REKLAMA

Dla lotnictwa dużo większe zagrożenia niż sytuacja epidemiczna stwarza sytuacja polityczna - Eryk Kłopotowski, ekspert ds. lotnictwa

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-09-11 18:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:12 min.
Udostępnij:

Pandemia na rynku lotniczym może być zabójcza dla branży. Czy chodzi jedynie o zagrożenie pandemiczne, czy decyzje o zakazach lotów są wymuszone politycznie, ze względu na potrzebę zatrzymania Polaków w Polsce i spędzania wakacji w kraju. Czy musimy się liczyć z zamykaniem lokalnych lotnisk w Polsce?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
184255 sekund na zegarach popołudniu Radia TOK FM jego ostatnia część Roch Kowalski jeszcze raz mówię państwu dzień dobry i przedstawić naszego ostatniego gościa Eryk Kłopotowski ekspert do spraw lotnictwa dzień dobry, ale słyszy się hala taktach usłyszeć dobre dla pana witam państwa z początku jakieś sumienie bardziej słyszeliśmy Hiszpana, ale cieszę się, że jesteśmy w jaki sposób sektor branża lotnicza mają utrzymać się przy życiu przez najbliższe miesiące Rozwiń » przy tak niepewnej sytuacji i polityczne i politycznej i epidemicznych szczerze mówiąc dużo większe zagrożenie niż sytuacja ekonomiczna stwarza sytuacja polityczna, bo w sytuacji epidemii na jego branża lotnicza doskonale sobie poradziła to znaczy wypracowała pewne mechanizmy związane z zachowaniem higieny na pokładzie przed wejściem na pokład badaniami itd. mam natomiast sytuacja polityczna jest dużo bardziej nieprzewidywalna dużo trudniejsza do zrozumienia, bo trudno sobie wyobrazić sytuację, w której 1 tchem polityk odpowiedzialny w dużej mierze za te branże w Polsce mówi wpisujemy niniejsze Maltę na zieloną lista, bo skończyły się wakacje, po czym po 30 sekundach dodaje, ale nie wiemy czy znowu na listę zakazów Marta nie trafi, więc sprawdzacie państwo to oczywiście jest sygnał dla podróżnych, ale bardzo bardzo niezrozumiała sytuacja była i lotniczych wszystkich, którzy prowadzą biznes, a czy znane są kryteria, na podstawie których rząd decyduje, które państwa zostają zamknięte dla ruchu lotniczego, które zostają otwarte czy też nie ma pan takiego poczucia, że te wszystkie informacje pojawiają się zdecydowanie zbyt późno w konsekwencji wpływają też na brak zaufania pasażerów do branży lotniczej taką niechęć to w perspektywie w ogóle planowanie jakichkolwiek wyjazdów zagranicznych ja się zastanawiam czy to nie jest cel sam sobie to znaczy, żeby zniechęcić się Polaków do podróżowania za granicę i zmuszanie ich tak naprawdę do tego wydawali pieniądze w Polsce oczywiście można rozpatrywać tylko włącznie pod kątem politycznym, ale tego oceniał nie będę natomiast dla branży turystycznej jest to fatalna informacja dla podróżnych również te kryteria oczywiście są tłumaczone przez polityków, że jest odpowiednia ilość zachorowań nowych zachorowań, ale tak w przeciągu jeśli np. Andora, która nie ma lotniska Międzynarodowego tak to i takich pomysłów czy takich państw można mnożyć tak znajduje się Belize, którym tak naprawdę Polska ma bardzo niewiele wspólnego trudno tutaj mówić o jakimkolwiek ruchu pomiędzy polską Belize czy Argentyną natomiast to co to co jest irytujące to rzeczywiście brak konsekwencji brak przewidywalności i brak rozsądku w tym wszystkim, bo ministerstwo mówi o tym, że oto wprowadzamy zakaz lotów do Hiszpanii czy Hiszpanii, a jednocześnie tego samego dnia placówka ambasady po polskich w Madrycie stosuje informacje do wszystkich mieszkańców Hiszpanii, jeżeli chcesz polecić do Polski to kup sobie tani bilet do Niemiec stamtąd film właśnie około żaden sposób nie rozwiązuje problemu wręcz pytanie, czego nie potęguje, bo ten podróżny, który nie będzie mógł udać się bezpośrednim połączeniem już byśmy te połączenia Madryt Warszawa do Polski postara się znaleźć drogę alternatywną 7 multi, klikając możliwość rozprzestrzeniania się Korona wirusa jeśli ktoś byłby zakażonej nawet bezobjawowo nie wiedział oczywiście, że tak no tutaj trudno znaleźć logiczne wytłumaczenie, dlaczego ono jedyne wytłumaczenie którymi przechodzi do głowy to jest to jest działanie po prostu polityczne przed robotą z tego co pan mówi wynikałoby, że wręcz Polski rząd próbuje w jaki sposób sabotować firmy branże lotniczą w celu Wspomożenia gospodarki turystycznej tutaj w kraju taka jest taka jest moja ocena tej sytuacji rzeczywiście rząd zmusza nas do tego, żebyśmy spędzali wakacje w Polsce, żebyśmy nie wyjeżdżali, żeby bony turystyczne został w Polsce, żeby pieniądze zostały w Polsce mówi o tym, że restauratorzy i hotelarze w tym sezonie w Polsce radzą sobie całkiem nieźle, a niestety o lotnictwie się zapomina zapomina się nie tylko liniach lotniczych a bo polskie linie lotnicze lot dba się bardzo mocno, a wszyscy ministrowie wypowiadają się, że pomogą tak bardzo będzie to potrzebne, że lot może liczyć na wsparcie lot będzie dostawał pieniądze z budżetu państwa, czyli od podatników jednocześnie zapomina się lotniskach na, bo lotniska regionalne zarządzane przez spółki kino najniższe PPL, a cierpią bardzo mocno im obiecano 140 000 000 tych pieniędzy nie widać 1,51 000 000 mniej lotniska w Polsce pasażerów obsłużyły w pierwszym kwartale tego roku niższe niż 2019 tak oczywiście to dane są dramatyczne i tutaj tak naprawdę trudno jest oceniać to winny sposób lotniska goście, bo już 16% 16% straty lotnisko Chopina 6% straty lotnisko w Krakowie Gdańsk -11% Katowice minął prawie 9% najwięcej Wrocław z tego co widzę -23% to są to są dane pierwszego kwartału drugi kwartał wyglądał dużo dużo gorzej, a im też zalało lotów czarterowych zabrakło tak naprawdę wszystkich lotów, bo przecież maj-czerwiec to była to był niemal całkowity zakaz zakaz latania także te dane będą są dużo dużo gorsza, bo mimo kilkudziesięciu procentowych spadkach w każdym przypadku przekłada się na finanse portów lotniczych oczywiście one są w dramatycznej sytuacji tak naprawdę poza kapele, które miału, a środki na koncie niewiele lotnisk w Polsce nie zarabiało wiele samorządów zdecydowało się na to, żeby finansować lotniska po to, żeby zapewnić infrastrukturę transportową w danym regionie oczywiście ja nie jestem fanem tego, żeby każdy ma jeszcze w każdym powiecie było lotnisko natomiast obecna infrastruktura lotnicza wydaje się być dosyć sensowna niema konieczności rozbudowy, ale z drugiej strony jest konieczność tak, żeby rzeczywiście wspomagać do tego, że ruch lotniczy w Polsce, który tak bardzo jest chwalony czy uchwalone do końca zeszłego roku, a przez wszystkich ministrów, którzy bardzo naciskają na budowy cpk w Polsce ten ruch lotniczy zbudowany jest przede wszystkim przez gigantyczne rozwój lotnisk regionalnych i połączeń Point Point, które są generowane przez nią koszty centralnego oraz linią tak proszę proszę największą linią lotniczą w Polsce był Reiner tuż za nim, ale był lot, a trzecią największą z niewielką stratą do lotu do WizzAir Rainer WizzAir obsługują krótkie trasy po Europie, a lot tak naprawdę jest jedyną linią lotniczą oferującą połączenie przesiadkowe w Polsce i trasy dalekiego zasięgu rozmawiamy o tym na takiego poziomu instytucjonalnego korporacyjnego, ale zakładnikami tego całego procesu czy też przeciągania liny pomiędzy branżą narządem są pracownicy piloci Stuart stewardesy i cała administracja biurowa szczególnie piloci napotykają na wiele problemów obecnie jeśli chodzi o transfery, ale także ich szkolenia oczywiście tutaj mówimy o jeszcze dużo szerszej grupie mogą również na pracownikach na lotniskach pracownikach w Polskiej agencji żeglugi powietrznej, którzy też się pomimo zapewnień nie aż pół mają coraz mniej zajęcia, ponieważ pasz ogranicza liczbę kontrolerów na lotniskach myślę, że linie lotnicze powinny teraz zajmować się szkoleniem ludzi do szkoleniem utrzymywaniem tych etatów, ponieważ wszyscy wierzymy mamy nadzieję także powrót do normalności do wysokich licz pasażerów wróci wkrótce natomiast rzeczywiście piloci stewardessy wszyscy, którzy przeszli na umowy związane z etatowych na te umowy związane z pensją minimalną liczbą wykonywanych operacji miesięcznie no dzisiaj są bardzo bardzo dramatycznej sytuacji winny mówimy o sytuacji, w której piloci wykonują po 12 tak miesięcznic widzę pewną niespójność, bo rządowi raczej powinno zależeć na jak najlepszym rozwoju branży lotniczej jeśli chce, żeby centralny port komunikacyjny nie był tylko przejawem megalomanii, ale realnym faktycznym rozwiązaniem wkładem w infrastrukturę kraju rzeczywiście to jest myślę trochę pozorna niespójność to znaczy nie w momencie, kiedy zbankrutują, a regionalne lotniska w momencie, kiedy koszty wycofają się z Polski, a przestaną oferować, bo będzie niestabilna sytuacja polityczna, bo politycy będą co 2 tygodnie zmieniali listę, więc koszty przeniosą się winne miejsca wtedy będzie oczywiście dużo łatwiej wmówić Polakom, że cpk jest niezbędna jedyną linią lotniczą dbającą o pasażerów w Polsce jest lot taki monopolista nie musi nie przysłużył nigdy to znaczy pamiętam 2004 roku, kiedy zaczynałem moją przygodę z lotnictwem cywilnym i transportem lotniczym najtańszy bilet do Londynu kosztował 1700zł, bo to sytuacja, kiedy na tej trasie operować mogą tylko i wyłącznie lot British Airways, ponieważ była umowa lub strona nie obowiązywały nas przepisy związane z otwartym niebem nie byliśmy członkiem Unii Europejskiej były bardzo silne ograniczenia, jeżeli chodzi o konkurencyjność na polskim niebem na polskim niebie tysięcznym czwartym na koniec 0304. zaczęły się pojawić Costy tysięcy na piątej późniejsze lata to był rzeczywiście gigantyczny boom dzisiaj mamy tego efekt tak po 15 latach możemy polecieć do Paryża Londynu za 100zł 2 strony i rozumiem trudność spółki Państwowej w odnalezieniu się na tym rynku bardzo silnej konkurencyjności natomiast patrząc z perspektywy pasażera to tak naprawdę tylko wyłącznie konkurencja wolny rynek i swoboda deregulacja mają sens serdecznie dziękuję Eryk Kłopotowski ekspert do spraw lotnictwa państwo im gość dziękuję bardzo, dziękuję w MŚ kończymy dzisiejszy ostatni w tym tygodniu popołudnie Radia TOK FM wydawał Tomasz Krzemiński realizował Adam Szurek ode mnie jeszcze zaproszenie dla państwa na mikrofon Radia TOK FM w tym tygodniu po południu rozmawialiśmy m.in. o zmianach w przepisach dotyczących karania lekarzy i o porozumieniu, jakie udało się osiągnąć pomiędzy Ministerstwem Sprawiedliwości Ministerstwem Zdrowia informował o tym reporter TOK FM Michał Janczura dziś będziemy wracać do tego tematu mikrofonie TOK FM czy ciemnym zaostrzenie odpowiedzialności karnej lekarzy za błędy medyczne nie spowoduje, że tych błędów będzie mniej czy to, że lekarze będą częściej trafiać do więzień czekamy na państwa głosy czeka Paweł Sulik czeka Michał Janczura oraz jego reportaż na temat karania lekarzy to po godzinie dwudziestej mikrofonie Radia TOK FM ja nazywam Roch Kowalski życzy państwu miłego weekendu i usłyszymy się w poniedziałek osiemnastej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA