REKLAMA

ABC tworzenia planszówki na przykładzie gry Stworze

Wszystkie Moje Pionki
Data emisji:
2020-09-11 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
29:27 min.
Udostępnij:

Jak wygląda tworzenie planszówki? Wraz z Grzegorzem Abramczykiem przeniesiemy się do słowiańskiego świata gry planszowej "Stworze". Sprawdzimy, czy najpierw tworzy się motyw gry, czy jej mechanikę, ile razy podchodzi się do tworzenia instrukcji i jak duży wpływ na jej ostateczny wygląd mają testerzy.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór jest nazywam Martyna Osiecka to jest audycja wszystkie moje piątki dzisiaj przyjrzymy się lub placówkom, które uważam, że warto wziąć podróż, ale też porozmawiamy o tym jak planszą pisze tworzy naszym gościem minister, czyli że Arab czy współtwórcę gry planszowej stworzą dobry wieczór dobry wieczór Mara Rusałka dziennik rocznica są to stworzona którymi wtedy możemy się wcielić w trakcie gry planszowej, którą właśnie pan raczy stworzył ich tam na Rozwiń » początek spytać czy skoro są takie postaci mitologii Słowiańskiej, które 1 czy lubią na Soczi nabroi to my też będziemy zbroić w tej grze, a zdecydowanie generalnie sam pomysł idea jednak jakby takich jednak pomysłów dla i przyczyn, dla których przetwarzaniu tej gry planszowe stworzy żeśmy siedzieli mitologią słowiańską oprócz wielu innych aspektów było to właśnie te nasze stworzy, czyli te z mitów legend demony inaczej mówiąc pochodzące właśnie nasze w naszej mitologii one są niejednoznaczne, bo nie można trudno określić jako stricte dobre pstryk te złe ich natura jest dwuznaczna często oczywiście niektóre są bardziej wpisywane do zachowań złych jak takie licho czy zmora niektóre są bardzo neutralne, ale to właśnie pociągało w związku z tym w samej grze planszowej zdecydowanie nie gramy dobrymi czy postaciami gram po prostu stwarzamy, które mogą wykonywać pewne rzeczy, jakby na korzyść mieszkańców krainy, w której odbywa się sama gra albo też przeciwnie szkodzić mieszkańcom krainy, czyli jak wygląda taki początek tego pomysłu czy do gry planszowej dzisiaj się scenariusz czy też Ros SO Wa jak jak to wygląda ja myślę, że każdy twórca twórczyni czy też zespół twórców Matej swój własny pomysł generalnie się mówi, że jakby przetworzenie prasowych tak by w 22 ścieżki albo też pomysł, że chciałbym chciałbym zrobić grę planszową o jakiej tematyce i potem wokół tego tworzy się mechanikę, jakby się to jakby otoczka cielesność dokłada wizje na idee, a druga druga, jakby ścieżkę zaś odwrotna najpierw padać jak bardzo fajny pomysł mechaniczna dopiero potem myśli, a właściwie, o czym ta gra, która tak fajnie działa mechanicznie mogłaby być naj środków było w tym przypadku no właśnie zdecydowanie klimat i pomysł na pierwszym miejscu od początku była taka idea, że to będzie gra osadzona w mitologii Słowiańskiej przy czym świadomie nie chcieliśmy robić gry o bogach słowiański, bo taka ta tzw. wyższe mitologia słowiańska to jest taka obarczona dużym zakresem tego błędu, bo bardziej to co wiemy o bogach Sobieski jest mocno wyciąganie wniosków tory te zdecydowanie troszkę nie ścisła wiedza i ciężko było potem nie trafić na pewnego rodzaju zarzuty z tych czy innych stron czy naukowcy czy osób po prostu, które interesują się tą mitologią, że coś przedstawić myślę coś nie tak czyni tak powinno być tymczasem kiedy my mogliśmy decyzje naszymi bohaterami były stworzę, czyli po prostu istoty z mitów legend codzienności naszych prababci i pradziadków de facto, bo oni też wierzyli w to, że to istoty żyły wokół nich i uczestniczą w życiu codziennym to się przyczepić nie można, bo każdy region każda kraina każda wioska niemalże troszkę inaczej sobie o danym stworzył oddanym w danej istocie mówiła, więc tutaj to jest nasza własna prywatna interpretacja tego jak zachowały się jak wyglądały te stworzyć tam zmora licho, bo itd. tak dalej tak, bo właśnie ta część graficzna jest tą naprawdę ogromną częścią planszówki, bo całość utrzymana w 1 kolorystycznej tonacji plus mamy nasze karty postaci ze każdemu utworowi jest poświęcona osobna grafika i też osobna charakterystyczne zgadzam się to charakterystyka oczywiście z osobna tak by od strony mechanicznej miał też oddawać aspekty związane z legendami, które dotyczyły konkretnego stworzy np. taka mocni ca ona ma tę cechę opisane w karcie postaci te zdecydowanie wyższa wtedy, kiedy działa w nocy a gdzie z kolei są o wiele niższe z kolei kiedy mamy i gramy takim Chowańca to tutaj z kolei jego spryt jednostce, która jest opisana w karcie postaci zdecydowanie wyższy, a z kolei brutalność jest o tyle niższa, ponieważ legendy podania dotyczące tego akurat tworzą mówiły, że wszelkie złe lub dobre rzeczy on tak jakby wykonywał sprytem czy też po prostu używał swego sprytu nie używał swej brutalności niż strachu raczej używa właśnie sprytu by działać wśród ludzi trochę przybliżymy postać tutaj już pan pełnomocnicy, kiedy ja też szukała informacji o nich to właśnie tak jak powiedziałem na początku audycji większość tych stworzeń jest jednak dość osobliwa albo też działające na środę człowieczej w tym przypadku rocznica miała dusić ludzi we śnie i też nawiedzać małe niemowlaki tak zgadza się tych podań jest całkiem sporo takich mówi też od regionu czy różnią czasami te same podania przypisywane są nieco innym stworzą całości właśnie regionu kraju po trochę inaczej będziemy opis opis np. taka Rusałka nad roślina będzie opisana na terenie współczesnej Rosji troszkę czy w Polsce to inaczej troszkę zacząć od Serbii tak oraz to są młode kobiety oraz to są staruchy, a i w zależności od regionu to robić nawet dziewczyna, która zmarła przed zamążpójściem i potem przez to ciągnęła dowody i podtapiała młodych chłopców dokładnie tak tak by to była właśnie tata dzięki temu uzyskaliśmy swobodę mogliśmy przedstawić swoją własną czy to Rusałka czy właśnie swojego, chowając swą interpretację ich itd. ale dalej oczywiście z zachowaniem tego poczucia, że to wszystko są w mitologii w tych legendach słowiańskich dobrze tam mamy tą naszą plansze i w momencie, kiedy tworzyli państwo re trzeba było być stworzyć powiedzmy miejsce do poruszania się i co co było takim naturalnym wg was miejscem życia stworzy chcieliśmy, żeby to był właśnie taka troszkę mityczna Sielska wieś słowiańska mityczna oczywiście rzeczywiście wygląda troszkę inaczej my wnioskowaliśmy by być stoi rząd w klasie nie usłyszeliśmy ściśle w konkretnym miejscu nie mówimy, że to jest państwo Polan przedchrześcijańskich Pokrzywiński tak ale, choć oczywiście to sam wynika z siebie, że to, jakby przed chrześcijańska historia natomiast nie podajemy nigdzie nie będzie ani na planszy ani instrukcji, że to jest konkretne miejsca nazywamy to miejsc, które wzorowane na planszy krainą po prostu klika i mieszkają ludzie, a wśród ludzi wokół nich działają stwarza od początku też był taki właśnie pomysł, żeby plansza bardziej przypominała starą mapę stąd ta kolorystyka, którą potem można zachować ten tylko zachowaliśmy ten styl kolorystyczny również na kartach Lakers Utah postaci tak dalej ale jakby tak od strony historyczne jak powstawało to pierwsza była mapa i to on jakby ta plansza gry i to ona narzuciła potem tę stylistykę całej reszcie gry, a właśnie idea była taka ona bardzo mi taką starą mapę i na tej mapie znajdujemy tutaj środkiem płynie rzeka są 2 wioski jest las jest pod drodze i między tymi miejscami nasze stworzy mogą się poruszać i wykonywać różne zadania różne misje dokładnie tak właśnie one zależą tutaj też co sprawi, że są ujęte i ważne poradnia też poradnia to sporo no bo to bezpośrednio wpływa na nasze stworzę, ponieważ ono przecież może być tworzę, który jest bardziej dzienne, ale też bardziej nocne dokładnie tak to troszkę wspomniałem mówiąc o rocznicy, ale generalnie tak różnego rodzaju zadania możemy wykonywać w różnych porach dnia nasze statystyki cechy naszych miast naszego stworzę konkretnego, którym gramy różnią się donośnie właśnie w zależności od tego czy robimy coś w dzień czy w nocy no właśnie ta różnica wynika mniej lub bardziej z tych podań legend, które mówiły, że rocznica zdecydowanie występowała tylko w nocy np. taki takie, bo też raczej stworem nocnym, a robot straszyło Bobem i straszą dzieci, bo ono było takie małe i wredne i ich, bo mogło porwać tak dokładnie dokładnie do tego dawało mu się różne słodkości, żeby dopłynął do brzucha lub aktualnie różnego rodzaju zabawki dziecięce, żeby o sobie zabawki wzięła dziecko zostawiła w spokoju to mieć taki przypadek teraz musi przyjąć myśmy przypadek osoby, które wydaliśmy o grach, która twierdziła, że jej babcia rzeczywiście takiego bo kiedy spotkała w życiu i opowiadała tej osobie, kiedy takie, bo przychodziło w nocy i NATO, bo widział, więc AP niemalże naocznych świadków, że takie stwory kiedyś istniały nasze ziemie może nadal istnieją też po prostu już teraz mniej widzimy w bardzo patrzący w telefony być może być może tak dobrze, czyli w momencie kiedy, a sobie z tym co zobaczymy się wcielamy wtedy tworzy czy to my, jakby administruje my dopiero w waszej perspektywy ludzi wcielamy się też tworzą, jakby nie gramy ludźmi, którzy mieszkają w tej krainie i obcują ze stwarzamy tylko gramy tym stworzę, ponieważ celem gry jest zdobycie powiedzmy takiego tytułu jedynego opiekuna krainy, czyli chcemy tak działać ludzi czy to poprzez nasz spryt, pomagając mieszkańcom krainy czy też używanie nasze brutalności i wytwarzając mieszkańców strach po tej drogi są 2 każdy równorzędna, ale generalnie chcę osiągnąć to, żeby ludzie uznawali, że tylko nam warto składać ofiary tylko do nas warto się modlić czy prosić o pomoc albo właśnie, żeby osiągać poprzez szerzenie strachu wśród ludzi, bo nie będą tak bali naszego stwarza najbardziej spośród wszystkich innych, którzy mieszkają rzucają się tylko da warto składać ofiary albo przeciwnie, że tak często będzie ludziom pomagać w życiu codziennym trudzie czy błogosławiąc np. nowo narodzone dziecko czy błogosławione życie nowożeńców, że będą skłonni właśnie tam Skoda czwarty z kolei oczekują od nas pomocy, więc są 2 drogi, ale o prawo do 1, żeby z uzyskać tytuł 1 opiekuna krainy, ponieważ tworzy są dosyć zachłanny chcą mieć swój w cudzysłowie oczywiście kawałek ziemi i żeby ludzie mieszkający tam oddawali cześć tylko im, a ja właśnie wygląda taka akcja serwuje siedziała mechanika co czy w jaki sposób możemy pomóc bądź właśnie zastraszyć naszych mieszkańców wioski generalnie w grze sama gra polega na tym, że każdy stworzy ma swój zestaw opali misji do wykonania tej misji opisują pewne w pewnej legendy nakłada go stworzę natomiast mechaniczne przełożenie ma takie że, aby daną misja wykonać trzeba wykonać pewne działania w ramach mechaniki gry każdy stworzymy 8 takich misji do wykonania i które z graczy, które stworzy jako pierwsze jako pierwszy wykona wszystkie funkcje wygrywa gra nasz wykonywać misje NATO musimy poruszać się po tej krainie i pomagać lub szkodzić mieszkańcom przekazać mieszkańcom informacje z matek, gdzie chowają się inne tworzą w ten sposób, wysyłając jako mieszkańców wrogo nastawionych na to, żeby atakowali stworzę możemy kontaktować się z wojen takim w cudzysłowie mitem tutejszym możemy wprowadzić go przekonywać się i pokonywać w ten sposób słownie może mamy kontakt z ślady, które też możemy pomagać lub szkodzi różnego rodzaju działaniach AK na mapie leżą też karty zadań czy tak naprawdę różnego rodzaju wydarzeń takich właśnie jak o jak właśnie ślub jakiś albo jakiś ukryty skarb albo jakiś wydarzenia, które miejsce w wioskach, które są przedstawione na mapie i właśnie my mamy możliwość co jest obsada tych kartach zadań możemy te problemy mieszkańców rozwiązywać dwojako albo poprzez naszą brutalność albo poprzez nasz spryt w ten sposób kreują wśród mieszkańców punkty przychylności albo punkty strachu, bo jakoś reagowali na to w jaki sposób podeszliśmy do ich problemów, więc tej gra też odzwierciedla ten fakt, że my jako kreujemy troszkę reakcje ludzi na to ogólnie stworzy w tej krainie robi w jaki sposób odnoszą do ludzi z punktów mechanicznego nam oczywiście nasze stworzeń sprytniejszy, czyli tą cechę spryt ma wyższą to łatwiej nam wykonywać różnego rodzaju działania korzystają z tej wyższej cechy, choć czasem jesteśmy zmuszeni do tego wykonywać pewne rzeczy słabszą cechą, ale czasami też dla dla czystej przyjemności czasami chcemy użyć tej innej chyba właśnie takie mamy nastawienie dotacyjnych grupy, która mieszka w krainie jak my nazywamy planszy gry, czyli mamy taką naszą kartę postaci myśmy na to kartele się łączyli demona lasu, który może zarówno wyprowadzić nas jakoś głębiej dzisiaj mówimy już nie będziemy w stanie wrócić albo właśnie może nas z powrotem zabrać na ślad pomóc wyjść do lasu, a może mąż może np. myśliwemu no i spowodować, że myśliwy nie wrócił do domu, bo po głosie, bo w lesie poczuje obrażony faktem na co polował myśliwi albo może pobłogosławi, czego polowanie wróci myśliwy obuwia one, że tak wyrazie zdobyczami las tak takie rzeczy się zdarza czy mamy punkt jest nasza karta się to tam widzimy czy on ma więcej sprytu czy ma więcej brutalności tak jest czy częściej występował w mitach w dzień w nocy związku z tym te cechy dzienne będą wyższe, a te cechy cechy nocne będą niższe też będzie też zależności od tego jak bardzo mity legendy mówiły jak bardzo było to istota no dzienna lub nocną i potem korzystają właśnie z tych cech staramy się poruszać po planszy i wykonywać różnego rodzaju zadania czy to co po prostu misja nam zleca czasami, żeby bić mówi Leszek jedno takich misje np. zadanie polegające na tym, że musimy pozbyć się mówiąc brzydko, że Puszcza, że walczy z miejsca, gdzie z reguły leży przebywa pozbyć się tam zarówno żetonu zakupionych dzieciaki to myśliwego czy już w ramach mechaniki gry musimy wykonać takie akty, które pozwolą nam albo zagubionych dzieci, które się opamiętają po Puszczy żywej albo pomóc wrócić do domu albo niestety już one do domu nie wrócą na noc dzięki działaniu naszego stwarza tak samo właściwie możemy pomóc albo zaszkodzić w efekcie nasze działania uda nam się do tego doprowadzić w Puszczy, że nie będzie żadnego z tych metod to ta misja, które wpłynęły zakończona jesteśmy krok bliżej do zwycięstwa mówił pan, że teraz wyszła od pomysłu całego świata elity świata Słowiańskiej do świata stworzy demonów słowiańskich i dalej do tego państwo, jeżeli mechaniczne i wszystko zaczęło od mapy i potem jak to wyglądało to znaczy, że trzeba było wymyślić jak ojca tworzenia będą poruszać pomiędzy miejscami na mapie, skąd pomysł na dane akcje albo uczestniczeniem w wydarzeniach czy tutaj właśnie ten błąd popełnił wcześniej i schadzki też tutaj widziano jak postrzyżyny jak wyglądał ten cały proces znaczy to oczywiście każdy każdego twórcy czy grupy tworzący to pewnie wygląda różnie w naszym przypadku to było tak na początku powstał projekt mechaniczne, które nawet bez testów po pierwszej wstępnej rozmawia o został raz odrzuconej całą robotę trzeba było wykonywać jest teraz ponowne ponownego testu potem jest dużo testowania testowania testowania przy czym te pomysły, o których pani pytać właśnie jak akcje zawsze w mechanice jak rozwiązać pewne aspekty mechaniczne jak się stworzy mają poruszać jak ma wyglądać mapa Otóż co indywidualne działania twórcze on pewnie bazuje ja na pewno bazowałem, tworząc to na swoich doświadczeniach z innymi grami planszowymi gdzieś tam czerpałem inspirację świadome lub nie z tymi tytułami gier planszowych, który miałem do czynienia o o tyle rzeczywiście udało się stworzyć się stworze na tyle oryginalne wiele osób mówi, że trudno jest mechanicznie teraz mówi porównać stworzę do innej podobnej gry na rynku rośnie trudno znaleźć mechanicznie podobną grę co ma swoje wady zalety, bo niektórzy gracze lubią grać to co już znają, a niektórzy doceniają fakt, że mamy tutaj oryginalne rozwiązania mechaniczne np. mamy mapę, ale nie mamy takich typowych dla gier planszowych nie mamy punktów ruchu czy pól po, których się poruszamy tutaj stworzę poruszają się w dowolnej odległa na dowolną odległość dowolnym kierunku de facto dosyć swobodnie, a mimo to poruszanie się po planszy ma pewne znaczenie mechanizm to gdzie jesteśmy, gdzie przebywa tak samo wybór akcji tutaj we mamy taką mechanikę, że co rundę mamy dobre 5 z 7 możliwych akcji tylko 5 mamy do wyboru one są przed każdą rozgrywką w ogóle stosowane w związku z jakby stosowane i łączone z pary park na kartach mamy 10 one są przed grą w 2 młode pary, więc przed każdą rozgrywką mamy nieco inne pary kart akcji, więc troszkę inaczej się będzie grało w każdą osobno rozgrywkę dodatkowo na każdą parę kartek akcji chodzi tzw. karty wydarzeń no to one też ma swoją osobną mechanika odliczania te wydarzenia de facto zresztą to są proste święta słowiańskie, więc kolejny element mitów, które kupiliśmy po prostu bezpośrednią mechanika gry z czego też bardzo zadowolony bardzo podstawowym założeniem gry byłoby jak najbardziej mechanika oddawała to, o czym opowiadamy się do tych mitach legendach kulturowych nawiązaniach właśnie do mitologii Słowiańskiej, czyli wraz z grą coraz też możemy przy okazji lepiej poznawać to jest ten świat słowiański tutaj liczyć wykreowany częściowo stworzone na podstawie tego co wiemy o naszej przyszłości wyglądał dokładnie tak temu przyświecała idea, jakby prosię myślenie zrozumieć, ale w tym względzie mechanika była dla nas drugorzędna oczywiście mechanika musi działać jak najbardziej jak pełniej wspierać ten pierwotny pomysł, czyli przedstawienie tej mitologii i tych stworzy, ale była, jakby właśnie była druga względem ważności pierwsze pierwsza najważniejsze, bo przedstawienie tych w tej i tej mitologii tych podań legend także cieszę się, że mechaniczne też udało się to odtworzyć, czyli też w waszym założeniu było trochę większe wypromowanie tej naszej mitologii Słowiańskiej, która w sumie chyba ostatnimi latami czy przestworzy przez Wiedźmina czy ostatnio coraz częściej słyszy o rozmowie rdza, który stał się to jest możliwe w tle pojawiają oczywiście ten nasz Sul ta mitologia słowiańska nastawieni zaczyna trochę bardziej przebieg naszej rzeczywistości zdecydowanie tak myślę, że w związku z tym, że tworzyliśmy stworzy to sami żeśmy, jakby nieco mocniej mieli kontakt większe czy Radziłowie sami radzić, bo chcę przepraszam, że teraz być może mylę dokładnie nazwę to przepraszam serdecznie czy też ogólnie odtwórcami, którzy interesują się kulturą słowiańską, więc jeździliśmy dochody do Wolina chociażby tak tam jest ten lot nie tylko wikingów, ale i Słowian wikingów dokładnie tak, ale tutaj w naszej okolicy obchodzi pomoże dokładnie, gdy mamy w Owidzu jedyne w Europie muzeum mitologii Słowiańskiej no i tam też odwiedzaliśmy to miejsce zresztą specjaliści z tego muzeum byli naszymi konsultantami merytorycznym jeśli chodzi o to co pisaliśmy stwarza co możecie znaleźć można znaleźć na naszych kartach zadań misji tak dalej czy strony merytorycznej tej kultury Słowiańskiej ratusz w grze jest zawarta, więc najbardziej jestem nazwijmy to renesans wiedzy zainteresowania tą kulturą sobie skuto widać, że w tych spotkaniach festiwalach, że teraz, więc sobie z tym zainteresowanych to martwa dobrze znać swoją przeszłość niekoniecznie to mitologiczną, które można sobie różnie interpretować jak tu stworze, ale generalnie to przeszłość taką naszą z tych miast z naszego regionu Europy i chciałbym zapytać co znaczy to interesowało przy drogach, których czasami zdarzało wręcz tracić zapał, kiedy otwieraliśmy instrukcje i ta instrukcja była ciężka toporna i niektóre placówki wymagają po prostu odtworzenia tuba oraz zdanie jak to innym idzie i jak wygląda tworzenie takiej instrukcji znaczy to jest w ocenie 1 000 000 pomysłów, które próbujemy przekazać, a potem wrosną być inaczej i starać się steruje zostawić samo sedno, bo są też różne szkoły jak wszystkim, ale generalnie złota zasada jest taka, że instrukcje nie powinien być autor to różnie z tym bywa ja niestety muszę przyznać z instrukcją stworzy pisałem ja to 2 wersje instrukcji po pierwsze, instrukcja wyszła nie najlepszą delikatnie dopiero druga wersja instrukcji zdecydowanie lepsza, ale generalna zasada jest taka, że autor nie powinien pisać instrukcji, ponieważ on nie musi wydaje się pewne rzeczy tłumaczy tymczasem po prostu dla niego pewne rzeczy oczywiste, bo to gra tworzył, a nie oczywiste dla odbiorcy ostatecznego, czyli tego, który ma z tą grą do czynienia po raz pierwszy dlatego trzeba no naprawdę powinna być ostateczność, żeby autor autorka pisali sami instrukcja najlepsze zadanie takie, że mamy zapewnioną grupy testerów czy też Starek po prostu grupę zagorzałych miłośników gier planszowych pozwala grać grać potem prosimy te osoby to konkret osoby, żeby napisała instrukcję potem po prostu autor tak autorska sprawdza czy w tej instrukcji napisanej zawarło się wszystko, czego oczywiście nie zapomniano, a oczywiście pod taką instrukcję do korekty do redakcji to takie bardziej jeśli chodzi o o czystość językową zadania to wiadomo, ale generalnie tak mówi autor nie powinien pisać instrukcji pod żadnym pozorem, gdzie też pan spełniał tych testera czy to było także moment jeśli już miejsce prototyp gry dziś tam właśnie jakość skrojoną instrukcję i ludzie zaczęli testować gry brać to faktycznie zdarzały się momenty, że coś po prostu zostało wyrzucone, bo było dla innych ludzi nierealne albo nawet co trzeba było zmienić oczywiście o tak zmiana była bardzo duża, gdyby po pierwsze, wspomniałem, że ten pierwotny w ogóle projekt mechaniczne od razu został wyrzucony do kosza, więc to po pierwsze, Austen Story macie do czynienia obecnie, gdy w grze jest zawarty o teście bardzo duże zmiany w stosunku do tego by tego pierwotnego projektu no bo poprawek było dużo zmian raczej nie było powrotów na całe szczęście, bo to się tak zdarza pod wpływem pewnych opinii się pewną rzecz wytnie z mechaniki albo się zmieni, po czym okazuje się, że to był błąd, że innego pasterska, czyli grupa, która ma do czynienia z prototypem właśnie mówi nie to wbrew pozorom dobre rozwiązanie to też jest duża sztuka czytać pomiędzy wierszami to co testerzy mówią czy też to co starzy piszą już w ankietach, które każdy ma swoje gusta każdy system musi bardzo podoba można coś innego mnie dokładnie szczególnie ci młodzi autorzy mówią starzy nie wiekiem często popełniał błąd, że potrafią mechaniczne rzeczy poprawiać po zaledwie kilku informacjach zwrotnych, że coś tam gra trzeba naprawdę wyczucie sytuacji, kiedy rzeczywiście ten problem, bo na tyle dużo osób zwraca uwagę na ten aspekt mechaniczne rzeczywiście należy poprawić, a najlepsza przy tych co na to oko, że to po prostu subiektywna ocena, a wcale nie jest taki problem w skali masowej, że to jest problem mechaniczne w danym momencie to też sztuka rzeczywiście, żeby sobie przefiltrować informacje zwrotną od testerów, czyli w momencie, kiedy daje to teren jest także przed wyznaczać sobie czas, że testerzy mają to nad tym pracować zmieniłem tydzień 2 czy w tym stroju pracować grać w tej decyzji 2 i potem dają zwrotkę i potem mieliby ponownie wracają do wyboru system cyfrowej całość wygląda w tym z góry zaplanowane czy szczerze mówiąc pewnie się powinno się protestować na każdym etapie różnie bywa różne wydawnictwa ją mają różne strategie co do tego, które jest w ogóle mają swoje osobne działy deweloperskie, które zajmują pierwotne testowania, ale potem zwykle tak to idzie do testerów tzw. zewnętrznych są na całe szczęście w Polsce powstały tak naprawdę solidne profesjonalne nie znaczy finansowym, ale znaczy naprawdę istotnej grupy dobry znawców gier planszowych, którzy regularnie testuje gry różnych wydawnictw, więc takiej grupy, do których można się zwrócić z prośbą, o co sami też zdrowo obłożone te grupy cysterskie różnymi zleceniami, a z reguły wygląda to tak, że właśnie do takiej grupy czy to formalnych czy nieformalnej grupy zwracamy się z pytaniem czy byliby zainteresowani o testowanie tego czy innego prototypu z reguły są osoby bardzo zainteresowane, bo zawsze to fajnie dostać przyszłościowy potencjalny szlagier w swoje łapki prędzej potem móc pochwalić się cegiełkę do tego szlagieru dołożyło, więc zwykle nie ma problemu przekonanie, że te stare do tego by brali udział i chcieli testować, a potem raczej nie rzuca się czy dosyć ogólne rzuca się teraz miesiąc raczej nie tydzień 2 tygodnie, bo ci ludzie dostają za to pieniędzy, więc nie raczej oczywiście, że zależy na tym, żeby nie czekać pół roku na firmach ze strony, ale nie raczej nie jest to tydzień 2 tygodnie i często się to robi na zasadzie ankiet, dlatego że raz się wysyła gdzieś się przy tym nie uczestniczy zresztą raczej nie najlepszym rozwiązaniem, że autor uczestniczy przy testach, bo ludzie w sposób naturalny mają tendencję do mówienia po prostu źle o danej rzeczy i autor jest obok autorka jasne tak często niektórzy po prostu wstydzą mają tu taką blokadę, więc często robi to w zasadzie ankiet i najlepiej anonimowych ankiet o tyle obejrzenie z nami nie nazwiska ma istotne dla jeszcze to płeć istotne jest wiek istotne jest doświadczenie w grach planszowych taki tygiel plaż obraz lub bardziej, bo wiadomo, że inaczej testuje się ciężko grę strategiczną, którą dało się do ogrania ludzi, który zwykle grają zwykle Elektry gry takie rodzinne na inaczej szli właśnie trafi się taka gra dla takich testerów hard korowy, którzy ogrywają kilka tytułów tygodniowo z tą też widzi takiej grupy się dany tytuł wysyła do testowania i w związku z tym musimy wiedzieć, jakiego typu testerzy testowali nasza gra czy w przypadku stworzenia, bo rozumiem, że też zgłaszać ludzie do tego, że drugi może troszkę drogę przeszło, bo ja mówię takim idealnym kierunku to zawsze tak wygląda to jest tak jak w każdej firmie, że można być idealny plan nigdy nie fali natomiast to jest tak przetworzyć, bo tak zwykle ja sobie przyszłych projektach oczywiście na początku swojej, jakby sam testuje w swojej głowie, czyli jest pomysł mechanicznego w tym rozpisuje potem ślad jeśli ta jeśli to jeśli to jeszcze raz zrobi to czy tamto tak taki zupełnie wstępny o tym powstaje prototyp, który daje do ogrania moim znajomym, których na szczęście na tyle dobry znajomy z nimi tutaj laurki nie przedstawiał tylko co bardzo krytyczni względem tych projektów, więc mogę na nich bazować potem, kiedy są ci pierwsi znajomi to wtedy przyczepa jakiś się jakaś miejsca, gdzie ludzie regularnie spotykają się na gry planszowe, a potem już grupę cysterskie w czasie wychodzi coraz szerzej ostatnim ostatecznym, jakby etap testowania reguł jednocześnie już etapem promocji gry jest jeżdżenie na różnego rodzaju konwenty gier planszowych czy szeroko pojęte kołowe te dziko Scott żydowskie, czyli komiksową filmowe w Grabiu pewnie tak tylko zdecydowanie różnego rodzaju placówki Narodowym w Warszawie itd. jest tych tych trudno takie porażki jest imprez plażowych w Polsce w tej chwili całkiem liczne no i tam z kolei z 1 strony zapraszamy na taki stoisko, a zwykle osoby całe działy w tej chwili duże imprezy w Polsce już mają całe działy całe takie sale tylko prototypami, więc dużo osób specjalnie przychodzi taki prezes tylko, żeby pójść do tej sali produktowej spotkać się z tymi autorami po testować gry, ale jednocześnie jest nie tylko test tego jak działa, ale część od razu promocja duża, bo takiego dobrego dobrze przeprowadzonego testu, który okazał się oczy był sukcesem do osób wyniosła 100 opinii tak szykuje się Super tytuł to się już grono potencjalnych klientów całkiem spore robi, a czy już tak na koniec zapytam czy dostaliście już fi ba po po tym, jak Odra została skończona już została wysłana i dostaliście dziś tra fi ba od graczy, którzy lubili rzeczywiście ten pierwszy rzut oczywiście, że tak czy gra powstała w została wydana portale crowdfundingowe wspieram to w czerwcu 2017 wtedy byśmy zbierali pieniądze na wydanie do otrzymały pierwsze osoby do rączki stworzy w grudniu, czyli na święta w 2017, więc od tego czasu oczywiście mam mnóstwo informacji ustnie do druku gry była w tej chwili szykujemy prace nad drugą edycją w ogóle zupełnie zeznawał mechaniką niedługo pojawi się druga edycja stworzy natomiast pierwszy Fibak był jak to z każdą grą są ludzie zachwyceni są ludzie, którym się nie podobało było wiele gier, ale jest grupa, która stworzy własne zasady, a potem już dojdą do tych filmików na żółto biało drugi instrukcji twierdzą o to czy jednak zupełnie inaczej, a ja zaś dochody z założenia, że nieważne, jakimi zasadami graliście ważne, że życie się dobrze bawili nawet jeśli w liście daną grę źle to nie jest to jest istotne ważne mieści się dobrze bawili jeśli bawiliśmy się dobrze to gry to co miało znaczenie oczywiście powiedzieli też inne zasady oczywiście to to jest zasada co do wszystkiego nie tylko stworzy natomiast tak mieliśmy zresztą całkiem spory i dla ludzi, którzy tam sugerowali dodatki w tym dodatkach to moglibyście zrobić to tamto dołożyć takie elementy takie elementy takiego stworzy zabrakło, abym chciał lub chciała, że pojawił się jeszcze to ludzie generalnie bardzo żywo zareagowali na ten nasz kraj, który się pojawiła na rynku bardzo żywo ci zachwyceni z drugiej ci, którzy oczekiwali czegoś zupełnie innego ci, którzy związku z tym byli rozczarowani oczekiwali innych kredytów wiadomo też tacy się pojawia nie ma idealnej dyrektora pasowałaby wszystkim na jasne Super bardzo panu dziękuję i równie serdecznie dziękuję i Grzegorz arabscy współtwórca gry planszowej stworze Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WSZYSTKIE MOJE PIONKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA