym chciała, żebyśmy się pochylił pani Anna na tym, że sztuka nowoczesna, które ze swoją formą od biegła dotychczasowych wyobrażeń Rozwiń » stosowanych w sztuce sakralnej i nie potrafi w zasadzie jest sprostać malarstwu religijnemu a dlaczego tego nie wiem pani jeszcze w czasach stanu wojennego albo w latach osiemdziesiątych ogólnie mówiąc artyści wystawiali w kościołach obrazy zdaje się próbowali się zbliżyć znaleźć taki rodzaj języka perswazji między wiarą, a opozycją czy oporem i różne były sposoby, ale jeśli spotkam żadnym obrazem, który mnie, jakby przekonał swoją formą i z zawartością duchową to jest bardzo trudne rozmawiały mnie tak dawno temu artystach amerykańskich, którzy wywodzą się oni sami lub ich przodkowie z terenów tzw. Skrwawione ziemi, czyli tego pasa od dziś ujścia Dźwiny do właściwie do ujścia Dniepru gdzieś, gdzie multi kulturowym tyglu rodziły pewne bardzo ciekawe konkluzje malarskie przede wszystkim mówiliśmy Berna cieniu nie mówiłyśmy Merkur Radko pro dla o duchowości malarstwa i akurat tak się składa, że 1 drugi są na bardzo wąskiej liście Mistrzów Leona Tarasewicza Turzy wyznaje prawosławie no właśnie to miał namyśli mówiąc o Akcencie białoruskim też jednak w pewnym kontekście tego co dzieje się tak daleko od nas tym niemniej podkreślam, iż do Teresy mówi o sobie że, owszem, jestem Białorusinem mieszkającą w Polsce we wszystkich kontekstach wynikających z takiego komunikatu historycznych narodowościowych i estetycznych również i wyznaniowych drugi artysta też, który będzie dzisiaj mowa tak troszkę naprawo sławie no, więc do tego zespołu i inspiracji czy też twórców, którym się Leon Tarasewicz fascynował od wczesnej młodości należał i należy nadal Jerzy Nowosielski Jerzy Nowosielski, w którym wszyscy wiedzą, że zajmował się pisaniem ikon posiadł tę sztukę, ale Jerzy Nowosielski kontynuował tradycje klasycznej ikony on stosował troszeczkę może bardziej uogólnione środki próbował znaleźć swoje własne podejście do niektórych przedstawień, ale nie odszedł od tradycji, a nie tylko próbował zmodyfikować i to co co mi się udało obejrzeć w Supraślu w sobotę 22sierpnia to była próba dialogu to, bo to była próba podejścia do tematu bardzo ważnego dla prawosławia tematu Przemienienia na górze tabor, którym Leon Tarasewicz pokazał swoją wersję tego bardzo ważnego dla prawosławia wydarzenia biblijnego muszę powiedzieć, że jestem od pewnego to od dłuższego czasu zafascynowana sposobem w jaki teraz, gdy uprawa malarstwo religijne czy też ogólnie, bo to on nawet jak używa neonów zauważa też malarstwo, bo stosuje kolor, ale różnie to wygląda w bardzo wielu konfiguracjach widziałem jego zestawienia czy zderzenia, lecz jego własnym rozumieniem prawosławie czy ikony czy też dowodu na istnienie Boga tym razem tutaj był Nowosielski był teraz dziwić się, jakby odniósł do dozna znanego obrazu Jerzego Nowosielskiego o tym samym tytule właśnie, czyli przemienienie na górze tabor do wczesnego 1961 roku jest obraz dość literalnie, aczkolwiek na literalnym sensie liczby postaci, ale bardzo uproszczony i inne swój sposób dla jego sposób malarski przedstawił wydarzenie na napęd, którego nie zostało wpisane przede wszystkim do kalendarza prawosławnego to święto Przemienienia Pańskiego teraz zrobił to parę dni później, bo samo święto 19sierpnia i należy do 12 głównych winnych świąt prawosławnych katolicyzm on nie jest ważne takie tego, że właściwie tak bardzo niech ci czy też nie świętuje trudność polega na tym, że wg Biblii czy i jest to oświecenie właściwy, czyli przemienienie pańskie, który z oświeceniem Piotra Jakuba Jana, którego Chrystus wziął na górę tabor oświecenie wiedzą na temat jej przyszłości Chrystusa Chrystus ich olśnił wiedzą mówi się, że się ukazał bardzo ceniącej białej szacie, ale właściwie, że był prawie samym światłem i ukazał się zresztą w towarzystwie proroków Mojżesza Eliasza Otóż Nowosielski właśnie tak to malować to znaczy jest Góra na tej górze jest Chrystus Eliasz Mojżesz z góry spadają 3 uczniowie apostołowie Chrystusa, bo nie zrozumieli tego co Chrystus powiedział zostali oślepieni, ale nie doznali iluminacji i teraz cerkwi prawosławnej mówi się tej iluminacji Otóż Leon Tarasewicz powiesił te ikony wypożyczone zresztą katolickiego Uniwersytetu lubelskiego w cerkwi w Supraślu muzeum cerkiewny właściwie w Supraślu i bardzo malutkiej celi na ścianie naprzeciw wejścia to wejście wejście do tej przestrzeni nie było możliwe należało wstać i patrzyć przestrzeń cała miała rozproszone ziela rozproszoną zieloną poświatę wyglądały, jakby ten obraz Nowosielskiego wisiał w nie na ścianie w poświacie Zielonej i w pewnym momencie włączało się białe światło, ale on, bo mikrosekund owych odstępach jedno po drugim w ten sposób, że były takie w klasie i następującej po drugiej, które kończyły i to trwało bardzo mało bardzo króciutko oślepia nie było już widać tego Nowosielskiego było widać światłość i umiejętność takiego interpretowania tego o biblijnego wydarzenia utrzymuje się absolutnie w sztuce z dnia dzisiejszego ponieś teraz być użył bardzo wysokiej technologii tam świeciło 44 000 lumenów po to, żebyśmy doznali tego, czego doznają apostołowi to od razu zapytam czy pani doznała ja powiem, że nie znałem przypowieści o górze tabor i dlatego pani nie dozna nie doznałam, ale one znaleźć przełożenie znani przeczytałam i zanim się dowiedziałem, bo podczas otwarcia były przemówienia i miejscowy ksiądz prawosławny wyjaśnił tę przypowieść ale zanim to zrobił miałam poczucie, że chodzi o właśnie iluminacji, czyli ja to by intuicyjnie odebrałam sądzę, że każdy tam przed odebrał to intuicyjnie potem się to potwierdziło co bardzo cieszy, ale do, czego zmierzam do tego zmierzam, że istnieje możliwość uprawiania sztuki sakralnej środkami absolutnie nowoczesnymi tylko należy najpierw zrozumieć to co jest zawarte w Biblii w nowym testamencie również i Teresy Liszcz rozumie wydaje się że, gdyby jakiś bardzo katolicy malarze tak głęboko weszli pismo święte to znaleźliby również równoważnik jakichś wydarzeń, które będą takoż miły jak nas olśniewają przykłady czy to Nowosielskiego tradycyjne czy to ponad religijne dzieła walka Radko i Barnetta Newmana czy też prawosławne Leona Tarasewicza przy użyciu całkiem nowoczesnych środków wykłady i wysokiej technologii, ponieważ jak się okazało te lampy czy też oświecenie to były lasery zostały próby specjalne sprowadzone z jakiegoś magazynu na terenie Niemiec no dobrze to abstrahując chwilowo od olśnienia, którego być może pani doznała częściowo bądź w całości bądź w ogóle, jakby samo obcowanie z tą instalacją w zasadzie chyba można było użyć tego słowa mamy ten typ klasycznego Nowosielskiego plus nowoczesne środki prof. Leona Tarasewicza dorzućmy, jakie dodaje połączenie dla widza niezależnie od tego czy jest duchowo przygotowane czy nie to jest szokujące, ale odrzucające to znaczy to budzili zaciekawienie, dlaczego nagle tak jest, ponieważ te bójki są bardzo krótkotrwałe on nas oślepiają widzimy tylko Biel, a potem wraca też zieleń plus Powidoki w postaci Powidoki, ale też farbą fluorescencyjną, która tworzy poczucie bez kresu naczynie rzeczywistość no to bardzo ciekawie to brzmi i jest to naprawdę walutę jeśli chodzi o rozmiar tych chyba najmniejsza, że przedsięwzięcie Leona Tarasewicza, jakie miałem do czynienia, a jednocześnie jest chyba jedno z najsilniejszych, zwłaszcza że jak wiemy Leon Tarasewicz lubi rozmach lubi rozmach jest nie ukrywa tego tutaj taka, ale może taką sensację wyszła nad obrotem dzieł bo gdybym miał większą przestrzeń to pewnie by tego nie zrobił to zrobił celnego, a została mu wyznaczona taka cel łka Martynka serwować prawie niższa, bo ta cerkiew jest pełna, a to muzeum cerkiewne pełne konta jest bardzo poważny zbiór ikon chyba z 1200 ich mają kilka też dzieła Nowosielskiego, ale to akurat był wypożyczony z Lublina i gdyby walne trafnie skoro nawet typowym skomponowane, bo tanio to tylko jakby służy z 1 strony pokazuje szacunek, jaki teraz widzimy dla swojego mistrza, a z drugiej pokazuje siłę tego święta to może interpretowane przez Leona Tarasewicza ich tak jak pani powiedziała z dziennikarskiego antymaterii innego obowiązku dodam tylko, że faktycznie Jerzy Nowosielski był mistrzem Leona Tarasewicza jego przyjacielem przez lat 30 bodajże tak dopóki żył dla opowiadał, że jeździł do niego, kiedy był jeszcze studentem wyrywał się, a miejsc miał pół godziny Ilony wyjechał z tego z tych walił albo, żeby nad na te pół godziny, żeby porozmawiać z mistrzem zawsze się czegoś dowiedział to tak jak od pani pamięta pani bardzo zachowajmy proporcje bardzo panią proszę no w każdym razie jestem jak zawsze oświecona po spotkaniu z panią zapraszamy państwa do Supraśla no niektórzy mogą mieć daleko, ale inni całkiem blisko z pewnością warto zobaczyć wystawa pt. przemienienie do grudnia do 5grudnia bodajże raz do zadań macie państwo czas Podlasie jest pięknym regionem widać Puszczę Knyszyńską z tego z tej cerkwi, więc napraw na pewno złota jesień jeszcze pozwoli na tę bardzo przyjemne wycieczki, a my zapraszamy za tydzień w czwartek spotkamy się jak zwykle 1440 Andy Rottenberg Anna Wacławik-Orpik Andy materia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA