REKLAMA

Unijne ultimatum dla Londynu. Czy kwestia granicy z Irlandią Północną doprowadzi do zerwania negocjacji?

Połączenie
Data emisji:
2020-09-11 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie kilku czternasta 5 Jakub Janiszewski przy mikrofonie zamieć prof. Agnieszka cięcia oraz Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk dzień dobry dziękuję gra spróbujemy jakoś wspólnie wspólnymi siłami rozłożyć na czynniki pierwsze całe to zamieszanie między Londynem Brukselą, a konkretnie właściciela w zamieszaniu w Londynie, bo to głównie jednak rząd Borisa Johnsona wykonuje tutaj dość nerwowej dziwne ruchy ruchy takie ministerstwo dziwnych kroków Rozwiń » trochę nam zaczyna wychodzić mianowicie to co się w tej chwili dzieje z przepisami dotyczącymi granicy z Irlandią północną właściwie co co jak słyszymy strona unijna interpretuje jako wywrócenie porozumienia zawartego w w ramach tej tzw. umowy rozwodowej, czego właściwie dowodzi, o czym tom to świadczy po stronie Londynu jak to interpretuje to jest bardzo dobre pytanie ja myślę, że zaczną odpowiedź na nie od uwzględnienia tego jak interpretują to brukselscy urzędnicy, bo to jest istotne, bo to jest strona negocjacyjna i to do niej jest wysyłany sygnał z Londynu i z tych anonimowych rzecz jasna wypowiedzi z Brukseli wynika jasno, że to jest odbierane jako rodzaj prowokacji jest prowokacja mająca skłonić stronę unijną do odejścia od stołu negocjacyjnego, a konkretnie do zablokowania przynajmniej na jakiś czas negocjacji i wówczas pozwoliłoby to stronie brytyjskiej premierowi Borysowi Dolcanowi zrzucić winę w ramach tego takiego ping-ponga obrzucania się winą za ewentualny rozwód bez porozumienia, czyli sytuację, w której po upływie okresu przejściowego, czyli dniem 1stycznia 2021 roku wielka Brytania znajdzie się poza Unią Europejską bez umowy handlowej i to jest interpretacja, która jak sądzę Brukseli dominuje przy czym z punktu widzenia unijnych negocjatorów unijnych polityków jest jednocześnie jasne, że należy to przetrzymać być cool i ich do przodu i to dobrze zostało odzwierciedlone w taki troszeczkę Grzela 2 poziomach z 1 strony mamy to ostra naprawdę ostre oświadczenie ze strony wiceprzewodniczącego komisji Europejskiej, o którym wspominała też, a z drugiej strony mamy tak bardzo spokojny sygnał od unijnego negocjatora mi się zabawnie, że ono jest ciężko negocjujemy postępu specjalnie nie ma, ale negocjujemy dalej i absolutnie żaden sposób nie blokujemy nie zrywamy negocjacji nie obrażamy się tylko spokojnie staramy się robić biznes złożyła, ale czy to jest dla siebie zrozumiała co się dzieje po tej stronie brytyjskiej znajdzie się na co zgodziliśmy coś co było właśnie bardzo podobne do tego co negocjowała teren samej umowa rozwodowa została zepchnięta tak nazywam rozwodową, choć sam nie cierpię tego określenia, a następnie próbujemy się z tego wycofywać i właśnie zastanawia, dlaczego się próbujemy z tego wycofywać, bo co, bo to narusza suwerenność Wielkiej Brytanii jednak okazuje, że te rzeczy trzeba uczyć uczyć o licytacji w ocenie licencji uczyć się Warta decyzję użyć życia elity udział Europejska rząd Wielkiej Brytanii chciałby tak mocno pokazać, że nie musi myśleć w ogóle problem, który leży u źródła, że tak powiem tak, który był od samego początku to znaczy problem Irlandii północnej i tego co zrobić z Irlandią północną i z granicą celną firm za granicą fizyczną granicą celną granicą techniczną, ale nazwijmy ją w skrócie granicą celną skoro wielka Brytania nalega na wyjście z Unii celnej i jeśli wielka Brytania nalega na wyjście z ulica celnej Toma 2 wyjścia albo może postawić granicę między republiką Irlandii, a Irlandią północną co jest pogwałceniem porozumienia wielkopiątkowego dziewięćdziesiątego ósmego roku, który zakończył de facto wojnę domową i rozlew krwi w Irlandii północnej, czyli potencjalnie doprowadzenie do wznowienia w jakiej formie bądź zimnego bądź całkiem gorącego konfliktu w Irlandii północnej albo postawienie granicy na morzu irlandzkim co oznacza, że między republiką Irlandii Irlandię północną granicę nie ma jest przepływ, ponieważ wtedy ich Irlandia Północna de facto należy do Unii celnej natomiast mamy do czynienia z podziałem na de facto Zjednoczonego Królestwa, ponieważ inny reżim handlowo celnych obowiązuje na terytorium Irlandii północnej inny reżim obowiązuje na pozostałym terytorium Zjednoczonego Królestwa to jest dylemat kwadratura, chociaż mamy 3 elementy właściwie, ale powiedzmy, że kwadratura koła która, jakby leży leży u podstaw całego problemu to znaczy nie ma dobrego rozwiązania każdy z tych rozwiązań jest fatalne oczywiście z mojego punktu widzenia z punktu widzenia jak sądzę większości państw Unii Europejskiej najlepszym wyjściem byłoby, gdyby wielka Brytania pozostała w jakiej formie w unii celnej we wspólnym rynku dóbr natomiast to jest oczywiście niemożliwe politycznego punktu widzenia, ponieważ wolność handlu z całym światem poza regułami unijnymi połączy naczelnym postulatem środowisk brexitowe, ale to już nawet nie nie ma dobrego rozwiązania, bo każdy z tych rozwiązań generuje gigantyczne problemy polityczne, ale to już ten problem Andrzej no właśnie to jest problem wewnętrzny to jest problem konserwatystów przede wszystkim tak sobie wyobrażam, że w tym momencie Teresa samej spłacana jednak SLD pewnie przez to, że została zmuszona do odejścia i zabrano jej to szarfę tej, która wyprowadzi wielką Brytanię Unii Europejskiej co by właśnie zostało też skropione łzami, kiedy ogłasza swoje odejście nasze musi w tym momencie śmiać w Kułak, kiedy na to patrzy, dlatego że pory Rząsa pozycjonować przedstawiał się jako ten silny lider, który wręcza wręczy wypowiedzenie tej słabej pani premier, która sobie nie radzi kaszle w trakcie przemówienia na konwencji torysów odpadają literki, zanim nowe pamiętamy stał się wtedy działo, a teraz okazuje, że to jest jednak bałagan, z którego tak łatwo nie da się wejść i im nie ogra się tego grą pozorów to bardzo poważny temat, który cały czas wraca absolutnie tak naprawdę ta umowa krowy wynegocjowała te same, usiłując kwadratury koła rozwiązać to była umowa, która pozwalała na kilkuletni okres przejściowy, gdzie cała wielka Brytania znalazłaby się w unii celnej oczywiście z ryzykiem, że ten okres przejściowy mógłby mógłby długo trwać, niemniej jednak eliminowała problem Irlandii Irlandii północnej prawda stawiała natomiast oczywiście pod znakiem zapytania te cele twardy Brexit to co natomiast to była to było rozwiązanie, które rozwiązywały przynajmniej ten wewnętrzny problem integralności terytorialnej wielkiej Wielkiej Brytanii, bo to jest problem w wewnętrzny brytyjski czy wewnętrzne oczywiście dotyczy też stosunków między wielką Brytanią Irlandią, ale tak długo jak Irlandia Północna jest częścią Wielkiej Brytanii tak długo jest wewnętrzny problem brytyjski, który został kompletnie zignorowane przez rządzącą większość, czyli przez partię konserwatywną, bo rządzą już bardzo długo 10 lat prawie, o ile dobrze pamiętam więc, jakby to w ogóle nad wracamy też do do tego, że na ile Brexit tak naprawdę był efektem wewnętrznych rozgrywek o władzę w łonie partii konserwatywnej i rozgrywek o władzę między partią konserwatywną, a radykalną konkurencję, która wyrastała partii konserwatywnej na prawym skrzydle, więc w tym sensie oczywiście też jest to problem wewnętrzny, ponieważ jest wewnętrzny problem politycznej wewnętrzny problem partyjne jeśli popatrzymy na to wyłącznie w kategoriach partyjnej walki władzy natomiast, jakby chciał zwrócić uwagę na 1 element, bo już widać w izbie gmin w izbie Lordów, że to nieszczęsne prawo o rynku prawdopodobnie nie zostanie uchwalone w takim kształcie jak już w jakim zostały zaproponowane, więc jest szansa, że brytyjski system zadziała w jakiś w jaki sposób natomiast chodzi o sygnał, który został wysłany nie tylko do Unii Europejskiej nie tylko do Brukseli do poszczególnych stolic, ale w ogóle sygnał, który został wysłany w świat to znaczy, że z suwerenny brytyjski parlament przypisuje sobie prawo czy rząd oczywiście poza tym Target suwerennością parlamentów kryje się rzecz jasna rząd jej królewskiej Mości prowadzone przez Borysa Johnsona więc, że parlament i PiS rząd są skłonni płacić prawo międzynarodowe jeśli uznają to za słuszne w stanie wyższej konieczności dyktowany dyktowane przez sprawy krajowe i to wyraźnie widać w reakcji w reakcji chociażby przewodniczący Kongresu no właśnie no właśnie to jest trochę taka sytuacja, w której my się tak często pastwił nad naszymi politykami, że właśnie poświęcili na prestiż kraju, jakim było tam nie był interesy międzynarodowe w ogóle wizerunek Polski w imię, jakby tych partyjnych rozgrywek właśnie krzywo patrzy na to co się dzieje na Wyspach można będzie tam w tej w tym łań demokracji parlamentarnej dzieje się coś bardzo podobnego bardzo podoba korozja to znaczy faktycznie trudno oprzeć takiemu wrażeniu, że być może stało się tak po prostu to się wzięli i przeczytali te te umowy innych stąd mamy to tę zadymę teraz na nas na chwilę przed sfinalizowaniem jakiegoś porozumienia w ogóle przedstawieniem jakiegoś wstępnego przez następne wersje tego porozumienia handlowego no tak niewątpliwie w Polsce możemy być dumni z tego że, choć raz niemy emitujemy zachód zachód emituje nas, aczkolwiek nie należy możliwa będzie chciał tam zauważyli niezłe byli dumni, bo czy sery pani profesor na to co jest oczywiście to jest oczywiście żart natomiast na tak nawet tacy to mamy do czynienia to jest oczywiście nie tylko problem wystąpienia z organizacji międzynarodowej to jest problem brytyjskiej demokracji brytyjskiego państwa i w ogóle rozumienia czy rządów prawa na użytek krajowy, ale też na użytek międzynarodowe to jest dla mnie to jest niesamowicie niebezpieczne, bo w naszej tutaj polskiej perspektywę mówimy z wielką zgrozą o łamaniu prawa Międzynarodowego, zwłaszcza jeśli łamie prawo międzynarodowe nasz wschodni sąsiad prawda natomiast zapowiedź ewidentna jednoznaczna zapowiedź łamania prawa Międzynarodowego przez wielką Brytanię, czyli to państwo, które system międzynarodowy oparty na prawie na regułach prawnych współtworzyła i było jego filarem NATO to jest to jest sprawa straszna, ale też wiele atak to znaczenia w dalszym ciągu uważam tę sprawę zapewne Gambit tak natomiast sam fakt, że dochodzi do tego typu zapowiedzi ze strony ze strony przedstawicieli państwa brytyjskiego jest do naprawdę taki ograniczeń wiarę dla mnie teatrom Pałacu sprawiedliwości tak za zimę kończy dziękuję bardzo, prezes Agnieszka Cianciara Instytut studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk była z nami 1419 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA