dobry wieczór przy mikrofonie Zuzanna Piechowicz to jest audycja dobrostan w każdy wrześniowy czwartek zapraszam państwa na godzinną rozmowę na temat psychologii naszego zdrowia psychicznego i dbania o dobrostan psychofizyczny 10września to światowy dzień zapobiegania samobójstwom i to właśnie kwestii samobójstwa poświęcony będzie dzisiejszy problem te proszą też na rozmowę z mocno wciska pedał gorzką trenerką wykładowczynią z Lucyną Jasińską porozmawiał na temat
Rozwiń »
tego jak przeciwdziałać samobójstwo dzieci młodzieży, dlaczego tak młode osoby mają myśli samobójcze co powoduje oraz na co one jako do Rosji powinniśmy być czujni, jeżeli chodzi o zdrowie psychiczne dzieci młodzieży dzisiejszą audycję wydaje Małgorzata Buczyńska, jeżeli chcą państwo się ze mną skontaktować napisać komentarz do dzisiejszej audycji albo jednej z poprzednich to zapraszam zachęca do pisania maili na adres Zuzanna Kroka Piechowicz opat kropkę FM związana kropkę Piechowicz łopatą krótka FM też chciałbym państwa zachęcić do zadawania pytań, ponieważ za tydzień mamy gości będzie psychoterapeutka Dorota Minta i Dorotą rozmawiamy na temat tego co trzeba wiedzieć, zaczynając psychoterapię jak wybrać dobrego psychoterapeutę dobre psychoterapeutka i czego się można spodziewać na psychoterapii, jeżeli mają państwo jakieś wątpliwości myśli komentarze swoje doświadczenia z psychoterapią albo chcieliby państwo koszty psychoterapii, ale są pewne wątpliwości, które państwo powstrzymują będę wdzięczna za każdy taki na jej każde pytanie każdy komentarz jeszcze raz powtarzam adres mailowy związana kropkę Piechowicz ma potok szopkę FM, a teraz zapraszam na Ros dzieci przy mikrofonie Zuzanna Piechowicz już zapowiadała teraz moim gościem będzie Lucyna Kicińska pedagożka szkolna trenerka polskiego Towarzystwa socjologicznego dobry wieczór do projektu będziemy rozważać samobójstw Puszcza zawsze panią rozmowę od tej grupy, o których myślę sobór Czech wydaje mi się rozmawia się najtrudniej to znaczy o dzieci młodzieży to dzieci też poniżej dwunastego roku życia co siła tej najmłodszej grupy czy te myśli samobójcze wśród tak młodych dzieci naprawdę są w jaki sposób powszechne rzeczywiście od tych kilku lat coraz częściej do gabinetów psychologów psychoterapeutów czy też lekarze na psychiatrów trafiają dzieci poniżej 1210. roku życia zdarzają się takie młode osoby młode dzieci, które tracą chęć życia, które towarzyszą myśli samobójcza jest ich oczywiście mniej niż dzieci starsze niż nastolatków natomiast rzeczywiście jest tak, że no takie alarmujące doniesienia cały czas się pojawiają z czego to wynika, jakie źródło tych myśli samobójczych tak młodych dzieci nie ma 1 odpowiedzi na to, skąd biorą się myśli samobójcze dzieci nastolatków u osób dorosłych samobójstwa myśli samobójcze to jest takie zjawisko wielowymiarowe wieloaspektowa możemy mówić tutaj o takich czynnikach ryzyka, które będą wpływały na to, że dana osoba żołnierz mogą pojawić myśli samobójcze żona może odjąć zachowanie samobójcza do tych czynników ryzyka zaliczamy niżej mówimy o dzieciach i nastolatkach nawet tutaj przede wszystkim mówimy o zaniedbaniu emocjonalnym ze strony dorosłych ze strony rodziców ze strony opiekunów w taki czynnik, które podnosi prawdopodobieństwo podjęcia próby samobójczej aż 17× później możemy mówić o tym, że bardzo duży wpływ ma przemoc przemoc głównie psychiczna, która też odnosi kilkanaście razy prawdopodobieństwo podjęcia próby samobójczej przez dziecko czy przez nastolatka bądź też osoba tzw. młodego dorosłego świata doświadczeń przemocy rówieśniczej również podnosi prawdopodobieństwo zachowania samobójcze ono na wykorzystywanie seksualne również tutaj takim szyldem Kora latem, a także umowy osoby pojawią się myśli samobójcze żona będzie próbowała odebrać sobie życia oczywiście im więcej jest takich negatywnych czynników w tym większe prawdopodobieństwo, że pojawi się ostre prezes, jeżeli mówimy o występowaniu trudności kłopotów kryzysów emocjonalnych myśli depresyjnych myśli rezygnacyjne myśli samobójcze u dzieci nastolatków to ich możliwość poradzenia sobie w pojedynkę z tymi trudnościami z tymi kryzysami jest o wiele niższa niż u osób dorosłych dzieci nie mają tyle co osoba dorosła umiejętności nie mają dla doświadczeń nie mają tyle możliwości bardzo często, kiedy doświadczają przemocy, kiedy doświadczają zaniedbania emocjonalnego, a to nie wiedzą czy też sytuacja naturalna i młodsze dziecko tym większa taka tendencja do postrzegania tego krzywdzącego świata jako świata jako takiego po dzieci, które doświadczają przemocy, jeżeli są bardzo małe i są w izolacji to nie zdają sprawę, że jest jakiś świat, w którym się przemocy nie doświadcza, więc mogły może być bardzo dużo takich negatywnych doświadczeń negatywnych sytuacji w życiu dziecka czy nastolatkach, które on stara się zracjonalizować i zaakceptować jako takie, ale niestety jako ludzie nie jesteśmy w stanie akceptować i ponosić bezrefleksyjnie bez wpływu konsekwencji przemocy w konsekwencji zaniedbań wykorzystania na list silnie oddziałuje na nasz nastrój nie oddziałuje na nasze poczucie własnej wartości najmu to możemy doszukiwać się pojawienia się bardzo dużego napięcia złości frustracji autoagresji, a też później w konsekwencji wystąpienia myśli samobójczych która, jeżeli dalej dziecko nie będzie otrzymywał pomoc, jeżeli nie będzie miał zaufanie do świata dorosłych i że nie zostanie potraktowana serio, jeżeli ten świat wokół dziecka trzynastolatka nie rozpozna problemów w jego życiu to może dojść także do zachowania samobójczego przemoc psychiczna molestowanie seksualne czy przemoc rówieśnicza to wydaje się, że są dość dość jasne, a czynniki to znaczy wiemy na czym polegają, z czym się wiążą jak wyglądają, chociaż z tą przemocą psychiczną przesada, ale jestem ciekawa tego czynnika zaniedbania emocjonalnego, skąd rodzic ma wiedzieć czy zaniedbuje emocjonalnie swoje dziecko jak to sprawdzić jak tego robić zaniedbania emocjonalne to takie zachowanie, które podmiotowość dziecka i jego potrzeby nie są zaspokajane, kiedy rodzic nie spędza z dzieckiem czasu, kiedy swoją aktywność ogranicza to na niczym ze spotkania takich potrzeb fizjologicznych tym ubrania ewentualnie pożywienia, kiedy rodzice z różnych przyczyn nie angażuje się dorastanie dziecka, kiedy dziecko czuje się pozostawiona sama sobie, kiedy rodzice już starszym dzieckiem na nie rozmawia nie bawi się, kiedy dziecko ma takie poczucie, że nie jest w stanie przykuć uwagę, gdzie uwagi rodzica do siebie łącza uwaga jest raz jest raz nie ma natomiast jest to związane z zachowaniem dziecka tylko to jest związane z tymże rolnicy decyduje, więc świadomie uwagę selektywnie dziecku poświęca im problem pojawia się dlatego zaniedbaniem emocjonalnym, a ponieważ dziecko ma takie sięgnęły w rodzinnym takie poczucie, że nie jest wystarczająco dobra wystarczająco ważna, że nie ma osoby, która pomoże mu zrozumieć świat, która pomoże zrozumieć emocje zagospodarować te emocje odpowiedzieć, zwłaszcza na okienne na strach na niepokój lęk nie dziecko z tym wszystkim zupełnie pozostawione same sobie później im starsze dziecko, kiedy zaczyna się wkraczanie w gdy do rozstania pojawia się takie poczucie, że na musza udawać albo, że nieważne, jaki jestem, bo i tak jest wystarczająco dobre dla mojego rodzica, a nie pasuje do niej, bo nic dla niego nie oznacza, jeżeli takie poczucie pojawia się u dziecka czy nastolatka na stosunku do tej osoby, dla której powinno być najważniejsze w życiu, ale co będzie później rzutowało na wchodzenie w relacje na radzenie sobie w sytuacjach stresowych na radzenie sobie z wyzwaniami, jakie kolejne etapy rozwojowe przed nami stawiają i to rzeczywiście także bardzo dużą młodych osób mówi, że zupełnie czuje, że ich rodzice nie znają, że ich rodzice interesują się na cele i życzę, żeby wiedzieć kim się spotykają co je fascynuje też się także od osoby na mówią, że to nie chodzi o to, że rodzic im zabrania być sobą, czyli np. rodzic mówi nie będzie artysta będzie lekarzem boja tak powiedziałam tylko, że chodzi o to, że na ma po prostu rodzić nawet nie interesuje kim on chce być, że nie porusza z dzieckiem czy nastolatkiem takich tematów, że ewentualnie pojawia się ze strony rodzica takie oczekiwanie na statek powinien wiedzieć kim chce być w życiu natomiast nie widzi rodzić swojej roli jako kogoś, kto powinien wspierać pomagać dokonać tego trudnego wyboru dla nastolatka podpowiedzieć mu pomóc zrozumieć, jakie ma mocne strony na, więc de zjawisko tego zaniedbania emocjonalność na pewno bardzo złożone z coraz więcej dowodów takich podatków NATO, które mówią, że ma to bardzo duży taki kolosalny wpływ na rozwój psychiki poczucia własnej wartości u nastolatków, która jak wiemy już po kilku latach będą młodymi dorosłymi wkraczającymi w kolejne ważne dla siebie, a rola i które w sytuacjach stresowych, które są naturalnym elementem życia każdej dorosłej osoby będą miały jeszcze mniej zasobów do radzenia sobie SCM napięciem z kłopotami mogą pojawić zachowanie ucieczkowe mogą pojawić się sięganie po środki psychoaktywne mogą pojawić się ostre prezesa, który mimo to osoba nie będzie wiedział w jaki sposób sobie poradzić, bo nie będzie miała w sobie wystarczająco dużo siły by sięgać po pomoc albo wystarczająco dużo poczucia własnej wartości powierzyć taką pomoc zasługuje, czyli to nie musi być rodzic, które jest złym rodzicem tam stereotypowym sensie, czyli uzależnione przemocą może być człowiek, który np. bardzo zapracowane taki, który uznaje że, a czas spędzany w pracy jestem czasem, na którym zarabia na najnowszy sprzęt czy wspaniałe wakacje rzeczywiście jest także ten czynnik zaniedbanie emocjonalnego może być związane po prostu bardzo dużym zaangażowaniem rodzica praca zawodowa nie wiem samo realizacja bardzo często jest to związane z takim postrzeganiem rodzica właśnie na tym polega jego rola, że nie zarabianie na dom sprawia, że dziecko nastolatek ma wszystko wszystko w rozumieniu gadżety wyjazdy kursy dodatkowe zabawki, a tak naprawdę dzieci mówią, że zależy na tym się rodzicami będzie czas obejrzą film pobrał karty, że chciałby mieć takie poczucie, że są dlatego rzuca, a czymś ważnym ważniejszym niż praca ważniejszy niż ten własny rozwój czy własne przyjemności rodzica, bo ciasto rodzice mówią tyle lat pracuje tak dużo pracuje też muszą coś dla siebie czy to jest brak zgłoszeń to są nie wiem, jaki wizyty trwa czy to też jest takie nie takie wygórowane zapracowanie tylko takie po prostu konieczność podjęcia kilku prac, żeby związać koniec końcem tutaj nie ma tylko w kontekście wielkiego miasta, gdzie rodzice sami są przepracowani, bo na, bo pracują w korporacji mówimy tutaj też takich sytuacjach, gdzie rodzice po prostu nie ma, bo np. pracuje poza miejscem zamieszkania, kiedy wraca mówi, że chce mieć Święty spokój, że nie ma na to siły, żeby jeszcze ani inspektor z dzieckiem czy się z nim bawić dla dziecka ma ogromne znaczenie czy rodzic poświęca mu praw czy interesuje czy go słucha czy i traktuje jako szacunkiem jego potrzeby też jego różne nie umiejętności, bo dzieci uczą się życia onego nie umieją od momentu, kiedy się urodziła tylko przez obserwację przez próbę i wszystko pełnienie błędów natomiast, że rodzic reaguje zniecierpliwieniem złością, kiedy pojawią się problemy problemy dziecka to też odbiera dziecko taką chęć do dalszego próbowania, ale też odbieramy poczucia bezpieczeństwa i odbieram takie poczucie, że może być sobą relacje z rodzicami i zaczyna udawać dziecko co niestety może skutkować no takim dalszym później ukrywaniem też problemów, jeżeli dziecko nie czuje się bezpiecznie relacji z ze swojej innej ze swoimi najbliższymi, kiedy pojawią się myśli rezygnacyjne na obniżony nastrój myśli samobójcze nie będzie chciało nic mówić będzie się bało, że dokłada rodzicowi problemów dziś mało, że zostanie ocenione zbagatelizowane czy oskarżona o to, że znowu wraca dorosłam głowa i jakie są sygnały ostrzegawcze na co my dorośli powinniśmy zwracać uwagę co nas powinno zaniepokoić na pewno warto zastanowić się co jest takim obiekcie z objawami kryzysu u osób dorosłych, bo część tych czynników będzie też czy objawu będzie też charakterystyczne dla dzieci nastolatków, czyli wycofanie się aktywności ten obniżony nastrój snu tak na taka takie skupienie się na negatywach wypowiedzi takie jak nikomu na mnie nie zależy nikt nie lubi wszyscy są źli ludzie są nastawieni negatywnie NIK zwrócił uwagę jak nie będzie, ale też charakterystyczne bardziej dla dzieci nastolatków tak nie mówimy o tym kiedy mówimy o osobach dorosłych też rozdrażnienia to jest reagowanie złością bunt wobec otoczenia kłopoty z koncentracją uwagi czyli, jeżeli obejrzeli, obniżając nastolatkowi oceny, jeżeli na nastolatek ma dziecko ma kłopoty ze snami tutaj mówimy o zarówno o tym, że nie zasypia o jakieś określonej godzinie dwudziestej trzeciej tylko o godzinie drugiej w nocy, jeżeli pojawią się wybudzenia nocne albo kiedy im, czyli drugiej trzeciej siły na stratę budzi dostaniesz albo, jeżeli po ma kłopoty z tym, żeby wstać do szkoły pojawią się Antara pojawia się takie zachowania agresywne w stosunku do otoczenia czy auta agresywna a, toteż powinniśmy na to jak najbardziej, a z zwrócić uwagę na zmianach w wyglądzie dziecka i względem ubierania się, ale też dbania o siebie, a także utrata wagi gwałtowna rzadziej zwiększenie apetytu powinno nauczyć się pojawia, ale też powinna oczywiście na zaalarmować, a więc jest mnóstwo takich czynników, na które powinniśmy zareagować one mogą świadczyć o pojawieniu się kryzysu emocjonalnego mogą świadczyć też upewnić się innego rodzaju problemów inni też musimy się zająć, nawet jeżeli nie będą to właśnie kryzysy emocjonalne będą to jakieś inne problemy i dziecko nastolatek potrzebuje takiej pomocy potrzebuje takiego wsparcia ze strony otoczenia co możemy też obserwować dzieci nastolatków też nieumiejętność przyjmowania pochwał i umiejętność przeżywania radości na wkład w kontekście szkolnymi dziecko dostaje dobrą ocenę dostęp do jak być dobrym uczniem bardzo dużą energię wkłada w to, żeby to oceny zdobywać nie stanie się z tego cieszyć nawet to będzie, toteż taki objaw tego tych problemów może być tak też, że nastolatek dziecko nie będzie umiało poradzić sobie z krytyką z ze zwróceniem uwagi i będzie reagowały płaczem złością trzaskanie drzwiami z bieganiem też powinniśmy tak jak na sytuację zwrócić naszą uwagę okazać zainteresowanie zaprosić to rozmowa natomiast bardzo często, kiedy dzieci nastolatki nie radzą sobie ze swoim obniżonym nastrojem i podejmują takie zachowania opozycyjna buntownicza czy właśnie trzaskanie krzyczenie wagarowanie gruntowanie się są uznawane za własnym to są te zachowania przejął jak są identyfikowane jako o objawy buntu jako bycie niegrzecznym jako bycia leniwym jako bycie źle wychowanym dostają dzieci nastolatki kary za czym te zachowania, które są objawami kryzysu unik i takiej sytuacji nie powinno być miejsca, bo nawet, jeżeli dziecko się buntuje, jeżeli przeżywa złość jeżeli, a atakuje w to znaczy, że potrzebuje wsparcia rodzice, żeby to zachowanie czy wychowawcy nauczyciela, żeby to zachowanie skorygować dawanie kary nie utratę nie wychowuje nie pozwala zrozumieć i nie pokazuje, jakie zachowanie byłoby w tej sytuacji akceptowana, jakiego dorosło od niego wymaga bardzo często dzieci i sięgają po jakiej zachowania po prostu takie znają wiedzą, jaka jest alternatywa albo wiedzą, ale trudno z tego co na to by skorzystać natomiast to co w kontekście kryzysów emocjonalnych jest ważne to, że niestety one są często identyfikowana nietrafnie, czyli właśnie jako błąd jako niechęć dostosowania się do zasad obowiązujących czy wręcz 1 pasie próba manipulacji otoczenia, nawet jeżeli to była próba manipulacji otoczenia nie kryzys emocjonalny totalnej dziecko potrzebuje pomocy, żeby zaspokoić swoje potrzeby, a w sposób akceptowane, a nie przez manipulacja czy wspieranie dziecka nastolatka młodego rosłego wyjściu z tego kryzysu, które towarzyszą gości samobójcza czy wyjściu z kryzysu którego, którego efektem mogłoby stać próba samobójcza jest podobno dlatego wspiera osoby dorosła tak rzeczywiście jest podobna do wspierania osób dorosłych po kryzysie oczywiście możemy mówić o inaczej będziemy robić przez edukację, czyli informować dziecko na temat jego stanu na temat możliwości poradzenia sobie z problemami niż osoby dorosłe, bo NIK, która po prostu rzeczy są przypisane tylko dla dzieci dla nastolatków ani dla osób dorosłych np. informowanie rodziców albo informowanie bliskiego otoczenia jest tutaj niezbędne, jeżeli mówimy o dzieciach i nastolatkach, ponieważ otoczenie powinno wiedzieć może zapewnić pomocną ma też możliwość zapewniania pomocy czy decydowania o tym, jaka pomoc dziecku będzie udzielana, jeżeli mówimy oczywiście osoba dorosła to tutaj sprawa ma się inaczej natomiast na pewno, kiedy mówimy o wspieraniu osób, które mają myśli samobójcza to ważne jest, żebyśmy pamiętali, że rozmowy wprost jest tutaj kluczem też zadawanie pytań wprost o to czy są myśli samobójcze czy młoda osoba bądź osoba dorosła ma plan odebrano dobrania sobie życia, a czy i jak często się pewności samobójcza była już podejmowane próby odebrania sobie życia to są bardzo ważna, a czynniki ryzyka podjęcia próby samobójczej czy osoba, która ma takie myśli samobójcze rzeczywiście będzie chciała się tymi mszami podzielić czy dziecko nastolatek czy osoba dorosła odpowie tak takie myśli samobójcze chwilę najczęściej tak, zwłaszcza jeżeli powiemy o tym co zaobserwowaliśmy ma, a no, bo musimy sobie w ogóle wyobrazić kontekst takiej rozmowy mamy nastolatka, który ma obniżyć znacząco obniżyło musiał cenę wycofał się z relacji z rówieśnikami przerwy spędza sam bym widać, że jest bardzo roztargniony stał się może Górka musimy z nim porozmawiać o tym co zaobserwowaliśmy, kiedy powiemy o tym, że od kilku miesięcy i morza przez jakieś trudności widzimy jego napięcie, że widzimy obniżona ocena ich chcielibyśmy o tym rozmawiać, bo niepokoimy się osoby chcielibyśmy pomóc, a będzie większa tendencja tej osoby do tego co z nami porozmawiać, jeżeli usłyszymy, że buty czasem także młodą osobą mówi wprost albo osoba dorosła o tym, że mamy samobójcza czasem jest także mówi nam odpowiedzi na pytanie na na zachętę do rozmowy to bardzo ważne jest to, żeby te oto właśnie myślał rozmawiać wprost trzeba od nich nie uciekać, ale też, żeby docenić, że osoba się z nami podzieliła myślami, żeby wyjaśnić młodej osobie bądź osobie dorosłej, że te emocje, które przeżywa zmęczenie poczucie bezradności zagubienia czy niskie poczucie własnej wartości są naturalne w tej sytuacji, w której się znalazła, a że nie jest tak, że jest z nimi coś nie tak bardzo często młode osoby, które bardzo długo czy osoby dorosłe, które nie mówią nikomu o tym, że mają myśli samobójcze, które mówią o tym większa niż ten nastrój straciły chęć życia się czuć bezradna bezsilna mają takie poczucie, że to nie jesteś kompletnie nie także one się zepsuła, że tylko one sobie nie radzą, jeżeli powiemy o tym, że to co przeżywają naturalna to sytuacji, w której znaleźli takie długotrwałe borykali się z obniżonym nastrojem samodzielnie w pojedynkę i jest bardzo wyczerpujące i że dobrze zrobiło się z nami podzieliła to zaczyna budować nam poczucie zaufania i przywracać tej osobie wiara, że nam może sobie poradzić z tymi myślami w tym swoim nastrojem, że nie jest już samo, że ma obok siebie sojusznika osoba, na której może polegać, która jest zainteresowana, która nie ocenia, która nie na nie obarcza ich tym, że są odpowiedzialni za to w jakimś znaleźli stanie, bo często jest także za ten obniżony nastrój młoda osoba bądź osoba dorosła i obarczona przez swoje otoczenie albo tak sobie wyobrazić tak mogłam powiedzieć wcześniej zdarzają się oczywiście takie wypowiedzi ze strony rodziców albo otoczenia osoby dorosłej na no, dlaczego dopiero teraz o tym mówi aktorstwa pół roku albo rok, a to dopiero teraz mi na wysokim na myśli samobójcza to młoda osoba złoży to jak to po raz kolejny zawiodła słyszeć nie troska, że tak długo był sam i przykro z tego powodu słyszę na dokłada się teraz problemu bardzo ważny jest w jaki sposób nie zareagujemy na to, że może młoda osoba będzie osoba dorosła mówi nam w myślach samobójczych akceptacja i wyrażenie to do ocenienia tego, że ktoś nam o tym powiedział przed edukacja na temat stanu uprawomocnienie emocji są ważnymi elementami takimi zachęcające do dalszej rozmowy do wspólnego szukania rozwiązań do takiej otwartości na pracę nad poradzenie sobie z własnym stanem i z emocjami myślami samobójczymi, bo to nie jest także jak w pani będzie ciężka praca dla nastolatka czy dla osoby dorosłej poradzenie sobie głosy na stronie myślami samobójczymi czy tendencjami do odebrania sobie życia to cały czas jest praca tej osoby, ale ona nie może tego zrobić sama potrzebuje innych osób i ze swego otoczenia i profesjonalistów, żeby sobie z tym nastrojem radzić to co jesteś niezbędna, kiedy mówimy o właściwym otoczeniu osoby, która myśli samobójcze jest to, że otoczenie też powinno dostać wiedza umiejętności, które będą pomocne dla osoby, która ma problemy kłopotach, bo tym ani rodzice ani nie wiem współpracownicy sąsiedzi nie wiedzą w jaki sposób mogliby wspierać osoby w kryzysie oraz wychodzeniu z po prezesa bardzo ważny to, żeby rodzice, którzy zauważają, że dziecko ma kłopoty czy problemy, żeby nie oddawali tego dziecka na godzina terapeucie i uznawali, że teraz ktoś naprawi dziecko dziecko się nie popsuła tylko ma kłopoty problemy i na oczywiście terapia jest bardzo ważna natomiast ważne jest też o to co się dzieje poza terapia, czyli czujność wsparcie akceptacja ze strony otoczenia i to jest bardzo ważne, żeby rodzice ne mieli możliwość uzyskania takich informacji jak pomagać dziecku na co zwracać uwagę jak wspierać jak reagować na kolejna na jakieś przejawy kryzysu, jeżeli one się pojawiają już tak, żeby nie reagować paniką albo zniechęceniem tylko, żeby wiedzieć co się może pojawić już bardzo ważny jest to, żeby adekwatnie zareagować na taki kolejny kryzys tak samo, jeżeli mówimy już farmakoterapii wielu rodziców ma takie poczucie, że jeżeli leki po tygodniu po 2, działając z napisami niepotrzebna, że albo są skuteczna i że trzeba przestać siedzieć u podawać z drugiej strony może być także, jeżeli te leki są przyjmowane przez 234 miesiące trójki ma takie oczekiwanie, że już powinny zadziałać już powinny wylać dziecko to był tak działa przyjmowanie leków na zaburzenia nastroju na powinno być kontynuowane co najmniej pół roku od ustąpienia objawów, a nie 3 miesiące od rozpoczęcia przyjmowania leków to są wszystko wiadomości, które powinny być rodzicom opiekunom w otoczeniu po prostu przekazywane tak samo też oczywiście powinno być 13 latkowi przekazywana oczywiście adekwatnie do wieku natomiast to, że nastolatek też oczekuję, że 3 dni od stawek będzie przyjmował leki na depresję depresja minie na no to to jest taka sytuacja niewłaściwa też pokazuje to żadna wizycie u lekarza psychiatry inne informacje powinna powinien taki nastolatek mógł otrzymać taką uspokajająco i wyjaśniająca na czym polega na proces leczenia tym jak tak oto powiadam mam takie poczucie, że cały czas mamy bardzo dużo do zrobienia w kontekście leczenia depresji w kontekście rozmawiania o nastroju u dzieci nastolatków, ale też osób dorosłych bardzo duże jest cały czas tak i taki stygmat dotyczące zaburzeń psychicznych zaburzeń afektywnych zaburzenia naszego nastroju, a mamy ich niestety coraz więcej, bo tylko 2019 roku receptę na leki przeciwdepresyjne zrealizowało blisko 4 000 000 Polaków, więc to jest prawie 10% naszej populacji, która już przyjmuje leki przeciwdepresyjne 2020 jest trudnym rokiem dla nas wszystkich i wydaje mi się że, a tych osób, które będą realizowały recepty będzie jeszcze więcej, kiedy zobaczymy statystyki NFZ-u i po jest także powinniśmy coraz więcej tej wiedzy zdobywać na temat tego jak reagować w sytuacji obniżonego nastroju sytuacji już zdiagnozowanej depresji wśród osób z naszego otoczenia, bo to co jest takim czynnikiem chroniącym i czynnikiem pozwalającym po odzyskaniu równowagi to są pozytywne relacje poczucie bezpieczeństwa tak, aby takie poczucie akceptacji bez niego jest rzeczywiście bardzo trudno radzić sobie z zaburzeniami nastroju powiedziała pani w 2020 jest ciężkim oraz rokiem z 1 strony pandemia Korona wirusa i to obciążyło naszą psychikę psychikę dzieci młodzieży, bo lokal zamknięcie ograniczenie lęk strach o zdrowie bliskich o przyszłość kryzys dzieci i nastolatki chłoną też nasze emocje nasza dorosłych emocje jak gąbki i to, że myśli część firm przyjmujemy nam się obniża nastrój i rodzice wchodzą, więc etap kryzysu zdrowia psychicznego wszystko na realne nie wpływa to z 1 strony rozmawiałyśmy i opowiadała pani wielu rzeczach, na które mamy wpływ, czyli na rację z dzieckiem nastolatkiem na tworzenie bezpieczeństwa psychologicznego w domu, ale jest są rzeczy, na które wpływu nie mamy takiego bezpośredniego gremialnego 2020 roku też niechlubne rok wybuchu epidemii innej w Polsce epidemii Homofobii i i tego co się co się dzieje mamy strefy wolne od LGBT mamy całą historię sytuację z Margot i nagonką na osoby nie hetero normatywne jak wspierać, a jeżeli dziecko nastolatek, który odkrywa swoją seksualność odkrywa, że jest nie heteroseksualne, że jest częścią społeczności LGBT właśnie mamy się z obycia czy ta droga jest inna czy taka sama jak powiedziała pani przy wcześniejszych przypadkach będzie to droga taka sama natomiast, jeżeli nastolatek doświadczył odrzucenia ze strony swojego otoczenia czy stronę szczególnie swoje rodzina to droga będzie trudniejsza, bo nie będziemy mieć już tego zasobu postaci tej im tego pozytywnego wsparcia które, która jest tak potrzebna przy leczeniu depresji czy przy leczeniu uczuciu wśród osób, które mają myśli samobójcze czy są po próbach samobójczych to jest po prostu także ten czynnik ochronne po prostu w takiej sytuacji istniał nie będzie natomiast to nie znaczy, że nie można go zrównoważyć cała koncepcja Zając mówi o tym, że możemy poradzić sobie z niesprzyjającymi warunkami i że możemy się pozytywnie zaadaptować je możemy odzyskać równowaga mimo tego, że nie będzie już od wsparcia akceptacji ze strony najbliższego otoczenia dla naszej orientacji dla naszego przeżywania kłopotów problemów z obniżonego nastroju, bo zdarzają się też rodziny, które nie akceptują tego, że ktoś choruje na depresję to nieprawda mówią, że sobie ktoś myśli już, jakby tylko zechciał to byłby inna, a zupełnie tak samo jak zdarza się to słyszeć osobą o orientacji hetero moro normatywnej, mimo że obie te zmienne i zachorowalność na depresję i orientacja hetero normatywne nie jest związana z naszą wolą tylko z na jakimś rodzajem genetycznej przypadkowości albo różnych negatywnych doświadczeń, jakie mieliśmy, jeżeli chodzi o wpływ właśnie na występowanie depresji wśród dzieci wśród nastolatków, a nie mówimy tutaj o genetycznej tych uwarunkowań genetycznych na, bo to w depresję wśród dzieci młodzieży jedno on aż aktywuje uwagi na te negatywne czynniki ze strony środowiska czy takie związane z brakiem możliwości poradzenia sobie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach natomiast na pewno uda się uzyskać pomoc na pewno osoby na młode, które doświadczają nienawiści odrzucenia ze względu na swoją orientację seksualną mogą szukać dla siebie pomocy, bo obok tych negatywnych czynników w tym pani mówiła, czyli tego wybuchu takich zachowań homofobicznych utworzenia strefy wolne od 2 lata w tym roku też były uchylane decyzje o tworzeniu stref wolnych od ankiet dziękujemy Adamowi, bo narobi, bo to właśnie prof. Adam Bodnar Rzecznik Praw Obywatelskich całego biuro walczyło o to, aby te strefy były uchylane i wygrywali w sądach, a tak i rzeczywiście, bo jest bardzo dużo ludzi oczywiście ogromna zasługa Rzecznika Praw Obywatelskich, ale też ogromna zasługa ludzi, którzy wywieszają swoich oknach flagi tymczasowa, którzy nie boją się pójść na pokojowe demonstracje, którzy starają się pokazywać akceptują szanują innych tych oczywiście my w ogóle się skupiamy bardzo na negatywach na tym co jest ma takiego godzącego co jest w tym czym się nie zgadzamy co nam zagraża natomiast pamiętajmy, że są też ludzie akceptujący ludzie dobrej woli ludzi aktorzy starają się wprowadzać zmianę i ich i to rzeczywiście możliwe, bo na ile mówimy o koronę wirusie, który jakoś mam wrażenie, że mamy duży wpływ na to, że on się pojawił wcześniej w tym epidemiologii, więc proszę wybaczyć natomiast o osobie, której pani udział w wybuchu jest także to jest nas ludziach my możemy też zmienić edukacją możemy to zmienić rozmowami możemy to zmienić i rzetelnym w oparciu o rzetelne źródła wiedzy na i sam ludzie, którzy też wcześniej byli niezaangażowani nie wiedzieli nie interesowali się teraz dzięki zdobyciu wiedzy opowiadają się jednoznacznie po stronie osób LGBT plus zaangażowali się to jest możliwe i charakter wiem, że dla osób, które właśnie wolność zagrożona czasie akceptowana każdy nawet takie małe gesty bardzo dużo znaczą im myślę sobie rząd moglibyśmy też jakość o tym myśleć i na to zwracać uwagę, a może oczywiście rok mama niewesołe nikt nie ciekawe w samym lub zdalnie dzieci nastolatki czy mały duży stres bardzo duże napięcia, ale także kontekst powrotu do szkoły był dla nich kontekstem pełnym napięcia, bo jeżeli dzieci nastolatki zamknięte w domach nie kontaktowały się z rówieśnikami na, dlatego że np. doświadczały przemocy albo odrzucenia również niczego albo nawet nie kontaktowały się obawy o to, że mogłyby nie wiem czy nie wirusa do domu oraz rodziców oraz czeków on musiał wrócić 1września do szkoły, bo tej sytuacji która, a 12marca była dla nich 100% zagrażająca musiały natychmiast do domu, a teraz mimo tego, że mamy większą zachorowalność nagle sytuacja nie jest dla nich już zagrażająca wróciły do bardzo duże szkół i pojawiło się nic problemy związane takie programy lekowe w tym następował wtem, więc wieloaspektowo widzimy to jak wpływa na nas Logan jak wpływają na różne zmiany, które się dzieją się w tym roku, a możemy sobie z tym poradzić tylko bardzo ważny jest to, żeby nie zostawać samemu z problemami, które się u nas pojawiają ich, żeby otoczenie to zauważał to problem ma, która się pojawia wśród dzieci nastolatków także wśród osób dorosłych, bo jesteśmy gatunkiem społecznym my jesteśmy gatunkiem indywidualnym potrzebnej potrzebujemy siebie wzajemnie przetrwania nie tylko czysto biologicznego, ale do zaspokojenia swoich podstawowych potrzeb mamy takie potrzebę przynależności akceptacji szacunku i jeżeli sobie nie będziemy ich dawać to będziemy prowadzić to niskiego poczucia własnej wartości do poczucia wyobcowania samotności samotność jest czynnikiem ryzyka pojawienia się myśli samobójcze jest taki sposób wychowania się, że będziemy zgodne w ten sposób, mówiąc że fankami żadna z nas taki sposób nie nie jest, ale sposób brzmi mniej więcej tak jak nie będę z dzieckiem, o czym rozmawiał rozmawiała to nie istnieje i kontrolę trochę tę myśl czy w takim razie warto rozmawiać z dziećmi i na statkami samobójstwa, nawet jeżeli nie mamy podejrzeń ani oznak, że mają myśli samobójcze nie było w otoczeniu wśród bliskich osoby, która próbowała popełnić samobójstwo i dzieci oglądały też z tego słynnego serialu 13 powodów, które tak wielu oburzył w związku z tym, że jest to historia dziewczyny, która popełniła samobójstwo nie ma takich przesłanek, ale warto ten temat Pruszcz oczywiście, że warto, bo sam fakt, że nie poruszamy nie znaczy, że ten temat nie istnieje, że problemami, a teraz samobójstwo to jeszcze pani są przepraszam przerwę po samobójstwo proszę podłożyć wszystkie inne tematy, których państwo nie rozmawiają ze swoimi dziećmi nastolatkami tak jak najbardziej natomiast wracając do kontekstu samobójstwa to, że nam się wydaje, że nasze dzieci nie znają tego tematu, bo wydaje nam się, że nie oglądały, że nie słyszały, że nie widziały, iż ich otoczeniu nie ma osób, które podjęły próbę samobójczą no to wydaje mi się, że trochę się samo szykujemy na to, że nam się to wydaje to nie znaczy, że to jest prawda, bo o kulturze jest bardzo dużo informacji na temat osób, które odbierają sobie życie codziennie są w serwisach informacyjnych czy gazetach informacje osób, które odbijały sobie życia gwiazdy popkultury odbierają sobie życie w różnych serialach nie tylko w serialu 13 powodów jest pokazywane samobójstwo i co najważniejsza to, że rzeczywiście statystyki KG Policji pokazują, że prób samobójczych wśród dzieci nastolatków osób osiemnastego roku życia 9512019 roku, a takich prób, które zakończyło się śmiercią było 9jeden z 85 dni pan w tej chwili dokładnie to jest tylko wierzchołek góry lodowej jak spojrzymy sobie na badania wśród dzieci nastolatków wyborem wśród nastolatków w grupie od trzynastego do siedemnastego roku życia i pytam sam dzień nastał ten pytamy nastolatki oto czy one podejmowały kiedyś próbę samobójczą to 7% z nich mówi, że także w swoim życiu podjęło próbę samobójczą akcję pół mówi procent mówi o tym, że podjął taką próbę wciągu ostatniego roku im sam fakt, że mamy w statystykach tak mało liczba zarejestrowanych prób samobójcze to nie znaczy, że ich jest naprawdę tak mało może to jest bulwersująca liczba, bo to jest, a blisko 4 próby samobójcze każdy powiat w skali roku natomiast, jeżeli pytamy dzieci nastolatki to one podejmowały próby samobójcze to okazuje się, że po przeliczeniu na próbę reprezentatywną w skali roku to jest 125 000 dzieci w skali ogólnej 7% to jest 250 000 dzieci, więc może nam się wydaje, że nasze dziecko na pewno nikogo nie podejmował próbę samobójczą to może nie być prawda jest bardzo dużo prób samobójczych, w których dorośli nie wiedzą, w których nie zdają sobie sprawę oczywiście także też nastolatek, które podejmuje próbę samobójczą to nie mówi na ogół całemu swojemu otoczeniu kolegom koleżankom, ale zdarza się, że innym on to ożywia i proszony o to, żeby dochować tajemnicę na wie o tym, że ktoś ma myśli samobójcze, ale też pań może, nawet jeżeli nawet myśli samobójcze nie są wypowiedziana np. na forum prasa to nie znaczy to dziecko czy ten nastolatek myśli samobójcze nie funkcjonuje inny sposób omówiono objawach kryzysu, czyli o tym, że ich bardziej drażliwe zareaguje złością, że reaguje smutkiem obniżonym nastrojem buntem to są wszystko zachowania, których doświadczają nasze dzieci i dobrze, że one wiedziały, że takie zachowania paniczne zachowania, które predestynują do tego, żeby kogoś odrzucić go izolować od siebie to, żeby rozpoznać u niego kryzys, bo nasze dziecko może uratować ani żyć to jest dobry moment, aby rozmawiać o tym czym właściwie ten komunikat efekt i dlaczego się nastolatkowie są na niego najbardziej narażeni, a no do mówimy o słynnym efekcie Wertera, czyli o takim naśladowania zachowań samobójczych na związanych z dodawaniem do zachowania samobójczego takiego romantycznego pozytywnego aspektu, kiedy pojawiają się takie treści też gloryfikujące osoby, która odebrała sobie życie jest taki efekt bardzo niebezpieczna rzeczywiście duża podatność zauważa się wśród nastolatków to co jest ważne, żeby wiedzieć jest efekt przeciwny do efektów raczyli efekt Page, na które mówi o tym, że można poradzić sobie z trudną sytuacją, że można wyjść obronną ręką z dużych kłopotów na nie dzieje się to kiedy nie jesteśmy sami, kiedy mamy możliwość uzyskania wsparcia zrozumienia i najczęściej dzieci nastolatki dlatego nawet teraz jakoś się funkcjonuje, dlatego że on nie wychodzi poza tą grupą naszą rówieśniczką i w tej grupie rówieśniczej, jeżeli nie ma odpowiedniej edukacji i właśnie nie ma rozmów z dziećmi o tym co zrobić, jeżeli ktoś w swoim otoczeniu powiedzieć, że ma myśli samobójcze no zostają dzieci same z tym problemem może pojawić się właśnie zarażanie tym zjawiskiem zachowań samobójczych natomiast, jeżeli byśmy wprowadzili pan edukacji te rozmowy z dziećmi nastolatkami, kiedy ona się dowiedziałem mógłby zadziałać o tym, że ktoś rówieśników mamy samobój tam zadziałać efekt pomagano czy to, że osoba została pozostawiona sama sobie, że została otoczona opieką, że udałoby się im poradzić z tymi myślami samobójczymi natomiast, jeżeli młoda osoba dowiaduje się o tym, że koleżanka kolegą myśli samobójcze i chcę pomóc tej osobie, ale nie wychodzi z tą informacją do świata dorosłych to istnieje niestety duże prawdopodobieństwo, że ta sytuacja zacznie też negatywnie na to nasze dziecko oddziaływać to, które chciało ani pomóc, ponieważ ono nie będzie mimo największych starań miało pomóc swojemu rówieśnikowi będzie to negatywnie wpływa na jego samoocena może prowadzić bardzo duże napięcia, z którym też nie będzie wiedział jak sobie poradzić mogą pojawić się myśli depresyjne myśli rezygnacyjne myśli samobójcze a, gdybyśmy dostarczyli wiedza dzieciom na temat tego co robić, jeżeli dowie się, że twój rówieśnik mamy samobójcza to wtedy mogłoby nie dość do tak, że u drugiego dziecka pojawią się myśli samobójcze oby nie dojść do tego, że pierwsze dziecko tak długo byłoby sama ze swoimi problemami o na koniec wychodzi nam z tej rozmowy, że jeżeli jest osoba dziecko nastolatek nastolatka z myślami samobójczymi to właściwie jest praca tylko z tą 1 osobą tylko praca z rodziną praca z otoczeniem i są środowiskiem tak jak najbardziej, ponieważ myśli samobójcze nie dotykają tylko osoby i nie oddziałują dokona osoba, której one się pojawiają, ale oddziałują na rodzina oddziałują na środowisko rówieśnicze oddziałują na szkoła odda środowisko rówieśnicze oddziałując tak naprawdę na wszystkich, których ta młoda osoba zna młoda osoba bądź też oczywiście osoba dorosła wszystkie te elementy systemu w otoczeniu osoby, która ma samobójcza ne powinny dostać rzetelną wiedzę informacje w tym wsparcie w radzeniu sobie z oddziaływaniem też myśli samobójczych na mandat takie każdy może być tym środkom bezpieczeństwa, ale też pamiętajmy, że sytuacja rodziców dziecka, które mierzy się z myślami samobójczymi jest sytuacją trudno nie tylko, dlatego że publicznie wie jak pomagać dziecku, ale też, dlatego że sam emocjonalnie bardzo tą sytuację przeżywa przechodzi potrzebuje wsparcia potrzebuje też może własnej terapii czy możliwości podzielenia się swoimi emocjami i szukajmy tego wsparcia bycie rodzicem to trudna i odpowiedzialna rola bardzo dziękuję moim gościem była Lucyna Kicińska pedagożka szkolna trenerka polskiego Towarzystwa socjologicznego dzisiaj światowy dzień zapobiegania samobójstwom trwa konferencja polskiego Towarzystwa socjologicznego jutro pamiętam swój referat tak zgadza się jutro samego rana dziesiątej będę opowiadała o tym jak rozpoznać prezes czy jest syndrom pracuje co dane i co zrobić, jeżeli dowiadujemy się, że ktoś ma nawracające myśli samobójcze, a można oglądać na YouTubie na profilu kampanii życie w tej rozmowy na Facebooku oraz na stronie MKZ szybko PL i ja na pewno będę oglądała zachęcam do tego również państwa bardzo dziękuję nazywał się Zuzanna Piechowicz to była audycja dobrostan każdy wrześniowy czwartek po 2003. rozmawiamy na temat zdrowia psychicznego dobrostanu psychofizycznego i psychologii audycję wydawała Małgorzata Buczyńska dobranoc
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: DOBROSTAN
-
46:50 W studio: dr Halszka Witkowska
-
-
51:34 W studio: Ewa Pragłowska
-
30:04 W studio: prof. Bogdan Wojciszke
-
30:12 W studio: Marek Balicki
REKLAMA
POPULARNE
-
03.09.2020 23:00 Dobrostan44:29 W studio: Joanna Chmura
-
22.01.2021 22:00 Dobrostan50:20 W studio: prof. Michał Harciarek
-
24.09.2020 23:00 Dobrostan51:46 W studio: Marcin Grudzień
-
17.09.2020 23:00 Dobrostan49:01 W studio: Dorota Minta
-
24.09.2022 22:00 Dobrostan46:50 W studio: dr Halszka Witkowska
-
29.12.2020 20:00 Dobrostan50:49 W studio: Piotr Bucki
-
01.10.2020 23:00 Dobrostan49:30 W studio: Tina Oziewicz
-
16.10.2021 22:00 Dobrostan51:34 W studio: Ewa Pragłowska
-
-
-
16.10.2021 23:00 Dobrostan40:43 W studio: prof. Anna Szuster , prof. Maria Jarymowicz
-
16.10.2021 21:00 Dobrostan30:04 W studio: prof. Bogdan Wojciszke
-
28.12.2020 20:00 Dobrostan42:18 W studio: Ewa Pągowska
-
31.12.2020 20:00 Dobrostan49:29 W studio: Marek Szymaniak
-
03.06.2021 11:40 Dobrostan26:58 W studio: Oktawia Kromer
-
03.06.2021 12:20 Dobrostan30:12 W studio: Marek Balicki
-
03.06.2021 11:00 Dobrostan27:15 W studio: Agata Jarzyna
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL