REKLAMA

Wysokogórski trening na nizinach

Rusz się, na zdrowie
Data emisji:
2020-09-13 11:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
15:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ruszy na zdrowie kłaniam się państwo ponownie Przemysław Iwańczyk też niedzielny magazyn Radia TOK FM naszym gościem jest pan Jakub Pawlak czerwone PL dzień dobry dzień byli tam, ale dzisiaj w naszym programie opowiemy o zjawisku właściwie nie zjawisko konsekwencjach hipoksji jako można wytworzyć wcale nie wychodząc wysokie góry, a które to środowisko ma znaczący wpływ na to jak się czujemy w jaki sposób dochodzimy do siebie po rehabilitacji, ale te także jak zdobywamy Rozwiń » formy myślę tutaj, tyle że zawodowcy, którzy sięgają po zaszczyty z medalem igrzysk olimpijskich włącznie jak amatorach, którzy porywają się na coraz dłuższe dystanse by poprawiać swój czas, ale też żyć zdrowo po pierwsze, poprosiłbym pana, aby wyjaśnił pan naszym słuchaczom czym jest w ogóle hipokryzja no właśnie ja myślę, że to jest najlepiej tego zacząć z uwagi na to, że trzeba trochę odczarować ten termin jak piszą państwo sobie hasło hipokryzja jakoś popularną wyszukiwarkę to od razu przedstawia się ta jako jednostka chorobowa, tak więc więc można było się zrazić, a tak oczywiście nie jest, bo wszystko zależy od tego czy to zjawisko kontrolujemy czy nie kontrolujemy tak jak w życiu wszystko może być nam przydatne, a wszystko może być trucizną trucizna może być względy rodzinne może być woda wszystko zależy od ilości tak samo tutaj jest hipokryzją oczywiście kontrolujemy te warunki i kontrolujemy jest taki sposób, żeby móc to zjawisko hipokryzji wykorzystać w treningu sportowym czy rehabilitacji no dobrze to teraz proszę powiedzieć na czym to zjawisko polega hipokryzja to jest po prostu niedotlenienie hipokryzja występuje w naturze na wysokościach na znacznych wysokościach ponad poziomem morza, czyli po prostu w górach i wynika ona na rozrzedzenie powietrza i jesteśmy wyżej tym powietrze jest, że trzeba, więc oddychamy taką uboższą mieszanką powietrza i przez to do naszego organizmu trafia mniej tlenu i takie warunki wykorzystywano już w treningu sportowym w latach pięćdziesiątych teraz, kiedy technologia poszła do przodu jesteśmy w stanie stworzyć takie warunki również na nizinach tam, gdzie jesteśmy na, gdzie jesteśmy na znacznej wysokości możemy je trochę inny sposób, dlatego że nie rozgrzewamy powietrza zmieniamy jego mieszankę dające większą ilość gazu neutralnego dla naszego organizmu, jakim jest azot przez uzyskujemy tak naprawdę taki sam efekt, ale możemy nim skutecznie zarządzać, dlatego że go w pełni kontrolujemy chce pan powiedzieć, że wszystkie Niewiem zgrupowania wysokogórskie poprzedzające bezpośrednie przygotowanie startowe nie wiem także takie wyprawy rehabilitacyjne, bo byłam na myśli nie tylko tych, którzy sportu uprawiają odejdą do lamusa myśl tych wyprawach w góry choćby te nasze, bo będzie można na nizinach też zaznać takiego efektu można tak dokładnie do tej pory takie rzeczy kojarzyły się głównie ze sportem elitarnym ze sportem wyczynowym właśnie z uwagi na to, że były mało dostępne, bo wyjazdy sportowe takie, które miały na celu właśnie korzystanie z naturalnej hipokryzji były też drogę po pierwsze, takich miejscowości, gdzie można np. skutecznie biegacz czyli gdzie jest wysoko, ale jednocześnie płasko jest niewiele w Europie jest niewiele na świecie one są dosyć się drogę do przebywania, a trzeba pamiętać że, aby uzyskać efekt IPO akcji taki główne, na które się większość sportowców nastawia to jest erytropoetyna, czyli zmiany w strukturze krwi, które pomagają nam transportować tlen na to trzeba poświęcić takiemu treningowi 46 tygodni, a więc wiąże się to też się z długotrwałym przebywaniem tym samym była to po prostu dosyć drogę teraz dzięki technologii jest zdecydowanie bardziej dostępne i na pewno przeniesie się i przenosi się na całym świecie już również na sport amatorski dobrze tylko proszę powiedzieć można zjawisko i po akcji zastosować wszędzie co to za urządzenie, które powoduje, że ta mieszanka powietrza ma zupełnie inny skład no oczywiście nie będę tutaj jak zdradzał szczegółów technologicznych pani ani one nie są nie są ciekawe ani nie jest to jakby się interesy producenta natomiast polega to po prostu na ten tak jak wcześniej wspomniałem, że mieszanka powietrza dodawany jest do niej azot, jaką gaz neutralny i koniec końców jesteśmy w stanie takie zmienić, że to wiedzmy tlenu w powietrzu, którym oddychamy jest np. 16%, a nie 21 jak to jest na poziomie morza i dzięki temu symuluje my wysokość np. 2 po 3000m nad poziomem morza, bo do treningu sportowego najbardziej optymalna wg wg literatury wg zastosowania jest właśnie wysokość pomiędzy 2, a 3000m nad poziomem morza ja rozumiem że, oddając się taki nie wiem czy nazywać terapią bądź też formę treningu powinniśmy dozować sobie te zmiany nie od razu iść taką radykalną takie radykalne przeskok to tak, jakbyśmy od razu znaleźli się na kilku tysiącach metrów co co dla organizmu pewnie dobrze by nie skończył to oczywiście zależy tak jak to w treningu sportowym ogólnie nie ma złotych środków nie ma odpowiedzi która, które pasują do wszystkiego natomiast te zdecydowanie nie należy się tego bać, bo na 23000m nad poziomem morza ludzie żyją radzą się i funkcjonują przez całe życie także nie jest to nic aż takiego, dlaczego nasz organizm nie byłby przystosowany nie mógł sobie z tym poradzić natomiast, jeżeli wdrażamy trening sportowy na takiej wysokości wzmacniamy ten bodziec nas wtedy na pewno trzeba robić z rozwagą, bo jeżeli chodzi o sporcie i amatorski wyczynowy to bardzo duża słyszało się takich przypadków, że osoby po prostu wyjeżdżające z góry do naturalnej hipokryzji chciałem od razu trenować tam za mocna, dlatego że właśnie zapłaciły za drogi wyjazd, dlatego że bardzo zależało przyjeżdżałem góry od razu wdrażały mocny trening no i wtedy na pewno wiązało się tak po prostu ze zwykłym przed trenowaniem które, które tak naprawdę obniża formę, a nie podwyższa, więc na pewno trzeba zrobić z głową czy istnieją jakieś granice wiekowe gdzie, gdzie można taki trening po Sejny zastosować i w górę dół absolutnie nie to jedynym jedynym kryterium, jakie przyjmujemy do treningów i Polsce jest tak takie samo kryterium jak występuje do normalnego treningu sportowego, jeżeli nie występuje u trenującego potencjalnego zawodnika żadna niewydolność krążeniowo-oddechowa to to niema takich przeciwwskazań oczywiście staramy się na miejscu Arizony dostosowywać bodźce do możliwości wysiłkowych naszych gości i zawodników po to, żeby po prostu efekt był jak najlepsze natomiast nie są to na pewno kryteria takie takiej natury zdrowotnego i po tak jak mówię samo w sobie ćwiczenie hipoksji niniejsze jakiegoś dodatkowego ryzyka bardzo często bodziec, który zadane organizmowi ma przynieść konkretny efekt czy to sportowe czy zdrowotne wymaga konsekwencji wymaga takiej wytrwałości i długotrwałego stosowania jest stronnikiem fikcyjnym czy da się zauważyć różnice choćby samopoczuciu po zastosowaniu 1 tak 1 takiego treningu po pierwsze, tak zależy od od tego kto kto poddaje się takiemu treningowi na pewno dużo większe możliwości do poprawy wydolności organizmu ma, a ma osoba, która jest nie trenował i ta osoba na pewno dużo szybciej i dużo intensywniej uzyskała poprawę formy, jeżeli można tak szeroko nazwać dużo mniejszy bufor ma zawodnik bardzo dobrze wytrenowane czy wyczynowiec natomiast trzeba pamiętać, że przepraszam czy to nie wynika z tego żony jest zawsze będące w długotrwałym treningu na progu swoje możliwości, bo boją się trenował też każdy z naszych organizmów mamy jakiś sufit mówiąc kolokwialnie oczywiście oczywiście tak no ale właśnie się tak odnosi jak jako ogólnie w całym treningu sportowym niemożna niemożna tak jednoznacznie powiedzieć, bo zawodnik wyczynowe również nie trzyma się tego progu w całym sezonie tak Cézanne terroryzuje się na na cykle treningowe, gdzie na początku prawie w każdej dyscyplinie, zwłaszcza w dyscyplinach wytrzymałościowych, które tutaj stoki funkcją naturalnie są najbardziej związane najpierw tę formę, że tak powiem obniża się roztrenowania po to, żeby, żeby wejść na obroty w odpowiednim momencie zbudować bazę dojechać do tego szczyt to wtedy, kiedy jest nam najbardziej potrzebne tak i i w tym momencie w zasadzie hip akcja również może być tym czynnikiem, który zrobi różnicę osoby starsze pytanie czy poprawiają znacząco swoje samopoczucie, a także Niewiem wzmacniają swój cały ten system wydolnościowe, które pozwala choćby na spacery na podejmowanie tych najprostszych czynności nie chcę powiedzieć sportowych rekreacyjnych, bo myślę, że to może być interesujący tak na pewno doceni wiąże się z tym żadne ryzyko, bo tutaj nie bez kozery zadaję panu to to pytanie całą mocą, podkreślając na pewno jest takie samo ryzyko jak w przypadku konwencjonalnego treningu dla danej osoby tutaj po prostu mamy możliwość skorzystania z mocniejszego bodźca, którego tak naprawdę my decydujemy o tym gdzie granice stawiamy i każda osoba samodzielnie na na spodzie z pomocą trenera jest stanie jest w stanie ten bodziec sobie, że tak powiem intensyfikować tak, jeżeli chodzi o osoby starsze jak może rozwinąć ten temat, bo wiadomo, że mamy niewiele czasu więc, więc trudno tak szeroko pokazać cały ten problem, ale trening po akcji do tej pory głównie kojarzony był też ze tym, o czym mówiłem na początku, czyli erytropoetynę za, która jest bardzo pożądana przez sportowców, bo poprawia transport tlenu i daje zwiększa możliwości wysiłkowe organizmu największym skrócie mówiąc natomiast nie można zapominać o tym, że przebywanie w warunkach hipokryzji i trening w warunkach po akcji również niesie za sobą cały szereg innych zmian, które tak naprawdę proszę dzieją się już od od pierwszej ekspozycji od pierwszego treningu bo o ile erytropoetyna wymaga faktycznie długofalowej pracy jest procesem, który trwa kilka tygodni, bo to też zależy od tego jak wrażliwe dane zawodnik o tyle pozostałe procesy, o których mówię, które właśnie m.in. przy korzystaniu z tej funkcji przez osoby starsze są bardzo ważne zachodzą już praktycznie od pierwszego treningu są auta takie takie rzeczy jak wzmocnienie kapitalizacji, czyli tak naprawdę ukrwienia i mięśni całego ciała jest zwiększenie pojemności buforowej również mięśni i wszystko to poszerzenie światła naczyń krwionośnych i wszystko to co wiąże się w jaki sposób z transportem tlenu, więc tak naprawdę jest to korzystne nie tylko w wymiarze sportowym, ale również wymiarze właśnie rehabilitacyjnym na świat kariera habilitacyjnych proszę powiedzieć, którzy znani sportowcy korzystają z takiego treningu może, którzy byli pierwsi skoro jest już to metoda powszechna nie jest on jest zdecydowanie metoda powszechna z polskich sportowców z tego c z, które państwo mogą kojarzyć Nata chociażby ostatnio z ostatnich 2 tygodniach w tym, że korzysta ze zjawiska hipokryzji informował w mediach Adam Kszczot, który nocował w centralnym ośrodku sportu w Zakopanem tam, gdzie właśnie takie pomieszczenia hipoksji są a, sięgając wstecz na to byśmy musieli się cofnąć aż do lat sześćdziesiątych, czyli do olimpiady w Meksyku, bo to była pierwsza olimpiada, która była rozgrywana była na poziomie powyżej 2 tysięcy metrów nad poziomem morza i to właśnie wtedy wszyscy trenerzy na świecie przestraszyli się tego jak zawodnicy zareagują na taką wysokość i zaczęli przygotowywać się w górach i to tak naprawdę, jeżeli chodzi o metodologię treningu sportowego był moment, w którym rynki akcji zaczął się wśród sportowców wyczynowych początkowo ani realizowali taki protokół, który dzisiaj nazwiemy licha Train High, czyli trenują tam, gdzie żyją mieszkają i śpią, czyli na wysokości po jakimś czasie zauważana, że nie wszyscy sportowcy taki protokół nie wszystkich sportowców spowodował zwyżkę formy, dlaczego dlatego, że z 1 strony zachodziła Terry ropa za i oni faktycznie lepiej przystosowani byli do wysiłku, ale z drugiej strony wraz z wysokością upośledzona była ich możliwości wysiłkowe, więc nie byli w stanie zrealizować na wysokości tak intensywnych treningów jak miało to miejsce na dole i dlatego ich forma sportowa wytrenowania mięśni padało, bo nie mogli zrobić tak mocnego bodźca potem zastosowano bardziej doskonałe protokół treningowe, czyli licha Kremla, więc zawodnik mieszka w górach lekkie jednostki treningowe robi w górach natomiast na mocniejsze akcenty zjeżdża na dół wykonuje je w warunkach formacji i z powrotem wieża na górę teraz to co do czego my mamy możliwość dzięki właśnie sztucznie wywołanych funkcji na poziomie morza to jest kolejny protokół protokół również używany bardzo szeroko zastosowany, które ma za sobą wszystkie zalety tego poprzedniego, czyli tzw. hipoksji przerywane dziękuję panu bardzo no przyznam, że taki wykład nie ma zrobił nam pan na temat treningów i boksy innego myślę, że to na tyle interesujące, że należy rozmawiać o tym, że część przynajmniej zainteresować tym to mówię o swojej perspektywy pan Jakub Pawlak rodzone był moim państwa 8 dziękuję panu bardzo bardzo miło dziękuję serdecznie państwa zapraszam teraz na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RUSZ SIĘ, NA ZDROWIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA