REKLAMA

Co historia z Salem mówi o dzisiejszej Polsce?

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2020-09-19 08:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:02 min.
Udostępnij:

O symbolicznej aktualności procesu czarownic z Salem, mówił Adam Orzechowski reżyser, dyrektor Teatru Wybrzeże w Gdańsku.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki dzień dobry ponownie przed nami ostatnia część weekendowego poranka, w której sięgniemy do wydarzeń sprzed 300 prawie 28 lat dokładnie 328 lat, choć paradoksalnie myślę, że będzie to rozmowa o współczesności i ona po prostu u nas, a właśnie we wrześniu 1600 dziewięćdziesiątego drugiego roku w miejscowości Salem w nowej Anglii trwa proces osób oskarżonych o to, że weszły w pakt z diabłem tzw. proces Salem został może rozsławia one na cały świat na Rozwiń » początku lat pięćdziesiątych, kiedy to Arthur Miller napisał dramat on zatytułował go tygiel tak należy chyba tłumaczyć to na język Polski, ale ten dramat w Polsce przede wszystkim właśnie znany jest jako czarownice Salem m.in. ten dramat został wyreżyserowany przez Adama Orzechowskiego dzisiaj dyrektora teatru Wybrzeże w Gdańsku dzień dobry panu celebryta serdecznie ludowa jest właśnie, zanim tak za ich, zanim pana zapytam co pan chciał nam powiedzieć ona o ludziach naszej kondycji może jednak byśmy słuchaczom przypomnieli w 2 słowach co takiego wydarzyło się te prawie 330 lat temu Salem w nowej Anglii Stanach Zjednoczonych czy oczywiście jest 6 rzeczy, które mogłaby już zacznie chodzić, bo grupę dziewcząt rozkosznie bawiła wywoływanie duchów tańczyła pod domek w lesie i naszego punktu widzenia nic strasznego się nie wiedział jednak pod częściej mniej nie myśli to było nadużycie straszne i trzeba było poszukać jakiegoś istotnego powodu do dzieła najłatwiejszym wyjaśnieniem była oczywiście obecność ducha w tej gminie i od tego, dlaczego aktywne poszukiwanie Diabłów było na czasie w sąsiednich miejscowościach też większe lub miejscu czy sukcesem demony były poszukiwane jednak tutaj było to o tyle dobre miejsce zresztą i polityki i takich interesów sąsiedzkich tak istotne, że po prostu próbowano wykorzystać to co się wydarzyło nie niewinnej wydarzyło się to w domu mnie pan, która pali się, czyli osoby odpowiedzialnej za prowadzenie duchowe tej szalem mieszkańców Salem tego się zaczęło tak to niestety znalazło odbicie tak silne pan powiedział no i proteście w latach pięćdziesiątych Arthura Millera, ale ten proces też Arthura Millera rozpoczął, dlatego że komisja finansów, która przysługiwała miałem bardzo małe małą oglądalność Arthur Miller miał wówczas głośno sytuację rodzinną może niższych gwiazdą media Markt żona pierwsza para Ameryki i stanęła głośno ani przez ustawę Arthur Miller jako autor mógł być po prostu taką, o które to oglądalność zwiększy rzeczywiście tak się stało, więc z tych podróży mówi oczywiście w tej chwili komisji senatora kartek, ale słuch szukał w latach na początku lat pięćdziesiątych wszędzie wrogów Stanów zjednoczonych to właśnie nazywano polowanie na czarownice czyli w jakim sensie właśnie tutaj ustępami 33 tak, czyli niemal tak jak z diabłem właśnie w końcu siedemnastego wieku w Salem i teraz właśnie już chciałem, żebyśmy do tego wątku współczesnego przeszli w takim oto sensie, że co nam to wydarzenie ich i Salem siedemnastego wieku z lat pięćdziesiątych w stanach co co mówi nam o nas, że właśnie tak jak pan tak inni twórcy sięgają po ten potem spektakl pan zresztą go przeniósł również w sensie wizualnym bardzo do do naszej współczesności myślę tutaj scenografii kostiumach sposobie przedstawienia co nam chciał powiedzieć oraz wyjawia jak powiedzieć, że ten dramat oczywiście Arthura Millera Grandę bardzo często Agu widnieje jego zrobiłem pyta czy współczesne przyczynie natomiast jest grane od pisania wtedy przez cały czas w różnych krajach i jest grane nawet był grany w Chinach, aby także znana pod każdą szerokością geograficzną jesteśmy w stanie gdzieś tam odnaleźć problem polowania i w różnych momentach naszych współczesnych dziejów też ciągle jesteśmy w stanie się w nim odnaleźć o tyle znaczy ten dramat, który leży pani dobrze napisany w precyzyjnym amerykańskim gama, więc znalezienie dla różnych luk interpretacyjnych będą, w których w 4 rycerzy są przyzwyczajeni jest bardzo trudne nie je już próbowałem przede wszystkim ujawnić mechanizmy, które temu towarzyszy, ale Miller i dramat opatrzył bardzo ważnymi krajami czy poza historią, które wpisana jest Wielogłowy dramacie pisze bardzo długie deska, które wciąż takim krajobrazem społecznym zachowań tak ten powiedział to, dlatego że jego ziemia przylegała do tamtego sąsiada w związku z tym ten mógł podać się wykupić tego biedniejszego itd. ten ba widzieliśmy cały krajobraz tak, aby ten nazwał tak tego w ten sposób, bo wówczas dostąpić element centralnej humanizacji i łatwiej, ale im drogę łatwiej osiągnąć swoje cele tych mieszkali mam wrażenie Miller ujawnił mechanizm one będą polityczne taki myśmy się skupili na oczywiście historia siłą rzeczy wieść będzie czynny spór państwa wyrok sąd itd. to wszystko jest w przedstawionej to wszystko musi być natomiast ja ofiarę w zasadzie pierwszą ofiarę tego procesu, czyli tubę uczyniłem też na tor po ponad mówi niejako z perspektywy też taką o odwieczną ofiarą, która też ma prawo wypowiadać się o o tym czają dotykają od tych planach z 1 strony jest najmniej przez cały czas się przedstawienia, ale też komentuje pewne wydarzenia czy pewne zachowania bohaterów, choć wchodząc bezpośrednio w ten, używając oczywiście mnie do tego właśnie tych didaskalia Arthura Millera 5 nosi zamierzałem zamierzali, bo dramaturgiem środkiem pasa ruchu scenograf Magdaleną Gajewską ten dramat jakoś umieścić ciągle we współczesność współczesność nie jest taką współczesności nachalną jak też sami obywatele nie używamy żadnych narzędzi współczesnej typu komórkę czy lato natomiast wchodzimy w taką narrację współczesną, o czym mówić w tym mechanizmie mu jednak odnaleźć współczesnego myślenia no chyba najczęściej politycznego tak za mało, żeby zobaczyć jak łatwo jest być czarownicą jak łatwo wskazywać czas to właśnie to chyba to jest tak często mówimy ponadczasowe w tej historii zarówno w tej prawdziwej, jaki potem tej teatralnej Millera i innych potem twórców, którzy ten spektakl reżyserowali tak jak pan to właśnie chodzi chyba największym takim problemem jest łatwość której ludzie żyjący obok siebie dziś gromadzą przez lata różnego rodzaju zawiści i nienawiści, a potem wystarczy bardzo prosty jakiś jakieś hasło jakiś jakaś podpowiedź rzucona na nawet z boku, że ludzie zaczynają dużą łatwością atakować oskarżać i nakręca się właśnie jakaś taka spirala nienawiści, która tak jak wtedy w Salem doprowadza raptem do wielkiej wielkiego procesu śmierci dziesiątków osób to jest coś niesłychanego czy pana zdaniem rząd konsekwentnie niezależnie od wieku jesteśmy, bo właśnie podatnik tak na nas na tego typu mechanizm tak oczywiście niestety mechanizm ma pan sobie gdzieś tam zakodowane konsekwencje tego procesu Amerykanie czuwali jeszcze bardzo bardzo długo, a to na początku dwudziestego wieku to dopiero wchodziła do rehabilitacji niektórych osób to nie widzimy też oprocentowanie takich rzeczy wojny mem między nami niestety ta wojna się dzieje pod sztandarami bardzo często religijnymi posługujemy się tu, używając pana Boga najczęściej kibicie Angeli, że my wiemy jesteśmy tymi dobrymi, więc nie wiemy kogo i technicznych należy potępić to jest, że tak z tym światem, który mamy dziś tak łatwo mam wydawać wyroki na fundusz mamy w zasadzie w każdej chwili informatyk wiadomościach podawanych w mediach więc trudno się pani pan, gdzie jest ta przestrzeń medialna Umer stała się takim taką przestrzenią, której te wyroki zapadają tak czy my jesteśmy tego świadomi wydajemy przecież jesteśmy ofiarami to już oczywiście w zależności, od której stronie barykady staje ale, ale konkretów uważamy myślę sobie dziwne, bo jak bar parę lat temu w teatrze Wybrzeże była premier Adam Nalepa zrobią to szóste była zupełnie inna władza i wszyscy bardzo bez, czyli ten tekst nie jest realizowane bardzo aktualne i przed 7 znajdowali, więc 1 zrobiłem po ponad później 10 lat minęło pana może nawet od premiery w Gdańsku ten tekst kompletnie innego już znaczenia nabiera innych osób także są bazuje właśnie jak bardzo silnej ciągle aktualne dlatego nawet 8 lat, jeżeli ten mechanizm naszych zachowań są dobrze napisane tak to znaczy, mimo że ten proces humanizacji to wszystko gdzieś następuje bardzo bardzo wyraźnie jak bardzo łatwo szybko opóźnieniach tak do tego zachęcam, żeby sobie historię czarownic salę przypomnieć albo po prostu obejrzeć jakiś kolejny spektakl właśnie który, który przedstawi pan Adam Orzechowski reżyser dyrektor teatru Wybrzeże Gdańsk był ostatnim naszym dzisiaj gościem bardzo dziękuję za rękę dziękuję podziękowania dla Karoliny łacińskich audycję przygotowała wydawała Tomka Krzemińskiego, który ją dzisiaj wspierał realizowały NACE bardzo dziękuję państwu za uwagę słyszy się jutro weekendowym poranku osiągnięto usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA