REKLAMA

Trwa Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2020-09-20 13:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:15 min.
Udostępnij:

O tym, jak stolica odpowiada na wyzwania związane z ekologicznym transportem, mówi Robert Soszyński – wiceprezydent m.st. Warszawy.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w niedzielny magazyn Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłania się państwo ponownie na kolejnym naszym gościem jest pan Robert Soszyński wiceprezydent miasta stołecznego Warszawy dzień dobry dzień dobry witam pana witam państwa pretekstem do naszego spotkania do naszej rozmowy jest Europejski tydzień transportu zrównoważonego, który zakończy się dniem bez samochodu 22września chciałbym pana zapytać co Warszawa robi na rzecz no, więc wprost tego by żyć w zgodzie senator Rozwiń » jeśli chodzi o transport i nie powodować się użytkowników transportu publicznego wyrzutów sumienia, że jednak naturze szkodzi oczywiście szczęśliwie Warszawa ma tutaj się czym pochwalić i mówię to szczerze bez bez skrępowania, dlatego że akurat warszawski transport to jest myślę na tle innych miast europejskich wielkopolskich coś czym czy możemy się chwalić, żeby najpierw pokazać skalę to powiedzmy, że codziennie w Warszawie mamy na ulicach 1500 autobusów ponad około 430 tramwajów 54 pociągi metro 20 pociągów SKM taka jest taka jest skala, a teraz jak to wygląda od strony tego co jest dla nas tak ważne, czyli ekologii właściwie połowa tego transportu to w tej chwili jest transport elektryczny w naturalny sposób metro czy pociągi SKM czy tramwaje, ale także grą autobusów już w tej chwili mamy mamy na ulicach 92 autobusy elektryczne, a do końca tego roku zrealizujemy zamówienie z firmą Solaris i pojawi się łącznie dodatkowo 130 autobusów elektrycznych warto wspomnieć oczywiście, że ekologiczny transport to nie tylko autobusy elektryczne to również autobusy hybrydowe autobusy gazowe autobusów gazowych np. mamy dokładnie 228 z czego LNG do 35 sztuka ceny jest to 93 i stale ten transport rozwijały kolejne zamówienie kolejne zamówienie w trakcie realizacji już są wybrani oferenci do końca 2001. roku Autosan dostarczy nam 90 kolejnych autobusów na gaz będzie z kolei Solaris kolejne 70 to są takie najpierw chciałem pokazać liczby, bo to jest to pokazuje za tymi liczbami kryją się olbrzymie kwoty dodaje nadal, bo każdy każdy taki każdy taki pojedynczy autobus to są kwoty 2 000 000 plus zależnie od tego jaki to jest model jaki, jaki napęd czasami nieco mniej ale, ale też skala, a więc, więc to liczby to zamówienia jest oczywiście całe morze, ale panie prezydencie zadam panu pytanie czy ten tabor i te liczby, o których pan się odwołuje to skali Europy czy też świata tych największych metropolii rzeczywiście stanowi o tym, że można mówić, iż Warszawa jest pod względem transportowym miastem zrównoważonym czy też jeszcze nie daleko do ideału trzeba będzie to zmieniać choćby poprzez wymianę, który pan przed chwilą wspominał to jest także do ideału nam na pewno brakuje, ale jesteśmy dalece bliżej niż umowne 20 lat temu, dlatego że ten postęp to jest skokowe decyzję o naszej Warszawa od samego początku oto od dziewięćdziesiątego roku stopniowo oczywiście z czasem coraz bardziej agresywnie realizuje taką politykę to, a dodajmy do tego też świadomie oznacza to nie są przypadkowe zakupy też świadoma polityka w tej kadencji, bo ma dodatkowy wymiar pan za śląskość jest jest wielkim orędownikiem tego typu działań i jeżeli miałbym powiedzieć o transporcie warszawskim to powiem śmiało, że na tle Europy na pewno jesteśmy w czołówce, jeżeli chodzi o stopień u ekologicznie Enia na pewno też oczywiście przed nami są olbrzymie inwestycje przede wszystkim mamy w stosunku do innych stolic europejskich nie wszystkich, ale wielu stolic europejskich dalece niedoskonałą sieć metra oraz, jeżeli chodzi o tabor autobusowy tramwaje w oczywisty sposób są elektryczne, ale jeśli chodzi o tabor autobusowy to naprawdę myślę, że jesteśmy stopie, jeżeli chodzi o europejskie miasto jako samorządowiec z pewnością współpracuje pan też są ze swoimi odpowiednikami w innych miastach tych największych w Polsce jak generalnie postępują TP te przemiany na to by transport uczynić jak najbardziej ekologicznym w jaki sposób też komunikuje się wymieniać doświadczenia komunikujemy się w i wymieniamy doświadczenia w oczywisty sposób poza poza taką powiedziałbym naturalny, choć ze względu na KOV zmniejszoną aktywnością na poziomie takim bilateralnych spotkań rozmów jest cała sieć ze spotkań, gdzie będzie nie tylko w gronie samorządowców, ale w gronie ekspertów wymienia się w tym zakresie doświadczenia i poglądy to jest naturalny proces w dzisiejszych czasach więcej, więc trudno uważać za coś nadzwyczajnego natomiast pytał pan ja czy inne miasta idą w ślad za Warszawą jeśli chodzi o też o te proporcje, o których pan mówił wszędzie w Europie mam wrażenie również w Polsce choć, choć Warszawa na tle Polski jest zupełnie nieporównywalna z gminą miastem mówię to nie pycha to po prostu do osoby z zupełnie osobną historią na tle innych miast polskich, ale te procesy wyglądają bardzo podobnie to jest trend, który prawdopodobnie nie do zatrzymania, dlatego że jest to zgodne jak z powszechnym oczekiwaniem jest powszechnym odczuciem, że będą mówimy o transporcie, ale to coś więcej to szerzej to jest kwestia działań, które mają zatrzymać to co wydawało się nie do zatrzymania, czyli przyrost ruchu samochodowego wiadomo, że trudno zabronić ludziom podróżować własnymi samochodami, ale z drugiej strony jest to problem cywilizacyjny który, który dzisiaj znowu bardzo wyraźnie widziany i tutaj co powiedzieć, że w Warszawie ten problem na tle innych miast europejskich jest do szczególnych, dlatego że Warszawa nie wiem czy mogę użyć tego słowa może poszczycić się jedną z największych ilości aut na 1000 mieszkańców mamy ponad 700 samochodów na 1000 mieszkańców to taki wynik lokujący nas w czołówce jak kiedyś byśmy pewnie powiedzieli, że to świetnie dziś chyba nie można służyć tego typu określeń i jest naprawdę bardzo poważny problem, żeby temu zapobiegać czy przedni czy wręcz jakość walczyć z tym z tym kłopotem jest to sprawa to dobry dobra oferta transportu publicznego Warszawa ma bardzo dobrą ofertę i z roku na rok coraz lepszą, a czasu panie prezydencie jakieś obligacje unijne, które jakiś sposób nakazują inwestować w w ten transport, który można by uznać za zrównoważony niskoemisyjny oczywiście unijne, a w ślad za tym również krajowe to ustawa dotycząca elektromobilności ona adresowana zarówno do transportu publicznego jak w ogóle do do jak w ogóle do publicznego wykorzystywania aut czy maszyny z napędem również również inne dyspozycje dotyczące tak elektromobilności jak i norm np. nakładanych na transport zarówno samochodowy, jaki szerzej właśnie taki transport publiczny to są wszystko to są wszystko przepisy zarówno o charakterze unijnym jak i jaki za tym idące przepisy krajowe, które wydaje się, że dzisiaj w tym zakresie nie mówię o całości polityki polskiej, ale w zakresie zakresie transportowym w zakresie elektromobilności mam wrażenie, że nadążamy z przepisami, a nawet niekiedy wyprzedzamy swój czas niekiedy trzeba korygować pewne zbyt daleko idące zapisy jeśli chodzi o nasze ustawodawstwo, jakie plany ma Warszawa jeśli chodzi o ten Europejski tydzień transportu zrównoważonego do w tym roku w tym roku ze względu na KOV świętujemy przenieśliśmy świętowanie głównie do internetu więc, więc nie będzie to szczególnie efektowne, chociaż oczywiście dzień bez samochodu mam nadzieję, że spotka się z powszechną przyjęcia był bardzo będziemy promować to za chwilę to w najbliższy wtorek prawda dwudziestego druga do września tak jest to jest 2września spróbujemy też akurat łączy się to teraz ze stuleciem miejskich zakładów autobusowych autobusów warszawskich to od początku nazywał się firma tonie było w porządku miejskie zakłady autobusowe sam dwudziestym roku to były tramwaje miejskie wydział ruchu autobusowego warto warto wspomnieć, a więc, a więc jakoś będziemy promować te zachowania również poprzez świętowanie stulecia autobusów warszawskich, ale ciągle nie wspomniałem o tych innych formach działań miasta, które oczywiście nie wiążą się bezpośrednio z transportem publicznym, ale są Rzym chcemy pokazywać promować inne formy transportu ja chcę podkreślić, że w Warszawie już w tej chwili przy dalece niedoskonały sieci dróg rowerowych, ale jednak już kilkuset kilometrach dróg prawie 7% transport odbywa się na rowerze to warto podkreślić jako taki przykład powiedziałbym alternatywnych działań wspomagających z 1 strony no i elegancko mówiąc walką o czyste powietrze z drugiej strony dobrze promujący jakiś lepszy droższy styl życia ja lubię szukać punktów odniesienia 7% Warszawy jeśli chodzi o ruch rowerowy w innych miastach Europy zachodniej tutaj pan zastrzelił nie nie uda, ale intuicyjnie twierdzą, że więcej to dużo więcej wcale nie muszą odwoływać się do Holandii prawda tak powiedzieć, że każdy, kto bywał w Amsterdamie nie ma wątpliwości, że w Warszawie daleko, ale to jest też specyfika miasta ja sądzę np. jeśli chodzi o transport publiczny moglibyśmy powalczyć z Amsterdamem takie jakie, jakie plany w ogóle polskie miasta mają na najbliższe dekady, bo poznaje się, że przepraszam zapłatę zaległych historii ludzkości to mogą być najważniejsze dekady w obliczu choćby no tego, że jeszcze nam się ekologiczną klęskę nie ma wątpliwości, że stanęliśmy w obliczu czegoś co można nazwać właśnie cywilizacyjnym wyzwaniem i zjednoczył oczywiście trochę inaczej to wyzwanie wygląda w dużych miastach, bo tam są inne źródła zanieczyszczenia powietrza i wszystkich problemów które, które wiążą się z tym inaczej na obszarach wiejskich czy małych miast, ale ale, ale nie ma wątpliwości, że jest to, że jest bardzo poważny problem to, o czym rozmawialiśmy, czyli zrównoważony ekologiczny transport publiczny to nie jest ani mrzonka ani nie udawane działania na rzecz, toteż jeśli przewoziły miliony pasażerów naszym transportem to znaczy, że te miliony osób zostawiły auta w garażu na parkingu, ale to tylko 1 rzecz właściwie proszę zwrócić uwagę, że wszystkie miasta wyznaczają strefy o czy to jeszcze może nie wolno od od spalin, ale już o ograniczonym dostępie jeśli chodzi o auta to są działania związane związane z odpowiednim kształtowaniem stref płatnego parkowania to są działania zupełnie innych gości wszystkie miasta to robią Warszawa przeznacza olbrzymie środki na walkę z emisją związaną ze spalaniem w piecach domowych i cała masa działań, których słuchacze nasi na pewno na pewno wiedzą, ale warto, jakiej okazji podkreślić, że to naprawdę robimy wydajemy proszę uwierzyć dziesiątki, a właściwie setki milionów złotych na tego typu na tego typu działań dziękuję panu bardzo za rozmowę wiceprezydent miasta stołecznego Warszawy Robert Soszyński był moim i państwa gościem tematem naszej rozmowy był Europejski tydzień transportu zrównoważonego trasy przypomnijmy 22września dzień bez samochodu rozumiem, że wszyscy komunikacją jeżdżą gratis wtedy tak jest wtedy komunikacja oraz zapraszam dziękuję bardzo, państwa zapraszam teraz na informacje Radia TOK FM ja dziękuję do widzenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA