REKLAMA

"Tak naprawdę nie jest to rewolucyjne działanie, a bardziej pozorne". Nowe zasady przyznawania Oscarów

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2020-09-12 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
16:23 min.
Udostępnij:

Gościnią programu była Katarzyna Czajka-Kominiarczuk autorka bloga Zwierz Popkulturalny, autorka książki "Oskary. Sekrety największej nagrody filmowej".

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki dzień dobry ponownie w środę amerykańska Akademia sztuki wiedzy filmowej ogłosiła listę zmian, które znajdą się w regulaminie Oscarów począwszy od dziewięćdziesiątej szóstej ceremonii ich rozdania, czyli w roku 2024 są tam nowe wymagania, jakie spełnić będą musiały filmy chcące ubiegać się o Oscary prezentujący nowe zasady i reprezentują akademie David Rubin i Don Hall są mówili o tym tak zmiany mają na celu poszerzenie dotychczasowych zasad, aby Rozwiń » odzwierciedlić różnorodną globalną populację zarówno procesie tworzenia filmów, jaki wśród widzów, do których te filmy docierają Akademia jest zaangażowana do tego by pełnić ważną rolę w urzeczywistnianiu tej rzeczywistości wierzymy, że zaproponowane przez nas zmiany będą katalizatorem długotrwałej i ważnej zmiany w naszym przemyśle tymczasem wydaje się raczej wywołały po prostu wielką burzę jest z nami Katarzyna Czajka Kominiarczyk autorka bloga zwierz kulturalny autorka książki Oscara sekret największej nagrody filmowej dzień dobry dzień dobry może zacznijmy krótko omawiać te zasady, a ja będę próbował przywoływać różne opinie, które znalazłem no już mocno krytykujące, że to już jakiś szaleństwo, że film po prostu powinien być dobry, żeby dostać Oscara, a nie spełniać no jakieś takie narzucone wydaje, że czasami trochę zbyt sztucznie standard znajdująca się tego testamentu są 4 i film mógł zakwalifikować do jedno 1 kategorii wiekowej najlepszy film, bo wszystkich innych kategoriach zasady obowiązują to musi spełnić 24 standardu, który od razu Radomia zakłada, że żaden inny musi spełniać wszystkie 4 i tak naprawdę mało, kto rozmawia o standardzie belce idee, bo te standardy dotyczą tego, kto pracuje nad filmem i tego, kto płaci marketingu filmu i ten, kto pracuje był pan, jakie programy stażowe proponuje wytwórnia filmowa wszyscy skupili się na standardzie, a standard mówi o tym, że film kwalifikuje się w tej kategorii jeśli opowiada on przedstawić mniejszości etnicznych rasowych czy mniejszości seksualnych albo ewentualnie kobieta lub osoba z niepełnosprawnościami także ten standard można spełnić jeśli głównych rolach są osoby właśnie z tych no i trzecia część tego standardu to jeśli 30% obszar UE oczywiście poza obszar stanowią osoby z tych z tych grup na pozostałe standardy są skłonni przede wszystkim na tym Platforma pracuje standardy mówi o tym, że albo na stanowiskach kierowniczych i 1 departamentów pracujących nad filmem jest osoba właśnie z wyżej wymienionych miłości albo chociażby 30 plan osób pracujących nad filmem należę do tych dróg, a sama chce mówi o stworzenie programów stażowych program mistrzowskiej, gdzie przekazuje się te umiejętności daje dostęp do środowiska filmowego ponownie osobą wymienioną wcześniej klub no i standardem mówi o tym, że studia filmowe film producentka powinna mieć wśród odpowiedzialny za dystrybucję marketing osoby no właśnie z tego na jakim stanowisku takim na decyduje decydujące zdanie chodzi o to, żeby to była osoba, która robi kawę, a i tak wyglądają 4 standardy i co więcej to nie jest taka nowość, ponieważ te standardy to zaproponowała Akademia on od 2016 roku obowiązują na nagrodach Bafta i jeśli film ma zostać nominowany w kategorii najlepszy film brytyjski nadawca jest tak dlatego musi spełnić jeszcze bardziej restrykcyjne przepisy, więc to nie jest nowość i nawet prawdę powiedziawszy coraz więcej osób jak patrzę na te przepisy mówi one są tak naprawdę spełniane w tym momencie przez wieś filmu, które są nominowane do tak naprawdę jest to nie rewolucyjne działanie tylko bardziej pozorne, bo tak, ale przyzna pani rzeczywiście, jeżeli czytamy chociażby właśnie pani blogu omówienie takie dokładne tych standardów i czytamy, że firmy musi mieć w jednej z głównych lub istotnych ról osoby z jednej z grup etnicznych no i tutaj właśnie, że albo to musi być Azjata albo Latynos osoba czarnoskóra rdzenny mieszkaniec Ameryki w tym Alaski dodaje osoby z bliskiego Wschodu lub państw Maghrebu osoba z Hawajów i Pacyfiku co to w jakim sensie jednak nie jest no zakładanie pewnych ograniczeń, które potem zmuszają twórców filmowych do tego, żeby właśnie wypełniać takie kryteria i myśleć o nich nie w kategoriach artystycznych filmu czy tego co ten film ze sobą niesie no tylko właśnie czy wypełni kryteria czy w ogóle takie kryteria nie ograniczają twórczości filmowej, bo na to m.in. zwracają uwagę krytycy wprowadzania takich standardów po pierwsze, tego standardu nie trzeba było film nie musi opowiadać o żadnej z tego celem Akademii jest to, żeby produkcja filmowa, żeby ludzie dopuszczany do produkcji filmowej i dopuszczani do tych opowieści, które się pokazuje szerszej publiczności należeli do bardzo różnych grup ja chciałabym przypomnieć, że to nie jest nowe działania Akademii Adam ja po tym, jak w 2014 roku pojawiło się dane dotyczące tego, że uzasadnienie w liczbie Akademia filmowa składa się z białych mężczyzn około sześćdziesiątki postawiła sobie za cel no do równania chociażby do 30% kobiet i przedstawicieli mniejszości w tym gronie bo kiedy my mówimy tutaj o pewnym zaburzeniu wolności, kto zna to tak naprawdę co coś pod tekstem tego, kto zabroni robić filmu, które są robione wyłącznie przez białych mężczyzn i to mówimy o filmach amerykańskich czy jednak powstają u bardzo zróżnicowane pod względem rasowym etnicznym narodowościowym społeczeństwie no trzeba powiedzieć, że to jest to jest dopiero patologia jest jednak grupa zagarnia obiecały jakich przemysł w przemyśle filmowym i wszystkie znaczące opowieść opowiadają tylko pewnym wycinku społeczeństwa nie przyciąga chciałbym zaznaczyć, że wszyscy się chce na tym standardzie, a tego standardu, a żaden film nie musi pełnić może go spełnić, ale nie musi go spełnić jeszcze podać przykład filmu Irlandczyk, który był nominowany do ska w zeszłym roku jest to film to główne role grają biali mężczyźni, gdy został aresztowany przez Martina Scorsese czy białego mężczyznę i ten film spełnia standardy, dlatego że montaż była odpowiedzialna kobieta zakaz in odpowiedzialna kobieta jeśli spojrzymy na ludzi, którzy pracowali nad trybuną z punktu widzenia przemysłu filmowego okaże się, że tam bioróżnorodność dla nas widzów naprawdę to niewiele zmienia, a co do spełniania pewnych standardów jeśli chodzi o Oscary chciałbym zwrócić uwagę, że zawsze jakieś grono, które przyznaje nagrodę może wyznaczyć pewne standardy nie ma obowiązku żaden filmowiec świętować Polska oraz najlepszy film, bo tylko 1 kategorii te przepisy obowiązują, czyli innymi słowy jeśli nie chce się spełniać standardów one nie podobają jeśli chcecie tworzyć wyłącznie filmy tworzone przez białych mężczyzn o biały mężczyzna opłatą można tą kategorię zignorować jak wszystkie pozostałe 23 kategoria skarbowe są nadal otwarte dla filmu o dowolnej treści to oczywiście, gdyby okazał się tutaj mówiąc o pewnych pewnych wątpliwościach raczej odwołuje się do opinii które, które znalazłem w momencie, kiedy pojawili pojawiło się w środę te zasady, więc to to to jest oczy to co pani mówi jest z 1 punktu widzenia zrozumiałe, ale 2 strony chodzi też o to, że no, jeżeli Irlandczyk jest filmem opowiadającym historię konkretnych ludzi, bo to jest przecież historia prawdziwa dużym stopniu czy tak jak kiedyś ojciec chrzestny opowiadał rodziny Corleone to byli to biali mężczyźni z Włoch prawda wszyscy, czyli dokładnie, którzy przyjechali do Stanów zjednoczonych, więc trudno się dziwić, że głównymi bohaterami tego filmu, skąd ani mężczyźni, jeżeli z kolei, ale ożyły na tak było to nie jest problem, bo dzięki niemu spełnia tego standardu, a tylko żeby, żeby im było uwzględnione to nie mogą nad nim pracować wyłącznie biali mężczyźni wystarczy, że przestaniemy myśli np. obecności kobiet w przemyśle filmowym jako o jakimś dziwnym zjawisku, bo wizja, że nad jakimś projektom cięć nad filmem pracuje około 270 osób wizja ośrodek 270 osób 80 nie będzie miał mężczyzna nie wydaje się taka szalona i taka trudna do spełnienia nie ma nic wspólnego z tym co się pokazuje nagranie można spełnić ten był ten standard, ale nie trzeba tego Akademia nie wymaga to kto to jest ważne wyjaśnienie, ponieważ jak się czyta informacje można odnieść wrażenie, że te standardy muszą być wypełnione, żeby film mógł startować w głos w tej kategorii najlepszy najlepszy film o walce o Oscara, więc rozumiem, że jest pani definitywne wyjaśnienie Jerzy, żeby sam startować w tej kategorii, bo ja też trochę powiedziałbym, że można powiedzieć trudno się zgodzić może tak zupełnie bezkrytycznie takim argumentem, że jak nie chce spełnić takie kryterium dotąd no to po prostu robi film ani otrzyma Oscara w kategorii najlepszy film no, toteż można być naszego tak skoro film jest np. świetne, dlaczego miałby oceniać od razu wykluczenie z kategorii Odra chciałbym powiedzieć jedno z pierwszych zdań i które w ogóle rozpoczyna ten dokument ma nawet wytłuszczone to ewidentnie zdawali sprawę, że może być pomyłka 2 z 4, czyli innymi słowy wyobraźmy sobie sytuacje film jest produkowany przez nich Neya olbrzymią firma opowiada najmu NATO o grupie białych mężczyzn zbierających się na Ant Arktykę żadnej kobiety żadnego przedstawiciela innej innej czynności niż biali mężczyźni jak ten film może spełnić standardy bardzo prosty sposób dostały żadnej ma program stażowy, który dopuszcza zmniejsza kobiety, żeby w sprawie sposób zmienić środowisko albo we ma program mistrzowski dla takich osób, czyli np. osoby, które nie większą na kursie stolarskim jak budować scenografię wystarczy, że w tym całym tym studio Disneya pracuje, chociaż 1 kobieta na stanowisku nie wiem szefowej dystrybucję albo jakimś wyższym stanowisku dotyczącą budzi się już standardy są spełnione to nawet nie o nowe ekipa filmowa może nigdy nie zobaczyć nikogo z mniejszości te standardy sądzenia to jest właśnie ten po dlatego mówi, że zmiany są takie rewolucyjne i to absolutnie Mikuła tematykę filmu w związku z tym ich by to warto zdać sobie sprawę, że tak naprawdę zasady powstały nie o to, żeby zmieniać temat filmu tylko o to, żeby w końcu się ruszyło w przemyśle filmowym to jest naprawdę nieporównywalnie bardziej homogeniczne pod względem pochodzenia i pod względem tego jak jak wyglądają osoby podejmują najważniejsze decyzje nie społeczeństwo amerykańskie, które zróżnicowany jest niejednorodna także jest to przemysł, którym kobiety mają dużo trudniej niż mężczyźni a jednak by nie są mniejszością kobiety stanową no połowy społeczeństwa, więc to w ogóle zdajemy sprawę, że absolutnie nie trzeba zmieniać treść filmu tego co zobaczył liczne kraje, żeby spełnić standardy to bardzo ważne wyjaśnienie, że w dużym stopniu ci przynajmniej, którzy bardzo krytycznie podchodzili właśnie do tej decyzji, kiedy się wsłuchują to co pani mówi może to swoją ocenę zmienią, ale jeszcze pytam tylko o sprawy filmów nie Amerykanie właśnie bardzo pani akcentuje wątek składu społeczeństwa wielo etniczną ości społeczeństwa amerykańskiego itd. tymczasem mieliśmy ten ciekawy przypadek, kiedy to o Oscara za najlepszy film został dostał film nie amerykański czy filmy w takim razie produkowane w innych państwach ciągle chociażby kwestia właśnie takiej równej reprezentacji osób reprezentujących różne środowiska różne mniejszości nie jest jakoś szczególnie wyeksponowany wiemy, że są takie kraje ciągle to będzie wykluczało tego typu produkcję, aby otrzymała nagrodę za najlepszy, a tym samym dokument na samym końcu autorzy piszą, że jeśli chodzi o filmy dokumentalne animowane i produkcję nie anglojęzyczny mnie nie nie produkowane są przejściowe te, które są firmami międzynarodowymi tak to się teraz nazywa chcą startować w kategorii najlepszy Chin będą oceniane indywidualnie i ponownie to bardzo wyraźnie widać, że myślą przewodnią tego dokumentu nie jest eliminowanie czy wymuszanie na kinematografii światowej, żeby się dostosować do tych zasad tylko jest to skierowanych kinematografii amerykańskiej w związku z tym ja wiem jest takie, że passa nie mógłby wydać tej nagrody mógłby, ponieważ pana stać byłoby oceniony indywidualnie nie musi nie ma wymogu spełnienia tych standardów dla filmu, który pochodzi z innego kraju i to jest zawarte w dokumencie te liczby jest jedną z ostatnich tego dokumentu może dlatego mało, kto do niego do głów, ale Aleha za zew widać, że Akademia zdaje sobie z tego sprawę i ponownie to bardzo widać inspirację, bo sami baty nie stawiają tego ze swoich wymogu, żeby Chin do u nas nagrodę za najlepszy film, ale już stoją te wymogi najlepszemu teamowi brytyjskiemu często są takie próby skierowane do własnego środowiska filmowego co, więc chciałabym jeszcze dodać 2 trasach udzielił wywiadu Sunday Times dzień po ogłoszeniu tych przepisów nie powiedzieli, że te zasady powstały po długich konsultacji ze środowiskiem umowy one nie są narzucone one są wynikiem konsultacji ja podejrzewam, że kształt jest także wynik tego co studia filmowe producenci filmowi byli gotowi dać Akademia im je w imię pełnego otwierania środowiska bardzo dziękuję za ważne potrzebne wyjaśnienia, bo jak raz podkreślę burza, jaka się, ponieważ szczególnie w mediach społecznościowych po prezentacji tych zasad była ogromna jak często to widać wynika po prostu nie czytania do końca Katarzyna Czajka Kominiarczyk autorka bloga zwierz kultu książki Oscary sekrety największej nagrody filmowej była gościem poranka dziękuję za rozmowę i zapraszam Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA