REKLAMA

"Prawica i lewica się radykalizują. A liberałowie nie potrafią sobie z tym poradzić"

Świat się chwieje
Data emisji:
2020-09-13 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
50:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w jakim świecie będą żyć nasze dzieci co się dzieje z naszą cywilizacją przede wszystkim błyskawicznie się zmienia żyjemy w czasach, gdy coś się kończy coś zaczyna nie do końca wiemy co część badaczy filozofów twierdzi, że to co nadchodzi można nazwać nowym średniowieczem, że obecnie na powierzchnię wychodzą procesy typowe dla średniowiecza i że to one coraz większym stopniu mogą organizować nam rzeczywistość w Polsce jednym z najsilniejszych zwolenników Rozwiń » teorii nowego średniowiecza jest nasz dzisiejszy gość co jakiś czas publikuje artykuły na ten temat, które budzą zresztą dzikie polemiki, bo wielu ludzi traktuje tę teorię jako wychwalanie ciemnogrodu to jest audycja świadczy chwilę wita państwa Grzegorz Sroczyński naszym gościem jest dr Grzegorz Lewicki filozof ekspert do spraw nowych technologii absolwent London School Economics i Maastricht University członek klubu Jagiellońskiego witam pana dzień dobry panu dzień dobry państwu dziękuję za zaproszenie lewicowy filozof sławę i zniżek mówi tak Otóż zbliża się nowe średniowiecze, w którym wybuchną etniczne religijne namiętności wartości oświecenia zostaną zatarte brzmi to strasznie czy pan boi się tej nowej epoki czy to oznacza cofnięcie regres właśnie to bardzo ciekawe pytanie, ponieważ w pewnym sensie oznacza to, że wracają procesy, które były typowe dla jego wcześniejszych natomiast moja wizja historii jest spiralna to znaczy nie nie chodzimy w kółko nie brak nie powtarzamy pewnych nie ma regresu zawsze jest postęp tylko postęp, który generuje równocześnie powracanie pewnych zjawisk częściowe oczywiście, bo zupełnie powtarzalności nie ma tu właśnie obserwujemy obserwujemy powrót całej wiązki zjawisk, które były typowe dla ja ja konkretnie to moment historyczny określa jako obecnie przejście starożytności średniowiecza, czyli taka powiedzmy może być w Europie mamy taką RI która, która była w okresie PAX Romana, czyli wielkiego pokoju rzymskiego to tylko, że ja rozumuje w kontekście bardziej takim czasowym zakresie myślimy przed przestrzeni stosunków międzynarodowych przestrzeni zmian cywilizacyjnych no to nasi badacze ogólnie myślę, że możemy to zawrzeć w jaki w takiej perspektywie coś co było 20 lat temu coś co było 40 lat temu natomiast ja do analizy biura większe wiązki czasu przestrzenne jak mówił myśliciel łączy Stein po prostu staram się zrozumieć ja jak te wnioski wpływają na to gdzie jesteśmy teraz będziemy jutro i ewidentnie widać końca związku z 7 procesów, które nas będą w tym momencie przemieniać to są procesy w stosunkach międzynarodowych demografii dziś chodzi o religię właśnie to co powiedział, że dziś paradoksalnie bardzo dobrzy uchwytu pewne intuicje natomiast dziś niestety nie nie nie myśli o nowym średniowieczu w kontekście bardziej systematyczny może mówiło uczciwości pewnym zatarciu się procesów procesów poza racjonalne typowych dla współczesności, ale on nie jest w stanie wydaje mi się zrozumieć, dlaczego tak jest i dokąd tak naprawdę nas zaprowadzić no dobrze ale gdy pan miał opisać te zjawiska, które są podobne, bo ja rozumiem, że pierwsze założenia, którym panuje takie, że to nie jest 1 do 1 oznaczenie wrócimy do wiosek, gdzie będziemy prawda bez prądu żyli i jeżeli w rytmie religii tylko, że są pewne zjawiska procesy, które powracają w nowej odsłonie także są pod tak jest, gdy pan miał opisać to taki sposób, żebyśmy mogli sobie wyobrazić jak świat będzie wyglądał, jakie są główne do procesu czy też makro struktury jak pan pisze, które są typowe dla średniowiecza i wkrótce już wracają wkrótce się nasilą dobrze to zacznijmy od stosunków międzynarodowych, dlatego że terminy media walizę to w takim sensie prawda twardy akademickim prognostycznym pojawił się dziś stosunków międzynarodowych za sprawą Hegla Bulla napisał taką książkę, która jest, które powinien był z kanonem teoria stosunków międzynarodowych i norki kolosa liczyli społeczność anarchiczna on twierdzi, że pewien sposób to struktury międzynarodowe, które powstają oddalają już nas takiego typowego systemu dla państw tych bez łaski mianowicie od systemu nacjonalizmów stykających się dyplomacji państw narodowych i ból twierdził, że przez to, że powstały struktury międzynarodowe one powodują po pierwsze, współzależność coraz większą to ewidentnie widzimy choćby przykładem jest Unia Europejska powodują fragmentację władzy politycznej, że podmioty takie właśnie tak jak państwa rządy, które dotychczas miały pełnię władzy nad rzeczywistością z konieczności będą się musieli musiały pozbywać ja ja nieraz, gdy mówi o tym pytany czy to oznacza, że państwo narodowe zanikanie państwo narodowe przemienia się państwo sieciowe i ten termin sieciowe jest jest tutaj użyto umyślnie to znaczy państwo w tym momencie o już o jego sile nie definiuje tylko w złocie siła wojskowa siła dyplomatyczna, ale też to ilu na członkach ilu instytucjach ilu można powiedzieć poziomach złożoności międzynarodowej to państwo uczestniczy i w ten sposób zwrócą się nie wiesz, gdzie przecież król musiał się dzielić władzą się z duchownymi musiał się dzielić władzą ze swoim baronami przecież przy 1 takim typowym terminów, które można użyć w stosunku do współczesnego nowego się nie wierzono w twarz bardziej medialni akcji albo Baronie bite to znaczy firmy IT czy media są w stanie tak pilnować sytuację w naszym państwie w innych państwach, że rządzący z konieczności muszą dogadywać się z właścicielami mediów może się dokonywać z Inter jest interesariuszami to jest taki pierwszy poziom stosunków międzynarodowych one powiedzmy dobrze opisany natomiast ja oprócz tego poziomu widzę również 6 innych dziedzin rzeczywistości, których te zmiany mówi się dzieją, ale jeszcze zatrzymam się jeszcze zaczną się przy tym kryzysie państwa Narodowego no bo o tym się mówi od już kilku dekad o w ramach dyskusji o globalizacji o tym, że ta władza się wymyka rządom z rąk to np. widać ekonomi, kiedy w zasadzie politykę ekonomiczną bardzo często dyktowały dyktują nadal rynki, a nie wyborcy demokratycznych wyborach, ale chce zrozumieć, gdzie tu jest to średniowiecze to znaczy może inaczej wiemy, że jak jest teraz jak pana zdaniem to będzie wyglądało za 50 lat to znaczy jaki jest docelowy stan tego przetwarzania się jeśli chodzi o władzę jeśli chodzi o fragmentacji władzy bardzo bardzo też ciekawość cezura, którą pan redaktor wspomniał, bo rzeczywiście o tym o tym nowym średniowieczu jeśli chodzi o procesy, które można zidentyfikować jako młody walne możemy mówić właśnie od końca drugiej wojny światowej, kiedy Polski to powstał system w światowej gospodarki scen z centrum postaci Stanów zjednoczonych oparty na dolarze ponieważ, ponieważ ten wpływ miękki ten wpływ ekonomiczny stał się czymś takim zupełnie bardzo miałki, ale równocześnie bardzo wpływowym i teraz, dokąd zmierzamy mogę może odpowiem tutaj w kontekście europejskim w tym kontekście zmierzamy do do do państwa do do polityczności typu polityczności obecnych prób mieliśmy właśnie w okresie późnego cesarstwa rzymskiego jak pamiętamy cesarstwo rzymskie, dlaczego się rozpadło osobie on sobie rosło w wyniku podbojów, ale w Rzymie wtedy nie miano innych narzędzi rozwoju gospodarczego oprócz właśnie podboju i handlu i rolnictwa i cele w pewnym momencie, gdy już zbyt duże koszty utrzymania tego wysokiego poziomu złożoności był zbyt wiele to po prostu fragmentaryzacja mało się przez upadek imperium rzymskiego nie był jakoś tam wielką tragedią często podpowiedział historycy tylko procesem jak mówi zostanie też bada złoże złożoności i zostaje na bilety procesem ekonomią my oczywiście jesteśmy winnej sytuacji technologicznej innej sytuacji gospodarczej w Europie, ponieważ mamy gospodarkę, która już można powiedzieć postindustrialne, które sama dla siebie generuje wyzwania, które sama dla siebie nie stanie tworzyć nowe przestrzenie rozwoju mamy inną technologię natomiast będziemy właśnie takim w tym takim sensie demograficznym religijnym międzynarodowym dokładnie można powiedzieć prawie jedno 1 pewne procesy będą wychodzić na powierzchni dlatego wania od razu tak płynie z tych stosunków narodowych i mówieniu o tym, że powstaje państwo sieciowe chciał przeć do kolejnych na media realizmu drugi na media walizek jest wielka nowa wielka wędrówka ludów to co widzimy teraz szlaki migracyjne bliskiego Wschodu Afryki to jest tak naprawdę, proszę bardzo, podobny do wielkiej wędrówki ludów czy do Barbary do tych tzw. barbarzyńców, którzy wchłania Ali wchłanianie byli przez imperium rzymskie przynosi swoją kulturę przynosili swoje normy postępowania w ten sposób krok po kroku w ciągu proces rozciągnięty na stulecia oni zmienili kulturę i cywilizację rzymską na stałe to drugi mediować demografia migracja migracja do Europy będzie postępować przez w całym w całym tym, które stulecie o tym mówił ostatnio np. Bruno, ale napisałem o tym artykule miecz na nowe średniowiecze właśnie wyborczej że, że obecnie już prawie miliard ludzi zgłasza chęć do migracji na świecie to nie kto nie znaczy, że Niwy w emigrują w miejscu żyją, ale to znaczy, że w momencie, w którym ktoś dał im narzędzia i umożliwił relokację zacząć bezproblemowy wejściem w inne struktury społeczne, ponieważ struktury społeczne, których oni są chłonne, a demografia ludzie są też jak woda w warstwie warstwie tor Agro, w jakich jakieś kuriozum nadmiar nadmiar musi ulec to obecnie widzimy to drugi meriva jest bardzo poważny, dlatego że no i Europie mamy to samo co był to co mieliśmy w Rzymie trzeci związany właśnie z tym demograficznym media walizce na omawianie religijny to znaczy tak jak niektórzy myślą, że nowe średniowiecze to jest powrót ciemnoty to ja jedno w pewnym sensie tak to jest pewien powód cięć, bo tego co by ludzie wykształceni ludzie mający głowy dziedzictwo szukają walcie no ale to jest po prostu powrót myślenia religijnego podam panu podam panu taki przykład jeszcze mieszkałem w Holandii chodziłem poznawałem poznawałem różne różne grupy studentów międzynarodowe na Uniwersytecie Maastricht i byłem kimś takim spotkaniu ile pan wyklętym w Egipcie teologiem islamskim nie mówiło się może teraz generalnie cywilizacji islamskiej przydałoby się nowe oświecenie tam byli Holendrzy to by przyjął też bardzo wielu muzułmanów i w pewnym momencie tam stawać profesorowi towarzysz studenci mówi tak fajnie, że oświecenie aż aż nagle wstała ustała z krzeseł grupa biznesmenów Moma moich młodych drobnych przedsiębiorców islamskiej mówi tak, że pana ja tutaj jestem, żeby pana poprawić jak chce pan oświecenia ja chcę spotkać Boga w raju Szala wtedy zostali zapadła cisza i tak naprawdę dyskusja z nimi, bo w ten sposób się skończą, dlaczego dlatego, że zgodnie z ich uzasadnionym przekonaniem wartości religijne są wyższe od wartości demokratycznych miałem też Poland kolega Kaszmir, który był absolwentem takiż takich szkół religijnych beza krem z Indonezji i mówi o nim tak bardzo podoba mi się demokracja ją dlaczego, bo Ala na demokrację, żebyśmy mogli wprowadzić szariat i teraz jazdy nie mogą rozmawiać o tym czy szary jest okrycie jest okazja mogą tylko się rozmawiać o tym, że nie musi nie podoba trójca święta, bo to jest głupi pomysł chrześcijaństwa jedność Boga islamu do kościoła nie Orlenu bardzo Ros ja rozumiem, ale to są przykłady, które w każdej religii tego typu dyskusje oczywiście też marzy o tego typu, choć Małgosia czy skończy ma wziąć ten powrót wielki powrót religii i na czym jak jest mechanizm mechanizm jest sposób tak ludzie mają uzasadnione przekonania pan jak generał jakieś przekonania rzeczywistości ja również i teraz to jak generują takie przekonania to już kwestia otwarta od tym się on o to spytał filozofowie jeśli np. mamy w Europie społeczności imigranckich, które są realizowane gospodarczą wykonują Nisko płatną pracę oni poszukują pewnego rodzaju bezpieczeństwa psychicznego wchodzi nowy system ma już kulturę, która pod, której normy po części są obce dla siebie potrzebuje pewnej stoi tu stoją na powrót staje się religią pan rozumie, że jeżeli emigruje zmieniasz miejsce to wszystko się zmienia całe życie, ale przynajmniej przynajmniej religia jest tym co co zostaje tak co daje czas, że zawsze Traffic zawsze tak tak jest zawsze potrzebujemy każdy z nas potrzebuje mieć jakiś jakieś miejsce, które ktoś nas kocha, którym ktoś wspiera, które ktoś mógł do nas znajomym językiem i teraz jeśli przydział przejrzał ludzie tak samo było zresztą olbrzymie Stare Miasto starożytne miasto Rzym miało 1 000 000 ludzi bez współczesnych technologii komunikacyjnych co to oznacza zdobył ludzie, którzy potrafili tysiące kilometrów przebyli za za chlebem za pracą musieli się w jakim w tym wielkim systemy, których oni ogarnia, których nikt nie ogarnia mnie ogarnia też tego elity tych wszystkich frakcji kulturowy wszystkich religii wszystkich wszystkich interakcji społecznych i nagle znaj znajdzie wali jakoś stoją np. tak było w przypadku pierwszych wspólnot chrześcijańskich także, że pierwsza wspólnota, a później parafie dawały jakoś jakoś tam stoję i to taki człowiek zaczyna funkcjonować w tej rzeczywistości ona dawała mu poczucie wspólnoty, które jeszcze ciekawe funkcjonowała za zawsze funkcjonuje, bo zasada globalna zasada sieciowania hierarchicznego spółki, która mówi więcej, tyle że ludzie mają tendencję do grupowania się jeśli mogą oczywiście z ludźmi myślącymi w miarę podobnie to np. pokazał Tomasz Szeliga noblista z dziedziny ekonomii stworzy taki tor groby model żebym, żeby odpowiedzieć w uproszczeniu obrazowo na szachownicy postawił czerwone np. niebieskie Pionki to Pio każdy z tych pionków mógł zdecydować czy chce być koło właśnie w swoim kolorze 3 pionków w innym kolorze Pionki i okazało się wielkim skrócie, że nawet jeśli po preferencja samo ości czyli, czyli tego, żeby wokoło mnie funkcjonował mieszka ktoś o zbliżonych przekonania jest niewielka, bo może wynieść 230% to czasem jeśli gdy, gdy poniżej 20% osób w moim otoczeniu jest i tak jak ja to ja np. migruje to znaczy zmienia miejsce zamieszkania wtedy czasem tworzy się segregacja wg dokładnie tego mechanizmu powstają powstało coś dzisiaj nazywa tymi strefami tam nogą tak czy strefami społeczności imigranckich przed opisanymi filmie Nędznicy, gdzie obowiązuje inna hierarchia wartości, gdzie policja jest obszar jest jest jest instytucją, która nie jest bardzo pożądana, gdzie obowiązują osobne prawa i w ten sposób otworzy się właśnie znowu na realia łączności religię chodzi o mniejszość etniczną z kolei ta łączność jest między ludźmi zachodzi jeszcze nałożyć spowodowaną wykluczeniem ekonomicznym i tworzyć taka grupa zwarta twarda wiązka tożsamością owa którą, która staje się może liczyć politycznie sprawcza a dlaczego się staje publicznie sprawca, dlatego że mamy przecież system demokratyczny i tak tak samo jak kiedyś dawno temu król mógł przyjść narzucić jakiemuś regionowi władzy powiedzieć po prostu macie wyznawać tak albo taką religia jak nie albo was Wyżne 5 albo sobie dziedziny miejsce teraz system dobrze warto było zadać trudno się nazywało kurs z reguły strony do dzisiaj mamy rzecz demokracji ten system jest odwrócony to znaczy w tym momencie macie, gdy państwa narodowe tak jak we Francji w Niemczech generalnie staram się w ogóle nie ingerować sprawy religijne żeby, żeby nie jak nie negować systemu laickości mamy no te procesy sieciowe opisane przez Szylinga jeśli wybierasz liczne sieciowe one zaczynają generować generować energię właśnie w ten sposób, że te osoby te regiony, które np. przeważająca będzie religia islamska chrześcijaństwa czy nasz światopogląd ateistyczny będą tworzyły swoje polityczne wykwity najpierw przez samorządy poprzez, a później przez partie polityczne nie będą można powiedzieć dążyć do ekspresji politycznej w obrębie Unii Europa też do takiej rozumiem mozaiki to znaczy że no bo mozaika powoduje, że nikt nie ma przewagi, czyli rozumiem, że chodzi o to, że 1 samorząd będzie bardziej laicki drugi będzie nie wiem bardziej chrześcijański tam będzie zakazana aborcja jak pan panu chodzi o taką fragment relacji tak mamy to przejaw wzdłuż regionu do regionu ma zupełnie inne prawa tak tak, aby dokument do końca, ale dokładnie to czy tak jak to jak jasności słuchać tego słucha się myśleć myślę, że mogą mieć, o czym to w ogóle nie rozmawiają, ale są bardzo konkretne przykłady np. no mamy mamy przykład Wielkiej Brytanii prawda, gdzie ostatnio sąd tam któryś tam kolejnej instancji uznał małżeństwa tradycyjne rodziny małżeństwa islamskie za nieważne tak dlatego żony nie są nie są uznawane przez przez państwo, ale są uznawane po poprzez lokalne wspólnoty no i teraz niektórzy mówili, że to dobrze, bo nie możemy wyprawa Rywin winnego ekstra polować na nasz system prawny laicki niektórzy mówili dobrze, ale proszę spojrzeć na te kobiety jeśli kobietom, a odbiera się możliwość dochodzenia swoich praw jako jako członkinią związku małżeńskiego systemie religijnym to tak naprawdę im zostanie jedynie autorytet tych sądów religijnych, które de facto stawiają już na samym początku kobietę w niższym o niższym statusie potem pomyślę, że kolejny przykład mieliśmy w Skandynawii wyroki sądowe np. że igra z jakiej kultury azjatyckie popełnił przestępstwo, ale w jego kulturze to za bardzo traktowane jako jako wielka wielkie przestępstwo nie jest dlatego nasz wzrok mniejsze albo roku nie będzie, bo córki w zawieszeniu to znaczy tutaj wchodzimy kolejny na media wali jak już powiedziałem mamy też stosunkach międzynarodowych mamy ten demograficzny mamy też ten religijny mamy też ten prawny Michał zabija mróz, który pracuje w lesie Bielańskim w książce miasta nowym średniowieczu on pisze coś takiego, że możemy tak naprawdę przyszłości, bo może być w sytuacji, której będziemy się sądzić z członkami różnych wyznań sędzia nas zapyta pod jakim prawem żyjesz i w zależności od tego da sędzia wygłosił swój wyrok to jest szerszy trend, z którym mamy protez, które możemy nazwać pluralizm prawda ja wolę go opisywać jako de terytoria za co prawa to znaczy tak jak przywykliśmy np. że w Polsce istnieje tylko prawo polskie we Francji prawo francuskie to może mieć jakiś czas różne systemy prawa obowiązujące równocześnie obowiązujące warunkowo to jest właśnie bardzo bardzo średniowieczny proces kolejny czwarty na media wali, a jeszcze czas ruszyć jeszcze wrócić na loterii, bo pan dużo podaje przykładów tych imigranckich co oczywiście mają poprawność polityczną bardzo wrażliwość może powiem inaczej wrażliwość jakoś tam rani w tym sensie że czy te same procesy pana zdaniem będą dotyczyć Europejczyków to znaczy czasu, chociaż mozaikowa, ale mozaika kulturowa pana zdaniem w tej formie, w której to wygląda spowoduje, że z kolei Niewiem świeccy ci, którzy nie są chrześcijanami są ateistami staną się w pewnym sensie bardziej się skrajną w odpowiedzi na te na tę mozaikę chrześcijanie też bardziej skrajną katolicy się bardziej skrajną itd. oto choćby to znaczy to znaczy przepraszam, ale muszę powiedzieć tak nie to znaczeń i kiedy studiowałem na studiach teorię gier to to jak bardzo się od Podwala dlatego, że to region mówi coś takiego w momencie, kiedy masz różne prawdopodobne proces procesy to żałuję, że one wszystkie występują, ale ich życie system modelowania cyfrowego sprawdzi ona za sobą, choć interakcje to grozi za to żona pana pytanie, dlatego że będziemy mieć zarówno trend radykalizują się też mamy w Polsce mamy dziś w Polsce jakiś plakat ONR-U, które mówią, że prawda kobiety powinny się skromnie ubierać mamy mamy przecież to religijne za religijnie zabarwiony fundamentalnie, w którym kościół za bardzo nie wie co zrobić natomiast no, jako że religia katolicka religia chrześcijańska współ ewoluowała z kulturą polską to procesy nie będą tak problematyczny właśnie dlatego więcej mówi procesach związanych z Legią islamską, ponieważ nie było można być teorią Grove interakcji historycznej tych religii na 1 terytorium podam panu przykład choćby od polskich Tatarów przyszłość Polski islam, który przybył na ziemie polskie czasem już Jagiełły przecież Tatarzy muzułmanie walczyli z nami pod Grunwaldem walczyli razem z Sobieskim pod Wiedniem, który pokonał wtedy imperium osmańskie przez wiele wiele lat ten właśnie właśnie islam jest z usług spóźniony z kulturą Europejską przy tym więcej w tekście dzisiejszej wczorajszej weekendowej wyborczej jak ją nauczyć w Europie pokazuje że, że te procesy religijne on się zazębiały się czołowo z protestami kulturowymi i powodują wspólną ewolucji, ale ta ewolucja zawsze uciera się mniej lub bardziej stabilnych procesach zawsze występuje skrajność zawsze to właśnie pytanie co znaczy właśnie pytanie również, iż chodzi o środowisko imigranckiej w jaki sposób środowiska umiarkowana środowiska chcące pogodzić jaźni zachodnią z Jaś nią zjeżdżał cywilizacji islamskiej na ile one będą inwestowane na inne na ile one będą wspieramy się to się uda to po prostu będzie wszystko fajnie wszystko stabilne będziemy tworzyć wspólną widać, ale to może nie udać, dlatego że widz patrzy na trendy choćby słucham, bo sama biegu, czyli twórcy pojęcia euro samo mówi, że trzeba próbować się może nie udać, dlatego że że rzecz, że trend autorytarny czy trendy właśnie zastępujące jak demokratyczną tak ujawnią stricte religijną, która wyciąga motywacji działań społecznych po prostu z interpretacji radykalnych świętych ksiąg jest zbyt zbyt duża nie wiem nie wiem jak będzie jak ja się z nią średniowieczu jako narzędzie prognostyczne na obiad daje narzędzia do opisu rzeczywistości dlatego, że to właśnie język, którym mówimy jest tak naprawdę wyznacznikiem tego jak potrafiłem żyć w świecie mówił, nic więc tak my tego języka zupełnie nie mam, dlaczego nie mamy no właśnie, dlatego że wychodzimy też jaźni naszej liberalnej, a Jaś liberalna nie potrafi o pewnych rzeczach mówić, a jeśli nawet potrafi to nie chce, dlaczego się nie mówi, dlaczego nie mówiono o problemach właśnie takich starciach niespójności braku integracji np. w Niemczech przez ostatnie dekady o tym też pisze w tekście weekendowej wyborczej, dlatego że no no nie chcieliśmy dokarmiać skrajnej prawicy, bo jak mówimy, że brak brak integracji domu przyjdzie skrajna prawica powie, a więc się najlepiej to w ogóle wyrzucić albo to w ogóle albo wcale nie do obozów nie wpuszczać tak dalej, a nie mówiliśmy no ale też to jest 1 rzecz zawsze jestem ten lęk przed spędzaniem tego typu argumentacji, a druga rzecz jest taka, że no strasznie trudno się tej liberalnej demokracji przyznać, że sobie z czymś nie radzi prawda to czymś takim to jest fundament większy problem i to największy problem do tego dlatego zamiast proszę zwrócić uwagę, że w momencie, kiedy tutaj taka podstawowa zasada komunikacji prawda, że jeśli ja mam muszę to pomysł liberalna ja pewnych rzeczach nie mówię to ktoś o tym, że czas będzie mówił za mniej będziemy o tym zbijał na tym zbijał kapitał, bo jak milczano to jest przestrzeń do domów dla ogólnego i w ten sposób klej trwanie jazie i rozumiem jak wyjaśnia się w tekście jak nauczyć Europie wyjaśnia, skąd bierze ta Jaś ona o masie bierze z chęci stworzenia stabilnego tolerancyjnego społeczeństwa tylko w tym momencie wchodzimy już wchodzimy już paradoks taki sam jak ulał mieli zmianie jeśli ludu marzeniem o zbawieniu duszy marzy o o o jakich rzeczach, które elitą wydają się dziś albo wyda wydaje się istotne to jak mówił do jak i językiem mówić do ludu tolerancji jeśli ten lud w ogóle tolerancja uznania za coś może być niepotrzebnego do dylemat na wskroś na wskroś medialne myśmy przerabiali historię tylko pierwszą pierwszym rozdziałem historii radzenia sobie z nowym średniowieczem jest to, że my powinniśmy nazwać pewne rzeczy jeśli nazwiemy pewne rzeczy to nauczymy się o nich mówić w sposób właśnie nie karmiących skrajności nie karmiących w gotowości czy narażenia hiszpańscy pańskim zdaniem nowy system najgorzej WUM gorzej mówi w 2, dlaczego zacytuję pana fragment Pańskiego tekstu z weekendowej GazetyWyborczej zastanawia się 31 grupy osób mogą pasować lepiej od innych do potrzebnych w kraju schematów kompetencji do Beast nas jest też nazistów zastanawia się jak jest dystans kulturowy osób z różnych kultur do kraju gospodarza dobić, a nas uważa, że są problemy z przyjętą przez Niemcy modelem wielokulturowości dobić tajna z innej opcji nie ma pomiędzy istnieje nic to jedno z głównych, choć niepisanych założeń powojennego modelu wielu klub, który właściwie Niemcy, który nazywa multikulti 10 tak pan pisze wyborczej podejrzewam, że ten tekst wywoła dziki też dzikie polemiki, ale chciałem jeszcze pana zapytać co by oznaczał model multikulti 20, czyli rozumiem, że to co pan opisuje te właśnie wprost na sprowadzić do tych średniowiecznych średniowiecznych tak jak czyje dla realizacji kulturowej tak tak w organizacji w tym sensie, że są takie wysepki, gdzie różne grupy Tomasza, który władze lokalne struktury władzy były symboliki kulturowe one na tym bardzo nad tym bardzo słaba osłabiona władza Państwowa, bo państwa nie znikną, ale to będzie słaba tak jest władza i przejeżdżać z regionu do regionu ma zupełnie inną rzeczywistość biednym kobietom w Brukseli również ustalić, że wystarczy pomieszkać notariatu to mieszkałem tam to widać, ale rozumiem, że jakby przełożyć na Polskę to też może być także 1 województwie czy w 1 jest uchwała LGBT i być może to się nasila to znaczy, że to się może rozjechać skrajnie znaczy, że tam rzeczywiście poza gadaniem będą inne prawa dotyczące osób homoseksualnych, a w Warszawie będą Anna może tak być tym, że z tym, że tutaj jeśli chodzi o motywację do działania w Polsce nie mamy tak mocnej sklejki wykluczenia gospodarczego odmienności religijnej statusu emigranta to niema takiej momentem takiej masy krytycznej która, która ten proces ruszy tak mocno, jakby będą naruszone na Zachodzie rodu rozumiem ale co by co z tym robić to znaczy, żeby nie w tym kierunku to jaki powinien być pana zdaniem ten model multikulti 20 przez pana generalnie jest za multikulti tylko innym tak ja jestem co ja jestem za wielokulturowością o ma pan ma dzieci panie dyrektorze tak ja patrzę na swoje dzieci, które mają 5 lat i cały Złoczew to bardzo marzy o tym bardzo bardzo bym chciał, żeby one żyły w świecie stabilnym świecie takim jak jak pamiętamy, żeby nie było wojny dlatego tak naprawdę obmyśla wszystkie teorie, bo widzę żyjący brak zrozumienia tego co się dzieje i Pavić możemy się wielu kultur wielu wielokulturowa Polska Polska wielokulturowa Europa, ale stabilnie wielokulturowa Europa tak jak mówił myśliciel islamski wybitny myśliciel islamski tego powinniśmy przestudiować ruch współcześnie ibn Chaldun społeczeństwo nie są w stanie istnieć bez wspólnego celu on nazywał to złoto rosło takiego słowa zabija i o mówi, że jeśli pozbawimy społeczeństwo fabia to znika społeczeństwo jako całość, czyli musi być jakiś wspólny ten jak wybór wyobraź sobie wyobraźmy sobie system Europejski jako takie jak tak jako taką, którym zlecamy wielką płachtę to musi być czymś 3 musi być jakaś nić, która powoduje, że wszystkie czynniki społeczne polityczne kulturowe nie będą się rozpadać nie będą drugą stronę ja w tekście w myśl, aby mieć proponuje takie 44 rozwiązania, które mogą posłużyć do ogarnięcia procesów nowe media walnych, które może mnie wielkim skrócie można poznawać o wybranych przez tę wielką wielokulturowości po pierwsze jest to, żebyśmy dążyli do rozmywania tego pluralizmu prawnego, który wyłania to znaczy do tego, żeby na 1 terytorium nie obowiązywały różne o systemie prawa robi to trwa wielka Brytania próbuje tego robić płyt to robić prezydent Francji Macron, który od 2018 roku wychodzi z założeniem tzw. struktura islamu to znaczy mówi o tym, żeby wspólnoty islamskie w jaki sposób taki symboliczny zadekretował, że uznają prawo krajowe francuskie za za wyższe od prawa religijnego na razie nie udaje, bo nie ma nie ma takiej woli politycznej to właśnie dobry kierunek podobnie Wielkiej Brytanii, ale to oznacza przemoc państwa prawda to znaczy państwo musi zmusić różne grupy, żeby się na to zgodziły państwo powinno stosować techniki deliberacji inne dlaczego, dlaczego dlatego, że to jest z kolei kolejny kolejny mecz rywali i urbanistyce, który mówi o tym, że obecnie zasadą naczelną regulującą nam życie w miastach głównie jest rozsądek ani ani racjonalność często się różni racjonalność zimno racjonalność osób osąd ekspercki, który definiuje nam, że coś jest lepsza trzeba silnego rozwoju rozwój miasta planuje ekspert plan, gdy uda się tam należy rozumieć, że teraz jest deliberacja czyli, że to trzymam jem mamy oczy tę stronę to idzie mamy jeszcze skrzyżowanie 3 czy ulica szersza czy węższa to są te różne budżety partycypacyjne mieszkanie państwa to też toalety, ale kosztów jest bardzo ważne emocje to znaczy musi być racjonalność musi być Wola polityczna muszą być wzięte pod uwagę emocje społeczne czym przekazują emocje społeczne emocje muszą być racjonalne jeśli pan będzie chciał gdzieś na jakiś wsi, gdzie dominują Szczepankowski postawić maszt 5 wie to może dojść do tego co się dzieje obecnie w kraju lub odniesie proste masz może to nie spalony czy racjonalne, że nie palą tematy nie to nie jest racjonalne, a czy ich mniemaniu oni mają uzasadnione przekonanie, że to jest rozsądne i właściwe tak oni mają przekonanie, że bez rozsądnej właściwe ich wreszcie polityka Europejska musi ten nawet nieraz niezbyt racjonalnie rozsądek traktować jako ważny faktor sprawczy, bo no, bo mówienie, że to gra roli może się skończyć dla na czele, ale życie chodzi o to, że politycy muszą uwzględniać, jeżeli ludzie tego masztu nie chcą nawet głupich powodów, bo akurat tam Ross w jakimś regionie rozpowszechniła teoria spiskowa masztach 5 gier to należy to uszanować tak należy to uszanować i dążyć do jak deliberacji innego, czyli opartego o dialog sposobu zakomunikowania to to społeczność poprzez zwalczanie dezinformacji, ale sam pan, że już wiary religijnej się tak samo można powiedzieć, że wobec grup islamskich w islamie, które są skrajnej nie chcą uznawać nie chcą, jakby w państwa uznawać też deliberacji tak dają one są z kraju wiara tak jak wiara tak tymczasową trzeba tymczasowo trzeba to uszanować, żeby nie generować nie będzie generować negatywnych emocji, ale długofalowo muszą być opracowane polityki publiczne, które będą te przekonania zmieni to może trwać dekady 2 ale, toteż może działać podam panu właśnie przykład czy panu chodzi po prostu o to, że państwo nie może tego zostawiać sam samemu sobie uznawać, że wielokulturowość polega na tym, że my się to nie wtrącamy tak to znaczy, że tak to tuż po to jest prosty scenariusz na kulturową Bałka izolację nawet czy ma polityka inwentaryzację różne prawa klimatyzacji po tak fragmentaryzacja polityczną my musimy przyjąć, że te procesy są ważne musimy dawać mu dlatego też wszędzie, gdzie mogę powtarzam nie możemy mówić, że jak damy komuś edukację damy komuś dobrobytu ten ktoś zacznie myśleć to tak jak mnie to ktoś ma pewne swoje wartości dlatego w przypadku zarządzania w ogóle politykami publicznymi trzeba dawać też bodźce aksjologiczne pewne wartości pewne pewne pewne bodźce, które wychodzą z tego takiego czysto ekonomicznego paradygmatu to jest to jest rzeczywiście właśnie wyzwanie na przyszłość w jaki sposób teraz zresztą deliberacji inność jako jako metoda robi wielką karierę tak jest przedstawiana jako narzędzie zrównoważonego rozwoju pan z wyborczej proponuje to multikulti 20 pan nazywa czy to lepsze multikulti polską takim modelem Polski Jagiellońskiej tak tak jest cały mecz numer to tak jak przedstawia jako jako wielokulturowość, dzieląc tak wielokulturowość Jagiellońska tym się różni, o czym część różnice mogą padać godzinami, bo lot do tabelki zrobiłem, ale w skrócie powiem tylko czym różni na użytek to nasze rozmowy mianowicie pierwsza rzecz to jest jest to, że ma przyjmuje realne założenia antropologiczne to znaczy przyjmuje, że każdy człowiek posiada również swoją jaźń kulturową, którą chce, którą chce wyrażać niekoniecznie musi być to jaźni kulturowa wyjściowo Spójnia np. krajem gospodarza to trzeba nie zamyka oczu na różnicę tak tak jest proszę zwrócić uwagę na to co się proponuje, więc wielkiej awantury nasza, które wywołało w wielkiej Brytanii taki raport komisji ligi on tam to taki raport na temat wielokulturowości właśnie Wielkiej Brytanii, gdzie wręcz proponuje się czy rozważa się koncepcje tego, że przy wjeździe nadal terytorialnego kraju ktoś będzie deklarował, że pisanie, że tam będzie będzie będzie przestrzegał wartości XYZ i teraz, dlaczego w ogóle rozważa przecież wcześniej, bo takie rzeczy no przyjmowano za nos za oczywistość za pewnik, a teraz momencie mamy Europy takie absurdalne sytuacje prawda, że w momencie, gdy przed kobieta w miejscu pracy nie chce podać czy nie może podać ręki przed mężczyźnie to jedne sądy Skandynawii mówił, że jeśli ktoś każe podać rękę to jest dyskryminowana i zasądzają na jej korzyść, a przed Szwajcarii czy w innych krajach jest zupełnie wyrok odwrotny to znaczy jeśli kobieta nie chce podać ręki to znaczy, że nie zintegrowana i w takim razie np. można małżeństwo odmówić by bytności na terytorium kraju Unii Europejskiej to są to są systemy prawne Europy są zupełnie nie skojarzono obecnie ciągną 1 jednoczą taką stronę drugiemu taką stronę powinno istnieć jakieś minimum 100 to co też uważam, żeby posłać do kodyfikacji wartość Europejskiej tak tak modyfikacje mogą przyjąć jakąś formę konstytucji definiujących dorobek cywilizacyjny, którego zdanie trzeba strzec taki krok umożliwi jakoś mini minimum aksjologicznych jedności, bo ja ja powiem panu ja ja naprawdę w pełni rozumiem np. migrantów, którzy w, którym powiedziano, że no, bo w tej Europie będzie się fajnie żyć będzie żyło tak jak tak się żyje uważa tylko będą tylko będzie, bo będzie bogato będzie będzie sympatycznie życie nie powiedział Słuchajcie, ale tak jak nasza mówił Duńczycy mamy tutaj nie nie odłączy kach skrajnie prawicowe, ale też producent centrowych działaczach politycznych lub oddaniem do tak posłuchajcie jesteśmy tutaj razem na 1 terytorium my jako jako równość rdzeń nadużyć upraszcza Matysek komunikat, który wybrzmiewa my mamy pewne zobowiązania wobec naszych przodków my chcemy tworzyć pewnego rodzaju system oparty o pewne określone wartości jeśli tego nie akceptujesz to nasza w teraz się w Danii tam chyba powstała idea, żeby zabierać pewne benefity społeczne już tak już już tą nazwą rasizmem ale, ale rząd argumentuje, że przecież chcemy, żeby ten ten system działa stabilnie nie możemy dopuścić do tego, żeby każdy ulegał czytasz sterował się z Ostrowa swoje wspólnoty skryptami kulturowymi, które nie przystają do skryptów kulturowych charakterystycznych dla Danii to komplikuje się w szerszy kontekst tzw. integracji konfliktowej, która dopiero teraz zaczyna badać psycholog międzykulturowa mianowicie to integracja, która niesie ze sobą tylko częściowe zintegrowanie ograniczono do sfery publicznej to znaczy jestem w stanie wiem jak się posługiwać instytucjami tego państwa są w stanie pracować w nim pobierać różne benefity natomiast wracając do swojej wspólnoty kulturowej niejako zamykam się w sferze prywatnej na działalność na działalność i kultury, która otacza takiej strategii też będą tak mówi trzeba myśleć po pierwsze, teoria grozi jeśli możliwe są różne strategie załóżmy, że one wszystkie ze sobą będą wchodzić w interakcje myślmy jak spowodować, żeby te pożądane przez nas w tej rywalizacji jednak triumfowały to dania ma też kłopot ze skrajną prawicą i ta jest tak jest dlatego my my będziemy mieć w Polsce tak samo ten kłopot w momencie, kiedy nie będziemy to temat mówić tak, ale jest też od oddajemy oddajemy to ludziom skoro z Konfederacji oddajemy to ludziom pilnowany przez rosyjską propagandę informacje w tym, którzy mogą sobie fani niszczyć na rozgrywać naszą tkankę społeczną mogą o pewnych rzeczach nie będziemy mówić no bo prowadzenie ze mnie może też coś zrobi, choć nie zdarza już teraz, ale chcemy by chciał zrobić już radykała Boya, bo ja mówię rzeczy, o których będzie mówić za 10 lat najgorzej na przerwie pomiędzy nami rozmawia się z Niemcami, bo oni myślą o dziedzictwie kantatę też pisze wyborczej, że oni pracowali racjonalne rozwiązania jak ktoś w ogóle się do niego stosuje, aby racjonalny albo jakieś ukrytą agendę jakimś ziołem albo w ogóle nie lubi Niemców ma dziś emocjonalne problemy, więc nie możemy tak mówić musimy musimy pewne rzeczy naprawdę Bruno Latour taki myśliciel dotyczą, który badał wpływ technologii procesu używał pojęcia blach Boxing, czyli za pudełko wanie pan, że ulga za drukowanie New im i przez to tracimy tracimy wiedzę o tym co się dzieje tylko widzimy co wchodzi do pudełka i co wychodzi z pudełka to właśnie mamy teraz w Europie widzimy co wchodzi do pudełka i globalizacją opanowana proces fragmentacji całe nowe media, którym mówię to nam wychodzi właśnie radykalizacja skrajna prawica radykalizuje lewica się radykalizuje myśliciele liberalni nie potrafią tego nazwać, bo tak jak naprawiony Zielonka próby bardzo ciekawym życiem brany, który próbuje w sporze z lotu ptaka na proces, który siedział no no w pewnym momencie jemu ewidentnie brakuje języka do mówienia o pewnych rzeczach pan Jan ma wzrost ten język jest po prostu przerzuty zawłaszczony przez skrajną prawicę lat to jest konkurs tak chcę jeszcze pewna, że to duży pan to samo co szybko do jedno zdanie to to samo co ja próbuję zrobić, ponieważ rozwija teorię cywilizacji znaczy to koncepty na świecie jest za co islamska zachodnia itd. np. to co się dzieje Story cywilizacji zważyć co pan redaktor powiedział skrajna prawica, zwłaszcza tory cywilizacji i pokazuje, że cywile są jakby, jakby takimi blokami, które nie będą zderzać 30 realizację też są procesami sieciowymi, które przenikają mogą ze sobą współistnieć mogą zbudować nowe jakości tylko znowu brakuje języka do opisu tych pojęć ja też Stanom w tym kontekście po uszy Cho WICZ wśród tych trendów tych zjawisk, które można porównać do nowego średniowiecza jest jeszcze 1, który pan opisuje, którym nie bardzo zaciekawił na koniec jeszcze chciałem porozmawiać też nowy feudalizm pisze pan miejsca, w których kapitalizm zawodzi wleje się nowy feudalizm co to znaczy no właśnie to jest to jest kolejny kolejny dziękuję bardzo, też kolejny 0506. szósty mecz rywali, w którym mówimy technologicznego może nie zdążymy mówi chodzi o to w głównej mierze, że pewne zjawiska, które obecnie widzimy osłabiają no oczywiście z oczywistym osobę o kapitalizmie trzeba czytać do tego prac Piketty ego feudalizm tak, żeby już encyklopedyczne przypomnieć był zestawem zobowiązań między możnymi wasalami tak tak pisał, że ktoś traci domy na rzecz rabusiów ucieka przed wyborcami podatkowymi i szuka majątków bogatych staje się wasalem poddany jest na ich utrzymaniu i dostaje ochronę w zamian za dla ochrony, ale stabilne życie w zamian za mniej wolności teraz my mamy podobne zjawiska co widać po pojęciu, które ukuł brytyjski socjolog standing prekariat co jest prekariat prekariat to grupa społeczna, która w styczniu Hucie nie jest w stanie tyle oszczędni żadnymi poduszkę finansową na czas choroby to znaczy jak przez miesiąc 2 dostanie wypłaty no to mogą może się znaleźć na bruku może polecić to jest to jest to generuje pewne taki stan bardzo bardzo dużo nie wiem ile w tym momencie prekariatu w Polsce jakąś dekadę temu jak starałem się to ekonometrii mierzyć z Piotrem rakiem to tam nam wychodziło 20% oraz z traktu spadło, ale prekariat to mało osób mówi, ale prekariat odpowiada za obecnie wiele bolączek Europy przez prekariat to żółte kamizelki jak popatrzy, kto występuje tam właśnie prekariat wychodzi na ulice prekariat z małych miasteczek wbrew metropolią wygenerował Brexit prekariat głosuje na tzw. populistów, bo oni obiecują powrót po pierwsze, polepszenie sytuacji gospodarczej ekonomicznej, a po drugie, przywrócenie należnego w istocie rzecz, którą godnościowa tak jest jak nie ma stabilności pracy etacie w życiu zarobkach dla przynajmniej tutaj masz stabilna się do pierwszej prezes był pierwszy wymiar znaczy, że będziemy będziemy wam wynajmie nam zaufać cie, a my będziemy my się wam zajmiemy tym, żeby wam, żeby wam się w miarę stabilnie żyło i trasy, ale nie tylko nie są tylko aktorzy państwowi również aktorzy nie państwowi będą generować takie właśnie Energę to wiąże też kolejny mecz będzie nowym prezydentem cyfrowym to znaczy giganci technologiczni w tym momencie będą stosować podobną taktykę zaufali nam swoim życiem zaufaj algorytmom swoim życiem algorytm ci pokażę to pewność tak to powinno nosić na kogo oni głosować zaufaj nam dzięki temu mamy przecież wiemy lepiej od siebie jak ty chcesz postępować tak jak kiedyś Wisława Szymborska mówiła, że tyle wiemy o sobie ile nam ile nas sprawdzono to dzisiaj to ta te same ta reguła powraca odrzucona mówi tyle wiemy o sobie ile nam zdradzono to znaczy jest istnieje już teraz wielkie repozytorium danych statystycznych o człowieku opanuj nie zależy, kto używa sieci, więc używam internetu i jednostek mobilnych, tym bardziej informatycy u nas o, że oni wiedzą, czego my możemy chcieć i teraz wielu osób wiele osób podda się takiemu takiemu taki właśnie opiece może to być kwas w danej, ale nawet widzimy to wie pan w systemie jak rozwija kapitalną na tych myśmy taki dziki kapitalizm później weszła choćby w wymiarze Corp korporacyjny to zasada jest o ja pracowałem współpracowałem będziemy zmierzali do końca ja rozumiem ten nowy feudalizmu po prostu świecie niepewności będziemy szukać w różnych miejscach tych seniorów swoich danych, którzy nam dadzą jakąś namiastkę opieki paradoksy stąd, że to widać też bank wprost proporcjonalna w Krzemowej Dolinie 3 średnich, gdzie firmy, które zatrudniają tych no na dobrych zasadach tam dają wszystko żywność stołówki siłą takie, ale też, jakby styl życia bardzo dziękuję myślę, że będziemy mieli okazję jeszcze rozmawiać dzisiaj naszym gościem był dr Grzegorz Lewicki filozof ekspert do spraw nowych technologii członek klubu Jagiellońskiego i zwolennik teorii nowego średniowiecza powrotu średniowiecza w nowej formie w dzisiejszym świecie bardzo panu dziękuję to była audycja ona dziękuję państwu to była audycja świat się chwieje, którą wydawali, którą przygotowali Anna Piekutowska Grzegorz Sroczyński wydawał Kamil Wróblewski zaprasza we wtorek na Podkarpaciu Sabat symetrystów nad okresem, a po informacjach Daniel Passent jego goście świat się chwieje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIAT SIĘ CHWIEJE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA