REKLAMA

Marek Lechki i Piotr Żurawski o filmie "Interior"

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-09-16 19:00
Audycja:
Czas trwania:
22:09 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji są Marek Lechki, scenarzysta i reżyser i aktor Piotr Żurawski. Rozwiń »
Opowiadają o pracy nad filmem "Interior", którego premiera w najbliższy piątek w kinach.

Marek Lechki: "Staram się opowiadać o rzeczach, które mnie interesują. Punktem wyjścia w scenariuszu filmu "Interior" była podróż głównego bohatera. Rzeczywiście było kilka takich spraw, że pracownik nie otrzymując wynagrodzenia od swojego szefa zabrał mu samochód."

Piotr Żurawski: "Boję się używać słowa poetycki w stosunku do filmu. To jeden z najlepszych scenariuszy jakie dostałem w życiu. Ten tytuł filmu to był właściwie mój pomysł. Dla mnie ten tytuł bardzo dużo tłumaczy. Jest to na pewno film o rozczarowaniu rzeczywistością, to też film o biernym oporze wobec rzeczywistości." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska reżyser scenarzysta Marek Lechki i aktor Piotr Żurawski są gośćmi kultura osobista Witajcie serdecznie witam serdecznie dobry wieczór okazją do naszego spotkania jest kinowa premiera filmu Interior, która już w najbliższy piątek premiera filmu, który po perturbacjach znalazł się w konkursie zeszłorocznego festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni, jakby cała epoka minęła tamtego czasu prawda to Rozwiń » prawda to prawda no wiele się wiele się zdarzyło wiele rzeczy, że tak powiem ważniejszych pewnych rzeczy już nie pamiętam tak jakoś teraz mam nadzieję, że pomału wraca do jakich formalności markety robi się firmy bardzo rzadko i robić filmy bardzo rzadkie na Interii też musieliśmy po moim mieście i porwać tłumy kilka lat tak naprawdę czeka czy powody są prozaiczne czy jednak tak po prostu masz powody są prozaiczne, a polega na tym, że scenariusze pisze długo wymyśla się go długo, a ja bardzo chętnie robił filmy częściej z tym, że niestety nie nie znajduje tekstów dla siebie to jest ten problem staram się czytać coś czasami dostaje czytam czytam relatywnie dużo tekstów ale, ale nie znajduje taki takiego tekstu, który we mnie zrezygnował na tyle, żeby był przekonany, że chce te 23 lata życia, jakby poświęcić także summa summarum kończy się to na tym, że trzeba usiąść otworzyć laptopa napisać samemu niestety tak tego też w przypadku Interior dokładnie zarówno moje miasto Erratum jak Interior napisane przeze mnie scenariusz Interior, czyli wnętrze z wnętrza pierwsze co pomyślałam myślę, że wiele osób tak też pomyślał, że to jest taki tytuł pasujący w ogóle do siebie jako twórcy do reżysera ktoś dokładnie powiedział, że swoje filmy kręci z poezją ani prozą Noto to wynika pewnie z tego co mnie świecie interesuje tak generalnie co inspiruje, bo to inspiracje nie nie są wyłącznie, gdyby nie biorą się wyłącznie ze sztuki, ale też tak powiem zbycia w tym świecie z obserwacji jakiś grób zaś z założenia pod podszewkę tego życia także tak tną Interreg wnętrze, czyli to wnętrze to co mamy w środku to jest taka sugestia, żeby na chwilkę może przystanąć tym będzie zobaczyć co się dzieje, ale też też interes jako wnętrze powiedzmy kraju, która jest gdzieś miejsce w środku z dala od jakiś przemysłu czyli, toteż się kojarzy z kimś takim z takim miejscem nienaruszony tak to takie takie coś co każdy z nas wierzy w to, że ma w sobie i chcemy dziewiczym właśnie właśnie i to tak widzę, że podobnie było w moim filmie Erratum w sumie też pamiętać to jest inna jest może bardziej tak tradycyjnie opowiedziana, ale też i jest mowa o tym, żeby na chwilę przystanąć i spożyć w głąb siebie także gdzieś jest takim takim motywem przewodnim gdzieś tych myślimy no tak, ale także samo życie jak rozumiem było trochę źródłem tej historii moje pytanie brzmi czy także twoje Marku życie twoje przeżycia czy bardziej właśnie też obserwację tego co wokół wszyscy macie, którzy nie dają rady sobie ze spłatą kredytu i borykają się z nieuczciwym pracodawcą i te wszystkie Magdaleny, które muszą wybierać dom czy praca zawodowa muszą się zmagać z bezdusznym szefem, które decydują naszym być albo nie będzie tak trochę streszcza fabułę absolutnie absolutnie tak to znaczy no i staram się opowiadać jak o rzeczach, które mnie akurat wdanym momencie interesują to znaczy żyje tu i teraz obserwuje co się dzieje gdzieś tam później toż to znajduje swoje miejsce w scenariuszu w zasadzie ten proces proces tworzenia tego tekstu wygląda w ten sposób, że że, gdyby punktem wyjścia była ta podróż odchodzą głównego bohatera, czyli samym początku był ten pomysł główny bohater zabiera auto swojemu szefowi jedzie w głąb kraju, który jest trochę schorowany nazwijmy to w ten sposób Piotr Żurawski, któremu za chwilę tam głos tak jak zacząłem robić taki mały Mister okazało się, że to wszystko co w tym scenariuszu jest nią miejsce w rzeczywistości że, że rzeczywiście było kilka takich sytuacji, że pracownik nie dostał wynagrodzenia od szefa i dosłownie zabrał zabrał samochód ukrył ten samochód i zabarykadował się w domu także jest taki szalenie mocne obrazek taki mający potencjału metafory wręcz ten tekst ma swoje źródła, gdyby w rzeczywistości ja chciałbym zwrócić uwagę na to, że bardzo ważnym elementem, gdyby jest tutaj to, że mam poczucie, że troszeczkę ta rzeczywistość jest w jaki sposób interesowność to znaczy coś nam daje, ale zabiera nam cząstkę naszej nie wiem jak to nazwać wolności godności i trochę o tym jest jakby ten tekst, że istotą proces może czasem trudno zauważalne, bo jest, że nam się lepiej, ale często jest to okupione tym, że musimy oddać kawałek siebie, gdyby na poczet tego prawda w Piotrze pytam Piotra Żurowskiego co ciebie przede wszystkim ujęło w tym scenariuszu jak odnalazły się w tym tekście Marka Lechkiego jako znalazły się w interiorze w tym wnętrzu to to chyba jak odnalazłem tu już powinni ocenić widzowie natomiast na pewno to był jeden z najlepszych scenariuszy, jakie trafiły moje ręce by był napisany bardzo prosty sposób bardzo czytelne i właściwie wszystko w nim było jasne co nie jest takie oczywiste w przypadku scenariusza w Polsce znaczy nie wszystko rozumiałem po prostu z tym mówi o tym, że on jest poetycki ja boję się używać takiego słowa w stosunku do filmów, bo o poezji prawnik nie lubi a kiedy ktoś słyszy, że nigdy nie czytam że, że nikt nie czyta, ale nie lubi no, jakby lubił to być czytał, ale natomiast jak już, że nie polityki to sam mam wątpliwości czy stanie się to oglądać no ale no dobrze powiedzmy, że scenariusz też był w pewnym sensie dobry sposób poetycki to znaczy był bardzo dobry metafory IS bardzo dobre dialogi dobre sytuacje przejrzystej właściwie z początku wydawała się, że mam do Marka bardzo dużo pytań, ale chyba na gruncie rzeczy kiedyś spotkaliśmy w końcu, kiedy dostałem rolę jeszcze były zdjęcia próbne to tych pytań nie miałem chyba tak z tego co pamiętam Marku dna tych właśnie zdjęciach próbnych chyba zobaczyła zjawę odchodzi w kontekście prawda tak no właśnie tutaj się narzuca mi pytanie od razu pierwsze, o czym dla siebie ta historia bez streszczenia fabuły już trochę to zrobiliśmy zresztą kucie ja muszę to jednak zaznaczyć, bo minister jest złego chwalił ale bo ten tytuł Interior to był właściwie mój pomysł, bo prawda Marku tak było w aktach byłej kiwa głową akcje zaraz zaraz rozwinę to dobrze sytuowani ma rozwijać tylko chodzi o to, że poprzedni tytuł był bardzo skomplikowane anglojęzyczne i nawiązywał do pewnego muralu jest w Warszawie zrabowali stycznego muralu autorstwa Samsona, który pojawia się w filmie w każdym razie wydałoby od początku ten tytuł trzeba będzie zmienić jakoś tak wpadł na ten tytuł Interior właśnie wiek tych przez jezdnię na Dolnym Śląsku i nie wiem w Chechle w tym tytuł bardzo się tłumaczyć z natury jest mi niezmiernie trudno opowiadać, o czym jest ten film i czym jest dla mnie to kolano próbuje to zrobić może powiedziałbym, że głównym pro jest na pewno mimo rozczarowaniu jakimś z rzeczywistością jest dla mnie też mimo wzrostu nazwałbym takim biernym oporem wobec rzeczywistości to znaczy ta akt kradzieży samochodu jest aktem przemocy ale jakby przemocy wziętej z bezsilności jakieś ten stan i ta czystość tego aktu wydawała się bardzo bardzo interesująca i w tym momencie, kiedy trafił do mnie ten scenariusz bardzo też mocno we mnie zrezygnował z naszych no bez wnikania w prywatne historie za chwilę wracamy do naszej rozmowy o filmie Interior ze mną są reżyser scenarzysta Marek Lechki i aktor Piotr Żurawski, który gra w filmie Interior jedną z głównych ról teraz czas na informację w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska o filmie Interior dzisiaj rozmawiamy, które już w najbliższy piątek zagości na ekranach naszych kin jest ze mną reżyser i scenarzysta filmu Marek leszcz i aktor Piotr Żurawski Marku czy miałeś wszystkie postaci swojej głowie już na etapie pisania scenariusza, kiedy dowiedziałem się sam dla siebie, że w głównych rolach obsadzić właśnie Piotra Żurowskiego i Magdalenę Popławską jest z Magdą pracowałem wcześniej w serialu bez tajemnic tam się poznaliśmy i tam poznaliśmy i gminy tam zobaczyłem żonę jest szalenie zdolną utalentowaną aktorką bardzo podobała się energia to znaczy możemy taką wielką swobodę przechodzenia z 1 stanu w drugi w sposób bardzo wiarygodnej, przyjmując także potężny wachlarz możliwości możliwości tak, ale w podawane w taki sposób, że to bardzo wierzy, iż chodzi i pisząc scenariusz to bohaterka właśnie Magda, bo musiałem cały czas o tym, że to będzie, że to będzie Magda też udało bardzo cieszę, że Magda zgodziła się zagrać chodzi o rolę męską myślały o Macieju tak myślałem o innym o innym aktorze nie Macieju krat, ale w trakcie prób okazało się, że tam jest potrzebna inna energia, czego sobie właściwie nie uświadamiają dopiero uświadomiłem sobie to w momencie, kiedy Piotr Żurawski pojawił się na próbach okazało się, że ta postać zyskuje jakieś dodatkowe walory jakiś jak jakąś dodatkową energię, które wcześniej, jakby nie było tutaj tutaj to co Piotr dniu notowań w ogromny szacunek oprócz tytułu oczywiste zgadza się co chciałem powiedzieć aha co Piotr również, bo podobno Piotr Żurawski zaproponował coś takiego jeśli chodzi o rolę, że na ekranie postać jest jednak nieco inna niż to co zapisały w tekście właśnie Marius chciał powiedzieć, że zadanie Piotra było bardzo trudne, dlatego że tyle ile wątku Magdy dużo interakcji dużo dialogów o tyle wątku Piotra bardzo często także jest 1 twarz rzeczywistość jak pan tutaj to coś co to co piątym dniu to cała całe to minimalistyczne bardzo intensywna granie obecność na ekranie to było coś potężnego także także tutaj oba wiele scen, które wydawały się w scenariuszu powiedz powiedziałbym neutralne tutaj nabrały nabrały koloru znaczenia także, a także ogromny dzień na pewno Piotrze czy trudno jest grać emocje często tylko właśnie gestem mimiką twarzy i czy po przeczytaniu scenariusza, który jak wiemy już zachwyciła się wiedziałeś już kim jest twój bohater czy się wykluwa w tobie dość długo jest chyba także od zawsze wykluwa samego końca, a czasami nawet dyskusji wykluwa o zdjęciach długo mieć znowu jakiś niekończący się proces zawsze nawet trochę sami sobie myślę o o zdjęcie, które były rok 23 lata temu minister o wyborze momentu lepiej zagrać ale, ale zepsułem wtedy kurtce i interesują też tak jest, ale co chciałem powiedzieć, że młoda no no idź teraz jeszcze czasami dzwonią do Piotra i słyszę rozmowę z Maćkiem także to można sobie, że tak powiem uświadomić, jakie to jest trudny proces ten no to jako Marchii Piotr owej z Rolling Jeż z porządku dziękuję teraz po takim taki moment, żeby tego nie przejął, żeby nie podoba się lepiej nielicznych trudne po prostu na to narodu tak dobrze napisane, że fascynujące dla mnie to w tym kontekście, że on markę zapisane w bardzo precyzyjnych momentach utwory muzyczne i to poetą, który pamięta Arvo part prawda tak tak tak była oparta i norm, ponieważ budżet nie pozwoli nam niestety na to by skorzystać z utworu Arvo parta, ale ja napisał równie dobrą muzykę piękną muzykę Jana samej siebie i by coś takiego, że Grzegorz zrealizowane sceny z Rosji 11 co było zapisane w scenariuszu to znaczy to nawet muzyka wchodzi w samych momentach 4 została opisana jest Bałtyk rzadkość decyzyjny wizytę utwory tak precyzyjna jak będzie realizować inaczej niż jest napisane to było bądź kasy po prostu trzeba po prostu iść zrealizować to to co rząd zapisał no, a mieliście czas na próby przed wejściem na plan, bo ich brak też często zmora polskiego kina i filmów polskich, gdzie wszystko powstaje w biegu w pędzie to znaczy ja nie lubię nie lubi robić prób z wielu dla mnie bardzo ważne jest moment kompletowania obsady, że tak powiem i wtedy jeśli jeśli i jakby czuje, że to jest musimy osoba na właściwym miejscu, czyli ta rola ten aktor to tuż wystarczy ja miałem złe doświadczenia z próbami, że zrobiliśmy próbę próbowaliśmy coś finansować potem próbowaliśmy odtwarzać na planie właśnie bardzo się podoba to w tym procesie, że coś rodzi tu i teraz i wtedy, gdyby reagujemy na to ja miałem to szczęście, że pracowałem naprawdę ze świetnymi aktorami i im cała frajda w pracy na planie jest wtedy, kiedy można już bawić tylko takimi niuansami co można jeszcze zdobyć jakieś drugie trzecie dno czy czasem także państwo jest świetne o odtwarzanie czegoś był na próbach często często przeżywają zawód historię historię Maćka Magdę, bo się przenikają, ale jednak nie przeplatają się na ekranie i jesteśmy dłużej z 1 bohaterem potem z bohaterką to jest dość zaskakujący formalny zabieg jestem ciekawy szczegół wynikający z tak tak zostało zapisane w scenariuszu w trakcie prac montażowych pod koniec tych prac słyszeliśmy takie głosy, żeby po przeplatać, żeby to potrzebne latać, bo to będzie bardziej współczesne dynamiczne dynamiczne itd. tak dalej, ale moim zdaniem wtedy byśmy stracili możliwość obcowania z z tym, czego doświadczają bohaterowie wtedy by to było początkowo trochę jesteśmy z tymi trochę z tymi tutaj dzięki temu zabiegowi widz ma szansę mocniej zanurzyć się w ten proces to droga nazwijmy to, bo to moim zdaniem to film drogi także takie rozwiązanie jest oczywiście może artystycznie ryzykowne w jaki sposób, ale to była decyzja to była decyzja po prostu absolutnie nie żałuje decyzji firm jest zanurzony w naszej rzeczywistości w naszej współczesności, ale taki bardzo nie powiem Piotrze poetycki bowiem, że nie lubić tego sformułowania oniryczne sposób czemu bardzo pomagają przepiękne czasem nieoczywiste zwolnione zamazane chwilami zdjęcia Pawła Flisa tak tak no wkład Pawła Lisa toż, który też potężne to jest tak oczywiście, że coś tam sobie robimy w głowie przed w trakcie już nawet w trakcie pisania scenariusza pewne rozwiązania wizualne zapisuje tak dalej, ale oczywiście do tego jest potrzebny talent operatora, żeby to później urzeczywistnić prawdopodobnie jest po prostu reżyser, jakby został bez operatora wpuszczony na plan to wyszło coś zupełnie śmiesznego także operator to jest to jest osoba, która ten to co jest, że tak powiem to obrazy, które są naszkicowane scenariusze później rozbraja wkłada tam swoją wrażliwość umiejętność kadrowania i oczywiście to się to się wzięło z naszym długich rozmów o tym jak to powinno wyglądać w jaki sposób opowiadać czy kamera powinna być ręki czy wózka także to o rozmowy o formie były do dosyć długie intensywne natomiast ja mam takie poczucie satysfakcji, że to wszystko co sobie założyliśmy, bo tutaj też muszę powiedzieć o roli producenta, który akurat pełną swobodę zaufał nam firma telemark bardzo bardzo dziękuję także mieliśmy swobodę twórczą mogliśmy zrealizować naprawdę wiele z tego co tam sobie w głowie wymyślił, że producenci filmu, którzy też podkreślali na spotkaniu w Gdyni rok temu jak ważne w tej pracy z wami było spotkanie się też we wspólnej wrażliwości tak to prawda no i myślę, że to jest szalenie istotne w przypadku kina autorskiego żeby, żeby trafić takie osoby, które rozumieją, które mają szacunek, gdyby dla pracy twórczej reżyser operator reaktorów w przeciwnym razie po prostu będzie jakaś energia para para, która idzie w gwizdek to to musi tak działać żeby, żeby kino autorskie trzyma w małym budżetem mogło miało szansę być realizowane po prostu bardzo wielkie podziękowania Marku dla siebie przede wszystkim za to, że po Erratum znowu znowu daje widzowi taką swoistą możliwość kino terapii, która polega właśnie na tym że, że podobnie jak twoi bohaterowie stajemy naprzeciwko własnych emocji staramy się je zaakceptować bardzo państwu polecam filmy Interior powiedz jeszcze czy kolejne scenariusze na kolejne filmy w szufladzie, gdzie leżą w oczy jest napisane 1 tekst już po posesji posesji w listwie został złożony, ale został odrzucony także właściwie tak nie wiem czy on jest jeszcze czy Czyżby niema, ale pomalutku myślą o jakich innych rzeczach także ważne no raczej raczej mam nadzieję, że 10 lat będzie kolejnych czekamy w takim razie z niecierpliwością bardzo ja też zapowiedział Piotr Żurawski, który w filmie Interior gra jedną z głównych ról razem z Magdaleną Popławską i był gościem kultury osobistej bardzo Piotrze dziękuję to z nami również reżyser scenarzysta Marek Lechki film Interior już od najbliższego piątku w naszych kinach dziękuję bardzo, dziękuję dzięki do usłyszenia ciasnej formacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 20% rabatu, wybierz pakiet i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA