REKLAMA

"Mimo wszystko -warto poczuć sprawczość"

Połączenie
Data emisji:
2020-09-17 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie trzynasta 22 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest Michał Setlak publicysta zajmujący się lotnictwem dzień dobry dzień dobry będziemy rozmawiali o raporcie Kongresu Stanów zjednoczonych dotyczącym sprawy Sierżęga 737 Max, czyli uziemienia tej tego typu maszyn na całym świecie w związku z 2 katastrofami, które miały miejsce chodziło Live Earth 610 w Dżakarcie w październiku 2018 roku jest kopią Airlines 302 w marcu 2002019 roku w tych wypadkach łącznie Rozwiń » zginęło 346 osób i od tamtej pory właściwie będzie 77 Max nie latają Beling poniosły strat w wysokości prawie 20 miliardów dolarów, a zaś raport, który został przygotowany w przez izbę reprezentantów ten zresztą ciekawe, że przyśle amerykańskie media to np. w Polsce czarna, który bardziej republikański bardziej sprzyja takim środowiskom biznesowym pisze o tym raporcie raport Demokratów no bo w izbę w izbie reprezentantów mają teraz się Demokraci większość, więc widać już następuje takie upartyjnienie tego co izba reprezentantów mówi ten raport twierdzi, że doszło do osi całego szeregu zaniedbań zaniechań i naj właśnie chyba też można zadać pytanie czy celowego obniżania standardów kontroli przez Federalną agencję do spraw awiacji tak podejmę się chałup niczego tłumaczenia Federalna administracja lotnictwa też tak można przekładać można no właśnie tutaj możemy zadać pytanie, gdzie tu w zasadzie jest najwięcej kłopotów czy po stronie Boeinga jak kultury korporacyjnej i usprawnień, które akurat zostały zainstalowane w tym typie samolotów, o których następnie potem właśnie nieprawidłowo poinformowano samych pilotów, bo to w tym raporcie został dość mocno podkreślone czy też właśnie po stronie działań FR jej, czyli tej agencji amerykańskiej, która dopuszcza do użytkowania maszyn, gdybyśmy mieli powiedzieć na nazwach jedną z 1 przyczynę tej całej sytuacji to powiedzieć oszczędności cięcia oszczędności 1 strony wpłynęło to na funkcjonowanie systemu certyfikacji, czyli właśnie efekt, która się boryka z bankami budżetowymi kadrowymi z tym przy ogromnym obciążeniu pracą i to spowodowało, że wprowadzono taką instytucję autoryzowanych przedstawicieli, czyli krótko mówiąc delegowano część zadań część obowiązków odpowiedzialności inspektorów jej delegowano to na osoby zatrudnione przez Boeinga, czyli pracownicy Boeinga pełnili w pewnym sensie rolę inspektorów esej, czyli można powiedzieć, że tutaj następuje grzech pierworodny, bo ten, kto ma być kontrolowany zaczyna kontrolować samego siebie na dokładnie dokładnie takie rzeczy generalnie stosuje się w lotnictwie, ale troskę troszkę im inny sposób w innym zakresie rację, jeżeli chodzi o lotnictwo prywatne natomiast nie lotnictwo komercyjne, a po drugiej stronie była chęć oszczędności ubogiego, który po pierwsze, śpiesz się wprowadzeniem tego samolotu, bo bardzo silna konkurencja między boeingiem airbusem i to jest się rynek samolotów klasy właśnie 77 albo 320 to jest jeden z największych rynków jeśli chodzi o samoloty komunikacyjne starał się jak jeszcze chodzić na samolot, a z drugiej strony starał się palić będą jak najbardziej atrakcyjne dla linii lotniczych czyli, żeby nie wymagał dodatkowego przeszkolenia, żeby latał tak samo jak też inne wersje 737 wejdę panu słowa, bo to jest istotne rany, które warto podkreślić mianowicie mówi się o tym, że ten brak szkoleń dla pilotów to, że nie trzeba było tych szkoleń robić obniża cenę nawet 1 000 000 na rzecz naszej szkolenia wymaga obniżały cenę 1 000 000USD za sztukę samolotu, czyli była, o co walczyć mimo tak w tym celu, żeby nie były wymagane szkolenia po prostu ukryto informacje o wprowadzeniu nowego systemu tego systemu, a przeciwdziałania ściągnięciu MK tzw. nie poinformowano pilotów, że jest to nowy system natomiast do wzrostu rozszerzeniem systemu przyjmowania samolotów to znaczy w związku z tym chodzi o to, że w zależności od konta uchylenia obu samolot może Letnicy celowo nie ten się pochyla samolot leci szybciej, jeżeli jego unosi leci wolniej, ale za to może morze się wnosić i w samolocie automatyczny system, który musi ustawia określoną prędkość, jaką ma zmaleć usta system pilnuje tego pochylenia jak w 77 Max problem wziął się stąd, że zastosowano tam większe mocniejsze silniki zwiększenie mocy powoduje też linki, które są zawieszone pod skrzydłami powodują Unię unoszenie obu może dojść przy przy bardzo dużym ciągu silników może dojść do takiego liczenia długu samolot się przeciąga przestaje lecieć no i spada i żeby zapobiegać właśnie takich takim sytuacjom wprowadzono system MK, który w takiej sytuacji przedstawia statecznik poziomy z tyłu na ogonie samolotu także samolot opuszczaniu kłopot polega na tym, że ten system wykrywa nadmierne uniesienie dziobu samolotu za pomocą takich skrzydełek malutkich ruchomy na dziobie to są czujniki kąta natarcia są 2 po lewej po prawej stronie i sytuacji, jeżeli taki unik wykazuje, że ten koncern zwiększy to system MK wtedy przedstawia statecznik samolotu puszczać i wszystko powinno być kraj natomiast niestety 77 mat w tym skonstruowano w ten sposób, że NK korzysta tylko jednego z wyników na przemian albo dlatego albo sprawę, a drugi ignoruje w tej sytuacji, jeżeli dojdzie dawali tego czujnika no to systemowi wydaje, że samolot ma uniesione wysoko dziób i robi wszystko, żeby ten był opuścić, jeżeli wójt kłamie samolot leci normalnie i system nagle z tego wadliwego wynika dostanie informację, że dług się podniósł to system pochyla drugi samolot zaczyna lecieć należeli w ten sposób wydarzyły się w 2 katastrofy, czyli to jednak, że osobą był to jednak była rada samego systemu tak, dlaczego zastosowano taką koncepcję, że system już tylko 1 czujnika jest dla mnie zupełnie niezrozumiałe to byli jest pierwsza sytuacja taka ubogim da w 2010 roku rozbił się 77 w poprzedniej generacji w Amsterdamie i tam z kolei zawodu radiowysokościomierz, który wykorzystywany przez system sterowania ciągiem usterka spowodowała, że system sterowania ciągiem mniejszy ciąg do minimalnego także sama był tuż nad pasem i samolot bez sporej wysokości bardzo gwałtownie się zniżył rozbił się naporu 7 osób z tego co pamięta większość przeżyła temu też była taka sytuacja są 2 lub puszczenie w samolocie system korzysta tylko 1 radiowysokościomierz uległ awarii, gdy system korzystał z 2 też nie było kłopotu także takie podejście dla mnie zupełnie zrozumiałe w tym momencie co się zmieni ja oczywiście będą wykorzystywane oba, ale takich takich dziwnych sytuacji tam było więcej po pierwsze, zamaskowaną przed pilotami ten system MK nie ma nie było punktu końca lotu informacje o istnieniu tego systemu w związku z tym, o czym nie wiedzieli co się dzieje kiedy, kiedy ten system ulegała awarii później pojawiło się jakiś tam instrukcję jak należy postępować, ale też nie do końca skuteczne, czyli że dobrze rozumiał ją żeby, żeby słuchacze też nadążali, czyli to jednak tak było, że system był niedoskonały ulega awarii piloci nie wiedzieli co się dzieje podejmowali decyzje, które następnie co przyspieszały to katastrofa po pierwszym wypadku już już była informacja co należy robić gdyby, gdyby się właśnie coś takiego wydarzyło, ale też nie było wszystko wyraźnie wyjaśnione natomiast systemu jest skonstruowany w ten sposób że ponawiał próby opuszczenia dziobu i ta walka z samolotem po prostu była skuteczna trochę nieobecna taka jak człowiek grecka wszystko razem no naprawdę to strach pomyśleć to był 1 błąd woli ale by były też inne błędy w samo został certyfikowany system informującym o rozbieżności wskazań wyników kąta natarcia co powinno uświadomić dotąd, że coś się nie w porządku i należy reagować, gdzie konkretnie to jest nieporządku i należy reagować tak tak i tak natomiast system został zaprojektowany tak przez firmę, która projektuje awionikę firmę Colin, że w oprogramowaniu ten sygnalizator bus sprzęgnięte ze wskaźnikiem kontrnatarcia, który z kolei był opcjonalny i spowodowało to, że ci klienci, którzy zrezygnowali z tej opcji, bo uważam, jeżeli potrzebny wskaźnik kąta natarcia, proszę bardzo, nie ma problemu dostawali również samolot bez tego systemu ostrzegającego Boeing o tym informował, że w tych samolotach ten ten system działa mało tego samolot został certyfikowany razem z tym systemem ostrzegawczym czyli, Ergo większy samolot, bo chyba 80 potem samolotu była bez wskaźnika zamawiana była niezgodna z certyfikatem także to już w ogóle kryminał trochę taka historia, jakbyśmy sprzedawali samochody, w których ABS jest mierzalny, a jak nie ma ABS-u to niema też hamulców, ale pan nie wie o tam coś co w tym stylu i szczerze mówiąc kiedyś wydarzy to 2 katastrofy jedno to wiadomo jest tragedia natomiast, kiedy pytano czy czy w związku z tym należy zawiesić loty tego typu samolotów na południe absolutnie, bo takie rzeczy już się nie zdarzają kiedyś kiedyś kiedyś coś takiego było natomiast w dzisiejszych czasach na tych kwestiach szybkiej reakcji i szybko zostanie załatwione i tak będzie działać, ale nie spodziewałem się że, że skala skandalu tak w zasadzie tak nazwali tak ogromna to decyzja o zawieszeniu lotów, bo mu 717 dla mnie zaskoczeniem, ale w momencie kiedy, kiedy teraz wiemy co wiemy to ktoś okazuje, że była całkowicie uzasadnione to rzeczywiście dość przerażające wszystko razem i że to sobie wyobrazić Michał Setlak publicysta zajmujący się lotnictwem był z nami 1336 za chwilę informacje o łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA