REKLAMA

Czechow - pierwszy egzystencjalista. Teatr Nowy w Łodzi publikuje dramaty rosyjskiego klasyka

A teraz na poważnie
Data emisji:
2020-09-11 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
26:22 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Mikołaj Lizut kłaniam się państwo 6 lat temu minęło południe gościem dzisiejszego programu jest Krzysztof Dudek dyrektor teatru nowego imienia Kazimierza Dejmka w Łodzi dzień dobry dzień dobry witam panie redaktorze witam państwa teatr nowy w Łodzi publikuje dramaty Antoniego Czechowa w klasycznych przykładach oblewa się, że Czechow to jest najczęściej wystawiane autor w Polsce zresztą nie tylko po nie tylko w Polsce jest popularne chyba w Europie w Europie, ale Polska chyba Rozwiń » szczególnie ukochała Czechowa Czecha jest ciekaw jestem, dlaczego co takiego Antoni Czechowie że, że obok Szekspira jest najbardziej wzięty chyba chyba seks jest daleko daleko tyle za za Czechowa te statystyki, o których mówiliśmy pokazują, że Czechow w każdym sezonie przynajmniej w kilku teatrach polskich się pojawia, ale też w tych teatrach europejskich jest to jeden z najbardziej często wystawianych dramaturgów no z sensem wracania do Czechowa jest jego uniwersalne przesłanie ta opowieść o człowieczeństwie którą, którą nam pokazuje mnie osobiście bardzo trafiło do przekonania takie sformułowanie, którego użyła pani Marina Litwa Alina pisząca wstępne SA idą do naszego wydania, że tutaj Czechowa opisuje takie nasze wewnętrzne rozumem łanie psychologiczne nazywa Czechowa pierwszym egzystencja listą to jest chyba wielka siła, że u Czechowa nie mamy wielkich takich tragicznych zdarzeń, że zabijamy wuja, który nam zniewolił matka wcześniej zabił ojca tylko są takie zwykłe powszechne sytuacje dnia codziennego te nasze nasze neurozy nasze wewnętrzne rozterki i myślę, że to jest to jest coś co powoduje, że Czechow zawsze zawsze będzie grany bo, bo bardzo mocno odpowiada naturze ludzkiej narzeka może wróci pan uwagę pamiętam jak Konstanty Puzyna pisał np. 3 siostrach, że to jest dramat tyle ciekawy, że nie ma w nim nagłych zwrotów akcji właściwie nic no jest ta fabuła jest dosyć powiedzielibyśmy dzisiaj nudna rozwlekły, a jednocześnie nie da się od tego oderwać oczu no i uszu oczu cecha kit i to to jest to jest też drugi element, że mimo, iż Czecha wydaje się snucie takich nieciekawej opowieści prowincji rosyjskiej tych barwy nie ruszy, jednakże trudno wyjąć coś z tego tekstu co nie zaburzyłoby całej konstrukcji warto przypomnieć jak przebiegała kariera teatralna Czechowa i jego percepcję jego sztuk to to pierwsze wystawienie mewy przecież w teatrze aleksandryjskim już 1800 dziewięćdziesiątym szóstym roku kompletna klapa w szóstej recenzenci i widzowie uznali że, że jest to bardzo złe przedstawienie jak pisze tutaj pechowcy do swojego brata w jednym z listy von wyleciał z teatru jak z pracy zadeklarował, że już nigdy nie będzie pisać sztuk, a klapa była dlatego, bo reżyser właśnie podejmowały część ważnych dla Czechowa elementów tej tej dramaturgii, więc trzeba uważnie czytać sztuki Czechowa i raczej nie umierać no właśnie cechą podobnie jak Bułhakow zawodową lekarzem natomiast kochał się w teatrze właściwie od dzieciństwa na to warto zaznaczyć, że podczas dziewiętnastego wieku do Tatr z prawdziwego zdarzenia młodzieży się nie opuszczało, więc władza marzyła piętnastego roku życia by poszedł dopiero w starszym panem grodzie gdzie, gdzie mieszkał wcześniej rzeczywiście nie mógł, ale marzył o pójściu do teatru no to był ten punkt zwrotny w jego życiu tak to była ucieczka od rzeczywistości przypomnijmy że, że ojciec lał strasznie Czechowa zresztą nie tylko jego całe rodzeństwo wychowywane w strasznym Realu szykowany był na na na na kupca i tak jak wspomina był ten okres był bardzo traumatycznym dla niego dopiero ten moment wejścia wiek dorosła ucieczka w teatr chyba to jest moment, kiedy ten Czechow znany na całym świecie się rodzi, ale dość powiedzieć, że te pierwsze próby rzeczywiście były mocno nieudane tak no słynny Płatonow, czyli to odnaleziona po latach też prawdopodobnie w Czechach zakład z opłat i też prawdopodobnie debiut tak naprawdę prapremiera Płatonowa to jest końcówka lat pięćdziesiątych Paryż, ale zaraz różnie słynna realizacja Adama Hanuszkiewicza też początek lat sześćdziesiątych w Polsce z ojcem płacono się właściwie na język teatru nie do końca przekładane, gdyby zrobić tak literalnie to trwałby strzeże Rodzik mówi się o tym, że to jest najtrudniejsza ze sztuk Czechowa zresztą warto dodać, że Czechow uważał większość swoich sztuk za komedię i pisał o tym, że np. Mewa wiśniowy sad to są komedie to właśnie płacono Gogol po martwych duszach pisał, że ten poemat ma znać ten odsetek chyba się nie przyzwyczajaj mecz za bardzo do tych etykietek, aczkolwiek cechownia pretensje, ale jeśli chodzi o Płatonowa no to ta opowieść rzeczywiście jest bardzo skomplikowana i również od strony dramaturgicznej aktorskie, ale też tej kwestii psychologicznej to jest taka degradacja psychologiczne głównego bohatera i mam wrażenie, że ten tytuł no sprawia reżysera reżyserom Night najwięcej trudności ja ja opowiem anegdotę ze swojego podwórka no bo chcieliśmy oczywiście przy okazji wydania tych, gdzie dzieł Czechowa pokazać w teatrze nowym przedstawienie mówiliśmy o opłatę nowie, ale reżyser, którego zaprosiliśmy polsko-rosyjski reżyser Andriej póki nie powiedział, że nie raczej była to Płatonow nie zdecydowaliśmy się na na inny tytuł, więc rzeczywiście następuje to nowemu może być problem mi i my zagramy mam nadzieję w przyszłym roku Iwanowa, tak więc że, więc z tym Płatonowa oczywiście artyści mają jakiś kłopot no tak naprawdę ta wielka kariera Antoniego Czechowa i początek naturalizmu w teatrze to jest współpraca z Konstanty Stanisławski Stanisławski oczywiście, czyli jak sukces no właśnie wreszcie sukces na czym polegało to znaczy czy rzeczywiście Czechow trafił wreszcie na reżysera, który aktorską, o co chodzi w tych postaciach Wojciechowskich tak tak na to co Czechow ciągle powtarzał oczekuje Inteligo Inteligo aktora inteligenta, więc myślę, że Stanisławski i hut zapewnił wreszcie profesjonalnych aktorów Czechow bardzo uważnie brał udziału skrupulatnie w produkcji wszystkich swoich sztuk i myślę, że wreszcie, jakby podniesienie tych kompetencji aktorskich i reżyserskich i inne ca cała myślę tutaj też trudne no szkoła Stanisławskiego to się wszystko wszystko jakoś złożyło uważali, że jest powiemy kilka słów natomiast rywale też zastanawiam właśnie nad tą aktualnością Czechowa to jest obchodzimy właśnie 160 tą się dobrze liczę rocznicę urodzin aktach autora też mówimy tak i to świat się zmienił od tego czasu w sposób nie do Poznania przetoczyły się wielkie rewolucje wielkie wojny właściwie to co opisuje Czechow w swoich sztukach tego świata już niema jednak o to jednak zostanę rejon jeziora nie ma nie ma ziemian nie ma nie ma chłopów nie ma podziałów społecznych, które szkicuje Czechow, ale jednak wszystko mamy jesteśmy rozumem ani psychologiczne, o których już mówiłem no mamy piękną alegorię przez same faktura jest tytułem to nie jest tylko tytuł, ale to jest pojawia się w tym dramacie w różnych odsłonach to jest pseudonim jednej z głównych bohaterek, ale mamy np. wiśniowy sad, który jest takim przedstawieniem Rosji czy jakiejś zastanej rzeczywistości na przepiękne przepiękny motyw tego porannego przymrozków wiśniowego sadu, który niszczy kwiaty ja mam wrażenie mówiąc o aktualności, że za chwilę czy już jest woli taki przymrozek w Polsce na świecie, który zniszczy kwiaty pięknego wiśniowego sadu korcie patologicznym wyszło, że trasa ikona hakach papy, ale tak tak to odczytuję gminy i druga rzecz no chyba jednak był reformator na skalę światową wagon zniszczył to pojęcie dobrze dobrze skrojonej sztuki teatralnej i też tutaj na następowała dekonstrukcja narracji sztukach Czechowski to na stronę nad po z postaciami Uciecha walczy właśnie tutaj kluczem nie jestem taki protest egzystencji realizm, czyli właściwie otarliśmy się ani egzystencjalizm dokładnie tak, kto to w tym naszym dziele które, które wydaliśmy opracowania i komentarzach wciąż ten projekt zastanawiali się się pojawia tak to jest wielokrotnie podkreślane, że Czechow był prekursorem egzystencjalizmu ja myślę, że to jest właśnie klucz do odczytywania dzieł dzieł Czechowa i NATO powinniśmy mocno zwracać uwagę nie na nas snuć jakieś opowieści, bo np. częstym zabiegiem reżyserów było zmienianie końcówek dramatu tak ze ta słynna anegdota, kiedy Czecha już bardzo chory uczestniczył w premierze wiśniowego sadu i stwierdził też w 1 ze swoich listów Stanisławski zniszczył moją sztukę Wojak jak wszyscy państwo wiecie w końcówce ktoś tam mamrocze ktoś mówi kwestie więc, więc jest to wszystko rozmyte tak jakaś taka wielowątkową ości tych zakończeń do nich niedopowiedzenia, więc to jest to jest wielka wielka siła Czechowa raczej do naszej rozmowy tuż po informacjach Radia TOK FM Krzysztof Dudek dyrektor teatru nowego imienia Kazimierza Dejmka w Łodzi jest państwa i moim gościem rozmawiamy o Antonim Czechowie, a teraz na poważnie Krzysztof Dudek dyrektor teatru nowego imienia Kazimierza Dejmka w Łodzi jest państwa moim gościem rozmawiamy o Antonim Czechowie rozmawiamy z o nim, dlatego że 160 rocznicę urodzin autora teatr nowy publikuje dramaty Czechowa takich chyba najbardziej klasycznych klasycznej przekładach, czyli jak rozumiem Natalia Gałczyńska Tarasa Iwaszkiewicz Czesław Jastrzębiec Kozłowski 7 Senat Artur Sandauer aż 18 tak Adam środka najbardziej klasyczne, do których najchętniej sięgają teatralni reżyserzy granice nie dał wiary, że dopiero teraz okazuje się ta publikacja z pełnym opracowaniem kalendarium z biografią bardzo pewny także czas ukazywały oczywiście nie publikował dialog kształtach zachwala tych przykładach natomiast tym ja chciałbym powrócić do naszej rozmowy na temat fenomenu Czechowa szczególnie w Polsce to jest najczęściej wystawiany dramatopisarz i może odpowiedzią na tę zagadkę jest duet Stanisławski Czechow to znaczy to, że na na tych najbardziej klasycznych sztukach Czechowa Stanisławski opracował metodę, która zresztą w szkołach teatralnych jest wykładana w Polsce do dzisiaj to jest tak odpowiedź, dlaczego ten naturalizm przechowa jest jest w Polsce taki wzięty to tak, że przypomnijmy też, że to było czymś co raziło ludzie nie chcieli publiczność nie była przygotowana na ten naturalizm trzeba było rzeczywiście wielkiego zaangażowania chatą Stanisławskiego do tego, żeby Czechow i jego sposób opowiadania pokazywania bohaterów przebił się tak do historii dramatu ja może zacytuję rewolucja właściwie jest na razie Rosja Leander Absolut rozgłosu wystawiania prawda tak tak oczywiście sposób opowiadania sposób kreowania bohaterów, których sam autor nazywa marnymi, ale dobrymi ludźmi mającymi z nich niewiadomego powodu poczucie winy za to co się dzieje, więc rzeczywiście takie opisywanie tutaj postaci było było czymś czym się bez precedensu i wielkim one nowatorstwem, więc rzeczywiście warto się zastanowić i będziemy chcieli wokół tych dramatów taką opowieść o 1 namysłu snuć, jaki wpływ na na powstanie szkoły i całej metody Stanisławskiego miało to, że właśnie Czechow ne ten nie inny sposób zaczął tworzyć dramaty warto też pamiętać, że jednak metoda Stanisławskiego nieco zanika w rozmowie z takiej praktyki teatralnej, kiedy spotykamy się z aktorami młodymi aktorami, że aplikują jak korkami aplikujący mi do do współpracy z teatrem jednak pojawia się to, że jednak już są jakieś wykłady, ale rzeczywiście aktorzy nie w niewielkim stopniu są tą metodą uczenia wg mnie wielka wielka szkoda nowa obowiązuje sława słowa o tej metodzie ona była o tyle rewolucyjna, że po raz pierwszy do sztuki do sztuki grania w teatrze użyto psychologii dla nich, a także dzięki temu na scenie co zresztą było dosyć obrazoburcze w tych czasach mówimy o przełomie 1909. żeby zachowali się dosyć naturalnie i tak to publiczność raziło wtedy trudno w to uwierzyć, ale można powiedzieć, że metoda Stanisławskiego tak jest zrzucanie Kotor w teatrze no no i rzucanie koturny to jest też to co mówił Stanisławski, o czym mówił Czechow ten dystans do bohatera mówi się, że Czechow nie nie nie lubił swoich bohaterów był do tych postaci zdystansowany ogromną rolę przy przywiązywał właśnie tego psychologicznego przygotowania no to co już wspomniałem oczekiwał inteligencji oczekiwał UE inne jakiejś pracy merytorycznej na nad przygotowaniem roli, więc Stanisławski i Czechom wydaje mi się, że nie stworzyli tą nową jakość, która no to tej pory myślę może być uważana za przełom w transie to zdarzało w reżyserii bardziej sztuki aktorskiej polegająca na stawaniu się na przemianie w sensie psychologicznym ani na nagraniu odnalazła udawaniu w udawaniu tak tak to to jest ten kanon we wszystkich podręcznikach tak jak pan redaktor powiedział tak się właśnie tą tą metodę metodę opisuje warto warto było oglądać też pechowa pod tym kątem jak jak to jest w tej chwili pokazywane na ile on aktorzy mają to łączność metody Stanisławskiego, a więc myślę, że ze jedno ten Czechow ciągle boli nagle to ta ta jest wciąż jest bardzo aktualny no i w tym naszym zamieszaniu w ogólnoświatowym w tej chwili mamy dobry daje nam pewne odpowiedzi wskazówki jak postępować jak potoczy się ta ta historia ten determinizm łączyła się bardzo często, że jestem trochę bardzo prostego mam nadzieję będziemy wystawiać od rodzaju to będzie pretekst do rozmowy o tym oba to Stanisławskiego postaciach właśnie Apropos panie dyrektorze skoro wspomniał pan już, że teatr nowy przywódca przymierza się do wystawienia Iwanowa ja w ogóle ta łódzka scena zniosła pandemię co teraz, jakie są plany artystyczne teatru nowego i duetu Krzysztof Dudek Maciej Wojtyszko no w wielkim żalem muszę powiedzieć, że premierze książki i miała towarzyszyć premiera spektaklu, a premierze spektaklu miały towarzyszyć warsztaty z aktorami prowadzone w ramach międzynarodowej Akademii teatralnej właśnie mieliśmy opowiadać o metodzie Stanisławskiego mając na scenie przedstawienie Czechowa warsztaty miały też dotyczyć właśnie sztuk Czechowa ale by pandemia nam to wszystko rozsypała i niestety z tych naszych wielkich planów mamy tylko pierwsze wydanie z klasycznymi klasycznych tłumaczeniach z poważnym opracowaniem naukowym, ale nie o nie rezygnujemy z Czechowa Maciej Wojtyszko mówi, że każdy szanujący się ta musi mieć w repertuarze sztukę Czechowa wielość wyraźnych wskazówek tak chyba rzeczywiście takie zjawisko w teatrach dramatycznych w Polsce zachodzi po raz do cech trudno wyobrazić teatr bez Czechowa no Matter sobie nie wyobrażamy zajęło nam to 3 lata, zanim zdecydowaliśmy, że musi ten przechodzi na deskach teatru nowego pojawi oczywiście wcześniej też mieliśmy przedstawienia mamy tu słynne jeszcze Tejkowski 3 siostry, których też przypominamy, więc może uda się za rok chciałbym, żeby to też było wpisane w łódzką kulturę mamy tutaj namyśli wielokulturową Łodzi ten wątek rosyjski jest bardzo istotny, więc chciałbym, żeby ta opowiedziała się wokół festiwalu 4 kultury również dotyczyła tra dramatów Czechowa, ale dodam jeszcze że, że udało nam się pozyskać partnerów rosyjskich dwójka aktorów, którzy byli sam już w obsadzie Iwanowa w tych dniach wylatuje do Moskwy do gipsu na bardzo prestiżowe spotkanie właśnie wokół sztuki Czechowa warsztaty aktorskie reżyserskie i tam pewnie dotkną tej metody tego Stanisławskiego, której mówiliśmy to nam bardzo pomoże w tym kolejnym przedstawieniu, bo będziemy mieli 2 aktorów, którzy byli będą chacie z poznali pełni tę metodę więcej, więc w bardzo się z tego cieszyć może nie ma tego złego to by na dobre nie wyszło, bo będziemy mieli właśnie postacie przeszkolone przez aktorów reżyserów rosyjskich ten hut, którym mówi dyrektor Dudek proszę państwa to gwoli wyjaśnienia z moskiewskiej akademicki teatr artystyczny, czyli właściwie taki matecznik Czechowa tam właśnie Stanisławski wystawiał tak nie powiodła się sztuka w teatrze aleksandryjskim w Petersburgu i dopiero Stanisławski i hut byli ojcami sukcesu dramatów Czechowa, więc niezwykle ważne instytucja jeden z najsłynniejszych teatrów na świecie nowa, ale co jest w tej chwili Czechow czy to jest pańskim zdaniem teatr środka czy to jest artystyczne różni reżyserzy różne zespoły podejmują podejmują się wystawienia Czechowa od awangardy takiej awangardy z prawdziwego zdarzenia po bardzo klasyczny teatr czy Czechow dla współczesnego teatru myślę, że w Czechosłowacji jest pewnego rodzaju fundamentem obok Szekspira Moliera to to są te nazwiska, które tworzą światowy teorii wszystko co byśmy nazwali taką cywilizacją, ale dają teatralną wydaje mi się, że akurat Czechowi nie jest takim materiałem, który byłby dobrym pretekstem właśnie do teatru offowego do do eksperymentu co prawda sam Czechowicz zniszczył tak dobrze skrojone sztuki, które były prezentowane, ale właśnie ten psycholog biznesu to bardzo głębokie wejście w postać konieczność uważnego śledzenia tej konstrukcji psychologicznej każdej jedne z postaci no to powoduje że, że chyba jednak powinniśmy bardziej konserwatywnie prezentować Czechowa mówię tutaj o pracy pracy z tekstem, dlatego że takie eksperymenty chyba troszkę nam zaburzyły to najważniejsze elementy, które warto wyłowić Czechowa, aczkolwiek powiem, że w naszym przypadku nasza inscenizacja produkcja, którą przygotowywaliśmy była połączona z bardzo nowoczesną scenografią sięgamy do nowinek technicznych pomysł był taki, że wraz z tą degradacją psychologiczną Iwanowa następowałaby degradacja scenografii, ale to taki jedyny zabieg NIK, który jak wg mnie podbije całą całą sytuację tragizm głównego bohatera natomiast jak my odchodzimy od od zmieniania opisu bohaterów od od grzebania grzebania w tekście tak wykorzystujemy mappingi wykorzystujemy mówi, ale do tego, żeby scenograficzne tutaj jakoś to opowiedzieć, a raczej dobrze wypowiedziany tekst aktor ma istotnie mówić, a widz ma istotnie słuchać i to jest wg mnie klub dramatu Czechowa są ważne słowa każde zdanie ma sens wszystko jest ze sobą powiązane i tyle tak trzeba czytać słuchać Czechowa uważnie i myślę, że wielokrotnie, kiedy premiera Iwanowa chciałbym za rok tak jak powiedziałem mamy tutaj w Łodzi każdego września festiwal 4 kultury no i wystawienie Czechowa wraz z tymi działaniami, o których mówiłem w postaci warsztatów wokół wokół Czechowa no idealnie by się ten projekt łódzki wpisywało mam też nadzieję, że ta współpraca z Tatrami rosyjskimi zaowocuje tym, że będę mógł zaprosić któryś z teatrów moskiewskich do przyjazdu do Łodzi i obejrzenia Czechowa w języku rosyjskim bardzo serdecznie dziękuję za rozmowę Krzysztof Dudek kieruje teatru nowego imienia Kazimierza Dejmka w Łodzi był państwa i moim gościem zapraszam teraz na informacje Radia TOK FM po nich na raport gospodarczy w imieniu Macieja głogowskiego prawa przygotował Bartłomiej Pograniczny realizował Szymon waluta Mikołaj Lizut do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA