REKLAMA

Trzecia płeć świata

OFF Czarek
Data emisji:
2020-09-18 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wczoraj tęczowego można powiedzieć, bo genderowe piątku ciąg dalszy państwa mają gości jest pan prof. Waldemar Kuligowski z Instytutu antropologii etnologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dzień dobry witam serdecznie panie profesorze dzień dobry panie dyrektorze książka się ukazała kolejna pana książka bardzo interesująca zatytułowana trzecia płeć świata to jest książka, która ukazała się nakładem wydawnictwa albo ZUS i dodam jeszcze, że bardzo Rozwiń » pięknie ilustrowana przez Marianne w tym może to może dodam od razu książka jest w drukarni ukaże się lada dzień, żeby tutaj pamiętać o tym, że także jej poszukiwał to jeszcze nie ustawia się kolejki, ale nie ustawia się w kole myślę, że nie dłużej niż niż tydzień lub troszkę tylko parę dni dłużej za chwilę powinna być rzeczywiście wydawnictwo Altus mała oficyna prowadzona przez osobę wielkiej wyobraźni wielkim sercu Iwonę wierzbę, która przykłada ogromną wagę do tego co wydaje jak wydaje rzeczywiście książka jest fantastycznie lustrowana przez znaną wielu magazynów książek Marianne w tym z czego bardzo przecież jeszcze tak pięknie edytorsko wydanej książki w swoim dorobku nie ma także już niedługo będzie można ją nabyć, a niektórzy z nas mieli okazują trochę wcześniej przejrzeć po to, żeby oczywiście przygotować się do rozmowy z panem profesorem trzecia płeć, czyli właściwie co panie profesorze no właśnie może na początek 1 sprawie powiem, bo w związku z okolicznościami, które były jakoś nie nieprzewidziane można by sądzić, że taka tematyka książki jest jakimś doraźnym głosem tych aktualnych debatach czasem niezwykle gwałtownych przybierających formę niemal okrzyków programowych i w pewnym sensie tak się pewnie dzieje, choć nie to było moim celem zamiarem pomysł na książkę pojawi się w końcu ubiegłego ubiegłego roku ja ją właściwie w ekspresowym tempie napisałem pierwszych tygodniach pandemii, bo wtedy mieliśmy trochę więcej czasu niż zwykle no tak się stało, że ona ukazuje się właśnie teraz, dlaczego i co to jest ta trzecia trzecia płeć to jeden z tych terminów, w których jest najmniej rozpoznawalny najtrudniej definiowany czasem używane jako obelga inne aktywa to po prostu są osoby, które nie są postrzegane ani przez siebie ani przez społeczeństwo, w którym żyją ani jako kobiety ani jako mężczyźni takie osoby spotykamy w większości przytłaczającej większości znanych społeczeństwa kultury także w Polskim, choć w tej książce oczywiście temat nie jest zwyczajny tematu nie dało się wyczerpać się od razu też uprzedza, że to nie jest książka, która ma charakter encyklopedyczny słownikowych jest raczej wprowadzeniem do życia wyobraźni osób, które właśnie określamy braku lepszych określeń jako osoby trzeciej trzeciej płci skoro one nie są postrzegane jako kobieta nie jako mężczyźni to znaczy, że wykraczają poza ten reżim, który zwykliśmy uważać za zwyczajny normalny naturalny, czyli reżim 2 płci, gdzie wszystko jest albo męski albo kobieca jeśli coś nie mieści się w tym porządku w tych dwu opozycyjnych reżimach to jest albo dziwne albo zabawne albo jest wynikiem wynikiem choroby staram się pokazać, że żadna z tych też nie jest prawdziwa mało tego osoby, które łączą w sobie próbują harmonijnie połączyć to co jest męskie kobiece zyskują czasem bardzo wysoki status są uważane za nadzwyczaj uzdolniony artystów dla mediatorów za przywódców swoich społeczności ludzi, którzy mają zdolność uzdrawiania przepowiadania przyszłości poznają się nawet do takiego stwierdzenia, że można by powiedzieć o tym na kształt płciowej bohemy no dobrze, ale czy można czy wysnuć jakieś powiedzieć, bo nić coś nagłośnić wysnuć, która by to wszystko łączyła czy, obserwując no tę coś co pan nazwę trzecią płcią, czyli właśnie takie powiedziałbym Ross rozmaite myślenie jakoś taką przestrzeń pomiędzy tymi bardzo ostro zdefiniowanymi płciami czy da się jako to wszystko kosz liczą połączyć to są osoby, które są bardziej no właśnie okresie myśli, że mają jakąś nadzwyczajną moc właściwości czy jest jakaś przestrzeń, która jest dla nich zarezerwowane czy czy to pozwala osobom, które się definiuję ostro partycypować albo korzystać taki właśnie przestrzeni, w której chcieliby być, ale taką wolę się nie definiować no pewno takie cechy wskazać można jest kilka takich wspólnych nici choć, choć od razu też należałoby zastrzec, że w zasadzie trudno tutaj Universal, ale 1 rzecz wymaga wymaga na pewno podkreślenia szafami wstęp Otóż istnienie osób o tym charakterze osób, które tutaj robocie jak raz jeszcze powtórzę nazywamy trzecią płcią jest czymś normalnym tak czy one są uważane za zwyczajną część społeczeństwa i mamy takie szacunki, że może być od kilku do nawet 678% społeczeństwa jest to coś normalnego nie nadzwyczajnego chorobliwe go coś co trzeba koniecznie wyplenić czy zmienić po drugie, większości znanych kultur istnieją specjalne określenia dla dla tych osób, które należy traktować na równi z takimi określeniami jak mężczyzna kobieta to są zwykle słowa neologizmy, które łączą w sobie to co męskie co kobiece, wskazując na taki właśnie po ona płciowy ten w Binarowej binarny charakter tych tych osób no i cała reszta jest dostać już bardzo silnie uzależniona od od poszczególnych kultur, ale może warto jeszcze 1 rzeczy powiedzieć udało się dotrzeć do bardzo wielu komentarzy wypowiedzi, które wskazują na to, że istnienie tych osób jest dla innych mężczyzn kobiet, które nimi pracują, które są ich sąsiadami czasami członkami tych samych rodzin jest dla nich czymś niezwykłym znaczy twierdzą, że dzięki temu społeczeństwo jest bogatsze bardziej wartościowe bardziej zróżnicowane postrzega się także jako większą przestrzeń dla wolności i budowania swojej tożsamości, kiedy giną te możliwości budowania swojej identyfikacji w oparciu o bycie pomiędzy to coś złego kulturami się skuterami się dzieje w związku z tym, że opisuje przypadki np. Polinezji nie np. Filipinach Tajlandii Ameryki północnej to bardzo często pojawia się tutaj element kolonizacji tej kolonizacji zachodniej kolonizacji nie przenoszonej przez białego człowieka mamy pewien powtarzalny schemat biały człowiek, kiedy spotyka osoby, których nie potrafi zidentyfikować jako część lub kobiety natychmiast osobie stygmatyzuje one są przedmiotem żartów drwin, a potem przemocy i to jest taki powtarzalny powtarzalny element i w bardzo wielu kultura dopiero w ostatnich dekadach pojawia się taka tożsamość oporu jeśli chcemy być sobą jeśli chcemy wrócić do własnych tradycji musimy też wrócić do myślenia w kategoriach nie tylko męskich kobiety, ale także w kategoriach trzeciej płci nam się, że to jest interesujące, bo to także przyczynek do NATO pewnego Zachodniego Imaginarium, w którym ciągle żyjemy, które czasem czkawką odbija tak jak ostatnio w Polskiej debacie publicznej wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informację o godzinie 1120 państwa moim gościem jest pan prof. Waldemar Kuligowski Instytut antropologii etnologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu trzecia płeć świata o tym, że rozmawiamy wracamy po informacjach wcale państwa moim gościem jest pan prof. Waldemar Kuligowski z Instytutu antropologii i etnologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu rozmawiamy o książce trzecia płeć świata autorstwa właśnie pana prof. Waldemara Kulikowskiego ilustracje Marianna Tyma książka wkrótce będzie dostępna w księgarniach wydane przez wydawnictwo Altus skazujemy panie profesorze jakiś sposób ta trzecia płeć jest postrzegana traktowana przez pot podaje pan tutaj wiele przykładów wiele lokacji można będzie lokalizacji geograficznych od od czego zaczynamy co jest padł szczególnie bliskie albo szczególnie interesujące dla pana rzeczywiście mówi pan wielu lokalizacjach dokładnie 13 rozdziałów w tej książce każdy z nich opowiada o innym o innym przypadku na morze no może zacznijmy od od Musie z Meksyku, dlatego że udało mi się trafić na bardzo ciekawą taką wymowną wypowiedź pewnej osoby, która mówiła tak jestem Musze, bo nie jestem ani kobietą ani mężczyzną jestem mężczyzną, który ma myśli kobiety i gdyby dano możliwość urodzenia się na nowo wyboru między urodzeniem się jako kobieta albo jako Musze wybrałby muszę, ponieważ jestem szczęśliwa taka, jaka jestem zawsze taki sposób mówi Darina dzieciństwie znana jako Halinka my tutaj dotykamy jednego z kluczowych elementów stawania się osobą trzeciej płci bardzo wielu przypadkach mamy tutaj bowiem do czynienia z konfliktem między tym co nazywamy płcią biologiczną, a tym co nazwane płcią kulturową albo psychospołeczne to znaczy w momencie urodzin nie dana osoba identyfikowana jest na podstawie genitaliów jako chłopiec lub dziewczynka, ale potem w kolejnych latach dzieciństwa dorastania okazuje się, że zupełnie nie identyfikuje się z tym przypisanie naj pojawia się możliwość wejścia trzecią płeć, czyli bycia pomiędzy na wypadek ku Musie mówimy tutaj o mnie tubylczą meksykańskim ludzie zakątek samo słowo dusza jest wykształconym zniekształconym słowem hiszpańskim Muchę, czyli kobieta no mamy właśnie mamy do czynienia z takimi historiami, czyli Musze to jest wybrana przez dane osoby tożsamość nie narzucona z powodu płci biologicznej, ale wybrana z powodu niezgodności pewnego konfliktu, żeby ten konflikt przezwyciężyć, żeby zażegnać pewien pewne karne wewnętrzne rozdarcie no pojawia się ta możliwość bycia bycia Musze właśnie, którzy w dorosłym życiu wykonują zawody przypisane większości kobietom pomagają opiekować dziećmi gotują, ale mogą być też świetnymi dilerami np. to z kolei jest zawód przepisany jednoznacznie mężczyzną, więc nawet wybór profesji tego, czego się utrzymujemy pokazuje, że to są osoby żyjące na przecięciu w pewnym sensie o osoby, które mają więcej możliwości, które mają poszerzoną sferę wolności jednostkowej myślę, że to jest nie, że to jest bardzo ciekawa, gdybyśmy przeskoczyli przez ocean dotarli do Omanu państwa, które leży na Półwyspie arabskim to jeden z bohaterów mojej książki mówi tak Zobacz w jaki sposób Allah stworzył swoją dłoń dał 5 palców każdy z nich jest trochę inny z ludźmi jest podobnie każdy jest inny i to mówi osoba, która w Omanie określana jest jako ksiądz ani, o ile dobrze wymawia język arabski słowa języka arabskiego języka którego, którego nie zna to jest ssanie to jest takie potoczne określenie odnoszące się do mężczyzn o tzw. kobiecych czeka, więc w języku akademickim powiedzielibyśmy, że dotyczy osób interes seksualnych albo albo trans płciowych to są znów biologiczni mężczyźni, którzy myślą działają czują jak kobiety noszą kobiece stroje, ale mają męskie imiona i też określani są za pomocą męska osobowych form gramatycznych zachowują wiele przywilejów męskich np. mogą składać zeznania w sądzie, czego nie odmawia się kobietom mogą modlić się z innymi mężczyznami w meczetach podejmować płatną pracę znów nie, czego znów czynić kobiety nie mogą, ale mają też prawo swobodnego poruszania się wśród innych kobiet przypomina jesteśmy włamania, więc kobiet zakrytych od czubka głowy do stóp podczas obrzędów weselnych razem z kobietami śpiewają razem z nimi spożywają posiłek mają też prawo lżenia twarzy Panny młodej, czego znów nie mogą robić robić mężczyźni kobiety ich po prostu nie wstydzą, więc kolejny przykład to meksykańskim muszę, że ta o te osoby sami w Omanie mają poszerzoną sferę wolności to celowo podkreślam, bo zależy też na tym, żeby przekłuć taki taki balon wyobrażenie, że trzecia płeć to są osoby w jaki sposób poszkodowane, że to są osoby wybrakowane nie to są osoby, które chyba najpełniej ile społeczeństwo pozwala realizują taki antycznych znana od starożytności mit androgeny, czyli żonie można by powiedzieć, że są my pełniej lud zresztą bardzo wielu opowieściach także mitycznych osoby pojawiają się jako te, które były pierwsze na świecie świat urządzały jako osoby najbliższe najbliższe mogą wartość dodać przy okazji muszę, że Meksyk jest państwem, w którym panuje kultura Macio, więc właściwie, a jeżeli u rodzimy się z męskimi genitaliami to teraz bez względu na nasze Orły na naszą orientację preferencje trochę ta kultura macie, czyli bycie takim widziałbym najbardziej męski mężczyzna jak się daje trochę wpisana już na naszą płeć to prawda drugim tego typu przykładem byłaby Tajlandia tutaj jeśli Tajlandia to opisuje osoby znane jako Kato i Tajlandia słynie i to jest jeden z jej aktorów turystycznych słynie z tych osób, które zmieniają płeć czasem doprowadza do sytuacji zabawnych czasem pewnie mniej i zabawnych dla dla dla zła dla adoratorów, ale warto wiedzieć, że system różni taki tradycyjny system różnic między płciami w Tajlandii obejmuje 3 podstawowe kategorie Śliwa mężczyzna to wszystko co męskie kobiece i wszystkie kwestie wiążące się z kobiecością oraz właśnie kadrowej, czyli te osoby, które nie dają się jednoznacznie określić, które zajmują owe pośrednie graniczne miejsce tu zresztą Kato i tajlandzkim mi wiąże się kilka ciekawych historii np. 2011 roku tajlandzka lokalna linia lotnicza oraz PC Air nie podjęła decyzję o tym, żeby zatrudniać Kato jako stewardesy na pokładach swoich samolotów dostrzeżono bowiem nadzwyczajną i ponad przeciętną wrażliwość uprzejmość tych osób, które zwykle są uchwalone właśnie za uśmiech taką niesienie bezinteresownej bezinteresownej pomocy inna historia szeroko zresztą opisywana nie tylko w mediach tajlandzkich dotyczy pewnej szkoły niedużym tajlandzkim mieście, która widząc, że wśród swoich uczniów po to, szkoła średnia wracających nastoletnich pojawiają się osoby Kato jej postanowiła specjalnie dla nich wybudować trzecią ale, żeby tym osobom, aby zdjąć 1 problem 1 problem, bo to było mediach przedstawiany jako bardzo taki progresywny wolnościowe jako progresywna wolnościowa wolnościowa decyzja jeszcze innym przypadkiem byliby indyjscy kina ja celowo tutaj używam słowa kina, a nie częściej chyba u nas znanego kojarzonego hydra posłów hydra jest obraźliwe ma negatywne konotacje kina warto to określenie, którym sami siebie ci ludzie nazywają tutaj jest zła sytuacja zupełnie inna, bo te osoby nie żyją w rozproszeniu tylko tworzą wspólnoty zresztą bardzo bardzo hierarchiczny wielopokoleniowe zajmują się śpiewem tańcem bierze się, że mają moce magiczne, więc znów mamy tutaj ten bardzo silny nie zdąży to przekonanie bardzo silnym takim potencjale duchowym transcendentalnej którzy, który towarzyszy trzeciej swoją drogą panie profesorze w ogóle fascynujące wspomniał pan Filipinach, gdzie w szkołach średnich powstały toalety dla osób trzeciej płci tak, żeby mogły z nich też by w Tajlandii tak zupełnie zupełnie innym kierunku idzie Kanada i myślę, że Kanada jest państwem, gdzie no, jeżeli myślimy o równości poszanowaniu no to to z pewnością powie Kanada przychodzi nam jako jedna z pierwszych państw kierunek kanadyjski może być zaskakujący Otóż tam coraz większą popularnością cieszą się toalety neutralne płciowo czyli, jeżeli jesteśmy centrum handlowym no to oczywiście Tobina Arne myślenie dobrze, ale dla mężczyzn, ale dla kobiet wszystko wiemy, ale co z osobami, które mówią, że są nie wina Arne są w takim lub innym momencie czy powinny korzystać z takich czy innych i czy powinna być jakaś instytucja, która nadzoruje w jaki sposób, aby nadzorować, żeby odpowiednie osoby wchodziły do odpowiednich finalnych toalet Kanada mówi właściwie, dlaczego miały być binarne niech to będą neutralne płciowo toalety przecież jest ta część, do której potrzebujemy prywatności jest część akcji potrzeby mniej prywatności tak jak mycie dłoni czy przy podawaniu Noska no, więc skoro się, że zwrócił pan na to NATO uwagę też widziałem toalety na jednym z kanadyjskich lotnisk i marzyłem przed drzwiami miałem podobne podobne odczucia, aby za nimi zaraz szło kolejne, kiedy będzie możliwe nad Wisłą my tutaj darowiznę od wspomniałem nad istotą jest możliwe, dlatego że nie wie czy pan zauważył, że to kolejka do toalety dla kobiet jest zwykle dłuższe niż ta przed toaletą dla mężczyzn, jeżeli chodzi o nowym kluby itd. tak dalej, więc wiele kobiet padło na ten przebiegły pomysł, że właściwie mogą skorzystać z toalety dla mężczyzn, bo czemu nie, ale przed będzie szybciej więc, jakby Jaskółki pierwsze Jaskółki już są no tak, ale tutaj miesza nam się chyba trochę boją utylitarnym poziomach tożsamościowym o to, że kobiety nie zostać w kolejkach wybierają inną zaletę jest chyba czymś innym niż w ogóle myślenie w takich kategoriach, że tego typu toalety i inne miejsca byłyby byłyby w ogóle w ogóle potrzebne, ale skoro skoro już nam się Kanada do naszej rozmowy włączyła to może to może jeszcze wrócę do wątku sprzed sprzed przerwy, bo osoby trzeciej płci w Ameryce północnej także są bohaterami jednego z rozdziałów tak rozdział książki, której o, których rozmawiamy i ale używa określenia tu z piły tak tutaj na tak tutaj zawiesza panie profesorze, bo nie wiem czy będzie mieć wystarczająco wysoka ilość czasu, żeby o tym porozmawiać, ale tak jak pewnie u nas wszyscy usłyszeli akronim LG BT to pewnie pojawia się kół w niektórych, a i pewnie w Kanadzie przesunie kanadyjskiej północy amerykańskiej można znaleźć LGBT ku 2 i to 2 oznacza właśnie tu 500 takie no właśnie to jest określenie, które chyba najlepiej na Polski byłoby oddać jako ludzie o 2 duszach, czyli znów wskazuje się bardzo silnie na to, że one są czymś więcej niż tylko mężczyzną tylko tylko kobietom to określenie pojawiło się też na hali zanegowania Europejskiego kolonializmu, ale też Europejskiego myślenia, bo wcześniej w literaturze funkcjonowało wyłącznie proszenie Bernaś, który słowem o korzeniach o korzeniach orientalnych odnosi się albo niewolnika albo do młodszego partnera relacji seksualnej, zupełnie jakby ciało i tradycyjnej współczesne znaczenie tych osób tubylczych społecznościach Ameryki północnej, czyli Stanów zjednoczonych i Kanady i dopiero 1990 roku na takim zjeździe osób, które tak się właśnie identyfikują to słowo się pojawiło się ono ma rzeczywiście wydaje się taki neutralny charakter, choć krytycy powiadają, że moja główna słabość tego określenia Spirit polega na tym, że nie wywodzi się języków tubylczych, ale nie z języka no właśnie będącego częścią oręża oręża kolonizatorów, ale całą pewnością ma znacznie bardziej neutralny neutralny charakter wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informację za kilka minut o godzinie jedenastej 40 państwa i moim gościem jest pan prof. Waldemar Kuligowski z Instytutu antropologii i etnologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu rozmawiamy o książce trzecia płeć świata autorstwa pana prof. Waldemara Królikowskiego w książce wydanej nakładem wydawnictwa Altus krążka będzie dostępna w myśl w najbliższym czasie w ciągu tygodnia 2 tak jak mówi pan profesor informacje o 1140 po informacjach wracamy do programu Owczarek państwo moi goście sam prof. Waldemar Kuligowski z Instytutu antropologii etnologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu trzecia płeć świata to tytuł najnowszej książki, która wkrótce będzie dostępna w księgarniach w ciągu tygodnia 2 mój profesor książka wydana przez wydawnictwo albo ZUS na autorem jest pan prof. Waldemar Kuligowski ilustracje Marianna Tyma książka panie profesorze tak to jest książkę miałem wrażenie, że właściwie żyjemy w takim pięknym świecie, że oto jeszcze czytając ją, w które w tym polskim kontekście myślę sobie, a jak to wszędzie, gdzie pojedziemy jest cudownie, że to co jest niewyraźne niedopowiedziane nieostre jest postrzegane jako coś wyjątkowego jako coś co nas wzbogaca jako coś co czyni nas jeszcze dal sprawia, że widzimy więcej, a tymczasem podejrzewam, że może tak reprezentatywność typu oman ani idea tam nie wiem stany Zjednoczone Kanada tu 500 jeszcze gdzieś indziej coś tam, toteż jest obraz całego społeczeństwa, a może też nie do końca obraz polityków w tym w tych państwach, bo w pewnym sensie ma pan rację, chociaż odpowiedź na to pytanie musi być trochę dłuższa niż niż zwykle i składa się z 2 części pierwsza byłaby taka osoby określane jako trzecia płeć są fascynujące ich życie jest ciekawe barwne ponadprzeciętne no fascynowało to już Platona prawda te stąd mamy tę drogę licznymi obecny w naszej kulturze od od tylu stuleci fascynowało np. Paula Gauguina który, kiedy trafił na archipelag markizów to był pod przemożnym wpływem tego typu osób na wielu jego obrazek dzisiaj interpretowanych można znaleźć właśnie osoby dlatego używane jako jako trzecia płeć zresztą sam chyba na początku też był postrzegany jako zamachu właśnie przyjechał zrujnowany zdegradowany miał długie włosy właśnie nie było wiadomo do końca kim jest na IT sytuacja ta płciowa Bohema się się kłania fascynował się trzecią płcią także pisarz Herman Melville, który swoich praw autorskich i Emilia likwiduje powieści ta BP znów z pobytu po mnie na na Polinezji też opisuje te osoby jest to pod ich ogromnym wpływem, więc to jest po prostu fascynującej fascynowała wielu wielkich przede mną z drugiej strony oczywiście tak ta książka była napisana w ten sposób, że w zasadzie temat dyskryminacji w niej nie występuje jest moja świadoma decyzja uznałem, że biorąc pod uwagę bardzo skromną społeczną wiedzę na temat tego tematu to znów zamykanie jej bardzo ponurej szufladzie z napisem dyskryminacja homofobia trans fobia przemoc być może nie będzie służyło temu tematowi ja od czasu do czasu w różnych kontekstach zależności od kraju wspominam o pewnych problemach, które się się pojawiają, ale faktycznie to nie jest główny temat tej opowieści są osie czasami naprawdę nie pojawia odwołamy się do kolejnego przykładu do rozdziału, który to książkę rozpoczyna, czyli do osób zwanych Omegi to jest tubylcy amerykańskie społeczeństwo żyjące na Wyspach u wybrzeży Panamy, jakie Omanić spotykałem bardzo barwnie ubrane osoby zawsze przyciągają chmary dzieciaków, które świetnie się ich otoczeniu czuły biologiczni mężczyźni, którzy przyjęli dorosłym życiu niemal wszystkie role role kobiet jeden z badających ich antropologów, którego kształt cytuje jego Wijas mówił tak ludzie Kuna, czyli właśnie PanAm Indianie nauczyli mnie, że dzieci powinny mieć taką autonomię by ich pochodzące z serca ja mogło się wcześniej manifestować, jeśli więc dziecko płci męskiej zaczyna wykazywać tendencję do bycia osobą trans płciową nie zabrania musi być osobą mówi jego Diaz czy to nie jest piękne czy to nie jest wspaniały powraca zatem ten wątek, który już sygnalizowałem wątek większej przestrzeni do budowania własnego własnego ja no to może warto jeszcze powiedzieć o tym co pojawia się we wstępie do książki trzecia trzecia płeć świata, więc taka wizja naszego życia na samych w tym życiu pisanych w krąg tak, bo system dwu płciowe, które my potrzebujemy, który ma się posługujemy jest binarna opozycyjny w radzie albo albo tak albo męskie albo kobieca kiedyś pisał to wszystko krąg to opozycję znikają w kręgu wszystko jest tylko większe lub mniejszej odległości, ale jest ze sobą połączone, kiedy się rodzimy zajmujemy jakieś miejsce na tym okręgu, ale prawdę mówiąc nie ma żadnych ograniczeń co do tego, żebyśmy w tym okręgu mogli się przesuwać bądź to w stronę tego co męskie bądź kobiecie bądź trzecią płciowe jeśli można tak poprawnie po Polsce podoba, ale myślę, że to jest niesamowita wizja podatku to nie jest żadna wydumana historia tylko to jest element udokumentowanych tubylczych przekonań na temat świata w tym kontekście można by powiedzieć, że naszym dualny binarny świat jest bardzo uważający taki nie mają to to panie profesorze zależy od definicji, bo można powiedzieć można zapytać, dlaczego to tubylcy mieliby mieć rację w tym sporze albo dlaczegóż ich sposób myślenia był miałby być lepszy lub gorszy w myśl tego, że przynosi mniej okrucieństwa tak owoców co z osobami, które no właśnie czują niezgodę konflikt z tym jak zostały zakwalifikowane nocny albo terapia albo wykluczenie albo wyjazd gdzieś, gdzie bardzo daleko pan ale, choć teraz wartościowanie tak to czy pytanie czy okrucieństwo można powiedzieć, że poddanie się najeźdźcy też przynosi mniej okrucieństwa jednakowoż uważamy, że nie wiem walka o niepodległość jest wartością, a nie działanie, które przynosi mniej okrucieństwa jak w tym w tym argumencie okrucieństwa myślę bardzo podobnie tak jak znany znany filozof chodzi zmarły już liter terror, który mówił, że jedyną kulturą przyszłości, którą warto budować kultura praw człowieka i myślę sobie, że jednym z niezbywalnych praw człowieka jest prawo do samostanowienia i wolność od przemocy no i zdaje się, że te systemy które, które w książce opisuje są bliskie temu myśleniu temu myśleniu o prawach oprawach człowieka to aż aż dobrze, a trochę się aż troszeczkę tutaj się zatrzymałem, bo myślę, że w takim myśleniu oderwanym od od powiedziałbym Poli polityki to tak, ale ale, gdybyśmy teraz wzięli lub panie profesorze i przyjrzeli się w Mac Meksykowi Meksykowi np. no to Meksyk prawa człowieka z państwa zatoki prawa człowieka nie wiem czy byłbym tak optymistycznie jak pan w łączeniu byli to nasza dyskusja rzeczywiście przychodzi teraz na poziom ten melona musimy, ale musi ona musi przez NATO wojna no bo cóż z tego, że zobaczymy, że nie wiem Otóż jakiś może być Otóż w jakimś małym miasteczku w Polsce jest idealnie wszyscy się kochają bez względu na poglądy polityczne tak dalej czy to nam daje obraz Polski nie czy to nam daje obraz Niewiem nastawienia partii panującej do osób, które nie popierają takie ideologii lub innej ideologii nie, więc nie wiem czy dotyczyć proszę sobie przypomnieć co mówiłem właśnie obejmy wywołanym przed momentem my łamanie tych osobach chrzanić mówiłem, że one poruszają się na tym pograniczu, ale mogą robić to co mężczyźni przepływać między kobietami, które jak dodają są od 2 w zakresie no, więc ja jestem świadom wielu innych ograniczeń na działanie to nie bez przesadnie nie przesadzałbym z tym zakrywania osób do głów kobiet włamania natomiast wydaje mi się, że jeśli społeczeństwo akceptuje osoby zagraniczne takie transgresji i inne akty LGBTQ 2 plus to jest to lepiej, niż kiedy ich nie akceptuje z no pewnie czy będzie musiał pan rację tylko on many ciekawym przykładem moment jest taki taką próbą połączenia tradycji nowoczesności czy z 1 strony mamy religię, która wyznacza sposób życia z drugiej strony jednakowoż otwieramy się na świat teraz to jest bardzo trudne połączenie można powiedzieć no dobrze by prawa człowieka i tak czy nowe ciekawe, bo możemy sobie zobaczyć, że mamy do czynienia zakazano świat konsumpcji alkoholu tak czy zakazem czy czy też zabrania też wierszami stosunków homoseksualnych na siebie choćby sami są lub poza tym zakazem leczone mogą prowadzić swobodne życie erotyczne to też bardzo czeka, więc mamy, gdyby dał wieprzowinę, która jest Haram jednakowoż, jeżeli pójdziemy do hotelu włamanie no to pewnie w bufecie znajdziemy wieprzowina będzie gdzieś tam za drzwiami ukryta przykryta, ale jest można spokojnie nabyć alkohol także oczywiście, że jesteśmy nie tu belce to sobie Boże z tego korzystać natomiast namawianie do konsumpcji tubylcami już niestety wiąże się z dość poważnymi konsekwencjami z tak w przyszłości bez przemocy przykład przyszłość z prawem człowieka, owszem, tylko mam nadzieję że, gdy nie zamienimy się jednakowoż w piękne sowiecki dzieci, które w Krasnym Włoszkami i do regulacji optycy miejscy z nami podtapiać tylko to jednak trzeba trochę mam wrażenie panie profesorze odnieść do rzeczywistości no to może jeszcze jeszcze 1 cytat książki osoba trzeciej płci mówi tak wiele naszej historii poświęconych jest różnic opowiadał przeciwieństwa podróżach między światami różnicę bowiem nie tyle burzyła porządek społeczny to raczej go utwierdzały i o to dlaczego różnice są bardzo ważnym źródłem siły no właśnie chodzi o to, żeby zacząć uczyć także polskich szkołach, bo myślę sobie taki taka książeczka trzecia płeć świata mogłaby być lekturą np. na przedmiocie nauczanych w szkole podstawowej w pośredni, który nazywa się wiedza społeczeństwa chodzi o to, żeby przekonać się, że warto wiedzieć różnorodności warto czerpać z niej siłę, że to jest lustro, w którym to się przyglądać, bo najgorzej jak zapadamy się w parku mężczyznę tak tłumaczył jeśli chcemy poznawać świata oczywiście zostaniemy w domu, ale poznaje się nigdy nie przynosi długofalowo dobrych dobrych skutków no tak, czyli zostawienie, że mój ból jest lepszy niż twoich trochę prawnie wrzenie chodzi o to, żeby zobaczyć ten swój ból wśród innych wśród innych cierpień np. na, a jeśli idzie o uprzednio te książki to, żeby zobaczyć, że można, że są społeczeństwa, bo to też ważne, żeby podkreślić ja staram się tutaj opisywać rzeczy dziejące się tu i teraz mogą fotografie współczesnych społeczeństw piszą o rzeczach historycznych, bo nie jestem historykiem uznałem, że współczesna jest bardzo interesująca to się dzieje tu i teraz te społeczeństwa funkcjonują chyba funkcjonują całkiem całkiem nieźle na straty pytanie, dlaczego w Polsce mamy przed tym tak ogromne opory, dlaczego gender słowem wyklętym, dlaczego skrót LGBT ma oznaczać ideologii ani ludzi tęczowa flaga w zasadzie chyba traktowana jest gorzej niż flaga Unii Unii Europejskiej bardzo dziękuję panie profesorze za dzisiejsze spotkanie trzecia płeć świata o tym rozmawialiśmy pan prof. Waldemar Kuligowski z Instytutu antropologii i etnologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu był państwa moim gościem dziękuję i informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara nad jakością naszych połączeń czuwał Kamil Wróblewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA