REKLAMA

Zaniedbania i rażące naruszenia w Boeingu

Połączenie
Data emisji:
2020-09-17 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie kilku trzynasta 22 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest Michał Setlak publicysta zajmujący się lotnictwem dzień dobry dzień dobry będziemy rozmawiali o raporcie Kongresu Stanów zjednoczonych dotyczącym sprawy Sierżęga 737 Max, czyli uziemienia tej tego typu maszyn na całym świecie w związku z 2 katastrofami, które miały miejsce chodziło Live Earth 610 w Dżakarcie w październiku 2018 roku jest kopią Airlines 302 w marcu 2002019 roku w tych wypadkach łącznie Rozwiń » zginęło 346 osób i od tamtej pory właściwie będzie 77 Max nie latają Beling poniosły straty w wysokości prawie 20 miliardów dolarów, a zaś raport, który został przygotowany w przez izbę reprezentantów tak zresztą ciekawe, że przyśle amerykańskie media to np. w Polsce Johna, który bardziej republikański bardziej sprzyja takim środowiskom biznesowym pisze o tym raporcie raport Demokratów no bo w izbę w izbie reprezentantów mają teraz leczy się Demokraci większość, więc widać już następuje taki upartyjnienia tego co izba reprezentantów mówi ten raport twierdzi, że doszło do osi całego szeregu zaniedbań zaniechań i my właśnie chyba też można zadać pytanie czy celowego obniżania standardów kontroli przez Federalną agencję do spraw awiacji tak podejmę się chałupnicze tłumaczenia Federalna administracja lotnictwa też tak można to przekładać można no właśnie tutaj możemy zadać pytanie, gdzie tu w zasadzie jest najwięcej kłopotów czy po stronie Boeinga jak kultury korporacyjnej i usprawnień, które akurat zostały zainstalowane w tym typie samolotów, o których następnie potem właśnie nieprawidłowo poinformowano samych pilotów, bo to w tym raporcie zostało dość mocno podkreślone czy też właśnie po stronie działań eseje, czyli tej agencji amerykańskiej, która dopuszcza do użytkowania maszyn, gdybyśmy mieli powiedzieć na nazwach 11 przyczynę całej sytuacji to chcę powiedzieć oszczędności chęć oszczędności 1 strony wpłynęło to na złe funkcjonowanie systemu certyfikacji, czyli właśnie efekt, która się boryka znakami budżetowymi i kadrowymi z tym przy ogromnym obciążeniu pracą i to spowodowało, że wprowadzono taką instytucję autoryzowanych przedstawicieli, czyli krótko mówiąc delegowano część zadań część obowiązków odpowiedzialności inspektorów jej delegowano to na osoby zatrudnione przez Boeinga, czyli pracownicy Monika pełnili w pewnym sensie rolę inspektorów esej, czyli można powiedzieć, że tutaj następuje grzech pierworodny, bo ten, kto ma być kontrolowany zaczyna kontrolować samego siebie na dokładnie dokładnie takie rzeczy generalnie stosuje się w lotnictwie, ale troskę troska o sposób w innym zakresie rację, jeżeli chodzi o lotnictwo prywatne natomiast nie lotnictwo komercyjne, a po drugiej stronie była chęć oszczędności ubojni dla, który po pierwsze, śpiesz się z wprowadzeniem tego samolotu, bo jest bardzo silna konkurencja między boeingiem airbusem i to jest, kiedy rynek samolotów klasy właśnie 77 było 321 największych rynków jeśli chodzi o samoloty komunikacyjne starał się jak jest ekologiczny samolot, a z drugiej strony starał się w sprawie będą jak najbardziej atrakcyjne dla linii lotniczych czyli, żeby nie wymagał dodatkowego przeszkolenia, żeby latał tak samo jak też wersje 737 wejdę panu słowa, bo to jest istotne rany, które warto podkreślić mianowicie mówi się o tym, że ten brak szkoleń dla pilotów to, że nie trzeba było tych szkoleń robić obniża cenę nawet 1 000 000 na rzecz naszej szkolenia wymaga obniżały cenę 1 000 000USD za sztukę samolotu czy było, o co walczyć mimo tak w tym celu, żeby nie były wymagane szkolenia po prostu ukryto informacje o wprowadzeniu nowego systemu tego systemu, a przeciwdziałania ściągnięciu MK używane nie poinformowano pilotów, że jest nowy system natomiast do wzrostu rozszerzeniem systemu trenowania siano to znane i w związku z tym chodzi o to, że w zależności od konta pochylenia obu samolot może leczyć trzeba wolniej ten się pochyla samolot leci szybciej, jeżeli jego unosi leci wolniej, ale za to może morze się wnosić i w samolocie automatyczny system, który musi ustawia określoną prędkość, jaką ma lecieć już system pilnuje tego pochylenia jak w 77 Max problem wziął się stąd, że zastosowano tam większe mocniejsze silniki zwiększenie mocy powoduje to silniki, które są zawieszone pod skrzydłami powodują Unię uniesienie dziobu może dojść przy przy bardzo dużym ciągu silników może dojść do takiego już nie działały samolot się przeciąga przestaje lecieć no i spada i żeby zapobiegać właśnie takich takim sytuacjom wprowadzono system MK, który w takiej sytuacji przedstawia statecznik poziomy z tyłu na ogonie samolotu także samolot opuszczaniu kłopot polega na tym, że ten system wykrywa nadmierne uniesienie dziobu samolotu za pomocą takich skrzydełek malutkich ruchomy na dziobie to są czujniki kąta natarcia są 2 po lewej po prawej stronie i sytuacji, jeżeli taki unik wykazuje, że ten koncern zwiększy to system MK wtedy przedstawia statecznik samolotu puszczać wszystko powinno być kraj natomiast niestety 77 ma w tym skonstruowano w ten sposób, że NK korzysta tylko jednego z wyników na przemian albo zdanego albo stawek, a drugi ignoruje w tej sytuacji, jeżeli dojdzie dawali tego czynnika no to systemowi wydaje, że samolot ma uniesione wysoko dziób i robi wszystko, żeby ten był opuścić, jeżeli wójt kłamie samolot leci normalnie i system nagle z tego wadliwego wynika dostanie informację, że lubi się podniósł to system pochyleniu samolot zaczyna, lecz należeli w ten sposób uderzyć w 22 katastrofy, czyli to jednak wyboru w błąd był to jednak była rada samego systemu tak, dlaczego zastosowano taką koncepcję, że system kontroli z 1 czujnika dla mnie zupełnie niezrozumiałe opel jest pierwsza sytuacja taka ubogim da, bo w 2010 roku rozbił się 77 w poprzedniej generacji w Amsterdamie tam z kolei zawodu radiowysokościomierz, który wykorzystywany przez system sterowania ciągiem usterka spowodowała, że system sterowania ciągiem mniejszy ciąg minimalnego tak jak sama był tuż nad czasem i samolot bez sporej wysokości bardzo gwałtownie się zniżył rozbił się naporu w 7 osób z tego co pamiętam większość przeżyła temu też była taka sytuacja są Marek puszczenie w samolocie system korzysta 1 radiowysokościomierz uległ awarii, gdyby system został w 2 pewnie było kłopotów także takie podejście dla mnie zupełnie niezrozumiały w tym momencie co się zmieni ja oczywiście będą wykorzystywane oba, ale takich takich dziwnych sytuacji tam było więcej po pierwsze, zamaskowaną przed pilotami ten system MK nie ma nie było funkcji użytkowania samolotu i informacji o istnieniu tego systemu w związku z tym inaczej nie wiedzieli co się dzieje kiedy, kiedy ten system ulegała awarii później pojawiło się jakiś tam instrukcja jak należy postępować, ale też nie do końca skuteczne, czyli że dobrze rozumiał ją, żeby wysłuchać też nadążali, czyli to jednak tak było, że system był niedoskonały ulega awarii piloci nie wiedzieli co się dzieje podejmowali decyzje, które następnie co przyspieszało tę katastrofę po pierwszym wypadku już już była informacja co należy robić gdyby, gdyby się właśnie coś takiego wydarzyło, ale też nie było wszystko wyraźnie wyjaśnione natomiast system również był skonstruowany w ten sposób że ponawiał próby opuszczenia dziobu i ta walka samolotem po prostu była skuteczna trochę nieobecna taka, jaka tragedia grecka wszystko razem no naprawdę to strach pomyśleć to był pkt 1 bombą ale by były też inne błędy w samo został certyfikowany systemami informującym o rozbieżności wskazań wyników kąta natarcia co powinno uświadomić dotąd, że coś się nie w porządku i należy reagować czy gdzie konkretnie to jest nieporządku i należy reagować tak tak i tak natomiast system został zaprojektowany tak przez firmę, która projektuje awionikę firmę Colin, że w oprogramowaniu ten sygnalizator bus sprzęgnięte ze wskaźnikiem kontrnatarcia, który z kolei był opcjonalny i spowodowało to, że ci klienci, którzy zrezygnowali z tych opcji, bo umorzenie będzie potrzebny wskaźnik kąta natarcia, proszę bardzo, nie ma problemu dostawali również samolot bez tego systemu ostrzegającego w boju o tym nie informował, że w tych samolotach ten ten system działa mało tego samolot został certyfikowany razem z tym systemem ostrzegawczym czyli, Ergo większych samolotów to chyba 80% samolotów była bez wskaźnika zamawiana była niezgodna z certyfikatem także to już w ogóle jest kryminał trochę taka historia, jakbyśmy sprzedawali samochody, w których ABS jest mierzalny, a jak nie ma ABS-u to niema też hamulców, ale pan nie wie o lampy o coś co w tym stylu właśnie szczerze mówiąc kiedyś wydarzenia te 2 katastrofy jedno to wiadomo jest tragedia natomiast byli pytano czy czy w związku z tym należy zawiesić loty tego typu samolotów na południe absolutnie, bo takie rzeczy już się zdarzają kiedyś kiedyś kiedyś coś takiego było natomiast w dzisiejszych czasach na tych kwestiach szybkiej reakcji i szybko zostanie załatwione i tak będzie działać, ale nie spodziewałem się że, że skala skandalu tak w zasadzie zakazali tak ogromna to decyzja o zawieszeniu lotów boeingów 701 ma dla mnie zaskoczeniem, ale w momencie kiedy, kiedy teraz wiemy co wiemy to co się okazuje, że była całkowicie uzasadnione to rzeczywiście dość przerażające wszystko razem i że to sobie wyobrazić Michał Setlak publicysta zajmujący się lotnictwem był z nami 1336 za chwilę informację połączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA