REKLAMA

Jan Holoubek i Bartłomiej Kaczmarek o filmie "25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy"

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-09-15 19:00
Audycja:
Czas trwania:
22:17 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji są Jan Holoubek- reżyser filmowy i Bartłomiej Kaczmarek- operator filmowy. Opowiadają o pracy nad filmem "25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy". Film od 18 września w kinach. Rozwiń »

Jan Holoubek: "Mam nadzieję, że ten film wywoła jakąś presję na systemie, że Tomek dostanie odszkodowanie. Ci ludzie, którzy z premedytacją wsadzili Tomka do więzienia powinni być ukarani " Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska 25 lat niewinności sprawa Tomasza komendę pełnometrażowy debiut fabularny Jana Holoubka od 18września, czyli już od najbliższego piątku w polskich kinach obraz został obsypany nagrodami podczas ostatniego koszalińskiego festiwalu młodzi film, gdzie zdobył 4 Jantar i nagrodę publiczności Piotr Trojan otrzymał ją teraz główną rolę męską za zdjęcia został nagrodzony Bartłomiej Kaczmarek Jan Holoubek odebrał Jantara Rozwiń » imienia Stanisława Różewicza za reżyserię Andrzej Gołda otrzymał statuetkę za scenariusz 2 laureatów dzisiaj w kulturze osobistej Jan Holoubek i Bartłomiej Kaczmarek wielkie gratulacje Witaj dzień dobry dziękuję historia Tomasza komendę znana wszystkim sprawa mężczyzny, który spędził 18 lat swojego życia więzieniu zaczyn, którego nie popełnił niesłusznie oskarżony o gwałt i morderstwo piętnastolatki został uniewinniony w 2018 roku dzięki działaniu policjanta i 2 i prokuratorów Janku nakręcenie filmu o Tomaszu komendzie to był pomysł czy propozycja to była propozycja obrony ani Waśniewskiego producentki filmu dostępna już dostałem książkę Grzegorza Głuszaka i po zapoznaniu się z tymi tekstami podjął decyzję, że ten film zrobić bez wahania nie powinien bez wahania to wahanie raczej polegało na tym, że chyba miałem jakieś takie przeczucie odczucie, że nie będzie łatwy projekt i że to będzie dość odpowiedzialna robota no ale nie umorzenie nazwał go wahaniem co z takim krótkim zastanowieniu się, ale szybko tę odpowiedź, że chce robić częściej i rzeczywiście tak było, że ten projekt okazał się nie załatwi po mnie wysłać dzisiaj i nie był łatwy w realizacji z powodu wielu różnych ten, który rozgrywał więzieniu bardzo film z sieciami nie chce zdradzać szczegółów z nią, niemniej mam wrażenie, że udało nam się kręcić dobrej atmosferze, że wszyscy będą wspominać ten plan dobrze to jest bardzo wielowątkowa historia ciągnie się ponad 20 lat wy zdecydowaliście się na pokazanie 2 wątków tej historii filmie, a i teraz mam powiedzieć, jaki tak oczywiście część myśmy zdecydowali na nr 2 wątki 1 dotyczy Tomka i jego rodzinę właściwie głównie mamy poznać tego niesamowitego związku między mamą, która przez 18 lat nie opuściła ani 1 widzenia po prostu przyjmowała tylko przy życiu, a Tomek trzymał mamy przy życiu to był taki piękny wzruszający tak powiem związek jest dzisiaj natomiast drugim wątkiem jest wątek od tego to jest kryminalny to znaczy opowiada o Remigiusz kolej, bo daliśmy sobie Kimi Robercie Tyszkiewiczu, czyli policjanci 2 prokuratora, którzy mniej więcej 2015 roku zaczęli zajmować tą sprawą najpierw sam Remigiusz potem dołączyli prokuratorzy i jakby powoli zaczął odkrywać, że nic nie zdradza, że chłopak, który siedzi w więzieniu jest niewinny, a właściwie stawia w poprzek całego systemu kina na przeciw całemu systemowi, w którym sami byli tak funkcjonują no o uratowali go ciągnęli do tego pierniczki drugi taki główny wątek powiedziałem, ale tych wątków dużo, więc mówimy o taki ból głównych liniach Merlin no właśnie w tym te 2 wątki są prowadzone w różny sposób każdy jest mocny jeśli chodzi o filmową konwencję trochę w 2 firmy równolegle działy się na ekranie 2 historie czy taki zamysł był od początku czy to wyszło w trakcie, bo często powtarza że, aby wszystko powiedzieć w tej historii to tak naprawdę 1 filmu nie wystarczy no taka jest prawda, że historia wystarczyłaby na duży serial bez problemu tam tyle pobocznych różne historie ciekawych co się wydarzyło przerażających i pouczających, że to też jest warte opowiedzenia, ale to tak jak mówisz nie na jeden z jej wracającego pytania od początku z barkiem, który z żoną jesteśmy umówili się opowiadamy te 2 wątki inaczej firmy to celowo właśnie Ziobry, żeby rzetelnie, żeby odróżnić Bartku no robimy naprawdę to celowo ma odróżnić z drugiej strony chcieliśmy, żeby nikt ich szacunek jeździć mówi można korzystać z hinduską w obu największym wyzwaniem jak jak i pokazać w różne sposoby opowiadania historii jednocześnie mieć efekty mogą mimo to zgodną z trudnym zadaniem mówi, lecz dołożenia się organicznie działo dopiero na planie nogi i różne głosy, że to co nas łączyło to my też na poczet bohaterów mu też byliśmy takim wyzwaniu mniej może formalne tylko poczuliśmy, że oddamy pole bohaterom aktorom to będą popisy naszej strony tylko musimy pójść do ludzi ten musi mieć empatyczny musi pokazać pacjentów mówi co mogło bardzo dużą wagę mam nadzieję, że się udał tak do obsady filmu jeszcze wrócimy w kolejnej części rozmowy, ale jeszcze chciałby spod pytać o to nie linearną ość historii opowiedzianej na ekranie ten zamysł, żeby to nie było podane jednak w takim porządku chronologicznym z czego to się wzięło czynie baliście się w marcu tego roku żywić się po Gubin w związku z Chicago to sprawa mówimy złożona skomplikowana żoną, a właściwie nigdy nie zapomnę, jakie mogą być kulinarnym w sposób względów dramaturgicznych słabe puściliśmy biuro gospodarki przez banki i wracać do lecznicy przydziału, żeby jeździć tutaj mają też historyczną z obrotu myślę, że dużo duża część z tych spraw zdarza się też na montażu, bo tendencyjnych materiałów do informował rząd dał mu taki moment, bo ma tutaj na ten temat, bo musimy fizyką, bo rozkłada późno ja od początku założyłem sobie, że chce tym kim robić dla kogoś, kto nie zna tej historii nie chciałem robić założeniem, że wszyscy wiedzą co się stało jak się stało, więc dla dramaturgii lepiej jest nie dawać widzowi łatwych odpowiedzi tylko postawić go w roli sędziego, żeby sam musiał zdecydować ten chłopak jest wyłącznie winny dlatego opowiadamy to sposób nie linearnie, zakładając na początku żony winny po prostu tak, a potem dopiero odkrywamy w trakcie może tak nie jest ja sobie sprawę, że większość ludzi wie o innej tak dalej, ale jednak kusi mnie zawsze bardziej opowiadanie, które stawia pytania nie dają własne odpowiedzi widzowi, a ile powietrza w tej historii jest w filmowej historii jest zmyślenia pytam, bo bowiem Janku, że sam po przeczytaniu scenariusza dzwoniła podobno do Andrzeja Gołdy spytać czy tam nie ma przypadkiem czegoś wymyślonego powiem szczerze, że nie ma tam zniesiono mógł zawsze to znaczy są pewne kondensację tak to znaczy jesteśmy w stanie opowiedzieć o 18 latach, więc być wzniesieniu, więc musimy skompensować pewne zdarzenia jest by wyciągnąć tylko najbardziej jaskrawy fragmenty tej historii, ale one wszystkie wydarzyły proszę państwa rozmawiamy o filmie 25 lat niewinności sprawa Tomasza komendy są ze mną Jan Holoubek i Bartłomiej Kaczmarek za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informację w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska 25 lat niewinności sprawa Tomasza komendę pełnometrażowy debiut fabularny Jana Holoubka od 18września, czyli od najbliższego piątku w polskich kinach ze mną są reżyser Jan Holoubek i autor zdjęć do filmu Bartłomiej Kaczmarek opowiedzenie prawdziwej historii to jest pewnie o wiele większa odpowiedzialność niż opowiadanie historii fikcyjnej czy Jiang miał takie poczucie, że film w dodatku, który powstaje, kiedy sprawa jest cały czas w toku niewyjaśniona jeśli chodzi np. ukrywanie prawdziwych sprawców gwałtu i morderstwa, za który odsiadywał karę Tomasz Komenda może być jakimś głosem więcej niż filmowym w no nie ukrywam, że mam nadzieję, że tak będzie to, że w mam nadzieję, że Tomek dostanie odszkodowanie po prostu, że ten czyn wywoła jakąś presję na systemie chciałbym, żeby tak się stało, żeby dzięki temu Tomek mógł zacząć nowe życie no wiemy, że przed sądem stoi 2 oskarżonych hotel zbrodnie i wszystko wskazuje na to, że zostaną skazani, chociaż nie wiem, bo nie jestem sędzią, ale wiem, że dowody przeciwko nim są bardzo mocne natomiast co do ukarania ludzi, którzy stoją za uwięzieniem Tomka, czyli urzędników policjantów, bo myślę, że tu nic nie wydarzy po prostu te przestępstwa ulegają przedawnieniu i tak moim zdaniem niestety będzie niestety, bo uważam, że ci ludzie, którzy z premedytacją wsadzili Tomka do więzienia to no być ukarani spotyka liście się rodziną Tomasza komendy podczas kręcenia filmu ja wiem jedno spotkanie z rodziną takie bardzo długie i ważne jeszcze przed przed rozpoczęciem zdjęcia rodzina odwiedziła dwu trzykrotnie na planie we Wrocławiu no i tutaj no rzeczywiście to było bardzo fajną rzecz bardzo też szkoły jako członek ekipy, bo temu warto było, bo dla nas bardzo wzruszający punkt może zacznę od tego czy w ogóle robić sobie z fabularnego in wypadku było nagrać Trybunału dokument funkcję o jakiej takiej odpowiedzialności za mnie wychowano mnie zmyślonych historii tylko aktorzy odgrywają bowiem jeśli pomysł tylko podjąć to prawdziwy człowiek czas jeszcze do takiej sytuacji są też policzyć mówi podgląd z panią no to wzruszający i takie jak kupiłem swojej pracy momentami przy pomocy państwa jestem też ciekawa, jaką rodzinę poznaliście czy rzeczywiście taką, jakiej powiedzieliście w filmie ma nadzieję wydaje się że, że rodzina taką wspaniałą rodzinę wielodzietną to jest trochę taka włoska rodzina narażeni ta pani Teresa jest bardzo taką kobietą z temperamentem, więc synowie bracia Tomka każdy jest nim tam dużo humoru w tej rodzinie mamy poczucie humoru duży dystans no też kumulują duże emocje bowiem do dzisiaj no one znane nie ma chyba nic więcej do dodania jak to jest czy długo pracowałeś nad obsadą np. wiedziałem od początku, że matka Tomasza komendę zagra Agata Kulesza nie nie wiedziałem od początku i ja zakładałem przede wszystkim, że muszę znaleźć w pierwszej kolejności Tomka odtwórca roli Tomka i równolegle oczywiście myśmy też rozmawiali o różnych propozycjach na rolę mamy i kiedy Piotrek Trojan spotkał się z Agatą Kuleszą na zdjęciach próbnych w białej sali, gdzie stał kosztu i oni, używając pilotów do telewizora udawali, że rozmawiał z sobą przez ten więzienny taki Intercontinental oni zagrali tak, że wszyscy w tym studiu myśmy opłacali się wzruszenia i na Miedź od tego momentu to było jasne, że oni chcą już nierozerwalnie oko jako były i oni pewnie mieli podobne poczucie Piotra Trojana, gdzie znalazłeś Piotra wysłał swój cel tej tak jak wielu aktorów cesarskiej przez takie nagranie telefonem w domu jakoś tam i pula, którą dostaje propozycję nagrania się 1 sceny z 2 oraz maja zostałem jego nagranie jej po prostu zobaczyłem toi padłem przesłano zobaczenie tych nagrań w ogóle nie wiedziałem o istnieniu Piotra wcześniej jakoś nie komentowałem bądź gra tak duży hol no, więc spadłem z czasu no proszę o jak pokazał punktem swojej rozpadem Czesław jak wypełnić poznać zobaczyć jeszcze inne są bardzo dobrze, który rządził, bo jak wypaść myślę, że można poznać nikogo przebitego, ale w filmie są też postaci wybaczcie, ale obsadzone dość przewidywalnie, kiedy widzę na ekranie np. Jacka dilera to już mniej więcej wiem, jaką postacią mamy do czynienia podobnie podobnie z Janem Fryczem tak myślę, że pewnie są plusy takich rozwiązań osadowych, ale minusy również tak, ale ja na swoją obronę, choć wymaga to dlaczego jako mobilne czy Unii uważa się wychowankom tak powiem, że wie też udało się tam kilka ważnych obsadzić mniej znanymi aktorami całą rodziną oprócz Agaty Ewelina starej, która zagrała role w tej kobiety, która zainicjowała Tomka jest wybitnie uzdolniona aktorka, która w którą, jakby odnalazłem wzroście moim pierwszym dojście i teraz zaproszę do współpracy zagrała fantastycznie ja lubię takiej mieszanki znany z bardzo toru i bardzo nieznanych uważam, że obie obie te formacje się nawzajem napędzają, jeżeli jednak być znani aktorzy nagle, widząc przed sobą partnera, który nieznany, ale równy im też zupełnie inaczej zaczynają braci i dziś zachowywać tak taki taki jest mu klucz jeszcze zdjęciach rozmawiajmy wspomniałem na początku Janku od tych trudnych zdjęciach więzieniu myślę, że to musiało być bardzo mocne dla wszystkich przeżycie ile czasu tam spędziliście Łoś niemal mocą niż my spędziliśmy sporo czasu właściwie w 3 omówienie pomoc na nasze umowy, jeżeli w kodeksie się co mógł określić mu będzie za korytarze wysoki mógł inaczej byłbym chętny mógł więzieniu w Wałbrzychu często zresztą ma na celu ten określi spore konsekwencje ma pan studia w sumie jest możliwe było w taki jest współwinny Chińczyków tak od strony technicznej tu pytanie do autora zdjęć, chociaż Janek przecież jesteś przede wszystkim również też operatorem jak udało się uniknąć w obrazie pewnego rodzaju duchoty, bo tam mimo takiej klaustrofobii Ney więziennej sytuacja jest mimo wszystko przestrzeń dużo w tych kadrach łowy to co było właśnie dlatego zdecydowaliśmy się na rodzinną dekoracji z podłogi on dość osobliwe możliwe w południe kupcy efekty tego przez byłoby to klientowi poczucie większej chorób pijany 2 stycznia możliwe głową za mały punkt, jakim było uzyskać jak wytyczyć wewnętrznej to oni poczuć musi nawet publiczne takie jakie by panu o część filmu od Compu spółki bardzo szorstką linę taki charakter powiedzmy tyszan od mentalnego, ale jednocześnie i techniczne wyszedł bardzo miła części optymalny treść konwencji niemego filmu, bo szukaliśmy jakichś różnych sposobów jak to połączyć długo bo, jakiemu państwu powiedzieć chciałbym odpocząć swego współpracownika sprzedawany demo, które później ekolog korekcją mi pomóc jeśli pośle, gdyby połączyć kwoty przy pomocy różnych ani dobiegł końca później Politechniki jak często Jan Holoubek tak powiem wtrąca w swoją pracę jako operator zawodu myślę, że pracujemy robimy teraz trzeba tutaj prawa właściwego obóz lat spędzam z sobą większość czasu ja mam pomysł co przed prokuratorem w stanie dość szerokim doświadczeniem profesji, bo takim, jakim jest mocniejsza mamy tak wspólnie łatwiej pracować może też podłoże mamy podobny gust jeśli chodzi o innej dowiemy się też problemu no ja mogę powiedzieć, że nie ma pilniejszych prac dziękuję różni bywali nie bardzo nie bardzo chwali czasem wchodzą na głowę ale, ale no na pewno obaj wiemy jest właśnie z tego względu, że mamy olbrzymie doświadczenie w pracy właśnie operatorzy, więc emocji pewne rzeczy ustalać też produkcyjnie komponować, bo mamy świadomość tego z tym łączy się dany pomysł i ile Litwa realizacja, jakie będą nakłady potrzebne tak dalej, czyli to bardziej między wami jest taka relacja ludzi, którzy myślą podobnie i tworzą podobnie obraz niż np. relacja taka uzupełniające się dopełniające się na zasadzie przeciwieństw często ludzie się przecież też dobierają no nie to moim zdaniem związki ubrany na zasadzie przeciwieństw nie trwają zbyt długo mamy taki system, że ja odchodzę cytowany z zainteresowanymi z ujęciami mamy pomysł inscenizacji NATO będzie ta kamera Bartek Bartkowi dawał pole pełne dopisuje chodzi o oświetlenie uważam, że to jest wspaniałe ba świeci i generalnie idziemy dość szybko wręcz nie mamy większych dyskusji na planie czasami możemy dyskutować o jakimś tam konkretne ustawienie kamery drogi na obiektywie 100335, ale nie mamy w dyskusji fundusz fundamentalne jak opowiadać filmy tusz ten ten podział ról jest jaśnie pan działa w musieliście iść na wiele kompromisów podczas prac nad tym filmem także takich kompromisów samymi sobą dobre pytanie jest trudne pytanie ja myślę, że za miliony złotych wystarczy przejść do tego typu konwencji jak jak robić, ale czymś takim charakterze paradokumentalnych jakoś nie znaczy nie ma taki charakter, ale o jak pokazać się szorstko prawdziwie sami bez sprecyzowania Wysoka Izbo panie do wszystkich użytkowników jednocześnie zrobić ciekawe zdjęcia, które mają tytuł ekspresji to było bardzo trudno mu, ale teraz siedziałem organiczny chcemy, aby do końca zapanować wszystkie umówione chcące je wydałem z rzeczywistością na planie tam trzeba tam trzeba szybko reagować ja dodam, że głównym rynkiem, a propos naszych wspólnych głosów mamy też poza doświadczenie muzyczne obydwoje gramy muzykę ich muzykę improwizowaną może to tam powstaje już takie poczucie swobody, że im tam jakiś pomysł wnieśliśmy wcześniejszych dni ma plan dłuższe niesprawne i potrafimy przeciw komu po zareagować siedzieć w domu BiT Janko trochę na koniec, ale takie powiązane z tym z tym pytaniem o kompromis też kolejne pytanie jak to jest czy, opowiadając na ekranie historię realnej osoby realnego życia na niemalże, robiąc film biograficzny na ile można pokazać jako reżyser dużo ze swojego wewnętrznego świata to znaczy my się wydaje, że nie jest zawsze indywidualnie powiedział indywidualną lub biurową, ale jednak i jest to wypowiedź autora stanowi tak przynajmniej podchodzę do robienia filmów, więc no i jest mnóstwo mnie i Bartka naszej wrażliwości no tak nie wydaje, że to jest bardzo ważne to robić z tymi ktokolwiek inny robił to zrobiłby inny nawet na podstawie tego samego scenariusza no niech mi zależało na tym bardzo, żeby przy całym brutalizmu, który szybko uczeń odbywa zachować przestrzenna na poezję, żeby w tym filmie była przestrzeń na poezję i i coś pięknego wbrew pozorom i wbrew temu co się dzieje na ekranie i to było dla mnie najważniejsze, żeby nie nie znokautować widza wyłącznie jako też pomoc potem stać później zajęcia do domu i zostać mu w tym domu, żeby ten nasz został witam nie był od jakimś doświadczeniem odrzucającym tylko budujący, zanim widzowie pójdą do domu najpierw wybiorą się do kina już od 18września w polskich kinach 25 lat niewinności sprawa Tomasza komendę reżyser Jan Holoubek i autor zdjęcia Bartłomiej Kaczmarek byli gośćmi kultury osobistej bardzo wam dziękuję za to spotkanie na łączach telefonicznych dziękujemy serdecznie do usłyszenia ich usłyszenia czesne informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA