REKLAMA

Po głosowaniu ws. piątki dla zwierząt" Cel nie zawsze uświęca środki

Połączenie
Data emisji:
2020-09-18 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
08:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
znaczenie czternasta 7 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami Patryk Wachowiec analityk prawne są Fundacja centrum analiz dla rozwoju dzień dobry dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu będziemy rozmawiali o tym jak właściwie powinien wyglądać tryb legislacyjny ustawy w sejmie jak wyglądał wczorajszy przykładzie możemy sobie ponad jedno drugi to może zacznijmy od jak być powinno jak jest oczywiście o różne są różne modele stanowienia prawa w zależności od Rozwiń » państwa od tradycji parlamentarnych od wagi o materii jaka, jaka jest rozpatrywana, ale generalny konsensus jest taki, że prawo powinno być stanowione z rozmysłem udziałem obywateli nie za szybko powinna być opiniowana winno być konsultowane to jest generalny standard standard Europejski sprawa no tak, bo to tak łatwo brzmi ładnie brzmi natomiast się zastanowić dokładnie się powinno dziać projektem poselskim po kolei, bo dopiero, kiedy przypomnimy jak to powinno Wanda zobaczymy co się wczoraj wydarzyło w sejmie modelowe taki przykład rozpatrywania projektu poselskiego to powinien wyglądać następująco marszałek Sejmu kieruje projekt do szerokiej konsultacji społecznych opinie zebrała w konsultacji są publikowane na stronie Sejmu wnioskodawcy odnoszą się do tych opinii, uznając je za zasadne albo za niezasadne podczas prac na komisji organizowana jest wysłuchanie publiczne z udziałem wszystkich tych, którzy może nie chcieli tej swojej nie wyrazić na piśmie albo może mają tak nie są tak sprawni wykształceni, żeby tę opinię przekazywać następnie jest prowadzona jest dyskusja nad każdym odrębnym przepisem dyskusja ta jest pogłębiona posłowie znają się wcześniej złożone poprawki poprawki są odpowiednio grupowane wysłuchuje się opinii biura legislacyjnego opinię biura analiz sejmowych zasięga się opinii to zgodne z projektu z prawem Unii Europejskiej albo innymi standardami międzynarodowymi rozkłada się posiedzenia komisji na na kilka spotkań w zależności od tego jak skomplikowana materia projektu i w drugim czytaniu ponownie zwołuje się komisje i już oczywiście krócej, a dla zastanowią się na bardziej szczegółowymi rozwiązaniami wątpliwościami proceduje się w podobny sposób, a konsultacje międzyresortowe konsultacje rządowe są na jakim etapie pan zapytał o projekty poselskie, więc tutaj rola rządu jest niewielka ogranicza się tylko obecności przedstawiciela rządu na posiedzeniu komisji i ewentualnym wyrażania zdania w imieniu całej rady ministrów, ale oczywiście modelowo to też powinno być także, że to rząd mając ten odpowiednio wyposażony aparat urzędniczy to prawo redaguje przyjmuje konsultuje m.in. resortami, a następnie przesyła do Sejmu projekt poselski w moim przekonaniu powinna być wyjątkiem od tej reguły jest jeszcze tzw. procedura notyfikacji na czym ona polega ta procedura notyfikacji wiąże się z naszym członkostwem z Unii Europejskiej Unia Europejska to przede wszystkim ma swobodę gospodarcza swoboda przepływu towarów usług kapitału i przedsiębiorczości i działając na takim jednolitym na takim rynku wewnętrznym w unii Europejskiej konsumenci producenci przedsiębiorcy pracownice państwa członkowskie nie mogą być zaskakiwane różnymi regulacjami, które wpływają ewentualnie na mogło zachwiać jakoś te swobody rynkowe w związku z tym państwa członkowskie są zobowiązane notyfikować, czyli przedstawiać projekty ustaw czy projekty różnych różnych aktów prawnych komisji Europejskiej celem właśnie zaopiniowania z punktu widzenia gwarancji tych tych swobód komisja Europejska wysyła taki taki projekt tłumaczy go na wszystkie języki unijne wysyła następnie do innych państw członkowskich i ta procedura opiniowania jest taką właśnie prewencyjną, żeby nie zaburzyć tych tych kwestii tych kwestii gospodarczych, które są fundamentem Unii Europejskiej tego wszystkiego przy nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt nie było co to oznacza dla samej ustawy może o tym parę słów no właśnie największy zarzut, które ja osobiście wysunąłem wobec tej ustawy oczywiście poza samym trybem mógł mówić poza poza tym pośpiechem, jaki towarzyszył uchwaleniu tego aktu notariusz ma 3 czytania właściwie 24 godziny albo albo trochę albo trochę więcej jest właśnie ten brak notyfikacji, bo ta ustawa ma szerokie poparcie w parlamencie ona prędzej czy później stało stałaby się obowiązującym prawem, a skutek braku notyfikacji i to posłowie powinni wiedzieć w 2 Rzeczpospolita Polska jako państwo członkowskie od kilku lat są znane, czyli że nota ustawa nie będzie mogła być stosowana wobec jednostek i gdyby się okazało i myślę, że po to, są na świat wprowadzone tam przepisy karne i albo zakazujące, jakiej działalności, gdyby przedsiębiorca TP osoba, która narusza przepisy znalazła się przed sądem sąd będzie zobowiązany z urzędu sprawdzić czy przepisy były notyfikowane i za brak notyfikacji po prostu tę osobę uniewinnić, więc pod płaszczykiem wielkiej i myśl słusznej idei ochrony zwierząt przepycha się projekt bardzo szybko mając świadomość tego jakie, jakie będą tego konsekwencje i to będzie naprawdę będzie bardzo głośna sprawa, jeżeli pierwszy sąd uniewinni właśnie na podstawie właśnie w związku z brakiem notyfikacji osoby, która w, którą tata ustawa miała karać, bo miała, który którą, której zachowanie miała miała analizą, a może tak miało być może właśnie chodziło o to, żeby uchwalić coś jest kulawa co tak no bo sprawa nie będzie nikogo gryzło mówiąc tak już czas per analogiam do zwierząt no to tylko świadczyła o tym, że ta troska posłów różnych ugrupowań o o ochronę zwierząt jest taką troską na pokaz tylko wobec wobec wyborców całe naprawdę nie uświęca środków i można było tę ustawę przygotować w odpowiednio długim procesie legislacyjnym uwzględniającym wszystkie interesy pozwalającym wypowiedzieć każdemu tak, aby tak tak, aby każdy miał to poczucie, że rzeczywiście albo został przekonany albo przynajmniej miał możliwość przedstawienia swoich argumentów w tym procesie legislacyjnym no atak wyjdzie niestety podobnie jak jak zapewne kilka lat temu co oczywiście kadencji Sejmu temu z ustawą hazardową, która też nie była notyfikowana i teraz ciągną się nadal postępowania wobec osób prowadzących taką działalność hazardową wypowiada się Trybunał sprawiedliwości Unii Europejskiej w tej sprawie mamy 1 duży chaos w tamtej branży i tutaj myślę że, że będzie podobnie no no inaczej być nie może dziękuję bardzo, Patryk Wachowiec Fundacja centrum analiz dla rozwoju państwa moim gościem 1415 za chwilę informacje o łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA