REKLAMA

Czy jest możliwy dialog katolików z liberałami?

Godzina Filozofów
Data emisji:
2020-09-12 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
43:27 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
godzina filozofów przed nami Tomasz Stawiszyński wciąż jeszcze przy mikrofonie, a z nami dr hab. Michał Łuczewski dzień dobry w 2 września Instytut socjologii właśnie wydział socjologiczny każdy głos, jakim żołnierza szefów w wielkie rozdzielenie nastąpiło czas temu to proszę o eksperyment myślowy zaraz na początku naszego spotkania, a i on brzmi następująco wyobraź sobie, że Rene Girard ani płatnik żyje wciąż dla UE ma napisać esej na temat sytuacji polskiej Rozwiń » scenie politycznej w Polsce w sferze publicznej, a wrzesień 2020 roku, jakby wyglądała jego diagnoza jak myślisz o myślał że, że się, że po wierzycieli kogoś, jako że się stężenie groźnych takich, choć oczywiście rzeczywiście jest jest bliski jak cały czas się na ten temat co sądy eksponat w głowie, który jakoś samo świadomości wydobywa aż myślę, że on widział kilka rzeczy na pewno Jeża, któremu wpadła do lokaty zaraza zresztą PiS to pismo, które jest poświęcone dziś rada nazywa się kontynent właśnie zaraza dla niego zaraza zawsze takim znakiem takiego rozchwiania społecznego nawet kiedy ona jest jakimś obiektywnym faktem to pokazuje coś co jest głębokiego społeczeństwie i przyspiesza procesy społeczne są one takiego zamazywania różnic między ludźmi, że zaraz zawsze pochłania tak z nami był w średniowieczu wszystkich niezależnie od tego czy młodzi starzy czy byli braci czy biedni znającego bezwzględna dla wszystkich jest takim symbolem tego, że jesteśmy równi, więc ta największa zaraza, jaką widział świata zdradza globalna, jaką jest kolejna wielu to byłaby pierwsza rzecz na to, że radny zwrócił uwagę będziemy patrzeć na efekty tej zarazy jak sobie zwycięstwo i próbuje radzić z takim olbrzymim nie ma też sami Rosjanie różnic, które są między nami na jej myślę to już raczej też moje ryzykowne tezy, ale myślę, że mógłby skłonić ku takiej hipotezie, że zarówno dla kraju ZR SA Zjednoczone, jaki ruch LGBT w Polsce miało to źródło szybko dla wielu Siarkę zapowiedzi źródło to wszyscy widzą następcę czasowym nikt nie dostrzegają nie widzi tak jak właśnie jedno takie wielkie wydarzenia wpływa nie tylko na ekonomia też proszę o to kim jesteśmy przechowujemy jak informują grupy społeczna jak my staramy się odnaleźć jakiś pokój dlatego do tego jeszcze wrócę za chwilę powiedziała, odnosząc to do tych barak walnych wydarzeń Stanach Zjednoczonych w Polsce 2 słowa tylko samym Iran jeśli ktoś z państwa nie słyszał tego nazwiska, choć myślę, że słuchacze słuchaczki tego programu to równo bardzo dobrze znają, bo wielokrotnie padały na dania, ale francuski antropolog zmarł kilka lat temu autor koncepcji kozła ofiarnego kryzysu klimatycznego trójkątami medycznego autor wielu książek m.in. sacrum przemoc, które zostały ostatnio wznowione przez nos, ale też prawdy powieściowej kłamstwa romantycznego kozła ofiarnego właśnie ostatnio ukazał się w fascynującą książkę o apokalipsie, które tak rozmową rzeką musu Girard właśnie, który tam oraz kolejny, bo w tych swoich wszystkich książkach na dobrą sprawę wciąż tą 1 teorię wydobywa tylko na różne sposoby co robi i w różnych kontekstach również jest takie zdanie z ilości odnosi przewija w całej jego twórczości tej pierwszej książki jeszcze od prawdy powieściowy koncern antycznego, które niezwykle mocno zapadło w pamięci ona jakoś nie daje mi spokoju, kiedy przyglądam się różnym mniej lub bardziej radykalny ROM w Polskiej sferze publicznej właśnie ach, od lat, a brzmi ono czy raczej ta diagnoza brzmi, że jeśli mamy 2 strony, które są w konflikcie czy w ogóle jeśli mamy konflikt jakikolwiek tą zasadą, która organizuje ten konflikt najczęściej taki sposób, że zaangażowane strony nie zdają sobie z tego sprawy to jest medium to znaczy to jest upodabnianie się tych stron do siebie mówiąc szczerze mam takie wrażenie, że bardzo wielu przypadkach, kiedy ta konflikty stają się tak bardzo radykalne ostro strony zapominają o mimo tych zmian, które gdzieś tam w tle pracuje, a tak jest bez 2 zdań to jest taka trudna prawda jest to prawda powieściowa w ogóle odkryto rozpoczął też że, że często jesteśmy takimi są romantykami myślimy, że to co robimy to właśnie oryginalnym moje najbardziej własne, ale wtedy wg rada powinna nam się zapalić taka czerwona lampka, bo właśnie myślenie o tym, że jest się wyjątkowym oryginalnym jest tylko skutkiem tego, że zasiadam naśladujemy kogoś, kto jest wg nas oryginalne i taki jak można będzie zamknięty w sobie naj to jest taka trochę zabawa trochę też niebezpieczne, bo ona daje nam takie złudzenie, że my jesteśmy wolni od tym medycznej gry to znaczy, że jeśli widzimy mety z u ludzi, których opisujemy np. ludzi, które są w konflikcie po 2 stronach barykady to my jesteśmy, jakby taki Boskiej sytuacji, ale na ten metal też jest nas czy nawet dla Poznania z naszej strony może też dawać takie złudzenia tego, że widzimy prawdę, a nie dostrzegamy tego, że sami jesteśmy tymi częściami tej mitycznej grę, więc tak bardzo niepokojąca teoria też dlatego dla tych ludzi, którzy się starają nią posługiwać to jest bardzo coś na co właśnie bardzo często Girard zwraca uwagę w tej ostatniej apokaliptycznej książce, że kiedyś jeszcze wydawało mu się, że można mówić na zewnątrz mechanizmu, a teraz musi wydaje, że nie można mówić o pozycji zewnętrznej wobec metę mu, że to już w zasadzie jest niemożliwe, ale co w praktyce oznacza jeśli się z tego nie można wydostać czy to faktycznie oznacza, że jesteśmy skazani na coraz bardziej radykalizują się konflikt na jak to właśnie Girard nazywa dążenie do osiągania skrajności, bo taki konflikt wg niego prowadzi do takiego po prostu samo zniszczenia stąd to jest wasz problem z rady, bo ta teoria jest tak niepokojąca i tak można powiedzieć w duchu Mistrzów podejrzeń, że za każdym razem, kiedy się wydaje, że masz taką wizję na temat rzeczywistości to to podejrzenia, że być może właśnie w tym momencie tak naprawdę jesteś częścią tej niestety tej eskalacji są ekstremów z twoim udziałem, więc u niego ten kłopot, gdzie jest ta taka niewzruszona, ale są to Lisowska przestrzeń, którą możemy wszystko wesprzeć, gdzie ten punkt jakiegoś obiektywizmu wydaje się, że u niego są te oczy kiedyś był z nami w tych wczesnych jego praw Kozioł ofiarny na czas, który takiej takiej środkowej fazy twórczości, ale że każda z takim kulminacyjnym momencie jego rozwoju teoretycznego to takim punktem był Chrystus to znaczy właśnie w chrześcijaństwo było wg niego jedynym takim momentem, które odsłania wszystkie mechanizmy przemoc owe mechanizmy naśladownictwa właśnie prowadzące do naśladowania pragnie przede wszystkim, które prowadzi do przemocy, a tu chodzi, ale no właśnie późniejsze stał pesymistą właśnie ten czas, a został właściwie no on mówi o chrześcijaństwie żona nigdy nie jest wystarczająco chrześcijańskie, że takie nurty archaiczne są chrześcijańskie chrześcijaństwo 1 strony wyzwala ludzkość myślenia to inni są winni, że tylko ofiarne no to są Sprawiedliwymi kozłami ofiarnymi, bo Chrystus jest niewinnym kozłem ofiarnym związku z tym, iż nasz Kozioł ofiarny jest jakiś niewinny to wina jest po naszej stronie i w związku z tym musimy się nawracać, a nie możemy zrzucać swych własnych win swojego własnego niepokoju na na kogoś innego, ale chrześcijaństwo ma taką prawdę sobie jednocześnie tak jak patrzy na nich lat historii bardzo szybko szuka takich Kozłów ofiarnych, które są winne szuka właśnie sobie tylko poza sobą takimi takimi np. kozłami ofiarnymi mogą być Żydzi zresztą on też rozpoczyna kozła ofiarnego od oceny opisu antysemickich prześladowań po stronie chrześcijan tam widać jak szybko do dopatrywania się w sobie tej takiej niezależności niewinności za wszelką cenę i szukanie winy u innych jest jakąś część naszej natury, że nawet boskie objawienie w stanie nas wyrwać z tego, ale w tej ostatniej książce powiedział, że jeszcze jest to co też nie daje pokoju jak zresztą jak jako chrześcijaninowi, bo on mówi, że powinniśmy odnajdywać w sobie Chrystusa powiedzmy, że to jest moment właśnie uwolnienia siebie o tego mechanizmu medycznego, ale Chrystus nieustannie odchodzi tak jak on odchodzi swoim własnym życiu do ojca jak odchodzi na krzyż on też w naszym wnętrzu nieustannie wycofuje i z 1 strony jesteś tym myśli takiego niesamowitego mistycznego, ale z drugiej strony może zadać pytanie, dokąd Chrystus idzie mniej czy zasiądzie nie będzie uciekał i może właśnie jakoś złapać go szaty i ma takie poczucie, że Gerard pokazuje nas jako takie osoby wypełniony innymi osobami, bo za każdym razem, kiedy pojawia się nasz wniosek, iż pragnie jednak pewnie oryginalności pragnieniem władzy prestiżu pragnienie posiadania rzeczy to jest pragnienie zaszczepione nam przez kogoś innego może być jakaś osoba z mediów może być osoba z rodziny może być ktoś tam kto co zrobili nas warzenia, więc związku z tym my w naszej głowie zaczynamy taki śmietnik pragnień i też można powiedzieć śmietnik osobowości, które nastąpią jakąś walkę i teraz jak w śmietniku możemy odnaleźć ten 1 prawdziwy głos Chrystusa co nie jest po prostu jednym z jednym z głosu i to jest bardzo niepokojące radzie myślę, że być może nie da się odpowiedzieć na jego pytania w formę, którą on reprezentuje to znaczy w formie intelektualnego dyskursu forma takiego mówienia gadania i być może ta forma teoretyczna ona zawsze będzie jakoś na wiodła coraz dalszą dalszą ciemność nie będziemy wiedzieli się ze sprawą jest fałszem, bo ten umysł będzie zawsze się do dopłaty brak głębszej PE i jaki większej głębi i być może w praktyce albo albo albo jakiś czy może mitycznych opowieściach jest jakieś wyjście poza taką teorię rano żona w sensie rzec to bardzo ryzykowna teza, zważywszy na to jak rad gmin widzi w kontekście zagrożeń oraz palacza, ale wrócimy do tej rozmowy za moment teraz informacja dr hab. Michał Łuczewski cały czas jest państwa gościem raz jeszcze dzień dobry witam się ja tego lata przywołałem właśnie, dlatego że on mi się wydają niezależnie od różnych kłopotów, które można popaść popaść w teoretycznych jeśli się tak konsekwentnie podąża tą wyznaczoną przez niego ścieżką są te kłopoty zresztą popada niezależnie jednak od tego się też, że ta podstawowa myśl za po pierwsze nie ma też jest czymś na co powinniśmy zwracać uwagę po drugie, że przemoc jest zakaźna i czas się często tam, gdzie jej istnienia w ogóle nie podejrzewamy, że czasami tendencja się takiego wybielania siebie, a poszukiwania wroga i kozła ofiarnego na zewnątrz to są takie bardzo, jakby uniwersalne zasady pewnego społecznego BHP, która w, które na pewno się przydają, ale teraz inny eksperyment myślowy ci zaproponuje, a ten już potem w trzecim naszym wejściu nie będzie tak każdego wejścia na jakiś eksperyment, ale ten będzie taki powiedziałbym, który do końca naszej rozmowy będziemy jako rozpatrywać Otóż wyobraź sobie, że nie wiem zgłasza się do siebie jak bardzo poważna delegacja z wysoko postawionych urzędników państwowych, ale nie tylko może także reprezentantów kilku grup społecznych w Polsce z prośbą o to, żeby po pierwsze, postawienie diagnozy co jest powodem tak radykalnego radykalizują tego konfliktu w Polsce, kto za to ponosi odpowiedzialność, dlaczego tak się dzieje jak się dzieje pierwsza po drugie, że będzie się zaproponował jakiś rodzaj rozwiązania co mogą pomóc w tej sytuacji no bo nie wątpię wszyscy się zgadzam jest dobrze, że chciał tak moje odpowiedzi byłaby taka, że my wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za ten konflikt nie, zwłaszcza wtedy, kiedy myślimy że, że nie jesteśmy i to o, toteż się otwiera pole do tego w drugiej części swojego eksperymentu co możemy sobie z tym sporo po porządku z tym poradzić jeśli zresztą pan tylko czy uważasz, że wszyscy po równo jesteśmy odpowiedzialnym, gdyż co trudno powiedzieć, że rzeczywiście myślę, że nie jesteśmy po równo odpowiedzialni, ale myślę, że coś inaczej odpowiedzialny też nie umiem tego jakoś uchwycić, ale boimy się powiedzenia po równo najmniej lekarzy powinien też jakoś to zważyć swoim własnym sercu a kiedy podjął po równo to też takie poczucie takiego jest głupio młodego gościa, który patrzy sobie z boku i mówiła no ci dzieci są tacy sami tak jak tak jak gdzieś tam byłbym z zewnątrz zupełnie tego więc, więc myślimy już taka odpowiedź po równo byłaby zbyt uspokajająco mnie, bo wtedy nie widzę swojego własnego zaangażowania, ale też to też jakiś takiej analizie bardzo dokładnie socjologicznej myślę, że wyszłyby różne winy trzeba zobaczyć te winny myślę, że też nie było łatwo je z zważyć i osobiście flagę prowokacyjnie jeszcze bardziej, a tak duża, że w takim razie rozumiem rozumiem, że nie rozmawiacie pytam właśnie czy uważa, że wy jesteście mniej odpowiedzialne, o ile pytanie trudne, a akt AP opiekę pytają każde takie pytanie perfekcyjna, a także brak właśnie galerii i dobra zmiana Klaty rozumiem, że to chodzi o taką konserwatywną prawicę skoro mogę być utożsamiany nogę i kościół katolicki kościół katolicki tort w Górniku prawica jasne oczywiście nie są jednorazowym, a różne kościoły katolickie w Polsce, a stać, ale twoja afiliacje czy twoja tożsamość jakoś z publicznej funkcjonuje właśnie z tym ta nie ukrywa swoich przekonań w tym zamienienie niania ale, ale w, więc nie są mi się także na tym polega, aby właśnie to ten trud przypisania winy myślę że, jakbyśmy wzięli pod uwagę siłę polityczną siłę instytucjonalną to wtedy to wahadło winy idzie na naszą stronę, że rzeczy tutaj też, choćbyśmy od TVP to wahadło, więc przesuwa naszą stronę na takim polu nazwijmy to polityki albo polną instytucji należy przecież większość instytucji i tych, które posiadają pieniądze wpływ są w rękach w rękach prawicy też są też na socjalne oczywiście kościół katolicki wyszło też zrobiłem takie badania, które pokazywały, dlaczego Polacy są Polakami katolikami jednak odpowiedzi, która wyszła były takie badania dotyczące 700 lat rozwoju tego wzrostu polskości z katolicyzmem mówią o tym, że tutaj nie było żadnej instytucji w Polsce poza instytucją kościoła katolickiego instytucji, które są trwałe i jasno, więc myślę, że myślę, że takim na takim jak pomyślę o tym polu politycznym polu instytucji to tutaj mea culpa chociaż, chociaż nie nie jestem żadnym z tych instytucji nawet reprezentował przez wiele lat centrum Jana Pawła II, który w, które było prowadzone przez miasto stołeczne Warszawa na tym przez Hannę Gronkiewicz-Waltz później Rafała Trzaskowskiego, a wy tutaj żadną żadne z tych instytucji nie nie reprezentowałem natomiast chodzi o taką grę powiedzmy kapitału moralnego, która też jest klub się tam, gdzie zajmowałem to, po której stronie taka moralność w Polsce to powiedział, że pan moralność jest po stronie liberalnej lewicowej inteligencji, którą dzisiaj inteligencja katolicka to miara prezentuje coraz bliżej związana z produktami po powiedział, bo czasami katolików się dostaną drugą stroną, ale spojrzy na katolicką inteligencję i np. na klub inteligencji katolickiej na bardziej schematyczny no to oni będą bardzo mocno zrewidowali tą stronę lewą tutaj Kornacka magazyn kontakt jest dobrym punktem odniesienia są katolicy jak o sobie mówią jak powiedział, że w takiej moralnej walce, która odbyła w Polsce to kościół katolicki prawica, zwłaszcza po tych skandalach pedofilskich został ujawniony właśnie po mojej stronie i stracił Grupo nogami trochę i czy na poziomie politycznym na poziomie instytucji tutaj więcej winę, bo więcej mocy jest po stronie prawej natomiast w Polsce głównie ważniejsza niż granie sytuacją nalać nawet gra polityczna gra moralna i tutaj nie gramy ten silniejszy o to kto jest mniejsza, ale o to kto jest bardziej moralnych jest po tej dobrej stronie, po której stronie są ofiary i tu wydaje mi się dominuje lewica liberałowie aż osiągnie podział lewica i dominuje ruch LGBT, które w takim stanie taki ruch, aby antycznym, jakby na nowo rozrysował je wszystkie takie moralne linia przy formułuje, kto jest bohaterem jest ofiarą, gdy sprawcą, ale i o to pytać, a po ten można myśli, że dominuje w tym sensie, że nie był głos jest słyszalne czy jak ta retoryka jest silniejsza czy wiek w jakim sensie dominację i chcą nią na dobrze odpowiedzieć, ale opowiem taką taką anegdotą, bo się tą są tak głębokie pytania zadaje, że trudno je też dyskusji dnia jakoś skwitować powiedz, że tak albo taka będzie takim doświadczeniu reprezentowania z drugiej strony też prezentowania w szczególności Jana Pawła II ja przez lata miała taką koszulkę, którą zakładałem do metra, ale też trochę drażniła moich przyjaciół żyć z lewicy kiedyś poszedł wskażą sztuką zwiedzać Malbork w tej koszulce to była taka koszulka Karol Wojtyła twój kandydat codziennych wyborach jak chciałem tego co zalecano dziś świat jest taki performance tak nie wiadomo co nie czuję to awangardowy to konserwatywny, lecz i poczucie, że tak ostatnio właśnie zakładam tą koszulkę na to mam takie poczucie, że tak nie mogę się ogrywać bezkarnie, bo zaraz też przyjdzie powie Michał czytam wspiera pedofilia czy uczucie ciężkości wszystkim kościół robi i po sobie bowiem, że trochę straciły taki moralny grunt pod nogami ja mogę jakoś tam też zyskiwać na poziom intelektualny mówić sobie, że tam nie wszystkim emocje mają problemy też mogę pokazać, że Roman Polański, który z centrum tej tej z takim potem liberalny polskiej inteligencji no był po prostu pedofilem, ale czuję, że tak to intelektualne gry nie rozwiązaniami już chyba przestał być tym tata przestał być dobrze jak tak jak szybko przestał być on był przecież to Adam Michnik robił Czyż nie pamiętam kto, ale ale, ale przyszły rok wyborczy z niewywiązaniem się tam niedawno, a to jest ważna rzecz, którą powiedziałeś myślę do odpowiem tak, że rozumiem, jakby tą to zmiana, którą opisujesz i sam widzę, że to rzeczywiście tak wygląda domyślam się, że to swoje oświadczenie takie właśnie miast, ale z drugiej strony, jakbyśmy wzięli polskich gejów polskie lesbijki i ich doświadczenie to bardzo wiele osób ma takie doświadczenie sam widziałem takie sytuacje i one są opisywane w mediach społecznościowych są nagrania są różne inne dokumenty, że oni z kolei jak dzisiaj będą mieli tęczową flagę co mogą dostać w zamian po prostu mogą zostać zaatakowani za koszulkę z tęczową flagę albo zator w złotych za ręce np. ciężko pobici takie sytuacje zdarzały w w tym sensie wydaje się, że tu jednak nie ma równowagi to znaczy ten rodzaj ostracyzmu, który może spotkać z innego niż przemoc fizyczna, która tych ludzi po prostu spotyka, bo ta retoryka wokół LGBT została rzeczywiście strasznie nakręcona oczywiście co jest z nią lansowane ja też zdaje sprawę z występowania różnych ewidentnych aktów przemocy albo jakiegoś nadużywania prawa itd. natomiast wydaje się, że wtedy na tym poziomie to w ogóle zupełnie nie ma porównania w co była ja myślę, że to musiało musielibyśmy rozmawiać o kilku polach dlatego też mówić tak trudno sobie tutaj bardziej zwinne auto jest niewinne dlatego też możemy się łatwo przerzucać tymi winami bo, bo to co powiedział na przed chwilą to to co tu w zasadzie chodzi o taką interpretację polityczną to znaczy, że skoro prawica jest silniejsza po stronie instytucji polityki to o przemoc np. policyjna albo przemoc ze strony nie wiem nawet nie wiem, kto dokonuje przemoc wobec społeczności LGBT, ale powiedzmy w powiedz jakiś kiboli, bo tak to tak sobie wyobrażam za to odpowiedzialna jest to prawa strona myślę że, że masz dużo racji, jakie są na tym polu takim polu na ringu politycznym takim polu Ludowym, że że, że jak się pojawił z torebką Unia Białymstoku, chociaż też powiem nie ten jest niesprawiedliwy to być może będzie też źle widziane natomiast to takie wiodące pole które, które stosuje inne pole temu powiedział za Tomkiem Małeckim to jest nie pole politycznej nie pole nie pole też ludowe tylko pole inteligencji i tam jeśli i jeśli inteligencji wśród szło naszych znajomych wśród aż na Uniwersytecie w mediach, jakbyś powiedział, że na twój zakład jest strefą wolną model od ideologii LGBT to by się stało oczywiście nie obiektem ataku fizycznego, ale aż takiego ostracyzmu symbolicznego, który de facto jeszcze bardziej ukrywa przemoc za sobą, więc wydają się to zależy po prostu środowiska, które jesteśmy że, że my często odwołujemy do innych pól, żeby uzasadnić działania w naszym własnym polu ja też oczywiście trudno tu też bramek tą samą grę utajnianie też też no nie nie da się bywa Passage dłużej rada może na tym polega piękno tego, że my potrzebujemy innych, żeby zobaczyć grania potrzebujemy takiej rozmowy, żeby zobaczyć, kto jest kim, jakie są nasze argumenty, ale to co słyszę, że w tym co ty mówisz to jest jakby powiedzenie, że w Białymstoku biją homoseksualistów w związku z tym możemy ją to wszyscy by moje do powiedzenia w związku z tym możemy eliminować konserwatystów z pola inteligencji tak to tak, bo być może oni potencjalnie potencjalnie jakoś wspierają to co się dzieje Białymstoku zaraz odpowiem na to pytanie nasuwa się na tę konstatację, ale po informacjach dr hab. Michał Łuczewski z państwa gościem Michał Łuczewski cały czas z nami raz jeszcze dzień dobry pytam się to jest to co powiedziała, że pod koniec poprzedniej części naszej rozmowy to no właśnie tutaj 2 rzeczy bym powiedział 1 jest taka, że co do tego, że właśnie no normalna dyskusja czy jakaś wymiana poglądów pomiędzy konserwatystami nazwijmy to szeroko czy prawicą, a lewica w Polsce właściwie niemożliwa zgadzam się nie ma rozmowy w tej rozmowy z dużym stopniu nie ma po obu stronach, bo obie strony się bardzo mocno jak zamykają i ich radykalizuje oni nie są skłonne do tego, żeby w ogóle podejmować jakiekolwiek dialogi to jest moim zdaniem wielkie nieszczęście polskiej sfery publicznej co więcej mam wrażenie patrząc na własną bank na bank lewicę liberalną wpisami na ten temat jakiś czas temu tekst na stronie toku co to tej rozmowy nie ma nawet wewnątrz tej banki nawet powiedziałbym jeszcze bardziej jej nie ma niż lewicą prawicą, bo w oba środowiska lewicowe liberalne stają się, zwłaszcza lewicowy myślę stają się kompletnie nie skłonne do dyskusji wręcz różnica poglądów postrzegana jest jako coś co należy eliminować w ogóle aż ktokolwiek tylko ma jakieś zdanie odmienne od takiej dominującej narracji narracji, którą wskazuje jako słuszną moralnie ten jest natychmiast legalizowane na ten temat już sporo sporo napisano w ogóle skądinąd samo w sobie bardzo ciekawe zjawisko co się z tym dyskursie lewicowym i dzieje pod tym względem w jakimś obszarze w każdym razie nie tylko Polski zachodniej lewicy również natomiast Nowica jednak pewnego rodzaju zasadniczą różnicę w tym w tej dystrybucji nazwijmy to odpowiedzialności czy i czy winy i dają w tym sensie, że mam wrażenie, że w Polsce, zwłaszcza w Polsce trochę ludzie, którzy są obecnie u władzy i jakiej części też chyba Episkopat czy kościół katolicki szerzej w Polsce Episkopat to na pewno w te są w takiej pozycji uczniu czarnoksiężnika to znaczyć, sięgając po bardzo potężne oręża i ideologiczna, sięgając po takie metafory, które zwykle mocno odwołują się do jakichś głębokich rejestrów bezpieczeństwa poczucia bezpieczeństwa poczucia pewnej stabilności świata u ludzi takich właśnie jak atak na rodzinę jak destrukcja zachodniej cywilizacji jak nie normalność normalność ta opozycja pomiędzy tym co normalne nienormalne co w jak, używając figury dopracowanych dzieci takich, które są w niebezpieczeństwie, które mogą zostać jakiś potworny sposób zwiedzą one wykorzystane do tego, żeby właśnie w jakieś niecne niecne rzeczy się nimi działy, że to niebywale mocno rozkręciło taką właśnie pewnego rodzaju akty no uruchomiło ten mechanizm właśnie, w którym dla znacznej części polskiego społeczeństwa teraz orientacja homoseksualna kojarzy się czymś strasznym niebezpiecznym ofensywnemu zagrożeniem dla nich dla dzieci te w ogóle dla spoistości świata żyjemy w epoce wielopoziomowych jednostronne kryzysów, które w ogóle dawno temu już utraciliśmy poczucie bezpieczeństwa i chcemy zakotwiczyć w jakiś taki bezpieczny w portach najczęściej w jak na jak najmocniej tutaj jeszcze dostajemy coś co i komunikaty na sport ostateczny cel ten ten finalny taki, w którym zawsze czuliśmy się czujemy bezpiecznie Polska rodzina jest zagrożona przez jakąś grupę, która lektura która, która jest w natarciu im się wydaje, że to rozpętało straszną przemoc i oczywiście pod pewnym już od pewnego momentu ta przemoc już zaczyna po prostu obejmować wszystko i nie wiem co mówiąc szczerze dalej z tego będzie jakoś tak wyglądał jak teraz ale, ale mam wrażenie, że tutaj jednak ta narracja z tą ideologią LGBT demoniczną w roli głównej to po prostu rozpętała jakieś piekło trochę i są na mnie nie chcę nic tak standardowo po opowiadać że, że to tu piekło jest po tych 2 stronach, że też wydawał się kimś takim kimś takim zaułkiem już do naszej rozmowy i w zasadzie to wysokość na galerii, żeby się temu przyjrzeć się 3 najlepsze przypominamy, że taki tekst wywiad Roberta Mazurka z Maciejem Nowakiem, kiedy Maciej Nowak no GI teatrolog krytyk i powiedział Mazurkowi konserwatywnemu no temu, który reprezentuje nas strasznie się homoseksualizmie czy taki jest tytuł w ogóle tego wywiadu to szczyt sprzed kilku lat i ją pokazywał właśnie że, że w takim duchu radomskim, że wam się wydaje, że te wasze rodziny są dalej tak jest Super konserwatywną, że tutaj patriarchalny, że macie dużo dzieci tak naprawdę jest się do nas bardzo podobni, bo są rodziny bardzo zindywidualizowane zgodnie z indywidualizm zwane wspieracie, ale co najwyżej swoje własne indywidualne kariery jesteście takimi rodzinami jeśli jesteście, które służą właściwie takiej terapii i wsparciu siebie takich neoliberalnych planach, które miecze i to to chce też szkody od tego swojego pytania, żeby powiedzieć co mi się wydaje bardzo głębokie odpowiedziałem, że to, że ten może tak wiem, że ten to co widzi Maciej Nowak to on widzi niepokój po mojej stronie, że te rodziny nam się rozpadają obecnie co robimy one nam się rozpadają stają się w sumie takimi rodzinami niewiele różniących się od związków homoseksualnych tak jak na to patrzy Maciej Nowak, a drugie są to co ty powiedziałeś, że niepokój, że po twojej stronie, że tam nawet trudno powiedzieć pewne rzeczy niż np. nim być powiedzieć, bo miał się, że niby tutaj nie oburzyło tym co powiedział dający zaakceptował absolutnie wieś we wszystkim nawzajem uległyby transmisyjne nawet były byłby nie wiem, ale teraz, ale prawicowy torem powiedział okien ciekawe nie ale by to żaden sposób z dnia odbierało mi mojego jakiegoś kapitał moralny nie czuł się żaden sposób zarażony przez swoje poglądy i mówiąc szczerze myślę, że naprawdę większa zewnętrzna różnorodności możliwości jak do wewnętrznej dyskusji jest absolutnie po stronie prawicowej co więcej myślę, że tego rodzaju kierunek, w którym lewica podąża blokada możliwości wewnętrznego pluralizmu w ogóle postrzeganie różnicy jako czegoś się straszliwie groźnego tendencja do ujednolicenia no cóż żyranta sprzedaży Stefański chyba autodestrukcji i napędzania populistycznej prawicy alt-right właśnie, a rząd, ale jak też wyszła ma też taki trochę tak jak Maciej Nowak szybszy przygląda naszym rodzinom, które rzeczywiście są dalekie wie, że taki tradycyjnej rodziny już wiadomo w czasie odwoływać do Jacka Kurskiego, żeby udowodnić jak wyglądają polskie tradycyjne prawicowe rodzinę, ale ja mam taką rozrywkę patrzy co lewicowcy mówią lewicy i ostatnio czytałem wywiad ze Sławkiem sierakowskim to tak naprawdę co najbardziej boli to, że jest atakowany czystą młodą radykalną lewicę rząd został takim w sumie socjaldemokratą i dlatego dla tego młodego pokolenia, a on coś tak naprawdę można przedstawiciele powiedzieć, że jest przedstawicielem prawicy jest smutno z tego powodu albo nawet Margot, że tam taki moment, że ich akcje to bzdurą też spotyka się z niezrozumieniem po stronie społeczności kuje i myślę, że jest po prostu też bardzo wiele niepokoju naszych grupach powiedział, że ten niepokój bierze stąd, że te więzi między nami się rozpadają, że my naprawdę musimy jakoś tak grupować je sądowe jest zły, żeby te więzi odbudowywać, ale to tylko je dystrybuuje też też się więź rodzinna to widzę widzę po sobie co z tego, że ci powie, że są w związku z artystą jak ja i tak nie widzę moich dzieci woda i żyje tak samo jak ja jak liberał z jakich banki mordu, że nasze życie tak obiektywnie rzecz biorąc nie będzie niczym różniło ja mogę być lekarza ideologii, ale obiektywnie rzecz biorąc moje życie będzie po prostu neoliberalne i będzie prowadzić prowadziło do takiego rozpadu i na więzi jak jest też powiedział po lewej stronie takiej niepewności tych wszystkich więźniów pewności tego, że się, że jest kochanym życia firmowanym przez drugą osobę, dlatego że jest się taki, jakim jest nie, dlatego że paczka wyznania taką inną ideologię, że właśnie przyswoją sobie jakieś nowe pojęcia Zachodu, więc jak powiedział, że bank i widzeniem wyglądać prawicowe też nie muszą tak wyglądać właśnie tylko tak tytułem tytułem krótkie uwagi, że co byśmy z niej spadnie taki kicz rodzaj myślenia że, że ja z kolei będę myślał, że wszystkie prawicowe rodziny są, a są takie jak opisuje, a także wszystkie lewicowe wakacjach nie lewica są bardziej nawet porządne rozpoznawać na Aleksandra Kwaśniewskiego z Jolantą do końca życia będzie w opinii w nawet co do to jest bardzo w ogóle złe to jest bardzo oczywisty powiedziałbym wątek mim etyczne, bo to jest pewne podobieństwo może nie naśladownictwa pewne podobieństwo właśnie, która z akt, które na poziomie tego poczucia może niepewności by się mogło ma nie mogłoby pozwolić się zbliżyć to znaczy jakoś spotkać może właśnie w tej poczucie niepewności poczuciu lęku w poczuciu jakiegoś z wrażenia, że się wymyka taki twardy świat spod nóg ucieka trwa twarda ziemia spod nóg, bo wszyscy jesteśmy trochę takim jak mieszkańcy późnej nowoczesności w takim w takim stania tak by problem polega na tym że, że się właśnie raczej temu utwardzać niższe w na dziś jakoś przybliżać do tego potężne ci się do niego przyznawać i są to w sumie tak olśniło, że być może to jest odpowiedź Gerarda, który nie daje, bo jako najwybitniejszy katolicki intelektualista dwudziestego wieku jako ojciec kościoła on nie może powiedzieć nie wiem albo oddać się w tym niepokoju pracom jego zadaniem jest pisanie książek, ale byśmy tak to jest wieś stanęli twarzą twarz przy sobie przy piwie mieści powiedzieli kurde, no nie wiem nie wiem nie wiem jak tutaj bo, żeby skonsultowany że, ale i tzw. też by zmierzyć się rozpada, a ty byś powiedział nie wiem co, ale w Kanadzie i powiatu serca to wtedy możemy możemy się tak w takim zagubieniu, które ukrywamy czasami za takimi silnymi maskami tożsamościowym odnaleźć tylko się o tym nie da napisać żadnej książki, bo to będzie jakieś takie bardziej milczenia i bezradność niższym niż jako kolejny ważny tekst tak będzie tam cytowanej uznawane za coś ważnego czy na wódkę trzeba iść po to, odnotować konserwatywnie chciałem bardzo jest wejść w lewicę to nie wystąpi jecie wątpliwą myślę tak w wino o wywrotkę uważa przy tym przy tej wspólnej winie możemy odnaleźć mówi, a wiesz ja nie wiem czy mierzy identyfikuje się z lewicą z nie wiem czy w ogóle się Rosja straciłem jednak eksperci z Błaszczakiem, a więc nie wiem czy ta kategoria jest wciąż pozostają w mocy w ogóle zaczyna mieć wątpliwości jak sądzisz o wielkim, bo myśmy trochę tutaj rozmawiali o różnych różnych możliwościach i o tym jak powinno być, jakby było dobrze, żeby było jak i aż no właśnie trochę zmienić to sytuacja na wnętrza metę, bo siłą rzeczy tak rozmawiamy jak ustaliliśmy na początku, ale powiedzcie czy czy masz jakąś rzecz obrażenia nawet gdzie będziemy za 5 lat z tym wszystkim, a zresztą ja myślę, że będziemy coraz gorszym miejscu, dlatego że przez ten kapitalistyczny rozwój przez rozpad więzi przyjacielskiej więzi też w rodzinach takich więzień, gdzie kiedyś mogliśmy się zakorzenić coraz bardziej poszukujemy takiej bezpiecznej przystani to co by to co jest dla nas taką bezpieczną przystanią tak naprawdę okazuje się piekłem myślę, że w piekło czasami jakoś projektujemy na drugą stronę ale, ale te grupy, w których jesteśmy to tak naprawdę tam jest najwięcej tego niepokoju i 1 stroną nadają nam bezpieczeństwo, a z drugiej strony pomysł co by się stało jak byś zrobił Kamil aut powiedział nie głosuje na Andrzeja Dudy ja albo jak ja bym sobie kijkami aut w inicjatywie no Robert Biedroń ma kilka ciekawych szliśmy sta no to na to w ogóle niemożliwe coś takiego, więc tej grupy dają nam Krystian legie i Anglii zagłosował na jadu i dzisiaj już ma tak i Maciej Zięba i komina wszystko z jego winy i Maciej Maciej Nowak zresztą też tam odkrytej, do którego odwołałem też wydają się bardzo ciekawy też głosowana dodaje jeszcze później mówi, że nie nie żałuję, że na niego głos o to w ogóle go musiał pogrążyć, a więc co, więc grupy dają nam poczucie bezpieczeństwa, ale z drugiej strony czynią nas totalnie zależnymi od nich, bo jeśli wyjdziesz, poza którą komukolwiek z grup no to musi to do tej drugiej grupy to wtedy automatycznie spada dług grupy, żeby nie żeby, żeby przeżyć, bo jak będzie tak mówił sobie powiedzenie jak Maciej Nowak Krystian Legierski i czy takie nie będą wielu wielu też powiedział ciekawych bardzo dla mnie osób tak jak Daniel Rycharski Paweł Dobrowolski, którzy starają się zawsze reprezentują stosują środowiska LGBT jednak starają się budować np. głębokie relacje z kościołem katolickim to to trudno zachować taką niezależną pozycję by jeszcze zależnym od kropkę uwaga jest kończyć bardzo dziękuję zachętą ogólną dla wszystkich, żeby właśnie wychodzicie trochę z tych Stosur, ale będzie trudno mecze trener nie mówimy, że będzie łatwo bardzo dziękuję dr hab. Michał Łuczewski państwa gość bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA