REKLAMA

W Muzeum Czechowicza w Lublinie znaleziono nagranie z nieznanymi wierszami Białoszewskiego

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2020-09-20 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:27 min.
Udostępnij:

O odkryciu mówi dr hab. Piotr Sobolczyk - znawca twórczości Białoszewskiego, związany z Instytutem Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w niedzielnym magazynie Radia TOK FM po godzinie dwunastej łączymy się kolejnym naszym gościem jest z nim jest nim pan dr hab. Piotr Sobolczyk dzień dobry kłaniam się dzień dobry bardzo miło nie pan znawcą twórczości Mirona Białoszewskiego reprezentuje pan Instytut badań literackich Polskiej Akademii Nauk tematem naszego spotkania jest odkrycie lubelskie, a mianowicie chodzi o nagrania z nieznanymi dotąd wierszami Mirona Białoszewskiego proszę powiedzieć jak doszło do tego Rozwiń » odkrycia w 1976 roku 8kwietnia Miron Białoszewski przyjechał do Lublina na spotkanie autorskie wziął ze sobą swoją niewidomą przyjaciółka Jadwiga Stańczak ową jej to FATCA Stacha czy taką panią do pomocy osobie niewidomej i wzięli udział spotkania spotkanie to rejestrował kierownik muzeum literackiego Czechowicza ówczesne pan dr Józef Zięba na rejestrował na kasecie magnetofonowej Ada pta takiej no małej Gazecie dawnego typu nagranie to leżało na praktycznie 40 lat tutaj w zasobach muzeum imienia Czechowicza, o czym nikt czy właśnie wiedziano żona jest, ale nikt nigdy nie posłuchał, a i w sierpniu od trochę przypadkiem jechałem nam nawet na wakacje ale, zahaczając Lublin postanowiłem spotkać się z moim serdecznym kolegą Aleksandra Wójtowicz, który został niedawno dyrektorem muzeum Czechowicza i tutaj wpadłem i zapytałem o spotkania autorskie Mirona Białoszewskiego wtedy okazało się, że istnieje nagranie i próbowaliśmy odszukać szukaliśmy nagranie, ponieważ tam była mowa o tym, że jest zapis całego spotkania autorskiego i tak faktycznie jest jest spotkanie bardzo bowiem bardzo interesujące prawdopodobnie jest to jedyny znany nam zapis spotkania polskiego Białoszewskiego i będzie w całości przeze mnie już spisane będzie przestały w całości przeze mnie opracowanej opublikowane w roczniku Miro for, który się okazuje wydawnictwo słowo obraz terytoria nr 1 lada moment piłkarza i podczas tego spotkania, kiedy słuchałem oczekiwałem tego nagrania prawie nikt przez lata nie słuchał zacząłem mieć narastające wrażenie, że słucham tekstów, których Mirona, których nie znam oczywiście z 1 strony pomimo nie jest całe mnóstwo tekstów w tym tekstów odzyskanych w powietrznym w 2017 roku, kiedy ukazał się 2 tomy tzw. mediów, czyli jeszcze wcześniej nieopublikowanych, które bardzo starannie przygotował Państwowej lub Instytut wydawniczy, ale akurat tak się złożyło ofertę niż 5 dni przed podsłuchiwaniem tego zapisu Radia audio, ale studiowałam drugi tom, czyli właśnie drugi tamtych i litów, czyli tam, gdzie są wiersze Mirona 70, a więc dokładnie ten okres, kiedy on był tutaj muzeum w Lublinie, kiedy czytał swoje wiersze miał narastające wrażenie, że niektórych tekstów w tym tomie nie widziałem pod czym zacząłem sprawdzać i faktycznie faktycznie jest także z Wedla mojej najlepszej wiedzy i wedle tego jak zdołałem sprawdzić na zapisie ten czytane są pierwsze, które nie były drukowane ani przez Mirona w za życia ani właśnie w tych pośmiertnych Toma przy czym to trzeba zrobić pan rozróżnienie i bardzo przepraszam jeśli osłabia troszeczkę sensacyjną tego, ale tutaj kilka kategorii takich pierwsze czy są zapewne w wyroku wg mojej chyba lepszej wiedzy i orientacji są takie, które rzeczywiście nigdy nie, bo pikowane, ale ich jest prawdopodobnie mniej niż podaliśmy w pierwotnej informacji prasowej natomiast kilka wierszy rzeczywiście Białoszewski opublikował później tych, które pierwotnie uznałem za nieznane natomiast w innych wersjach i teraz tutaj pojawia się pytanie przy każdym takim wypadku na ile na ile to można uznać za godne publikowania jako osobną wersję czasami mówimy o wierszach, które mają wielu, czyli Niki i wtedy każde słowo ma znaczenie, więc zmiana słowa czasami wtedy może mieć duże znaczenie, więc są jeszcze takie wypadki kiedy, a Białoszewski ewidentnie myli się w czytaniu próbowaliśmy na podstawie zdjęć ze spotkania ustalił sąd pytał ze swoich bazgrołów czy też czytał maszynopisu, a nie posiadał nośne dopisano, więc jeśli coś napisane na maszynie ktoś musiał przepisać, a jest, więc tutaj będzie jeszcze przed nami troszeczkę pracę, żeby oddzielić te teksty a gdzie są pomyłki w czytaniu tekst, gdzie są znaczące, a takich jest kilka znaczące różnice wariantów i takie, gdzie są te różnice można uznać, że nie na tyle znaczące no oczywiście te teksty, które nigdy nie były publikowane pytanie dobre co się z nimi stało dlaczego, dlaczego nie ma ani śladu, więc albo Białoszewski zniszczył albo zgubił taka jest możliwość to nawiasem mówiąc w ogóle w drodze do Lublina jest relacja Jadwigi Stańczak owej, że na peronie dworca wileńskiego zdaje mi się albo wschodniego w każdym razie nie Warszawy centralnej w siedemdziesiątym szóstym roku była Warszawa Centralna Białoszewski zgubił czy wypadłem wszystkie kartki, które system miał czytać i one pozbierały szczęśliwie się to się udało wziąć do pociągu, a potem na spotkanie jest po prostu dawno biorą pod uwagę, że mógł również zgubić w takich jakiś okolicznościach podróżnych np. albo celowo zniszczyć, bo tam też mówi i na tym spotkaniu w Lublinie parokrotnie w innych miejscach mówił, że trzeba czasami niszczy się, że dużo zniszczą natomiast moim zdaniem z całego tego zestawu, którego słuchałem kasety, a z kaset zdigitalizowane już powiedzmy, a też nie dysponuję pokazują magnetofony kasetowe akurat moją uwagę najbardziej przykuł wiersz to jest właśnie wiersz, które należy do tej grupy nigdy nigdy niepublikowane jak zakładam moim zdaniem nie najlepsze, bo to jest jeszcze osobna kwestia taka, jakiej jakości są tam są te pierwsze powietrzne mniej znane czynić właściwie nieznane i niepublikowane moim zdaniem to jest taka jak ukuł sobie takim koncept taki neologizm w duchu Mirona Miro urawniłowka trochę powiem szczerze, że moim zdaniem dosyć nieciekawie no nie najciekawiej w każdym razie wybrał te pierwsze najnowsze, jakimi dysponował wówczas on chciał zapewne przetestować mam wrażenie, że jego spotkania autorskie czas często też służyły temu, żeby przetestować po prostu jak działają pewne teksty natomiast zdaniem niekoniecznie wybrał sale najciekawsze, ale 1 wiersz przykuł moją uwagę to właśnie te, które nigdy nie publikowane bardzo interesujące dowcipne troszeczkę inny od większości wówczas powstające no dlatego tym delikatniejsze pytanie, dlaczego ten wiersze nie zachował, a jest także pan mógłby zacytować ten wiersza albo jego fragment nie mogę zacytować, bo nie mam przed nosem oni jak jeszcze nie pisałem kasety nie pamiętam go na tyle, żeby całe frazy tak in extenso cytować natomiast mogę powiedzieć pewna niespodzianka, bo mówimy w większości są prawie wszystkie, którą czytał dotyczące sytuacji jego przeprowadzki do bloku na Saskiej Kępie na ulicy lizbońskiej 62 jest bardzo długi taki blok na Saskiej Kępie to nazwa Saska Kępa hamował, a więc większość dotyczy tego albo tej sytuacji w mieście, które tutaj mówię jest ciekawy, ponieważ on, a wychodzi od sytuacji biblijnej starotestamentowej taka historyjka opowiedziana w sposób sztampowy, więc taki no powiedzmy podkręcone dowcipne zabawne publiczne zresztą również śmieje co prawda się śmieję nie tylko przy tym pierwszy, ale też przyprawach i w innych miejscach ale, ale on mu by działa nadal ten humor jest taki nie wiem dzisiaj może komuś się dzisiaj, kiedy ludzie są tak bardzo wrażliwi czasami na punkcie tzw. sacrum non mógłby się wydać muszą brać roboczy moim zdaniem nie i intencją wszystkiego nie było siedzenie z Biblii przez wszystkich świętych ksiąg właściwie nie będąc osobą religijną miał do nich dosyć duży szacunek, ale też takie spojrzenie teatralne uważa się wyraził, że Biblia to jest zbiór szlagierów myślę, że właśnie to jest takiego podejścia tutaj w tym wierszu widoczne, że takim szlagierze biblijnym opowiadaczy historii Abrahama Sary, a jeszcze chciałem wspomnieć o 1 tekście też niepublikowane nigdy też troszeczkę osobna kategoria mianowicie zachował się znakomite PiS, a Mirona do ksiąg muzeum Józefa Czechowicza po spotkaniu, w którym on, jakby właściwie na gorąco na bieżąco skonstruował wiersz to taki taki takim nie to dedykacja to podziękowanie za gościnę to właściwie wiersz opisujący całą sytuację, ale to spotkanie, a które no moje takie odczucie po posłuchania oraz z tych nagrań taki sam z niego zadowolony nie tylko publiczność była zachwycona, ale on też po prostu był zadowolony z tego spotkania miał te interakcje taką się czuję, że się tam dobrze czuł po tym, jak został magnetofon wyłączony podobno jeszcze goście go zatrzymali jak już wychodził z po poza budynek muzeum podobne odbyły się jakieś dodatkowe rozmowy co wynika właśnie z tego wiersza dedykacji testu na koniec muszę pana zapytać, bo mamy niewiele czasu tak to odkrycie jest tym cenniejsze że, że są jeszcze dotąd niepublikowane czy czy, dlatego że zachowały się no te rozmowy i które można teraz otworzyć i dziś zrelacjonować albo też słuchać przebiegu tego spotkania tak ten przebieg tego spotkania zapewne będzie udostępnione w ramach wystawy, którą tutaj właśnie muzeum Czechowicza cenę przygotować wystawy czasowej wystawy takiej okolicznościowej biało szewskim w Lublinie w ogóle w 2020 pierwszy zapewne, o ile oczywiście muzeum dostanie na te środki natomiast i tam wtedy będziemy do tego posłuchacie zapis tego będzie drukiem właśnie Miro może, ale co do tej czynności tak to tak pół na pół ja sobie, że teraz pewną ostrożnością podchodzą do tych tekstów które, które w jakiejś innej postaci ukazały drukiem później czy chcemy mamy prawo tam jest z 1 strony on przeczytał więc, jakby to było upubliczniona z drugiej strony potem zdecydował się jakieś inne warianty tekstów myślę, że każdorazowo trzeba będzie rozpatrzyć takie decyzje, ale oczywiście są rzeczywiście są pierwsze nieznane to z pewnością sensacja rewelacja i być może tutaj argument ilości nie jest takim najistotniejszy każdy nieznany wcześniej nowo odkryty jeszcze wszystkiego, a powinien móc wzbudzać NASA nam entuzjazm, a jeszcze jeśli mogę się pan pozwoli tak musimy kończyć powoli, więc bardzo proszę ostatnia kwestia ostatnia kwestia, ponieważ podejrzewam, że inne również muzea czy miejsca biblioteki np. gdzie Miron Białoszewski miał spotkania autorskie w latach pięćdziesiątych sześćdziesiątych osiemdziesiątych mogą posiadać takie zapisy audio i tam mogą być bardzo różne ciekawe rzeczy bardzo bym prosił o kontakt ze mną czy na czy Miro fory właśnie takie osoby, które pracowały czy są spadkobiercami, a takich zapisów, ponieważ mogą tam się znaleźć jeszcze inne relacje rewelacyjne odkrycia na bardzo skądinąd liczymy dziękuję panu bardzo za rozmowę dr hab. Piotr Sobolczyk były moim państwa goszczą dziękuję serdecznie państwa zapraszam teraz na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA