REKLAMA

Czego pragną mężczyźni?

Magazyn filozofa  - Tomasz Stawiszyński
Data emisji:
2020-09-19 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
26:32 min.
Udostępnij:

O projekcie "Puchacz w ruchu" mówili Aleksandra Hirszfeld, filozofka działająca w polu sztuki oraz Marcin Cecko poeta, dramaturg, pisarz i aktor.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
no już jesteśmy z powrotem Tomasz Stawiszyński cały czas w studiu, a w 2 studiach teraz nasi goście w pierwszym Aleksandra Hirszfeld halo halo dzień dobry dzień dobry witam serdecznie filozofka artystka właśnie też powinienem powiedzieć chyba aktywistka, bo projekt twoje to są projekty, które przecinają te wszystkie obszary dyscyplinę i Marcin Cecko w drugim studiu dzień dobry, że dzień dobry poeta dramaturg pisarz i aktor no to może pierwsze pytanie do Aleksandry, ale też Rozwiń » do Marcina w sumie Kimi kim jest Puchacz w ruchu może czym jest Puchacz ruchu jest to inicjatywa, którą zapoczątkowała zaprosiłam wspaniałych twórców, a jak również seksuolożka Alicja Długołęcka możesz wymieniać zaczęłam jasnym Marcin Cecko krzyża Pacewicz i Remigiusza Kuźmińskiego jesteśmy piątka, która ma na celu zbadanie na dzień dobry przede wszystkim zbadanie fantazji erotycznych mężczyzn, a drugim w drugiej kolejności chcemy też stworzyć coś na bazie tych fantazji i jak dla mnie jest to trzecia inicjatywa, która dotyczy w ogóle tematu seksualności pierwsza, która dotyczy męskiej seksualności 2 poprzednie dotyczyły kobiet natomiast co jest ważne ta poprzednia druga miał w zeszłym roku razem za dziewczynami teraz Polish zebrałam fantazje erotyczne kobiet za pomocą anonimowej ankiety i na bazie tak powstał scenariusz dokumentalnego spektaklu, które przedstawiliśmy w w teatrze nowym reżyserii Magdy Szpecht i właśnie w trakcie realizacji tego spektaklu, ponieważ tak fajnie nam wszystko szło też myślę, że reakcja na aspektach była bardzo ciepła pomyślałem sobie, że są próby tak naprawdę spróbować jeszcze zrobić to samo w sferze fantazji męskich, bo oczywiście jesteśmy na etapie w pewnym sensie definiowanie odkrywania i seksualności kobiet jest bardzo duża w tym temacie do zrobienia, ale im się tak mam takie poczucie, że coś w tym temacie robi natomiast męskie fantazje męską podmiotowość, a traktuje jako już raz daną, ponieważ żyjemy uwaga ze słów patriarcha cie i w pewnym sensie chciałem zobaczyć czy tak sprawdzić co, o co chodzi z patriarchatem i z tymi fantazjami męskimi wobec podmiotu ością maską, bo moim zdaniem, a tak samo jak kobiety żyją pewnej presji pod wpływem właśnie tych ram patriarchalnych tak samo wydają się, że mężczyźni doświadczają tego samego i może się okazać co wyjdzie dopiero w praniu prawda nie chcę zakładać to następna nas po prostu wiedział może się okazać, że z tych fantazji urodzą się zapomnieć, iż nowe modele ścieżki wrażliwości seksualnej, której nie ma w takim klasycznym obiegu tzw. męskiego spojrzenia Marcin Cecko, dlaczego zgodziła się przystąpić do tego przedsięwzięcia z jakimi fantazjami przystępuje do niej fantasy fantazja męskości, a o dziwo, na od dłuższego czasu rozmawiamy o takim społecznym projekcie dotyczącym relacji też nam trochę zajmie, żeby móc coś z tym rzeczywiście zrobić, ale w tych naszych rozmowach bardzo często pojawia się temat oczywiście też trzyma męskiej seksualności jako lato ładnie nazywa męskiej podmiotowości rzeczywiście jest jest taki moment, w którym tzw. studia męskości ma z kolei stadion warto warto dziś podjąć i poszerzać tą wiedzę czy te zdobycze, ponieważ zaplecze teoretyczne też praktyczne feminizmu jest bardzo silne zacne i wspaniałej wydają się też pomaga mężczyznom jakoś poszerzyć sobie perspektywę i też nie tylko zrobić lepiej kobietę, ale siebie, ale brakuje czegoś co co co pozwalałoby znaleźć może jakiś inny nowy język albo nowe języki, które by to męskość opisywała co się wiąże bardzo mocno oczywiście seksualnością, więc tych fantazji to są rzeczy się fantazje o poszukiwaniu fantazji czy tutaj diagnozą wyjściową jest rodzaj kresu figury męskiej roli męskiej o tym się sporo mówi mówi się o tym, że no właśnie ta w rozwój myśli feministycznej spowodował, że dla kobiet dziś czują się o wiele bardziej nazwijmy to pewne tego nawet nie tyle może, gdzie są w tej chwili jeszcze wiele brakuje do osiągnięcia ideałów równouprawnienia ale gdzie chciałyby być widzą dobrze, czego chcą gdzie, dokąd zmierzają natomiast w przypadku mężczyzn się sporo mówi właściciel od lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych o tym, że to przedefiniowanie rozmontowanie klasycznego wzorca męskości tej klasycznej kulturowej roli mężczyzny jako kogoś kto, kto jest takim nosi nie dominacja innym typem, od którego wszystko zależy, kto sam stawia warunki i i kto jest, jakby takim na głównym dawcą głównym dawcą pras to jest rola, która została zrekonstruowana w ogromnym stopniu, ale nie za bardzo pojawiło się wobec tego wobec tej roli jakieś takie czytelne alternatywy jasne i w związku z tym znaczna część mężczyzn trochę miota to znaczy niekiedy, zwracając się w stronę np. takich postaci jak Jordan Peterson, który właśnie swoistą restytucję takiego tradycyjnym modelu proponuje tak rzeczywiście rzeczywiście jest taka reakcja Intel ska może można powiedzieć takiego zatrzymania się właśnie w tych dawnych wartościach konserwatywnych męskości ten tato hasło kryzysu jak potraktował jako taki dosyć dobry chwytliwy żagiel który, który zwraca uwagę na pewien zespół zjawisk czy to rzeczywiście jest kryzys to Niewiem może bardziej to pomieszanie rzeczywiście to pomieszanie bardzo różnych nart bardzo różnych narracji oczywiście ta, której powiedziałeś taka twarda ma też swoją drugą stronę medalu to jest to z kolei moim zdaniem mało opowiadana tzw. męska histeria, czyli jak dostęp do bardzo silnych uczuć ekspresja, jakby takiej pękniętej twierdzy, której nagle wszystko to zostało zamknięte się wylewa i mamy zupełnie inną postać nagle tego mężczyzny, ale też nie chodzi o zarządzanie swoimi emocjami, choć rzeczywiście też o badanie badanie tego jak gdzieś na granicach dzienne, bo oczywiście mówiąc mężczyźni kobiety od razu poruszamy się w takiej bardzo finalnej strukturze wiemy, że te, że te aspekty są Spectre, ale ma jakiś poruszają się takim spektrum wydają się, że to jest jakiś klucz do odkrywania siebie czy nie budowania silnego nurtu kulturowego, ale raczej zachęcanie do planowania swego spektrum tak możemy tylko Szcze dałaby absolutnie zgadzam się z tym co powiedział Marcin co powiedziałeś Tomku, że może też potrzeba jakiegoś takiego postawienia lustra przed mężczyzną, bo rzeczywiście kobiety wykonują pracę i też wcześniej właśnie się przyglądały w tym spojrzeniu męskim postanowiły się odciąć się tego męskiego spojrzenia spożyć same sobie w lustro i powiedzieć kim są, czego to natomiast gdyby ten proces taki właśnie ma rację męskości jest jeszcze totalnie przed nami i co też ciekawe, że właściwie jako kobieta w pewnym sensie inicjuje ten projekt a bo też jest coś takiego mam wrażenie, że mężczyźni znaczy kobieta jest łatwo się w jaki sposób organizować grupować i tworzyć pewne inicjatywy po to, żeby właśnie zdobyć jakąś wiedzę rozwinąć się natomiast świat męski jest światem takich bardzo samotnych Wilków mam wrażenie i jakoś trudno jest im podjąć decyzję do tego co gremialnie zrobić też spożytej podmiotowości własnej oczywiście co się dzieje nie ma w stwarzanie im, a w kulturze gejowskiej np. ale toteż wynikach Basta uważani są bardziej wykluczeni bardziej muszą zadbać o to swoją ustalenie granic swej własnej podmiotowości natomiast seksualny mężczyzna oczywiście to nie jest ważne, że była jasność kierowana nasza inicjatywa do transseksualnych mężczyzn, ale powiedzmy, że część właśnie heteroseksualnych mężczyzn, gdy się dziś nie odrobiła jeszcze tej lekcji, żeby spożyć sobie w lustro i tak na spokojnie powiedzieć, czego pragnie i takież ci ciekawe biznesy Friday, który myśmy się odwoływał w zeszłym roku nie tylko zrobiła właśnie fantazje erotyczne kobiet, ale też napisać książkę fantazjach erotycznych męża to była kolejny projekt kolejna tona co ciekawe ona we wstępie też pisze, że to niesamowite, że mężczyźni tam nawet wyrazić swoje fantazje to sami się również bardzo krytyczni wobec siebie wobec innych, czyli że ten patriarchat pewnym, że taka cezura istnieje również na świecie pańskim, że nie ma tej akceptacji taki w ogóle cała ta inicjatywa ta wcześniejsza takimi głównym celem jest, żebyśmy otworzyli się na akceptację własnych cudzych fantazji, żeby nikt nie będzie traktować tego jako zła czegoś co jest obce tylko coś co jest naszej co należy oswoić w tej poprzedniej inicjatywie twojej czy owoce te poprzednie inicjatywy był także komiks mówiłem to, zapowiadając naszą rozmowę tutaj tak znaczącego właściwie zaczęło, bo myśmy jeszcze przed już nie pamiętam, bo myśmy 3 lata pracował nad komiksem razem z katowicką postanowiliśmy stworzyć kąt zrobiło się do tego 6 dziewczyn, która w grze jest też ilustrator, który każda z nich losował jedno powieści no ale rzeczywiście po wydaniu tej książki Tipo ma graficznej powieść erotyczna pojawiło się różne głosy, które bardzo wspierającej i też takie, dziękując za tą inicjatywę to oczywiście był głównie maile od kobiet, ale nie tylko, bo też fajne było to dużo osób pisało, że ta książka pozwoliła by zacząć rozmowę wróżką na o swoich pragnieniach, ale pojawia się właśnie też głosy krytyczne, które np. próbowała w jaki sposób poddać ocenie fantazja i to nie jakiś sposób uruchomiło także, żeby zrobić kolejną kolejny projekt kolejną inicjatywę, żeby właśnie rozbić to takie poczucie konieczności kontroli nadzoru i oceniania, bo wdałem się, że my jako społeczeństwo, zwłaszcza w Polsce szmatę bardzo dobrze, a tak o fakcie specjalizujemy rzecz jasna Aleksandra Hirszfeld Marcin Cecko współtwórcy projektu Puchacz ruchu są pani na już jesteśmy z powrotem Aleksandra Hirszfeld i Marcin Cecko są cały czas z nami to może zapytam o fantazja, ale nie konkretne fantazje przeminie na razie tylko o to dlaczego akurat fantazje są tu kluczem, dlaczego akurat fantazję są interesujące, dlaczego od nich zaczynacie no bo projekt oczywiście ma jak wynika z tego powiedzieliśmy wcześniej dosyć szeroki społeczny z szeroką społeczną ambicja, a właśnie od fantazji się zaczyna fantazja jest takim ciekawym polem, w którym dana osoba ma nad nią pełną pełnią pełnię władzy tak można by się wydawać, chociaż niektórzy ankietowani piszą nam o tym, że pewne fantazja do nich przez nagle albo pojawiło się znikąd okaże, że jest to rzeczywiście coś bardzo osobistego co nie nie wiąże się tak bardzo z naszymi interakcja i w jakim sensie możemy oprzeć swoją fantazję tak jak ceny czujemy się trochę bardziej usprawiedliwieni tym bezpieczniejsze chodzi jeśli chodzi o fantazję fantazja nas nam też dostęp to to jest coś co mnie bardzo interesuje do języka to znaczy wiemy, że musimy jakoś tę fantazję opisać oczywiście możemy ją przeżywać bardzo sensu silnie i sobie w głowie jest mniej żyć ale kiedy my prosimy ankietowanych do tego, żeby nam ją opisali to też interesuje nas, jakim językiem ta osoba się posługuje no i w zasadzie to tutaj takie pierwsze najciekawsze wnioski, jakie się pojawiają pomiędzy właśnie opisem bardzo takim rzeczowym krótkim brzmi niemal jak kategoria stronach porno albo jak bardzo długim rozbudowane opisem historią albo albo wręcz jak znaleziono definicją jakiś para Filip, więc jest tutaj też jakaś w tym różnorodności daje nam to taki i inne dostęp do sfery wyobrażenia owej jak może dodała, że tak jak Marcin zaczął mówić o tym, że już od jakiegoś czasu rozmawiamy o relacjach relacyjne ścigają się, że to jest jakiś kluczowa kwestia w tym sensie, że w sposób współczesnym świecie mamy problem wydaje mi się za budowaniem relacji z budowaniem blisko zbudowanie intymności fantazji jesteśmy w stanie w ogóle się otworzyć na własną fantazję powiedzieć ani w jakimś takim krokiem w tę stronę żeby, bo trzeba mieć jednak bardzo zaufania np. to drugie osoby, żeby młodzież i opowiedzieć swoją fantazję nie może to chodzi też trochę taki proces uruchomienia taką nas, żebyśmy zaczęli, jakby iść tą stronę otwierania się i własnej akceptacji akceptacji tego to ciekawe ciekawe co mówić, bo boja od razu pomyślałem z kolei, że ten kryzys, w którym powiedziałaś relacyjną ości relacji zaczną się odzwierciedla danych statystycznych i na ten temat już całkiem sporo różnych powstało analiz i książek także takich, które się przyglądają nowe ludziom, którzy w tej chwili mają tam 191820 parę lat i którzy tak by wynikało z tych tekstów właśnie w ogromnym stopniu realizują różne aspekty swojego życia erotycznego wyłącznie fantazji to znaczy fantazja wydaje się być właśnie uniwersum dominującym w ich doświadczeniu gorzej jest wejściem z tą fantazją taką realność no tak, ale pytanie jest czy mówię o tych fantazji zastanawiają się nad nim to jest moim zdaniem ma niesamowita kopalnia wiedzy na temat właśnie stanu kondycji podmiotowości którejkolwiek z męskiej damskiej fantazji bardzo dużo nas mówią i wydaje się, że ta inicjatywa ma na celu jak ów znaczy wydobycie tego w tej sfery takie jak nieświadome trochę, którą powiedzmy na pewno jest w fazie realizacji, ale pytanie czy ani czytaj 4× co jest w jaki sposób uświadomiona, dlaczego sięgamy po tak Janiny Fanta to jest uznania właśnie to jest to jest ciekawe, bo z drugiej strony wspomnieliśmy wcześniej czy mają chyba ty Solu o tym, że mamy do czynienia z czymś bardzo osobistym intymnym co zarazem może podlegać podlega często w tej kulturze, zwłaszcza w ocenie i taka ocena, kiedy się czy wystawi na na ogląd cudzego oka może być bardzo bolesna dotkliwa ja się zastanawia nad tym na ile jest jest możliwe rozmawianie o fantazjach erotycznych, zwłaszcza fantazjach erotycznych męskich skoro jednak funkcjonujemy w kulturze, w której powiedziałbym narastają 2 radykalne moralizuje 1 ze strony prawicowej drugi ze strony lewicowej, których właściwie nie da się już rozmawiać niewinnie o tego typu sferze albo jest ona obszarem dachu albo jest ona obszarem opresji różnego rodzaju zresztą rośnie może dlatego ruszają wyzwolić w klasie z tych 2 murali mówi zwolnić nawet, o ile się da, ale tak na początku bym odwrócił kolejność, której mówi to znaczy nie zaczynałby od od tego, że zostaniemy ocenieni tylko zacząłbym od tego, że musimy się w jaki sposób odkryć i to odkrycie zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem to się dzieje, kiedy wchodzimy w relację co się dzieje, kiedy wchodzimy w sytuacje, jakie inne zawodowe czy czy stawiamy sobie jakieś większe wymagania i to się dzieje też jesteśmy sami ze sobą szczerzy wobec innych ludzi ta ocena będzie będzie zawsze tak naprawdę ona znaczenie spada 0 oraz jak wraz wzrasta nasze poczucie własnej wartości czy nasze poczucie tego, że rzeczywiście zajmujemy się sobą nikogo innego na tym świecie do dyspozycji nie mamy jesteśmy tylko we własnej głowie niczyjej innej musimy do siebie tutaj dbać, a druga rzecz jest to, że na szczęście albo nie też te rzeczy, o których mówi mam wrażenie są na takim na takiej grubej skali znaczy jednak rozmowa intymna w domu jest dziś możliwa pytanie czy mamy do nich narzędzia, czyli właśnie język czy potrafimy od mówić mamy taką stymulację do mówienia byliśmy chwaleni zamówienie czy za samo mówienie opowiadanie krytykowani to jest rzecz wydaje mi się do zmiany do pracy Ola nie zgadzam się z tym wszystkim co teraz Marcin powiedział i nie ma tutaj akurat w tych im chodzi co jeszcze do głowy co możliwe Dalkia chce przypominam ma przed dyskusje wokół tego poprzedniego przedsięwzięcia twojego związanego z fantazjami kobiecymi, gdzie nam się bardzo dużo krytyki też ze strony środowisk feministycznych chodzi o się pojawiło się właśnie w takim bardzo realistycznym duchu mam wrażenie właśnie, dlatego że nadal musimy tę kwestię by w ten sposób przepracować no jest tutaj żyjemy w bardzo katolickim kraju, gdzie będący jest bardzo mocno osadzona własność taki rodzaj struktury każące jej oceniającej analizującej i wszystkie te inicjatywy naprawdę przede wszystkim mają na celu ich do takiego otwarcia zbudowania nas wszystkich otwarcia na swojej cudze fantazji na siebie na budowanie to co Marcin powiedział nam bardzo ważną kwestią jest to, żeby zacząć budować swoją podmiotowość trzeba właśnie śmiało otwarcie powiedzieć o tym co mamy w głowie próbować znaleźć narzędzia spróbować znaleźć język, żeby opowiedzieć nie bać się tak, bo jest bardzo duża też wydają się presja na nas wszystkich położą, które powoduje znaczy, że to jest po testem powód, dlaczego relacji nie udają się uznaniem właśnie dlatego jesteśmy represjonowani są przez siebie też przez społeczeństwo i dopóki nie odblokujemy tego poziomu to nie pójdziemy w żaden sposób do przodu i wręcz się, że np. to co jest ceną moim zdaniem akurat w tej inicjatywie, że pomimo tego żona skupia się nam się znajdą się, że w ostateczności też pomoże kobietom wydaje się, że to jest dla mnie jakiś rodzaj kolejnej pracy takiej stricte feministyczne to, żeby się zająć właśnie tymi fantazjami męskimi, bo co nam grozi w pewnym sensie to, że kobiety się jakiś tam są emocje psują pójdą do przodu, a mężczyźni właśnie drogę tej lekcji i co więcej mężczyźni tej lekcji ochoty nie mają wcale odrabiać, ponieważ nie co mówią badacze męskości badaczki, bo byłem na takim seminarium z okazji prace nad spektaklem Wojciech z Grzegorzem Jaremko, która też nie pchnęła w stronę właśnie ma zmienić stadion odrobinę i tam badaczka powiedziała, że tylko właśnie próbuje się mężczyzn zbadać, bo męskość coś w tym temacie powiedzieć to myśli natychmiast uciekają, czego doświadczał osobiście, bo zrobiłem na TR Warszawa takim mini seminarium pt. w radzie miasta kliniki przeszło 60 osób z czego 55 to były kobiety, a mężczyznami był wykłada występujące po mnie kierownik literacki teatru może ktoś z parą, kto przyszedł, ale na pocieszenie może dodam lekarze pomimo tych mężczyzn nie chcą to mamy dość duży sukces już właśnie nie był on tak, bo do tej pory mówiliśmy o warstwie ideologicznej nazwijmy to czy ideowej tego przedsięwzięcia, które jest oczywiście niezwykle istotna, ale pomówmy trochę w wymiarze praktycznym to znaczy czy czekacie na rentę całe w jakiej formie można przesyłać w ogóle co z tego powstanie później to znaczy tak uruchomiliśmy przede wszystkim anonimową ankietę, do której serdecznie zapraszamy wszystkich mężczyzn i właśnie proces ciekawe, że jesteśmy kilka dni dosłownie po uruchomieniu tej inicjatywy już teraz mamy ponad 100 zgłoszeń go opisów swoich własnych fantazji, a powiem, że przez 3 miesiące w momencie zbierania fantazji kobiecych zabraliśmy tylko 200 naprawę jest duże zapotrzebowanie jednak co jest bardzo ciekawym symptomem prawda, że jednak mężczyźni mają potrzebę gdzieś napisania o tym chcą się otworzyć i chcą na ten temat coś mówić natomiast co do efektów późniejszych na to na pewno będziemy chcieli zrobić z tego jakiś rodzaj pracy artystycznej natomiast chcę jeszcze wstrzymam się wstrzymać jeszcze z mówieniem co dokładnie będzie, bo chcemy przeczytać za ich zainspirować mniejsze może albo spektakl tak jak, bo w poprzednim przypadku albo bardziej słuchowisko może też jakaś forma filmowa myślę, że każdy z nas będzie chciał po prostu w jaki sposób, a to ma doświadczenie i treści, które przyjdą do nas przerobić na jakiś język artystyczny co to będzie notą tak jak mówię czas pokaże z tego co mogę opowiedzieć o tych ankietach nie nie wchodząc jeszcze konkretne fantazje to co zaskoczyło tym co zaskoczyło były opisy, ponieważ mamy takie pytania pomocnicze jednym z pytań jest, jaką rolę pełnić dla siebie seksu w swoim życiu i nawet jeśli opis fantazji był skromny nie szczegółowy to tutaj pojawiają się dosyć często powtarzał, że pewne rzeczy, które wydają się dosyć ciekawe mianowicie bardzo dużo osób nagle tutaj rozpisuje pisze o tym jak seks ważną pełni rolę nawet jeśli nie jest nie są męskie fantazje realizowane nawet niż nie jeśli życie seksualne nie jest doskonałe to pomaga ona na kontakt ze sobą na budowanie intymnej więzi bliskości odreagowanie stresu to wszystko to wszystko jakoś tak mężczyźni biorący udział ładnie ciekawie opisują wydaje się, że to jest jakiś taki taka taki sygnał dla nas, że to jest właśnie rzecz, kto może jest istotna jednak, że to nie jest jednak to to co co nam się też czasami w komentarzach pojawia się po co o tym mówić przecież wiadomo we wszystkich reklamach widać, jakie są męskie fantazje, ponieważ one służą właśnie to do do budowania, a nam się wydaje, że jest trochę inaczej dlatego czekamy na kolejny treści ankiet to ciekawe, że czeka ciekawi mnie też właśnie czy będziecie np. prowadzili rejestr anonimowy rzecz jasna, bo ankieta jest anonimowa ale, pokazując kim są osoby, które ankietę wymień wypełniają, jakim są wieku czym się zajmują teraz my też mieli jakiś obraz Niewiem grup socjologicznej grupy która, która zdecyduje się na tego rodzaju gest projekcie 502 również Alicja Długołęcka seksuolożka ostrą właśnie 34 projekt wspólnie robimy strasznie się z tego powodu cieszę, bo uwielbiam Alicję długą ręką, która właśnie brała udział w tym poprzednim projekcie dotyczącym fantazji erotycznych kobiety, a te ankiety są podobnie skonstruowane szczęście pytamy o wiek o auto czy ktoś jest w związku czy hetero Homo czy ma dzieci i właśnie ten stosunek do seksualności to fantazja pytanie nie ma około 10 i właśnie Alicja będzie chciała o czasie wspierania ankiet zrobić krytyki badania porównawcze tak jakoś analiza Zobacz chcę zobaczyć po prostu jak to się ma u kobiet ktoś ma u mężczyzn fanki zmiany w tym zakresie po w stosunku do wcześniejszych jakiś obrażeń czy tekstów, które powstało na ten temat w przeszłości w związku z seksualnością kobiet mężczyzn rozumiem, że tam, gdzie można znaleźć na profilu Facebookowym przede wszystkim tak Ling Ling niestety to nie jest długi skomplikowany, więc wszystkich chętnych zapraszamy na fanpage 3 Puchacz w ruchu na Facebooku, gdzie jest zamieszczony link do tej ankiety w bardzo dziękuję Aleksandra Hirszfeld dziękuję bardzo, dziękuję ślicznie zaproszenie i Marcin Cecko poeta dramaturg pisarz współtwórcy projektu Puchacz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILOZOFA - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA