REKLAMA

Edukacja wyższa na zoomie - jak pandemia wpływa na jakość kształcenia uniwersytetów?

Połączenie
Data emisji:
2020-09-22 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:14 min.
Udostępnij:

Studenci chcą pozwać zbiorowo Uniwersytet Warszawski za to, że pomimo kształcenia zdalnego, nie obniżył czesnego

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie 146 Jakub Janiszewski przemilczania z nami prof. Anna Giza dziekan wydziału socjologii Uniwersytetu Warszawskiego była prorektor tegoż Uniwersytetu dzień dobry dzień dobry będziemy proszę państwa rozmawiali o buncie studentów przynajmniej na razie to jest taki trochę bunt na papierze wiemy o tym głównie z relacji i medialnych, ale to się może przełożyć na konkretne działania studenci prawa buntują się przeciwko wysokości czesnego w kontekście Korona wirusa Rozwiń » chodzi mianowicie o tym o to, że nie będzie zajęć stacjonarnych będą zajęcia online są decyzje podjęły nowe władze Uniwersytetu studenci twierdzą, że to powinno wpłynąć na wysokość czesnego, a nie wpływa na właśnie to takie pytanie, czego uczy nas cała ta historia z pandemią, czego nas np. uczy odnośnie uczenia zdalnego chyba od tego warto zacząć prawda to znaczy co się właściwie dzieje w tej chwili nasze mniemania mi o tym jak jest przyszłość edukacji zdalnej chyba to nie jest aż taka sekcji sprawa, jakby się wydawało jeszcze do niedawna on okazuje się rzeczywiście to uczeń niezbyt męczące zwykle wymagają i co więcej zmuszają nas do przemyślenia Okole retoryki strategii kształcenia, bo oczywiście trzeba od zupełnie inaczej niż wtedy, kiedy jesteśmy na sali także co chyba najbardziej było dla wszystkich, zaskakując to po pierwsze, włącznie ogromny nakład pracy podatkowych, które trzeba ułożyć, żeby przygotować zdalne kształcenie, żeby przełożyć te tradycyjne metody metody zdalną po drugie, uświadomienie sobie z nią jak ograniczenie różnych rodzajów Eureko, które zdalne kształcenie wywołuje no i wreszcie chyba trzecia rzecz jest taka jak niezwykle ważnym wymiarem ich kontekst ten proces kształcenia są jednak realną interakcję zarówno wiedzy studenta jak ten temat, prowadząc 2 rzeczywiście pojawiło się bardzo wiele opracowań szczególnie wielkich agencji konsultingowych, które wieszczą, że one edukacja jest przyszłością, ale wydaje się, że przyszłością jest raczej takim mieszane uczucia niestety te 2 rzeczy ze sobą łączyć poza tym też ujawniły problem, którego nikt nie brał pod uwagę mianowicie pracownicy nauczyciele akademiccy, którzy jednocześnie mają być, które nie chodziły do szkoły, które trzeba było pilnować przy lekcja i jednocześnie musieli prowadzić własny projekt ze studentami wspominam ten okres i wdrożenie czekają nas ten nowy semestr, w którym mecze być może, jeżeli szkoły zostaną mowy przynajmniej niektóre zamknięte samą myśl o tym drżenie serca pandemia została była bardzo duża pokazałem wam niedostatki transformacji cyfrowej na uczelniach w tym ostatnim rozwojowi nie tylko nie tyle nie do sprzętu pilnie ile przygotowanie infrastruktury nieprzygotowanie narzędzi, które np. nasi studenci skarżyli się to zostało dość szybko opanowany, że właściwie co wykładowcy są inne media ta jest suma zysku lista jeszcze inni robili to jeszcze inna, więc rzeczywiście trochę się bez butów chodzi, bo jednych na uczelnie dostarczają wspaniałych informatyków i kształcą kompetencje programistyczne itd. z drugiej strony same miały przemyślanego przygotowanego planu na wypadek w takiej sytuacji, w której oczywiście w inny podział po drugie, pandemia jednak ktoś uświadomiła pewne braki rzeczy, które trzeba dla nowo przemyśleć sposobie w jaki kształci się do rzeczywiście zdalne kształcenie wymaga tego podejścia wymaga zarządca miał uwagi studentów tak, bo bardzo łatwo jest wyłączyć kamery i zająć się konkretnie, więc dużo różnych rzeczy się okazało oczywiście niektóre uczelnie, które żyją umiędzynarodowienia mają wtedy ZUS poza krajowi ciężko za to zapłaci byli naprawdę szykują się od każdej z terytorium natomiast uczelnie polskie i większość myślę, że wszystkie traktują Andaluzję i doświadczenia jako szanse na unowocześnienie uczelni unowocześnienie procesu kształcenia w rzeczy z kolei Zaleski dochodu wolnej, ale trzeba mu już widzi wokół siebie ta tą drogą ziemię tak zdecydowanie kończy pierwszy widzę jak bardzo się lub ich lokali nasi koledzy i to niezależnie od wieku tak to nie jest tak, że tylko młodzi Sobiech oraz inni, ale po naprawdę jest poruszający poruszająca się nawet o mocno starsze osoby potrafiły się bardzo szybko nauczyć, korzystając ze wsparcia przejść na zupełnie inny tryb kształcenia wice również, że zniknął lęk i różne takie mechanizmy obronne, które do tej pory się pojawiały w kontekście okresu pracy włości potrzeć widać wyraźnie, że zaczynają się upowszechniać takie metody czy współdzielenie zasobów cyfrowych może ta podjęta przez materiały dydaktyczne repozytorium tuż opisanych na zada zajęcia przez studentów z często rzeczywiście widać, ale przede wszystkim widać to, że nią le się nie mogli się po wsi na razie komputeryzacji cyfryzacji dalej, ale jeżeli jest tak dobrze to czemu jest tak źle to znaczy jak zrozumieć ten protest studencki prawda jednak protest widać taki jak trochę rozumiem chce to chcę powiedzieć dość wyraźnie myślę, że to nie jest wielki kłopot zrozumieć się tą postawę studentów, którzy chcą być jednak inaczej traktowani skoro będą inaczej uczeni na pewno to wymaga przemyślenia po jest kilka kwestii pierwsza kwestia jest taka, że nie może zakładać, że wszyscy studenci mają równy dostęp do narzędzi cyfrowych szerokopasmowego internetu itd. my pracujemy na Uniwersytecie na te przygotowaniem pomieszczeń mistrzyni daty wykorzystania już taki wniosek do tego, żeby studenci sztuki w części pracować stacjonarnie, jeżeli nie mają możliwości robić tego, tak więc na pewno musimy warto zadbać o równość dostępność zatroszczyć o studentów to jest po pierwsze po drugie na pewno musi unowocześnić czy może nie unowocześnić, ale musimy bardzo duży nacisk położyć na to, żeby prowadzący zajęcia robili to sposób przystosowanych powiedzmy pewnego stopnia od nich chodzi no nie można zasypywać studentów sami ogrodnik po prostu sprawdzano podczas w pierwszym odruchu najprostsze się wydaje to jest wpisem do studentów mejle co tam mają zrobić, że mają w przyszłości nie były takie osoby są rzadko tylko jak wszyscy robią to oczywiście jest to całkowicie WTO karni człowiek na pewno trzeba wesprzeć prowadzących, żeby oni lepiej zarządzali, że tak się wyrażę materiałem dydaktycznym jak rozumiem, że też dużo problemów czy problemu może problem, ale dużo wątpliwości się pojawia w ośrodku rozwoju w ubiegły, zwłaszcza w odniesieniu do studiów od występu właściwie będzie sobie myślę, że skoro nie przyjeżdżają pracują na własnym sprzęcie nie zużywają przysłowiowego światła i po tych osób może szybko myśleć o jakimś no właśnie i rozwiązaniach finansowych, ale oczywiście drugi to widać inni to ono, że uczelnie ponoszą bardzo duże koszty kampanii winny sposób ta stosują wszystkie te środki dezynfekujące konieczność sprzątania 5 zwycięstw jako pozwany nie wchodzić w szczegóły na pewno jest hałas, że uczenie zdalne wymaga jak takie godność jako kontaktu emocjonalnego holograficznego między studentami, a czernią, którzy zatrzymają wrócimy po informacjach jest 1416 łączenie 1425 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest prof. Anna Giza dziekan wydziału socjologii była prorektor Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o tym Uniwersytecie powiedziałbym pandy mitycznym tak metaforycznie rzecz ujmując, czyli o tym w jaki sposób Uniwersytet w no radzi sobie albo nie z tym czy mieszka 19 i z tym jak też na rozmaite zmiany reagują studenci słyszano o tym proteście Uniwersytetu przeszłam studentów prawa, którzy chcą by obniżono im jednak ciasne w związku z obostrzeniami wprowadzonymi w kontekście pandemii słyszymy też np. rosnących kosztach mieszkania w akademiku w związku z tym, że pokoje powinny stać się teraz jednoosobowe i studenci muszą płacić po prostu za nie więcej są takie rozmaite nieprzyjemności przykrości, które spotykają właśnie wszystkich użytkowników tego czym Uniwersytet był, ale pani powiedziała ważne zdanie, że ta wymaga pewnego nowego kontraktu między uczelnią, a studentami, ale czy to nie jest tak, że de facto ten kontrakt i tak jest wymagane także tak dużo zmienia rzeczywistości wokół nas, że pandemia w pewnym sensie tylko wyostrza chętnie taki jest szkolnych jak też prawo, że nowego kontraktu między uczelnią z pracownikami albo pandemia też obnaża jak dużym stopniu umów pracujemy na naszych władz aż takie, że tak się wyrażę wykorzystują prywatne przestrzenie prywatny sprzęt itd. ale to tak na marginesie ja myślę, że rzeczywiście jest o tym zachłyśnięcie się u nas Wiednia jasnością wyższego wykształcenia pojawiło się różne problemy różne wątpliwości ewakuacja boją, bo tutaj wysoko, bo my dołączyliśmy do czego później, ale oczywiście 1 już wiecie mamy do czynienia z gigantycznymi uczelniami jak np. w Indiach niech Uniwersytet, który uczy głównie oni uczyć setki tysięcy potem do kosztów opieki wyobrazić nawet gdzie o miliony jest rzeczywiście pytanie czy dzisiaj kształcenie na poziomie Uniwersyteckim to jest studiowanie głów, a także mamy tutaj do czynienia głównie o ta tego jest trudno ją pytanie co oficjalnie walczy zresztą było to świadczyć prawdę trzeba głośno poprzeć wniosek o laboratorium ma jeśli rzeczywiście po świętach i 2 godziny na zgłębianie tajników wynikami stale pisze już Ależ oczywiście pojawia się pytanie co dzisiaj znaczy to znaczy mieć wyższe wykształcenie co znaczy studiować to znaczy pracować w wyższej uczelni poprosił też chyba widać uzgodnień pyta rolnik okres musi niedawno w błąd jest także dla chińskich uczelniach, które powstają bardzo masowo poznański połowa nauczycieli akademickich ma nowe stopnie doktora inna magistra i tak byli tak dalej swój sposób pytanie, która po ich pierwsze rzeczywiście wniosek dzisiaj pandemia to, iż boskiego szyła wykoszona pozwoliła na rzeczy np. dzisiaj znaczy być my chcemy ich jest także można nagrać wykład potem mogą sobie lat w internecie i wsie mogą o sobie od dowolnej porze odebrać pamiętam jakoś sobie uświadomiła, że właściwie już ten okres masowego kształcenia odważył czy też jak odpowiedzieć z Chin nadwerężył co było siłą Uniwersytet mianowicie osobista relacja ta rola mistrzowska nadarzy się miało konta aktywny był pan mówi mi można było porozmawiać oczywiście masowe kształcenie w przeszłości powodowało, że zresztą stanęło pod znakiem zapytania także jest naprawdę tak jest rzeczywiście ma pan rację problem, który pojawił się od dzisiaj natomiast dzisiaj może się pojawić pytanie z 1 strony ze strony niekoniecznie tylko młodych ludzi, ale tych, którzy myślą o łączeniu Krolla do jej się pytali no dobra, jeżeli mu wszystko zrobiono, a na to właściwie, czego są potrzebne wykładowca Akademii z drugiej strony rzeczywiście bardzo wyraźnie widać, że pandemia spowodowało bardzo duże taki sposób szeroko powiedziała im samym środowisku naukowym jednak się po prostu przez ipla jest spotykaliśmy bardzo naturę żyło takie środowiskowe obyczaje, ale również pozbawiło pojedynczych uczonych życia dla takiego wsparcia, które dają nam koleś codzienność teraz jak można sobie zapytać głośno ich poprosić o przyjaciel o informację zwrotną itd. a nie ma Pańskiego poczucia, że właśnie te zabawne, że z 1 strony tyle lat słyszeliśmy o możliwościach nauki zdalnej, który otwiera internet właśnie pandemia na masową skalę pokazała słabości pokazał jak bardzo jest to trudny proces one trudne właśnie wszędzie nie tylko oni na Uniwersytecie, bo równie wielkie kłopoty mają firmy, bo nie wszystkie firmy zwalniają niektóre firmy zatrudniają te, które zatrudniają Manu był gigantyczny problem ze szkoleniem nowych pracowników bardzo trudno kogoś nauczyć zdalnie jak się okazuje nowych obowiązków i w ogóle trudno kogoś uczyć zdalnie właściwie mamy do czynienia z taką chyba globalną w tej chwili przecenę tego hasła nauka zdalna zdecydowanie tak to nawet tutaj tak strategiczny zespół na Uniwersytecie zrobił taką analizę od spraw, gdzie właśnie biało różnych metod nauczania znak, ale też ich poczciwe stare metody kształcenia solistów wejście pokazując, że są pewne rzeczy, których nie da się zrobić, a wnioskowi bieg z drugiej strony Danny też mają ciągle silne strony np. tylko dlaczego to powiedzieć czy u następująca, a np. odnotowujemy na naszych brzegów pijcie to jest wszędzie w Polsce, że obawy przyrost naprawdę spory podestów rejestrujących się narzeka jest za 3 do studia zaoczne do tej pory bardzo od wypadku decyzja trzeba było zaraz jakiś czas wyrwać z domu nowi itd. natomiast jak kształcenie zaoczne jest zdalne no to ta jest taką niezbędną elastyczność może kluczowy jest tutaj pytanie takie mianowicie do czego w procesie kształcenia potrzebny jest dzisiaj uczniowie ta, bo pewnie różne rzeczy można grać tak dalej itd. ale to, czego zostaliśmy wykształceni bardzo nam kroku jest to jest możliwość aktywnego rozwiązywania problemów interakcja dotrze dziś mogę kogoś coś zapytać możemy się nad tym wspólnie zastanowić panie proszę jednak nabycie wszystkich swoich studentów na kraje tak mogę tylko udzielać głosu kolejność w koncesji swoich koni trzeba dysku ja kupię oczywiście to jest inna dynamika prawda inaczej się to dokładnie tak jak przebiega równocześnie ma pamiętam, że jeszcze w latach dziewięćdziesiątych, kiedy już mówiono o takiej reformie edukacji, która właśnie stawiałaby to własne kształcenie na większe zaangażowanie studenta zmniejszenie zobowiązania i wykładami wszystkimi teoretycznie tak bardzo trudnymi do niczego nie przydatnymi już wtedy pojawiły się takie głosy właśnie ze strony kadry pedagogicznej ze strony akademików, że przecież nie da się podyskutować woluminy prawda to ten nawet nie chodzi o rewolucję cyfrową, ale właśnie o to, że edukacja wyższa jest przede wszystkim dyskusja to jest dyskusja, ale jeszcze bym powiedziała tak i do tego jest potrzebny, żeby człowiek mieści tak dalej, ale dawno temu taki filozof amerykański bardzo silnie podkreślały, że właściwie to co jest istotą kształcenia na wyższych uczelniach w ogóle wyższego wykształcenia jest kształtowanie umysłów przez nich kształtowanie umiejętności odpowiedzialnego w formułowaniu opinii przekonań i wpadł, bo oni tutaj mówię wprost i są właściwie to jest kot jedno czy nauczymy się na to miejsce czegokolwiek innego, bo nie to jest istotą studiowania spotów i chowaniu jest to, żebyśmy nauczyli się czy zrozumieli, że nie da się myśleć poznał rządu, że nasz pierwszy odpowiedzialnością jest uświadomić sobie własne dążenia tak, że musimy nauczyć metodologii właśnie logicznego racjonalnego dotyczy odpowiedzialnego postępowania krok po kroku co jest chyba największą zmorą dzisiejszych czasów jest łatwość w umysłach uchylono pili na każdy temat zgoda jest taki, który już o tym co wiemy pan tym co wiem i fair mówił, że największą wartość, jaką mamy jest przejście przez ten sposób kształcenia no właśnie dokładnie to umiejętność, ale też i jakby powiedzieć małych żołnierz rzucam że, że posiadanie opinii to jest rzecz wymaga no tak wymagające czasu pracy wysiłku szukania argumentów itd. tak dalej i myślę, że niezależnie od tego czy to jest pełne wykształcenie czy nie, ale tam jest dużo trudniejsze tak zasad to jest dla mnie jest studiowanie to jest trening trenowany to jest właśnie uświadamianie ludziom wszystkich tych rzeczy, o których wspomniałam prawna, czyli właśnie tego, że mamy założenia, że nie są oczywiste że, żeby cokolwiek zrobić, ale istniejących już sobie zadać panu dobrze ale w jakich przesłanek chodzi tak co uchwalono oczywiste, bo przecież wcale nie musi być oczywiste i to jest właśnie ta rzecz, której nie da się zrobić poza, żeby im teraz po żywą dyskusją, ponieważ w dyskusji każdy głos w pozwala nam coś sobie uświadomić nota również pozwala sobie uświadomić na swoje własne 5 Madejski tak dalej, więc to zbliżanie się kleją innymi, ale też wypracowywanie sobie takich nawyków odpowiedzialnego myślenia już chyba istota rzeczy i tak się też czasami zastanawiam czy nie mało tego przywiązujemy tak to forma znaczy dane można zdobyć będzie dzisiaj na własną rękę wykładowca nie jestem potrzebny do tego, żeby nam powiedział nie wiemy co się działo starożytnej Persji każda albo gdzie można znaleźć szczególny rodzaj mógł kupić możemy zapytać polityków Klata zostałby wiedzy zasoby danych lub po prostu niezmierzone do wykładowca jest potrzebny do tego, żebyśmy nauczyli się rozumieć co pilne rozumieć jak już tak jest już powiedziałam no, żebyśmy nauczyli się odpowiedzialnie zabierać głos odpowiedzialnie kształtować nasze przekonanie, iż wszystko 1 sprawy dziękuję bardzo, prof. Anna Giza dziekan wydziału socjologii była prorektor Uniwersytetu Warszawskiego była państwa moim gościem 1438 porada informacje program przygotowała Anna Piekutowska realizował Kamil Wróblewski łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA