REKLAMA

Piotr Domalewski: "Jak najdalej stąd" to film o dojrzewaniu w przyspieszonym tempie

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-09-22 19:00
Audycja:
Czas trwania:
23:15 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest reżyser filmowy, Piotr Domalewski. Opowiada o pracy nad swoim drugim filmem, "Jak najdalej stąd". Premiera kinowa filmu już w najbliższy piątek. Rozwiń »
„Jak najdalej stąd”, najnowszy i drugi w karierze pełnometrażowy film Piotra Domalewskiego, jutro zostanie zaprezentowany na 68. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w San Sebastian. Zostanie pokazany w sekcji Kutxabank-New Directors Award.

Piotr Domalewski: "Nie narzekam na pomysły fabularne, natomiast innym pytaniem jest o czym chce się film zrobić. Zależało mi na zrobieniu filmu o poszukiwaniu relacji z rodzicem. Czułem jakiś rodzaj kłucia w tej sprawie, że muszę o tym opowiedzieć. Szukałem okoliczności, ta wydaje się dość przewrotna.
Film "Jak najdalej stąd" zadedykowałem rodzicom, ale chyba każdy ma w jakimś sensie skomplikowaną relację z rodzicami. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska Piotr Domalewski reżyser scenarzysta twórca obsypanej nagrodami Cichej nocy i filmu jak najdalej stąd, który w piątek wchodzi na ekrany polskich kin jest dzisiaj gościem kultury osobistej Witaj Piotrze witam państwa serdecznie w tej bardzo dziękuję, że udało ci się znaleźć czas tuż przed wylotem do San Sebastian, gdzie twój najnowszy film już jutro zostanie zaprezentowane w konkursie głównym 60 tego Rozwiń » ósmego Międzynarodowego festiwalu filmowego o złotą muszlę firm Piotra Domalewskiego powalczy w kategorii New Direct oraz nowi reżyserzy tych nowym reżyserem nadal czujesz tłumaczy nowy chcę się takim biologicznie nowym to nie bardzo, bo mam 37 lat, więc już trochę mam jakiś tam przebieg, ale jeśli chodzi o reżyserii to rzeczywiście trochę tak jeszcze jeszcze szukam sprawdzam sobie różne tropy nawet nawet teraz na świeżo, jakby po obejrzeniu mojego nowego filmu też mam jakieś wnioski, jakby na ile, w którą stronę, gdy mnie ciągnie, w którą stronę gdzieś tam jakaś moja nazwijmy to wrażliwości artystyczna mnie prowadzi i myślę, że w tym kontekście to na pewno jestem nowym reżyserem, a wiesz już jak to jest z tym drugim filmem tym przysłowiowym już sprawdzianem prawdziwej jakości reżysera no ja już o tym przekonać przepraszam państwa od razu, bo ja jestem na lotnisku i tutaj bardzo miłym, ale pani jakiś czas zapowiada lord, więc z góry za to przepraszam tak by odpowiedzieliśmy, że Piotr wybiera się na festiwal międzynarodowy, tak więc jeśli chodzi o to jak to jest zrobić drugi film to już wiem mam to za sobą i nie ukrywam, że od początku miałem takie jakąś taką potrzebę zrobienia go od razu ani pan jakąś taką naturę mocno konfrontacyjną, ale nie w relacjach tylko konfrontowanie się z rzeczywistością i jakąś czułem taką potrzebę, żeby natychmiast robić dalej tak naprawdę pierwszy film to chyba tylko wyostrzył mój apetyt, a jest powiedzieć to jest bardzo ciekawe co mówić, bo ja tak przypuszczam, że po Cichej nocy po pierwsze, mogło być trudno podnieść się po tak wielkim triumfie, a po drugie, wymyślić kolejne filmy chyba nie jest łatwo, kiedy się tą cichą noc twój pierwszy film włożyło tak dużo myślę, że tego co ma w sobie najlepszego w myśl co o tym nawet nic z tym wymyślaniem to jest także jak pokazuje też mój drugi sił jak najdalej stąd ja czerpię tematy zupełnie dziś takich miejsc, które wydawałoby się tych tematów jak na kino nie ma i ja akurat ma bardzo dużo pomysłów czasami mam ich za dużo to znaczy, bo nie jakąś taką naturę może dziecka, że się natychmiast zapalam jakiegoś projektu, który myślę sobie nie wiem jadąc metrem natychmiast oddzwania wszystkich ludzi, którzy mogliby pomóc w realizacji tego projektu próbuję im to wytłumaczyć jakimś takim ekstatyczne uniesieniu co to ma być zapomnieć, dlaczego to jest w moim przekonaniu genialne ma potem mija dzień tak myślę sobie, że może jednak jeszcze to nie jest to itd. nic jeśli chodzi o te pomysły to akurat na nich nie narzekam, ale jeśli chodzi o pomysły fabularne innym pytaniem natomiast jest pytanie, o czym chcę się film zrobić i i to jest właściwie kluczowe pytanie, bo mnie jako takie opowiadanie fabuły ja odebrałem w moim przekonaniu myślę bardzo solidny warsztat reżyserski, więc z na wydziale Radia telewizji w Katowicach i samo opowiadanie filmowe i posługiwanie się środkami wyrazu, jakby filmowego to oczywiście fascynujące tylko to są rzeczy, które są w dużej mierze technologię innym, a pytanie brzmi tak naprawdę nie jako historię chce się opowiedzieć tylko, o czym chcecie zrobić film, bo są tak naprawdę 22 różne pytania niedobrze no to są właśnie zadały pytanie musi tak teraz odpowiedzieć o tym chciałem zrobić, bo ja wiem, że dla ciebie też bardzo ważny jest to często podkreśla taki osobisty kontekst, że że, żeby z tego trudno zrobić filmową historię ja nie strasznie zależało na tym, żeby zrobić film o poszukiwaniu relacji z rodzicem jakoś to jakoś czułem tutaj nie wiem jak to powiedzieć, jaki rodzaj ukłucia takiego w tej sprawie że, że muszę o tym powiedzieć, że muszę się z tego jakoś nie trochę wyspowiadać na na ekranie i a i tak naprawdę szukają okoliczności do tego, żeby o tym opowiedzieć tutaj mamy historię przepraszam nie powiedz proszę to tylko po prostu okoliczności i i to właśnie historia się wydała do tego jako świetną okolicznością, która dosyć przewrotna jednak do tego tematu, bo opowiadamy historię dziewczyny, które udaje się z zagranicy po ciało ojca ona próbuje nawiązać relacje z tym ojcem, który jak nie żyje to znaczy próbuje odnaleźć nazwać relacje, które z nich miała więc, jakby szukałem takiej taki takiego dobrego rządzenia zbudowaniu tej historii jak bardzo mocno właśnie sami swoje przeżycia są osadzone w bohaterach, których nam tym razem prezentuje na na ekranie, bo w cichą noc pamiętam z tego co co mówiło się często włożył bardzo dużo swoich własnych przeżyć jakoś to podzielił Nike 2 jak 2 tropy nową pierwszą rzeczą jest tzw. ten ładunek dramaturgiczny i flotowy zwyczajnych historiach fabuła i tutaj zawsze staram się wplatać jakiś jakieś wątki, które ja znam własnego życia niekoniecznie ze swojego przykładu, ale ludzi, których znam przyjaciół rodzeństwa to chyba nie jest tajemnicą, że jakby taką bazą do historii, którą opowiadam jak najdalej stąd jest historia, którą usłyszałem od mojego przyjaciela, która do spotkała jego naprawdę mało tego wczoraj dostałem informację dzisiaj zadzwoniła do mnie też znajoma i była bardzo wstrząśnięta powiedział, że to to jest to dosłownie już bez żadnej metafory jej historia i że skąd ja wiedziałem, że jeśli coś takiego przytrafiło się wysłać myśli mało znamy nie wiedziałem jak słyszy się, więc to jest jakby pierwsza rzeczy też jeśli chodzi o te od fabuły ja szukam jakiś taki po mocnej mocnej bazy, która jest realistyczna i gdzieś tam prawdziwa, ale drugą rzeczą jest też to co ja czy tylko zauważę też podczas tej projekcji premierowej na ile w tych bohaterach jest ze mnie i trochę wczoraj byłem aż wystraszony jak dużo, bo czułem się nie lubi tak odsłaniać rodzina jest taki temat, z którego bardzo cierpieć to jest taka walizka takim się wydaje, do której sięga z powodu tego właśnie, że dobrze znasz czy, dlatego że coś sam ciągle trzeba przerabiać w związku z mocnymi relacjami rodzinnymi jak najdalej stąd zadedykowała swoim rodzicom tak, bo tak jak mówię jest to film o poszukiwaniu relacji z rodzicem, więc naturalne wydawał się za krytykowanie filmu moim rodzicom, którym też łączy mnie bardzo silna więź ta więź oczywiście skomplikowana bo, ale myślę, że szczerze mówiąc każdy ma w jakimś sensie skomplikowaną więź ze swoimi rodzicami już nie bez względu na to, jakiego się wywodzi z jakiej grupy społecznej z jakiego background z jakiego takiej grupy zawodowej każdy gdzieś musi jakieś swoje rzeczy z rodziną przerobić no i ja w państwie takim dobrym momencie, żeby przerabiać mam szczęście, że mogę robić ustawiły bohaterów więc, więc tak na pewno dużo dużo uważam, że w tej takim tej podstawowej komórce konstrukcyjnej roli, którą jest rodzina jak w soczewce wszystkie te emocje, z którymi się na co dzień borykamy skupiają się nad dla mnie to też jest film bardzo o dorosłości dziecko o tym, że dziecko przyjmuje rolę rodziców, bo jak się okazuje jest w stanie najlepiej sprostać wyzwaniom rzeczywistości ona zastępcą dziecko przyjął kompletnie funkcję głowy rodziny i co ty po prostu widać już od samego początku filmu, a nawet szczerze mówiąc w trakcie jego kręcenie sobie aż tak bardzo zdawałem z tego sprawy jak jak ten mechanizm do jakiego stopnia ten mechanizm będzie wyrazisty na ekranie i rzeczywiście coś takiego jedno 100 firm na pewno dojrzewaniu to takim dojrzewaniu powiedziałbym w przyspieszonym tempie, które wymuszają okoliczności kolejny raz też porusza problem emigracji tylko tak trochę, a rebours jeśli chodzi o jak najdalej stąd bo, bo Cichej nocy masz bohatera który, który wraca na święta z Holandii tutaj mamy sprawę do Irlandii tak zgadza się ten temat emigracji jakoś szczerze mówiąc powtórzę tutaj za jedną z recenzji wydaje 7 temat jakiś taki mojej trylogii migracyjnej się w tym momencie ma w tym filmie kończy, bo oprócz tej nocy też wcześniej zrobiłem taki film 60 kilo niczego, który jest on pracowniku z Ukrainy na polskiej kopalni i jakoś lubię ten wątek emigracyjny w nim jest podróż nim jest ten element marzeń w nim jest też i idące za marzeniami niebezpieczeństwo porażki i jakoś taka konieczność poradzenia sobie z tym i co najważniejsze stanięcia twarzą twarz z ludźmi od, których się wyjechało i skonfrontowania się z nimi niezależnie od, jakby w wyniku tej tej emigracji to jest sukces to jest porażka zawsze emigracja jednak jest to opowieść o człowieku, który gdzieś jest przywiązany musi się od tych korzeni oderwać jakoś tam nie w niezwykle fascynuje, ale myślę, że razem z moją bohaterką w ostatniej scenie pożegnaliśmy ten temat na ten moment i za chwilę więcej również obsadzie filmu jak najdalej stąd porozmawiamy Piotr Domalewski reżyser i scenarzysta jest gościem kultury osobistej za chwilę wracamy teraz czas na informacje dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska Piotr Domalewski reżyser i scenarzysta twórca filmu jak najdalej stąd, które już w piątek wchodzi na ekrany polskich kin jest dzisiaj gościem kultury osobistej wita serdecznie raz jeszcze witam raz jeszcze niż serdecznie Piotr jest w tej chwili na lotnisku, gdyż jest tuż przed wylotem do San Sebastian, gdzie jego najnowszy film jutro zostanie zaprezentowany w konkursie głównym 60 tego ósmego Międzynarodowego festiwalu filmowego także bardzo mocno trzymamy kciuki w jednym z wywiadów powiedziałeś, że jak najdalej stąd jest rozwinięciem Cichej nocy twojego filmu obsypanego nagrodami m.in. na festiwalu w Gdyni w jakimś sensie rozwinięcie ja bym powiedział, że to jest film o tym i inni, ale co się w ciągu nocy nie zmieściło, że jestem by do próba da dalsze, jakby analizy zniknięcia, jakby ten w ten świat relacji rodzinnych, które są spowodowane pewnymi pewnym rozdarcie z powodu ma w tym wypadku konkretnym akurat z powodów ekonomicznych i ale też z drugiej strony mam wrażenie, że udało nam się jeszcze bliżej tego bohatera podejść w tym filmie, że jeszcze bardziej nam się udało zbudować ten film na emocjach jakiś podstawowych emocjach na, z którymi musimy mierzyć każdego dnia chyba wszyscy, bo to są jednak takie bazowe bazowe uczucia i i w tym sensie jest to rozwinięcie tego co gdzieś tam zacząłem na tę krety bardzo ciekawe, bo przecież Cichej nocy tym głównym bohaterem był młody mężczyzna tutaj oczywiście musiały zbudować Zofią Stafiej postać nastolatki zgadza się to znaczy z tym budowaniem towarzyszy co nie było tak tak wielkie wyzwanie, ponieważ Zofia Stafiej w momencie kręcenia filmu była to nastolatką to po pierwsze po drugie ja mam jednak za sobą wiele naście jeśli niewiele dziesiątki lat obserwowania moich 4 młodszych sióstr i to, że jest to klucz do tak bardzo wiarygodnej tej postawie państwo, że służy klucz to znaczy np. bohaterka posługuje się posługuje się pewną dynamiką mówienia, którą zacząłbym od jednej z moich sióstr to nie jest akurat żadna tajemnica, bo zawsze mnie fascynowały jest jakość Hanny polskiego języka, bo jest oczywiście niesamowite odcienie i nic tak konstruowaliśmy tę postać to to co wydawało mi się najtrudniejsze to to znaleźć znaleźć jak tak odtwórczyni głównej roli, która w sposób wiarygodny to wszystko na siebie wzięła, jakby to bohaterka musi się mierzyć, bo są trudne okoliczności i muszę powiedzieć szczerze że, że mam wrażenie, że zrobi to w sposób niebywały jestem tak jak mówiłem też pewnych emocjach, bo długo filmu nie widziałem wiadomo że, jakiego robi to ogląda się bardzo często potem szef musi odpocząć i jestem świeżo po projekcji takiej premierowej dla dla twórców filmu i rzeczywiście zobaczyłem jak, jakie konsekwentnie jak jak mocna jest jest postać poprowadzona jak jest spójna, jakie się w pewnym sensie na niuansach rozwija naprawdę bardzo jestem zadowolony z tego castingu z tej pracy Zofia raczej studentka wydziału aktorskiego łódzkiej szkoły filmowej no debiut wymarzony myślę, że Zofia również wymarzone do tej roli, ale w ogóle znakomicie obsadzać i znakomicie prowadzi aktorów ciągle się zastanawiam czy to przede wszystkim zasługa tego, że sam jesteś aktorem znakomicie Kinga Preis również Arkadiusz Jakubik jak z życia wzięci Tomek Ziętek jest też wspaniałe uważa jak w naszym zresztą każdy z epizodów wysokiej takim mocno nasycony na obecność Andrzeja kładka wybitnego aktora jeszcze teatru polskiego wybitne kreacje, które tworzy Lupy, a tutaj na ekranie w epizodzie, ale jednak to to jest ciekawe, że akurat na niego padł twój wybór Andrzej bardzo bardzo aktorem niezwykle wrażliwe o wyjątkowo intrygującej fizyczną mówiąc wprost, ale jesteś członkiem niezwykle wrażliwymi i inteligentnym przy tym i to wszystko jakoś daje taką no bardzo intrygujący wybuchową mieszankę, więc ja z Cichej nocy Andrzej też grał 1 scenie, bo nie, bo ja mam słabość po prostu do aktorów, którzy zagrali moim pierwszym filmie, który nazwał obcy i wszyscy ci aktorzy grali też jak najdalej stąd w małych oczywiście epizodach, ale wszyscy się pojawili no miejmy nadzieję, że że, że także dzięki swojemu filmowi Andrzej Kłak będzie częściej pojawiał się na wielkim kraju wiedziałbym powiedziałbym tak pracujemy nad, a my na tym trzymamy za to raczej trzymamy kciuki autorem zdjęć do jak najdalej stąd jest Piotr Sobociński junior już wspomniany, czyli śmiem przypuszczać, że po wspólnej również Cichej nocy postanowiliście razem wybierać się w kolejne filmowe podróże jest szefem jest ciekawe, bo zawsze miał takie wrażenie, że po tym, 30 roku życia to trudno z kimś znaleźć taką relację przyjaźnił się zazwyczaj takie może może się mylę oczywiście, ale że pewne pewne nikt Sojusz zawiązanej pewna grupa ludzi i w których, z którymi się czuję dobrze od, których też dostaje dużo jest już gdzieś tam zgromadzona, a ja miałem przyjemność poznać Piotra no przed zdjęciami do Cichej nocy wcześniejsze z nim nie znałem my się tam spotkaliśmy w pewien sposób za sprawą Sylwia Daszki kierowniczki produkcji tego filmu i i nagle okazało się, że rzezie pomijam fakt jesteśmy w tym samym wieku i pan pochodzimy w ogóle różni kom kompletnie różnych środowisk, ale jakimś sensie, jakby mam wrażenie, że się dopełniają naszej wrażliwości, jakby w tej pracy i bardzo sobie cenię chciałbym no oczywiście pracować z Piotrem dalej Piotr jest niezwykle utalentowanym moim zdaniem coraz lepszym pojazd się rozwija każdego filmu na każdy film operatorem jest bardzo rozchwytywany, więc zobaczymy jak to będzie, ale mam nadzieję, że będzie dobrze no tego wam życzymy powiedział, że trylogia emigracyjna się kończy wraz z firm jak najdalej stąd, a twoje zagłębienie się w Polskiej prowincji jeszcze o tym rozmawialiśmy, bo jesteś kimś, kto bardzo mocno jest w niej swojej twórczości osadzony i jest prowincja, do której masz mnóstwo czułości ja mam też mnóstwo czułości mam też mnóstwo ironii jak zauważyła, bo bo, bo mam wrażenie, że Polska prowincja też może ja został wychowany w taki w takiej rodzinie, że mamy też do siebie bardzo dużo na swój temat poczucia humoru często niestety bardzo ironicznego takiego mocnego bym powiedział, ale coś rzeczywiście interesują mnie te rzeczy nie wiem czy sama prowincja jest jakby dla mnie pociągająca mnie interesuje raczej człowiek z prowincji ten mechanizm, który sprawia, że człowiek z prowincji emigruje do dużego miasta i musisz się albo musi wyjechać do dużego miasta, ale musi albo musi się skonfrontować z jakimś światem, który jest niewspółmiernie wielki w stosunku do tego czym się wychował ich, bo ten mechanizm nie tak naprawdę najbardziej pociąga też jestem pewna powiedziałbym dwoistość świata, w którym funkcjonujemy, że jednak ta prowincja żyje w oderwaniu od tego co się dzieje np. w Warszawie albo Odra Warszawa żyje w kompletnym oderwaniu od tego jak funkcjonuje Polska prowincja jest niezwykle ciekawe moim zdaniem, ponieważ mam kontakt obserwację w obu tych przestrzeni to jakoś to też jest moim zdaniem bardzo taki dobra oś konfliktu dramaturgicznego interesująca jest dla scenarzysty, czyli po części też mnie trochę już odchodząc od tematu premierowego filmu jak najdalej stąd mam pytanie o plany kolejne podobno kręci film o sprawie Nangar Khel pracujemy nad scenariuszem dostaliśmy dzięki wsparciu polskiego Instytutu sztuki filmowej dofinansowanie na rozwój projektu, które w celu zawiera w sobie dokumentację na pracę też merytoryczne, bo to są jednak rzeczy, które wymagają bardzo silnej konsultacji takiej historycznej i ja również na napisanie samego scenariusza i i tak dziś tamten temat powiedziałbym ruszamy tym tematem tylko się otrząśnie z tego wszystkiego co związane z promocją filmu to natychmiast przypuszczam ruszamy do pracy nad nad kolejnym projektem naruszamy, bo pracuje nad tym z Leszkiem po takim i Aurum film nam my jako producent, więc dlatego pozwalam na tę liczbę mnogą pracuje także nad serialem komediowym zgadza się zgadza się z serial komediowy uwagę brawurowy jest naprawdę szalony serial gdzie, jakby wszyscy cały ten mechanizm już takiego ironicznego komunikowania się ludzi i pewnego takiego poczucia humoru, które ja mam wrażenie tam czasami jednak innym przenika w tych moich filmach to to pozbawiły takiego ciężaru, który gdzieś tam tych swoich filmach do tej pory prowadziłem dodatkowo bardzo istotny jest też wkład Kaliny, ale Brudziński, z którą którą reżyseruje my serial, bo ona też co pokazuje swoje imię nic nie nie ma lekko bardzo dużą dawkę czułego poczucie humoru takie też czy często bardzo absurdalnego myślę, że z tego połączenia wyjdzie coś naprawdę zabawnego i intrygującego, a cały czas myśli też o 3 godzinnym art House owym filmie o facecie, który idzie przez pole żyta w, gdyż są jednak jestem jeszcze nie jeszcze nie to jeszcze nie jest mój Level, więc na razie jestem czy film nie od 2 faceta, którzy idą przez zboże z 2 potrzebuje, więc jeszcze nie Żyto i niejeden taki jest tak to kto nie musi być użyte może być dowolny zboże myślę, że pszenicy świetnie się prezentowali, ale na razie 2 potrzebuje jeszcze facetów Piotrek to opowiedzieć trzymamy kciuki za wszystkie swoje projekty bardzo kibicujemy i życzymy szczęścia również w San Sebastian Piotr Domalewski reżyser scenarzysta twórca filmu jak najdalej stąd, który w piątek wchodzi na ekrany polskich kin był gościem kultura osobista dziękuję bardzo, dziękuję bardzo zapraszam państwa kim kim są miejscem bardzo restrykcyjnie traktowanym i mam wrażenie relatywnie bezpiecznym zapraszamy w takim razie dziękuję bardzo, do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA