REKLAMA

Wiceminister Rozwoju: Stracimy konkurencyjność, jeśli nasz przemysł się nie zrobotyzuje

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2020-09-15 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
13:39 min.
Udostępnij:

- Ulga na robotyzację to bodziec podatkowy dla firm. Liczymy, że wprowadzimy ją od 1 stycznia 2021r. Jeśli nasz przemysł się nie zrobotyzuje, stracimy konkurencyjność - mówił w Magazynie EKG Rozwiń »
Wiceminister Marek Niedużak - Ministerstwo Rozwoju Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 4 jest magazyn EKG Maciej Głogowski dzień dobry naszym gościem jest dziś pan Marek Niedużak wiceminister rozwoju dzień dobry kłaniał się Nisko były tarcza antykryzysowa teraz będzie tarcza anty filmowa co pan namyśli panie redaktorze tak prowokacyjnym pytaniem nie to żadna prowokacja po prostu czytam dzisiejszą prasę np. Rzeczpospolita pisze rząd chce tarczy przed pozwami firm dziennik Gazeta prawna po tym, jak firmy zaczęły Rozwiń » domagać odszkodowań za los dał szef rządu kieruje do Trybunału Konstytucyjnego wniosek, który ma zablokować tarcza anty firm mowa tak to jest troszeczkę chyba efekt takiego tego, że ten termin tarcia, które już w okresie w okresie takiego pisma najcięższego nawet kryzysu związanego z epidemią on już oznaczało, że tak wszystko nic to tutaj widzę, że idziemy coraz bardziej w stronę w stronę niczego tak, bo to termin, który czasami określano nim konkretne ustawy czasami określonego działania czasami określa, jakie programy i czasem widzę się tutaj zupełnie urwał nam zupełnie od kleju, a słownikowe znaczenia ministrze, zanim wołali obywatel już nie firm w takim terminie w takim stylu jest tutaj używane czy odpowiem w ten sposób czy rząd się, bo poza film ja mogę się wypowiadać tutaj jako podsekretarz stanu w ministerstwie rozwoju ja się takich pozwów niebo nad miasto oczywiście nie oznacza, że takie pozwy nie są możliwe są możliwe przecież mamy wszyscy konstytucje pisane prawo do sądu każdy, kto uważa, że należy mu się odszkodowanie przed sądem może takim roszczeniem wystąpić i wydaje się że, że to będą indywidualne sprawy na każdy każdy z nich tak naprawdę, żeby powiedzieć coś sensownego tak właśnie nie prowadzić dyskusji w takim stylu jak jak ten tytuł, który pan redaktor zacytował Panie Ministrze, ale każdy z tych roszczeń, aby rozmawiać osobno i w ten sposób raczej, żeby to był jakaś poważna rozmowa nie taka troszeczkę powiedzmy właśnie PR-owe bardzo bym chciał by ta rozmowa była poważna pan ma nade mną przewagę jest prawnikiem ja nie wiem posłużę się i kontynuował będę ten przegląd prasy wspólnie dla pana i naszych słuchaczy i słuchaczy uwzględnienia argumentów premiera może utrudnić dochodzenie rekompensat za wiosenne przymusowe zamknięcie biznesów Mateusz Morawiecki we wniosku do TK domaga się stwierdzenia niekonstytucyjności art. 417 kodeksu cywilnego w zakresie w jakim pozwala sądom orzekającym o odszkodowaniu samodzielnie decydować czy rozporządzenie było zgodne z konstytucją czy nie to uprawnienie sądu dotąd nie budziło kontrowersji do tak, ale pan ja też nie wiem czy tamtego wniosku nie nie potrafi się być dokładnie, jakie jak oni sformowany rozumiem, że dotykamy tutaj nie tyle kwestii czy może tak albo od prawej strony dotykamy kwestii rozproszonej kontroli konstytucyjności tego na ile sąd, rozpatrując indywidualną sprawę, więc Sąd Rejonowy Sąd Okręgowy może badać zgodność z konstytucją rozporządzenia, ale też proszę pamiętać o czymś takim panie redaktorze przy każdym pozwie cywilnym wydają się tutaj nie uciekam jakiś taki teren zbyt hermetyczny wydają się też zrozumiałe dla każdego kwestia przepisów prawnych jest tylko jeden z elementów czas badacza również zbadać stan faktyczny czas badać rozmiar szkody i udowodnić rozmiar szkody i trzeba również udowodnić coś się nazywa to jak w skutkach skutek przyczyna prawdę łańcuch przyczynowo-skutkowy czy on jest adekwatny czasie faktycznie zaczął wszystko łącznie pokazuje, że każdy taki proces odszkodowawczy będzie niezwykle skomplikowany prawnie, ale też dowodowo i Toya uproszczeń będzie dłużej, a być może roszczenia nigdy, a być może roszczenia czy dochodzenie swoich roszczeń będzie niemożliwe znaczy wam tak prawo do sądu jest ludzi się kierują do sądu z pewnością tylko to jest pytanie rozpoczną nie było jasne, ale jak przesłanką dochodzenia odszkodowania nie zawsze będzie z stwierdzenie niekonstytucyjności tak to jest także ta rozproszona kontrola kończyć i tutaj jakby warunkiem sine qua non przy każdym to przy takiej każdej sprawie odszkodowawczej jak powiedział naprawdę trudno o tym mówić tak blok i wyciągać tak daleko idące wnioski od razu przeskakiwać na dużych kwantyfikatorów prawda wszyscy zawsze nigdy no, proszę bardzo, Panie Ministrze zachęcił mnie pan do tego by porzucić dyskusję ogólną wejście w szczegóły czy w ministerstwie rozwoju macie państwo jakieś stanowisko w sprawie pomysłów, która ma inny resort tego rządu, więc Ministerstwo Finansów, które szuka jednak nowych podatków, a nawet jeśli nie nowych wyższych stawek już tych podatków, które obowiązują np. chce podwójnie opodatkować spółki komandytowe także objąć spółki komandytowe 7 to odpowie nawet precyzyjnie rzecz ujmując ten projekt dopiero niedawno trafił do uzgodnień i my nie mamy się stanowiska tak czy niema niema czegoś takiego jeszcze, że już mamy podpisane stoisko sformułowane, więc teraz troszeczkę tak powiem, ale ministerstwo od firm na pewno będzie hala będzie miało tak ja coś też już na głowy tak takiego chciałem zaznaczyć dla dla jasności i pan tak to jest kontynuacja procesu uszczelnienia systemu podatkowego podwójne opodatkowanie uszczelnienie systemu wpływ wprowadzenie tak proszę sobie przypomnieć w roku 2013 opodatkowaną czytamy spółki komandytowo-akcyjne od tego czasu i zobaczyliśmy jak gwałtowny wzrost spółki liczby zarejestrowanych spółek komandytowych gwałtowny tak wielokrotny i jak nasze drogi 2020 opiera na kryzysie opodatkuje my teraz właśnie to ja na pewno widzę, że patrząc na liczbę spółek komandytowych wzrost ich liczby nie ma odzwierciedlenia sytuacji gospodarczej kraju szczególnie się porównać ze wzrostem liczby innych spółek np. przeciwko najpopularniejszej spółki, czyli sp.zo.o. więc z pewnością analizy casu krajowe ministra skarbu, które mówią, że popularny spółek komandytowych ma nie tyle podstawy realne gospodarcze, czego służy do optymalizacji podatkowej jak analizie traktuje poważnie to powiedziawszy jest oczywiste, że rzecz, że w uzgodnieniach międzyresortowych nasza perspektywa PiS perspektywę minister rozwoju będzie trochę różniła od perspektywy dla finansów i jak ja zakładam, że my zgłosimy jakieś uwagi uwagi, które będą się starały też projekt w jakiej mierze może uczynić bardziej przyjazny dla przedsiębiorców natomiast co do zasady tak jakby ten argument o tym, że spółki komandytowe ich wzrost liczby pokazują, że nie ma podstaw gospodarczych tylko podstawy są tak naprawdę optymalizacji podatkowej to jest przekonywujący argument Panie Ministrze, ale nie ma takiej możliwości by rozmawiając o gospodarce nie brać pod uwagę kontekstu no i ten kontekst dziś jest bardzo specyficzny mamy kryzys z recesji gospodarce niewidoczną od lat taksa taką samą dyskusję moglibyśmy odbyć w sprawie podatku od handlu czy na pewno moment kryzysu jest dobrym tego wprowadzać, mimo że zapowiadał rząd Prawa i Sprawiedliwości już na długo przed wybuchem kryzysu kontekst też istotne ja się absolutnie z panem zgadzam, że kontekst jest istotnie na tle proszę zwrócić uwagę, że pierwsze 2 kwartały trudne mamy za sobą, a teraz wszystkie prognozy wskazują na odbicie ożywienie to jest 11 element tego kontekstu chciałbym tutaj naświetlić, a drugi element, który chciał zwrócić uwagę jest to, że równo grający w budżecie równolegle mamy też działania takie jak estoński CIT takie jak ulgi wprowadzone nowe np. na robotyzację za chwilowej uldze na realizację znaczą pana Mariusza to, które to rozwiązania np. Estonia i ocenia się, że koszty dla budżetu, a zatem to co zostanie w kieszeni tych, którzy będą kosztowali, którzy będą korzystali przepraszam modelu estońskiego to jest ponad 4 miliardy złotych tak przy uldze notes w rozłożeniu na 5 lat to jest miliard złotych pan mówi to nie jest tak to nie jest także te działania uszczelnione są jedynymi pan kolejne 2 kierunki uszczelnień owych, ale również też proinwestycyjny pan mówi jest pańskim cykl trzecie Panie Ministrze w tym samym czasie osoby, które w Polsce nie prowadzą działalności gospodarczej nie prowadzą biznesu będą wysłuchiwał informację o tym jak to będzie nowa opłata wodna podatek od cukru, który zapłacą konsumenci ten handlowy także zostanie przełożone na konsumentów Ministerstwo Finansów już planuje zmiany w podatku od najmu naprawdę zmian podatkowych nam nie zabraknie, ale musi zmienić temat, bo czasu na starcie dzisiaj na wszystko chciałbym z panem o tej uldze robotyzacji porozmawiać czy ministerstwo rozwoju będzie zajmowało się ustawą o zakazie hodowli zwierząt na futra ta ustawa ta ustawa jest projektem poselskim z tego co wiadomo tak jak i w związku z tym to jest jego procedura jest taka, że ona będzie proces legislacyjny będzie się toczył w sejmie no i bieg co do zasady te ministerstwa nie biorą w tym udział, chyba że będzie stanowisko rządu, jeżeli będzie stanowisko rządu decyzją to będzie decyzja o tym, które resort ma skoordynować być może będziemy, ale być może ja nie jestem pewien na świat też wyobrazić, że to może być Ministerstwo Rolnictwa Ministerstwo Środowiska to, dlatego że nie tak dawno pani premier Emilewicz, ale rozumiemy jako przedstawicielka koalicyjnej partii posłanka mówiła, że będzie domagała się albo proponowała wydłużenia vacatio legis tak by dać jak rozumiem przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do tych przepisów zakaz hodowli zwierząt na futra miałby wejść w życie w rok po wprowadzeniu tej ustawy stąd moje pytanie czy ministerstwo rozwoju jako ministerstwo od przedsiębiorców będzie w tej sprawie zabierał głos no tak jak powiedział też projekt poselski to zależnie od tego jak i jeśli będzie rząd poparł poproszone stanowisko to wtedy będzie ciężko szybko nie będzie tylko 1 ministerstwa tak my, bo musieli uzgodnić w ramach ilu resortów dla mnie teraz deklarowanie prawdę, jaką strona będzie zależeć na wczesne tak ja po prostu tego nie wie pani mistrza co jest ta ulga na robotyzację no to jest rozwiązanie, które wypracowaliśmy wspólnie z Ministerstwem Finansów i wspólnie z branżą, która zajmuje się robotyzację to jest takie rozwiązanie bodziec podatkowy w hicie picie, który ma pozwolić dodatkowo odliczać 50% kosztów wydanych na nowe roboty kupione bądź bądź wzięte, czyli ulga dla wielkich firm, które stać na takiego typu na tego typu inwestycji, a tu się tu się pozwolę nie zgodzić, dlatego że chociażby tych konsultacji czy konsultacji branżą erotyczną przykłady, które znam dotyczą nie wiem firm, które produkują bramy do ogrodzeń tak do domu to nie są konieczne duże firmy roboty są dziś obecne również w firmach małych natomiast ściśle rzecz biorąc proszę zwrócić też uwagę pan tutaj zgadza uwagę na różne zmiany podatkowe jest w planach podwyższenie limitu opodatkowania ryczałtowego ten limit przychodu do 2 000 000, więc pewnie dla najmniejszych najlepszy będzie ryczałt nie natomiast dla pani męża wczoraj inwestują przywołam prasy wczoraj potem w gazetach, bo w Rzeczpospolitej jak ulga na innowacje też wydawałoby się ważny temat robotyzacja innowacje tak naprawdę skorzystały z nich z niej 2 firmy to bardzo duża to przepraszam ja nie jestem pewien, o czym mówimy, bo chyba, bo ja na pewno nie o uldze podatkowej na prace badawczo-rozwojowe, bo to jest właśnie bardzo widzimy bardzo duże wzrosty też dużo więcej firm nie jestem pewien, której uldze podatkowej pan teraz chciałbym tylko wiedzieć czy na pewno jest pan przed czy jest pan przekonany czy ma pewność, że jeśli chodzi o tę robotyzację to właśnie teraz mamy szansę na to by firmy masowo korzystały ze tego typu rozwiązań bardzo zależy co myśmy nie zakończyli na haśle od dawna konkret czy powiem tak my chyba do końca nie mamy innego wyjścia bo kiedy się po-li patrzy na gęstość robotów w gospodarce przemyśle i porównane z Węgrami Czechami Słowacją nie mówię o Korei czy Niemcach myślisz 4× gorsi od zmian jak Słowacja, jeżeli nasz przemysł nie zobowiązuje utracimy naszą przewagę konkurencyjną przegramy po prostu naszymi tutaj sąsiadami gospodarczo, tak więc my musimy tę inwestycję prowadzić jak pan mówi masowo to tutaj wyczuwam tak robotyzacja brak miejsc pracy o oczywiście, że nie wręcz przeciwnie wręcz przeciwnie chciałbym zwrócić uwagę, że wg prognoz czy GUS-u czy np. PwC to właściwie w ciągu 10 lat w Polsce będzie brakowało różne szacunki mówią, ale między 1,521 000 000 ludzi na rynku pracy i tyle jest, więc to my nie jesteśmy w takiej sytuacji, jakbyśmy jeszcze w latach dziewięćdziesiątych jesteśmy w takiej sytuacji, że po pierwsze, bierzemy udział w pewnych wyścigu gospodarczym z naszym tutaj najbliższymi sąsiadami o to by przejąć trochę tych skracający się łańcuchów produkcyjnych takiej produkcji oraz Azji wschodniej będzie ściągana m.in. do Europy po drugi jesteśmy w sytuacji, w której niestety, ale liczba ludzi aktywnych zawodowo liczba ludzi rynku pracy w Polsce będzie się stopniowo zmniejszała, więc naprawdę nie mamy tutaj alternatywy obniżyliśmy wiek emerytalny to była ironia przyznaje Popiołek Arka nawet Sarko to była pierwsza ironia, bo pan posądza mnie wcześniej jakieś zaczepki to była pierwsza ironia panie mi się od kiedy ta ulga na robotyzację będziemy na to, że od 1stycznia najbliższego roku pan Marek Niedużak wiceminister rozwoju był gościem pierwszej części magazynu EKG bardzo dziękuję za rozmowę ja również bardzo dziękuję wszystkim miłego dnia informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA